eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس ششم :معيار و ملاك تشخيص سوره‌هاى مكّى و مدنى 🔹طبق آمارى كه از روايات ترتيب نزول به‌دست مى‌آيد، ٨٦ سوره مكّى و ٢٨ سوره مدنى است. در اين تقسيم بندى سه معيار وجود دارد: 🗒١. معيار زمان: بيشتر مفسران معتقدند كه معيار مكّى يا مدنى بودن، هجرت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله از مكه به مدينه است. هر سوره‌اى كه پيش از هجرت نازل شده مكّى و هر سوره‌اى كه پس از هجرت نازل شده‌است مدنى به‌شمار مى‌رود، خواه در مدينه نازل شده باشد، خواه در سفرها. حتى اگر سوره‌اى در مكه و هنگام سفر حج يا عمره و يا پس از فتح مكه نازل شده باشد، چون پس از هجرت بوده‌است، مدنى محسوب مى‌شود. ملاك هجرت نيز ورود پيامبر صلى الله عليه و آله به مدينه است؛ بنابراين آياتى كه پس از هجرت از مكه و پيش از ورود به مدينه، در راه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده‌است، مكّى محسوب مى‌شود. 🗒٢. معيار مكان: هرچه در شهر مكه و پيرامون آن نازل شده مكّى است و هرچه در مدينه و پيرامون آن نازل گرديده مدنى است، خواه پيش از هجرت يا پس از آن نازل شده باشد. پس آنچه در غير اين دو منطقه نازل شده باشد نه مكّى است و نه مدنى. 🗒٣. معيار خطاب: هر سوره‌اى كه در آن، خطاب به مشركان باشد مكّى و هر سوره‌اى كه در آن خطاب به مؤمنان باشد، مدنى است؛ زيرا در مكه غلبه با مشركان و در مدينه غلبه با مؤمنان بوده است. همانطور كه گفته شد از ميان سه معيار فوق، معيار زمان، گزينش بيشتر مفسرين است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔸بین الطلوعین 🔸 🔻کلام بزرگان🔻 یکی از آقایان خواب دیده بود که برآورده شدن حاجتت به دست فلانی است. به نزد او می رود و می گوید: ابتلا به هم و غم داشتیم، ما را نزد شما فرستادند. او با خونسردی جواب می دهد: به ما هم گفتند، اگر حاجتت را به ما عرضه داشتی بگوییم که، آن را ترک کن، گرفتاری دنیایی تو رفع می شود. 📝منبع: در محضر آیت الله بهجت،ج۲ ،ص۳۵۶. ‌ 🔸مرحوم حاج سید هاشم حداد : فرزندان و اهل بیت را عادت دهید که بین الطلوعین بیدار باشند. دعاها و توسلات خوب است ولی باید انسان اثر را از خدا بداند و از خدا بخواهد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
367_195_1.mp3
1.9M
🔆مناجات دهم از مناجات های پانزده گانه حضرت زین العابدین علیه السلام: مناجات متوسلین | راز و نیاز توسل‌کنندگان ✂️ برشی از متن مناجات : 🔷يَا خَيْرَ مَنْ خَلَا بِهِ وَحِيدٌ، وَيَا أَعْطَفَ مَنْ أَوَىٰ إِلَيْهِ طَرِيدٌ، إِلَىٰ سَعَةِ عَفْوِكَ مَدَدْتُ يَدِى، وَبِذَيْلِ كَرَمِكَ أَعْلَقْتُ كَفِّى 🔹ای بهترین کسی که شخص تک و تنها با او خلوت کند و ای مهربان‌ترین کسی که انسان رانده به‌جانب او روی می‌آورد، به‌سوی گستردگی گذشت و بخششت دست گدایی دراز کردم و به دامن کرمت چنگ آویختم 🔴@rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
برداشت از آیات ۲۵ – ۲۳ صداقت سالک الی اللّه باید در مقابل تعهداتی که با خدا بسته است، روی ایمان، مردانه تا زمان مرگش صداقت داشته باشد تا خدا جزای راستگوییش را به او بدهد و در مقابل، کسانی که دروغ گفته اند عذابشان کند و اگر توبه کردند، خدا همیشه بخشنده است و مهربانی خاصّی به توبه کنندگان دارد. ولی اگر توبه نکردند و کافر شدند خدا آنها را به همان غیظشان بر می گرداند و نمی گذارد به خوبی برسند و اگر مؤمنین با آنها جنگ کنند، خدا کمکشان می کند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لايق وصل تو که من نیستم اذن به یک لحظه نگاهم بده السلام علی الکریم فاکرمنا یا مولا نایب الزیاره همه همراهان بزرگواران سید خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 خدا، هرگز بنده خود را رها نمی کند 💠 خیلی این حرف بلند است، که خدا هرگز بنده اش را رها نمی کند؛ هیچ وقت! هیچ ممکن نیست کسی بگوید (یا الله) و خدا به او جواب ندهد؛ حالا به احد انحاء جواب می دهد. و آن استدلال خود زکریا (سلام الله علیه) است؛ عرض کرد: پروردگارا! من که پیر شدم، سنّم کم نیست؛ (ربّ انّی وهن العظم منّی و اشتعل الرّاس شیباً)، پیر شدم، عمر زیادی را گذراندم؛ این را برای آن نگفته که من بچه می خواهم، الآن پیر هستم؛ آن در جمله های دیگر است‌. من پیر شدم، امّا در تمام این مدت (و لم اکن بدعائک ربّ شقیّاً)؛ یعنی تا کنون اینطور نبود که من بگویم خدا، جواب ندهی!! الآن که سنّم هم پیر شده است؛ اصلاً هیچ سابقه ندارد. خیلی این حرف بلند است؛ (ربّ انّی وهن العظم منّی و اشتعل الرّاس شیباً و لم اکن بدعائک ربّ شقیّاً)* ؛ نه اینکه پیر شدم، بچه‌دار شدن سخت است، آن جریان فرزند داری که می گوید سخت است و اینها، می گوید: (و امراتی عاقر)* ، آن حرف دیگر است؛ امّا در این زمینه دیگر نگفت فرزند داری برای من سخت است، این از آن نیست؛ امّا تا کنون نشد که من بگویم (خدا)، تو بگویی چه کسی است؟!! هیچ وقت نشد من بگویم (خدا)، تو جواب ندهی، (و لم اکن بدعائک ربّ شقیّاً)؛ این حرف خیلی بلند است!! ------------------------------------------------ 📌 سوره مریم / آیه ۴ 📌 سوره آل عمران / آیه ۴۰ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۰۹/۰۷ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(212) آیه 16 - اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى فما ربحت تجارتهم و ما كانوا مهتدين. 🔅🔅🔅 📌تفسیر روایی ⏪2- تجارت معنوى در سخنان امام على (عليه السلام) 🔹- عن اميرالمومنين (عليه السلام): ان الدنيا دار صدق لما صدقها... مسجد احباء الله و مصلى ملائكه الله و مهبط وحى الله و متجر اولياء الله. اكتسبو فيها الرحمه و ربحوا فيها الجنه 👈اشاره: اميرالمومنين (عليه السلام) در پاسخ مردى كه دنيا را مذمت مى كرد فرمود: ... دينا جايگاه صدق و راستى است، براى كسى كه با آن به راستى رفتار كند و مسجد دوستان خدا و نيايشگاه فرشتگان و محل نزول وحى الهى و تجارتخانه اولياى حق است. آنها در دنيا رحمت خدا را به دست آوردند و بهشت را سود خود ساختند. دنيايى كه حدوث و زوال قدرتها، سلامت و زنجورى ، پاكى و پليدى و ولادت و مرگ را به خوبى به ما مى نماياند و چيزى از رخدادهاى تلخ را كتمان نمى كند، خانه صدق و راستى است. 🔹- ... و فرض عليكم حج بيته الحرام الذى جعله قبله للانام... و اختار من خلقه سماعا اجابوا اليه دعوته و صدقوا كلمته... يحرزون الارباح فى متجر عباده و يتبادرون عنده موعد مغفرته (788) 👈اشاره: گرچه همه عبادتها در حد خود تجارت با خداست، ليكن هر كدام خصيصه اى دارد كه در فرصت مناسب يادآورى مى شود. مناسك حج كه از اركان مهمك آن طواف در مدار بيت عتيق و آزاد و طاهر و مطهر است تجارت سودآورى است كه بهره آن آزادى از گزند گناه و طهارت از لوث و روث معصيت است. از اين رو سهمى و افرا در احراز سود تجارى دارد. 🔹... صبروا اياما قصيره اعقبتهم راحه طويله تجاره مربحه يسها لهم ربهم. -🔹 ولبئس المتجر ان ترى الدنيا لنفسك ثمنا و ممالك عند الله عوضا 🔹- واعملوا عبادالله ان المتقين ذهبوا بعاجل الدنيا و آجل الاخره... ثم انقلبوا عنها بالزاد المبلغ و المتجر الرابح 🔹- ... ورهينه الايام و رميه المصائب و عبدالدنيا وتاجر الغرور 🔹- من حاسب نفسه ربح و من غفل عنها خسر. 👈اشاره: كسى كه از خود غافل شود، شيطان از او غافل نيست. پس انسان بايد حسابگر خويش باشد و از سرمايه خود به خوبى بهره گيرد. 🔹- ولا تجاره كالعمل الصالح ولاربح كالثواب . 🔹- و ما اخسر المشقه وراءها العقاب واربح الدعه معها الامان النار. 👈اشاره: در مسير حركت اميرالمومنين (عليه السلام) به شام، گروهى از مردم شهر انبار با او ملاقات كردند و به احترام آن حضرت كارى كه نشانه ذلت در برابر فرمانروايان غير دينى بود انجام دادند. اما پس از سخنانى به آنان فرمودند: چه زيانبار است مشقتى كه كيفر الهى را در پى داشته باشد و چه پر سود است آرامشى كه امان از آتش دوزخ را به همراه داشته باشد.. 🔹الدنيا دار ممر لا دار مقر والناس فيها رجلان: رجل باع فيها نفسه فاوبقها ورجل ابتاع نفسه فاعتقها 👈اشاره: در گذرگاه دنيا برخى انسانها خود را مى فروشند و به هلاكت مى رسند و برخى خود را مى خرند و آزاد مى شوند. مراد از خودفروشى در گفتار بلند امير مومنان (عليه السلام) خود فروشى به شيطان است كه از آن پس، فروشنده برده و بنده شيطان خواهد بود. اما مراد از خريدن خود و آزاد ساختن آن اين است كه انسان ، با ايمان و عمل صالح سند آزادى خود را امضا كند. از نظر فقهى انسان مالك خود نمى شود. پس به مجرد اين كه خود را خريد آزاد مى شود؛ همانند عبد مكاتب، كه اگر خود را از مولايش خريد به محض ‍ خريدن آزاد مى شود. 📝پيامبران و امامان (عليه السلام) با تعليم معارفى همچون عبد الشهوه اذل من عبدالرق) و ارائه رهنمودهايى چون و لا تكن عبد غيرك و قد جعلك الله حرا انسان را از قيد و بند هر نوع بندگى غير خدا مى رهانند، به حقيقت مولاى او هستند؛ زيرا: كيست مولا آن كه آزادت كند و اميرالمومنان (عليه السلام) كه سخن از احسان خود به مردم دارد و اعلام مى كند كه آنها را از بند هر ذلت و حلقه هاى زنجير هر بردگى و ستم آزاد ساخته است: ولقد احسنت جواركم واحطت بجهدى من ورائكم واعتقتكم من ربق الذل و حلق الضيم سخن از اصلاح وضع مالى و امور رفاهى مردم ندارند؛ زيرا در اين امور فرعى اگر كافران از مسلمانان پيشتازتر نباشند، دست كم در حد آنان هستند، بلكه آن حضرت مى فرمايد: چون شما را از بندگى شيطان ظاهرى و باطنى رهانيدم حق مولويت بر شما دارم. با اين بيان چگونگى رهيابى جامعه بشرى به آزادى معلوم مى شود و امتياز آزادى از رهايى روشن مى گردد؛ چون انسان آزاد، تحت ولايت خدا، و بشر رها تحت ولايت شيطان است و بين اين دو ولايت فرقهاى وافرى است . 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Insan - 09 ss.mp3
5.79M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه نهم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 9.docx
33.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه نهم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انسان جلسه 9.pdf
586.3K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرمتنی سوره الانسان 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه نهم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌انسان قرآن و انسان زیست شناسی سوره مبارکه «انسان» طرزي خلقت انسان را تبيين مي‏کند که معادل ندارد يعني هيچ موجودي همتاي انسان نيست، گرچه انسان با بسياري از موجودات مشترکاتي دارد آنها که در حيات و زيست‏شناسي تلاش و کوشش کردند و مشترکات انسان و ميمون را بررسي کردند همه آن تحقيق درست است اما معناي آن اين نيست که انسان همين‏ها را دارد و بس! نظير آن مثال‏هايي که قبلاً ذکر مي‏شد، اگر کسي دوران دبستان و دبيرستان و دانشگاه و فوق ليسانس را گذرانده و فعلاً اشتغال به دوران دکترا دارد، او با دبستاني‏ها، دبيرستاني‏ها، دانشگاهي‏ها و ليسانس‏ها مشترکات فراواني دارد. اثبات مشترکات اين شخص با آنها دليل حصر مقام اين شخص نيست اين شخص فعلاً در دوران دکتراست که در هيچ مسئله‏اي با آن افراد ياد شده و عناوين ياد شده شرکتي ندارد. اگر تحقيق کردند ديدند بين انسان و ميمون هشتاد درصد مشترکات هست مربوط به بدن اينها و قوه تغذيه و تنميه و توليد و اين گونه از امور است، اما آن معارف اعتقادي که انسان دارد ذره‏اي از آن در حيوانات نيست. آن قضاياي کلي که انسان درک مي‏کند نمونه‏اي از آنها در حيوانات نيست حيوان قضاياي وهمي و خيالي را درک مي‏کند هرگز قضيه کليه را درک نمي‏کند و مستحضريد که هيچ علم بدون قضيه کلي پيشرفت نمي‏کند در تمام علوم استدلال هست و استدلال يکي از دو مقدمه‏اش حتماً بايد کلي باشد و حيوان هرگز کلي درک نمي‏کند. اما جريان انسان و جن مشخص شد که در جن گرچه مقاماتي هست، حتي ﴿قالَ عِفْريتٌ مِنَ الْجِنِّ أَنَا آتيكَ بِهِ﴾،اينها هست اما جن هرگز به مقام نبوت نمي‏رسد به مقام امامت نمي‏رسد، به آن ولايت کليه نمي‏رسد. جن پيغمبر دارد ولي نه از جنس خود، امام دارد ولي نه از جنس خود بنابراين هيچ مشترکاتي در بحث نبوت و امامت بين انسان و جن نيست. در جريان فرشته‏ها بين انسان و فرشته در آن مقامات عاليه مشترکات فراوان است اما در اوج مقام که انسان «خليفة الله» است و فرشته «خليفة الله» نيست فصل مميز آنهاست و آن اين است که انسان مي‏تواند بلاواسطه شاگرد خدا باشد و فرشته‏ها چنين صلاحيتي ندارند. انسان مي‏تواند اسماي الهي را بلاواسطه از خدا ياد بگيرد که ﴿وَ عَلَّمَ آدَمَ الأسْماءَ كُلَّهَا﴾، فرشته اين چنين نيست. 📼فرازی از سوره الانسان جلسه نهم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
1241_D1737143T13501415(Web).mp3
3.43M
🔆مناجات پنجم از مناجات پانزده گانه امام زین العابدین علیه السلام: مناجات راغبین | راز و نیاز مشتاقان و دلدادگان ✂️ برشی از متن مناجات : 🔷إِلٰهِى إِنْ كانَ قَلَّ زادِى فِى الْمَسِيرِ إِلَيْكَ، فَلَقَدْ حَسُنَ ظَنِّى بِالتَّوَكُّلِ عَلَيْكَ، وَ إِنْ كانَ جُرْمِى قَدْ أَخافَنِى مِنْ عُقُوبَتِكَ، فَإِنَّ رَجائِى قَدْ أَشْعَرَنِى بِالْأَمْنِ مِنْ نِقْمَتِكَ، وَ إِنْ كانَ ذَنْبِى قَدْ عَرَضَنِى لِعِقابِكَ، فَقَدْ آذَنَنِى حُسْنُ ثِقَتِى بِثَوابِكَ 🔹معبودم، هرچند در آمدن به‌سویت توشه‌ام اندک است ولی، گمانم بر توکل به تو همواره نیکو است و هرچند گناهم مرا از عذاب تو به هراس افکنده، ولی چشم امیدم ایمنی از انتقامت را به من خبر می‌دهد و هرچند نافرمانی‌ام مرا در معرض عذابت قرار داده، ولی حُسن اعتمادم مرا به پاداشت آگاهی می‌دهد. 🔴@rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
💥مراتب قرآن بدانكه قرآن اگر چه يك حقيقت است اما آن را به حسب نزول مراتب بسيار است و به لحاظ مراتب، اسامی گوناگون و در هر نشأه اسمی خاص مطابق آن نشأه دارد. چنانكه انسانِ كامل يك حقيقت است و آن را اطوار و مقامات و درجات بسيار است و در هر طور و مقام، اسمی خاص دارد. قرآن در عالَمی مجيد ناميده مي شود، و در عالمی عزيز، و در عالمی علیٌ حكيم، و در عالمی كريم، و در عالمی مبين و در عالمی حكيم. و اينها اسامی است كه در قرآن از آنها اسم برده شد و آن را هزاران اسم است كه شنيدن آنها با اين گوش سر امكان ندارد وانگهی معانی هرگز اندر حرف نايد كه بحر قلزم اندر ظرف نايد و اگر در عالَم عشق حقيقی و محبت الهی دارای گوش باطنی هستی توانی آن نامها را بشنوی و آن اطوار را بنگری.. 📚 هزارويك كلمه. حضرت علامه حسن زاده آملی 💥💥💥 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت ۲۲۹ استاد صادقی.mp3
3.46M
📚شرح و تفسیر حکمت۲۲۹(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 139 نهج البلاغه.mp3
1.54M
📚شرح و تفسیر حکمت 139(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 147.mp3
11.55M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 147 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 148.mp3
8.05M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا برده می‌شود. ▫️جلسه 148 🔈خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
1243_D1737143T13073801(Web).mp3
1.8M
مناجات هفتم از مناجات پانزده گانه امام زین العابدین علیه السلام: مناجات مطيعين لله | راز و نیاز فرمانبران و اهل اطاعت خدا ✂️ برشی از متن مناجات : 🔷اللّٰهُمَّ احْمِلْنا فِى سُفُنِ نَجاتِكَ، وَمَتِّعْنا بِلَذِيذِ مُنَاجَاتِكَ، وَأَوْرِدْنا حِيَاضَ حُبِّكَ؛ وَأَذِقْنا حَلاوَةَ وُدِّكَ وَقُرْبِكَ، وَاجْعَلْ جِهادَنا فِيكَ، وَهَمَّنا فِى طَاعَتِكَ، وَأَخْلِصْ نِيَّاتِنا فِى مُعامَلَتِكَ، فَإِنَّا بِكَ وَلَكَ وَلَا وَسِيلَةَ لَنا إِلَيْكَ إِلّا أَنْتَ . 🔹خدایا ما را بر کشتی‌های نجاتت سوار کن و از لذّت راز و نیازت بهره‌مند گردان و به حوض‌های دوستی‌ات وارد کن؛ و شیرینی محبّت و مقام قربت را به ما بچشان، کوششمان را در راهت و همّتمان را در طاعتت قرار ده و نیّت‌هایمان را در معامله با خود خالص گردان، چراکه ما با تو و از توییم و برای ما وسیله‌ای جز به‌سوی تو نیست. 🔴@rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
banifatemeh-bahane-too.mp3
3.18M
همه جا بروم به بهانه تو که مگر برسم در خانه تو همه جا دنبال تو می گردم که تویی درمان همه دردم یا ابا صالح مددی مولا نشوم به جز از تو گدای کسی بی ولای تو من نکشم نفسی که تو لیلای من مجنونی همه هست من دلخونی یا ابا صالح مددی مولا اگرم نبود دل لایق تو نظری که دلم شده عاشق تو به خدا هستی همه هستم به تو دل بستم به تو دل بستم یا ابا صالح مددی مولا دل خود زده ام گره بر در تو چه شود که رسم بر محضر تو من نا قابل به تو دل بستم نکشی دامان خود از دستم یا ابا صالح مددی مولا همه درد و غمم، تو دوای منی تو صفای صفا، تو منای منی تو گل زیبای منی مهدی (عج) تو مه شبهای منی مهدی (عج) یا ابا صالح مددی مولا 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 تربیت و کمال ▫️خدا کند که زمستانِ دل بهار شود بهارِ پُر گل و سبزینه زودتر برسی 🔰 تربیت یکی از ابزارهای موثر در پرورش موجودات است. با تربیت می‌توان افراد را به صورت دلخواه پرورش داد. پس انسان می‌تواند با تربیتِ صحیح، به سوی کمال قدم بردارد یا در اثر سوءتربیت به سوی نابودی برَود. زیرا تربیت در روح و روان انسان‌ها اثری مستقیم دارد. 🔹 می‌توان موارد زیر را از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تربیت دانست: خانه و خانواده، محیط مدرسه(محل یادگیری و آموزش)، محیط جامعه ای که فرد در آن زندگی می‌کند. در دولت کریمه سه عامل بالا در بهترین حالت است، بنابراین تربیت به بهترین نحو و طبق برنامه‌های صحیح دین صورت می‌گیرد؛ در نتیجه بخل، کینه، حسد، بدرفتاری و دیگر رذایل اخلاقی در جامعه از بین می‌رود و جایش را بخشندگی، محبت و سایر ویژگی های اخلاقی مثبت پُر می‌کند. در این حالت انسان‌ها از نظر روحی و جسمی رشد پیدا کرده و به کمال می‌رسند. ▪️أيْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتَی. کجاست آن باب الهی که از طریق او می‌توان به خدا رسید؟ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 بصیرت مهدوی چشم‌ها را باید شست جور دیگر باید دید... گاهی زیباترین چیزها خط و خال مار سمّی فتنه،هاست و کمی که فکر کنیم پشت زرق و برق‌های فریبنده را می بینیم. با چشم دل که نگاه کنی ،ظاهر فریبت نمی‌دهد. اصلا بصیرت یعنی چشمانت را با نور عقل و ولایت روشن کنی و تاریکی های فتنه را بشکافی در این آخرالزمان، بصیرت مهدوی؛ فانوس شب تار غیبت است. گاهی قرآن رابر سر نیزه ها می‌بینی و خوب که نگاه کنی فتنه شیطان را بر سر نیزه خواهی دید! گاهی دست دوستی دولت ها را میبینی و خوب که فکر کنی خنجر خیانت را پشت لبخند گرمشان می یابی! و گاهی امام زمانت را نمی بینی و خوب که نگاه کنی حضورش را در همه جا حس می کنی!... بصیرت مهدوی یعنی امامت را همه جا حاضر و ناظر بدانی و تا آخرین نفست پای او بایستی. 📝 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌امروز امیر در میخانه تویی تو 💠 معلم ملائکه 🔹 در بحث های كلامی، مسئله مقداری روشن است، بالاتر از كلام در فلسفه، مسئله ولایت عمیق است، بالاتر از فلسفه در عرفان، ولایت از همهٴ اینها عمیق ‌تر است. حدّاكثر برهانی كه یك متكلّم یا فیلسوف می ‌آورد این است كه ، بشر متمدّن است; از دیرزمان همین حرف بود كه جامعه را كه بی‌ قانون نمی ‌شود اداره كرد، قانون باید الهی باشد و قانو‌ن ‌آور باید الهی و نبی باشد (همین برهان معروف)؛ اما آنچه در عرفان مطرح است این نیست; نمی ‌گویند بشر قانون می ‌خواهد، می ‌گویند ، جن قانون می ‌خواهد و راهنما، ملائكه قانون می‌ خواهند و راهنما، فرشتگان رهبر می ‌خواهند معلّم می‌ خواهند ﴿یا آدَمُ أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾ می ‌خواهند. 🔹 امروز كسی كه مخاطب ﴿أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾ است وجود مبارك است; آنكه قضیةٌ فی واقعةً نبود آنكه قضیه آدم (سلام الله علیه) به عنوان قضیه شخصی نبود، به عنوان بود؛ یعنی مقام والای همیشه مخاطب است كه ﴿أَنْبِئْهُمْ بِأَسْمَائِهِمْ﴾; امروز وجود مبارك ولی عصر این است. اگر كسی گفت «امروز امیرِ درِ میخانه تویی تو» چنین میخانه ای است! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1388/07/03 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom