eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆به زودی شاهد چهارمین دوره مسابقه کتابخوانی با جوایزی ارزنده در صفحه قرآنی رحیق خواهید بود ... اطلاع رسانی کنید 🌷 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۳ – ۵۲ 📌 از الی اللّه باید بکوشد از حقایق نداشته باشد والا ممکن است روحش بمیرد و دیگر قابل نباشد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 نظم آفرینش شب و روز و به وجود آمدن فصول 💠 این زمین که به دور خود حرکت می کند و این حرکت دوری، تولید می کند، یعنی سیصد و شصت درجه تولید می کند؛ صد و هشتاد درجه اش (قوس اللّیل) است، صد و هشتاد درجه (قوس النّهار). آنجایی که تفاوت نکند لیل و نهار، یعنی اول فروردین و اول مهر، این دو وقت است که ( ) و ( ) است‌. در اعتدال بهار و پائیز که (بامدادان تفاوت نکند لیل و نهار)، هر دو دوازده ساعت هستند و افق معمولی. این صد و هشتاد درجه قوس اللّیل و صد و هشتاد درجه قوس النّهار، دو قوس اند که جمعاً سیصد و شصت درجه را تحویل می دهند؛ این در اعتدال های و اند. اما وقتی کم کم رو به افزایش می رود و می خواهد به طرف تابستان برود، از اول فروردین که گذشتیم می بینید این قوس النّهار وارد قوس اللّیل می شود. این صد و هشتاد درجه ای که روز است، و آن صد و هشتاد درجه ای که شب است؛ از دو طرف قوس النّهار وُلوج، ورود و دخول دارد در قوس اللّیل؛ یعنی هم از طرف صبح، نهار به شب و سحر می رسد، سحر را می گیرد؛ و هم از طرف غروب نهار به مغرب می رسد و طلیعه شب را می گیرد. یک ساعت از این طرف، یک ساعت از آن طرف می بینید هنوز هوا روشن است. این وُلوج و ورود و دخول قوس النّهار است در قوس اللّیل. این هست تا برسد به آن نقطه طولانی اش که پایان خرداد است. از اول تابستان به بعد که کم کم شبها بلند می شود، قوس اللّیل از دو طرف وارد قوس النّهار می شود؛ یعنی هم از طرف صبح تاریکی بخشی از صبح را می گیرد و تاریک می کند، هم از طرف غروب، شب می آید بخشی از روز را می گیرد و روز را تاریک می کند؛ از دو طرف وُلوج و ورود و دخول تاریکی است در روشنایی. هم وُلوج قوس النّهار است در قوس اللّیل وقتی که روز طولانی می شود، هم وُلوج و ورود و دخول قوس اللّیل است در قوس النّهار؛ از دو طرف یعنی بامداد و شامگاه، آنجا که شب طولانی می شود تا برسد به . فرمود: ما این را برای همین قرار دادیم؛ چون اگر همه یکسان باشد، همه باشد، همه باشد؛ زندگی به صورت تامین به دست نمی آید و حاصل نخواهد شد؛ این نظم است. 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
7.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 نظم آفرینش شب و روز و به وجود آمدن فصول 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
MOR7702.lite.mp3
6.2M
استاد_انصاری 💢تفسیر سوره مبارکه المرسلات جلسه دوم 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رعد.01.mp3
8.14M
💢جلسه اول 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 11 ۳۵هذا یَوْمُ لا یَنْطِقُونَ ۳۶وَ لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ ۳۷وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ ۳۵ ـ امروز روزى است که سخن نمى گویند. ۳۶ ـ و به آنها اجازه داده نمى شود که عذر خواهى کنند. ۳۷ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🌱🌱🌱 سپس فصل دیگرى از مشخصات آن روز هولناک را شروع کرده، مى افزاید: امروز، روزى است که سخن نمى گویند (هذا یَوْمُ لا یَنْطِقُونَ).(۶) آرى، خداوند در آن روز بر دهان مجرمان و گناهکاران مهر سکوت مى زند، همان گونه که در آیه ۶۵ سوره یس آمده است: الیَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ: امروز بر دهانشان مُهر مى نهیم و باز همان گونه که در ذیل همین آیه آمده است دست و پاى آنها به سخن درمى آیند و حتى طبق آیات دیگر قرآن پوست هاى آنان زبان باز مى کنند و همه گفتنى ها را مى گویند. 🔅🔅🔅 و مى افزاید: و به آنها اجازه داده نمى شود که عذر خواهى کنند چرا که عذرى ندارند تا عذرخواهى کنند (وَ لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ).(۷) نه اجازه سخن گفتن دارند، و نه عذر خواهى و دفاع از خویشتن; چرا که همه حقایق در آنجا روشن است، و چیزى براى گفتن ندارند، آرى، این زبان پشت هم انداز که در دنیا از آزادى خود سوء استفاده کرده، به تکذیب انبیاء، استهزاء اولیاء، و باطل کردن حق، و حق جلوه دادن باطل، مى پرداخت در آنجا باید به کیفر آن اعمال قفل شود، و از کار بیفتد، که این خود عذاب و شکنجه دردناکى است که در چنان صحنه اى انسان قدرت بر دفاع از خویش، و یا عذرخواهى نداشته باشد. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: خداوند برتر و عادل تر و بزرگتر از آن است که بنده اش عذر موجهى داشته باشد و به او اجازه عذرخواهى ندهد، بلکه آنها در حقیقت هیچ عذر موجهى ندارند که مطرح کنند . البته از بعضى از آیات قرآن استفاده مى شود: در قیامت مجرمان گاهى سخن مى گویند، این به خاطر آن است که ـ همان گونه که قبلاً هم اشاره کرده ایم ـ در قیامت مواقف زیادى است، در بعضى از مواقف زبان از کار مى افتد و نوبت به گواهى اعضاء مى رسد، و در بعضى دیگر، زبان گشوده مى شود، و مطالبى را بازگو مى کند که نشانه حسرت و اندوه شدید و سرگردانى و بدبختى آنها است. 🔅🔅🔅 باز در پایان این مقطع مى گوید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 12 ۳۸هذا یَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْناکُمْ وَ الأَوَّلِینَ ۳۹فَإِنْ کانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ ۴٠وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ ۳۸ ـ (و به آنها گفته مى شود:) امروز همان روز جدائى است که شما و پیشینیان را در آن جمع کرده ایم! ۳۹ ـ اگر چاره اى در برابر من (براى فرار) دارید انجام دهید! ۴٠ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🌱🌱🌱 در مقطع دیگر، روى سخن را به مجرمان کرده، به عنوان حکایت از صحنه آن روز، مى گوید: امروز همان روز جدائى است که همه شما و پیشینیان را در آن جمع کرده ایم (هذا یَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْناکُمْ وَ الأَوَّلِینَ). امروز همه انسان ها را بدون استثناء از اولین گرفته، تا آخرین، همه را براى حسابرسى و فصل خصومت در این عرصه و دادگاه بزرگ گرد آورده ایم. 🔅🔅🔅 🔹 اکنون اگر شما در برابر من چاره اى براى فرار از چنگال مجازات دارید انجام دهید (فَإِنْ کانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ).(۹) آیا مى توانید از قلمرو حکومت من بگریزید؟ یا مى توانید بر قدرت من غلبه کنید؟ یا توانائى دارید با پرداختن فدیه اى آزاد شوید؟ و یا قدرت دارید مأموران حسابرسى را فریب دهید؟ هر کار از دست شما ساخته است انجام دهید، ولى بدانید کارى از شما ساخته نیست! در حقیقت این امر، به اصطلاح امر تعجیزى است که براى روشن ساختن عجز و ناتوانى طرف مقابل ذکر مى شود، مثل همان چیزى که در مورد قرآن مجید آمده است که مى فرماید: اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم تردید دارید سوره اى مانند آن را بیاورید . 🔹 کَیْد (بر وزن صید) به طورى که راغب در مفردات مى گوید: نوعى چاره جوئى است که گاه نکوهیده و گاه قابل تمجید است، هر چند استعمال آن در موارد مذموم بیشتر است (همان گونه که در آیه مورد بحث نیز چنین است). مسلماً در آن روز کارى از دستشان ساخته نیست; چرا که مى دانیم آن روز روزى است که دست انسان از هر گونه اسباب و وسائل کوتاه مى گردد، چنان که در آیه ۱۶۶ سوره بقره آمده است: وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبابُ . 🔹قابل توجه این که: از یکسو، مى فرماید: آن روز، یوم الفصل یعنى روز جدائى ها است، از سوى دیگر، مى فرماید: آن روز، یوم الجمع یعنى روز اجتماع است که هر کدام از این دو، در یک مقطع انجام مى شود، نخست همه را در آن دادگاه بزرگ جمع مى کنند، و سپس بر حسب عقائد و اعمالشان در صفوف مختلفى از هم جدا مى شوند، حتى آنها که رهسپار بهشت مى شوند صفوف گوناگون و درجات مختلفى دارند و راهیان دوزخ نیز صفوف متفاوت و درکاتى دارند. آرى، آن روز، روز جدائى حق از باطل، و ظالم از مظلوم است. 🌱🌱🌱 و باز همان جمله تهدید آمیز و بیدار کننده را تکرار کرده، مى فرماید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). والحمد لله رب العالمین پایان تفسیر سوره المرسلات از تفسیر نمونه 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
23.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
رسول خدا فرمودند: انسان‌ها چهار گونه‌اند: سخاوتمند و كريم و بخيل و لئيم. سخاوتمند كسى است كه هم خودش مى‌خورد و هم به ديگران مى‌بخشد و كريم كسى است كه خودش نمى‌خورد (و ايثار مى‌كند) و به ديگران عطا مى‌نمايد و بخيل كسى است كه خودش مى‌خورد اما چيزى به ديگرى نمى‌دهد و لئيم آن‌كس است كه نه خود مى‌خورد و نه به ديگرى مى‌بخشد». 📚بحار الانوار ج۶۸ ص۳۵۲ح۹ 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 فیضِ جود 🔹 حضرت فرمود: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ»؛ فرمود انسانِ سرمایه ‌دار مثل كسی است كه نهر روانی دارد، این باید بداند كه اگر مقداری از مالش را در راه خدا صرف بكند این نظیر آن نیست كه سنگی كه در جایی مستقر است این سنگ را اگر از آنجا بِكَنی جایش خالی است و مدت‌ ها باید صبر بشود تا آنجا پر بشود، این این‌طور نیست. اگر كسی سنگی یا كلوخی را در بیابان یا از یك زمین بِكَند كه جایش خالی ‌شود مدت‌ ها طول می‌ كشد تا آن جا پر بشود؛ ولی اگر یك سطل آب از نهر روان بگیرد این‌طور نیست كه مدت ‌ها صبر بكند تا جایش پر بشود، بلکه همان لحظه جایش پر می‌ شود؛ می ‌فرماید: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ». اگر كسی باور كرد كه صدقه دادن، ، در راه خدا كار خیر انجام دادن طوری است که در همان لحظه خدا جایش را پر می ‌كند این دستش در جود و بخشش باز است، برای اینكه كم نمی ‌آورد. اگر از نهر آبی یك سطل آب بگیرند و همان لحظه جایش پر بشود دیگر جای نگرانی نیست؛ منتها ممكن است انسان بعدها بفهمد. 🔹 این تعبیر لطیف قرآنی كه فرمود: ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً﴾ نه «إنّ بعد العسر یسرا» همین است؛ آنكه در سوره «طلاق» دارد كه ﴿سَیجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یسْراً﴾ آن ناظر به مقام كشف است یعنی بعدها روشن می ‌شود؛ ولی در حقیقت در , آسانی نهفته است نه «إنّ بعد العُسر یسرا»، منتها ما حالا یا باور نكردیم یا سختمان است این را تحمل كنیم! فرمود: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ»؛ این است! 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 14 تاریخ: 1392/07/16 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷 آیت الله جوادی آملی : 👌 استغفار یا برای دفع است یا برای رفع ، ما یک داریم یک . بهداشت برای این است که کسی نشود و درمان برای این است که اگر کسی مریض شد خود را بازیابد. ☘️ استغفار اولیای الهی این است که می کنند تا بیماری به طرف آنها نرود و استغفار ما درمانی است ؛ طلب مغفرت می کنیم تا مشکل ما حل شود. صفحه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf