سوره مبارکه #تفسیر #سوره_مزمل #مزمل #المزمل #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مزمل
📝نگاشت: (6)نکته های تفسیری آیات 1تا 5سوره مزمل
⏪-قيام شبانه براى تلاوت قرآن و نيايش
🔸گفتيم گرچه مخاطب در اين آيات ، شخص پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) است ، ولى ذيل سوره نشان مىدهد كه مؤمنان هم در اين برنامه با شخص پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) همگام بودند ، اكنون سخن در اين است كه آيا اين قيام و شب زنده دارى در اوائل دعوت پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) بر همگان واجب بوده است يا نه ؟ بعضى از مفسران معتقدند ، اين امر واجب بوده ، بعدا آيه آخر سوره اين حكم را نسخ كرده ، وفاصله آن حدود يكسال بوده است.
🖇حتى بعضى معتقدند كه اين حكم قبل از تشريع نمازهاى پنجگانه بوده ، و پس از آنكه نمازهاى پنجگانه تشريع شد ، اين حكم نسخ گرديد.
▪️ولى همانطور كه مرحوم طبرسى در مجمع البيان نيز آورده ، در ظاهر آيات اين سوره چيزى كه دليل بر نسخ باشد به چشم نمىخورد ، و بهتر آن است كه گفته شود ، اين قيام و عبادت ، مستحب و سنت مؤكد بوده ، و هرگز جنبه وجوب نداشته است ، جز در مورد شخص پيغمبر اكرم (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) كه طبق بعضى از آيات ديگر قرآن نماز شب بر اوواجب بوده است ، و مانعى ندارد كه اين مساله براى پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) واجب باشد ، و بر مسلمين مستحب ، از اين گذشته آنچه در آيات فوق آمده منحصر به نماز شب نيست ، چرا كه نماز شب نيمى از شب ، يا دو ثلث از شب و يا حتى يك ثلث از شب را اشغال نمىكند آنچه در آيه مطرح است قيام براى ترتيل قرآن است.
◾️بنابر اين در اوائل كار اين حكم به صورت مستحب مؤكدى بوده ، و بعد تخفيف داده شده است ، و با توجه به اينكه در آغاز هر كار مخصوصا در اوائل يك انقلاب بزرگ هميشه توان و نيروى بيشترى لازم است ، جاى تعجب نيست كه يك چنين دستور فوق العاده به پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) و مسلمانان داده شده باشد كه قسمت زيادى از شب را بيدار بمانند ، و به محتواى اين برنامه جديد و تعليمات انقلابى آن آشنا گردند ، و علاوه بر آگاهى ، خود را براى پياده كردن آن از نظر روحيه بسازند .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
#تفسیر_نمونه
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما . فراوانی احادیث نماز 5 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.m4a
28.91M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 85) نمازِقرآن
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#زندگی_مومنانه #حدیث #هجرت #حق #باطل
📌ارزش زندگی_زندگی با ارزش
رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:
لَمُقامُ أحَدِكُم في الدُّنيا يَتَكلَّمُ بحَقٍّ يَرُدُّ بهِ باطِلاً، أو يَنصُرُ بهِ حَقّا، أفضَلُ مِن هِجرَةٍ مَعي
ماندن هر يك از شما در دنيا براى اينكه سخن حقّى را بگويد تا بدان باطلى را دفع كند يا حقّى را يارى رساند، مقامش برتر از [مقام و ارزش] هجرت با من است.
📚كنز العمّال : ۵۵۸۹.
@rahighemakhtoom
#ضرب_المثل 22
"از آن جا رانده ،از این جا مانده"
وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ☆(سوره حج آیه ۱۱)
ﺑﻌﻀﻲﻫﺎ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﻨﻔﻌﺖﻃﻠﺒﻲ ﻣﻲﭘﺮﺳﺘﻨﺪ: ﺍﮔﺮ ﺧﻴﺮی ﺑﻪ ﺁﻥﻫﺎ ﺑﺮﺳﺪ، ﺩﻟﮕﺮم ﺑﻪ ﺁﻥﺍﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻪ ﺷﺮّی ﺩﭼﺎﺭ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪﻫﻢ ﻣﻲﺭﻳﺰﻧﺪ! ﺍﻳﻦﻫﺎ ﻧﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺁﺧﺮﺕ. ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻫﻤﺎﻥ ﻭﺭﺷﻜﺴﺘﮕﻲِ ﺟﺒﺮﺍﻥﻧﺎﭘﺬﻳﺮ!
📋نکته ای و اشاره ای:
🔹ﺭﻭﺍﻳﺖ است ﻛﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺑﺎﺩﻳﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﻣﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠﻲ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻣﻲ ﺭﺳﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻭﺿﻊ ﺩﺍم ﺩﺍﺭﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺏ ﻣﻲ ﺷﺪ ﻭ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ﭘﺴﺮ ﻣﻲ ﺷﺪﻧﺪ، ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﺪﻧﺪ، ﻭ ﮔﺮﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﺳﻠﺎم ﺭﻭﻱ ﺑﺮﻣﻲ ﺗﺎﻓﺘﻨﺪ.
🔹ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺳﺴﺖ ﻋﻨﺼﺮ ﻭ ﺿﻌﻴﻒ ﺍﻟﺎﻳﻤﺎﻧﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﻱ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺯﺍﻭﻳﻪ ﻱ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻣﺎﺩﻱ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﻣﻲ ﻧﮕﺮﻧﺪ ﻭ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﺣﻘﺎﻧﻴّﺖ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﻣﺎﺩﻱ ﻣﻲ ﭘﻨﺪﺍﺭﻧﺪ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﻫﺮﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺩﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﺮﻓﻬﻲ ﭘﻴﺪﺍ ﻛﻨﻨﺪ، ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﻣﺤﻜﻢ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻣﺸﻜﻠﺎﺕ ﻭ ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻫﺎ ﮔﺮﺩﻧﺪ، ﻧﺎﺭﺍﺣﺖ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻳﻦ ﭘﺸﺖ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
baghare-10-1.mp3
15.77M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : بیستم
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌴🌴🌴
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مقاله 47
#استعاره #قرآن_شناسی #بلاغت
🔅🔅🔅
📌استعاره های قرآن 4
🔹استعاره پيوند دادن عبارت به معنايى است كه در اصل لغت براى آن وضع نشده است، به صورت انتقال (از معناى اول به معناى دوم) به جهت روشن سازى.
🔹توضيح اينكه گوينده در استعاره، لفظى را در معنايى جز معناى اصلى آن به كار مى برد و مدعى مى شود كه اين لفظ معناى دوم را دارد و از معناى قبلى به معناى بعدى انتقال داده شده است، و اين به دليل شباهت زيادى است كه ميان دو معنى وجود دارد، البته سخن را طورى ادا مى كند كه شنونده متوجه منظور وى و ادعاى انتقال او باشد.
▫️وقتى مى گوييم: «شيرى را ديدم كه تيراندازى مى كرد» استعاره به كار برده و كلمه شير را از معناى اصلى آن كه يك حيوان درنده است به معناى انسانى گرفته ايم كه شجاعت بسيار دارد.
▫️اين جمله با عبارت «زيد مانند شير است» فرق دارد؛ اولى از باب استعاره و دومى از باب تشبيه است.
🔸در استعاره، گوينده ادعا مى كند كه زيد واقعا شير است، و اين مبالغه در تشبيه است و شنونده خود به اين موضوع آگاهى دارد. براى همين است كه رمّانى پس از تعريف بالا اضافه مى كند كه فرق ميان استعاره و تشبيه، آوردن يا نياوردن ادات تشبيه است.
...ادامه دارد
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة
🌷🌷🌷
⏪اسرار نماز(قسمت بیستم )
🔰 فصل چهارم 🔰
نمونهای از آداب مهم قلبی عبادات (طمانینه)
🔸احادیثی درباره «طمانینه»:
1️⃣ در حديث است كه يك طايفه از امّت رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم را كه وارد جهنّم میكنند، از هيبت مالك جهنّم اسم پيغمبر را فراموش میكنند، با آنكه در همان حديث است كه آنها اهل ايمان هستند و قلوب و صورتهاى آنها از نور ايمان درخشان و متلألى است. (علم اليقين. ج 2، ص 1039).
2️⃣ جناب محدّث عظيم الشّأن مجلسى، رحمه اللّه در مرآت العقول در شرح حديث شريف كنت سمعه و بصره فرمايد:
«كسى كه چشم و گوش و ديگر اعضاى خود را در راه اطاعت حق تعالى صرف نكند، داراى چشم و گوش روحانى نشود و اين چشم و گوش ملكى جسمانى در آن عالم نرود و در عالم قبر و قيامت بى گوش و چشم باشد و ميزان سؤال و جواب قبر، آن اعضاء روحانى است.» (مرآة العقول، ج 10، ص 392)
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره مبارکه #تفسیر #سوره_مزمل #مزمل #المزمل #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مزمل
📝نگاشت: (7)نکته های تفسیری آیات 1تا 5سوره مزمل
⏪معنى ترتيل
▪️آنچه در آيات فوق روى آن تكيه شده مساله قرائت قرآن نيست ، بلكه مساله ترتيل است.
▫️در تفسير ترتيل رواياتى از معصومين (عليهمالسلام) نقل شده كه هر كدام به يكى از ابعاد وسيع آن اشاره مىكند.
🔻در حديثى از امير مؤمنان على (عليهالسلام) مىخوانيم كه : بينه بيانا و لا تهذه هذا الشعر ، و لا تنثره نثر الرمل ، و لكن اقرع به القلوب القاسية ، و لا يكونن هم احدكم آخر السورة : ترتيل يعنى آن را به طور روشن بيان كن ، نه مانند اشعار ، سريع و پشت سر هم بخوان ، و نه مانند دانههاى شن آن را پراكنده ساز ، لكن چنان بخوان كه دلهاى سنگين را با آن بكوبى و بيدار كنى ، هرگز هدف شما اين نباشد كه حتما به آخر سوره برسيد ( مهم آن است كه محتواى آيات را درك كنيد ) .
در حديث ديگرى از امام صادق (عليهالسلام) در تفسير ترتيل مىخوانيماذا مررت باية فيها ذكر الجنة فاسال الله الجنة ، و اذا مررت باية فيها ذكر النار فتعوذ بالله من النار : وقتى از كنار آيهاى مىگذرى كه در آن نامى از بهشت است توقف كن و از خدا بهشت را بطلب ( و خود را براى آن بساز ) و هنگامى كه از آيهاى مىگذرى كه در آن نام دوزخ است از آن به خدا پناه بر ( و خويشتن را از آن دور دار).
🔹و در روايت ديگرى از همان امام (عليهالسلام) آمده كه در تفسير ترتيل فرمود : هو ان تتمكث فيه و تحسن به صوتك : ترتيل آن است كه در آيات مكث كنى ، و با صداى خوب آن را بخوانى ، و نيز در حديث ديگرى از همان حضرت چنين نقل شده : ان القرآن لا يقرأ هذرمة ، و لكن يرتل ترتيلا ، اذا مررت باية فيها ذكر النار وقفت عندها و تعوذت بالله من النار : قرآن را سريع و تند نبايد خواند ، بلكه بايد با ترتيل خوانده شود ، هر گاه از آيهاى مىگذرى كه در آن سخنى از دوزخ است مىايستى ، و از آتش دوزخ به خدا پناه مىبرى.
🔸و بالاخره در حالات پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) نقل شده است كه آن حضرت آيات را از يكديگر جدا مىكرد ، و صداى خود را مىكشيد.
🔹اين روايات و روايات ديگرى كه به همين معنىدر اصول كافى و نور الثقلين و در المنثور و ساير كتب حديث و تفسير نقل شده همگى گواه بر اين حقيقت است كه نبايد آيات قرآن را به عنوان الفاظى خالى از محتوا و پيام ، تلاوت كرد ، بلكه بايد به تمام امورى كه تاثير آن را در خواننده و شنونده عميق مىسازد توجه داشت ، و فراموش نكرد كه اين پيام الهى است ، و هدف تحقق بخشيدن به محتواى آن است.
🔸ولى متاسفانه امروز بسيارى از مسلمانان از اين واقعيت فاصله گرفته ، و از قرآن تنها به الفاظى اكتفا نمودهاند ، و همشان فقط ختم سوره و ختم قرآن است ، بىآنكه بدانند اين آيات براى چه نازل شده ؟ و چه پيامى را ابلاغ مىكند ؟ درست است كه الفاظ قرآن نيز محترم ، و خواندن آن داراى فضيلت است ، ولى نبايد فراموش كرد كه اين الفاظ و تلاوت مقدمه بيان محتوا است .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
#تفسیر_نمونه
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پژوهشی در آرایه های بیانی قرآن.pdf
247.5K
#مقاله #علمی #پژوهشی #پژوهش #قرآن_شناسی #قرآن_پژوهی
📌عنوان و موضوع: پژوهشی در آرایه های بیانی قرآن و تأثیر آن در تریبت و هدایت انسان
📝 نویسندگان:وفادار کشاورزی-سوسن زارع
🔹 یکی از شــیوه های بیان در قرآن، اســتفاده از آرایه های ادبی تشبیه، استعاره و کنایه برایّ تربیت و هدایت نوع بشر و به تعقل و تفکر واداشتن اوست.
🔹 تصاویر بیانی که از این طریق پدید آمده به بیان زندگی انسان، رابطۀ او با جهان هستی، فرجام کار او، احوال بهشت و جهنم و نعمتها و نقمت های آن دو، طرح قصه های عبرت آموز و اموری ازاین دســت، پرداخته است.
🔹 در این جســتار، به روش توصیفی تحلیلی و با بررســی آیاتی از قرآن، کاربردهای ِ مختلف شیوه های بیانی، بررسیشده و در ضمن پرداختن به هر یک از آرایه ها ازلحاظ ادبی و برداشت تربیتی -هدایتی از آنها به تحلیل هر یک پرداخته شده است.
📜 نتیجۀ بحث نشان میدهد که طرز بیان قرآن در تربیت و هدایت انسان اینگونه است که تمام فضایل و رذایل اخلاقی از طریق تصویرسازی در متن قرآن، به نیکویی ترسیم شده و زیبایی اخلاق پسندیدهّ و پستی رفتارهای ناپسند در پیش چشم انسان مجسم شده تا از آن درس زندگی بیاموزد وآن را سرمایۀ حیات دنیوی و سعادت اخروی خویش قرار دهد.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما .همگانی بودن نماز 6 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.m4a
27.87M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 86) ادیان توحیدی و نماز
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#لطایفی_از_المیزان
📌اصلاح کنندگانِ مفسد
◻️وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلی ما فِي قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ -۲۰۴- وَ إِذا تَوَلَّی سَعی فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ -۲۰۵-
◽️معنای مجموع كلام اين است كه بعضی از مردمند كه وقتی با تو سخن میگويند، طوری وانمود میكنند كه افرادی حقپرستند، جانب حق را رعايت میكنند، و به صلاح خلق عنايت دارند، و پيشرفت دين و امت را میخواهند، در حالی كه دشمنترين مردم نسبت به حقند، و دشمنيشان با حق از هر دشمن ديگر شديدتر است.
◽️معنای آيه ۱۰۵ چنين است، كه اين منافق شديد الخصومه وقتی دستش برسد، و دارای قدرتی شود و رياستی به دست آرد، سعی میكند فساد را در زمين بگستراند و ممكن است كلمه (تولی) به معنای اعراض از روبرو شدن، و گفتگو كردن باشد و معنا چنين باشد كه چون از نزد تو بيرون میشود، وضعش غير آن وضعی میشود كه در حضور تو داشت، در حضور تو دم از صلاح و اصلاح و خير میزد، و میگفت در اين راه سعی خواهد كرد، ولی چون بيرون میشود در راه فساد و افساد سعی میكند.
◼️مراد از اين فساد، فسادهای تشريعی است، يعنی آن فسادی كه دست بشر پديد میآورد، آری خدای عز و جل آنچه از دين كه تشريع كرد به منظور اصلاح اعمال بندگان بوده، تا با عمل صالح روزمره و تمرين مستمر، ملكات فاضله را در نفوس آنان پديد آورد، و اختلافشان را اصلاح كند، و در نتيجه حال انسانيت و جامعه بشريت حالی معتدل شود، در اين هنگام است كه زندگيشان هم در دنيا و هم در آخرت عين سعادت میشود.
▪️آن كسی كه در آيه ۱۰۴ فرمود ظاهر قولش با باطن قلبش مخالف است، وقتی در زمين سعی به فساد میكند، به نحوی نمیكند كه ظاهر آن فساد باشد، بلكه به شكلی انجام میدهد كه ظاهرش اصلاح باشد، يعنی كلمات را از جای خود تحريف میكند، و حكم خدا را از آنچه كه هست تغيير میدهد، و در تعاليم دينی دخل و تصرف میكند، تصرفی كه منجر به فساد اخلاق و اختلاف كلمه شود، و معلوم است كه در فساد اخلاق و اختلاف كلمه مرگ دين و فنای انسانيت و فساد دنيا حتمی است.
🔅🔅🔅🔅🔅
تطبیق و تشخیص مصداق و فهم درست آیه با کمک تفسیری که ارایه شد به عهده مخاطب فهیم .
🔘 @rahighemakhtoom
👁🗨 صفحه قرآنی رحیق
#اربعین
#حدیث
#زندگی_مومنانه
📌 خوف و رجاء
🔘روایت ابی اسحاق خراسانی (كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام يَقُولُ:
«إِيَّاكُمْ وَ الْكَذِبَ فَإِنَّ كُلَّ رَاجٍ طَالِبٌ وَ كُلَّ خَائِفٍ هَارِبٌ»
🔘 روایت میفرماید در ادعای رجا و خوف دروغ نگویید، کسی که رجا به رحمت الهی دارد، در عمل هم موجبات رحمت خدا را تحصیل میکند، این چنین نباشد که در لسان گویید راجی رحمت خدا هستیم لکن در مقام عمل از افعالی که موجب نیل به رحمت الهی میشود دور باشید.
🔘همچنین در ادعای خوف از خدا دروغ نگویید اینگونه نباشد که لسانِ قال شما خوف از سخط خدا باشد، لکن لسان حال و مقام عملتان دلالتی بر این مطلب نکند چرا که کسی که خوف از سخط خدا دارد گریزان از اعمالی است که موجب سخط الهی میشود.
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#ضرب_المثل 23
"هرکسی را به کار خویش خوش است"
"کس نگوید که دوغ من ترش است"
فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ☆(سوره مومنون آیه ٥٣)
ﺍﻣﺎ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺩﻳﻨﺸﺎﻥ ﺩﭼﺎﺭ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﺷﺪﻩﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﺮ ﻓﺮﻗﻪﺍی ﺗﻜﻪﺍی ﺍﺯ ﺩﻳﻦ ﺭﺍ ﮔﺮﻓﺘﻪﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻝ ﺧﻮﺵ ﻛﺮﺩﻩﺍﻧﺪ!
📋نکتهای و اشاره ای:
ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﻭﺍﻥ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺣﺰﺍﺏ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﻏﻴﺮ ﺍﻟﻬﻲ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﺧﻮﺩﭘﺴﻨﺪﻱ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺗﺮﺑﻴﻨﻲ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ، ﺑﻪ ﻃﻮﺭﻱ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺪﺍم ﺭﺍﻫﻲ ﻭ ﻋﻘﻴﺪﻩ ﺍﻱ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﺰﻳﻨﻨﺪ ﻭ ﺟﺎﻫﻠﺎﻧﻪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺗﻌﺼّﺐ ﻣﻲ ﻭﺭﺯﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻣﺎﻧﻊ ﻓﻬﻢ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻭ ﻋﺎﻣﻞ ﮔﺴﺘﺮﺵ ﺍﺧﺘﻠﺎﻑ ﺩﺭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﺤﻮﺭ ﺍﺣﺰﺍﺏ ﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺧﺪﺍ ﻭ ﺩﻳﻦ ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻘﻮﺍ ﻭ ﻭﺣﺪﺕ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻴﺶ ﺗﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺩﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻓﻬﻢ ﻭ ﻋﻤﻞ ﺑﻪ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﻛﻤﻚ ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺳﺮﮔﺮﺩﺍﻧﻲ ﻭ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻧﺠﺎﺕ ﻣﻲ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺟﻬﺖ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺍﻧﺪ.
#ایران_من
#ایران_اسلامی
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
baghare-10-2.mp3
13.94M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت)
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره
📼 جلسه : بیست و یکم
📜 ویژگی های درسگفتار:
بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🌴🌴🌴
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید.
⭐مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
سوره مبارکه #تفسیر #سوره_مزمل #مزمل #المزمل #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مزمل
📝نگاشت: (8)نکته های تفسیری آیات 1تا 5سوره مزمل
⏪فضيلت نماز شب
⚡️اين آيات بار ديگر اهميت شب زندهدارى ، و نماز شب ، و تلاوت قرآن را در آن هنگام كه غافلان در خوابند گوشزد مىكند ، و چنانكه قبلا نيز اشاره كردهايم عبادت در شب ، مخصوصا در سحرگاهان و نزديك طلوع فجر ، اثرفوق العاده در صفاى روح ، و تهذيب نفوس ، و تربيت معنوى انسان ، و پاكى قلب و بيدارىدل و تقويت ايمان و اراده ، و تحكيم پايههاى تقوا در دل و جان انسان دارد كه حتى با يك مرتبه آزمايش انسان آثار آن را به روشنى در خود احساس مىكند.
⚡️و به همين دليل علاوه بر آيات قرآن در روايات اسلامى نيز تاكيد فراوان روى آن شده است. از جمله در حديثى از امام صادق (عليهالسلام) مىخوانيم : ان من روح الله تعالى ثلاثة : التهجد بالليل و افطار الصائم ، و لقاء الاخوان : سه چيز از عنايات مخصوص الهى است : عبادت شبانه ( نماز شب ) و افطار دادن به روزهداران ، و ملاقات برادران مسلمان.
⚡️و در حديث ديگرى از همان حضرت مىخوانيم كه در تفسير آيه ان الحسنات يذهبن السيئات ( كارهاى نيك اثر كارهاى بد را از بين مىبرد ) فرمود : صلاة الليل تذهب بذنوب النهار : نماز شب گناهان روز را از بين مىبرد .
🔸در ذيل آيه 79 سوره اسراء نيز بحث مشروحى در اين زمينه داشتيم ، و ده روايت جالب در باره اهميت نماز شب در آنجا نقل كرديم.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
#تفسیر_نمونه
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(248)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
📌تقوا هدف خلقت يا عبادت ؟
👆🏽مويدهاى وجه دوم (كه تقوا هدف عبادت باشد) عبارت است از:
🔹3- آياتى مانند (يا ايها الذين امنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون) كه درباره يكى از مصاديق عبادت (روزه دارى) است و هدف از روزه دارى دستيابى به تقوا ذكر مى كند. افزون بر اين كه، اين گونه آيات تاييد مى كند كه پايان آيه دليل بر صدر آيه است.
🔸با توجه به اين مويدها، وجه دوم ظاهرتر است. بنابراين، تقوا هدف و علت غايى عبادت است. ابا اين تقرير كه تقوا كمال نفسانى است و عبادت خداوند زمينه تحصيل اين كمال وجودى است. از اين رو بايد خدا را عبادت كرد.
🔸البته ممكن است گفته شود كه هر دو احتمال به يك اصل مشترك باز مى گردد؛ زيرا طبق آيه (و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون) عبادت هدف خلقت است و بنابراين آيه مورد بحث، تقوا هدف عبادت. بنابراين، تقوا.
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Haqqa 11 s.mp3
5.91M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حاقه #سوره_حاقه #حاقه
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه یازدهم و پایانی
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌دهن کجی به دین را خدا پاسخ می دهد!
🔻بخش پاياني سوره مبارکه «حاقه» درباره صيانت قرآن کريم از هر گونه افزايش و کاهش است. تنها اختصاصي به وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) ندارد. آنها درباره قرآن کريم ـ معاذالله ـ ميگفتند خود حضرت يا ساحر است يا شاعر است يا کاهن است يا مفتري است و مانند آن و قرآن ـ معاذالله ـ يا سحر بود يا شعر بود يا کهانت بود يا فريه بود و مانند آن. ذات أقدس الهي ميفرمايد اين اساس دين الهي است و انسانيت انسان به اين دين وابسته است. کسي بخواهد به حريم اين دين تجاوز کند، ما به او مهلت نميدهيم؛ مخصوصاً وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلّم)، زيرا او در اثر دريافت معجزه ما مقامي پيدا کرده است، حرف او مقبول است و کسي که در کنار سفره ما نشسته و مقبوليتي به برکت مائده ما پيدا کرده، اگر بخواهد به دين ما دسترسي پيدا کند، ما به او مهلت نميدهيم.
🔻درباره پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به صورت روشن، درباره عالمان دين که در کنار سفره دين نشستهاند و مقبوليتي را از راه دين پيدا کردند، احترامي را از راه دين پيدا کردند، اگر ـ خداي ناکرده ـ بخواهند به دين آسيب برسانند، مهلت نميدهد برخلاف متنبّيان؛ متنبّيان از همان راه که رسيدند، مبارزه با دين را شروع کردند، يک مسيلمه کذّابي درآمد و ديگري درآمد، مدتها مهلت پيدا کردند، درباره آنها چنين تهديدي نيست؛ اما درباره کسي که در کنار سفره دين نشسته و خدا به او مقبوليت داد، او اگر ـ معاذالله ـ بخواهد افترا ببندد، در امان نيست.
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه یازدهم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما . نماز در ادیان ابراهیمی 7 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.m4a
30.37M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 87) ادیان توحیدی و نماز
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آزمون_زندگی #حدیث
📌نیک فرجامی
قال الإمام عليّ عليه السلام:
طوبى لِمَنْ اَطاعَ ناصِحا يَهْديهِ وَ تَجَنَّبَ غاويا يُرْديهِ
خوشا به #سعادت كسى كه از #خيرخواهى كه او را هدايت مى كند، اطاعت نمايد و از #گمراهى كه به هلاكتش مى اندازد، دورى كند.
📚غرر الحكم، ح ۵۹۴۴.
#ایران_من
#ایران_اسلامی
@rahighemakhtoom