هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️گامی در خودشناسی حافظ«انه»
کجا رَوَم چه کنم چاره از کجا جویم؟
که گَشتهام ز غم و جورِ روزگار مَلول
منِ شکستهٔ بدحال زندگی یابم
در آن زمان که به تیغِ غَمَت شَوَم مَقتول
خرابتر ز دلِ من غمِ تو جای نیافت
که ساخت در دلِ تنگم قرارگاهِ نزول
(غزل ۳۰۶)
🎇انسان وقتی به فقر وجودی خود آگاه باشد عاشق آن بی نیازمی شود و سرِ کویِ محبوب بی نیاز منزل می گزیند
🎇 آدمی به خوبی می داند که زَر و دارایی هایِ مادیِ این جهانی و قدرت و مقامِ و موقعیت و شهرت و اعتبار دنیویِ او برای نیلِ به هدف که دیدارِ دیگرباره معشوق است کارآیی ندارد و جواب نمی دهد.
🎇 و همچنین او می داند نه باب و دری برای ورود به ساحتِ کبریاییِ او وجود دارد و نه امکانِ خروج از کویِ حضرتش، چرا که هیچ جایی نیست که در حیطهی اقتدار و پادشاهیِ او نباشد.
🎇آدمی که از جور و جفا و غمِ روزگار و بی مهری آدمیان ملول و دلگیر شده است به کجا رَوَد و چاره کار را از چه کسی جویا شود؟! پناهی جز «او» که وجود ندارد.
🎇گرفتاری های روزگار مادی وقتی گریبانِ انسان را می گیرد، کسی که از منظرِ نرگسِ جادو و رعنایِ خداوند به هستی می نگرد به اعتباریات دنیای گذارا التفاتی ندارد
🎇در این حال است که روزگار رویِ خوشش را از انسانی که جهان را با چشمِ جهان بین و نه جان بین نگاه می کند دریغ می دارد تا به این وسیله یادآوری کند که باید از طریقِ نرگسِ رعنا و زیبایِ او جهان را ببیند.
🎇انسانی که از ستم و نامهربانی روزگار ملول گشته است و به هر دری می زند بجز درد و محنت نصیبی نمی بَرَد و شکست خورده و بد حال می شود آنگاه به زندگیِ حقیقی دست می یابد که علتِ اینهمه ناکامی هایِ خود را در تغییرِ نگرش به جهان و دیدن بر حسبِ نرگسِ رعنایِ خداوند بیابد و این تغییرِ نگاه حاصل نمی گردد مگر اینکه به تیغِ غمِ عشقِ حضرتش گرفتار آید، تا دلش به عشق زنده و دیدهی جان بین یابد.
🎇انسان آن گاه که نگاهی عاشقانه به زندگی الهی و جهان هستی داشته باشد و هم و غمش عشق به خوبی ها باشد حالِ بیرونی او نیز خوب و زندگی خواهد یافت.
🎇محبوب ماندگار دلِ عاشق را که پیش از این خرابِ غمهایِ ناشی از جفایِ روزگار بوده و به آنها خو کرده است مناسب ترین مکان برایِ نزولِ اجلاسِ غمِ اصلی و ارزشمندِ عشق می داند. پس تردید نکرده و دلِ تنگِ عاشق را قرارگاهِ این غمِ جدید قرار می دهد که برطرف کنندهٔ سایرِ غم ها ست.
📝 مجال عیش سخنی صمیمانه از جنس زیست آگاهانه.لطفا با ما همراه باشید.
@majaleezendegi
baghare117-1.mp3
20.12M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه کامل ۱۱۷)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
#زیست_مومنانه
#زیست_آگاهانه
⚡️انسان جاری(۲)
انسان جاری و بالنده، انسانی است که انسان و هستی و نقش انسان در هستی را شناخته است. از دغدغههای مدام فکری رهایی یافته و تمامی پلهای پشت سرش را شکسته تا در لحظات بحرانی، مجبور به بازگشتن نگردد.
در برخوردهایش، نه به خوش آیندها، که به معیارها و میزانها دعوت میکند و نه به یافته ها، که به روشها فرا میخواند. بسان چشمه میکاود، نه هم چون استخر به آب ببندد؛ که جوشش، بهتر از بخشش است.
انسان جاری، انسانی است که پس از تولدش به تولید میپردازد. انسانی که زندگی دیگران از باغ زندگی او به گُل مینشیند و در باغ دستهای او جوانه میزند.
انسانی که مجهز به بینّات(استدلال و برهان)و کتاب و میزان است. انسانی که با آیه محکم، اعتقادش و با اخلاق، روحش و با احکام، روابطش را هماهنگ کرده است.
انسانی که در فکرش، از بنیادها و در روحش، از ظرفیتهایی برخوردار است. انسانی که به عبودیت رسیده و محرکّی کمتر از خدا و حرکتی کمتر از رشد ندارد.
انسانی که روش مبارزه با سئوالات را آموخته و با سه گام طرح، تنظیم و تحلیل همراه گشته است.
و خلاصه انسان جاری، کسی است که اسوه ای دارد و حجتی؛ اسوه ای چون محمّد صلی الله علیه و آله و سلم و حجّتی چون علی علیه السلام.
📚برگی از کتاب «انسان جاری» نوشته مسعود پور سید آقایی
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا ابا الحسن علی بن موسی الرضا علیهالسلام
تو کریمی و دو صد کوه به یک کاه ببخشی
من بیچاره چه سازم که ندارم پر کاهی
#چهارشنبه_های_امام_رضایی
@rahighemakhtoom
Hamd_005L.mp3
2.82M
📋 سوره حمد (جلسه پنجم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی
🆔 @rahighemakhtoom
سوره حمد جلسه پنجم.جوادی آملی.docx
44.2K
📋 سوره حمد (جلسه پنجم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🔅صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه های اسلامی
🆔 @rahighemakhtoom
baghare118-1.mp3
16.89M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۱۸/۱)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
baghare118-2.mp3
25.99M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۱۸/۲)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🔅صفحه قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۵.mp3
1.42M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(۵)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
@rahighemakhtoom
وَ مَن یُؤمِن بِاللهِ یَهـدِ قَلـبَـه
(سوره مبارکه تغابن آیه 11)
و هر کس به خدا ایمان آورد،خدا قلبش را (به خوبی ها)هدایت میکند.
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
⚡️انسان جاری(۳)
▪️گام اول_مدیریت آتشفشان درون
🔹انسان در یک مرحله بسان یک چشمة آتشفشان است. با این تفاوت که مواد مذاب درون او را سؤالاتش تشکیل میدهند.
🔸در این مرحله، او پر از سؤال است. در این مرحله، هر چه سؤال دارد، باید بیرون بریزد؛ سؤالهای مخلوط و بی نظم و نامرتبی که زیاد هم هستند. چه
🔹گاهی سؤالاتش راجع به نماز، روزه، وضو و... و گاهی دربارة اصل خلقت و گاهی محاکمة خدا و جبر و اختیار و... گاهی ولایت فقیه و مسئله جنگ و گاهی از اصل دین است.
🔸نمی توان از دست این همه سؤال فرار کرد یا خود را به بی خیالی زد؛ که اگر تو آنها را رها کنی، آنها تو را رها نمی کنند و بالاخره در یک لحظه بحرانی، آن جا که دیگر توان رفتنت نیست، به چنگت میآورند و چه بسا خفه ات کنند.
🔹نمی دانم هیچ شنیده ای در بعضی از کشورهایی که کوههای آتشفشان، شهرها و روستاها را مدام تهدید میکنند، چه میکنند؟ کانالها و خندقهای بزرگی را در پایین کوه حفر میکنند تا مواد مذاب درون این کانا لها بریزد و با شیب معینی که در کف آن کانالها ایجاد کرده اند، آنها را به مسیری هدایت میکنند که میخواهند و چه بهرهها هم که از آن میگیرند. مواد مذابی که در یک دید، هستی
انسانها را میسوزاند، با این دید و چنین تنظیم و تدبیری، بهره هم میرساند.
🔸آنانی که سؤالات خود، این گداختههای آتشفشان درونشان را با کانالهای طرح و تنظیم و تحلیل، مهار نکنند تا بهره بگیرند، باید منتظر سوختن خانه وجودشان باشند.
🔹مهم آن است که بدانیم چگونه با اینها برخورد کنیم و چگونه موضع بگیریم و آن چه باعث میشود زیر خروارها سؤالاتی که لازمة وجود انسانی و کنجکاوی ماست، خود را نبازیم و حتی بهره مند باشیم، این است که با سه گام طرح و تنظیم و تحلیل سؤالات همراه باشیم.
#زیست_آگاهانه
🎇 مجال عیش صمیمانهای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید.
@majaleezendegi
حکمت 44 - طُوبَى لِمَنْ ذَکَرَ الْمَعَادَ وَ عَمِلَ لِلْحِسَابِ وَ….mp3
2.02M
📚شرح و تفسیر حکمت ۴۴(کلمات قصار)
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
🎇موضوع: ویژگی های برجسته خوبان اهداف, تبیین ملاک سعادت
📝سوالاتی که در این جلسه به آن پاسخ داده میشود
☑️طوبی به چه معناست؟
☑️تفاوت ملاک ما و امیرالمومنین برای خوش بختی دیگران چیست؟
☑️ملاک های خوشبختی از نظر امیرالمومنین چیست؟
☑️معنای معاد چیست؟
☑️انواع ذکر از نظر متعلق آن کدامند؟
☑️فواید ذکر معاد چیست؟
☑️کنترل نکردن چشم چه عواقبی دارد؟
☑️عمل برای حساب به چه معناست؟
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🌱🌱🌱
#نهج_البلاغه
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ(۶۹/عنکبوت)
البته کسانی را که در راه ما تلاش میکنند، در پیمودن راههای کمال و سعادت کمک میکنیم. بله، خدا در کنار درستکاران است.
19 Emame Jom`e (1402-11-13)Masjed Shahid Beheshti _Tehran (1).mp3
34.04M
💢امام جامعه
🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه نوزدهم)
🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی #امینی_خواه مدیر مدرسه #تعالی
🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها، منتشر می شود.ان شاءالله.
#آدینه_های_امید
#امام_جامعه
#امام_زمان
🆔@rahighemakhtoom
یادآوری:
در هفته قبل گفتیم موضوع ظهور حجت الهی به همین سادگی که برخی تصور می کنیم نیست. عرصه آزمون است و چه بسیار مدعیانی که به هنگام بروز دولت منجی و سختی ها راحت طلبان رفوزه شده و به مقابله با امام زمان می پردازند.
اینک ادامه مطلب را مطالعه فرمایید
👇👇👇
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/22040
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
یادآوری: در هفته قبل گفتیم موضوع ظهور حجت الهی به همین سادگی که برخی تصور می کنیم نیست. عرصه آزمون ا
#امام_شناسی
⚡️جای ما کجاست!(۳)
2. جموداندیشان و ظاهر گرایان
▪️از بامداد اسلام، ظاهرگرایان از مهمترین موانع احیای دین و تحولات اجتماعی بودهاند، کسانی که به باطن و روح و هدف دین توجه نکرده و افق درکشان فراتر از پوست و قالب را نمینگرد. دور بودن از واقعیتهای عینی، آنان را کوتهبین و به خودمحوری دچار کرده است. محدود بودن درک آنها نسبت به دین، موجب میشود که در زمانهای حساس، تکلیف را نشناسند و به رویارویی پیامبر(ص) و امامان(ع) کشانده شوند.
▪️در جریان نزول آیه روزه و نماز مسافر، پیامبر(ص) در سفر، دستور افطار دادند و خود روزه گشودند؛ ولی گروهی به خیال مقدسمأبانه خود که هر سختی ثواب دارد، به روزه ادامه دادند. پیامبر(ص) با آنان برخورد کردند و به آنها لقب گناهکار دادند.
▪️وجود پیامبر(ص) و مخالفت صریح با این گروه به آنان عرصه میدانداری نمیداد. پس از پیامبر(ص)، تفکر قشریگری و ظاهربینی در میان مردم رایج شد و ورود نحلههای گوناگون فکری به فرهنگ اسلامی، به ویژه در دوران غیبت آن را تشدید کرد. به این ترتیب فرقههای گوناگون در عالم اسلام پیدا شد. ارباب مذاهب و فرق به اسلام به عنوان دینی جامع و حیاتبخش توجه نکردند و با یکسونگری به برخی از جوانب دین، زمینه ناتوانی سایر اجزای آن را فراهم کردند.
عالم تشیع نیز از این خوان بینصیب نماند. غیبت امام(ع) و دور کردن شیعه از عرصه سیاست و اجتماع سبب شد که حرکت اجتهاد بیشتر در حل مسائل فردی متمرکز شود و دستورات اسلام به عنوان یک سیستم اجتماعی، اقتصادی و...کمتر در کار تحقیق و تدریس قرار گیرد.
▪️به هنگام ظهور امام(ع)، تحجر در اندیشهها و رفتار اجتماعی از میان نرفته؛ بلکه در لفافههای نوظهور جلوههای دیگر مییابد. امام(ع) احیاگر دین است، در همه مسائل فکری و کاربردی اسلام، به دگرگونیهای وسیعی دست میزند و دستوراتی را که طی روزگاران دراز بر توده مردم پنهان مانده و مردم ناشیانه به آن عمل میکنند، آشکار میسازد.
▪️حضرت برای ایجاد عدالت عمومی، اموال نامشروع را مصادره میکند، قطایع و زمینهایی که حکومتها به ناروا به افراد واگذار کردهاند به بیتالمال برمیگرداند.
▪️ دست حرامخواران را از اموال عمومی کوتاه و راههای نامرئی به بیتالمال را مسدود میکند.
▪️در اجرای عدالت تا آنجا پیش میرود که راه را بر افرادی که به زیارت مستحبی خانه خدا میروند، بسته و حج واجب را در اولویت قرار میدهد.شیوه حرمسازی و مسجدنمایی را نمیپسندد و مساجد را از تزئینات غیرضروری پاک میسازد.
▪️ در حرم پیامبر(ص) و مسجدالحرام تغییرات مهمی را ایجاد میکند. در قضاوت، شیوه داوودی را پیش میگیرد و با معیارها و موازین نوینی که در اختیار دارد، کشف حقیقت میکند و تنها به شیوه قضایی گذشته، یعنی به سوگند اکتفا نمیکند.
▪️در تفسیر قرآن، اسرار پنهانی و رموزی را که بر مردم پنهان مانده، آشکار ساخته و درهای حکمت و معرفت را بر مردم میگشاید و تأویل قرآن و مصادیق بارز و پنهان آیات آن را بر مردم آشکار میسازد.
▪️امام زمان(عج) احکامی که پیامبر و امامان پیشین به سبب نبودن شرایط، نتوانستهاند اجرا کنند، جاری میکند و اسلام را با همه شرایط و ویژگیها در جهان حاکم میسازد.
▪️تحولات مهم فرهنگی و اجتماعی و سیره امام(ع) در حکومت و قضاوت با ذهنیتی که مردم از دین دارند و متحجران القا کردهاند، جدید جلوه میکند و روش امام را با معتقدات خود بیگانه میبینند.
«اذا قام القائم استانف دعاء جدیداً کما دعاء رسول الله؛ هنگامی که قائم قیام کند، دعای جدیدی همانند دعای پیامبر از سر میگیرد.»
▪️امام مصلح شرع است و نه دین ساز. جدید بودن روش حضرت در ارتباط با شناخت واژگونه مردم از دین در آن دوره است. به همین دلیل کارهای امام جدید جلوه میکند؛ گویی که دین جدید آورده است. گروهی که با اسلام اصیل بیگانه بوده و تنها بر ظواهر گذشته جمود دارند، روش امام را با سیرت نیاکان خود ناشناخته دیده، زبان به اعتراض میگشایند و با سلاح مذهب به مقابله امام میشتابند. گروهی که از فهم بطون و معانی بلند قرآن عاجزند، به ظواهر قرآن علیه امام استشهاد میکنند و عدهای با استدلال به سیرهای از پیامبر(ص) که در خیال دارند، به تحولات اجتماعی و اقتصادی امام انتقاد میکنند.
امامزمان(عج)، در بیرون کردن این گروه از صحنه اجتماعی و افکار عمومی، بیش از جدش، پیامبر(ص) به زحمت میافتد. پیامبر(ص) با کافرانی روبهرو بود که از اعلان دشمنی ابایی نداشتند و آشکارا با اسلام و پیامبر(ص) میجنگیدند؛ ولی این دسته از معارضان مهدی(عج)، پینه بر پیشانی دارند و در میان مردم به زهد و ورع مشهورند و با سلاح دین، به جنگ امام(عج) میروند. بیکمترین تردید به تیر تکفیرش میزنند و با ایجاد شایعه و جنگ روانی، افکار عمومی را علیه او بسیج میکنند.
#آدینه_های_امید
#نشریه_موعود
@rahighemakhtoom
#امام_شناسی
⚡️جای ما کجاست!(۴)
امام صادق(ع) میفرماید:
«آزردگیهایی که مهدی ما از سوی نادانان روزگار خود متحمل میشود، بیش از زحماتی است که به پیامبر(ص) از جاهلان زمان خود وارد شده.» پرسیدند چگونه؟ فرمود: «پیامبر(ص) در زمانی برانگیخته شد که مردم سنگ و درخت و چوب میپرستیدند. قائم، آنگاه که قیام کند، مردم علیه او قرآن را تأویل میکنند. به خدا سوگند، همانند سرما و گرما عدالت وارد سراهای آنان خواهد شد.»
درباره قضیهای امام مهدی(عج) در جمع مردم سخن میگوید و حقایق را بر مردم آشکار میسازد. گروهی از مردم که تاب سخنان حضرت را نمیآورند، علیه امام(عج) خروج میکنند.
امام صادق(ع) میفرماید:
«در وقت ظهور، قائم ما برایتان سخنانی میگوید که تاب شنیدن آن را ندارید. علیه او در رمیله شورش خواهید کرد. او با شما جنگیده و شما را نابود خواهد کرد.»
خطاب امام(ع) به شیعیان، «یحدثکم» نشانگر آن است که این گروه از مخالفان امام و از شیعیان هستند و همگی به دست امام(عج) از میان میروند.
لطفاً مطالب گذشته را در لینک های زیر بخوانید.
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21981
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21982
https://eitaa.com/rahighemakhtoom/22040
#آدینه_های_امید
#نشریه_موعود
@rahighemakhtoom
6.mp3
14.39M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(۶)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
@rahighemakhtoom