eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
کریم‌خانی.mp3
8.57M
💠مناجاتی مناسب شب جمعه «من آمده ام ای خدا درد خود را دوا کنم رخصت بده در زنم هی خدا خدا کنم ماه من شاه من مهربان اله من» . با صدای «استاد محمدعلی کریم خانی» 🔴 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۰ 📌 الی اگر در و بخواهد داشته باشد، باید بداند که آن در دست است و تنها صالح است که او را بالا می برد و به می رساند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Muddathir04.mp3
7.4M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 4.docx
45K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 4.pdf
1.44M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیر متنی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌عالم لشکر خدا 🔹﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾،آن بيان نوراني حضرت امير يک بيان حساسي است که فرمود بدانيد که«جَوَارِحُكُمْ‏ جُنُودُه‏‏»؛ آن وقت ما چگونه مي‌توانيم معصيت بکنيم؟! حضرت فرمود تمام اعضا و جوارح ما و شما سربازان او هستند. اين اگر خواست ـ معاذالله ـ کسي را بگيرد، حرفي آدم مي‌زند، رسوا مي‌شود. جايي مي‌رود، رسوا مي‌شود. مالي را مي‌گيرد، رسوا مي‌شود. کاري را انجام مي‌دهد، رسوا مي‌شود. با دست ما، با پاي ما، با چشم ما، با گوش ما، با اعضا و جوارح ما، ما را مي‌گيرد. 🔹از جاي ديگر لشکرکشي نمي‌کند. فرمود شما اين هستيد؛ لذا مبارزه با خدا فرض ندارد، نه فرض محال است! کسي بخواهد با دستش، با پايش مبارزه کند؛ يعني چه؟ خود اين دست و پا که سربازان او هستند. همان وقتي که اين شخص شروع کرده عليه دين اين کار را بکند، اين دست و پاي او دارد او را مي‌گيرد؛ حالا چه وقت دادش در‌مي‌آيد معلوم نيست؛ مثل آدمي که ناپرهيزي مي‌کند بعد به يک (بيماری) بدخيمي مبتلا مي‌شود، اين از همان اول بيماري شروع شده بود. 🔹اينجا هم مي‌فرمايد: ﴿وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ وَ ما هِيَ﴾ اين معارف و آيات ﴿إِلاَّ ذِكْری‏ لِلْبَشَرِ﴾، اين بشر يعني جوامع بشري «من الاولين و الآخرين»، همگاني و هميشگي، با آن کلمه دوبار که يکي «بشر»؛ يعني «بشرة»؛ مثل «تمر و تمرة»، يکي آن که دارد: ﴿إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ﴾، يعني فرد عادي. 📼فرازی از سوره المدثر جلسه چهارم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(221) آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون 🔰لطايف و اشارات ⏪2- تمثيلهاى قرآنى درباره اعمال كافران و منافقان ▫️خداى سبحان درباره كافران و منافقان مثلهاى گوناگونى مى آورد؛ گاهى مى فرمايد: مثل كافر و منافق مثل كسى است كه به دنبال هدف كاذب راهى را به آسانى و به سرعت مى پيمايد ولى هنگامى كه به پايان راه مى رسد مى فهمد بيراهه رفته و به بن بست رسيده است: (والذين كفروا اعمالهم كسراب بقيعه يحسبه الظمئان ماء حتى اذا جاءه لم يجده شيئا ووجد الله عنده فوفيه حسابه) نتيجه عمل كافر همچون سراب، و حركت او مانند دويدن به سوى سراب است. سراب آب نمايى است كه در كرانه افق بر اثر تابش نور بر سطح زمين نمايان مى شود و انسان تشنه غافل را در پى خود مى كشاند، اما او هر چه به پيش مى رود؛ جز فزونى عطش بهره اى ندارد و هنگامى كه همه نيروهاى خود را در اين بيراهه رفتن، صرف كرد، در آنجا كه ديگر نه توان رفتن دارد و نه توان بازگشت و نه آبى يافته است تا با نوشيدن آن خود را تشنگى برهاند، تشنه كام مى ميرد. در اين تمثيل سخن از حركت و شتاب در بيراهه رفتن