📌گفتاری کوتاه در باره #عشق خداوند به #بندگانش بر طبق آيات #قرآن
۱.قرآن, سوره ۳, آيات ۳۱ و ۳۲
“بگو اگر خدا را دوست داريد از من #پيروى كنيد تا خدا دوستتان بدارد و #گناهان شما را بر شما ببخشايد و خداوند آمرزنده #مهربان است”
“بگو خدا و پيامبر [او] را #اطاعت كنيد پس اگر رويگردان شدند قطعا خداوند #كافران را دوست ندارد”
🔹تصويري كه از خداوند در قرآن مجيد رسم شده است , متفاوت با تصويري است كه بعضي اديان بزرگ ديگر نمايش مي دهند.
🔹 بر طبق نظر #مسلمانان, رفتار خداوند مجموعه اي است از #عشق و محبت به انسانهاي #خوب و ابراز #انزجار از انسانهاي بد.
▫️ به اين موضوع حداقل در چهل آيه از آيات قرآن بر مبناي تصويري روشن از انسانهاي خوب و بد اشاره شده است.
هدف اين #نوشتار اين است كه اين تصوير از انسانهايي كه خداوند آنها را دوست دارد برمبناي آياتي از قرآن تصوير شود.
▫️همانطور كه در دو آيه بالا به آن اشاره شده است, قدم اول براي دريافت #عشق خداوند, دنبال كردن مسيري است كه پيامبرانش به ما نشان داده اند. اين زيباترين تصويري است كه مي توان از عشق #دو_طرفه خالق و مخلوق ترسيم كرد.
🔹اگر خداوند را دوست داريد, قرآن شما را راهنمايي مي كند تا خود را آماده دريافت عشق خداوند بكنيد.
💢ولي در عين حال به اين موضوع نيز اشاره شده است كه اگر از راه راستي كه پيامبران نشان داده اند پيروي نكنيد, مشمول عشق خداوند نخواهيد شد.
🔹اين موضوع, احتياج به توضيحات بيشتري دارد تا منظور قرآن از راه درست و خصايل انسانهاي خوب آشكار شود.
▫️شايد بتوان گفت كه بارزترين مشخصه انسانهاي خوب كه در پنج آيه (۲:۱۹۵, ۳:۱۳۴, ۳:۱۴۸, ۵:۱۳ و ۵:۹۳) از آيات قرآن به آن اشاره شده است,نيكوكاري نسبت به بقيه انسانهاست.
🔹نيكوكاري مي تواند كمك به انسانهاي فقير, حمايت از يتيمان و يا حتي احترام به پدر و مادر باشد.
🔹علاوه بر اين, بر طبق قرآن, انسانهايي كه خداوند دوستشان دارد انسانهايي هستند كه:
۲.از خود در برابر گناه محافظت مي كنند (۳:۷۶, ۹:۴, ۹:۷)
۳.منصفانه قضاوت مي كنند (۵:۴۲, ۴۹:۹, ۶۰:۸)
۴.در راه خدا تلاش و مجاهده مي كنند (۶۱:۴)
۵.خود را براي خداوند خالص مي كنند (۲:۲۲۲, ۹:۱۰۸)
۶.از كارهاي بد توبه مي كنند (۲:۲۲۲)
۷.به خداوند توكل مي كنند (۳:۱۵۹)
۸.و در برابرمشكلات صبور هستند (۳:۱۴۶)
💢از سويي ديگر, خداوند فردي را دوست ندارد كه:
۱.به او معتقد نباشد (۳:۳۲, ۳۰:۴۵)
۲.متكبر باشد (۱۶:۲۳, ۴:۳۶, ۳۱:۱۸, ۵۷:۲۳)
۳.به ديگران بدي كند (۳:۵۷, ۳:۱۴۰, ۴۲:۴۰)
۴.ناسپاس باشد (۲:۲۷۶, ۲۲:۳۸)
۵.تجاوزكار باشد (۲:۱۹۰, ۵:۸۷, ۷:۵۵)
۶.اسرافكار باشد (۶:۱۴۱, ۷:۳۱)
۷.ديگران را گمراه كند (۲:۲۰۵, ۵:۶۴, ۲۸:۷۷)
۸.عهد و پيمانش را بشكند (۸:۵۸, ۴:۱۰۷)
۹.وبه داشتن مال و ثروت شادي كند (۲۸:۷۶)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
⚪️ اوّلین قدم براى #ارتباط با #قرآن چیست؟
پاسخ این سؤال را میتوان در خود قرآن کریم یافت؛ آنجا که میفرماید:
إِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَان فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیم، هنگامى که قرآن را قرائت کردى، از شیطان رانده شده به خداوند پناه ببر.
⚪️ از این آیه بدست می آید که شیطان نمیخواهد مردم با قرآن ارتباط داشته باشند و مانع این #ارتباط است! از اینرو در مرحله اولِ ارتباط که قرائت آیات قرآن است، دستور داده شده تا از شرّ شیطان به خداوند متعال پناه ببریم.
از این دستور معلوم میشود که از همان ابتداى ارتباط با قرآن، شیطان دست به کار میشود و میخواهد مانع ایجاد کند. البته این استعاذه، امریست مانند خود قرائت قرآن که ممکن است حقیقتش اجرا و پیاده شود و ممکن است فقط به یک لفظ اکتفا شود.
⚪️ منظور اینکه، ممکن است انسان از استعاذه فقط به لفظِ أعوذ بالله من الشیطان الرجیم اکتفا کند و ممکن هم هست که استعاذه عملى را درخود پیاده کند و وقتى تصمیم گرفت با کتاب خدا انس بگیرد، در همه ی لحظات از امورى که مانع این ارتباطند به خداوند پناه ببرد و در مراقبه کامل باشد.
⚪️ البته باید توجّه داشت که همین استعاذه لفظى، انسان را یک پله به اجراى استعاذه عملی نزدیکتر میکند؛ یعنی اکنون که قصد قرائت قرآن دارد، خود را براى ارتباط با خدا و کلام او تخلیه کند و دقّت کند که چه چیزى باعث پراکندگى قلب، عدم توجّه و قطع ارتباط با قرآن است؟
⚪️ اگر فکر دنیا و شهوت و امور دیگر است، آن را بیابد و از خود دور کند. یافتن این عامل، راه استعاذه را آسان میکند و این استعاذه پیش از قرائت، مقدمه اى میشود براى استعاذه عملى و حقیقى.
حجّت الاسلام و المسلمین
#حاج_شیخ_جعفر_ناصری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (26) نکته های علمی آیات 36 تا 40
🔻 تطورات جنين يا رستاخيزهاى مكرر!
▪️(نطفه ) در اصل به معنى آب كم يا آب صاف است ، سپس به قطرات آبى كه از طريق لقاح سبب پيدايش انسان يا حيوانى مى شود گفته شده است .
▪️در حقيقت تحول نطفه در دوران جنينى از عجيب ترين پديده هاى جهان هستى است كه موضوع عـلم (جـنـيـن شـناسى ) مى باشد، و در قرون اخير پرده از روى اسرار آن تا حد زيادى برداشته شده است .
▫️قـرآن در آن روز كـه هـنـوز ايـن مـسـائل كشف نشده بود كرارا به عنوان يكى از نشانه هاى قدرت خداوند روى آن تكيه كرده ، و اين خود از نشانه هاى عظمت اين كتاب بزرگ آسمانى است .
▫️گـرچـه در اين آيات تنها بعضى از مراحل جنينى ذكر شده ولى در آيات ديگر قرآن مانند آيـات آغـاز سـوره حـج ، و اوائل سـوره مـؤ مـنـون ، مـراحـل بـيـشـتـرى بـيـان گـرديـده اسـت ، و مـا شـرح بـيـشـتـرى در ذيل اين آيات در اين زمينه داده ايم .
▫️ضـمـنـا بـه (ذلك ) كـه اسم اشاره به بعيد است در مورد خداوند كنايه از عظمت مقام او است و اشاره به اين است كه بقدرى ذات پاكش والا است كه از دسترس افكار بشر بيرون است .
🔸در روايتى آمده است هنگامى كه آيات اليس ذلك بقادر على ان يحيى الموتى : (آيا خداوند بـا ايـنـهـمـه تـوانـائى ، قـادر نـيـسـت مـردگـان را زنـده كـنـد)؟ نازل گرديد؟ رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) عرضه داشت : سبحانك اللهم ، و بلى : منزهى تو اى خداوند آرى چنين قدرتى را دارى .هـمـيـن مـعـنـى از امـام بـاقـر و امـام صـادق (عـليـه السـلام ) نـيـز نقل شده است .
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد
#تفسیر_نمونه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Maarej 03 s.mp3
6.56M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور
#صفحه_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_معارج #سوره_معارج #معارج
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره معارج
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #معارج #درسگفتار
📌با حلال بسازید خدا تامین می کند!
🔸حضرت هم در نهجالبلاغه فرمود ما ميدان انقلاب هستيم. ما نميخواهيم که شما جان بکَنيد، همين که با حلال بسازيد کافي است. ما که چيز ديگري از شما نخواستيم. نه بيراهه برويد و نه راه کسي را ببنديد. ممکن نيست که خدا تأمين نکند، او تمام مار و عقربها را دارد اداره ميکند.
🔸اين آيه شش سوره مبارکه «هود» چيست؟ ميگويد شما چه کار داريد که مار و عقرب نيش ميزند، سمّي است؟ اين عائله من است: ﴿وَ مَا مِن دَابَّةٍ﴾ با «علي» تعبير کرده! فرمود تمام مار و عقربها عائله من هستند و نزد من روزي دارند، من خودم را موظف ميدانم که شام و ناهار اينها را تأمين کنم ﴿مَا مِن دَابَّةٍ فِي الأرْضِ إِلاَ عَلَي اللَّهِ رِزْقُهَا﴾، حالا خوک يا خرس قطبي شش ماه بايد زير برف بخوابد به تو چه! من او را خلق کردم و بايد تأمين کنم و ميکنم. اين خداست! آن وقت اين خدا به ما ميگويد مال حرام، حرام است، اگر دست زدي به مال حرام، ﴿جَمَعَ فَأَوْعي﴾ ميشود، اين خطر را دارد. راهش هم نماز است. مذاکره با «الله» است. ﴿إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ﴾ است.
🔸ما چه ميگوييم؟ ميگوييم: ﴿إِيِّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ ٭ اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ ٭ صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾، اينها را ميگوييم.
🔸انبيا هم همين را ميگفتند حالا با کلمات کمتر يا بيشتر يا به سبک ديگر. رهبر بنياسرائيل در برابر فرعون حرفش چيست؟ وجود مبارک کليم الهي ميگويد: ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ﴾،[41] خدايا تو به من نعمت دادي، من هرگز از ظالم حمايت نميکنم، اين حرف کليم حق است: ﴿رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيراً لِّلْمُجْرِمِينَ﴾ شد! ما ميگوييم: ﴿صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾، راه اينها را به ما نشان بده! ﴿أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾ همينها هستند.
🔸در سوره مبارکه «نساء» دارد که ﴿فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِم مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ﴾، اينها انعام هستند. ﴿أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ﴾؛ يعني خدايا آن نعمت ايمان و فهمي که به منِ کريم دادي، من هرگز از ظالم حمايت نميکنم.
📼فرازی از #درسگفتار سوره معارج جلسه سوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#غدیر #عید #امامت #امیرالمومنین
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حاجحسن_خلج_لب_تشنه_بود_و_تشنه_یک_جرعه_آب_بود_.mp3
7.38M
🔊 #صوتی | #روضه
📝 لب تشنه بود و تشنه یک جرعه آب بود...
👤 حاجحسن خلج
◼️ ویژهٔ #شهادت_امام_جواد
@rahighemakhtoom
#زندگی_مومنانه
عبادت و دعا - رفتار و کردار
امام جواد علیه السلام مَن أصغى إلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَهُ فَإن كانَ النّاطِقُ عَنِ اللّهِ فَقَد عَبَدَ اللّهَ وإن كانَ النّاطِقُ يَنطِقُ عَن لِسانِ إبليسَ فَقَد عَبَدَ إبليسَ؛
هركه گوش به گفته سخنگويى دهد، در واقع او را پرستيده است. اگر [آن سخنگو] از خدا بگويد، خدا را پرستيده و اگر از شيطان بگويد، شيطان را پرستيده است.
گزیده تحف العقول، ص