#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #مجمع_البیان #شیخ #طبرسی
🔰معرفی کتاب تفسیرمجمع البیان (قسمت دوم)
📌 انگیزه نگارش
🔹 گرایش روحی بر نوشتن تفسیر با ابتکار و سبکی منحصر به فرد که از روزگار جوانی در او جولان داشت و همچنین تشویق یار و دوست نزدیکش، محمد بن یحیی (از سادات آلزباره و از شخصیتهای برجسته سبزوار) دو عامل و انگیزهای است که مؤلف محترم خود در مقدمه بدان اشاره کرده است.
🔹 برخی از مورخان با بیان داستانی از طبرسی، انگیزه دیگری را در باب علت نوشتن تفسیر دخیل میدانند. آن حکایت از این قرار است: زمانی سکتهای بر علامه عارض میشود و خاندانش به این گمان که او به رحمت ایزدی پیوسته است وی را به خاک میسپارند.
🔹 او پس از مدتی به هوش آمده، خود را درون قبر میبیند و هیچ راهی را برای خارج شدن و رهایی از آن نمییابد. در آن حال نذر میکند که اگر خداوند او را از درون قبر نجات دهد کتابی را در تفسیر قرآن بنویسد.
🔹 در همان شب قبرش به دست فردی کفن دزد نبش میشود و آن گورکن پس از شکافتن قبر شروع به بازکردن کفنهای او میکند. در آن هنگام علامه دست او را میگیرد! کفن دزد از ترس، تمام بدنش به لرزه میافتد... علامه طبرسی به منظور آرام ساختن او، ماجرای خود را شرح میدهد و کفن دزد نیز آرام شده، با درخواست علامه که قادر به حرکت نبود، او را بر پشت خود مینهد و به منزلش میرساند. پس از آن به نذر خود وفا کرده، کتاب مجمع البیان را مینویسد.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دوازدهم:قرائت حفص
پيش از پرداختن به قرائت حفص، لازم است معيار قابل قبول بودن يك قرائت را بيان كنيم.
🔹معيار قرائت قابل قبول
🔻مهمترين ضابطۀ قبول يك قرائت، هماهنگى آن با قرائت تودۀ مسلمانان، جدا از قرائت قرّاء مىباشد؛ بهعبارت ديگر قرآن به دو صورت به ما رسيده است:
1️⃣الف) طريقۀ مردمى، كه مسلمانان سينه به سينه از پدران خود و آنان از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آموختهاند و به نسلهاى بعد تا امروز منتقل كردهاند. اين قرائت همان قرائتى است كه در تمامى قرآنهاى موجود نوشته شده و عامۀ مسلمانان در تمامى قرون، طبق آن قرائت مىكردهاند.
2️⃣ب) قرائت قرّاء، كه در حقيقت مسير اجتهاد است - بهجز قرائت عاصم به روايت حفص - و نقل از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نمىباشد (حال آنكه اجتهاد در نصّ قرآن روا نيست و فاقد حجيّت شرعى است).
📋نكته قابل توجه اين است كه قرائت موجود در مصحفهاى معتبر امروزى، طبق قرائت حفص است؛ علت اين مسأله آن است كه قرائت حفص بر خلاف ساير قرائات، اجتهاد نيست، بلكه نقل روايت است كه به على بن ابيطالب عليه السلام منتهى مىشود و او از شخص پيامبر صلى الله عليه و آله گرفته است و چون اين قرائت نقل از پيامبر صلى الله عليه و آله است، با آنچه كه مردم خود از پيامبر آموختهاند سازگارى و هماهنگى دارد.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
akhlagh dar ghoran-01.mp3
5.71M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع :
🗓بررسی اخلاق در قرآن (1)
🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #کتاب #علمی #علوم #بشری #دیدگاه #مفسرین
🔅🔅🔅
⏪آيا «قرآن کریم»، یک كتاب علمی است؟ و آيا همه علوم بشرى در قرآن وجود دارد؟(قسمت پایانی)
🔰دلايل و شواهد دیدگاه سوّم:
در اين جا دلايل اين ديدگاه را همراه با ردّ دلايل ديدگاه اول بيان می كنيم:
1️⃣دلیل اوّل: قرآن كتاب هدايت، اخلاق، تربيّت و دين است و انسانها را به سوى فضيلتها و خداشناسى هدايت می كند. بنابراين، ضرورتى ندارد كه قرآن، همه مسائل علوم تجربى، عقلى و نقلى را با تفصيلات و فرمولهاى آنها، بيان كند. هر چند اين موارد گاهى اشارات حق و صادقى دارد. اين مطلب مورد تأكيد مفسّران قديمی و صاحبنظران معاصر است.
2️⃣دلیل دوّم: ظهور آياتى كه می فرمايد: «همه چيز در قرآن است»، قابل اخذ نبوده و نمی توان دلیل باشد بر این که همه علوم در قرآن وجود دارد؛ چرا كه:
➖یک: اين ظهور بر خلاف بداهت است و بسيارى از فرمولهاى شيمی و فيزيك در قرآن كريم نيست.
➖دو: ظهور اين آيات مورد انكار صريح برخى از مفسّران قرار گرفته است و گفتهاند كه منظور وجود چيزهايى است كه در هدايت انسان لازم است و اينها در قرآن وجود دارد. به عبارت دیگر، منظور از «كل شىء» در آیه، «کل امور دينى» است.
3️⃣دلیل سوّم: لفظ «كتاب» در آيات مورد بحث، مانند: «نزّلْنا عليْك الْكتاب تبْياناً لكلّ شيْءٍ»، ممكن است به چند معنا باشد: «قرآن كريم، لوح محفوظ، اجل، علم خدا، امام مبين». پس نمی توان گفت: كه حتماً مراد قرآن است و همه چيز در آن است.
➖و همين اشكال در مورد رواياتى كه مورد استناد واقع شده بود نيز وارد است.
4️⃣دلیل چهارم: اين آيات با دليل عقل (قرينه لبّى) تخصيص می خورد و محدود می شود. چون عقل انسان حكم می كند كه قرآن در مورد هدف خود (هدايت معنوى انسان) بيان همه چيز باشد، نه در امورى كه خارج از حوزه هدف اوست.
5️⃣دلیل پنجم. آياتى از قرآن كه اشاراتى به علوم طبيعى دارد، هدف آنها كشف فرمول هاى هندسه و شيمی وغیره نيست، بلكه اين اشارات به طور استطرادى و حاشيهاى اين مباحث را مطرح كرده است؛ يعنى صرفاً ذكر مثال (البته حق و واقعى) است و هدف آن، آموزش علوم نيست.
➖علاوه بر آن كه برخى از آياتى كه مورد استشهاد طرفداران ديدگاه اوّل قرار گرفت، از لحاظ موازين تفسيرى قابل نقد است. براى مثال، آيه: «رفيع الدّرجات» ربطى به درجات دايره ندارد، و حمل آيات، بدون قرينه عقلى يا نقلى معتبر بر يك مطلب، موجب تفسير به رأى می شود.
6️⃣دلیل ششم: مسأله بطون قرآن و علم أئمه (ع) از مورد بحث ما خارج است؛ چون موضوع بحث اين است كه آيا همه علوم بشرى را می توان از ظواهر قرآن استخراج كرد يا نه؟
⏏️جمع بندى و نتيجه گيرى
نتیجه آن كه ظاهر آيات قرآن، بر تمام علوم بشرى (با تمام فرمولها و جزئيات آن) دلالت ندارد. آری، در قرآن کریم، اشاراتى به بعضى از علوم و مطالب علمی شده است كه استطرادى و حاشیه ای است، ولى همه علوم، بالفعل در قرآن ذکر نشده است و آياتى كه در اين زمينه است (مثل آيه 89 سوره نحل و 38 و 59 سوره انعام) دلالت بر اين دارد كه تمام احتياجات دينى و هدايتى مردم، در قرآن به طور تفصيل يا مجمل ذكر شده است.
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۵۹بهار۱۴۰۱.m4a
12.64M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 59)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (17) تفسیر آیات 26 تا 30
⭐️⭐️⭐️
سأُصلِیهِ سقَرَ(26)وَ مَا أَدْرَاک مَا سقَرُ(27)لا تُبْقِی وَ لا تَذَرُ(28)لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشرِ(29)عَلَیهَا تِسعَةَ عَشرَ(30)
26 - (اما) به زودی او را وارد دوزخ می کنیم .27 - و تو نمی دانی دوزخ چیست ؟28 - (آتشی است که ) نه چیزی را باقی می گذارد و نه چیزی را رها می سازد !29 - پوست تن را به کلی دگرگون می کند .30 - نوزده نفر (از فرشتگان عذاب ) بر آن گمارده شده اند !
⏪تفسیر :
🔻و این هم سرنوشت شوم او
🔹در ادامه آیات گذشته که وضع بعضی از سران شرک و سخن او را در نفی و انکار قرآن مجید و رسالت پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) بازگو می کرد ، در این آیات به مجازات وحشتناک او در قیامت اشاره می کند .
🔸می فرماید : ((به زودی او را وارد دوزخ می کنم و به آتش دوزخ می سوزانم )) ! (ساصلیه سقر) .
▫️((سقر)) در اصل از ماده ((سقر)) (بر وزن فقر) به معنی دگرگون شدن و ذوب شدن بر اثر تابش آفتاب است ، سپس به عنوان یکی از نامهای جهنم انتخاب شده است ، و کرارا در آیات قرآن آمده ، و انتخاب این نام اشاره به عذابهای هولناک دوزخ است که دامان اهل خود را می گیرد ، بعضی نیز آن را نام یکی از طبقات و درکات هول انگیز دوزخ دانسته اند .
🔹سپس برای بیان عظمت و شدت عذاب دوزخ می گوید : ((تو چه می دانی که سقر چیست )) (و ما ادریک ما سقر) یعنی به قدری عذاب آن شدید است که از دایره تصور بیرون می باشد ، و به فکر هیچکس نمی گنجد ، همانگونه که اهمیت نعمتهای بهشتی و عظمت آن به فکر کسی خطور نمی کند .
🔸((نه چیزی را باقی می گذارد ، و نه رها می سازد)) ! (لا تبقی و لا تذر) این جمله ممکن است اشاره به آن باشد که آتش دوزخ بر خلاف آتش دنیا که گاه در نقطه ای از بدن اثر می کند ، و نقطه دیگر سالم می ماند ، و گاه در جسم اثر می گذارد ، و روح از آن در امان می باشد آتشی است فراگیر که تمامی وجود انسان را در بر می گیرد ، و هیچ چیز را رها نمی کند .
🔸بعضی نیز گفته اند منظور این است که نه دوزخیان را می میراند و نه زنده نگه می دارد ، و بلکه پیوسته در میان مرگ و حیات گرفتارند همانگونه که در آیه 13 سوره اعلی آمده لا یموت فیها و لا یحیی ((نه در آن می میرد نه زنده می ماند)) !
🔹یا اینکه نه پوست و گوشتی بر تن می گذارد و نه استخوان را سالم می گذارد ، بنابراین مفهوم آیه این نیست که به کلی می سوزاند و نابود می کند چرا که این معنی با آنچه در آیه 56 سوره نساء آمده سازگار نیست ، آنجا که می فرماید : کلما نضجت جلودهم بدلناهم جلودا غیرها لیذوقوا العذاب : ((هر زمان که پوستهای تن آنها می سوزد پوستهای دیگری بر آن می رویانیم تا مجازات الهی را بچشند)) !
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Maarej 10 s.mp3
6.44M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_معارج #سوره_معارج #معارج
💢 تفسیرصوتی سوره معارج
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دهم(قسمت پایانی )
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #معارج #درسگفتار
📌قوی باشید تا کسی طمع نکند
در بخش پاياني سوره مبارکه «توبه» هم فرمود شما که حق حمله به ديگري را نداريد، حمله هم نميکنيد و اصلاً نظام ما نظامي نيست که به کشورهاي ضعيف حمله کنيم؛ ولي آن قدر ستبر باشيد که تمام قدرتها از شما بترسند. اين يعني چه؟ اين قدرتهاي استکباري که همه چشم دوختهاند به منابع ما و منافع ما، ما چه وظيفهاي داريم؛ يعني بايد بيعُرضه باشيم و بيتدبير؟ يا به ما گفت آن قدر مرد باشيد که از شما بترسند، همين! هيچ جاي قرآن ندارد که شما به کشورها حمله کنيد. فرمود جاي خودتان آن قدر مستحکم باشيد که کسي طمع نکند! در سوره مبارکه «توبه» بخش پايانياش آيه 123 اين است: ﴿يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلُونَكُمْ مِنَ الْكُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فيكُمْ غِلْظَةً﴾، اين را دقّت کنيد!
📼فرازی از #درسگفتار سوره معارج جلسه نهم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(239)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
▫️اعبدوا: قرآن كريم عبادت را زمينه دستيابى به تقوا، و تقوا را متبلور در مجموعه اى از عقايد، اخلاق و اعمال صالح مى داند كه در انسان متقى به صورت ملكه درمى آيد. از اين رو عبادت داراى معنايى گسترده است كه شامل همه عبادتهاى فكرى، اخلاقى و عملى مى شود كه انسان عابد را به ملكه برين تقوا مى رساند.
▫️خلقكم: خلق به معناى صرف و ايجاد آفرينش نيست، بلكه ايجاد شى ء با كيفيت خاص و با اندازه گيرى حكيمانه است. از اين رو اهل لغت گفته اند: اصل الخلق التقدير.
🔸تقدير گاهى به ضميمه كردن چيزى به چيزى ديگر است ؛ مانند ضميمه كردن اجزاى نطفه به يكديگر و يا ضميمه كردن نطفه مذكر به نطفه مونث و سپس ضميمه كردن اجزاى مواد غذايى به آن در شرايطى ويژه تا بدن انسان و حيوان شكل بگيرد. گاهى نيز تقدير در مورد شى ء بسيط است ؛ مانند اندازه گيرى ذات شى ء بسيط و تعيين درجه وجودى آن، جعل و تنظيم آثار وجودى آن و برقرار ساختن پيوندهاى وجودى آن با ساير اشيا.
▫️خلق به معنايى كه گذشت با ماده هايى چون ايجاد، ابداع، تقدير، جعل، اختراع و تكوين متفاوت است، زيرا در هر يك از موارد مزبور عنايت به جهت ويژه اى، جز تقدير و اندازه گيرى است. البته گاهى نيز در عرف دين و متدينان، خلق و خلقت به معناى ايجاد و ابداع (بدون الگوى پيشين) به كار مى رود.
▫️لعلكم: ترجى و اميد از مقام فعل خدا انتزاع مى شود، نه از مقام ذات او و چون اميد يا هراس از خصوصيات مورد استعمال است و در موضوع له نقش ندارد، پس لعل به معناى جامع بين اميد و هراس، يعنى اصل توقع پديده (اعم از نافع يا ضار) است كه احتمال تحقق آن بيش از عدم تحقق است. در آيه مورد بحث لعل بدين معناست كه رب و خالق خود و پيشينيانتان را عبادت كنيد تا شايد به ملكه تقوا دست بيابيد.
🔻پس از تقسيم انسانها به سه گروه (مومنان، منافقان و كافران) و تبيين اوصاف آنان در آيات گذشته، در اين كريمه خداى سبحان با التفات از غيبت به خطاب، همه انسانها (گروههاى سه گانه غير از كودكان و ديوانگان) را مخاطب ساخته، آنان را به عبادت پروردگارشان دعوت مى كند (كافران را به حدوث عبادت، منافقان را به خلوص عبادت و مومنان را به دوام عبادت) و ضمن تبيين ربوبيت خويش در قالب ذكر آيات انفسى و آفاقى، توحيد عبادى را بر توحيد ربوبى و توحيد ربوبى را بر توحيد خالقى متفرع و عبادت را زمينه ساز تحقق و تكامل تقوا معرفى مى كند.
🔹ايها: ايها در همه موارد يا با الف نوشته مى شود، مگر در سه مورد: (وتوبوا الى الله جميعا ايه المومنون)، (يا ايه الساحر)، (سنفرغ لكم ايه الثقلان)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۶۰بهار۱۴۰۱.m4a
21.19M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 60)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌فرشتگان استغفار کننده بر مویه کنان حسین
🔅مجال عیش صفحه ای برای زندگی
👇👇👇
@majalezendegi
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۳۹قرآن کریم (آیات ۲۳۸ تا۲۴۵ )
۱.اقامه نماز بايد مداوم باشد. «حافِظُوا» آیه ۲۳۸
۲.هركجا زمينهی سهل انگاری يا غفلت احساس میشود، هشدار بيشتری لازم است. «وَ الصَّلاةِ الْوُسْطی» آیه ۲۳۸
۳.انسان نبايد وصلهی ناهمرنگ هستی باشد. قرآن درباره هستی میفرمايد: «كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ»پس اگر ما قانت نباشيم، وصله ناهمرنگ هستی خواهيم بود.
«قُومُوا لِلَّـهِ قانِتِينَ» آیه ۲۳۸
۴.بعضی از مسائل را انسان نمیداند، ولی میتواند به تجربه بدست آورد. ولی بعضی از مسائل را انسان نمیداند و نمیتواند كه بداند، مگر از طريق وحی.
«ما لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ» ونفرمود: «لا تعلمون» آیه ۲۳۹
۵.مردان، بخشی از مال خود را برای همسرانشان وصيّت كنند. «وَ الَّذِينَ يُتَوَفَّوْنَ ...
وَصِيَّةً لِأَزْواجِهِمْ» آیه ۲۴۰
۶.در احكام و دستورات الهی، بايد انديشه نمود تا به مصالح آن پیبرد. «يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» آیه ۲۴۲
۷.در بيان تاريخ، آنچه مهم است عوامل عزّت و سقوط است، نه نام افراد و قبايل و مناطق. «الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ» آیه ۲۴۳
۸.جهاد و مبارزه، زمانی ارزش دارد كه برای خدا و در راه خدا باشد. جنگ از سر انتقام و برای اظهار قدرت و استثمار و كشور گشايی مقدّس نيست، بلكه ضد ارزش است. «قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» آیه ۲۴۴
۹.كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «يُقْرِضُ اللَّهَ» بجای «يقرض الناس» آیه ۲۴۴
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم .
امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
حکمت 166 نهج البلاغه.mp3
1.68M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 166(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
حکمت 167 نهج البلاغه.mp3
782.3K
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 167(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
حکمت 263 تا 265 استاد صادقی.mp3
11.01M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 263و265 (کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه هشتم.mp3
24.16M
#زبور_اهل_بیت #مدرسه_تعالی
🔰شرح دعای اول #صحیفه_سجادیه
💢از دعاهای مأثور از امام سجاد(ع) که بیشتر به ستایش خدا پرداخته است. امام سجاد(ع) در این دعا آثار حمد الهی بر زندگی دنیوی و اخروی انسانها، ملاکهای سعادت و هلاکت انسان، روشهای خداشناسی، آسانی تکالیف در دین اسلام و راههای ستایش خدا را بیان کرده و برخی از صفات خدا را توضیح داده است.
🔈جلسه هشتم و پایانی دعای اول
🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین #مجاهدی
♤♤♤
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 166.mp3
13.81M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه 166)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 1.mp3
13.9M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه 1)بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
چرا سفارش كرده اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید؟
🔻 حضرت آیتالله العظمی جوادی آملی در كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» درباره فلسفه زیارت و عزاداری وعلت سفارش به خواندن #زیارت_عاشورا بیان می دارند: سرّ این كه سفارش كرده اند هر روز زیارت عاشورا بخوانید و نسبت به اهل بیت (علیهم السلام) تولّی داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستید و از دشمنانشان تبرّی بجویید، برای آن است که طرز فکر معاندان ایشان منفور شود، وگرنه هم اکنون سخن از معاویه و یزید نیست تا آنها را لعنت کنیم. نام و یاد آنها رخت بربسته و قبرشان نیز زباله دانی بیش نیست، الآن سخن از فکر و راه یزید و #یزیدیان_عصر است.
◻️ زن فرعون وقتی که به درگاه الهی دعا کرد، نگفت خدایا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: (ربّ ابْنِ لی عنْدک بیتاً فی الجَنّه ونجّنی من فرْعوْن وعمله ونجّنی من القوْم الظالمین)؛ یعنی مرا از فرعون و فرعونیان، که طرفداران #سنت_سیئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. #تفکر برای همیشه باقی می ماند هر چند که اسم و عنوانش تغییر پیدا کند.
◻️ بعد از تار و مار شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنه حیات و زندگی، به علی بن ابی طالب (علیهماالسلام) عرض شد: این #مقدس_های_خشک از بین رفتند. فرمود: «کلاّ والله إنّهم نُطَف فى أصْلاب الرجال وقرارات النساء کلّما نَجَم منْهم قرنٌ قُطِع، حتّی یکون آخرهم لُصوصاً سَلاّبین»؛ اینها نطفه هایی هستند در پشت مردان و قرارگاه زنان. هرگاه مقداری از اینها از بین بروند، عده ای دیگر ظهورمی کنند تا این که سرانجامِ کار، سارقانِ مسلّح و #رهزنان_غارتگر خواهند شد.
◻️ اکنون نیز، هم #راه_سالار_شهیدان زنده است و هم مرام و مسلک اموی و مروانی و عباسی وجود دارد. این که سفارش فراوان به اشک ریختن و عزاداری کردن نموده اند برای آن است که اشک بر شهید #اشتیاق_به_شهادت را به همراه دارد، #خوی_حماسه را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا می گرداند. چون اشکْ رنگ کسی را می گیرد که برای او ریخته می شود و همین رنگ را به صاحب اشک نیز میدهد. از این رو #انسان_حسینی منش، نه ستم می کند و نه ستم می پذیرد.
◻️ این که عده ای به فکر ظلم کردن یا ظلم پذیری هستند برای آن است که #خوی_حسینی در آنها نیست وگرنه شیعه خاص حسین بن علی(علیهم االسلام) نه ظلم می کند و نه ظلم می پذیرد. آن کسی که #ظلم_پذیر است اموی مسلک است چنانکه #ظالم هم اموی صفت است، هر چند که زمزمه «یا حسین» بر لب داشته باشد. و در قیامت که هر کسی را به نام زمامدارش صدا می زنند: (یوْم ندْعوا کلَّ أُناسٍ بإمامهم)، شخص ستمگر در صف امویان شرکت می کند. لذا اگر انسان بخواهد بفهمد که راهی راه حضرت حسین بن علی (علیهماالسلام) است یا راهی راه امویان، باید ببیند که در او خوی ستم پذیری یا سلطه گری وجود دارد یا نه. اگر گرایش به این خصلت های زشت را در خود دید باید در اخلاق خود تجدیدنظر کند!
#پرسمان_حسینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 كتاب ارزشمند «حماسه و عرفان» ص310.
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#محرم #حسین #حق 📌عقل سرخ 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
.
🔴 عقل سرخ
🔰 طرد جهالت و تثبیت عقلانیت توسط سالار شهیدان (ع)
💠 اعظم الله اجورنا و اجورکم بمصابنا بالحسین (علیه السّلام) و جعلنا و ایاکم من الطالبین لثاره (علیه الصّلاه و علیه السّلام)
اگر بخش عقلانی جامعه و بخش علمی و عملی جامعه تامین بشود، آن جامعه #ستون_دین است، و #سالار_شهیدان (صلوات الله و سلامه علیه) جانش را داد، خونش را داد تا #جهل را، #سفاهت را، #بی_عقلی و #بی_خردی را، و #بی_تقوایی را طرد کند و جامعه را #عاقل و #عالم کند. (و بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضّلاله)*.
سالار شهیدان همه ایام، مخصوصاً این ایام را فروغ بخشید؛ با خونش، با جانش، با فرزندانش آنقدر تلاش و کوشش کرد که جامعه را نورانی کند، جامعه را زنده کند؛ لذا هدف والای وجود مبارک #سید_الشهداء این بود که به این کار برسد، و رسید؛ نشانه اش بیان نورانی #امام_سجاد (صلوات الله و سلامه علیه) است. از او سئوال کردند: در این صحنه و نبرد نابرابر چه کسی پیروز شد، فرمود: (( ما ))! (اذا اردت ان تعلم من غلب و اذا دخل وقت الصّلاه فاذّن ثمّ اقم)*. اگر خواستید بفهمید در صحنه #کربلا چه کسی پیروز شد، هنگام نماز اذان و اقامه بگوئید، ببینید در اذان و اقامه نام که را می برید! ما رفتیم، این نام را زنده کردیم و برگشتیم. این نام جامعه را زنده می کند، نام پیغمبر است که (استجیبوا لله و للرّسول اذا دعاکم لما یحییکم)*.
آنگاه کاملاً روشن می شود که #امام_راحل (رضوان الله تعالی علیه) با این سرمایه قیام کرد و موفق شد، و #دفاع_مقدس هشت ساله با این سرمایه مقا و مت کرد و موفق شد. جبهه ها را #مرثیه _کربلا، کربلا_ اداره کرد، جبهه ها را مرثیه _یا حسین، یا حسین_ اداره کرد؛ آنچه کشور را نجات داد، کربلای #حسین_بن_علی بود؛ آنچه این ملّت را ستون دین کرد، کربلای حسین بن علی بن ابیطالب بود.
-----------------------------------------------
📌 تهذیب الاحکام / جلد ۶ / صفحه ۱۱۳ _ (زیاره الاربعین)
📌 الامالی للطوسی / صفحه ۶۷۷
📌 سوره انفال / آیه ۲۴
📋 پیام به گردهمایی مبلّغان و گروههای تبلیغی محرّم
📆 دماوند ؛ مرداد ۱۴۰۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عقل_سرخ
@rahighemakhtoom