است و در آيه مورد بحث، سخن از توقف يا كندى حركت منافقان. ▫️سر اين دوگانگى در تعبير آن است كه رسيدن به مقصد دو شرط دارد: يكى شناختن راه و ديگرى شناختن هدف و مقصد. پس كسى كه هدف را نمى شناسد يا هدف را مى شناسد، ليكن راه را نمى شناسد و به بيراهه مى رود هرگز به مقصد صراط مستقيم درمانده و امانده اند. قرآن كريم نفى هدف را با جمله (كسراب بقيعه) تبيين مى كند و نداشتن بصيرت لازم براى شناخت راه را در آيه مورد بحث مى آورد. پس منافقن يا به طرف چيزى حركت مى كنند كه آن چيز هدف و مقصود خلقت نيست و يا اگر هدف و مقصود را فهميدند راه صحيح و اصول به آن نمى بينند تا در همان صراط حركت كنند، بلكه عمدا بيراهه مى روند. خداى سبحان در مثلى ديگر درباره كارهاى كافران مى فرمايد: (او كظلمات فى بحر يغشيه موج من فوقه موج من فوقه سحاب ظلمات بعضها فوق بعض اذا اخرج يده لم يكديريها و من لم يجعل الله له نورا فما له من نور) اعمال كافران ظلمتهايى متراكم و انبوه است كه در آن گرفتار شده اند؛ همانند كسى كه در شبى تاريك و در دريايى غرق شود؛ دريايى كه امواجى بلند آن را فراگرفته باشد و ابر و مه غليظى نيز بر فراز آن باشد به گونه اى كه اگر او دست خود را بيرون آورد، زمينه ديدن آن دست نيز فراهم نيست و اين از آن روست كه نور تنها از جانب خداى سبحان است و كسى كه از نور الهى محروم شد، از هر جهت تاريك است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(133) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 ⏪41-فرصت شناسی قَالَ أَوْسَطُهُمْ أَ لَمْ أَقُل لَّكمُ‏ْ لَوْ لَا تُسَبِّحُون‏ (قلم/28) نيكمردشان گفت: شما را نگفتم چرا خدا را تسبيح نمى‏گوييد؟ 🔅🔅🔅 ☑️در شيوه تبليغ وانجام فعالیت های فرهنگی، از فرصت ها استفاده كنيد. كسانى كه ديروز حاضر به شنيدن حرف حق نبودند، امروز حاضر به شنيدن شدند. «قال اوسطهم الم اقل لكم» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️توصیه‌های شنیدنی آیت‌الله جوادی آملی درباره ماه شعبان 🔻ماه شعبان مثل عید فطر زمان جایزه گرفتن است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۶ – ۱۵ 📌 الی باید بداند که سرتاپا و محتاج است و تنها او است که از همه کس و همه چیز بی است و اگر خدای تعالی بخواهد، همه را می کند و جدیدی روی کار می آورد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 جشن عید ما و حرکت زمین! 💠 ما در آستانه فروردین هستیم‌. این یک عید عادی است که خیلی ها در اقطار زمین دارند و اختصاصی به ما ایرانی ها ندارد. روزی است که زمین یک بار به دور آفتاب گشت و دوباره می خواهد این حرکت را شروع بکند‌. چون یک بار زمین به دور آفتاب گشت، یک سال تمام می شود و ما جشن می گیریم برای اینکه او یک بار گشت، یعنی او حرکت کرد و در حقیقت تکامل پیدا کرد! جشن ما وقتی است که خود حرکت کنیم و به دور شمس حقیقت، شمس ولایت علی و اولاد علی (ع) حرکت کنیم که متکامل بشویم. چگونه زمین حرکت می کند، عمر ما زیاد می شود؟! اگر کسی عمرش پنجاه سال است، معنایش این است که پنجاه بار زمین به دور آفتاب گشت؟ این شخص وقتی پنجاه ساله می شود که پنجاه قدم بردارد! زمین حرکت می کند، زید عمرش طولانی می شود؛ این وصف به حال متعلّق موصوف است! اگر خود انسان حرکت و‌ رشد کند، بزرگ می شود. 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۳۹۰/۱۲/۲۳ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 خدای سبحان، عامل تحوّل درونی انسان 💠 در آستانه هستیم. دعایی هم که در می خوانیم، از ذات اقدس اله را می طلبیم؛ می گوئیم: (یا مقلّب القلوب و الابصار . یا مدبّر اللّیل و النّهار ‌. یا محوّل الحول و الاحوال . حوّل حالنا الی احسن الحال)*. اینجا دو مطلب است که قرآن کریم به ما هشدار داد تا ما از این دو راه از فیض الهی برخوردار باشیم؛ یکی اینکه سعی و تلاش و کوشش بکند، آنچه را می داند عمل بکند، آنچه را نمی داند بپرسد، بین خود و خدای خود گناهی مرتکب نشود، و آن را اصلاح کند؛ یکی هم فیض های رایگان الهی است که نصیب افراد می شود، در اثر دعای پدر، دعای مادر، سوابق گذشته. قسم دیگر آن است که انسان سعی و تلاش و کوشش می کند و از خدای سبحان حال می طلبد که خدایا! این روشی که ما داریم، تا تحوّلی در درون ما پیدا نشود این روش کارساز نیست؛ این لنگان لنگان رفتن است‌. کسی که مقصدش طولانی است؛ (پای ما لنگ است و منزل بس دراز / دست ما کوتاه و خرما بر نخیل)*، این به مقصد نمی رسد. بالاخره در راه می ماند و (ابن السبیل) می شود، (ابن السبیل) به این گروه می گویند که اینها وامانده در راهند. برای اینکه انسان از این ابن السبیلی در بیاید، این را به ما گفتند بخوانید؛ همیشه هم می شود خواند، مربوط به زمان تحویل سال نیست، در تمام مدّت شبانه روز سال انسان می تواند با خدای خود این زمزمه را داشته باشد. بگوید: خدایا! تغییر و به دست توست؛ اگر کسی بیراهه رفت، تو محوّلی، مقلّبی، مدبّری، تحویل و تحوّل می دهی؛ منتها وارونه اش می کنی. 🌹🌹🌹 @rahighemakhtoom
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 تعالیِ عُمر 🔹 [امیدواریم که] پایان سال را با عظمت و رحمت بگذرانیم. این را مستحضرید که معنای این نیست که زمین چون یک بار به دور شمس می گردد برای ما عید است، ما وقتی عید داریم که ، وگرنه زمین به دور آفتاب می گردد، به ما چه؟! آن متحرّکی است که از آغاز شروع کرده و به انجام رسیده است، ما اگر و حرکت بودیم و به مقصد رسیدیم برای ما عید است! ما عمرمان وقتی کامل است که از جایی شروع بکنیم و به جایی برسیم؛ نه اینکه زمین از ‌جایی حرکت بکند و به دور شمس بگردد، آن وقت عمر ما زیاد بشود! 🔹 کسی پنجاه سال عمر دارد که پنجاه مطلب علمی در دست او باشد؛ نه اینکه زمین پنجاه بار به دور آفتاب بگردد، این آقا بشود پنجاه سال! تمام حیثیت و عمر ما به آن ماست که امیدواریم ـ إن شاء الله ـ برکات نصیب جامعه اسلامی بشود و این جامعه اسلامی را عزیز کند، حکیم کند، کریم کند و ﴿غَیرَ ذِی عِوَجٍ﴾ کند تا صاحب اصلی اش ولی عصر (ارواحنا فداه) ظهور نماید! 📚 سوره مبارکه جاثیه جلسه 13 تاریخ: 1394/12/26 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 جمال الهی 🔸 ذات اقدس الهی در دنیا، در به صورت جمیل جلوه می ‌كند و در قیامت، در بهشت به عنوان جمیل تجلّی دارد. اصل خلقت مطابق بیان نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) است كه در نهج البلاغه فرمود: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ»؛ این تجلی وقتی با آمیخته شد، در دنیا می‌ شود و در آخرت می ‌شود . این بهشت و این بهار، یك جمال صوری و ظاهری است كه بیانگر جمال ملكوتی خدای سبحان است؛ خداوند در ملكوت جمالی دارد به عنوان علم، به عنوان رحمت، به عنوان رأفت و مانند آن. 🔸 بهار از باران مدد می ‌گیرد و سرسبز و خرم می ‌شود؛ ولی انسان اگر بخواهد بهشتی بشود، از باران استمداد نمی ‌كند از مدد می ‌گیرد و كوثر همان است كه جمال الهی را به همراه دارد. 🔸 ما تا بهشتی در درونمان نسازیم، هرگز از طرفی نمی ‌بندیم، هرگز از بهره ‌ای نخواهیم برد؛ بهار دنیا و بهشت آخرت وقتی به حال انسان نافع است كه او باشد و وقتی مظهر جمال الهی می‌ شود كه باشد، زیرا وجود مبارك پیغمبر (علیه وعلی آله آلاف التحیة و الثناء) فرمود: «أنا مدینة الحكمة و هی الجنة و انت یا علی بابها». اگر اهل حكمت بودیم، اگر اهل معرفت بودیم و اگر اهل محبت بودیم، در درون ما بهشت تجلی دارد در درون ما همیشه خرمی حضور دارد، زیرا حكمت بهشت است، معرفت بهشت است. 📚 پیام نوروزی تاریخ: 1388/01/01 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 ادب مهمانی 🔸 فروردین كه مراسم و دید و بازدید مطرح است بیان نورانی امام صادق (علیه السلام) این است كه «تَزاوَرُوا فإنّ فی زِیارَتِكُم إحْیاءً لِقُلوبِكُم و ذِكرا لأحادِیثِنا»؛ به دیدار یكدیگر بروید و در دیدار یكدیگر را را را حقوق فرزند و پدر و مادر را حقوق همسایه را حقوق دولت و ملت را حقوق مجاوران داخل و خارج را مطرح كنید كه جامعه، باشد، باشد، عطوفتش در كنار معرفت باشد و معرفتش سایه افكن مهربانی و عطوفت باشد. 🔸 طنز و گفتن و خندیدن و خنداندن در حدّ ضرورت است كه خستگی را رفع كند، عمر برای آن نیست؛ فرمود قسمت مهم محفل دید و بازدیدتان با ذكر سخنان اهل بیت باشد. دلیلی كه حضرت ذكر می ‌كند به این صورت است كه «تَزاوَرُوا فإنّ فی زِیارَتِكُم إحْیاءً لِقُلوبِكُم و ذِكرا لأحادِیثِنا و أحادِیثُنا تُعَطِّفُ بعضَكُم عَلى بعضٍ»؛ سخنان نورانی اهل بیت در شما ایجاد می ‌كند، می ‌آفریند، متحد می‌كند و كینه را بر می ‌دارد، وقتی كه كینه‌ زدایی شد و اختلاف رخت بربست، شما بهشت موعودی را موجود كردید. 🔸 در سوره مباركه «حشر» طلب کردن آنچه بهشتی ها دارند به عنوان در دنیا مطرح است؛ مردان بهشتی بدون كینه زندگی می ‌كنند، در بهشت هیچ اختلافی هیچ نزاعی هیچ اختلاف قرائتی هیچ اختلاف برداشتی هیچ تشتتی راه ندارد، هیچ خیانتی هیچ كینه ‌ای هیچ عداوتی هیچ بغضائی در دل های مردان بهشتی نیست؛ در سوره مباركه «حشر» مؤمنان الهی از ذات اقدس الهی چنین خلق و خویی را می ‌طلبند: ﴿لا تَجْعَلْ فی قُلُوبِنَا غِلاًّ لِلَّذینَ آمَنُوا﴾؛ خدایا كینه هیچ برادر مسلمانی را در دل ما قرار نده. این دعای مردان مؤمن در دنیا، در حقیقت است برای آنها، متناسب با آنچه خدای سبحان در اوصاف بهشتیان ذكر كرده است. 📚 پیام نوروزی تاریخ: 1388/01/01 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 هدفداری هستی 🔸 این نظم ریاضی که در آسمان ‌ها و زمین و کار انسان و رابطه بین انسان و جهان است اینها یاوه است؟! آسمان را منظم، زمین را منظم، بینهما را منظم، انسان را منظم، پیوند انسان و جهان را منظم آفرید، آیا این دقیق، یاوه و بیهوده است؟! 🔸 تمام این صنایع و هنرها از همان پیدا شده؛ این خوانندگی از همان صدای خوب و بلبل و امثال ذلک پیدا شده، اصلاً موسیقی از آنجا پیدا شده؛ مشاطه ‌گری از چهره زیبای یوسف‌ ها پیدا شده است؛ هر چه که در جهان صنعت هست بَدلی است و اصلش از طبیعت گرفته شده است. بشر یک کار ابتکاری نداشت و ندارد، آنچه در مدرسه هستی می ‌بیند، بدلِ آن را به عنوان هنر دارد تحویل می ‌دهد؛ چیزی در جهان از خود بشر به عنوان ابتکار، شدنی نبود و نیست، همه ‌اش را از و هستی می ‌گیرند. 🔸 فرمود این عالم یاوه است؟! نه ما یاوه ‌ایم، نه این جهان یاوه است، نه ما بازیگر هستیم و نه این ابزار بازی است؛ این برای پاداشی است، برای حسابی است، برای کتابی است. تمام جزئیات در آن روز مشخص می‌ شود! 📚 سوره مبارکه نبأ جلسه 2 تاریخ: 1397/08/19 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @
. 🔰 به وقت بهار، به یاد معاد 💠 همانطوری که خدا زمین مرده را زنده می کند، انسانهای مرده را هم زنده می کند، چون در دو کار انجام می شود؛ یکی اینکه خوابیده ها بیدار می شوند، یکی اینکه مرده ها زنده می شوند. درخت ها در زمستان به خوابند، برخی از درختها در زمستان هم بیدارند مثل درخت های مرکبات و اینها. لذا وقتی سرما می آید، آنها آسیب می بینند چون بیدارند. آنکه بیدار است آسیب می بیند، آنکه خواب است آسیبی نمی بیند؛ آنها خیلی آسیب پذیرند اگر سرما تند باشد. ولی بعضی ها خوابند، بیدار می شوند؛ بعضی مرده اند، در بهار زنده می شوند. درخت ها که خشک نشدند، نمردند، منتها خوابند؛ وقتی بهار شد بیدار می شوند. امّا آن کودی که زیر درخت است، آن خاکی که زیر درخت است، مرده است (مرده یعنی مرده)! اینکه دیگر جانی ندارد، جماد است. وقتی باران نازل شد، این درخت های خوابیده بیدار شدند، رجوع می کنند به بالندگی و تغذیه‌. هم خودشان بالا می آیند، هم این خاکهای مرده را در بدنه گیاه جذب می کنند؛ این خاک (خاک یعنی خاک)، خاکِ مرده را روح می دهند. استدلال قرآن به این نیست که این درخت بالنده شد، این درخت که خواب بود؛ این خاک مرده را فرمود ما زنده کردیم! (انّ الله یحیی الارض بعد موتها)*. زمین مرده را زنده می کند، نه درخت خوابیده را بیدار کند! برهان این است که خاک (یعنی خاک) مرده است دیگر، او را زنده می کند. همین خاک را خوشه و شاخه و میوه می کند. این امواتی هم که در هستند، همین جور اینها را بیدار می کند! شما هر سال دارید زنده شدن مرده ها را می بینید، هیچ وقت سئوال نکردید که این خاک مرده چطور زنده شده است؟! فرمود: (انّ الله یحیی الارض بعد موتها). ---------------------------------------------------- 📌 سوره حدید / آیه ۱۷ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۳۹۰/۱۲/۲۴ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌دین پشتوانه اخلاق ------------------------------------------- ◽️آلکسیس کارل می‌گوید: «مغزها خیلی پیش رفته اما افسوس که دلها هنوز ضعیف است. دل را فقط ایمان قوی می‌کند.» ◼️تمام مفاسد بشریت از این است که مغزها نیرومند شده و دلها ضعیف و ناتوان باقی مانده‏اند. آیا تمدّن چه می‌کند؟ تمدّن برای انسان ابزار می‌سازد، ابزارهای خوب، انصافاً ابزارهای خوب اختراع می‌کند، امّا آدمها را چطور؟ چه چیز می‌تواند آدمها را عوض کند؟ چه چیز می‌تواند به آدمها هدفهای مقدّس و عالی بدهد؟ چه چیز است که می‌تواند ارزشهای بشری را عوض کند؟ کاری کند که همدردی و صاحبدلی تا بدان حد ارزش داشته باشد که از صمیم قلب بگوید: دنیا نیرزد آنکه پریشان کنی دلی‏ زنهار بد مکن که نکرده است عاقلی‏ ◽️انسانیت مساوی است با دین و ایمان، و اگر دین و ایمان نباشد، انسانیتی نیست. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 شعاری شرک آلود 💠 در سوره مبارکه فرمود: کسانی (احرص علی حیاه) هستند، (... یودّ احدهم لو یعمّر الف سنه ...)* ؛ اینکه در به یکدیگر می گفتند ، بعضی از می گفتند که از دیار دیگر آمده است. آنها علاقه داشتند هزار سال بمانند، داشته باشند؛ این از خود بر نخاست، از جای دیگر برخاست که (لو یعمّر الف سنه). کسی که (احرص النّاس علی حیاه) است، هیچ تمنّی و علاقه به ندارد؛ نظیر مشرکینی است که علاقمند بودند هزار سال بمانند چون می گفتند مرگ پوسیدن است و بعد از مرگ خبری نیست! در حالی که (ع) فرمود که علاقمند به من (من الطفل بثدی امّه)* است. -------------------------------------------- 📌 سوره بقره / آیه ۹۶ 📌 نهج البلاغه / خطبه ۵ 📋 درس خارج فقه 📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۱/۲۶ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom