نساء 37.mp3
5.92M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه37
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
📌 نسوختن هنر نیست
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#جهنم
#احتکار
#اختلاس
#نجومی
#گرانی
@rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌 هر عالمي عاقل نيست !
📜هر عالمي عاقل نيست و هر عاقلي هم اهل خشيت نيست ...#علم رسمي و اسميِ حوزه و دانشگاه، اين اصلاً در تقسيم نيست؛ اين را ميگويند علم رسمي و اسمي، آن علمي كه به عمل بنشيند اين در تقسيم است...
📜در سوره مباركه «#عنكبوت» فرمود علم يك نردبان است، اين نردبان را شما به دست چه كسي ميخواهيد بدهيد؟ اگر به دست يك مقنّي چاهكن بدهيد اين با اين نردبان ميرود ته چاه! اگر به دست يك #مهندس فنّان بدهيد با اين ميرود سقف و تزيين ميكند ...
📜فرمود «وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَا يَعْقِلُهَا إِلَّا الْعَالِمُونَ» يعني #عالم بايد اين نردبان را به دست عقل بدهد تا عقل روي دوش علم پا بگذارد بالا برود ... و اگر علم شده نردبان، به دست مغنّي نيفتاد، به دست #مهندس افتاد و انسان مصداق «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» شد، بالا آمد ميشود عاقل.
📜وقتي #عاقل شد «عُبد به الرحمن» ميشود، وقتي «عُبد به الرحمن» شد اهل خشيت ميشود، ناله ميشود، گريه ميشود، «و سلاحه البكاء» ميشود، آن وقت هم از خدا راضي است هم خدا از او راضي است...
📜اينها زمينهاش علم #توحيدي است؛ علم توحيدي نردبان خوبي است كه انسان را عاقل ميكند؛ علامت عقل هم خشيت است، وقتي خشيت شد به رضوان بار مييابد، راضيه ميشود، مرضيه ميشود، مطمئنه ميشود، بعد شايسته خطاب است كه بيا بالا! (يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ٭ ارْجِعِي إِلَي رَبِّكِ) ...
📜ما در همه امور موظّفيم #موحّد باشيم حتي در هراس و اميد؛ اگر ميترسيم فقط از خدا بترسيم و اگر اميدواريم فقط به خدا اميدوار باشيم.
📜ديگر «خدا و خلق خدا»، «از خدا و از خلق خدا» اين ديگر با #توحيد سازگار نيست.
📚گزیده درس تفسیر #قرآن /سوره فاطر، آیات 27 الی 30
☘☘☘
بسم الله الرحمن الرحيم
برداشت از آیات 1 تا 5#سوره_حمد
📜مرحله #عبودیت
📁از این آیات استفاده می شود که پروردگار متعال صاحب، مالک و مربی تمام عوالم وجود است و همیشه دست در کار است. او به همه مخلوقاتش مهربانی می کند که با تکرار کلمه الرحمن این معنی را به ما فهمانده است.
📁به مؤمنین و کسانی که راه تزکیه نفس را پیموده اند مهربانی خاصی دارد و آنها را از راهنمائی های خاصی برخوردار می کند که با تکرار کلمه الرحیم در این سوره این معنی را به ما می فهماند
📁 و انسان باید در مراحل تزکیه نفس قدم بردارد تا مشمول این مهربانی خاص واقع گردد و سپس زمینه عبودیت کامل که جز خدا را نپرستد و بنده رسمی خدا بشود و از شیطان و نفس امّاره بالسوء نجات پیدا کند بوجود آورد که از کلمه ایّاک نعبد استفاده می شود.
☘☘☘
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
📌زیارت خدا
از #حضرت_امیر (ع) سئوال کردند که #اذان و #اقامه را برای ما #تفسیر کنید؛ حضرت این جمله های اقامه را معنا کرد که ( #الله_اکبر ) یعنی چه، و ( #اشهد_ان_لا_اله_الا_الله ) ... معنا کرد تا رسیدند به ( #قد_قامت_الصلاه ) ؛ این را مرحوم #صدوق (رضوان الله علیه) در کتاب شریف توحیدشان نقل کردند. به حضرت عرض کردند: قَد قَامَتِ الصّلاه یعنی چه؟ فرمود: (حانَ وَقتُ الزّیارَه). ما #حرم می رویم، #ائمه را #زیارت می کنیم؛ #نماز می خوانیم، خدا را زیارت می کنیم. فرمود: حانَ وَقتُ الزّیارَه. اگر کسی وارد نماز بشود و مَزور خود را نبیند، اَلوَیلُ لِلمُصَلّین، (وَیل لِلمُصَلّین . اَلَّذینَ هُم عَن صَلاتِهِم ساهُون). فرمود: نماز زیارهُ الله است، #زیارتنامه است. 🔶️ ر.ک التوحید للصدوق / صفحه ۲۴۱ و سوره ماعون / آیات ۴ و ۵
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
#توقیع_امام_عصر_به_حسین_بن_روح_نوبختی
#جامعه_آفرین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
📌 تدبیر الهی
🔹 ما ائمه (علیهم السلام) را به عنوان امامت با جان و دل پذیرفتیم، آنها می فرمایند راه ما را طی كنید! افراد عادی راه آنها را طی می كنند، یعنی سعی می كنند به دستورهای آنها عمل كنند كه اینها كار خوبی است؛ اما خواصّ از امت, علمای از امّت تلاش می كنند ببینند كه آنها چه راهی رفتند كه این علمای الهی راهی همان راه بشوند، منتها در حدّ خودشان.
🔹 یك بیان نورانی از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) است، همان بیان نورانی از وجود مبارك حضرت حجّت (سلام الله علیه) است[1] كه ولی ماست, امام زمان ماست, مسئول مستقیم ماست و ما هم مسئولیت مستقیم در برابر آن حضرت داریم, هر لحظه از امور ما به اذن خدا آگاه است, آن بیان نورانی كه مشترك است بین امام اول و آخر (علیهم السلام) كه هر دو فرمودند, فرمودند ما در مكتب «الله» داریم تربیت می شویم: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا»؛[2] ما مصنوع و دست پرورده پروردگار هستیم. همه عالم را خدا می پروراند، او «ربّالعالمین» است؛ اما همان طوری كه در مثال باغ و بوستان اشاره شد كه برخی از نهال ها را خود آن مدیركلّ با دست خود غرس می كند و بعضی ها را هم با دست زیرمجموعه خود, در جریان ﴿أَنْبَتَها﴾ اینطور بود که ﴿وَ اللَّهُ أَنْبَتَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ نَباتاً﴾[3] و درباره خصوص مریم (سلام الله علیها) هم فرمود: ﴿وَ أَنْبَتَها نَباتاً حَسَناً﴾،[4] درباره مصنوع بودن, مخلوق بودن, تحت تدبیر بودن هم همان طور است. وجود مبارك حضرت امیر همین را فرمود, وجود مبارك امام زمان همین را فرمود این در بیانات نورانی حضرت در نهج البلاغه هست، آن هم در بیانات نورانی توقیعات مبارك حضرت است: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا»؛ ما مصنوع خدا هستیم، كسی ما را نساخت، كسی ما را پرورش نداد، تربیت نكرد، معلّم ما او, مدیر ما او, مربّی ما او, راهنمای ما او و دیگران زیر مجموعه تدبیر و تربیت و هدایت ما به سر می برند: «فَإِنَّا صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ النَّاسُ بَعدُ صَنَائِعُ لَنَا».
🔹 عالمان دین سعی می كنند این راه را خصوصی طی كنند، آن راه عمومی كه سر جایش محفوظ است. هرگز همّت شما این نباشد كه جامعه شما را بپذیرد، همّت شما این باشد كه خدایی كه جامعه آفرین است بپذیرد! وقتی او پذیرفت كلّ كارها حل می شود، آن وقت توفیقی عطا می كند انسان هم خودش مهتدی می شود و هم هادی دیگران می شود.
[1] . الغیبة (للطوسی)، متن، ص286؛ «نَحنُ صَنَائِعُ رَبِّنَا وَ الخَلقُ بَعدُ صَنَائِعُنا».
[2] . نهج البلاغه (للصبحی صالح)، نامه28.
[3] . سوره نوح، آیه17.
[4] . سوره آل عمران، آیه37.
📚 سخنرانی در مراسم شروع سال تحصیلی حوزه علمیه دماوند
تاریخ: 1393/06/15
☘☘☘
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(132)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 8 ـ وحدت و كثرت صراط
در بحث تفسيري گذشت كه صراط مستقيم، بر خلاف سبيل، واحد است، نه كثير و سرّ كثرت ناپذيري صراط اين است كه از خداست و به طرف اوست و آنچه از خداست و به سوي خداست واحد است و اختلاف، تخلّف و تناقض نمي پذيرد[بحث مبسوط دربارهي وحدت و كثرت صراط ذيل آيهي 153 سورهي انعام خواهد آمد.]؛ مثلاً، قرآن كريم چون از خداي سبحان است، سراسرِ آن هماهنگ و منسجم است و برهان مصونيت قرآن از اختلاف نيز همين است كه از جانب خداست: (أفلا يتدبّرون القرآن ولوكان مِن عند غيرالله لَوَجدوا فيه اختلافاً كثيراً)[ سورهي نساء، آيهي 82.]. پس آنچه از نزد خداست اختلاف بردار نيست؛ همان گونه كه آنچه از نزد غير خداست وحدت پذير نخواهد بود و اين دو مطلب يكي از مفهوم و ديگري از منطوق اين آيهي كريمه استفاده مي شود.
📐 آنچه از نزد خداست اگر كثرتي هم داشته باشد، كثيرِ هماهنگ است و آنچه از نزد غير خدا و محصول هوا و هوس است گرچه به ظاهر متحد باشد در واقع مختلف است و بر همين اساس حضرت اميرالمؤمنين (عليه السلام) خطاب به هواپرستان فرمودند: «أيها الناس! المجتمعة أبدانهم المختلفة أهوائهم»[ نهج البلاغه، خطبه 29، بند 1.]. هوا در برابر خداست. از اين رو گرچه به ظاهر مجتمع باشد، در حقيقت مختلف است. بر اين اساس كثرتي كه در قرآن كريم براي صراط مطرح است،
مزاحم با وحدت آن نيست، بلكه كثرت آن نظير كثرت قواي نفساني و حواس ظاهري و باطني اوست كه در عين تعدّد، بر اثر وحدتِ روح، منسجم و هماهنگند و همه در پي برآوردن خواسته هاي انسانند.
📁 توضيح اين كه، صراط در قرآن كريم، گرچه تثنيه و جمع ندارد، ولي با تعبيري مانند «كلّ» تعدد و كثرت آن مطرح شده است؛ مثلاً در نقل سخنان حضرت شعيب (عليه السلام) خطاب به قومش مي فرمايد: (ولا تقعدوا بكلّ صراطٍ) [سورهي اعراف، آيهي 86.]؛ بر هر صراطي ننشينيد، تا مردم بتوانند راه خدا را بپيمايند[معناي نهي حضرت شعيب (عليه السلام) با توجه به اين سخن شيطان كه به خداي سبحان گفت: بر سر راه انسانها براي رهزني كمين مي كنم: لَأقعُدَنَّ لهم صراطك المستقيم (سورهي اعراف، آيهي 16)، اين است كه از شياطين نباشيد. اگر كسي مانع عملِ خير يا فهم صحيح يا آراسته شدن به خُلق خوبي شد، او نيز شيطاني است به صورت انسان كه در كمين راهيان صراط نشسته است.].
☘️☘️☘️
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(133)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌لطايف و اشارات
✅ 8 ـ وحدت و كثرت صراط
📐 بر اساس بحث گذشته، صراط يك واحد هماهنگ است؛ همانند نور آفتاب كه اشيا و مكانهاي مختلف و متكثر را روشن مي كند اما يك نور است؛ زيرا مراد از اين وحدت، خصوص وحدت عددي نيست تا با تعدّد منافات داشته باشد؛ چون ممكن است چيزي داراي وحدت انبساطي و گسترده باشد كه بر اثر برخورد با قوابل متعددْ كثير گردد، ليكن وحدت واقعي آن محفوظ است. بنابراين، كثرتي كه از عنوانِ «كلّ صراط» استفاده مي شود يا ناظر به شئون، مقاطع، منازل و مراحل همان صراط واحد مستقيم است و يا معناي سبيل را به همراه دارد كه تعدّدپذير است.
قرآن كريم پيروي از صراط مستقيم را عامل وحدت و نجات از تفرقه، و پيروي از سُبُل انحرافي را مايهي تشتت معرفي مي كند: (وأنّ هذا صراطي مستقيماً فاتّبعوه ولا تتّبعوا السُّبُل فتفرّق بكم عن سبيله)
▪ [ سورهي انعام، آيهي 153. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) براي تبيين اين آيهي كريمه، خطي مستقيم و در اطراف آن خطوط ديگري رسم كردند و آنگاه فرمودند: «اين خط مستقيم، راه رشد است و اين خطوطديگر راههايي است كه بر سر هر يك از آنها شيطاني است و به آن راه دعوت مي كند» و سپس اين آيه را تلاوت فرمودند. (جوامع الجامع، ج1، ص427؛ درّالمنثور، ج3، ص385).].
📁 صراط مستقيم هر گونه كثرت و پراكندگي را منسجم مي كند و سُبُل متفرق هرگز اتحادپذير نبوده، به يك جا نخواهد رسيد، همان گونه كه اهل جهنم اتحادي ندارند: (كلَّما دخلت أُمّةٌ لعنت أُختها) [سورهي اعراف، آيهي 38.]؛ آنان پيوسته همتايان خود را لعنت مي كنند؛ اما بهشتيان كه خداي سبحان هر گونه اختلاف وغِلّ را از سينه هايشان زدوده است:
(ونزعنا ما في صدورهم من غِلٍّ) [سورهي اعراف، آيهي 43.]، در بهشت هيچ گونه اختلافي با هم ندارند و خدا را بر زدودن اندوه از دلهايشان سپاس مي گويند: (الحمد لله الّذي أذهب عنّا الحَزَن) [سورهي فاطر، آيهي 34.]و اصحاب صراط مستقيم در دنيا همان اصحاب جنّت در آخرتند: (قل كلٌّ متربَصٌ فتربّصوا فستعلمون مَن أصحاب الصّراط السوِيّ ومَن اهتدي)[ سورهي طه، آيهي 135.].
☘☘☘
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
5dc4513477dbda646de634cd_9066634252305413924.mp3
493.2K
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_غاشیه
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان:4دقیقه
📈جزء سی ام -سوره غاشیه
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره اعلی
📁 سوره اَعلی هشتاد و هفتمین سوره و از سورههای مَکّی قرآن که در جزء سیام قرآن جای گرفته است. نام سوره (اعلی) از آیه اول آن گرفته شده و به معنای «برتر» است. آیات ابتدایی سوره، پیامبر(ص) را به تسبیح خداوند فرا میخواند و سپس هفت صفت برای خداوند برمیشمرد و در ادامه از مؤمنان خاشع و کافران شقی و عوامل سعادت و شقاوتِ این دو گروه سخن میگوید.
📁 در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده است که هر کس این سوره را بخواند، خداوند به ازای هر حرفی که بر ابراهیم، موسی و محمد(ص) نازل کرده، ده حسنه میدهد. در روایات همچنین آمده است که پیامبر(ص) این سوره را دوست میداشت.
📐 سوره اَعلیٰ را به این مناسبت «اَعلیٰ» مینامند که با تسبیح پروردگار بلندمرتبه آغاز میشود. اعلی به معنای برتر، بلند و بالای هر چیزی است.
📐 سوره اعلیٰ جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول هشتمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتادوهفتمین سوره است و در جزء سیام قرآن قرار دارد.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
سوره اعلی.منشاوی
360.6K
#قرآن
#اسلام
#الشیخ_محمد_الصدیق_منشاوی
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_اعلی
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد الشیخ محمد صدیق منشاوی
🕑 زمان:3دقیقه
📈جزء سی ام -سوره اعلی
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
🔅🔅🔅
📌نگاشت2:معرفی کلی تفسیر سوره اعلی
سوره اعلیٰ ۱۹ آیه، ۷۲ کلمه و ۲۹۶ حرف دارد و جزو سورههای مُفَصّلات (دارای آیات کوچک و متعدد) و آخرین سوره از سورههای مُسَبّحات (آغازشده با تسبیح الهی) است.
در تفسیر مجمع البیان آمده است برخی گفتهاند مراد از تزکیه و صلاة در آیه ۱۴ و ۱۵، زکات فطره و نماز عید است. اما ممکن است اشکال شود این سوره مکی است و در آن زمان نه زکاتی بود و نه نماز عید. در پاسخ آن گفته شده ممکن است آیات ابتدایی این سوره در مکه و آیات پایانی آن، از جمله آیات ۱۴ و ۱۵، در مدینه نازل شده باشد.
سیدهاشم بحرانی در تفسیر البرهان ذیل آیه ۱۴ مینویسد از امام صادق(ع) نقل شده است: روزه با پرداخت زکات فطره کامل میشود، همچنان که نماز با درود فرستان بر پیامبر(ص) به کمال خود میرسد. پس هر کس روزه بگیرد، اما به عمد زکات فطره را وا گذارد، روزهای از برایش نیست و هر کس نماز بخواند و بر پیامبر(ص) درود نفرستد و عمداً آن را وا گذارد، نمازی از برایش نیست. خداوند عزوجل زکات فطره را بر نماز مقدم داشت و فرمود: «قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّىٰ وَذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّىٰ».
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:معرفی کلی تفسیر سوره اعلی
📝 تعداد انبیا و کتابهای آسمانی
آیه پایانی سوره اعلی نشان میدهد حضرت ابراهیم و موسی(ع) نیز کتاب آسمانی داشتند. در روایتی، ابوذر نقل میکند: به پیامبر عرض کردم انبیا چند نفر بودند؟ فرمود: ۱۲۴ هزار نفر. ... سپس پیامبر(ص) فرمود ای ابوذر چهار نفر از انبیا عرب بودند: هود، صالح، شعیب و پیامبر تو. گفتم ای رسول خدا خداوند چند کتاب نازل کرد؟ فرمود: ۱۰۴ کتاب. ده کتاب بر آدم، پنجاه کتاب بر شیث، بر اخنوخ که ادریس است سی کتاب و او نخستین کسی است که با قلم نوشت، و بر ابراهیم ده کتاب و نیز تورات را بر موسی و انجیل را بر مسیح و زبور را بر داوود و فرقان را بر پیامبر اسلام نازل کرد.
📝 آیات مشهور
سوره اعلی
«إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَمَا يَخْفَىٰ: او (خداوند) آشکار و نهان را میداند».(آیه ۷)
در تفسیر این آیه آمده است، آشکار و نهان برای خداوند یکی است؛ چراکه هرچه هست، چه پیدا و چه ناپیدا، مخلوق اوست.ملاصدرا نیز مینویسد این آیه علم را برای خداوند ثابت میکند و خداوند را از جهل و نقص دور میکند.
⏪ این آیه در شعر فارسی نیز بازتاب داشته است. سعدی شیرازی میسراید:
بر او علم یک ذره پوشیده نیست که پیدا و پنهان به نزدش یکی است
⏪ در تفسیر مجمع البیان از پیامبر(ص) نقل شده است هر کس این سوره را بخواند، خداوند به ازای هر حرفی که بر ابراهیم، موسی و محمد(ص) نازل کرده، ده حسنه میدهد. همچنین از امیرالمؤمنین علی(ع) نقل شده است که پیامبر(ص) این سوره را دوست میداشت.
⏪ از امام صادق(ع) نیز نقل است کسی که سوره اعلی را در فرایض (نماز واجب) یا نوافل خود بخواند، روز قیامت به او گفته میشود از هر یک از درهای بهشت میخواهی وارد شو ان شاء الله.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
🔅 🔅 🔅
📌 نگاشت 4 :محتوای نموداری تفسير سوره اعلی
📜بنابر تفسیر نمونه، سوره اعلیٰ از دو بخش تشکیل شده است: روی سخن در بخش نخست به شخص پیامبر(ص) است و دستورهایی درباره تسبیح خداوند و ادای رسالت به آن حضرت میدهد. همچنین اوصاف هفتگانه خداوند در این بخش آمده است. در بخش دوم خداوند از مؤمنان خاشع و کافران شقی سخن میگوید و عوامل سعادت و شقاوت این دو گروه را بیان میکند.
📁محتوای سوره اعلی
حقانیت رسالت توحیدی پیامبر
گفتار دوم: آیه۱۴-۱۹
دلایل حقانیت دعوت توحیدی پیامبر
گفتار اول: آیه ۱ - ۱۳
وظایف پیامبر در تبیین توحید
دلیل اول: آیه۱۴-۱۷
رستگاری خداپرستان
وظیفه اول: آیه ۱-۵
تسبیح خدای برتر
دلیل دوم: آیه ۱۸-۱۹
گواهی کتابهای پیامبران به توحید
وظیفه دوم: آیه ۶-۱۳
ابلاغ توحید به حقجویان
✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
📌 #قرآن و #سنت در یک مسیر
📜 در روايتي در اول كتاب القرآن كافي حضرت امام باقر علیه السلام مي فرمايد: #قرآن روز قيامت از صف مؤمنين و شهدا و انبياء عبور مي كند و به صحنه محشر مي آيد، كسي گفت آقا مگر #قرآن هم زنده است؟ حضرت فرمود «رَحِمَ اللَّهُ الضُّعَفَاءَ مِنْ شِيعَتِنَا إنّهم أهل تسليم» من مي گويم #قرآن اينطوري مي آيد، تو مي گوئي مگر مي شود؟!
📜حضرت عالم به جميع حقايق كتاب است، معتصم بالكتاب است، امام سجاد (عليه السلام) فرمودند كه از شئون امام، #عصمت است و عصمت از صفات باطني است؛ گفت آقا #عصمت يعني چه؟ حضرت فرمود المعتصم بحبل الله أي كتاب الله امام تمام مراتب وجودش معتصم به جميع مراتب كتاب است، لذا مراتب كمال انسان همان گونه كه مترتب بر مراتب درك #قرآن است؛ اقرء وارقع، و تابع مراتب ولايت است: «هُمْ وَ اللَّهِ يَا عَمَّارُ دَرَجَاتٌ لِلْمُؤْمِنِينَ وَ بِوَلَايَتِهِمْ وَ مَعْرِفَتِهِمْ إِيَّانَا يُضَاعَفُ لَهُمْ أَعْمَالُهُمْ وَ يَرْفَعُ اللَّهُ لَهُمُ الدَّرَجَاتِ الْعُلَى»
📜 در كافي شريف هست كه حضرت فرمودند «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَمُ» يعني يهدي إلي الامام اگر كسي اهل قرآن شد دستش به امام مي رسد؛ لذا آنهايي كه به امام نرسيدند به #قرآن نرسيده اند؛ بي جا است كسي بگويد فلاني ها #قرآن را گرفتند و ما اهل البيت را. اينطور نيست.
☘☘☘
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
📌 استفاده ابزاری از #دین ممنوع
🍀نبی مکرم اسلام (ص) میفرمایند:
💫✨ #قرآن را وسیلهی نانخوری خود قرار ندهید و از آن برای افزودنِ دنیای خود بهره نبرید.
💫بدترین امّت من کسی است که از #دین برای ساختن و آبادکردن دنیایِ خود بهره برد.
📕#نهج_الفصاحه
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
📌 دوری از قرآن مشکل بزرگ
#رهبری
#قرآن
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
.📌عاشقان ریاست شایسته دلسوزی
📁تاکنون علت این مسئله روشن نشده است که چرا صاحبنظران و روشنفکران جوامع انسانى دربارۀ توبیخ و ممنوعیت بردگى، سخنها گفته و داد و فریادها به راه انداختهاند، ولى دربارۀ عشاق ریاست که شایستۀ دلسوزى بیشترى هستند، سخنى قاطعانه نگفته و ممنوعیت آن را اعلان ننمودهاند؟!
📁به راستى آیا عشق به ریاست میتواند با عشق به شخصیت سازگار باشد؟ یعنى آیا میتوان هم به منِ انسانى عشق ورزید و هم عاشق ریاست بود؟ اگر این مطلب را بپذیریم که انسان ریاستپرست، اسیر یکى از مختصات خود طبیعى است که مفهومى جز «من از همه برترم» ندارد، تصدیق خواهیم کرد که این گروه به دلسوزى بیشتر از بردگان استحقاق دارند. این حقیقت شبیه به آن است که یکى از انسانشناسان دوران جدید گفته است که: «اگر مقدار کمی از آن اشکهایی که برای شکمهای گرسنه و بدنهای برهنه ریخته شده است، دربارۀ ارواح گرسنۀ معرفت و فضایل انسانی و برهنه از لباس شرافت و کرامت، بر رخسار بشر سرازیر میشد، نه روحی گرسنه و برهنه بر روی زمین میماند و نه شکمی گرسنه و بدنی برهنه.»
📁این تشبیهات و مباحث، همه و همه مربوط به ریاست معمولى است که یکى از مختصات «خود طبیعى» میباشد، نه مدیریت انسانها به عنوان شخصى امین که امتیاز مدیریت را امانتى تلقى کرده به حکم «من انسانى» خود را موظف به اداى آن امانت الهى میبیند.
📁نخستین سرمایهای را که ریاستپرستان معمولى از دست میدهند، قدرت رویاروی قرار گرفتن با خویشتن میباشد. و آخرین نقدینهای که از دست این بردگان خندان به در میرود، کیمیاى وجود آنان است که میتوانستند مِس وجود خود را به قول گذشتگان مبدل به طلا نمایند.
📚جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۳، ص ۱۱۳ و ۱۱۴، چاپ قدیم (۲۷ جلدی)
@rahighemakhtoom
#شهادت_حضرت_حمزه_سید_الشهدا
#سیادت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
📌 فرزند ولایی
📂 سیادت، بزرگی و بزرگواری نه یعنی سید بودن، سیادت و بزرگواری مخصوص پیغمبران و ائمه (عَلَیهِمُ السَّلام) نیست، آنها یک مقامی دارند که واقعاً برای ما درک شدنی نیست. همه ما می توانیم در کاری که داریم و در آن سِمَتی که داریم، به سیادت برسیم. یک معلّم می تواند «سید المعلّمین» باشد، یک محقق می تواند «سید المحقّقین» باشد، یک نظامی می تواند سید نظامی ها باشد، وجود مبارک حمزه که به این لقب پُر افتخار همراه بود در اثر آن اخلاص بود، وگرنه خیلی ها شهید شدند؛ از بستگان این خاندان هم بودند، اما سید شهدا شدن کار همه نبود.
📂 نامه ای از معاویه ملعون به وجود مبارک حضرت امیر رسید، آن نامه در نهج البلاغه نیست ولی جواب آن نامه در نهج البلاغه[1] هست، آن نامه با بی ادبی و با هتک حرمت همراه بود، در آن نامه نوشته شد که شما را با دست بسته بردند مسجد و ـ مَعَاذَالله ـ مانند چه! از شما بیعت گرفتند. حضرت در جواب فرمود؛ ما که انکار نکردیم، من اگر بخواهم سقیفه را امضا کنم، باید با دست بسته امضا کنم، ما غدیری هستیم، غدیری پیرو غدیر است. یک بیانی از رسول خدا (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسیده است و آن دست ما را بست که فرمود: «تَزْكِیةِ الْمَرْءِ نَفْسَهُ قَبیح»،[2] خودستایی چیز بدی است و اگر این نبود ما می گفتیم ما که هستیم!
📂ما دو تا برنامه در دین داریم: یکی خوب، یکی بد؛ خودستایی بد است، خودستانی خوب است؛ یعنی آدم خود را بگیرد و آن خودیت خود را بستاند، وقتی خودیت خود را گرفت چیزی نمی ماند، مگر فیض الهی. تا خودی تو از تو نگذشت، نمی شود آدم به جایی برسد! فرمود خودستایی یعنی تذکیه کردن، چیز بسیار بدی است و خودستانی که آدم خود را بستاند، چیزی از خودی انسان نماند، این چیز خوبی است. فرمود این حدیث جلوی ذکر فضایل ما را گرفته و نمی گذارد که ما خود را به شما معرّفی کنیم؛ ولی به آن حدّاقل اکتفا میکنیم و آن این است که معاویه بدان! خیلی ها می روند در جبهه ها کشته می شوند ولی ما اگر کشته دادیم، می شود سید شهدا؛ مثل عموی من حمزه سیدالشهدا. در جنگ اُحُد خیلی ها کشته شدند، فرمود این شرف خاندان ماست! این همه در جنگ اُحُد کشته شدند، کسی سید شهدا نشد؛ ولی عموی ما وقتی شربت شهادت می نوشد، می شود سید شهدا. در جریان جنگ موته خیلی از افراد جانباز می شوند، دست های آنها جدا می شود؛ اما برادرم جعفر وقتی که دست او جدا شد، خدا دو تا بال به برادرم داد که شده جعفر طیار که «یطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِی الْجَنَّةِ»،[3] ما اگر جانباز بدهیم، می شود جعفر طیار، اگر شهید بدهیم، می شود سید شهدا، پس حساب ما با دیگران فرق می کند.
📂 این مقام برای ما هم هست؛ برای اینکه نه حمزه سید الشهدا امام و پیغمبر بود، نه جعفر طیار امام و پیغمبر بود؛ اینها فرزندان امام و پیغمبر بودند. فرزندی هم در اسلام دو قسم است: یک فرزندی شناسنامه است که آن خیلی مهم نیست، یک فرزندی ولایی است که وجود مبارک حضرت امیر و وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِما آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) رسماً اعلام کردند، فرمودند شما قبل از اینکه بالغ شوید، یک شناسنامه ای دارید که پدر و مادر شما این شناسنامه را برای شما تنظیم کردند؛ اما وقتی که بالغ شدید، باید برای خود شناسنامه بگیرید، «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ»،[4] ما حاضر هستیم شما را به عنوان فرزندی قبول کنیم، شما بیایید بچه های ما شوید! چه نعمتی بهتر از این که آدم نبوی شود! آدم علوی شود! فرمود اگر شما بچههای ما شدید، ما شما را کاملاً می پذیریم: «أَنَا وَ عَلِی أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ».
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه28.
[2]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، نامه28.
[3]. الامالی(للصدوق)، ص463.
[4]. علل الشرائع، ج1، ص127.
📚 سخنرانی در جمع کارکنان وزارت دفاع
تاریخ: 1395/04/30
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
☘️☘️☘️
#دانشگاه را موعظه و نماز جماعت، @اسلامي نمي کند!
◀️راهکار #اسلامی شدن دانشگاه ها- مقدّمه
⏪ آنچه الآن مهمترين بحث روز است، اسلامي كردن دانشگاه است كه از شما متوقّعاند عالمانه موعظه بكنيد، سفارش بكنيد، نماز جماعت داشته باشيد [امّا] اينها دانشگاه را اسلامي نميكند!؛ دانشگاه را دانش، اسلامي ميكند!
⏪ دانش وقتي اسلامي ميشود كه نيازي به اصول و #مباني و مبادي غرب نداشته باشد.بايد ثابت بشود كه ما #علم ديني داريم(اين قدم اول)
⏪ بعد بايد ثابت بشود كه ما اصلاً علم غير ديني نداريم، علم غير ديني محال است.يعني همان طوري كه دو دوتا پنجتا محال است، علم غير #ديني هم محال است. اين را بايد محقّقانه ثابت كنيد چون قرآن همين را ثابت ميكند.
◾ گزیده درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
☘☘☘
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 46 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآ
#تحلیل_و_بررسی 47
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ←← ناآگاهی از دانشهای مورد نیاز
ج: کسی که در پی فهم قرآن است به دانشهایی نیاز دارد که بدون آگاهی از آنها، راه به جایی نمیبرد و در نادانی خود سرگردان میماند. دانشهای مورد نیاز از این قرار است:
📁 ←←← دانشهای ادبی
قرآن به زبان عربی است. بنابراین، دانشهای وابسته به آن در فهم قرآن مورد نیاز است: صرف، نحو، فقه اللغة، معانی و بیان، آشنایی با اشعار معاصر نزول قرآن و.... به هراندازه که جویای فهم قرآن از دانشهای یاد شده بیبهره باشد، به همان مقدار در فهم قرآن ناتوان است، گرچه در دانشهای دیگر استاد و صاحبنظر باشد.
▪ کسی که تفاوت «ان» نافیه را با «ان» مخففه نداند چگونه به معنای ظاهری قرآن دست مییابد، چه رسد به اینکه بخواهد در صدد شرح و توضیح آن برآید؟ بر این اساس، هم باید در شناخت دانشهای یاد شده کوشید و هم در کاربرد آنها دقت کرد. مرحوم بلاغی بر ادیب ماهری چون زمخشری خرده میگیرد که چگونه در جایی «لا» را زاید دانسته، اما در جای دیگر آن را نافیه قرار داده است. او معتقد است صاحب کشاف در مواردی که «لا» بر حرف قسم وارد میشود با جایی که بر سرفعل، قسم میآید خلط کرده است. [۵۲]
📁 ←←← دانشهای قرآنی
با اینگونه دانشهاست که برخی ویژگیهای قرآن - که پیشتر بدان اشاره شد - شناخته میشود. در این بحثها، مطالبی از قبیل ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه، تاریخ قرآن، وحی و انواع آن، اعجاز قرآن، شیوههای فهم و تفسیر قرآن و... مورد بررسی قرار میگیرد.
▪ شناخت این موارد جایگاه مهمی در فهم قرآن دارد؛ زیرا تا کسی شناختی از متشابه نداشته باشد، به معنای ظاهری آن بسنده کرده و با اعتقاد به آن، در فهم آیههای دیگر ناتوان است و چنین میپندارد که گویا آیههای قرآن با یکدیگر در تعارضاند. کسی که «الی ربها ناظرة» [۵۳] را به معنای ظاهریاش گرفته است، در بیان آیه «لا تدرکه الابصار» [۵۴] متوقف خواهد شد.
▪ بر اثر همین ناآگاهیها بود که افرادی در صدر اسلام مدعی وجود تناقض و اختلاف در قرآن شدند، غافل از آنکه در قرآن کریم آیات متشابهی وجود دارد که باید به شیوه صحیح با آنها مواجه شد.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 47 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #آسیبهای_فهم_قرآن #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ✅ آسیبهای فهم قرآن
#تحلیل_و_بررسی 48
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ←←← دانشهای دینی
از دیگر دانشهایی که در فهم قرآن دخیل است، دانشهای مربوط به دینشناسی است. این دانشها بر دو دستهاند: نخست آنچه به ریشهها و باورهای دینی میپردازد دو دیگر دانشی که در باب شناخت وظایف دینداران است.
📐 گرچه قرآن شامل بخش مهمی از معارف دینی است و کلیات وظایف را بیان کرده، ولی جامع همه مسائل نیست؛ به این معنا که معمولا در تفصیل احکام، سخنی نگفته و آن را به عهده پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) گذارده است. بنابراین، مراجعه کننده به قرآن باید از دانشهایی که در زمینههای یاد شده با کمک بیانات پیامبر و جانشینان او (علیهمالسّلام) فراهم آمده است و با دلیلهای عقلی قطعی مبرهن شده، برخودار گردد.
◾ دانشی که عهدهدار بحث از باورها و عقاید است «کلام» و دانشی که بیانگر فروع و وظایف است «فقه» و سایر پیش نیازهای آن دانشهایی از قبیل اصول فقه، فقهالحدیث، رجال و درایه است. ناآگاهی از این قبیل دانشها در واقع، از دست دادن زمینههای فهم بایسته بخشی از قرآن است (آیههایی که در ارتباط با باورها یا احکام است.)
▪ مهمترین آسیبی که از این ناحیه، فهم قرآن را تهدید میکند تطبیق و تحمیل دادههای کلامی و فقهی بر قرآن است. نمونههای آن را میتوان در تفسیرهای مذاهب منحرف مشاهده کرد.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
#تحلیل_و_بررسی 49
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
✅ آسیبهای فهم قرآن
📝 برخی آسیبها
📁 ←←← دانشهای تجربی
قرآن کتاب دانشهای تجربی نیست، بلکه برای هدایت مردم است و هرچه در این مسیر مفید بوده در آن طرح شده است. در این میان، به تناسب، به برخی پدیدههای جهان آفرینش نیز اشاره شده است، گرچه در زمان نزول، سطح علمی مردم چنان نبوده که نکتههای علمی قرآن را به خوبی دریابند. اما بعدها با رشد علوم، برخی از ابعاد اعجاز علمی قرآن آشکار شده و برخی در صدد برآمدهاند تا آیههای قرآن را با دادههای علوم گوناگون تطبیق دهند، گرچه معمولا دچار زیادهروی شده و از مرز تفسیر خارج گردیدهاند.
▪ در زمانهای گذشته برخی از مفسران آیات مربوط به آسمانهای هفتگانه را بر افلاک نهگانه هیئت بطلیموسی تطبیق داده بودند، اما با گذشت زمان و ابطال آن، نادرستی این فرضیه روشن شد و اساس آن فرو ریخت. [۵۵] [۵۶] بنابراین، آگاهی از دانشهای تجربی گرچه به فهم بخشی از قرآن، که درباره پدیدههای طبیعی است، کمک میکند، اما باید جانب احتیاط را نگه داشت و در تطبیق آیهها بر دادههای علوم تجربی، دقت لازم را به کار بست تا مطلبی بر قرآن تحمیل نشود.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom