eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 من محتاجم یا او؟ ❓چرا باید برای سلامتی امام زمان دعا کنیم، در حالی که خدا اراده کرده است ایشان تا زمان ظهور زنده باشند؟ 🔰 در جواب باید گفت امام زمان هم انسان هستند و همانند دیگر انسان‌ها و سایر معصومین دچار بیماری می‌شوند. فراموش نکنیم که تحقق اراده‌ و مشیّت الهی، همواره با «اسباب و وسیله» انجام می‌گیرد و دعا یکی از مهمترین وسیله‌هاست. همچنین آنچه که ارادهٔ الهی بر آن صورت گرفته حفظ جان حضرت از مرگ است و این تناقضی با بیماری جسمی حضرت ندارد. 🤲 این دعا کردن برای فرج و سلامتی امام، آثار فراوانی هم دارد که در ادامه به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم: 1⃣ ما با دعا حضرت را یاد می‌کنیم و علاقه و محبت خود را به ایشان نشان می‌دهیم. امام نیز این محبت ما را بی‌پاسخ نمی‌گذارند و به جبران آن برای ما دعا می‌کنند. 2⃣ دعای همیشگی برای امام یعنی حضرت برایمان اهمیت دارد و مهم بودن امام برای ما باعث می‌شود کاری که سبب ناراحتی ایشان می‌شود را انجام ‌ندهیم. 🔅 پس اگر دقت کنیم می‌بینیم که فایدهٔ دعا برای ایشان، بیشتر متوجه خود ماست و در واقع این ماییم که محتاجیم. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهادت مظلومانه دخت مکرم حضرت رسول(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) تسلیت باد 🔹 دعای فاطمی در صحیفه فاطمیه 🔸️ یكی از ادعیه های نورانی صحیفه فاطمیه كه از وجود مبارك حضرت زهرا (سلام الله علیها) است، این است كه آن حضرت عرض كرد: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ كَلِمَةَ الْإِخْلَاصِ وَ خَشْیتَكَ فِی الرِّضَا وَ الْغَضَبِ»؛ چه در حال غضب چه در حال رضا، خشیت و هراس تو را در نظر داشته باشیم. چنین انسانی غضبش می‌ شود غضبِ الهی و رضای او می ‌شود رضای الهی 🔸 آنچه از وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره حضرت زهرا (سلام الله علیها) آمده است كه خدای سبحان به غضب او غضب می‌ كند و به رضای او راضی می‌ شود[١] كه نشانه عصمت كبرای آن حضرت است، برای آن است كه آن حضرت در رضا و غضب خشیت الهی را در نظر داشت؛ یعنی به هیچ چیزی راضی نبود مگر اینكه خدا راضی باشد، از چیزی غضبان نبود مگر اینكه خدا خشم داشته باشد. 📚 [١] . الامالی (شیخ صدوق)، ص ٣٨٤؛ «... عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ: یا فَاطِمَةُ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَیغْضَبُ لِغَضَبِكِ وَ یرْضَى لِرِضَاك ...» 📅 (جلسه تفسیر سوره مبارکه مؤمنون، مورخ ١٣٩٠/٢/١٣) ☘☘☘ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۵ – ۴۴ 💢 الی نباید کفر و داشته باشد زیرا به خود او خواهد بود و خدای تعالی و ناسپاسان را نمی دارد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. امام علی علیه السلام: قرآن نوری است که خاموشی ندارد... دریایی است که ژرفای آن درک نشود... جدا کننده ی حقّ و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد... شفا دهنده ای است که بیماری های وحشت انگیز را بزداید... چشمه های دانش و دریاهای علوم است... محلّ برداشتِ آبی است که هرچه از آن برگیرند کاهش نمی یابد... خدا قرآن را فرو نشاننده ی ( تسکین دهنده ی ) عطش علمی دانشمندان... قرار داده است. منبع: نهج البلاغه، خطبه ۱۹۸، ترجمه استاد دشتی . استاد شهید مطهری: بزرگ ترین دشمن قرآن، جمود و توقف بر بینش مخصوص یک زمان و یک دوره ی معین است. همچنان که بزرگ ترین مانع شناخت طبیعت این بود که علما فکر می‌کردند شناخت طبیعت همان است که در گذشته به وسیله ی افرادی از قبیل افلاطون، ارسطو و غیر ایشان صورت گرفته است. منبع: روحانیت و حوزه ها، ص ۲۶ . 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(204) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔰تفسير 🔹در آغاز اين سوره مباركه، قرآن كريم به عنوان كتاب هدايت پرهيزكاران معرفى شد: (ذلك الكتاب لاريب فيه هدى للمتقين) و اوصاف اهل تقوا كه در حقيقت شرايط بهره مندى از قرآن است، تبيين شد و پايان بخش آن، جمله (اولئك على هدى من ربهم اولئك هم المفلحون) بود. 🔹پارسايان كه از پايگاه معرفتى و هدايتى الهى برخوردارند، زمينه بهره ورى از قرآن را دارند و از آن بهره مى برند، ولى منافقان كه سرمايه فطرت و هدايت خويش را فروختند و راه ضلالت در پيش گرفتند، از آن رو كه فاقد آن پايگاه فكرى و هدايتى هستند، از قرآن كريم بهره اى نمى برند و در آيه محل بحث درباره آنان مى فرمايد: (اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين) ⏺عرصه حيات انسان، ميدان تجارت است 🔹قرآن كريم دنيا را مركز تجارت مى داند و هدايت فطرى، قدرت فهم، نيروى كار و عمر آدمى را سرمايه اى اين تجارت مى شمارد كه اگر در راه تحصيل عقايد و معارف الهى و اعمال صالح صرف شود تجارتى است بى خسارت و سود آور و اگر در غير اين راه صرف شود تجارتى است بى خسارت و سودآور و اگر در غير اين راه صرف شود تجارتى زيانبار است: (والعصر# ان الانسان لفى خسر # الا الذين امنوا و عملواالصالحات و تواصوا بالحق و تواصعوا بالصبر) پس اگر كسى با سرمايه هاى علمى و عملى خود به تجارت با خدا نپرداخت و سود نبرد و چيزى نيندوخت و نياموخت، او به حقيقت، اهل خسارت است. 🔘واژه بيع، شراء، اشتراء، تجارت، ربح و خسران، در قرآن كريم نشانه آن است كه صحنه زندگى و عرصه حيات آدمى ميدان تجارت او با خدايا تبادل با شيطان است وگرنه جايى براى اين تعابير نبود. مراد از مبايعه و بيعت در آياتى مانند ان الذين يبايعونك انما يبايعون الله) همان بيع با خدا و پيامبر (صلى الله عليه وآله) است و بيع و تجارتى كه در آياتى مانند (واحل الله البيع) و (لا تاكلوا اموالكم بينكم بالباطل الا ان تكون تجاره عن تراض منكم) آمده، ناظر به تجارتهاى دنيوى است و با تجارتى كه در آيه كريمه (هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب اليم) آمده، مصداقا متفاوت است، نه مفهوما. ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(122) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌴🌴🌴 ⏪29-پرهیز از ورود به فعالیت های اقتصادی وَ مِنهُْم مَّن يَلْمِزُكَ فىِ الصَّدَقَتِ فَإِنْ أُعْطُواْ مِنهَْا رَضُواْ وَ إِن لَّمْ يُعْطَوْاْ مِنهَْا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ(58) وَ لَوْ أَنَّهُمْ رَضُواْ مَا ءَاتَئهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ قَالُواْ حَسْبُنَا اللَّهُ سَيُؤْتِينَا اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَ رَسُولُهُ إِنَّا إِلىَ اللَّهِ رَاغِبُونَ(59) انَّمَا الصَّدَقَتُ لِلْفُقَرَاءِ وَ الْمَسَاكِينِ وَ الْعَمِلِينَ عَلَيهَْا وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبهُُمْ وَ فىِ الرِّقَابِ وَ الْغَرِمِينَ وَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبِيلِ فَرِيضَةً مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ(توبه/60) بعضى از ايشان تو را در تقسيم صدقات به بيداد متهم مى‏كنند، اگر به آنها عطا كنند خشنود مى‏شوند و اگر عطا نكنند خشم مى‏گيرند. * چه مى‏شود اگر به آنچه خدا و پيامبرش به آنان عطا مى‏كند خشنود باشند و بگويند: خدا ما را بس است و خدا و پيامبرش ما را از فضل خويش بى‏نصيب نخواهند گذاشت و ما به خدا رغبت مى‏ورزيم؟ * صدقات براى فقيران است و مسكينان و كارگزاران جمع‏آورى آن. و نيز براى به دست آوردن دل مخالفان و آزاد كردن بندگان و قرضداران و انفاق در راه خدا و مسافران نيازمند و آن فريضه‏اى است از جانب خدا. و خدا دانا و حكيم است. 🌱🌱🌱 1.منافق، حتّى نسبت به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نيش مى‏زند و جسارت مى‏كند. «يَلْمِزُكَ» 2.لبه‏ى تيز حملات منافقان و تبليغات سوء آنان، رهبرى است. «يَلْمِزُكَ» 3.همه‏ى اصحاب پيامبر صلى اللَّه عليه و آله عادل نبوده‏اند. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَلْمِزُكَ» 4.مسئولان نظام اسلامى نبايد تحت تأثير عيب‏جويى‏هاى منافقان قرار گيرند. «وَ مِنْهُمْ مَنْ يَلْمِزُكَ 5.تقسيم اموال عمومى، چنان دقيق و حسّاس است كه گاهى پيامبر را هم متّهم مى‏كنند. «يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقاتِ» 6.آغاز برخى انحراف‏ها، بى‏ادبى و جسارت به رهبر است كه از خودخواهى سرچشمه مى‏گيرد. (با توجّه به شأن نزول) 7.انگيزه‏ى انتقادها، گاهى منافع شخصى است، نه دلسوزى. «فَإِنْ أُعْطُوا» 8.سياست گذارى امور مالى و اقتصادى جامعه اسلامى، از شئون پيامبر و از اختيارات رهبر است. «فَإِنْ أُعْطُوا» ... «وَ إِنْ لَمْ يُعْطَوْا» 9.منافق به حقّ خود قانع نيست، خودخواه و بى‏منطق است. «فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ يُعْطَوْا» ... «يَسْخَطُونَ» 10.كينه و دشمنى و طعن و قضاوت به ناحقِ بعضى مردم، به خاطر از دست دادن منافع مادّى و شخصى است. «وَ إِنْ لَمْ يُعْطَوْا» ... «يَسْخَطُونَ» (آرى، ريشه‏ى بعضى تحليل‏هاى نادرست، انگيزه‏هاى درونى است) 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 10 ۲۹انْطَلِقُوا إِلى ما کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ ۳٠انْطَلِقُوا إِلى ظِلّ ذِی ثَلاثِ شُعَب ۳۱لا ظَلِیل وَ لا یُغْنِی مِنَ اللَّهَبِ ۳۲إِنَّها تَرْمِی بِشَرَر کَالْقَصْرِ ۳۳کَأَنَّهُ جِمالَتٌ صُفْرٌ ۳۴وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ ۲۹ ـ (در آن روز به آنها گفته مى شود:) بى درنگ، به سوى همان چیزى که پیوسته آن را تکذیب مى کردید بروید. ۳٠ ـ بروید به سوى سایه سه شاخه (دودهاى خفقان بار و آتش زا)! ۳۱ ـ سایه اى که نه آرام بخش است و نه از شعله هاى آتش جلوگیرى مى کند! ۳۲ ـ شراره هائى از خود پرتاب مى کند مانند یک کاخ! ۳۳ ـ گوئى همچون شتران زرد رنگى هستند. ۳۴ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🌱🌱🌱 🔰تفسیر: 🔹نه قدرت بر دفاع دارند نه راهى براى فرار! در این آیات، سرنوشت نهائى تکذیب کنندگان قیامت، و منکران آن دادگاه عدل الهى بیان شده است، بیانى که به راستى انسان را در وحشتى عمیق فرو مى برد، و ابعاد فاجعه را روشن مى سازد. مى فرماید: به آنها گفته مى شود: بى درنگ رهسپار شوید، به سوى همان چیزى که پیوسته آن را انکار مى کردید ! (انْطَلِقُوا إِلى ما کُنْتُمْ بِهِ تُکَذِّبُونَ). به سوى همان جهنم سوزانى که همیشه آن را به باد استهزا مى گرفتید رهسپار شوید. به سوى انواع عذاب ها که با اعمالتان آن را از پیش فراهم ساخته اید حرکت کنید. اِنْطَلِقُوا از ماده انطلاق به معنى حرکت کردن بدون توقف است، و یک نوع آزادى از قید و بند نیز در آن نهفته شده، و این در حقیقت توضیحى است براى وضع آنها در عرصه محشر که آنها را مدتى طولانى براى حساب نگه مى دارند، سپس آنها را رها ساخته، مى گویند: بدون توقف به سوى دوزخ حرکت کنید. گوینده این سخن، ممکن است خداوند متعال باشد که مستقیماً به آنها خطاب مى کند، و یا فرشتگان عذاب، و به هر حال لحنى است آمیخته با سرزنشى عمیق که خود عذابى است دردناک و جانکاه. 🌱🌱🌱 پس از آن به توضیح بیشترى درباره این عذاب پرداخته مى گوید: رهسپار شوید به سوى سایه اى از دودهاى خفه کننده آتش که داراى سه شعبه است ! (انْطَلِقُوا إِلى ظِلّ ذِی ثَلاثِ شُعَب). شاخه اى از بالاسر، و شاخه اى از طرف راست، و شاخه اى از طرف چپ، و به این ترتیب از هر طرف این دود غلیظ مرگبار آنها را احاطه مى کند، و در کام خود فرو مى برد. 🌱🌱🌱 اما سایه اى که آرام بخش نیست، و هرگز دوزخیان را از شعله هاى آتش جلوگیرى نمى کند (لا ظَلِیل وَ لا یُغْنِی مِنَ اللَّهَبِ). چه این که خود بر خاسته از آتش است. ممکن است تعبیر به ظلّ: سایه این تصور را ایجاد کند که در آنجا سایه اى وجود دارد که از سوزندگى شعله هاى آتش، کمى مى کاهد، ولى این آیه بر این پندار غلط خط بطلان مى کشد، و مى گوید: این سایه هرگز آن سایه اى را که شما تصور مى کنید نیست، سایه اى است سوزان و خفقان آور، و بر خاسته از دودهاى غلیظ آتش که مى تواند گرماى شعله ها را کاملاً منعکس کند. شاهد این سخن، آیات سوره واقعه است که درباره اصحاب الشمال مى فرماید: فِی سَمُوم وَ حَمِیم * وَ ظِلّ مِنْ یَحْمُوم * لا بارِد وَ لا کَرِیم: آنها در میان بادهاى کشنده و آب سوزان قرار دارند * و در سایه دودهاى متراکم و آتش زا * سایه اى که نه خنک مى باشد، و نه مفید و آرام بخش . بعضى گفته اند: این شعبه هاى سه گانه بازتابى است از تکذیب هاى سه گانه آنها نسبت به اساس دین، یعنى توحید ، نبوت و معاد ; زیرا تکذیب معاد از تکذیب نبوت و توحید جدا نیست. و بعضى گفته اند: اشاره اى است به مبدأهاى سه گانه گناه قوه غضبیه ، شهویه و وهمیه آرى، آن دود تاریک تجسمى است از تاریکى هاى شهوات: ز تاریکى خشم و شهوت، حذر کن! *** که از دود آن، چشمِ دل تیره گردد! غضب چون در آید، رود عقل بیرون *** هوا چون شود چیره، جان خیره گردد! 🌱🌱🌱 آن گاه در توصیف دیگرى از آن آتش سوزان مى افزاید: جرقه هائى از خود بیرون مى دهد مانند یک کاخ عظیم ! (إِنَّها تَرْمِی بِشَرَر کَالْقَصْرِ). نه همچون جرقه هاى آتش این دنیا که گاه به اندازه سر سوزنى بیش نیست. تعبیر به قصر: کاخ در اینجا تعبیر پر معنائى است، شاید تصور شود مناسب تر این بود که گفته شود: جرقه هائى همچون کوه، ولى نباید فراموش کرد کوه ها ـ همان گونه که در آیات قبل اشاره شد ـ منبع انواع برکات است و سرچشمه هاى آب فرات و گوارا، این قصرها و کاخ هاى ستمکاران هستند که منشأ شعله هاى سوزان و آتش هاى شرر بارند!. 🌱🌱🌱
در آیه بعد، به توصیف دیگرى از شراره ها و جرقه هاى این آتش سوزان پرداخته، مى فرماید: آنها همچون شترهاى زرد رنگى هستند (کَأَنَّهُ جِمالَتٌ صُفْرٌ). جِمالَتٌ جمع جمل به معنى شتر است (مانند حجر و حِجارة) و صُفْر (بر وزن قفل) جمع أصفر به معنى چیزى است که زرد رنگ باشد و گاه به رنگ هاى تیره و متمایل به سیاه نیز اطلاق شده، ولى در اینجا مناسب همان معنى اول است; زیرا جرقه هاى آتش زرد متمایل به سرخ است. در آیه قبل، این جرقه ها از نظر حجم، به کاخ بزرگ تشبیه شده بود، و در این آیه، از نظر کثرت، رنگ، سرعت حرکت و پراکنده شدن به هر سو به گروهى از شتران زرد رنگ تشبیه شده که به هر سو روانند. جائى که جرقه ها این چنین باشد، پیدا است خود آن آتش سوزان چگونه است؟ و در کنار آن چه عذاب هاى دردناک دیگرى قرار گرفته؟ (خداوند همه ما را به رحمت و لطفش از آن حفظ کند). 🌱🌱🌱 بار دیگر در پایان این بخش از آیات، همان هشدار را تکرار کرده، مى فرماید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 خطبه فدکیه ▫️ فرمود: «فَإِنْ تَعْزُوهُ وَ تَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ أَبِی»؛ اگر پیامبر را هم بررسی کنید می ‌بینید که پدر من است. پس که عظمت مرا همه شما شنیدید، پیامبر هم که بررسی کنید پدر من است من دختر آن پیامبر هستم و این پیامبر برادر پسرعموی من علی بن ابیطالب است که بین این دو ذات مقدس خوانده شد، نه رجال شما. ▫️ پدرم به برکت این پسرعموی خود یعنی همسرم، این مشکلات را حل کرد. «وَ أَنْتُمْ فِی رَفَاهِیةٍ مِنَ الْعَیشِ وَادِعُونَ فَاكِهُونَ آمِنُونَ تَتَرَبَّصُونَ بِنَا الدَّوَائِرَ»؛ منتظر بودید که چه وقت اسلام شکست می‌ خورد! ▫️ برخی‌ ها آن طور که در سوره مبارکه «مائده» است می ‌آمدند می ‌گفتند که ما چرا ارتباط خودمان را با بیگانه ‌ها قطع کنیم؟ شاید روزی آنها برگشتند. در این آیه سوره «مائده» فرمود: ﴿فَتَرَی الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یسارِعُونَ فیهِمْ یقُولُونَ نَخْشی‏ أَنْ تُصیبَنا دائِرَةٌ فَعَسَی اللَّهُ أَنْ یأْتِی بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ﴾؛ فرمود یک عده ‌ای هستند ارتباطشان را با بیگانه حفظ می ‌کنند، می ‌گویند شاید اسلام شکست بخورد آنها دوباره برگردند ما چرا ارتباطمان را قطع بکنیم؟ فرمود اینها هستند، بگو اگر ذات اقدس الهی بساط شما و آنها را بخواهد برچیند چه چیزی مانع می ‌شود؟ بعد شما ناچار خواهید بود: ﴿فَیصْبِحُوا عَلی‏ ما أَسَرُّوا فی‏ أَنْفُسِهِمْ نادِمینَ﴾، اینها بودند. ▫️ عصاره آن بحث‌ های قرآنی را وجود مبارک فاطمه (سلام الله علیها) در این بخش خطبه دارند ذکر می ‌کنند. «وَ أَنْتُمْ فِی رَفَاهِیةٍ مِنَ الْعَیشِ وَادِعُونَ فَاكِهُونَ آمِنُونَ تَتَرَبَّصُونَ بِنَا الدَّوَائِرَ»؛ فکر می ‌کردید که شاید این انقلاب ما شکست بخورد آنها دوباره برگردند. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/11/18 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
‌ پرستش حقیقی آن نیست که فقط وسیله‌ای برای نجات دادن انسان از یکنواخت بودن زندگی باشد. پرستش حقیقی آن نیست که به وسیلۀ آن، انسان موقعیتی مطلوب برای خود در جامعه به دست بیاورد. پرستش حقیقی آن نیست که انسان به وسیلۀ آن، خود را در برابر سختی‌ها و خشونت‌های زندگی تخدیر کند و خود را از احساس تلخی ناگواری‌ها و مشقت‌ها نجات دهد. پرستش حقیقی آن نیست که آدمی آن را روپوشی برای جهل‌ها و بی‌خبری‌های خود قرار دهد. پرستش حقیقی آن نیست که با نیت منفعت‌طلبی و به دست آوردن رفاه، برای خودِ طبیعی انجام دهد. اینکه پرستش در موارد مذکور، پرستش حقیقی نیست، از نظر موضوع معبود تفاوتی ندارد که خدا باشد یا بت و یا دیگر موضوعات. پرستش حقیقی عبارت است از: قرار گرفتن در مسیر کمال با کمیت و کیفیتی که برای انسان امکان‌پذیر است. این پرستش که ابتهاج و شکوفایی حقیقی روح است و بدون وصول به آن مقام، هرگونه ادعای تکامل و ابتهاج و سرور واقعی و شکوفایی روح، قطعاً خلاف واقع است، با هرگونه معامله‌ای مخالف است، اگرچه قیمت درخواست‌شده، خود وصول به كمال باشد، و این همان اصلی است که عرفا و انسان‌شناسان دربارۀ «گردیدن» تکاملی می‌گویند: «کسی که عرفان را فقط برای عارف شدن دریابد و بپذیرد، او در مسیر عرفان حقیقی قرار نگرفته است». جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه. ج ۶، ص ۲۴۷. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله جوادی آملی ...امیرالمؤمنین[علیه السلام] بعد از دفن آن حضرت، رو به قبر مطهر [صلّی الله علیه و آله و سلّم] کرد و عرض کرد: یا رسول الله! فاطمه می‌آید و جریان را یکی پس از دیگری به عرض شما می‌رساند که ما هر مصیبتی را برای حفظ دین تحمل کرده‌ایم و چیزی را فروگذار نکرده‌ایم. همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند؛ چون می‌د‌انستند مقام [سلام الله علیها] مقامی است که اگر محفوظ بماند، ولایت محفوظ می‌ماند، امامت محفوظ می‌ماند. او را در هم کوبیدند تا و امامت را زیر سؤال ببرند. همه این مطالب را دخترت با تو در میان می‌گذارد؛ آن‌گاه عرض کرد: اگر من اینجا بنشینم، نه برای آن است که در برابر قضای الهی عاجزم و صابر نیستم و اگر برخیزم و بروم، نه برای آن است که قدرت صبر ندارم، از کنار قبر فاطمه‌ای که فقط خود اهل بیت(علیهم السلام) می‌دانند، خداحافظی کرد و از کنار با یک اندوهی برگشت و بچه‌ها را هم با تجلیل از کنار قبرِ مادر به دور برد و به همراه خود به منزل برد. بچه را در کمال مهربانی باید از کنار نعش پدر و مادر یا از کنار قبر پدر و مادر دور برد؛ اما«لا یوم کیومک یا ابا عبدالله»، ابی‌عبدالله[سلام الله علیه] در کنار نعش پدر می‌گفت: من همین جا می‌مانم؛ عدّه‌ای از سربازان عمر سعد کشان کشان دختر ابی‌عبدالله را از کنار نعش پدرش ... «السلام علیکم یا اهل بیت النبوة ومعدن الرسالة ومختلف الملائکة ومهبط الوحی ومعدن الرحمة ورحمة الله وبرکاته» 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 106. #مثل #سراب #بیابان #تشنه #ابر #تاریکی #نور 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (موضوع
107. 30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔰وجه تشبیه در این جا معبودهای باطل و اولیا و رهبران غیر الهی ، به ((خانه عنکبوت )) تشبیه شده اند که سست ترین و بی پایه ترین خانه هاست ، زیرا نه دیوار دارد و نه سقف و نه در و پیکر که بتواند صاحبش را از گرما و سرما و غیره حفظ کند و به اندازه ای سست است که با اندک بادی می لرزد و تار و پودش در هم می ریزد . 🔹افرادی که به غیر خدا تکیه نموده و سرپرستانی ، جز رهبران الهی برای خود برمی گزینند ، به خود ((عنکبوت )) تشبیه گردیده اند که چنین خانه سستی برای خویش اتّخاذ می کند . بنا بر این ، وجه شباهت در این تشبیه ((سستی و بی اعتباری )) است . 🔹در امثال و ادبیات فارسی گاهی برای سستی و بی اعتباری چیزی به ((تار عنکبوت )) نیز مثل می زنند : چنانکه می گویند : ((از آنچه عنکبوت بافد ، جامه نشاید دوختن )) . 🔹صاحب ((بحرالحقایق )) می گوید : ((عنکبوت هر چند بر خود می تند ، زندان برای نفس خود می سازد و قید بر دست و پای خود می نهد . پس خانه او محبس او است . همچنین کسانی که بدون خدا اولیا گیرند ، یعنی پرستش هوا و محبّت دنیا و متابعت شیطان می کنند ، به سلاسل و اَغْلال و وِزْر ووَبال مقید گشته روی خلاصی ندارند و عاقبت در مهلکه نیران و دَرکه بُعْد و حِرمان افتاده ، معاقب و معذّب گردند)) . (330) 🔹((شیخ عطّار)) بی ثباتی و بی اعتباری دنیا را به ((خانه عنکبوت ))و اندوخته های دنیا پرستان را به ((مگس صید شده در آن )) تشبیه نموده است ، چنانکه می گوید : دیده آن عنکبوت بی قرار در خیالی می گذارد روزگار پیش گیرد وهم دور اندیش را خانه ای سازد به کنجی خویش را بوالعجب (331) دامی بسازد از هوس تا مگر در دامش افتد یک مگس بعد از آن خشکش کند در جایگاه قوت خود سازد از او تا دیرگاه ناگهی باشد که آن صاحب سرای چوبی اندر دست برخیزد ز جای خانه آن عنکبوت و آن مگس جمله ناپیدا کند در یک نفس هست دنیا آنکه در وی ساخت قوت چون مگس در خانه آن عنکبوت (332) خاقانی در این باره قطعه ای دارد که می گوید : اقوال به عندلیب (333) بسپار اشکال به عنکبوت بگذار از هندسه عنکبوت را چیست کز قوت (334) حرام بایدش زیست آنکس که حریف (335) عنکبوت است ماءوای گهش ((اءَوْهَن الْبُیُوت )) است (336) 🔹از امام علی علیه السّلام روایت شده است که فرمود : ((نظّفوا بُیُوتَکُمْ مِنْحوک الْعَنْکَبُوتِ فَاِنَّ تَرْکَهُ فی الْبَیْتِ یُورِثُ الْفَقْرَ ؛ خانه های خودرا ازتارعنکبوت نظیف وپاکیزه کنید ، زیرا واگذاشتن آن درخانه باعث فقر وتهی دستی است )) . (337) =========== 330-تفسیر منهج الصادقین ، 7، ص 161. 331-کلمه بوالعجب را به صورت بلعجب نیز ثبت نموده اند. بعضی می گویند: کلماتی مانند بُلْعَجَبْ و بُلهوس مخفف ابوالعجب و ابوالهوس نیست ، بلکه ((بُل )) پیشوند فارسی و به معنای ((کثرت و فزونی )) است . 332-امثال قرآن ، ص 275. 333-((عندلیب )): بلبل هزار دستان . 334-((قوت )): غذا، طعام . 335-((حریف )): همکار، هم پیشه . 336-امثال قرآن ، ص 274. 337-بحار الانوار، ج 76، ص 175. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهارم:اسباب نزول 📌سبب نزول يا شأن نزول چه فرقى ميان اين دو عبارت وجود دارد؟ بيشتر مفسران فرقى ميان اين دو قائل نشده‌اند و هر مناسبتى را كه ايجاب كرده‌است آيه يا آيه‌هايى نازل شود، گاه سبب نزول و گاه شأن نزول خوانده‌اند؛ در صورتى‌كه ميان اين دو عبارت فرق است، از اين جهت كه شأن نزول اعم از سبب نزول است؛ هرگاه به مناسبت جريانى دربارۀ شخص يا حادثه‌اى - خواه در گذشته، حال و يا آينده - يا دربارۀ فرض احكام، آيه يا آياتى نازل شود، همۀ اين موارد را شأن نزول آن آيات مى‌گويند، (مثلاً مى‌گويند كه فلان آيه دربارۀ عصمت انبيا يا عصمت ملائكه نازل شده‌است.) اما «سبب نزول»، حادثه يا پيشامدى است كه متعاقب آن، آيه يا آياتى نازل شده است؛ به عبارت ديگر آن پيشامد باعث و موجب نزول گرديده است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 📌خداوند متعال خود را آفریننده آسمان ها و زمین معرفی کرده ، منظور از آسمان ها چیست ؟ ⏺قرآن مجید، درباره آسمان‏ها سه تعبیر دارد: "سماء"، "سموات" و "سموات سبع". قرآن درباره زمین از واژه "ارض" استفاده کرده و فقط در آیه دوازده سوره طلاق: "اللّه‏ الذی خلق سبع سَموت ومن الارض مثلهن" اشاره می‏کند که زمین‏ها نیز مانند آسمان‏ها هفتگانه‏اند.۱ ⏺امّا منظور از هفت آسمانی که در قرآن بیان شده چیست؟ ۱. برخی معتقدند که منظور، طبقات متراکم هوای اطراف زمین و قشرهای مختلفی است که روی هم قرار گرفته.۲ ۲. مقصود از "سموات" و "سموات سبع" آسمان‏های هفتگانه است؛ منتها از آیات قرآن چنین استفاده می‏شود که تمام کرات و ثوابت و سیاراتی که ما می‏بینیم، جزء آسمان اوّل است و شش عالم دیگر وجود دارد که از دسترس دیده‏ها و ابزارهای علمی امروز ما بیرون است. در حال حاضر اطلاع دقیقی از جزئیات آن نداریم و قرآن کریم هم درباره آنها حرفی نزده است.۳ ============== ۱. تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۲۶۰، انتشارات دارالکتب الاسلامیه. ۲. تفسیر احسن‏الحدیث، سیدعلی قرشی، ج ۱، ص ۸۳، نشر: بنیاد بعثت. ۳. ر.ک: المیزان، علامه طباطبایی رحمه‏الله، ج ۱۷، ص ۳۶۹، نشر جامعه مدرسین، تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۱۶۸، دارالکتب الاسلامیه. 🔅🔅🔅 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نجوای هستی 🔹 این همه صداها در عالَم هست چرا ما هیچ چیزی را نمی ‌شنویم؟! هیچ موجودی نیست مگر اینكه مشغول است و سبّوحٌ قدّوسٌ گفتن است، چرا ما چیزی را نمی ‌شنویم؟! آنچه ما در جهان می ‌بینیم مثل آن است كه در خواب می ‌بینیم؛ همان طوری كه رؤیا را باید تعبیر كرد به تأویل برد، آنچه هم در جهان هست تعبیری دارد تأویلی دارد. انبیا آمدند هم تعبیرات و تأویلات آنها را بلدند و هم آمدند كم و بیش به ما بگویند كه آنچه شما می‌ بینید پیامی هم دارد صدایی هم دارد؛ گفت: موسی ‌ای نیست كه دعوی أنا الحق شنود ٭٭٭ ورنه این زمزمه اندر شجری نیست كه نیست 🔹 هر درختی همان سخن درخت طور را می ‌گوید كلام خدا را می ‌رساند؛ منتها یك گوش كلیمی می ‌خواهد یك گوش موسوی (سلام الله علیه) می ‌خواهد كه آن را بشنود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/03/30 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔆به زودی شاهد چهارمین دوره مسابقه کتابخوانی با جوایزی ارزنده در صفحه قرآنی رحیق خواهید بود ... اطلاع رسانی کنید 🌷 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۳ – ۵۲ 📌 از الی اللّه باید بکوشد از حقایق نداشته باشد والا ممکن است روحش بمیرد و دیگر قابل نباشد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 نظم آفرینش شب و روز و به وجود آمدن فصول 💠 این زمین که به دور خود حرکت می کند و این حرکت دوری، تولید می کند، یعنی سیصد و شصت درجه تولید می کند؛ صد و هشتاد درجه اش (قوس اللّیل) است، صد و هشتاد درجه (قوس النّهار). آنجایی که تفاوت نکند لیل و نهار، یعنی اول فروردین و اول مهر، این دو وقت است که ( ) و ( ) است‌. در اعتدال بهار و پائیز که (بامدادان تفاوت نکند لیل و نهار)، هر دو دوازده ساعت هستند و افق معمولی. این صد و هشتاد درجه قوس اللّیل و صد و هشتاد درجه قوس النّهار، دو قوس اند که جمعاً سیصد و شصت درجه را تحویل می دهند؛ این در اعتدال های و اند. اما وقتی کم کم رو به افزایش می رود و می خواهد به طرف تابستان برود، از اول فروردین که گذشتیم می بینید این قوس النّهار وارد قوس اللّیل می شود. این صد و هشتاد درجه ای که روز است، و آن صد و هشتاد درجه ای که شب است؛ از دو طرف قوس النّهار وُلوج، ورود و دخول دارد در قوس اللّیل؛ یعنی هم از طرف صبح، نهار به شب و سحر می رسد، سحر را می گیرد؛ و هم از طرف غروب نهار به مغرب می رسد و طلیعه شب را می گیرد. یک ساعت از این طرف، یک ساعت از آن طرف می بینید هنوز هوا روشن است. این وُلوج و ورود و دخول قوس النّهار است در قوس اللّیل. این هست تا برسد به آن نقطه طولانی اش که پایان خرداد است. از اول تابستان به بعد که کم کم شبها بلند می شود، قوس اللّیل از دو طرف وارد قوس النّهار می شود؛ یعنی هم از طرف صبح تاریکی بخشی از صبح را می گیرد و تاریک می کند، هم از طرف غروب، شب می آید بخشی از روز را می گیرد و روز را تاریک می کند؛ از دو طرف وُلوج و ورود و دخول تاریکی است در روشنایی. هم وُلوج قوس النّهار است در قوس اللّیل وقتی که روز طولانی می شود، هم وُلوج و ورود و دخول قوس اللّیل است در قوس النّهار؛ از دو طرف یعنی بامداد و شامگاه، آنجا که شب طولانی می شود تا برسد به . فرمود: ما این را برای همین قرار دادیم؛ چون اگر همه یکسان باشد، همه باشد، همه باشد؛ زندگی به صورت تامین به دست نمی آید و حاصل نخواهد شد؛ این نظم است. 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom