برداشت از آیات ۴۲ – ۴۱ #سوره_روم
📌#ظهور امام زمان علیه السلام
#سالک الی #اللّه باید برای ظهور حضرت بقیة اللّه ارواحنا فداه #دعا کند و فکر نکند که اگر دنیا فاسد شود امام زمانش زودتر می آید، بلکه اگر مردم آمادگی بیشتری برای پذیرش #عدل و داد پیدا کنند و #ظلم و جور از ناحیه قدرتمندان در زمین و دریا زیاد شود #امام عصر ارواحنا فداه برای نجات مستضعفین زودتر ظهور می کند.
سالک الی اللّه باید در روی زمین #سیر و #سفر کند تا #عاقبت کسانی که قبلاً بوده و بیشترشان مشرک بوده اند را ببیند چه شده است.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
🔹خدایا ظرف و ظرفیت وجودمان رااز چشمه یاحی یاقیوم پرکن
تا دیگر غممان نباشد از کوزه همان برون تراود که در اوست.
...
اللهم ارزقنا خیر الدنیا و الآخرة
واصرف عنا شر الدنيا و الاخرة
...
🔹امروز ازکوره راههای رویدادهای زندگی عبور کن با
لا اله الا الله الملك الحق المبين
🔅مجال #عیش صفحه ای برای زندگی
@majalezendegi
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
حکمت ۲۱۴و۲۱۵ استاد صادقی.mp3
9.73M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۱۴ و ٢۱۵(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 133 نهج البلاغه_01.mp3
4.46M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت۱۳۳(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۷۵
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ۱۳۵
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۷۶
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ۱۳۶
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 24.mp3
7.3M
#نگاشت_صوتی ۱۷۲
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۲۴)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
#لوجه_الله
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#جمعه_های_امام_زمانی
📌 من محتاجم یا او؟
❓چرا باید برای سلامتی امام زمان دعا کنیم، در حالی که خدا اراده کرده است ایشان تا زمان ظهور زنده باشند؟
🔰 در جواب باید گفت امام زمان هم انسان هستند و همانند دیگر انسانها و سایر معصومین دچار بیماری میشوند. فراموش نکنیم که تحقق اراده و مشیّت الهی، همواره با «اسباب و وسیله» انجام میگیرد و دعا یکی از مهمترین وسیلههاست. همچنین آنچه که ارادهٔ الهی بر آن صورت گرفته حفظ جان حضرت از مرگ است و این تناقضی با بیماری جسمی حضرت ندارد.
🤲 این دعا کردن برای فرج و سلامتی امام، آثار فراوانی هم دارد که در ادامه به دو مورد از آنها اشاره میکنیم:
1⃣ ما با دعا حضرت را یاد میکنیم و علاقه و محبت خود را به ایشان نشان میدهیم. امام نیز این محبت ما را بیپاسخ نمیگذارند و به جبران آن برای ما دعا میکنند.
2⃣ دعای همیشگی برای امام یعنی حضرت برایمان اهمیت دارد و مهم بودن امام برای ما باعث میشود کاری که سبب ناراحتی ایشان میشود را انجام ندهیم.
🔅 پس اگر دقت کنیم میبینیم که فایدهٔ دعا برای ایشان، بیشتر متوجه خود ماست و در واقع این ماییم که محتاجیم.
#شبهه_شناسی
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت مظلومانه دخت مکرم حضرت رسول(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) تسلیت باد
🔹 دعای فاطمی در صحیفه فاطمیه
🔸️ یكی از ادعیه های نورانی صحیفه فاطمیه كه از وجود مبارك حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، این است كه آن حضرت عرض كرد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ الْإِخْلَاصِ وَ خَشْیتَكَ فِی الرِّضَا وَ الْغَضَبِ»؛ چه در حال غضب چه در حال رضا، خشیت و هراس تو را در نظر داشته باشیم. چنین انسانی غضبش می شود غضبِ الهی و رضای او می شود رضای الهی
🔸 آنچه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره حضرت زهرا (سلام الله علیها) آمده است كه خدای سبحان به غضب او غضب می كند و به رضای او راضی می شود[١] كه نشانه عصمت كبرای آن حضرت است، برای آن است كه آن حضرت در رضا و غضب خشیت الهی را در نظر داشت؛ یعنی به هیچ چیزی راضی نبود مگر اینكه خدا راضی باشد، از چیزی غضبان نبود مگر اینكه خدا خشم داشته باشد.
📚 [١] . الامالی (شیخ صدوق)، ص ٣٨٤؛ «... عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: یا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَیغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَ یرْضَى لِرِضَاك ...»
📅 (جلسه تفسیر سوره مبارکه مؤمنون، مورخ ١٣٩٠/٢/١٣)
#حضرت_فاطمه #فاطمه_زهرا #پیامبر #حضرت_علی #خدا #دعا #عصمت #خشیت #رضا #غضب #فدک #حضرت_زهرا #جوادی_آملی #آیت_الله_جوادی_آملی
☘☘☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
امام علی علیه السلام:
قرآن نوری است که خاموشی ندارد... دریایی است که ژرفای آن درک نشود... جدا کننده ی حقّ و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد... شفا دهنده ای است که بیماری های وحشت انگیز را بزداید... چشمه های دانش و دریاهای علوم است... محلّ برداشتِ آبی است که هرچه از آن برگیرند کاهش نمی یابد... خدا قرآن را فرو نشاننده ی ( تسکین دهنده ی ) عطش علمی دانشمندان... قرار داده است.
منبع: نهج البلاغه، خطبه ۱۹۸، ترجمه استاد دشتی
.
استاد شهید مطهری:
بزرگ ترین دشمن قرآن، جمود و توقف بر بینش مخصوص یک زمان و یک دوره ی معین است. همچنان که بزرگ ترین مانع شناخت طبیعت این بود که علما فکر میکردند شناخت طبیعت همان است که در گذشته به وسیله ی افرادی از قبیل افلاطون، ارسطو و غیر ایشان صورت گرفته است.
منبع: روحانیت و حوزه ها، ص ۲۶
.
#جمود_فکری_علمای_دینی
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(204)
آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين.
🔰تفسير
🔹در آغاز اين سوره مباركه، قرآن كريم به عنوان كتاب هدايت پرهيزكاران معرفى شد: (ذلك الكتاب لاريب فيه هدى للمتقين) و اوصاف اهل تقوا كه در حقيقت شرايط بهره مندى از قرآن است، تبيين شد و پايان بخش آن، جمله (اولئك على هدى من ربهم اولئك هم المفلحون) بود.
🔹پارسايان كه از پايگاه معرفتى و هدايتى الهى برخوردارند، زمينه بهره ورى از قرآن را دارند و از آن بهره مى برند، ولى منافقان كه سرمايه فطرت و هدايت خويش را فروختند و راه ضلالت در پيش گرفتند، از آن رو كه فاقد آن پايگاه فكرى و هدايتى هستند، از قرآن كريم بهره اى نمى برند و در آيه محل بحث درباره آنان مى فرمايد: (اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين)
⏺عرصه حيات انسان، ميدان تجارت است
🔹قرآن كريم دنيا را مركز تجارت مى داند و هدايت فطرى، قدرت فهم، نيروى كار و عمر آدمى را سرمايه اى اين تجارت مى شمارد كه اگر در راه تحصيل عقايد و معارف الهى و اعمال صالح صرف شود تجارتى است بى خسارت و سود آور و اگر در غير اين راه صرف شود تجارتى است بى خسارت و سودآور و اگر در غير اين راه صرف شود تجارتى زيانبار است: (والعصر# ان الانسان لفى خسر # الا الذين امنوا و عملواالصالحات و تواصوا بالحق و تواصعوا بالصبر) پس اگر كسى با سرمايه هاى علمى و عملى خود به تجارت با خدا نپرداخت و سود نبرد و چيزى نيندوخت و نياموخت، او به حقيقت، اهل خسارت است.
🔘واژه بيع، شراء، اشتراء، تجارت، ربح و خسران، در قرآن كريم نشانه آن است كه صحنه زندگى و عرصه حيات آدمى ميدان تجارت او با خدايا تبادل با شيطان است وگرنه جايى براى اين تعابير نبود. مراد از مبايعه و بيعت در آياتى مانند ان الذين يبايعونك انما يبايعون الله) همان بيع با خدا و پيامبر (صلى الله عليه وآله) است و بيع و تجارتى كه در آياتى مانند (واحل الله البيع) و (لا تاكلوا اموالكم بينكم بالباطل الا ان تكون تجاره عن تراض منكم) آمده، ناظر به تجارتهاى دنيوى است و با تجارتى كه در آيه كريمه (هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم) آمده، مصداقا متفاوت است، نه مفهوما.
ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (122)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌴🌴🌴
⏪29-پرهیز از ورود به فعالیت های اقتصادی
وَ مِنهُْم مَّن يَلْمِزُكَ فىِ الصَّدَقَتِ فَإِنْ أُعْطُواْ مِنهَْا رَضُواْ وَ إِن لَّمْ يُعْطَوْاْ مِنهَْا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ(58)
وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُواْ مَا ءَاتَئهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ إِنَّا إِلىَ اللَّهِ رَاغِبُونَ(59) انَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ وَ الْعَمِلِينَ عَلَيهَْا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبهُُمْ وَ فىِ الرِّقَابِ وَ الْغَرِمِينَ وَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ(توبه/60)
بعضى از ايشان تو را در تقسيم صدقات به بيداد متهم مىكنند، اگر به آنها عطا كنند خشنود مىشوند و اگر عطا نكنند خشم مىگيرند. * چه مىشود اگر به آنچه خدا و پيامبرش به آنان عطا مىكند خشنود باشند و بگويند: خدا ما را بس است و خدا و پيامبرش ما را از فضل خويش بىنصيب نخواهند گذاشت و ما به خدا رغبت مىورزيم؟ * صدقات براى فقيران است و مسكينان و كارگزاران جمعآورى آن. و نيز براى به دست آوردن دل مخالفان و آزاد كردن بندگان و قرضداران و انفاق در راه خدا و مسافران نيازمند و آن فريضهاى است از جانب خدا. و خدا دانا و حكيم است.
🌱🌱🌱
1.منافق، حتّى نسبت به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نيش مىزند و جسارت مىكند. «يَلْمِزُكَ»
2.لبهى تيز حملات منافقان و تبليغات سوء آنان، رهبرى است. «يَلْمِزُكَ»
3.همهى اصحاب پيامبر صلى اللَّه عليه و آله عادل نبودهاند. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَلْمِزُكَ»
4.مسئولان نظام اسلامى نبايد تحت تأثير عيبجويىهاى منافقان قرار گيرند. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَلْمِزُكَ
5.تقسيم اموال عمومى، چنان دقيق و حسّاس است كه گاهى پيامبر را هم متّهم مىكنند. «يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقاتِ»
6.آغاز برخى انحرافها، بىادبى و جسارت به رهبر است كه از خودخواهى سرچشمه مىگيرد. (با توجّه به شأن نزول)
7.انگيزهى انتقادها، گاهى منافع شخصى است، نه دلسوزى. «فَإِنْ أُعْطُوا»
8.سياست گذارى امور مالى و اقتصادى جامعه اسلامى، از شئون پيامبر و از اختيارات رهبر است. «فَإِنْ أُعْطُوا» ... «وَ إِنْ لَمْ يُعْطَوْا»
9.منافق به حقّ خود قانع نيست، خودخواه و بىمنطق است. «فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ يُعْطَوْا» ... «يَسْخَطُونَ»
10.كينه و دشمنى و طعن و قضاوت به ناحقِ بعضى مردم، به خاطر از دست دادن منافع مادّى و شخصى است. «وَ إِنْ لَمْ يُعْطَوْا» ... «يَسْخَطُونَ» (آرى، ريشهى بعضى تحليلهاى نادرست، انگيزههاى درونى است)
🌷🌷🌷
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_مرسلات #مرسلات #مکارم_شیرازی
🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 10
۲۹انْطَلِقُوا إِلى ما کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ
۳٠انْطَلِقُوا إِلى ظِلّ ذِی ثَلاثِ شُعَب
۳۱لا ظَلِیل وَ لا یُغْنِی مِنَ اللَّهَبِ
۳۲إِنَّها تَرْمِی بِشَرَر کَالْقَصْرِ
۳۳کَأَنَّهُ جِمالَتٌ صُفْرٌ
۳۴وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ
۲۹ ـ (در آن روز به آنها گفته مى شود:) بى درنگ، به سوى همان چیزى که پیوسته آن را تکذیب مى کردید بروید.
۳٠ ـ بروید به سوى سایه سه شاخه (دودهاى خفقان بار و آتش زا)!
۳۱ ـ سایه اى که نه آرام بخش است و نه از شعله هاى آتش جلوگیرى مى کند!
۳۲ ـ شراره هائى از خود پرتاب مى کند مانند یک کاخ!
۳۳ ـ گوئى همچون شتران زرد رنگى هستند.
۳۴ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان!
🌱🌱🌱
🔰تفسیر:
🔹نه قدرت بر دفاع دارند نه راهى براى فرار!
در این آیات، سرنوشت نهائى تکذیب کنندگان قیامت، و منکران آن دادگاه عدل الهى بیان شده است، بیانى که به راستى انسان را در وحشتى عمیق فرو مى برد، و ابعاد فاجعه را روشن مى سازد.
مى فرماید: به آنها گفته مى شود: بى درنگ رهسپار شوید، به سوى همان چیزى که پیوسته آن را انکار مى کردید ! (انْطَلِقُوا إِلى ما کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ).
به سوى همان جهنم سوزانى که همیشه آن را به باد استهزا مى گرفتید رهسپار شوید.
به سوى انواع عذاب ها که با اعمالتان آن را از پیش فراهم ساخته اید حرکت کنید.
اِنْطَلِقُوا از ماده انطلاق به معنى حرکت کردن بدون توقف است، و یک نوع آزادى از قید و بند نیز در آن نهفته شده، و این در حقیقت توضیحى است براى وضع آنها در عرصه محشر که آنها را مدتى طولانى براى حساب نگه مى دارند، سپس آنها را رها ساخته، مى گویند: بدون توقف به سوى دوزخ حرکت کنید.
گوینده این سخن، ممکن است خداوند متعال باشد که مستقیماً به آنها خطاب مى کند، و یا فرشتگان عذاب، و به هر حال لحنى است آمیخته با سرزنشى عمیق که خود عذابى است دردناک و جانکاه.
🌱🌱🌱
پس از آن به توضیح بیشترى درباره این عذاب پرداخته مى گوید: رهسپار شوید به سوى سایه اى از دودهاى خفه کننده آتش که داراى سه شعبه است ! (انْطَلِقُوا إِلى ظِلّ ذِی ثَلاثِ شُعَب).
شاخه اى از بالاسر، و شاخه اى از طرف راست، و شاخه اى از طرف چپ، و به این ترتیب از هر طرف این دود غلیظ مرگبار آنها را احاطه مى کند، و در کام خود فرو مى برد.
🌱🌱🌱
اما سایه اى که آرام بخش نیست، و هرگز دوزخیان را از شعله هاى آتش جلوگیرى نمى کند (لا ظَلِیل وَ لا یُغْنِی مِنَ اللَّهَبِ). چه این که خود بر خاسته از آتش است.
ممکن است تعبیر به ظلّ: سایه این تصور را ایجاد کند که در آنجا سایه اى وجود دارد که از سوزندگى شعله هاى آتش، کمى مى کاهد، ولى این آیه بر این پندار غلط خط بطلان مى کشد، و مى گوید: این سایه هرگز آن سایه اى را که شما تصور مى کنید نیست، سایه اى است سوزان و خفقان آور، و بر خاسته از دودهاى غلیظ آتش که مى تواند گرماى شعله ها را کاملاً منعکس کند.
شاهد این سخن، آیات سوره واقعه است که درباره اصحاب الشمال مى فرماید: فِی سَمُوم وَ حَمِیم * وَ ظِلّ مِنْ یَحْمُوم * لا بارِد وَ لا کَرِیم: آنها در میان بادهاى کشنده و آب سوزان قرار دارند * و در سایه دودهاى متراکم و آتش زا * سایه اى که نه خنک مى باشد، و نه مفید و آرام بخش .
بعضى گفته اند: این شعبه هاى سه گانه بازتابى است از تکذیب هاى سه گانه آنها نسبت به اساس دین، یعنى توحید ، نبوت و معاد ; زیرا تکذیب معاد از تکذیب نبوت و توحید جدا نیست.
و بعضى گفته اند: اشاره اى است به مبدأهاى سه گانه گناه قوه غضبیه ، شهویه و وهمیه آرى، آن دود تاریک تجسمى است از تاریکى هاى شهوات:
ز تاریکى خشم و شهوت، حذر کن! *** که از دود آن، چشمِ دل تیره گردد!
غضب چون در آید، رود عقل بیرون *** هوا چون شود چیره، جان خیره گردد!
🌱🌱🌱
آن گاه در توصیف دیگرى از آن آتش سوزان مى افزاید: جرقه هائى از خود بیرون مى دهد مانند یک کاخ عظیم ! (إِنَّها تَرْمِی بِشَرَر کَالْقَصْرِ). نه همچون جرقه هاى آتش این دنیا که گاه به اندازه سر سوزنى بیش نیست.
تعبیر به قصر: کاخ در اینجا تعبیر پر معنائى است، شاید تصور شود مناسب تر این بود که گفته شود: جرقه هائى همچون کوه، ولى نباید فراموش کرد کوه ها ـ همان گونه که در آیات قبل اشاره شد ـ منبع انواع برکات است و سرچشمه هاى آب فرات و گوارا، این قصرها و کاخ هاى ستمکاران هستند که منشأ شعله هاى سوزان و آتش هاى شرر بارند!.
🌱🌱🌱
در آیه بعد، به توصیف دیگرى از شراره ها و جرقه هاى این آتش سوزان پرداخته، مى فرماید: آنها همچون شترهاى زرد رنگى هستند (کَأَنَّهُ جِمالَتٌ صُفْرٌ).
جِمالَتٌ جمع جمل به معنى شتر است (مانند حجر و حِجارة) و صُفْر (بر وزن قفل) جمع أصفر به معنى چیزى است که زرد رنگ باشد و گاه به رنگ هاى تیره و متمایل به سیاه نیز اطلاق شده، ولى در اینجا مناسب همان معنى اول است; زیرا جرقه هاى آتش زرد متمایل به سرخ است.
در آیه قبل، این جرقه ها از نظر حجم، به کاخ بزرگ تشبیه شده بود، و در این آیه، از نظر کثرت، رنگ، سرعت حرکت و پراکنده شدن به هر سو به گروهى از شتران زرد رنگ تشبیه شده که به هر سو روانند.
جائى که جرقه ها این چنین باشد، پیدا است خود آن آتش سوزان چگونه است؟ و در کنار آن چه عذاب هاى دردناک دیگرى قرار گرفته؟ (خداوند همه ما را به رحمت و لطفش از آن حفظ کند).
🌱🌱🌱
بار دیگر در پایان این بخش از آیات، همان هشدار را تکرار کرده، مى فرماید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ).
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🏴 خطبه فدکیه
▫️ فرمود: «فَإِنْ تَعْزُوهُ وَ تَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ أَبِی»؛ اگر پیامبر را هم بررسی کنید می بینید که پدر من است. پس #من_فاطمه_هستم که عظمت مرا همه شما شنیدید، پیامبر هم که بررسی کنید پدر من است من دختر آن پیامبر هستم و این پیامبر برادر پسرعموی من علی بن ابیطالب است که #عقد_اخوت بین این دو ذات مقدس خوانده شد، نه رجال شما.
▫️ پدرم به برکت این پسرعموی خود یعنی همسرم، این مشکلات را حل کرد. «وَ أَنْتُمْ فِی رَفَاهِیةٍ مِنَ الْعَیشِ وَادِعُونَ فَاكِهُونَ آمِنُونَ تَتَرَبَّصُونَ بِنَا الدَّوَائِرَ»؛ منتظر بودید که چه وقت اسلام شکست می خورد!
▫️ برخی ها آن طور که در سوره مبارکه «مائده» است می آمدند می گفتند که ما چرا ارتباط خودمان را با بیگانه ها قطع کنیم؟ شاید روزی آنها برگشتند. در این آیه سوره «مائده» فرمود: ﴿فَتَرَی الَّذینَ فی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یسارِعُونَ فیهِمْ یقُولُونَ نَخْشی أَنْ تُصیبَنا دائِرَةٌ فَعَسَی اللَّهُ أَنْ یأْتِی بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ﴾؛ فرمود یک عده ای هستند ارتباطشان را با بیگانه حفظ می کنند، می گویند شاید اسلام شکست بخورد آنها دوباره برگردند ما چرا ارتباطمان را قطع بکنیم؟ فرمود اینها #مریض هستند، بگو اگر ذات اقدس الهی بساط شما و آنها را بخواهد برچیند چه چیزی مانع می شود؟ بعد شما ناچار #شرمنده خواهید بود: ﴿فَیصْبِحُوا عَلی ما أَسَرُّوا فی أَنْفُسِهِمْ نادِمینَ﴾، اینها بودند.
▫️ عصاره آن بحث های قرآنی را وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) در این بخش خطبه دارند ذکر می کنند. «وَ أَنْتُمْ فِی رَفَاهِیةٍ مِنَ الْعَیشِ وَادِعُونَ فَاكِهُونَ آمِنُونَ تَتَرَبَّصُونَ بِنَا الدَّوَائِرَ»؛ فکر می کردید که شاید این انقلاب ما شکست بخورد آنها دوباره برگردند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/11/18
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پرستش حقیقی آن نیست که فقط وسیلهای برای نجات دادن انسان از یکنواخت بودن زندگی باشد. پرستش حقیقی آن نیست که به وسیلۀ آن، انسان موقعیتی مطلوب برای خود در جامعه به دست بیاورد. پرستش حقیقی آن نیست که انسان به وسیلۀ آن، خود را در برابر سختیها و خشونتهای زندگی تخدیر کند و خود را از احساس تلخی ناگواریها و مشقتها نجات دهد. پرستش حقیقی آن نیست که آدمی آن را روپوشی برای جهلها و بیخبریهای خود قرار دهد. پرستش حقیقی آن نیست که با نیت منفعتطلبی و به دست آوردن رفاه، برای خودِ طبیعی انجام دهد. اینکه پرستش در موارد مذکور، پرستش حقیقی نیست، از نظر موضوع معبود تفاوتی ندارد که خدا باشد یا بت و یا دیگر موضوعات.
پرستش حقیقی عبارت است از: قرار گرفتن در مسیر کمال با کمیت و کیفیتی که برای انسان امکانپذیر است. این پرستش که ابتهاج و شکوفایی حقیقی روح است و بدون وصول به آن مقام، هرگونه ادعای تکامل و ابتهاج و سرور واقعی و شکوفایی روح، قطعاً خلاف واقع است، با هرگونه معاملهای مخالف است، اگرچه قیمت درخواستشده، خود وصول به كمال باشد، و این همان اصلی است که عرفا و انسانشناسان دربارۀ «گردیدن» تکاملی میگویند: «کسی که عرفان را فقط برای عارف شدن دریابد و بپذیرد، او در مسیر عرفان حقیقی قرار نگرفته است».
جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. ج ۶، ص ۲۴۷. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸
#علامه_جعفری #استاد_جعفری
#محمدتقی_جعفری
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله جوادی آملی
#روضه
...امیرالمؤمنین[علیه السلام] بعد از دفن آن حضرت، رو به قبر مطهر #پیغمبر[صلّی الله علیه و آله و سلّم] کرد و عرض کرد: یا رسول الله! فاطمه میآید و جریان را یکی پس از دیگری به عرض شما میرساند که ما هر مصیبتی را برای حفظ دین تحمل کردهایم و چیزی را فروگذار نکردهایم. همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند؛ چون میدانستند مقام #فاطمه[سلام الله علیها] مقامی است که اگر محفوظ بماند، ولایت محفوظ میماند، امامت محفوظ میماند. او را در هم کوبیدند تا #ولایت و امامت را زیر سؤال ببرند. همه این مطالب را دخترت با تو در میان میگذارد؛ آنگاه عرض کرد: اگر من اینجا بنشینم، نه برای آن است که در برابر قضای الهی عاجزم و صابر نیستم و اگر برخیزم و بروم، نه برای آن است که قدرت صبر ندارم، از کنار قبر فاطمهای که فقط خود اهل بیت(علیهم السلام) میدانند، خداحافظی کرد و از کنار #قبر با یک اندوهی برگشت و بچهها را هم با تجلیل از کنار قبرِ مادر به دور برد و به همراه خود به منزل برد. بچه را در کمال مهربانی باید از کنار نعش پدر و مادر یا از کنار قبر پدر و مادر دور برد؛ اما«لا یوم کیومک یا ابا عبدالله»، #دختر ابیعبدالله[سلام الله علیه] در کنار نعش پدر میگفت: من همین جا میمانم؛ عدّهای از سربازان عمر سعد کشان کشان دختر ابیعبدالله را از کنار نعش پدرش ...
«السلام علیکم یا اهل بیت النبوة ومعدن الرسالة ومختلف الملائکة ومهبط الوحی ومعدن الرحمة ورحمة الله وبرکاته»
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom