✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 32 #گفتگو #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #علامه_طباطبایی #المیزان #علامه_مصباح
#تحلیل_و_بررسی 33
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🔅🔅🔅
📐 نکته آخر اينکه ما در همه يا اغلب علوم، مسائلي داريم که به طور قطع و يقين ثابت مي شود و هيچ نقطه ابهامي در آن نمي ماند و قريب به بداهت است. در هر علمي هم چنين مسائلي ممکن است وجود داشته باشد. مثلاً در رياضيات جمع و تفريق تقريباً اينطوري است. دو به علاوه دو مي شود چهار؛ اين خيلي روشن است. ولي غالباً، در اکثر علومي که امروز در دست بشر هست، مسائل ظني است، و راه حل هايي که بيان مي شود قطعي نيست؛ علما در آنها اختلاف نظر دارند. صاحب نظران در يک زمان و زمانهاي مختلف تفاسير مختلفي از آن مي کنند و نظريات مختلفي ارائه مي دهند. هيچ کس هم انتظار ندارد که حرف آخر بيان شود و ديگر ردخور نداشته باشد. کار بشري همين است.
📁 بهترين نمونه اي که ما با آن آشنا هستيم علم فقه است که علم است، اما ما چه انتظاري از آن داريم؟ کار به آنجا رسيده که کساني در تعريف علم فقه گفتهاند: الظن بالاحکام الشرعية الفرعيه المستنبط من الادله المعتبره. اصلاً ملاک را ظن به احکام گفتهاند[26]، كه شايد مقداري خالي از شذوذ نباشد، ولي بالاخره در فقه احکام ظني فراوان داريم، اگرچه نمي توان مشخص كرد كه چند درصد احکام فقهي ما يقيني و چند درصد ظني است. شاهد آن هم اين همه اختلاف فتاواست. حالا اگر کسي فتوايي داد بايد مؤاخذه اش کنند که چطور فتواي تو مخالف با فتواي ديگري است؟ اقتضاي علم ما و کار بشري همين است.
📁 وقتي آقاي طباطبايي مي فرمايند روش تفسير قرآن اين است که ما آيات را با استفاده از خود آيات قرآن تفسير کنيم به اين معني نيست که من اين کار را مي کنم و حرف آخر را مي زنم و اين است و جز اين نيست! نه، يک کار علمي است؛ مثل اينکه فقها مي گويند ما بايد فقه را از کلمات اهل بيت استفاده کنيم، اما در استفاده اش اختلاف دارند. يکي مي گويد اينطور استفاده مي شود و يکي مي گويد آنطور. گاهي اختلاف نظرها 180 درجه فاصله دارد، و يکي مي گويد نمازجمعه واجب است و ديگري مي گويد حرام است، هر دو هم فقه است. نبايد انتظار داشت که وقتي روش معتبري براي تفسير ارائه شده به معناي اين باشد که همه مشکلات با اين روش حل مي شود و هيچ ابهامي نمي ماند و هيچ اختلافي هم بين صاحب نظران باقي نمي ماند و هيچ وقت هم اين مفسر اشتباه نمي کند! نه، مفسر هم مثل فقيهي است که فقاهت مي کند و يک جا هم اشتباه مي کند.
⏮...ادامه دارد...
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
📁 هر انسان هشیار در همۀ دوران زندگانى، با فتنۀ جدیدى روبهرو است.
👈 امروز یک خواستۀ شهوانى سر راه تو را میگیرد و غریزۀ حیوانى، تو را به هیجان درمیآورد که اگر آن غریزه را اشباع کنى، راهى مخالف اصول و قوانین عالى حیات پیش گرفتهاى و اگر صرفنظر کنى، راه حق را پیمودهای، یک پلۀ بلندى از حیات تکاملى را زیر پا گذاشته و بالاتر رفتهاى.
👈 فردا لذت مقامپرستى است که به سراغت آمده است. پسفردا اشتباه ناچیزى از فرد یا افرادى که به نحوى در منطقۀ فعالیت شما، کار میکنند، یا دور از منطقۀ زندگى اختصاصى شما قرار گرفتهاند، موجب هیجان شما گشته، سر دوراهى قرار میگیرید.
👈 آیا آن فرد یا گروه را به جهت آن اشتباه ناچیز، از روى لجاجت و خودخواهى نابود خواهید کرد، یا به مقدار همان اشتباه، آنان را مجازات خواهید کرد، یا در صورتی که عفو و اغماض، فساد دیگرى را به وجود نیاورد، آنان را خواهید بخشید؟!
👈 روز دیگرى امتیازى نصیب شما خواهد گشت، آیا این امتیاز را به شکل سلاح برّان درآورده، با نیروى خودخواهى بر سر انسانهاى دیگر فرود خواهید آورد، یا با هشیارى دربارۀ اینکه در به وجود آمدن امتیاز مفروض، عوامل اجتماعى گذشته و معاصر دخالت داشته است، خود را امانتدار تلقى کرده، اجتماع را بهرهمند خواهید ساخت؟!
✅ به طور کلى، این اصل را در یک جمله بگوییم:
«تا رویدادهاى زندگى قابل تقسیم بر حق و باطل باشد و تا دو عامل متضاد «خودِ طبیعى» و «خودِ انسانى» قدرتى براى فعالیت در درون آدمی داشته باشند، براى حیات آدمى راهى جز مسیر فتنهها وجود ندارد.
ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۷۱ و ۷۲، (۲۷ جلدی)
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۱۴
سوره حجر
۱- کافران وقتی آثار شوم اعمالشان را ببینند آرزو می کنند ای کاش مسلمان بودند(۲)
۲- کافران را رها کن ،بخورند، بهره گیرند آرزوها آنها را غافل سازند، ولی به زودی خواهند فهمید(۳)
۳- خزائن همه چیز نزد خداست و فقط به اندازه معین آن را نازل میکند(۲۱)
۴- شیطان برای آدم و حوا قسم خورد که خیرخواه شما هستم ولی آنها را فریب داد ،برای ما قسم خورده که ما را گمراه کند پس مواظب شیطان باش (۳۹)
۵- در بهشت ,سلامت و امنیت هست ,حسد و کینه نیست، همه برادرند، خستگی ندارد پس دنیا و آخرت را بهشت کن (۴۷-۴۸ )
۶-جز آدمهای گمراه چه کسی از رحمت خدا ناامید می شود؟( ۵۶ )
۷- در زندگی باعث شرمندگی کسی نشو
و کسی را شرمنده نکن (۶۹)
۸-بال عطوفتت را برای مومنین فرود بیاورد( ۸۹)
سوره نحل
۹-به بارش باران بنگر ،چگونه درختان بوسیله آن رشد کرده میوه میدهند ،اندیشه کن و اندیشه ات را رشد بده(۱۰-۱۱)
۱۰-به خورشید و ماه و ستارگان بنگر که چگونه برای شما رام شده،تعقل کن( ۱۲)
۱۱-به زمین بنگر ،به چیزهایی که خدا با رنگهای گوناگون پدید آورده و از آن پند گیر(۱۳)
۱۲-اگر نیکی کنی در دنیا نیکی می بینی و سرای آخرت برایت بهتر است(۲۰)
۱۳-سر انجام؛ بدی های اعمال انسان به انسان می رسد پس هوشیار باش (۳۴)
۱۴-اگر چیزی را نمیدانی از اهل فن و متخصص بپرس (۴۳)
۱۵- قرآن را خدا نازل کرد پیامبر و اهل بیت تبیین کردند تو در آن تفکر کن (۴۴)
۱۶- همه نعمت هایی که داری از سوی خداست پس همیشه او را بخوان نه فقط وقت ناراحتی( ۵۳-۵۴)
۱۷- از چهارپایان عبرت بگیر ،از میان غذای هضم شده و خون، شیر خالص خدا به تو می دهد ،تو چه می کنی؟( ۶۶)
۱۸- خداوند روزی بعضی را بر بعضی برتری داده تو که وضع خوبی داری به دیگران باید کمک کنی ( ۷۱)
۱۹- گوش و چشم و عقل از نعمتهای خدا برای دانستن است شکر خدا را بجا آور و از آنها خوب استفاده کن( ۷۸ )
۲۰-خدا به عدالت و اعتدال، نیکوکاری و بخشش به نزدیکان دستور میدهد (۹۰ )
۲۱-خداوند از فحشا و منکر و ستم نهی می کند(۹۰)
۲۲- سوگندت را وسیله تقلب و خیانت قرار نده (۹۴ )
۲۳-حیات طیبه میخواهی ؟عمل صالح انجام بده( ۹۷ )
۲۴-پاداش میخواهی ؟بهترین عمل را انجام بده (۹۲)
۲۵- وقتی قرآن می خوانی از شر شیطان به خدا پناه ببر (۹۸ )
۲۶-میدانی غضب خدا در چیست؟ اینکه زندگی پست دنیوی را برای آخرت ترجیح دهی( ۱۰۷)
۲۷- نعمتهای خدا را ناسپاسی نکن که خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر اندامت میپوشاند (۱۱۲)
۲۸- بر خدا دروغ مبند و از جانب خود نگو حلال است یا حرام (۱۱۷)
۲۹- با اندیشه و حکمت و اندرز نیکو و استدلال دیگران را به راه خدا دعوت کن( ۱۲۵ )
۳۰-صبر کن و صبرت فقط برای خدا باشد (۱۲۷)
@feiz114
💢درنگ و تامل
برداشت از آيات ۳۹ ـ۴۴ «سوره حجر»
📌نتيجه اعمال
📃سالك الى اللّه تا مى تواند بايد محروميتها، ناراحتى ها و مشكلاتى كه برايش به وجود مى آيد به گردن بگيرد، آنها را نتيجه اعمال خودش بداند و مانند شيطان نباشد كه انحراف خود را به خداى تعالى نسبت بدهد.
📃سالك الى اللّه بايد بداند كه در دو طرف صراط مستقيم دين پرتگاههايى وجود دارد و شيطان در سر راه نشسته و همه را به طرف پرتگاهها مى كشاند، از اين ميان فقط بندگان خالص خدا را استثناء كرده و آنها را در صراط مستقيم تشيع كه همان صراط على بن ابى طالب عليه السلام است باقى مى گذارد و خداى تعالى هم وعده فرموده كه نمى گذارم شيطان بر بندگانم تسلط پيدا كند.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۴) _ اعمال، زنجیری بر گردن تبهکاران
این دعای نورانی #امام_سجاد (سلام الله علیه) در باب #ختم_قرآن به این صورت هست که: پروردگارا! هنگام #مرگ که فرا می رسد، (تَجَلّی مَلَکُ الموتِ لِقَبضها مِن حُجُبِ الغُیُوب)، #فرشته_مرگ #عزرائیل (سلام الله علیه) از پرده های غیب تجلّی می کند؛ (وَ صارَتِ الاَعمالُ قَلائِدَ فِی الاَعناق). این عمل است که غُل گردن می شود. یک آهنگری باشد یک جایی و یک غُلی درست بکنند، آنها را ما خبر نداریم؛ ممکن است آن هم باشد؛ امّا آن که بیّن الرّشد و قطعی است همین است، اعمال به صورت غُل در می آید. 🔶️ ر.ک الصحیفه السجادیه / دعای ۴۲ _ (... عِندَ خَتم القُرآن)
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۲/۰۷/۱۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
@rahighemakhtoom
#مشاوره قرآنی
@rahighemakhtoom
💐سوال: چه کنیم ظرفیت وجودی ما بالا برود؟
🌻جواب: برای بالا بردن ظرفیت وجودی، در قرآن راهکارهایی ارائه داده شده است که به چند مورد اشاره می کنم:
۱- شب زنده داری و نماز شب «فتهجد به نافلة عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا»
۲ -تلاوت قرآن کریم در حد توان
«فاقروا ما تیسر من القران»
۳- نماز اول وقت
«قد افلح المومنون الذین هم فی صلاتهم خاشعون»
۴- دعا کردن
«ما یعبوا بکم ربی لو لا دعاءکم »
۵- شکر نعمتهای الهی
«لان شکرتم لازیدنکم»
۶- انفاق و بخشندگی به دیگران
« لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون»
۷- احسان به والدین«و بالوالدین احسانا»
@feiz114
#روز_بزگداشت_شیخ_کلینی
#علم_الهی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌شبهه توحیدی
📋مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) در همان جلد اوّل کافی در جوامع توحید، اوّلین حدیث توحیدی که نقل می کند، یک خطبه نورانی از حضرت امیر است که حضرت امیر بار دوم که عازم صفین بود و افراد را تجهیز می کرد یک خطبه غرّائی خواند. مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) با اینکه در کتاب کافی کم صحبت است، ایشان فقط حدیث نقل می کند، در آن جا چند جمله ای دارد؛ می گوید اگر تمام جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد هیچ کس نمی تواند به اندازه علی (علیه السلام) «بِأَبِی وَأُمِّی» که پدرم و مادرم فدای او باد سخنرانی کند، بعد این خطبه را با آن عظمت شرح می دهد. آن نکته حساس این خطبه را کلینی در همین جلد اوّل کافی بیان می کند که چرا من می گویم اگر همه جمع بشوند «لَیسَ فِیهَا لِسَانُ نَبِی»، نمی توانند مثل علی حرف بزنند،[1] آن را شرح می دهد که در این خطبه چه خبر است و مگر حضرت چه گفته است؟ آن راز و آن شبهه ثنویه را نقل می کند، میگوید این شبهه ثنویه یک غده بدخیمی بود که دامن گیر همه متفکران بود و حضرت امیر حلّ کرد.
📋 همان جملهای که مرحوم کلینی می گوید مشکل اساسی را او حلّ می کند حلّ اساسی مشکل این جمله است؛ 25 سال قبل از اینکه علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) این خطبه را ایراد کند، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این جمله را ایراد کرد در آغاز خطبه «فدکیه». آقایان حواستان جمع باشد! اینها مثل کفایه نیست که با یک روز دو روز درس حلّ بشود. می گویید نه! جلد اوّل اصول کافی را بخوانید و تطبیق بدهید که چرا کلینی می گوید اگر همه جمع بشوند! همه جن و انس! همه جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد نمی توانند مثل این جمله علی (علیه السلام) حرف بزنند!
📋 مرحوم صدر المتألهین در شرح اصول کافی این قسمت را که شرح می کند، بر حرف کلینی صحّه می گذارد و می گوید کلینی درست گفته است؛ منتها کمبودی دارد و آن این است که ایشان گفته اگر در بین جمعیت پیغمبر نباشد نمی توانند، باید قید بیاورد، پیغمبر اولواالعزم نباشد؛ چون پیغمبر غیر اولواالعزم هم کار علی ساخته نیست.[2] این یعنی چه؟! اینها با بنای عقلا و فهم عرف حلّ می شود؟! این مطالب ها همین طور غریب است! مظلوم است!
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص136؛ «... أَلَاتَرَوْنَ إِلى قَوْلِهِ لَا مِنْ شَیءٍ كَانَ ، وَلَا مِنْ شَیءٍ خَلَقَ مَا كَانَ ».
[2]. شرح أصول الكافی (صدرا)، ج4، ص47.
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/11/04
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۵) _ تضمین استجابت دعا
این بیان نورانی #امام_حسن_مجتبی (سلام الله علیه) است: (وَ اَنَا الضّامِنُ لِمَن لَم یَهجُس فِی قَلبِهِ اِلا الرّضاء اَن یَدعُو الله فَیَستَجابَ لَه)، من #مستجاب_الدعوه شدن افراد را #تضمین می کنم که این شخص مستجاب الدعوه بشود، اگر جز خدا چیزی نخواهد؛ اما خدا و فلان، خدا و فلان! این دیگر در #قلب او غیر از خدا چیز دیگری هست. این دعایش، دعای عادی است؛ گاهی #مستجاب می شود، گاهی نمی شود. اگر کسی بخواهد مستجاب الدعوه بشود، فقط خدا، خدا، خدا، خدا! به قول حضرت #آیت_الله_حسن_زاده (حفظه الله) چرا خدا خدا نمی کنی؟! این است. فرمود: من #ضامن هستم، اگر در قلبش جز خدا چیزی نباشد؛ خدا می دهد. 🔶️ ر.ک الکافی / جلد ۲ / صفحه ۶۲
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
#حسن_بن_علی
#امام_حسن
#امام_مجتبی
#کریم_اهل_بیت
#سبط_اکبر
#دعا
#استجابت_دعا
#علامه_حسن_زاده_آملی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۱۵
سوره اسرا
۱-هرچه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی(۱)
۲-می خواهی در استوارترین راه ها قدم برداری از قرآن هدایت بگیر(۹)
۳- شتاب نکن، انسان بر اثر شتابزدگی بدی ها را طلب می کند، آنگونه که نیکی ها را طلب می کند (۱۱ )
۴- خدا روز را برای تلاش و به دست آوردن چیزهای با ارزش روشن قرار داد ، نخواب (۱۲)
۵-هیچ کس در قیمت بار گناه دیگری را به دوش نمیکشد(۱۵)
۶-اگر دنبال زندگی زود گذر دنیایی ،انقدر که خدا بخواهد و به هرکس که بخواهد میدهد ولی آخرتش دوزخ است (۱۸)
۷-اگر دنبال زندگی آخرت هستی باید برای آن تلاش کنی،و مومن باشی ،به تلاشت پاداش داده خواهد شد (۱۹)
۸-به پدر و مادرت احسان کن بالاخص در سن پیری (۲۳)
۹- در سن پیری والدین ؛
کمترین اهانتی به آنها نکن، بر آنها فریاد نزن، گفتار لطیف و سنجیده و بزرگوارانه به آنها بگو، بالهای تواضع خویش را از سر محبت در برابر آنان فرود آور، برایشان دعا کن« همانگونه که من را در کودکی تربیت کردند مشمول رحمتت قرار بده» (۲۳-۲۴)
۱۰-اگر لغزشی در احسان به والدینت داشتی جبران کن(۲۵)
۱۱- حق نزدیکان را بپرداز(۲۶)
۱۲- حق مسکین و وامانده در راه را بده (۲۶)
۱۳- در پرداخت حق ،اسراف و تبذیر نکن چون تبذیر کنندگان برادران شیطان اند و شیطان ناسپاس بود(۲۶-۲۷)
۱۴-اگر نمی توانی از نظر مالی کمک کنی با گفتار نرم و آمیخته با لطف با آنها صحبت کن(۲۸)
۱۵- انفاق و بخشش را ترک نکن و بیش از حد نیز دست خود را باز نکن تا مورد سرزنش قرار نگیری و از کار نمانی(۲۹)
۱۶- روزی فرزندان و ما همه به دست خداست،پس از خرج فرزند نترس(۳۱)
۱۷- از آنچه به آن آگاهی نداری پیروی نکن چون گوش و چشم و دل همه مسئولند(۳۶)
۱۸- روی زمین با تکبر راه مرو(۳۷)
۱۹-سخن میگویی ، سخنی را بگو که نیکوتر است (۵۳)
۲۰-هشدار ؛اگر از شیطان پیروی کنی حتماً جهنم با کیفری کامل سزای توست( ۶۳)
۲۱- روز قیامت خدا مردم را با پیشوای شان فرا میخواند« یعنی امام»( ۷۱)
۲۲- خواندن نماز صبح را مراقبت کن چون مورد مشاهده فرشتگان است (۷۸)
۲۳-بخشی از شب را به خواندن قرآن و نماز نافله بیدار باش تا خدا تو را به مقام محمود برساند( ۷۹)
۲۴- در هر کاری صادقانه وارد شو و صادقانه خارج شو( ۸۰)
۲۵- وقتی نعمتی به تو می رسد از خدا دور نشو، وقتی بدی به تو می رسد بسیار ناامید نشو (۸۳) ۲۶-نماز را با صدای بلند یا بسیار آهسته نخوان ،معتدل بخوان( ۱۱۰)
سوره کهف
۲۷- آنچه در زمین قرار داده شده زیور و زینت است تا خدا ما را بیازماید که چه کسی نیکوکار تر است( ۷)
۲۸- اگر میخواهی رحمت خدا برایت گسترش پیدا کند ،مانند اصحاب کهف از مشرکین کنارهگیری کن (۱۶)
۲۹-همیشه غذاهای پاکیزه تر را استفاده کن (۱۹ )
۳۰-مثل اصحاب کهف برای خدا از قدرت و شهرت بگذر، خداوند تو را مشهور عالم می کند (۲۱ )
۳۱-کار مفید انجام بده، خدا اصحاب کهف را بیدار کرد تا اثبات کند وعده الهی حق است، ولی مردم سر آمار و اندازه سالها بحث میکردند (۲۲ )
۳۲-هرگز در مورد چیزی نگو: حتماً فردا آن را انجام می دهم، مگر اینکه بگویی: اگر خدا بخواهد (۲۳) ۳۳-عمل صالح انجام بده خداوند پاداش کسی را که نیکوکاری کرده تباه نخواهد کرد (۳۰ )
۳۴-مال و فرزند زینت زندگی دنیاست ،دنبال باقیات الصالحات باش،هم بهتر است و هم امید بخش تر (۴۶)
۳۵- شیطان از فرمان پروردگار خارج شد ، او را به دوستی انتخاب نکن، چون دشمن توست( ۵۰ )
۳۶-اگر میخواهی به هدف برسی ،دست از تلاش بر ندار، حتی اگر مدت طولانی باشد (۶۰ )
۳۷-رحمت خدا و توفیق علمی در گرو بندگی خداست( ۶۵)
@feiz114
📌 درنگ و تامل
📁چقدر خوب گفته است آن متفكّر انسان شناس که اگر یکصدم اشکهائی که برای شکم های گرسنه و بدن های برهنه ریخته می شود به ارواح گرسنه معرفت و برهنه از فضائل ، ریخته می شد ، هم گرسنگی ها و برهنگی های جسمانی از بین می رفت و هم گرسنگی ها و برهنگی های روحی زایل می گشت .
📜 ولی این زندگانی دنیوی بقدری مردم معمولی را سرگرم می کند که اگر یک عمر چند صد ساله را هم با تندرستی بدن و بیماری روانی سپری کنند ، متوجّه نمی شوند که با چه وضعی عمر خود را میگذرانند بهبود روانی و با اصطلاح دیگر صحّت روحی میتواند از ناحیه دو عامل در معرض خطر قرار بگیرد .
📚ترجمه و شرح نهج البلاغه علامه محمد تقی جعفری
@rahighemakhtoom
هدایت شده از آیت الله العظمی جوادی آملی
حضرت امام حسن (عليه السلام) در خردسالي در پاسخ به پرسشي
درباره «فاصله زمين و آسمان» فرمودند: «دعوة المظلوم و
مَدُّ البَصَر» اگر پرسش تو درباره
فاصله زمين با آسمان ظاهري است «تا آن جا كه چشم مي بيند»
و اگر از غيب آسمانها مي پرسي «دعا و آه مظلوم» كه تا ساحت
ربوبي پيش مي رود. اگر كسي جز از خدا چيزي طلب نكرد به يقين
خداوند ناصر اوست.
کتاب: تسنيم، جلد 1 شماره صفحه: 448
آیت الله جوادی آملی
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(116)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅ ملاقات انسان با خدا
📁 يكي از ويژگيهاي سلوك إلي الله اين است كه هدف و مقصد نهاييِ آن، خداي نامتناهي است و بنابراين، راه به سوي او نيز نامحدود خواهد بود و انسان در هر راهي گام بردارد به خدا مي رسد، ليكن او اسماي حُسناي فراواني دارد؛ هم «أرحم الرّاحمين» است و هم «أشدّ المعاقبين». برخي از انسانها به لقاي مهر أرحم الرّاحمين و گروهي از راهيان به لقاي قهر أشدّ المعاقبين مي رسند.
📁 قرآن كريم دربارهي ملاقات همهي انسانها با خدا مي گويد: (يا أيّها الإنسان إنّك كادح إلي ربّك كدحاً فملاقيه فأما من أُوتي كتابه بيمينه فسوف يُحاسَب حساباً يسيراً وينقلب إلي أهله مسروراً وأما من أُوتي كتابه وراء ظهره فسوف يدعوا ثُبوراً ويَصلي سعيراً) [سورهي انشقاق، آيات 126.]؛ گروهي كه نامهي عملشان به دست راستشان سپرده شده با سهولت از موقف حساب گذشته، به سوي هم فكران خود باز مي گردند و گروه ديگر كه نامهي عمل خود را از پشت سردريافت مي كنند، به آتشي افروخته افكنده مي شوند. اينان همان تبهكاراني هستند كه در دنيا قرآن را پشت سر انداختند: (فنبذوه وراء ظهورهم) [سورهي آل عمران، آيهي 187.]و دريافت كتاب از پشت سر، تمثّل اعمال آنان در دنياست. پس چنين نيست كه انسان به لقاي خدا نرسد؛ منتها بايد بكوشد به لقاي جمال خداي غفّار و ستّار برسد، نه به لقاي جلالِ خداي قهّار.
📁 انسانها در رسيدن به لقاي الهي همانند آبهايي هستند كه به سوي دريا روانند؛ رودخانه هاي بزرگ تا به عمق دريا به پيش مي روند ولي جويباران كوچك فقط به اوايل آن مي رسند.
📁 هيچ كس نمي تواند از لقاي خدا سر باز زند و او را عاجز و ناتوان كند: (والذين يسعون في آياتنا معاجزين أولئك في العذاب محضرون) [سورهي سباي، آيهي 38.]، (ولا يحسبنّ الذين كفروا سبقوا)[ سورهي انفال، آيهي 59.].
📁 كافران نيز به هر سو كه رو كنند با عذابي مواجهند كه از هر عذابي دردناكتر است: (فيومئذٍ لا يعذّب عذابه أحد ولا يوثق وثاقه أحد) [سورهي فجر، آيات 25 ـ 26.]؛
📁 امّا در ميان همهي راههايي كه به او منتهي مي شود، يك راه، مستقيم و ديگر راهها انحرافي است: (وأنّ هذا صراطي مستقيماً فاتّبعوه ولاتتّبعوا السُبُل)[ سورهي انعام، آيهي 153.]. جز راهي كه انسان را به «خداي رحمان» مي رساند و نمازگزار در اين آيهي كريمه هدايت به آن را مي طلبد، ديگر راهها همه گمراهي و ضلالت است و به «خداي مُنتقم» منتهي مي شود.
📁 انسان گمراه وگم شده نيز به مقصد نهايي خود (جهنّم) هدايت مي شود: (فاهدوهم إلي صراط الجحيم)[ سورهي صافات، آيهي 23.]. گمراهان گرچه جمال خدا را ملاقات نمي كنند: (كلّا إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون) [سورهي مطففين، آيهي 15.]، اما جلال و قهر الهي را ملاقات مي كنند؛ چون خود مي گويند: (ربّنا أبصَرنا وسَمِعنا)[ سورهي سجده، آيهي 12.].
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(117)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📈 تفسير
✅ معنا و مصداق صراط مستقيم
📝 معناي «صراط مستقيم» همان «راه استقامت» و در برابر «راه اِعوجاج» است. راه معوج آن است كه همراه با تخلف و اختلاف است و صراط مستقيم راهي است كه از اين دو آسيب مصون باشد.
📁 اما مصداق صراط مستقيم از نظر قرآن كريم همان «دين قيّم» است: (قل إِنّني هداني ربي إلي صراط مستقيم ديناً قِيَماً ملة إبراهيم حنيفاً) [سورهي انعام، آيهي 161.]و دين قيّم ديني است كه خود ايستاده است و ديگران را نيز برپا مي دارد و سرّ اين كه از دين قيّمي كه همان صراط مستقيم است به «ملّت ابراهيم» ياد مي شود و دين به روش او نسبت داده مي شود اين است كه برجسته ترين روش را ابراهيم خليل (عليه السلام) ارائه كرده است و «حنيف» به معناي كسي است كه در متن راه حركت مي كند و در مقابل «جنيف» و «متجانف»، يعني كسي است كه به راست يا چپ گرايش دارد.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
Al-Ghashiya01.mp3
5.88M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_الغاشیه
#تفسیر_صوتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:تفسیر صوتی سوره الغاشیه
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📼 جلسه اول
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
تفسير سوره غاشیه جلسه 1.docx
52.5K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_الغاشیه
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:تفسیرمتنی سوره الغاشیه
📼 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📼 جلسه اول
✅ قرآن همراه است و هم راه ، همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:نکته ها و پیام های آیات 1تا7 سوره غاشیه
هَلْ أَتَاكَ حَدِيثُ الْغَاشِيَةِ*وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خَاشِعَةٌ *عَامِلَةٌ نَّاصِبَةٌ *تَصْلَى نَاراً حَامِيَةً *تُسْقَى مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ *لَّيْسَ لَهُمْ طَعَامٌ إِلَّا مِن ضَرِيعٍ *لَّا يُسْمِنُ وَلَا يُغْنِى مِن جُوعٍ
آیا خبر آن حادثه فراگیر به تو رسیده است؟*در آن روز، چهرههایى خوار و زبونند. *(با آنكه) تلاش كرده و رنج بردهاند. *(امّا) به آتشى سوزان درآیند. *و از چشمهاى جوشان نوشانده شوند. *و خوراكى جز خار خشك و تلخ ندارند. *كه نه فربه كند و نه گرسنگى را از میان برد.
📝 نکته ها
🔹 «غاشیة» به معناى پوشاننده است، و منظور از آن، حادثه قیامت است كه همه را تحت پوشش قرار مىدهد. «عاملة» به معناى كوشنده و «ناصبة» به معناى كار پرمشقت است كه انسان را خسته مىكند. «حامیة» به معناى بسیار داغ و «ءانیة» نهایت درجه سوزندگى است.
🔹 ممكن است مراد از «وجوه»، صاحبان وجوه و چهرههاى برجسته باشد، یعنى چهرههاى شاخص هر یك از دو گروه نیك و بد.
🔹 «ضریع» به فرموده پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله چیزى است در دوزخ شبیه به خار كه از مردار بد بوتر و از آتش داغتر و بسیار تلخ است.(تفسیر مجمع البیان.
) شاید گذاردن نام «ضریع» بر این خار به خاطر آن باشد كه خوردن آن انسان را به فریاد و تضرّع وادار مىكند.
🔹 كارهاى پر زحمت فراوانى در دنیا انجام مىشود ولى به خاطر آنكه اخلاص در آن نیست یا طبق دستور الهى انجام نشده است و یا با عجب و غرور و منت و گناه و شرك همراه بوده، حبط مىشود و هدر مىرود و در قیامت مورد بهره قرار نمىگیرد.
🔹 در جهان بینى الهى، عنصر كار باید با عنصر هدف و جهت و عنصر رهبرى همسو و مقدّس باشند.
📁 پيام ها
✅ 1- حادثه قیامت چنان فراگیر است، كه همه باید به فكر آن باشند. «هل اتاك حدیث الغاشیة»
✅ 2- هر تلاش و زحمتى، در قیامت مفید نخواهد بود. «عاملة ناصبة»
✅ 3- تنها گروه مخلص از تلاشهاى خود بهره خواهند گرفت. «لسعیها راضیة»
✅ 4- معاد جسمانى است، زیرا مسئله چاقى و لاغرى تنها در مورد اجسام قابل قبول است. «لایُسمن»
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_غاشیه
#سوره_غاشیه
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت7:نکته ها و پیام های آیات 8تا 11سوره غاشیه
وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ نَّاعِمَةٌ
* لِّسَعْيِهَا رَاضِيَةٌ * فِى جَنَّةٍ عَالِيَةٍ * لَّا تَسْمَعُ فِيهَا لاَغِيَةً
در چنین روزى چهرههایى خرّم باشند.
از كوشش خود خشنود. در بهشت برین (جاى دارند). در آنجا سخن بیهودهاى نشنوند.
📝 نکته ها
🔹 «ناعمة» به معناى در ناز و نعمت به سر بردن و «لاغیة» به معناى گفتار بیهوده است.
📁 پيام ها
✅ 1- شادى و خرّمى واقعى، در چهره منعكس مىشود. «وجوه... ناعمة» رنگ رخساره خبر مىدهد از سرّ ضمیر.
✅ 2- نعمتهاى بهشت و الطاف خاص الهى، از نتایج سعى و تلاش است. «ناعمة لسعیها»
✅ 3- سختى كار در دنیا زودگذر است ولى شادمانى و كامیابى دائمى در آخرت را به همراه دارد. «لسعیها راضیة»
✅ 4- بهشت، نقطه اعتلاى مادى و معنوى است. «جنّة عالیة»
✅ 5 - كسانى كه در دنیا از لغو دورى كنند، در سراى دیگر، در فضاى بدون لغو زندگى خواهند كرد.«لا تسمع فیها لاغیة»
✅ 6- در بهشت نه تنها لغو نیست بلكه كلامى كه به نحوى سبب پدید آمدن لغو هم شود وجود ندارد. «لا تسمع فیها لاغیة»
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
🔸یاد خدا حد ندارد...
▪️هریک از عبادت های معمولی حد و نصابی دارد. ولی یاد خدا در دل و نام خدا بر لب حدی ندارد. برای کسی که زیاد به یاد خدا باشد، علاقه به خدا ملکه و او در تعلق به حق و تخلق به اخلاق الهی متخصص، مجتهد و صاحب ملکه میشود.
🔰آیت الله جوادی آملی حفظه الله
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی (۱۶) _ سکوت، بهترین راه
در هر مجلسی مجبور نیستی حرف بزنی، تا ندانستی سخن مگو، تا ضرورت نبود سخن نگو؛ اگر خدای ناکرده چیزی را نمی دانستی، می خواستی بگویی؛ یا #جاهلانه حرف می زنی، یا مبتلا به #کذب می شوی. اگر مربوط به حقائق تکوین باشد، چون از کسی خبر نمی دهی، فقط اظهار نظر می کنی؛ می شود #جهل. اگر مربوط به اشخاص و شخصیت های مردمی باشد، چون خبر نداری می شود کذب؛ یا جهل است، یا کذب. (وَ اَمسِک عَن طَریق اِذَا خِفتَ ضَلالَتَهُ)، راهی را که نمی دانی و احتمال #گمراهی می دهی، آن راه را نرو. (فَاِنَّ الکَفَّ عِندَ حَیرَهِ الضَّلالَه خَیر مِن رُکُوبِ الاَهوال). وقتی یک چیزی را نمی دانی، بهترین راه #سکوت است و فراگیری #علم . 🔶 ر.ک نهج البلاغه / نامه ۳۱ _ (وَصیتهُ لِلحسن بن علی (ع))
✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۰/۰۸/۲۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
#رمضان
@rahighemakhtoom
هدایت شده از استاد محمدعلی فیضآبادی|خانواده قرآنی
نکات جزء۱۶
سوره کهف
۱-آنچه را خداوند ا ز تو بگیرد، بهترش را به تو خواهد داد (۸۱)
۲- از تمام امکاناتی که خداوند به تو داده ، استفاده کن( ۸۴-۸۵)
۳- اگر می خواهی امور زندگی بر تو آسان شود، ایمان و عمل صالح انجام بده( ۸۸ )
۴-زیانکارترین مردم نباش، کسانی که سعی شان در زندگی دنیا هدر رفته اما فکر می کنند کار نیک انجام می دهند( ۱۰۴)
۵- اگر امید به لقای پروردگار داری عمل شایسته انجام بده و کسی را در عبادت پروردگار شریک نکن (۱۱۰)
سوره مریم
۶- سعی کن یکی از دغدغه های تو در زندگی، دغدغه حفظ دین باشد( ۵ )
۷-هر کاری را قبول میکنی، با قدرت به دست بگیر (۱۲)
۸-فرزند خوب؛ مهربان، پاک، پرهیزگار، خوشرفتار نسبت به والدین میباشد و سرکش نمی باشد (۱۳ و ۱۴)
۹- رفتار و شخصیت پدر و مادر در تربیت بچه بسیار اثر دارد (۲۸)
۱۰- اگر میخواهی عمر با برکت داشته باشی بندگی خدا، عمل به قرآن ،عمل به رفتار اهل بیت علیهم السلام( ۳۱ )
۱۱-اگر می خواهی به رحمت خدا برسی و فرزندان خوبی داشته باشی ,از بتها و مشرکین کناره گیری کن (۴۹ )
۱۲-نسل ناخلف، نسلی است که نماز را ضایع کند و دنبال شهوت رانی باشد (۵۹ )
۱۳-در روز دو وعده غذا بخور ،صبح و بعد از ظهر (۶۲)
۱۴- اگر میخواهی تو را دوست داشته باشند و عاشق تو بشوند ایمان و عمل صالح انجام بده (۹۶)
سوره طه
۱۵- معبود فقط خدای یگانه است پس او را عبادت کن و نماز را بپا دار تا همیشه به یاد خدا باشید( ۱۴)
۱۶- هر کاری می خواهی انجام بدهی خودت را و مقدمات آن را آماده کنی( ۲۵-۲۸)
۱۷-از روزی های پاکیزه خداوند بخور ولی طغیان نکن، نتیجه آن خشم الهی خواهد بود( ۸۱)
۱۸- اگر کسی دچار خشم الهی بشود سقوط خواهد کرد( ۸۱ )
۱۹-اگر از یاد خدا اعراض کنی، روز قیامت بار گناهیت را بر دوش خواه کشید (۱۰۰)
۲۰-اگر از یاد خدا اعراض کنی، زندگی سختی خواهی داشت و روز قیامت نابینا محشور می شوی (۱۲۴ )
۲۱- اگر در دنیا خدا را فراموش کنی ، در روز قیامت فراموش خواهی شد( ۱۲۶)
۲۲- به داشته ها و ثروت دنیا مداران توجه نکن، آنها برای آزمایش آنهاست و روزی پروردگار برای تو بهتر و پایدارتر است (۱۳۱ )
۲۳-خانواده ات را به نماز امر کن و بر آن پایداری بنما( ۱۳۲)
@feiz114
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 33 #گفتگو #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #علامه_طباطبایی #المیزان #علامه_مصباح
#تحلیل_و_بررسی 34
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#علامه_طباطبایی
#المیزان
#علامه_مصباح_یزدی
#مصباح_یزدی
🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
📃کلام در اين است که آيا روش تفسير اين است که به علم حروف و اعداد مراجعه کنيم، يا روش تفسير اين است که به روش تجربي استناد کنيم، يا روش تفسير اين است که به عرفان نظري يا به فلسفه تمسک کنيم؟ نه هيچ کدام از اينها روش تفسير نيست. روش تفسير اين است که قواعد عقلايي را در فهم کلام گوينده حکيم به کار بگيريم، و از بهترين کمک هايي که ميتوان گرفت قرائن خود کلام است. در کلام هر حکيمي، از بخشي از آن براي فهم بخش ديگر مي شود استفاده کرد. اين معناي «يفسر القرآن بعضه ببعض» است. شواهد حافّ به کلام و قرائن مقاميه را بايد شناسايي کرد؛ آنها که يقيني هست به آنها استناد کرد؛ آنها هم که نيست گاهي ظني مي شود. وقتي يک مقدمه اش ظني شد طبعاً نتيجه هم ظني خواهد بود چون نتيجه هر استدلالي تابع اخس مقدمات است. اگر ما از مقدمه اي ظني استفاده کرديم نميتوان انتظار داشت که نتيجه يقيني باشد.
📃بنابراين روش تفسير قرآن با قرآن روش منسجمي است و نقضي ندارد. اين روش مخالف با روش اهل بيت صلوات الله عليهم اجمعين نيست، و مخالف با روش عقلا هم نيست؛ اما به اين معنا نيست که ما هيچ احتياجي به قرائن تاريخي يا کلام لغوي يا روايات نداريم؛ نه هيچ کدام از اينها نيست. به اين معنا هم نيست که وقتي نظري ابراز مي شود همه جا يک نظر قطعي و غير قابل نقض است! نه، يک نظري است مثل همه علوم ديگر كه عمده نظريات ظني است و ممکن است در آن اشتباهي هم واقع شود.
📝پی نوشت:
[1]. سخنراني آيتالله مصباح يزدي در همايش مباني و روش تفسيري علامه طباطبايي
[2]. شهيد محراب آيةالله محمد صدوقي به سال 1284ش در يزد متولد شد. تحصيلات علوم ديني را در زادگاه خود آغاز كرد و پس از چند سال براي ادامه تحصيل به اصفهان رفت اما با گذشت يك سال راهي قم شد و در حين تحصل، در اداره امور حوزه با مراجع وقت همكاري داشت. در سال 1330ش با سفارش عالمان بزرك حوزه واستقبال بينظير مردم به يزد بازگشت و زعامت مردم يزد را برعهده گرفت و به ويژه در جريان نهضت روحانيت به رهبري حضرت امام خميني? خوش درخشيد و از هيچ كوششي در اين راه دريغ نكرد تا آن كه در يازدهم تيرماه 1361 پس از برگزاري نماز جمعه به دست منافقي كوردل شربت شهادت نوشيد و به آرزوي ديرين خود رسيد.
[3]. سوره كهف آيات 9ـ26.
[4]. سوره كهف آيات 83ـ98.
[5]. سوره انبياء آيه 96.
[6]. سورة آل عمران، آيه 7.
.[7] ر.ك. محمدباقر مجلسي، بحارالانوار، ج89، ص91.
[8]. ر.ك. محمدباقر مجلسي، همان، ص78، باب 8 «ان للقران ظهراً و بطناً...»
[9]. سوره نمل، آيه 82.
[10]. سوره بقره، آيه 282 و 283.
[11]. محييالدين بنعربي (م637ق) از عارفان نامي است كه افزون بر طرح نكات عرفاني از آيات قرآن در نگاشتههاي عرفاني خود، تفسيري نيز به همين شيوه نوشته است. حاجي خليفه گفته است: وي تفسير بزرگي براساس طريقه متصوفه تأليف كرده است كه گفتهاند شصت جلد و تا سوره كهف را دربرداشته است و تفسير كوچكي نيز در هشت جلد براساس شيوه مفسران داشته است. ر.ك: حاجي خليفه، كشف الظنون، ج1، ص438 اخيراً آثار تفسيري ابنعربي از جمله «ايجاز البيان في الترجمة عن القرآن» را محمود محمود غراب در مجموعهاي به نام «رحمة الرحمن في تفسير و اشارات القرآن» گرد آورده و انتشارات دارالايمان در دمشق منتشر كرده است.
[12]. سوره احزاب، آيه 33.
[13]. «الجواهر في تفسير القرآن الكريم نگاشتة طنطاوي بن جوهري (1287 ـ 1358ق) اين تفسير در 26 جزء (13 جلد) تنظيم شده و بارها در قاهره و بيروت چاپ شده است.
[14]. سوره بقره، آيه 29.
[15]. اين كتاب اثر سيد هبة الدين شهرستاني (م 1386ق) است و حاج سراج انصاري آن را به فارسي ترجمه كرده است.
[16]. سوره بقره، آيه 255.
[17]. سوره بقره، آيه 43.
[18]. سوره نحل، آيه 44.
[19]. ر.ك: محمدبنمحمدبنالنعمان (الشيخ المفيد)، الارشاد في معرفة حجج الله علي العباد، ج1، ص200. نيز: محمدبنفتوح الحميدي، الجمع بين الصحيحين البخاري و مسلم، ج1، ص55.
[20]. سوره آل عمران، آيه 121.
[21]. سوره آلعمران، آيه 138.
[22]. سوره آلعمران، آيه 64.
[23]. سوره مريم، آيه 31.
[24]. سوره نحل، آيه 44.
[25]. سوره طه، آيه 14.
[26]. شيخ مفيد ره در تعريف اجتهاد آورده است: استفراغ الوسع في طلب تحصيل الظن بالاحكام الشرعية الفرعيه عن اذلتها المقبرة ... محمدبنمحمدبن النعمان، اوائل المقالات في المذاهب و المختارات، جزء13، ص3.
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
☘️☘️☘️
#تحلیل_و_بررسی 35
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#فهم_قرآن
🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
🗓 آیه «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن» لزوم تفسیر قرآن به قرآن
📂یکی از آیاتی که به روش تفسیر قرآن به قرآن راهنمایی مینماید، آیه شریفه «افَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرانَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْد غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً» است. از این آیه برداشت میشود که اولاً: قرآن بهگونهای است که فهم عادی بشر به آن میرسد و گرنه تشویق به تفکر در آن معنا نداشت.
📂ثانیاً: آیات قرآن میتوانند مفسر یکدیگر باشند؛ زیرا یکی از موارد تدبّر آن است که وقتی میخواهیم حکمی را از قرآن استنباط کنیم، باید به همه آیاتی که در آن زمینه نازل شدهاند، توجه کنیم و آنها را به یکدیگر ارجاع دهیم و تنها در این صورت است که مشخص میشود آیات با یکدیگر اختلافی ندارند.
🗓نگاه کامل تر
📐روش تفسیر قرآن به قرآن، مهمترین شیوه تفسیری است که هم از خود قرآن و هم از احادیث پیامبر اکرم(ص) و امامان(ع) فهمیده میشود. در این روش، اصل در فهم قرآن، رجوع به خود قرآن است و برای فهمیدن مفهوم یک آیه، به آیات دیگر مراجعه میشود و حدیث و سخن معصومان(ع) در این روش مبیّن و مؤید است.[1] الف. آیاتی از قرآن کریم ما را به تفسیر قرآن به قرآن راهنمایی میکنند که آیه مورد پرسش یکی از آنها است:
«افَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرانَ وَ لَوْ کانَ مِنْ عِنْد غَیْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فیهِ اخْتِلافاً کَثیراً».[2] از این آیه فهمیده میشود که
▫️اولاً: قرآن بهگونهای است که فهم عادی بشر به آن میرسد و گرنه ترغیب به تفکر در آن معنا نداشت.
▫️ثانیاً: آیات قرآن میتوانند مفسر یکدیگر باشند؛ زیرا یکی از موارد تدبّر آن است که وقتی میخواهیم حکمی را از قرآن استنباط کنیم، باید به همه آیاتی که در آن زمینه نازل شدهاند، توجه کنیم و آنها را به یکدیگر ارجاع دهیم و تنها در این صورت است که مشخص میشود آیات با یکدیگر اختلافی ندارند.[3]
📂 همچنین در آیات دیگری میخوانیم:«اللَّهُ نَزَّلَ احْسَنَ الْحَدیثِ کِتاباً مُتَشابهاً مَثانِیَ».[4]
▫️در این آیه شریفه، قرآن به عنوان کتاب متشابه و مثانی معرفی شده است که برخی از آیات به برخی دیگر شبیه و ناظرند و هر یک از آنها دیگری را بیان و شرح میکند، بدون اینکه اختلافی در آنان یافت شود و یکدیگر را نفی کنند.[5] «وَ نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْءٍ».[6] خداوند در این آیه قرآن را تبیین کننده همه چیز معرفی نموده است، و کتابی که درصدد بیان همه چیز است قطعاً بیان کننده آیات خود نیز هست و این عمل با ارجاع آیات به همدیگر امکانپذیر میشود.
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
☘️☘️☘️
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 35 #مقالات #تفسیر #تفسیر_قرآن_به_قرآن #فهم_قرآن 🆔 @rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 🗓 آیه «أَ
#تحلیل_و_بررسی 36
#مقالات
#تفسیر
#تفسیر_قرآن_به_قرآن
#فهم_قرآن
🆔 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
🗓 آیه «أَ فَلا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآن» لزوم تفسیر قرآن به قرآن
📃اوصاف دیگر قرآن، همانند هدایت، نور، بیان، مبین و ذکر نیز بسان کلمه «تبیان» میتوانند ما را به تفسیر قرآن به قرآن راه نمایند؛ مانند نور که مُظهِر غیر خود است و خود را نیز نشان میدهد.
📐ب. روایات فراوانی داریم که تأکید دارند خود قرآن مفسّر خود است و باید در تفسیر آیات از قرآن استفاده کرد.
امام علی(ع) میفرماید: «کتاب خدا بعضی از آن، بعضی را تصدیق [7] و «بعضی از آیات تفسیر بعض دیگر، و برخی گواه برخی دیگر است».[8] امام باقر(ع) میفرماید: «هیچ مطلبی در کتاب خدا یافت نمیشود مگر اینکه در همان کتاب، دلیلی گویا از خداوند بر آن دلالت دارد، از چیزهایی که مردم نمیدانند».[9] امامان معصوم(ع) در عمل، این روش را پیش گرفته و آنرا به شاگردانشان نیز آموختهاند.
📃علامه طباطبایی(ره)، برای اثبات بهترین روش تفسیری، یعنی تفسیر قرآن به قرآن، مینویسد:
در تفسیر آیات قرآنی یکی از سه راه را در پیش داریم:
🔹تفسیر آیه به تنهایی با مقدمات علمی و غیر علمی که در نزد خود داریم.
🔹تفسیر آیه به کمک روایتی که در ذیل آیه از معصوم رسیده است.
🔹تفسیر آیه با استمداد از تدبّر و استنطاق(به سخن درآوردن قرآن برای خود) معنای آیه از مجموع آیات مربوطه و استفاده از روایت در صورت امکان.
▫️طریق اول، قابل اعتماد نیست و در حقیقت از قبیل تفسیر به رأی میباشد مگر در جایی که با طریق سوم توافق کند.
▫️طریق دوم، روشی است که علمای صدر اسلام داشتند و قرنها رایج و مورد عمل بود و تاکنون نیز میان اخباریین اهل سنت و شیعه مورد عمل میباشد و طریقهای است محدود در برابر نیاز نامحدود؛ زیرا ما در ذیل شش هزار و چند صد آیه قرآنی صدها و هزارها سؤالات علمی و غیر علمی داریم، پاسخ این سؤالات و حل این معضلات و مشکلات را از کجا باید دریافت نمود؟ آیا به روایات باید مراجعه نمود؟ در صورتی که آنچه نام روایت نبوی میشود بر آن گذاشت از طریق اهل سنت و جماعت به دویست و پنجاه حدیث نمیرسد، گذشته از اینکه بسیاری از آنها ضعیف و برخی از آنها غیر قابل قبول میباشند و اگر روایات اهل بیت را که از طریق شیعه رسیده در نظر آوریم درست است که به هزارها میرسد و در میان آنها مقدار قابل توجهی احادیث قابل اعتماد یافت میشود، ولی در هر حال در برابر سؤالات نامحدود کفایت نمیکند، گذشته از اینکه بسیاری از آیات وجود دارد که در ذیل آن از طریق عامه و خاصه حدیث وارد نشده است.
▫️طریق سوم همان روشی است که پیغمبر اکرم(ص) و اهل بیت او در تعلیمات خود به آن اشاره فرمودند.[10]
🌿🌿🌿
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
☘️☘️☘️