#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فلق
🔅🔅🔅
📌نگاشت11: محتوای تفسیری آیه 4 سوره فلق
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ «1» مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ «2» وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ «3» وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ «4» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ «5»
▪ «النَّفَّاثَاتِ»: جمع نَفَّاثَة، دمندگان. مراد سخنچینان فساد پیشه است . صیغه مبالغه است و برای مذکّر و مؤنّث به کار میرود. دمیدن در گره، کنایه از افسون و جادو است . افسونگران رشتهها را گره میزدند و همراه با مقداری آب دهان به گرهها فوت میکردند و بدانها میدمیدند، و سپس گرهها را باز میکردند، تا به عامّه مردم نشان دهند که گره پیوند زناشوئی فلان مرد و فلان زن را باز و آنان را از هم جدا ساختهاند.
▪ نمّامان و سخنچینان هم خویشتن را در لباس دلسوزان و دوستداران در پیش اینان و آنان نشان میدهند و بدین وسیله پیوندها را سست و گسسته میکنند. لذا کار افسونگران و سخنچینان به هم شبیه است.
▪ «الْعُقَدِ»: جمع عُقْدَة، گرهها. مراد پیوندها و رابطههای انسانها است؛ از قبیل پیوند زناشوئی، رابطه دوستی، ارتباط مکتبی.
📒 نکات آیه
4 سوره فلق
✅ ۱ - زنانى، در عصر بعثت با گره زدن و افشاندن ترشحات دهان بر گره ها، مردم را جادو مى کردند. (النفّ-ثت فى العقد)
▪ فعل «نَفَثَ»، زمانى گفته مى شود که شخص ترشحاتى از دهان بیرون افکند (مصباح) و «نَفْث» شبیه دمیدن و کمتر از آب دهان افکندن است (صحاح). حرف «ال» در «النفّاثات»، گرچه براى تعریف جنس است; ولى در مقایسه با «غاسق» و «حاسد» - که نکره آورده شده است - ممکن است به معروف بودن کسانى که «نفّاثة» (افسون گر) بودند، نظر داشته باشد.
✅ ۲ - دمیدن در گره ها و رساندن ذرّات آب دهان به آن به شکلى خاص، نوعى جادو و داراى آثارى نامطلوب بر انسان است. (و من شرّ النفّ-ثت فى العقد)
✅ ۳ - افسون گران، انسان هایى شرور و آزاردهنده دیگران (و من شرّ النفّ-ثت فى العقد) اضافه شرّ در آیه قبل و بعد، به نکره و در این آیه به معرفه، بیانگر تعمیم شر بودن به تمام کسانى است که «نفّاث» (افسون گر) بودند.
✅ ۴ - پیامبر(ص)، در معرض خطر از سوى جادوگران و کسانى که با دمیدن در گره هایى مخصوص، درصدد آزار دادن آن حضرت بودند. (و من شرّ النفّ-ثت فى العقد)
✅ ۵ - پناه بردن به خداوند از شرّ جادوگران، توصیه اى الهى به پیامبر(ص) (قل أعوذ ... و من شرّ النفّ-ثت فى العقد)
✅ ۶ - خداوند، توانا بر ابطال سحر و بى اثر کردن نَفَس جادوگران (و من شرّ النفّ-ثت فى العقد)
🔅🔅🔅
📝 فضای مجازی برای متدینین یک کار فرهنگی مقدس است با انگیزه پاک و با وضو بخوانیم و بنویسیم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
نهج البلاغه.mp3
1.53M
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌نهج البلاغه
نهج البلاغه از آن جهت كه كلام ولی خدا و انسان معصوم و حجّت بالغه الهی (سلام الله علیه) است حكم قرآن كریم را دارد. تفسیر قرآن و تفسیر نهج البلاغه نظیر شرح كتاب های عادی نیست.
🔅🔅🔅
📝 فضای مجازی برای متدینین یک کار فرهنگی مقدس است با انگیزه پاک و با وضو بخوانیم و بنویسیم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#صراحت_و_قاطعیت_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 صراحت و قاطعیت قرآن(قسمت دوم)
بحث از صراحت و قاطعیت قرآن، یك بحث درون دینی است، لذا در آیینه آیات و روایات قابل بررسی است
▪️ این صحیفه مهیمن(قرآن) با تمام بطون و تأویلها و با همه ظهور و تنزیلهایش نزد انسان كاملی چون علی ـ علیه السّلام ـ مشهود است؛ زیرا از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ رسیده است كه یكی از مصادیق بارز آیه شریفه «قل كفی بالله شهیداً بینی و بینكم و من عنده علم الكتاب»؛[9] برادرم علی بن ابیطالب است و چون معارف قرآن به طور تمام و كمال نزد علی بن ابی طالب است، معلوم میشود علم آن حضرت به معارف قرآنی از قبیل علم حصولی نیست، بلكه از سنخ علم حضوری و شهودی است و از آن جهت كه قرآن كتاب تدوینی خداست و جهان خارج كتاب تكوینی اوست و این دو صحیفه كاملاً هماهنگ است، به طوری كه اگر كل قرآن به صورت آفرینش تكوینی تمثل یابد همین جهان مشهود خواهد شد و جهان مشهود اگر به صورت كتاب تدوینی تجلی كند، همین قرآن كریم میشود، پس كسی است كه به همه ابعاد قرآن علم شهودی دارد به اسرار و رموز جهان تكوینی نیز علم حضوری دارد.
▪️ بنابراین، قرآن كریم برای عدهای رؤیت شهودی كه برتر از درایت عقلی و رؤیت نقلی است قایل است و بدون تردید حضرت علی ـ علیه السّلام ـ و سایر امامان ـ علیهم السّلام ـ از بارزترین مصداقهای واجد شرط رؤیت شهودی قرآن هستند.[10] پس از جهت صراحت، قرآن شریف:
✅ 1. برای همه مردم «عربی مُبین»[11] است، یعنی برای همه مردم فصیح و روشن است.
✅ 2. كلّ قرآن، برای عموم مردم از صراحت برخوردار نیست.
✅ 3. كل قرآن، از نظر علم حضوری برای «راسخان علم» از صراحت برخوردار است.
▪️ امّا از جهت قاطعیت:
از جهت قاطعیت، قرآن شریف هم برهان قاطع است و هم از قاطعیت برخوردار است. هر جا رسالتش ایجاب كند كه با پدیدههای اجتماعی با مطالب و با شخصیتها، با قاطعیت برخورد نماید، با جدیت و قاطعیت برخورد مینماید و در قاطعیت از صراحت لازم برخوردار است. هر جا پای ارزشها و «خط مرزها» به میان آید، قرآن شریف با قاطعیت تمام با پدیدههای اجتماعی و شخصیتهای حقیقی و حقوقی برخورد مینماید. به رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ كه در مقام رسالت، از شخصیت حقوقی برخوردار است هم با قاطعیت تمام هشدار میدهد و با «ابی لهب» هم با قاطعیت تمام برخورد مینماید. چون قرآن شریف، نه نسبت به پدیدههای اجتماعی تردید و ترس دارد و نه مصلحت اندیشی میكند. از این جهت در اوج اخلاق و عرفان و ادب قرآنی، در موارد لزوم قاطعانه با پدیدههای اجتماعی و شخصیتها برخورد می كند:
✅ 1. در مورد «ابی لهب» میفرماید: «تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ وَ تَبَّ»؛[12] دستان ابی لهب زیان كردو او زیان كار شد. بریده باد دو دست ابی لهب. مرگ و ننگ بر ابی لهب در دنیا وآخرت.
✅ 2. در مورد رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ میفرماید: « وَ لَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْأَقاوِیلِ لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالَْیمِینِ ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِینَ»؛[13] و اگر برای ما سخنانی میبست، دست راستش را میگرفتیم، سپس شاهرگش را قطع میكردیم.
✅ در جای دیگر میفرماید:
«وَ لَنْ تَرْضى عَنْكَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ ...»؛[14] یهودیان و مسیحیان هرگز از تو خشنود نخواهند شد مگر آن كه از از آیین آنها پیروی كنی؛ بگو هدایت الهی هدایت است؛ و اگر پس از دانشی كه بر تو فرود آمده است، از خواستههای آنان پیروی كنی، در برابر خداوند یار و یاوری نداری.
✅ 3. در برابر وسوسه گران و بهانه جویان هم با قاطعیت برخورد میكند و میفرماید:
«و چون آیات ما كه روشن است و شیوا است، بر آنان خوانده شود، ناامیدواران به لقائمان به پیامبر میگویند قرآنی غیر از این بیاور؛ یا این را تغییر ده؛ بگو مرا نرسد كه از پیش خود تغییر دهم؛ جز از وحیای كه به من میرسد، از چیزی پیروی نمیكنم؛ من اگر از پروردگارم نافرمانی كنم، از عذاب روز سهمگین میترسم.»[15]
▪️ از این قبیل آیات، فراوان است و هیچ مانعی بر سر راه قرآن شریف وجود ندارد كه جلوی قاطعیت قرآن شریف را بگیرد. هراس از تنهایی، جو سازیها، ترس و آزمندی، وابستگیهای عاطفی و... هیچ كدام جلوی قاطعیت قرآن را نمیگیرد.
🔅🔅🔅
📝 فضای مجازی برای متدینین یک کار فرهنگی مقدس است با انگیزه پاک و با وضو بخوانیم و بنویسیم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(120)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#خدا_شناسی
#پیام_ها_و_نکته_ها
#همايش_بسيج_اساتيد
🔅🔅🔅
✅ اصل پنجم. رسالت انديشمندانِ بسيج،گذشته از تعليمِ متونِ تأليف يافته از ره آورد عقل و نقل، تأمين آرامش دل و طمأنينه قلب سالكان نوپا است. مهم ترين عاملي كه سبب نا آرامي دل ها است، همانا هراس از تهاجم و پيروزي دشمن از يك سو و اندوه از انبوهِ تهديدهاي متخاصم از سوي ديگر است.
▪ براي رفع نگراني موجود در برخي افراد و دفع آن نسبت به بعض ديگر، بايد به دژي پناه برد كه دژبان آن خدايي است كه سراسر موجودهاي طبيعي و فرا طبيعي ستاد و سپاه اجرايي اويند؛ «كلمة لا إله إلاّ الله حصني فمن قالها دخل حصني و من دخل حصني اَمِنَ مِنْ عَذابي» [بحار الانوار، ج 49، ص 127.]، (و للّه جنود السموات والأرض) [سوره فتح، آيه 4.]، لذا خداشناسان راستين از غير خدا نمي هراسند، زيرا در تمام شئون زندگي كه خوف و رجا از مظاهر بارز آن است، موحّداند؛ (الذين يبلّغون رسالات اللّه و يَخشونه و لا يخشون أحداً إلاّ اللّه).[ سوره احزاب، آيه 39.]قرآن حكيم به منظور خوف زدايي حضرت موساي کليم(عليهالسلام) از پيروزي ساحران و آل فرعون چنين پيامي دارد: (لا تخف إنّك أنتَ الأعلي) [سوره طه، آيه 68.]؛نترس تو برتر و بالاتري، و براي اندوه روبي حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه و آله و سلم از گفته هاي باطل ياوه گويان چنين حكمي دارد: (قَدْ نَعلمُ إنّه ليحزُنكَ الذي يقولون) [سوره انعام، آيه 33.]، (ولا يَحْزُنكَ قولهم إنّ العزّة للّه جميعاً هو السميع العليم).[ سوره يونس، آيه 65.]
▪ وقتي تمام عزّت و نفوذ ناپذيري و اقتدار در اختيار خداي سبحان باشد، مجالي براي هراس كاذب از دشمن و اندوه ناصواب از او نيست. آنچه بسيجيان عزيزِ متحصّنِ در حِصنِ توحيد را از ديگران ممتاز مي كند، همين تأمين الهي است. لذا نه از بيگانه امان نامه مي طلبند و نه نوشيدن كاسه زهر را به هم ديگر تعارف مي كنند، چون كأس لبريز ولايتمداري كاسه زهرآگين شكست را به كام ديگران مي ريزد و آنچه امام راحل(قدسسرّه) نوشيد، صبر تلخ بود كه ثمر شيرين داد و فروپاشي حزب بعث را دربرداشت و متلاشي شدن اشغالگرانِ مستكبر را به همراه دارد، زيرا آغاز و انجام بارگاه رفيع آفرينش حق است: (ما خلقنا السموات والأرض و ما بينهما إلاّ بالحقّ) [سوره احقاف، آيه 3.]
و تهديد باطل و تحديد عاطل را راهي به نظام متقن حق نيست؛ مردم متديّن از غير خدا نمي هراسند و به غير او اميد ندارند.
▪ شجره طوباي انقلاب اسلامي به رهبري امام راحل«قده» ثمر شيرين پيروزي دفاع مقدّس و استقرار و استحكام نظام الهي، شاهد صدق و وفاداري مردان و زنان موحّدِ اين مرز و بوم است.
🔹 پروردگارا! جمهوري اسلامي، مقام معظم رهبري، دولت و ملّت و مملكت را حفظ فرما! امام راحل و شهدا را با اوليا محشور فرما! مسئولان به ويژه متصديان اين همايشِ باشكوه را نصرت فرما!
جوادي آملي
14/3/1382
🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
Tafsir_126.mp3
16.53M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه20
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_127.mp3
16.42M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه21
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
Tafsir_128.mp3
17.14M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه22
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔹فرصت دارید گوش دادن سری این جلسات را از دست ندهید.
🔹با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را ببینید
🍁🍁🍁
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#مفاتیح_الحیات
آیت الله #جوادی_آملی
#سبک_زندگی_اسلامی
#سبک_زندگی
#امانت
#امانت_داری
#عبادت
#مهر_ورزی
#رحمت
🔅🔅🔅
📌 اهميّت #امانتداري
🔹 پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
🔸 به پرشمارى نماز، روزه، حج، كار نیك و سر و صداى نماز شب آدمیان ننگرید؛ بلكه به راستگویى و امانتدارى آنان بنگرید.1
🔹 امام موسى كاظم (ع) فرمودند:
🔸 زمینیان تا آنگاه كه به یكدیگر مهر مىورزند و امانت را پاس مىدارند، مورد رحمت خداى سبحاناند. 2
🔺 1. الامالی، صدوق ص 303
🔺 2. تنبیه الخواطر و نزهه النواظر ج 1 ص 12
📚 #مفاتیح_الحیات ص 522
🔅🔅🔅
📝 فضای مجازی برای متدینین یک کار فرهنگی مقدس است با انگیزه پاک و با وضو بخوانیم و بنویسیم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 نقد و پژوهش
🔹 نقد از بهترین بركتهای یك پژوهش است. عالم شدن سفارشی نیست، نصیحت نیست، آنها كه برای مدرك كار می كنند خب بله؛ اما وجود مبارك حضرت در نهج البلاغه دارد كه ما یك تشنه می خواهیم كه عالم و باسواد شود و قرآن چشمه تشنه های علم است: «رِیاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاء»؛[1] اگر انسان احساس تشنگی نكند كه به دنبال آن نمی رود؛ حالا آن مسائل جزئی جانبی است، اما خود پژوهشگر باید احساس عطش بكند كه من این مشكل را دارم باید حل كنم و این نقد را دارم باید به پاسخ این نقد برسم. آن كه می گوید: «آب کم جو تشنگی آور بدست»،[2] از همین جا گرفته وگرنه ما ادبا و حكما و سُرایندگان قبل از اسلام به این عظمت نداشتیم. حضرت فرمود تشنه باش این پاسخ می دهد؛ حالا وقتی دید عطش نیست آدم كنار آب های گوارا و خنك هم كه برود نمی نوشد، چون عطش ندارد فرمود: «رِیاً لِعَطَشِ الْعُلَمَاء».
🔹 سؤالات و اشكالات را قدر بشمارید. اگر كسی اشكالی كرد این اشكال واقعاً بركت است، اینها شرّ بالعرض است، ممكن است حتی غرض سوء هم باشد؛ اما اینها شرّ بالعرض است، حتی این سرطان كه بدخیم و نفرت انگیز است، این شرّ بالعرض است. قسمت مهمّ پیشرفت های علمی محصول همین است. اگر این نبود خیلی از علوم كشف نمی شد. ما شرّ بالذّات در عالم نداریم، اگر چیزی هست شرّ بالعرض است، آن وقت خیرش می شود بالذات. نقد، اشكال, اعتراض «أو ما شئت فسمّ» اینها شرّ بالعرض است با سوء نیت است، اگر با حُسن نیت باشد كه هم خیر بالذّات است، هم خیر بالعرض, اگر سوء نیت هم باشد ـ معاذالله ـ شرّ بالعرض است.
🔹 بنابراین پژوهش و تحقیق وقتی به بار می نشیند كه زاد و راحله اش همین معارف قرآن و عترت باشد و احساس عطش كند در برابر این آب جوشان. وقتی به وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) عرض كردند، ما به هر حال یك نامه ای اگر یكی از دوستان ما بنویسد ما این نامه را یكی دو بار بخوانیم بعد می گذاریم بایگانی؛ اما قرآن را هر روز بخوان هر سال بخوان كهنه نمی شود، فرمود شما در تمام مدت عمر هیچ وقت شد بگویید ما از این آفتاب خسته شدیم، الآن چندین سال هر روز می تابد، فرمود: «یجْرِی كَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ»؛[3] هیچ كس آمده در زندگی بگوید من از ماه خسته شدم هر شب در می آید یا از آفتاب خسته شدم هر روز در می آید، فرمود: «یجْرِی كَمَا تَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ»، این نور می دهد. تا این نشود پژوهش نیست, تحقیق نیست, علم نیست, میدان انقلاب نیست, انقلابی را آدم نمی شناسد. فرمود: «فَبَادِرُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْل تَصْوِیعِ نَبْتِهِ وَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تُشْغَلوا بِأَنْفُسِكُمْ عَنْ مُسْتَثَارِ الْعِلْمِ»؛[4] بروید به میدان انقلاب و این راه باز است.
[1] . نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه198.
[2] . مولوی، مثنوی معنوی، دفتر سوم، بخش151؛ «آب کم جو تشنگی آور بدست ٭٭٭ تا بجوشد آب از بالا و پست».
[3] . وسائل الشیعه، ج27، ص196.
[4] . نهج البلاغة(للصبحی صالح)، خطبه105.
📚 دیدار پژوهشگران پژوهشگاه معارج با حضرت استاد
تاریخ: 1397/09/25
🔅🔅🔅
📝 فضای مجازی برای متدینین یک کار فرهنگی مقدس است با انگیزه پاک و با وضو بخوانیم و بنویسیم.
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
پالایش 2-26-9-98.mp3
13.83M
#آوای_زندگی
#اجتماعی
#مذهبی
#پالایش
#دعای_وضو
#وضو
#آداب
#تمرکز_ذهن
#حضور_قلب
#نماز
#نگاشت_صوتی 10
#کانال_قرآنی_رحیق
🔅🔅🔅
📌پالایش 2
زمان9/36دقیقه
🌿🌿🌿
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
▪️مرحوم آیت الله #فلسفی (رضوان الله علیه)
▪️شرح دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه-1
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
ملك ، تكویر_صوت اصلی_113976.png
169.3K
#تلاوت_نور
#تلاوت
#قرآن
#اعجاز
#اعجاز_بیانی
#قاریان_مشهور
#استاد_سعید_مسلم
#سوره_ملک
🔅🔅🔅
📌تلاوت سوره ملک-تکویر
🎼استاد سعید مسلم
🍀🍀🍀
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فلق
🔅🔅🔅
📌نگاشت12: محتوای تفسیری آیه 5 سوره فلق
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ «1» مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ «2» وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ «3» وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ «4» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ «5»
🔅🔅🔅
▪️ «حَاسِدٍ»: حسود. بدخواه. کسی که زوال نعمت دیگران را میخواهد
▪️یادآوری: در آیه دوم این سوره، خداوند به طور عام دستور میفرماید که انسان از شرّ و بلا و اذیّت و آزار همه آفریدههای شَرور، خویشتن را در پناه خدا دارد، سپس در آیات سوم و چهارم و پنجم به طور خاصّ اشاره به سه منبع عمده شرّها میفرماید که عبارتند از: شب تاریک، و سخنچینانِ توطئهگر، و حسودان بدخواه.
📒 نکات آیه
5 سوره فلق
✅ ۱ - حسادت به دیگران، حالتى ناپسند و عملى ساختن آن، شرّآفرین و ضربه زننده به آنان است. (و من شرّ حاسد إذا حسد)
✅ ۲ - لزوم پناه بردن به خداوند، هنگام تلاش هاى حسادت آمیز دیگران (و من شرّ حاسد إذا حسد)
✅ ۳ - خداوند، بر بى اثر کردن حسد دیگران و مصون ساختن انسان در برابر تلاش هاى عملى حسودان، توانا است. (أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد)
✅ ۴ - پناه بردن به خداوند و به زبان جارى ساختن استعاذه به درگاه او، زمینه ساز دور ماندن انسان از آسیب هاى حسودان (أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد)
✅ ۵ - توانایى خداوند بر شکافتن تاریکى ها با سپیده صبح، دلیل قدرت او بر نجات انسان از خطر حسودان (قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد)
✅ ۶ - پیامبر(ص)، در معرض ضربه خوردن از سوى فرد یا افرادى که حسادت، آنان را به تلاش هاى شرّآفرین وادار مى ساخت. (قل ... و من شرّ حاسد إذا حسد)
▪️ نکره بودن «حاسد» - در مقابل معرفه بودن «النفاثات» - مى تواند بیانگر ناشناخته بودن حسودانى باشد که درصدد ضربه زدن به پیامبر(ص) بودند و ممکن است مراد از آن جنس باشد; در آن صورت بر همه حسودان تعمیم خواهد یافت.
✅ ۷ - تلاش شدید فردى حسود، براى رساندن شرّ به پیامبر(ص) (و من شرّ حاسد إذا حسد)
▪️ چنانچه آمدن «حاسد»، براى بیان شدت حسدى باشد که از فرد حسود سر زده بود، ناشناخته بودن او از آیه استفاده نمى شود; مؤید این احتمال شأن نزول آیه شریفه است که در آن آمده: آن فرد «لَبید بن اَعْصَم» نام داشته است.
✅ ۸ - خداوند، پیامبر(ص) را به پناه خواستن و امداد طلبیدن از او، در برابر آثار حسادت مردم فرمان داد. (قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد)
✅ ۹ - به زبان آوردن آیات سوره «فلق»، از آداب استعاذه به خداوند (قل أعوذ بربّ الفلق ... و من شرّ حاسد إذا حسد)
🍀🍀🍀
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره فلق.docx
14.4K
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فلق
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ «1» مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ «2» وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ «3» وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ «4» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ «5»
🔅🔅🔅
📌نگاشت13: محتوای تفسیری آیه 5 سوره فلق
▪ پویش موضوعی سوره فلق(بیش از 100 نکته مهم)
🔸 برای قرآن پژوهان و مربیان کلاس های قرآنی و دینی
🔅🔅🔅
🍀🍀🍀
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoo
سوره فلق.docx
46.9K
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فلق
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ «1» مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ «2» وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ «3» وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِي الْعُقَدِ «4» وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ «5»
🔅🔅🔅
📌 نگاشت14: محتوای تفسیری آیه 5 سوره فلق
▪ فایل کامل تفسیر متنی سوره فلق(بیش از 300نکته مهم)
▪ برای قرآن پژوهان و مربیان کلاس های قرآنی و دینی
🍀🍀🍀
برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoo
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(41)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 فرق حمد و شكر:
▪ شكر كه در مقابل كفران است به معناي سپاس در برابر كاري است كه اثر آن به غير برسد و دريافت كنندهي اثر نيز همان شخص شاكر باشد و به عبارتي ديگر: شكر، سپاس بر نعمتي است كه از منعم به شاكر مي رسد، نه بر كمالاتي كه اثرش به ديگران نمي رسد يا به غير شاكر مي رسد. بنابراين در شكر، هم وصول اثر به غير نقش دارد و هم اتحاد متنعّم و شاكر؛ در صورتي كه هيچ يك از اين دو قيد در حمد مطرح نيست و از اين رو شكر از دو جهت اخصّ از حمد است و هر شكري حمد است، ولي چنين نيست كه هر حمدي شكر باشد.
▪ آنچه در فرق ميان حمد و شكر گفته شد، ويژگيهايي است كه اهل لغت براي فرق گذاري ميان اين دو واژه گفته اند؛ اما با عنايت به كاربُردهاي قرآني واژهي شكر بايد گفت: وصول اثر نعمت و كمال به غير، مُقوّم شكر نيست وگرنه اطلاق شاكر بر خداي سبحان مَجاز خواهد بود.
▪ توضيح اين كه، شاكر بودن گاهي به برخي از اسماي حق اسناد داده مي شود و مراد از آن تأثير اسماي الهي در يكديگر است. در اين صورت قيد «وصول اثر به غير» مي تواند در قوام شكر نقش داشته باشد؛ اما اگر شاكر بودن
به «ذات» اقدس خداوند كه كامل محض و غني صرف است اسناد داده شد، وصول اثر نقشي در گوهر شكر ندارد؛ زيرا ذات خداي سبحان نه تنها به غير خود نيازمند و از او متأثر نيست، كه به خود نيز نيازمند نيست و از خود نيز اثر نمي پذيرد. او غني محض است، نه مستغني و خودكفا، تا با فيض خود نياز خويش را تأمين كند: «الهى تقدّس رضاك أن تكون له علة منك فكيف تكون له علة منّى. الهى أنت الغنىّ بذاتك أن يصل إليك النفع منك فكيف لاتكون غنيّاً عنّى»[ مفاتيح الجنان، دعاي عرفه].بنابراين، «وصول اثر به غير» ويژگي برخي از مصاديق شكر است و نه مقوّم گوهر شكر و اگر در تعريف شكر مطرح مي شود از باب «زيادت حدّ برمحدود» است.
▪ حاصل اين كه، براساس اين تحليل در فرق حمد و شكر بايد گفت: اگر مقصود امتياز حمد از شكر در مورد موجودهاي امكاني باشد، فرق آن است كه در حمد، وصول اثر كمال محمود به حامد شرط نيست، ولي در شكرْ وصول اثر مشكور به شاكر معتبر است و اگر مقصود اعم از موارد وجوب و امكان باشد به طوري كه شاكر بودن خداوند هم منظور باشد، شايد از اين جهت، شكر به لحاظ مصداق همان حمد باشد، بدون تفاوت.
«لام» در «الحمد»: براي استغراق يا جنس است و مفادش آن است كه هر حمدي از هر حامدي و براي هر محمودي واقع شود، در واقع حمد خداي سبحان است و جز او هيچ كس مالك حمد نيست. بنابراين، او حميد محض و محمود صرف است.
▪ احتمال ديگر در الف و لام آن است كه براي «عهد» باشد و مراد از حمدِ
معهود، حمد كاملي است كه خداي سبحان از خود دارد[روح البيان، ج1، ص10.].«لام» در «لله»: يا براي مالكيّت است و يا اختصاص. خداوند مالك هر حمدي است، يا هر حمدي ويژه اوست.
✅ قرآن هم راه است و نیز همراه
✳همواره با قرآن باشیم
👇👇👇
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 وحدت حوزه و دانشگاه
🔹 در آستانه [روز] وحدت حوزه و دانشگاه هستیم که همانند ایام وحدت برای ما بسیار خجسته و بالنده است. امیدواریم این وحدت زمینه برکت های فراوانی را فراهم بکند.
🔹 مستحضر هستید که وحدت گاهی در قبال کثرت است، بحث فلسفی عمیقی دارد و بحث با برکتی است، چون هم کثرت حقیقی است هم وحدت حقیقی است؛ گرچه سازنده آن کثرت این وحدت است و نقصی در آن کثرت نیست، زیرا کثرت مظاهر أسمای حسنای خدای سبحان هستند که ﴿أَیاً مَا تَدْعُوا فَلَهُ الأسْماءُ الْحُسْنَی﴾،[1] ﴿وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لا تُحْصُوها﴾،[2] این کثرت به نِعَم الهی برمی گردد و این کثرت به مظاهر أسمای الهی رجوع می کند و نه نقص دارد و نه عیب؛ اما آن وحدتی که محمود و ممدوح است و حوزه و دانشگاه برای آن تلاش و کوشش کرده و می کنند در مقابل کثرت نیست، در مقابل اختلاف است. وحدت برای نظام هستی سلامت است، اختلاف عیب است و نقص؛ کثرت در مقابل این وحدت نیست، کثرتی که مظاهر أسمای الهی هستند، وحدت را پاسداری می کنند، اما اختلاف وحدت شکن است.
🔹 یک بیان نورانی از علی بن ابی طالب (سَلامُ الله عَلَیه) است که در نهج البلاغه این بیان آمده که حضرت به کسی خطاب می کند و می فرماید: در امت اسلامی هیچ کسی مردم را به اندازه من به وحدت دعوت نمی کند و هیچ کسی در سنت و سیره و سریرت خود به اندازه من واحدانه فکر نمی کند و عمل نمی کند: «وَ لَیسَ رَجُلٌ فَاعْلَمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَی جَمَاعَةِ أُمَّةِ مُحَمَّدٍ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) وَ أُلْفَتِهَا مِنِّی».[3] آنگاه می فرماید اختلاف در مقابل وحدت است، نه کثرت در مقابل وحدت. این اختلاف یک بیماری است که هم به سلامت آسیب می رساند، هم به کمال گزند وارد می کند؛ نه می گذارد جامعه سالم باشد، جامعه را عیبناک می کند، نه میگذارد جامعه کامل باشد و در نقص جامعه می کوشد. می فرماید این مطلب را من از نظر تاریخ نمی گویم، از نظر سنت الهی می گویم، چون اگر از نظر تاریخ باشد نسبت به گذشته رواست؛ اما نسبت به آینده پیش بینی تاریخ کار آسانی نیست؛ ولی از منظر سنت الهی که نه تحویل پذیر است و نه تبدیل را تحمل می کند: ﴿فَلَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِیلاً وَ لَن تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِیلاً﴾؛[4] این گذشته اش همانند آینده، آینده آن همانند گذشته است؛ لذا حضرت فرمود: «إِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی»؛[5] نه در گذشته سنت الهی این بود که جامعه از اختلاف طَرْفی ببندد، نه در آینده «الی یوم القیامة» هیچ ملتی، هیچ جامعه ای، هیچ أحدی از اختلاف طَرْفی نمی بندد: «لَمْ یعْطِ أَحَداً بِفُرْقَةٍ خَیراً مِمَّنْ مَضَی وَ لاَ مِمَّنْ بَقِی».
[1]. سوره إسراء، آیه110.
[2]. سوره نحل، آیه18.
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), نامه78.
[4]. سوره فاطر، آیه43.
[5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه176.
📚 پیام به مراسم رونمایی از کتاب هایی پیرامون فطرت و معاد
تاریخ: 1396/12/15
🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#درس_اخلاق
#آیت_الله_جوادی_آملی
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
🔅🔅🔅
💠مهمترین عاملی که حوزه و دانشگاه را یکی میکند همان علم دینی است
🔶باید بدانیم که #اتحاد حوزه و دانشگاه در سایه #علم است؛ یعنی حوزه میگوید خدا چنین گفت، دانشگاه میگوید خدا چنین کرد، و هر دو دینی هستند.
🔶 دانشگاه ما غرق در #دین است منتها خیال میکند علم، #سکولار است، مثل اینکه یک ماهی از سایر ماهیها سؤال کرد اینکه میگویند آب، آب چیست؟ به او گفت تو غرق در آبی نمیدانی آب چیست، مگر میشود #دانشجو، #دانشگاه، استاد دانشگاه حرفش غیر دینی باشد!؟
♦️یعنی الآن اگر کسی در #حوزه قم بحث بکند که امام صادق(ع) چه کارهایی کرد یا امیرالمؤمنین چه کارهایی کرد این میشود علم دینی؛ ولی استاد دانشگاه که در #دانشگاه میگوید خدا چنین کرد این دینی نیست!؟
🔶در حال حاضر فیزیکدان، شیمیدان و طبیب در دانشگاه #لاشه_علم را تدریس کرده و موضوع علم قرار دادهاند و کسی از خالق عالم و این که چرا خلق کرد؛ بحث نمیکند و بیشتر میگویند «این چنین است و بعد این چنین میشود» اما از فاعل اصلی کسی نمیگوید و مبدأ و مقصد را کنار گذاشتهاند.
🔶 وجود مبارک #امام_رضا علیه السلام فرمود تنها چیزی که #جامعه را اصلاح میکند گفتار خاندان عصمت و طهارت است شما دور هم جمع میشوید حرفهای ما را مطرح میکنید «تزاوروا فانّ فی زیارتکم احیاء لأحادیثنا» شما فرزندان مایید وقتی که در کنار هم نشستید حرفهای ما را نقل میکنید حرف ما قصه و افسانه و فسون و فسانه نیست حرف ما در شما عاطفه ایجاد میکند.
♦️#تنها راه اصلاح جامعه ،عمل به گفتار #اهل_بیت(ع) است. همه ما شنیدیم و گفتیم که سنگ روی سنگ بند نمیشود و درست شنیدیم و درست هم گفتیم اگر کسی بخواهد برج بسازد همهاش سنگ باشد هرگز بالا نمیرود بین دو سنگِ سخت یک ملات نرم و رقیق لازم است، گفتار ائمه(ع)، یعنی #عاطفه، #ادب، #انسانیت، #احسان، #کرامت، #مردانگی و #گذشت اینها ملات زندگی است و در جامعه نقش آن ملات نرم را دارد.
♦️جامعه را با بیمهری و #خشونت و #افراط_گری نمیشود اداره کرد و اگر جامعهای به این صفات ناپسند مبتلا شد نتیجهاش عصبانیت، تعداد زیاد پروندههای زد و خورد در دستگاه قضا، مرگ زود رس، اضطراب و افزایش بیماری است.
🔶مهمترین عاملی که #حوزه_و_دانشگاه را یکی میکند همان #علم_دینی است و اگر سخنان نورانی امام رضا(ع) که فرمود ما عاطفه آوردیم، ما مِهر و وفا و صفا آوردیم، ما ملات آوردیم زمینه این بشود هم حوزه و دانشگاه #متحد میشود هم نظام متحد میشود هم #دولت و #ملت با هم متحد میشوند و هم این نظام، سرافراز میتواند تا زمان ظهور صاحب اصلیاش از هر گزندی محفوظ بماند.
🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حدیث
#قرآن
#سیئه
#احسان
#خدا
#آرزوی_مرگ
#مرگ
#امالی
#شیخ_طوسی
#آیت_الله_خامنه_ای
#درس_خارج_فقه
#جلسه39
🔅🔅🔅
📌 آرزوی مرگ
▫ أخبرنا ابن مخلد، قال أخبرنا أبوعمر، قال حدثناالحارث بن محمد بن أبی أسامه التمیمی ، قال حدثناالواقدی محمد بن عمر، قال حدثنا عبد الله بن جعفرالزهری ، عن یزید بن الهاد، عن هند بنت الحارث الفراسیه، عن أم الفضل ،قالت دخل رسول الله (صلی الله علیه وآله ) علی رجل یعوده و هوشاک فتمنی الموت ، فقال رسول الله (صلی الله علیه وآله ) لاتتمن الموت ،فإنک إن تک محسنا تزدد إحسانا إلی إحسانک ، و إن تک مسیئا فتؤخر تستعتب ، فلاتمنوا الموت .
📚
"«امالی شیخ طوسی، صفحه385.»
"
▫ رسول خدا «صل الله علیه وآله» سراغ یکی از مسلمانها که مریض بود جهت عیادت تشریف بردند. و هو شاکٍ، شکایت داشت. لابد دردی، مشکلی داشته. فَتَمنَّی الموت، به پیغمبر گفت: دلم میخواهد زودتر مرگم فرا برسد. فقال رسولُ الله «صلی الله علیه و آله»: لاتَتَمَنَّ الموت! آرزوی مرگ نکنید! دعا برای مرگِ خودتان نکنید! فإنّک إن تَکُ مُحسِناً تَزدَد إحساناً الی إحسانِک، اگر آدمِ خوبی هستید، وقتی چند سال دیگر انشاءاهلل شصت، هفتاد سالِ دیگر زنده ماندید،طبعاً بر احسانِ خودتان خواهید افزود، کفّۀ حسنات خودتان را سنگین خواهید کرد. این زندگیِ طولانی اگر زحمات و مشکلاتی دارد، این حُسن را هم دارد که اگر انسان اهل احسان باشد، اهل تقوا باشد، کفّۀ حسنات خودش را روز به روز افزایش میدهد. و إن تکُ مُسیئاً، و اگر گناهکاری! فَتُؤَخَّرتَستَعتِب، اجلِ تو را عقب میاندازند تا تو عذرخواهی کنی. «لک العُتبَی»یعنی: معذرت خواهی کردن؛ در تأخیر مرگ این فرصت وجود دارد که انسان عذرخواهی کند. بنابراین، فرصتِ حیات فرصتِ خوبی است، مرگ را آرزو نکنید!
☘☘☘
💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 هشدار به مسئولان تصمیم گیر❗
▪ اين دعا را کليني در جلد پنجم «کتاب المعيشة» کافي نقل ميکند عرض ميکند خدايا بين ملت ما و نان ملت جدايی نينداز! «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي الْخُبْزِ». مستحضريد که ما در فارسي از اقتصاد به نان تعبير ميکنيم، در عربي از اقتصاد به خُبز تعبير ميکنند؛ خُبز به معني نان نيست به معني اقتصاد است اين يک تعبير رايجي است ميگوييم نان مردم! وقتي ميگوييم نان مردم يعني اقتصاد مردم «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّيْنَا وَ لَا أَدَّيْنَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل»[11] خدايا اگر ميخواهي دين تو محفوظ باشد جيب مردم بايد خالي نباشد همين! وگرنه يک «مارکس» و «انگلس» اين دو نفر پيدا شدند ده برابر ما را کمونيست کردند. شما ببينيد يک قَدَري است چين، اين يک ميليارد و هشتصد ميليون جمعيت دارد بيست برابر ماست. ما قرآن و عترت و علي(سلام الله عليه) را داريم او دستش خالي است و بيست برابر ماست آسمان و زمين را گرفته است. اگر يک وقت جيب مردم خالي باشد به آن سمت رو ميآورند. الآن شما ببينيد چه آنها و چه شوروي سابق چه بعضي از کشورهاي کمونيستي، بر اساس همين فقر رفتند اين مکتب را پذيرفتند.
▪️ بنابراين چند نفري که در شعب ابيطالب بودند اينها براي ما معيار نيست، آنچه براي ما معيار است در فرهنگ عمومي، اين دعاي نوراني پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) است که عرض کرد خدايا! اگر نان مردم، اقتصاد مردم گراني و فشار و قحطي و محروميت زياد بشود دينداري براي مردم بسيار مشکل است «اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَهُ فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّيْنَا وَ لَا أَدَّيْنَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل» اين را به زبان اکثري مردم فرمود.
درس تفسیر سوره تکویر جلسه 4-تاریخ 26/9/98
🔅🔅
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 #درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
▪️مرحوم آیت الله #فلسفی (رضوان الله علیه)
▪️شرح دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه-2-
🌿🌿🌿
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#بررسیهای_قرانی
#صراحت_و_قاطعیت_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#معارف_قرانی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📌 صراحت و قاطعیت قرآن(قسمت سوم و پایانی)
بحث از صراحت و قاطعیت قرآن، یك بحث درون دینی است، لذا در آیینه آیات و روایات قابل بررسی است
✅2. امّا صراحت و قاطعیت قرآن از منظر روایات
▪️قرآن كریم، كه بیان كننده دین الهی است، و امام معصوم ـ علیه السّلام ـ كه قرآن ناطق و قرآن ممثّل است هر دو صراط مستقیماند و هر دو هدف واحدی را دنبال میكنند.
▪️امام علی ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «انا القرآن الناطق» و «انا كلامُ الله الناطق»]؛ من قرآن و سخن گویای خداوند هستم. یعنی ایشان در معرفی قرآن میفرماید: «و انّ القرآن ظاهرُهُ انیقٌ و باطِنُهُ عمیقٌ...»؛ ظاهر قرآن زیباست، باطن آن ژرف ناپیداست. عجایب آن سپری نگردد و غرایب آن به پایان نرسد؛ و تاریكیها جز بدان زدوده نشود.
در جای دیگر میفرماید:
«ذلك القرآنُ فاستنطقُوهُ و لن یَنطِقَ و لكن اخبرُكم عنهُ اَلا انّ فیه علمَ ما یأتی، وَ الحدیث عن الماضی...»؛آن كتاب خداست قرآن، از آن بخواهید تا سخن گوید و هرگز سخن نگوید. امّا من شما را از آن خبر میدهم، بدانید كه در قرآن علم آینده است و حدیث گذشته است. درد شما را درمان است، و راه سامان دادن كارتان در آن است.
▪️امام علی ـ علیه السّلام ـ در راستای كلام خدا، از جهتی قرآن را كتاب آشكار و روشن میداند كه فهمش برای عموم آسان است و ازجهت دیگر قرآن را عمیق و دریای بیكران میداند كه فقط «راسخان در علم» به عمق آن دسترسی دارند. از این جهت صراحت قرآن برای عموم مردم و صراحت قرآن برای راسخان در علم روشن میشود و مؤید همان توضیحاتی است كه در رابطه با صراحت قرآن در قرآن گذشت.
▪️در رابطه با قاطعیت قرآن هم میفرمایند:
«و كتاب خدا، قرآن، در میان شما سخنگویی است كه هیچ گاه زبانش از حق گویی كند و خسته نیست، همواره گویاست؛ خانهای است كه ستونهای آن هرگز فرو نمیریزد؛ و صاحب عزتی است كه یارانش هرگز شكست ندارند.
امام صادق ـ علیه السّلام ـ میفرماید: «همانا قرآن باز دارنده و فرمان دهنده است. به بهشت فرمان دهد و از دوزخ باز دارد.»
رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرموده است: قرآن راهنمای گمراهی است و بینایی از هر كوری است، و سبب گذشت از لغزشها است. روشنی در هر تاریكی است، در پیش آمدها (و بدعتها) پرتوی است و نگاهدارنده از هر هلاكتی است و رهجویی در هر گمراهی است و بیان كننده هر فتنه و اشتباهی است، و انسان را از دنیا (ی پست به سعادتهای) آخرت رساند و در آن است كمال دین شما، و هیچ كس از قرآن رو گردان نشود جز به سوی دوزخ.»
در این راستا روایات بسیاری وجود دارد كه بررسی همه آنها در این مختصر، مقدور نیست.
☘️☘️☘️
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#در_محضر_استاد
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 #مرگ را ميميرانيم و براي ابد زندهايم
✅انسان در مصاف با مرگ، مرگ را ميميراند
🔸اين حرف چقدر حرف بلند است!
🔸شما الآن در تمام زير اين آسمان فقط اين حرف را از وحي ميدانيد كه انسان است كه مرگ را ميميراند.
🔸اين بيان نوراني امام(سلام الله عليه) كه مرحوم كليني نقل كرده فرمود: ... مشرق برويد، مغرب برويد، اين حرفهاي ما حرفهاي تازه است.
🔸آنها (ائمه اطهار) هم از قرآن دارند؛ شما وقتي اين حرف را مطرح ميكنيد كه انسان، مرگ را ميميراند اينها گيج ميشوند، نگاه ميكنند اين حرف چيست؟ انسان مرگ را ميميراند، چيست؟
🔸قرآن كه نگفته «كلّ نفس يذوقها الموت» فرمود: كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ
🔸نفرمود مرگ همه را ميچشد، فرمود همه مرگ را ميچشند؛ هر ذائقي مذوق را هضم ميكند و جذب ميكند.
🔸مرگ را ميميرانيم و براي ابد زندهايم و خواهيم بود؛ مرگي ديگر در كار نيست.
🔸اين حرف، حرف وحي است كه انسان در مصاف با مرگ، مرگ را ميميراند.
🔹برگرفته از درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی آملی/سوره نمل، آیات 74 تا 81
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 گزینش الهی
🔹 آنها كه مجتبی، مصطفی و منتخب الهی اند، نخبه راستین و واقعی اند؛ آنها كسانی اند كه تمدّن خود را در تدین می دانند و تدین خود را در پیروی از قرآن و عترت یافتند و عمل كردند و عمل می كنند. ما اگر موحّدانه به سر ببریم همان خدای واحدِ أحد ما را به عنوان نخبه انتخاب می كند و برمی گزیند. هر كه را خدای سبحان انتخاب كرد، جهان بشریت و جهان طبیعت او را نخبه می داند؛ زیرا صدر و ساقه جهان مأموران الهی اند ﴿لِلَّهِ جُنُودُ السَّماوَاتِ و الْأَرْضِ﴾[ سورهٴ فتح، آیات 4و7.
] منتظرند ببینند چه شیئی یا چه شخصی را خدای سبحان برمی گزیند كه آنها هم همراه این گزینش الهی او را برگزینند.
🔹 اگر زندگی ما موحّدانه بود، خدا ما را انتخاب می كند و نشان زندگی موحّدانه هم آن است كه ما كلّ نظام را مخلوق و مَربوب او بدانیم و همه شئون خود را مخلوق و مَربوب او بدانیم و اراده خود را در راستای اراده الهی تنظیم كنیم و زبان حال و مقال و استعداد ما این باشد که ﴿إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُكِی وَمَحْیای وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ﴾.[سورهٴ انعام، آیهٴ 162.
] اخلاق و فرهنگ نخبگی را در سایه توحید بدانیم، اگر اخلاق و فرهنگ نخبگی را در سایه توحید دانستیم نه از تلاش و كوشش غفلت می كنیم، نه بیراهه می رویم و نه راه كسی را می بندیم.
📚 پیام همایش بنیاد ملی نخبگان
تاریخ: 1391/07/08
🍀🍀🍀
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید
💻برای ترویج و تبلیغ آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کوثر_حکمت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اخلاق
#گزینش
#الهی
🔅🔅🔅
📌گزینش الهی
زمان:2/29دقیقه
🌿🌿🌿
🔅قرآن همراه است و هم راه
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🆔 @rahighemakhtoom