eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
اسلام کربلایی.mp3
1.07M
🏴 اسلام کربلایی ▪️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با آن وصف اسیرانه كه از كربلا به شام آمد، در دم دروازه شام به حضرت عرض كردند، در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما! «وأَوْدَاجُهُ‏ تَشْخُبُ دَماً»؛[1] فرمود ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»[2] این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم و به گردن خودمان گذاشتیم، دین باید آزاد باشد، این كار را كردیم، ما پیروز شدیم! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 اسلام کربلایی ▪️ وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) با آن وصف اسیرانه كه از كربلا به شام آمد، در دم دروازه شام به حضرت عرض كردند، در این صحنه چه كسی پیروز شد؟ فرمود ما! «وأَوْدَاجُهُ‏ تَشْخُبُ دَماً»؛[1] فرمود ما پیروز شدیم، ما رفتیم نام مبارك پیغمبر و دین را زنده كنیم از اسارت در بیاوریم و در آوردیم: «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِمْ»[2] این دین اسیر بود ما این را آزاد كردیم، این زنجیر را از گردن دین برداشتیم و به گردن خودمان گذاشتیم، دین باید آزاد باشد، این كار را كردیم، ما پیروز شدیم! ▪️ الآن هم كه شما می‌بینید اسلام یك میلیارد و اندی مسلمان هست و بالأخره آثار اسلامی دارد ظهور می ‌كند، اگر یمن علیه آن آل‌سعود جاهلی دارد می‌ جنگد با همین اسلام كربلایی است و اگر فلسطین دارد با اسرائیل مبارزه می ‌كند با همین است، اینها رفتند بله آزاد كردند. این بیان نورانی در دم دروازه شام اصلی است از اصول اسلامی، فرمود این زنجیر را ما از گردن دین برداشتیم از دست و پای دین برداشتیم حالا روی گردن ما گذاشتند, بگذارند, ولی دین بالأخره آزاد شد، ما رفتیم دین را آزاد كردیم. الآن ایران اگر اسلامی است و سایر كشورها اسلامی‌اند به بركت كربلاست، فرمود ما رفتیم دین را آزاد كردیم و پیروزمندانه داریم برمی ‌گردیم ما كه نرفتیم خودمان را آزاد كنیم، ما خون بهای اسلام شدیم. ▪️ اصل بعدی آن است كه وجود مبارك (سلام الله علیه) فرمود: انسان آزادی ‌اش به معنای رهایی نیست، این آزادی از دشمن درون و بیرون است؛ لذا با عزّت و جلال و شكوه باید همراه باشد. این «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»[3] شعار رسمی آن حضرت بود؛ فرمود ما انسان را به كرامت اصلی ‌اش برگرداندیم, جامعه را كریم كردیم, آزاد كردیم هر كس از ماست عزیز است «هَیهَات مِنَّا الذِّلَّة»، با این اصل آزاد كردیم. [1] . الکافی(ط ـ الاسلامیة)، ج7، ص272. [2] . الامالی (شیخ طوسی)، ص677. [3] . ألإحتجاج علی أهل اللجاج(للطبرسی)، ج2، ص300. 📚 درس اخلاق. تاریخ: 1394/07/30 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ضرورت تعالی شاعر به شعر متنزّل 💠 بیست و هفتم شهریور . روز شعر و ادب فارسی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 عنایت ویژه الهی 🔹 گرچه همه كمالات به است براساس آیه ﴿مَا بِكُمْ مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنَ اللّهِ﴾،[1] لكن خدای سبحان برخی از نعمت ها را با دخالت ابزار و وسایل همراه كرده است، بعضی از كمالات را مستقیماً خود به عهده گرفته است. آنچه كه راه فكری دارد، یعنی قابل نقل است قابل انتقال است، ممكن است انسان با نوشتن یا گفتن به كسی بفهماند آنها علوم حوزوی و دانشگاهی است؛ اما بعضی از علوم است كه پیوند می‌طلبد نه تحصیل. در علوم مسئله نبوت رسالت ولایت خلافت از این قبیل است یعنی انسان ممكن است درس بخواند یا زحمت بكشد ریاضت بكشد عارف بشود حكیم بشود متكلم بشود، اما بخواهد درس بخواند ولی بشود، امام و پیغمبر بشود چنین نیست. 🔹 مرحوم صدرالمتألّهین ایشان كمتر از كسی به عظمت نام می ‌برد، خب نسبت به مرحوم بوعلی سینا با همه قدرت علمی كه دارد بارها اشكال كرده، تعبیرات مثلاً نقدآمیزی دارد، اما نسبت به جناب حافظ در كمال جلال و شكوه از ایشان نام می ‌برد، می ‌گوید او لسان غیب است و «قال لسان العرفاء ناظم جوهر الأولیاء»[2] دولت آن است كه بی خون دل آید به كنار ٭٭٭ ورنه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست[3] ▫️ می‌ گوید نبوت درسی نیست، این را خدای سبحان باید عطا بكند، یك كسی درس بخواهد بگوید من چندین سال زحمت بكشم بشوم پیغمبر از این قبیل نیست، بشوم امام از این قبیل نیست. آن چه در حوزه و دانشگاه است این پول خورد است، دولت در نبوت است و ولایت است! دولت آن است كه بی خون دل آید به كنار ٭٭٭ ورنه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست ▫️ این شعر را جناب حافظ درباره نبوت و ولایت كه كسبی نیست سرود و مرحوم صدرالمتألّهین در بحث اینكه نبوت كسبی نیست از ایشان نقل كرد، آن هم با جلال نقل كرد! وارثان اینها كسانی اند كه فیض دسترس نبودن را خدا به اینها داد؛ یعنی كسی كه خواننده خوب است، سراینده خوب است، خطاط خوب است، اینها درسی نیست. 🔹 مطلب بعدی آن است كه این نعمت خداداد مسئولیت را به همراه دارد، چون این خداست. ممكن است خدای ناكرده اگر كسی حق شناسی نكند و آن را در راه صحیح به كار نبرد، خدا او را با همین نعمت بگیرد، چون خدای سبحان یك مبدئی است كه نمی ‌شود در برابر او ایستاد. یك وقت هست انسان می ‌گوید كه من در برابر آن ابرقدرت مبارزه می ‌كنم ولو یك لحظه، بعد شكست می‌ خورم؛ اما در برابر خدا نمی ‌شود مقاومت كرد، برای اینكه كل هویت آدم سرباز اوست! نه اینكه آدم شكست می‌ خورد، جنگ با خدا فرض ندارد! بیان نورانی حضرت امیر(سلام الله علیه) این است كه فرمود: «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ»؛[4] اعضا و جوارح شما، دهان و زبان و چشم و گوش شما سربازان اوست، او اگر خواست شما را بگیرد با سخن خودتان شما را می‌ گیرد، از جای دیگر لشكركشی نمی ‌كند! یك حرفی می‌ زنید كه آبرو می ‌رود، امضا می‌ كنید آبرو می ‌رود، با پایتان جایی می‌ روید كه آبرو می ‌رود، با سرتان اشاره می‌ كنید كه آبرو می‌ رود. اگر درون و بیرون شما سربازان اوست، او برای گرفتن شما از جای دیگر لشكركشی نمی‌ كند! خب اگر ما این را به جا صرف نكنیم، خدای ناكرده ممكن است با همین نعمت ما را بگیرد. [1]. سوره نحل, آیه53. [2]. مفاتیح الغیب، ص470. [3]. دیوان حافظ، غزل74. [4]. نهج البلاغه، خطبه 199. 📚 دیدار جمعی از هنرمندان، ادیبان و شعرا با حضرت استاد تاریخ: 1384/06/14 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
عنایت ویژه الهی.mp3
1.63M
📌 عنایت ویژه الهی 🔹 مرحوم صدرالمتألّهین ایشان كمتر از كسی به عظمت نام می ‌برد، خب نسبت به مرحوم بوعلی سینا با همه قدرت علمی كه دارد بارها اشكال كرده، تعبیرات مثلاً نقدآمیزی دارد، اما نسبت به جناب حافظ در كمال جلال و شكوه از ایشان نام می ‌برد، می ‌گوید او لسان غیب است و «قال لسان العرفاء ناظم جوهر الأولیاء» دولت آن است كه بی خون دل آید به كنار ٭٭٭ ورنه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست ▫ می‌ گوید نبوت درسی نیست، این را خدای سبحان باید عطا بكند، یك كسی درس بخواهد بگوید من چندین سال زحمت بكشم بشوم پیغمبر از این قبیل نیست، بشوم امام از این قبیل نیست. آن چه در حوزه و دانشگاه است این پول خورد است، دولت در نبوت است و ولایت است! دولت آن است كه بی خون دل آید به كنار ٭٭٭ ورنه با سعی و عمل باغ جنان این همه نیست ▫ این شعر را جناب حافظ درباره نبوت و ولایت كه كسبی نیست سرود و مرحوم صدرالمتألّهین در بحث اینكه نبوت كسبی نیست از ایشان نقل كرد، آن هم با جلال نقل كرد! وارثان اینها كسانی اند كه فیض دسترس نبودن را خدا به اینها داد؛ یعنی كسی كه خواننده خوب است، سراینده خوب است، خطاط خوب است، اینها درسی نیست. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 40.mp3
14.27M
61 📼 قسمت: چهلم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳ عوامل تامین عافیت در زندگی 📈 جان واژه امنیت در قرآن ☑ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی.... 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
61 📼 قسمت: چهلم 📌واکاوی دعای 23 🌴🌴🌴 ✳ عوامل تامین عافیت در زندگی 📈 جان واژه امنیت در قرآن ☑ امنیت جان پناه زندگی موجود زنده وامنن علی بالصحة و الامن والسلامة فی دینی و بدنی والبصیرةِ فی قلبی.... 🌴🌴🌴 💢 ایجاد ناامنی از راهبردهای شیطان اسلام مردم را به برقرارى صلح و امنيّت اجتماعى دعوت می کند و خود در ایجاد و گسترش آن تلاش دارد. این مسئله بیانگر اهمیت و ارزشی است که امنیت در فرهنگ اسلام دارد. يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(آیه208 بقره) ای کسانی که ایمان آورده‌اید همگی در صلح و آشتی درآیید! و از گامهای شیطان، پیروی نکنید؛ که او دشمن آشکار شماست‌. السلم: تسليم شدن به فرمان خدا. كافه: جميع، همگى «كف الشيء: جمعه» (قاموس قرآن). خطوات: وسوسه ها، قدمها، مفرد آن خطوه است ▫ ورود در فضاى سِلم و سلام و تسليم امكان ندارد، مگر در سايه‌ى ايمان؛ایمان همان مقام دریافت امن و آرامش است«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» ▫شيطان، دشمن صلح و سلم و وحدت و امن و امنیت و ایمان جامعه است وهمه‌ى نداهاى تفرقه‌انگيز،و بر هم زننده آرامش و امنیت جامعه اسلامی بلندگوهاى شيطانى هستند. «ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ» ایجاد ناامنی از راهبردهای شیطان و فرزندان ابلیس است. ▫ ايجاد صلح، و تلاش برای برقراری جامعه ای دارای امنیت وظيفه‌ى همه مسلمانان اعم از مردم نهادها و حاکمیت است. «كَافَّةً» ▫برای قرار گرفتن در دژ امن خداوند باید ترفندهای ابلیس های زمانه را شناخت و با همه قوا با آن به مقابله برخاست. 🌴🌴🌴 👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 30 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 ⏪ 95. رازداري: «صدر العاقل صندوق سرّه»[ شرح غررالحكم، ج4، ص215.]؛ سينه عاقل مخزن اسرار اوست. ⏪ 96. توقّع مقام‌هاي عالي: «طلب المراتب و الدرجات بغير عمل جهلٌ»[ همان، ص251.]؛ طلبيدن مراتب و درجات عالي، بدون عمل كردن جهالت است. «طلب الجنّة بلا عمل حمق»[ همان، ص250.]؛ بدون عمل، بهشت خواستن حماقت است. ⏪ 97. واقع نگري: «ظنّ ذوي النّهي و الألباب أقرب شي ءٍ من الصواب»[ همان، ص279.]؛ گمان خرد پيشگان، نزديك‌ترين چيز به واقعيات است. «ظنّ الرجل علي قدر عقله»[ همان، ص272.]؛ (راستي و درستي) گمان آدمي به مقدار عقل او بستگي دارد. ⏪ 98. سخاوت: «عليك بالسخاء فإنّه ثمرة العقل»[ همان، ص284]؛ بر تو باد بخشندگي و سخاوت كه آن ثمره عقل است. ⏪ 99. بهترين همنشين: «عليك بمقارنة ذي العقل و الدين فإنّه خير الأصحاب»[ همان، ص291.]؛ بر تو باد همراهي صاحب عقل و دين كه آن، بهترين يار و همراه است. ⏪ 100. بهترين دوست براي ديگران: «العاقل يألِف مثله»[ همان، ج1، ص85.]؛ خردمند با همانند خويش الفت گيرد و پيوند خورد. «الجاهل يميل إلي شكله»[ همان، ص86.]؛ جاهل به جاهلي مثل خود تمايل پيدا مي‌كند. با كبوتر باز كي شد هم نفس؟ كي شود هم راز، عنقا با مگس؟[ امثال و حكم، ج3، ص1191 و ج1، ص233.] 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 58 🌿🌿🌿
آیات 59 تا 62 آل عمران. استاد مصطفی اسماعیل.mp3
1.14M
🔅🔅🔅 تلاوت مبنا - سوره آل عمران آیات 59 تا 62مصطفی اسماعیل 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان:6 دقیقه إِنَّ مَثَلَ عِيسَىٰ عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ ۖ خَلَقَهُ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ قَالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿59﴾ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلَا تَكُنْ مِنَ الْمُمْتَرِينَ ﴿60﴾ فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ﴿61﴾إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ ۚ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا اللَّهُ ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ ﴿62﴾ 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
ایجاد سرور برای مومن15.mp3
4.98M
(15) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:41دقیقه 🌿🌿🌿 📼ایجاد سرور و شادمانی برای مومن ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
اخبار / درس خارج فقه مرجع عالیقدر، حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله العالی) در سال تحصیلی جدید از روز یکشنبه مورخ سی ام شهریور آغاز خواهد شد. 💠 با توجه به شرایط حاصله از ویروس کرونا، دروس معظم له به صورت آنلاین و بدون حضور جمعیت، با ادامه مبحث افاضه می گردد. شاگردان و علاقمندان مباحث حضرت استاد (دام ظله) می توانند در روزهای درسی، ساعت ده صبح، با مراجعه به تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir ، این درس ها را دنبال و صوت و متن آنها را به روال سابق از سایت اینترنتی بنیاد اسراء به نشانی news.esra.ir دریافت نمایند. 💠 شایان ذکر است مجموعه دروس خارج تفسیر قرآن معظم له در فروردین ماه سال جاری با تفسیر سوره مبارکه ناس به پایان رسید و علاقمندان مباحث تفسیری می توانند صوت و متن کامل دروس تفسیر را از سایت یاد شده دریافت نمایند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۳۷ ـ ۳۶ دستوراتی برای الی برای موفّقيّت خود بايد اين دستورات را عمل کند: اوّل: خود را به مقام کامل برساند، آن گونه ای که در $اعتقاد و در کسی را شريک خدای تعالی قرار ندهد. دوّم: به و نيکی کند. سوّم: به اقوام و ها، کسانی که بيچاره اند، ، دوستان هم مسلک و در راه ماندگان محبّت کند زيرا خدای تعالی افراد را دوست نمی دارد. چهارم: آن که الی با جديّت کوشش کند که مردم از گفتار و اعمال او را ياد نگيرند تا به ديگران نکنند. پنجم: الطاف الهی را که از فضلش به او داده برای مردم نقل کند و های الهی را ننمايد. زيرا خدای تعالی او را به خوارکننده ای مبتلا می کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یا مولای یا صاحب الزمان نَـزيلُكَ حَيـْثُ مَا اتَّجَهَتْ رِكابي وَ ضَيْفـُكَ حَيْثُ كُنْتُ مـِنَ الْبِلادِ I am your visitor wherever I turn my face And I am your guest wherever I am. من بر تو فرود می آیم هركجاكه مرکبم روي آوردو مراواردنمايد ودرهرجا و منطقه ای كه باشم مهمان تو هستم 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 تفسیر سوره حمد معنای همه یکیست... 🔹چون سالک اسقاط اضافات (یگانگی ذات در همگی ذرّات عالم) و رفض تعیّنات نمود و به سرّ توحید فعلی رسید، تمام سور و اقوال و افعال را یک «بِسمِ الله» است و معنی همه یکی است.‏ 📚 کتاب تفسیر سوره حمد، ص۴. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
گر شود دشمن درونی نیست / باکی از دشمن برونی نیست 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بینایی پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند: مَن أدامَ النَّظَرَ فِي المُصحَفِ ، مُتِّعَ بِبَصَرِهِ ما دامَ فِي الدُّنيا ؛ هر کس پیوسته به بنگرد ، تا زنده است ، از بهره برخوردار می شود . 📚کنز العمّال ، جلد 1 ، صفحه 536 ، حدیث 2406 ☘☘☘ 🌷همراهی شما با صفحه قرآنی رحیق موجب تشویق قرآن پژوهان در ترویج آموزه ها و معارف وحیانی است.🌷 👇👇👇 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
🏴 رهایی از و ▪️ اگر ما در زیارت می‌ خوانیم سالار شهیدان حسین بن علی ‌بن ‌ابی‌ طالب خون قلبش را و پاره تنش را داد «وَ بَذَلَ‏ مُهْجَتَهُ فِیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»[1] جامعه را از جهالت برهاند از برهاند، امام سجاد (سلام الله علیه) با تحلیل نظام ارزشی، كیفیت را مشخص كرده است؛ به عنوان هدف پیروزی جامعه را از جهالت و حیرت ضلالت نجات داده است؛ با تحلیل اصول ارزشی به برقراری صلح و وفاق، جامعه را از جهالت و حیرت ضلالت نجات داده است. همه ما در صدد تحصیل وفاقیم، اما وفاق كار قلبی است نه یك تفاهمی! الآن شما می ‌بینید یك كشور بیگانه‌ ای وارد یك كشور دیگر می ‌شود نماینده ‌های اینها یك امضایی بكنند، توافق و تفاهم كه همكاری بكنند، اما این برابر قرارداد است، اما در داخله حوزه اسلامی قلب باید نسبت به یكدیگر گرایش داشته باشد نه گفتار قرنطینه ‌ای یا بندری یا گمركی و مانند آن، این امضاهای تفاهم در حد كارهای اجرایی است، اما آن وفاقی كه مؤثر است در حد گرایش های قلبی است كه در غیاب یكدیگر برای یكدیگر از ذات اقدس الهی حسنات دنیا و آخرت طلب بكنیم، این كار قلبی كه با كارهای عادی خیلی فرق می ‌كند، این با دعاها حل می ‌شود و این سرمایه ماست. ▪️ یك وقتی از طرف جمهوری اسلامی ایران یك كنگره بزرگداشتی برای وجود مبارك امام سجاد در دمشق ـ در همین مسائل صحیفه سجادیه ـ برگزار كردند؛ آنجا خب مسیحی حضور دارد، سنی هم حضور دارد، شیعه هم حضور دار،د علمای بزرگ و مسئولانی هم از ایران در این كنگره شركت می ‌كردند و همایش وزینی هم بود. دفعتاً یكی از مهمان های محترم آنجا که مسیحی بود، وقتی كه از عظمت صحیفه سجادیه و از عظمت امام سجاد و از عظمت كربلا شنید ایشان اجازه خواست، مهمان رسمی نبود و برنامه ‌ای هم نداشت، نوبت هم نگرفت؛ از وسط جمعیت از هیئت رئیسه اجازه خواست كه من یك مطلبی درباره امام سجاد دارم. شعر بلندی درباره فضیلت امام سجاد یك مسیحی خواند كه ما دیگر منقلب شدیم، همین شامی كه وجود مبارك امام سجاد او را با زنجیر در گردنش می ‌آورند! همین شام یك مسیحی اجازه می‌ خواهد که با جلال و شكوه در مدح امام سجاد شعر بگوید؛ این نجات دادن جامعه است! این تأثیر سخنان امام سجاد به است «لِیسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیرَةِ الضَّلَالَةِ»، این‌طور جامعه را از جهالت نجات می ‌دهند! این‌طور جامعه را از ضلالت نجات می ‌دهند! اگر خدایی ناكرده این گونه از نجات ها نباشد فرمود: ﴿أَرْبَعینَ سَنَةً یتیهُونَ فِی اْلأَرْضِ﴾[2] خواهد بود، حالا چرا ما گرفتار ﴿یتیهُونَ فِی اْلأَرْضِ﴾ بشویم؟ چرا از آن ﴿وَ جَاوَزْنا بِبَنی إِسْرائیلَ الْبَحْرَ﴾[3] نصیب ما نشود و از آن طرفی نبندیم؟! این همان خداست كه دریا را شكافت، همان خدا برای حسین بن علی و اهل بیت عصمت و طهارت بالاتر از آن را می ‌تواند انجام بدهد. [1]. تهذیب الأحكام، ج6، ص113. [2]. سوره مائده، آیه26. [3]. سوره اعراف، آیه138. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1382/12/14 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa --------------- 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇👇👇
💯 ذلت سازش نتیجه دوری از قرآن امام خمینی (ره): سرشار و منابع طبیعی آنان، با یکدیگر سازش کرده اند. اسرائیل با تباهی و همفکری دولت های استعماری غرب و شرق زائیده شد و برای سرکوبی و استعمار ملل اسلامی به وجود آمد و امروز از طرف همه استعمارگران حمایت و پشتیبانی می شود. انگلیس و آمریکا با تقویت نظامی و سیاسی و با گذاشتن اسلحه های مرگبار در اختیار اسرائیل، آن را به تجاوزات پی درپی علیه اعراب و مسلمین و ادامه اشغال فلسطین و دیگر سرزمین های اسلامی تحریص و وادار می سازند ... اگر دول اسلامی و ملل مسلمان به جای تکیه به بلوک شرق و غرب به اسلام تکیه می کردند و تعالیم نورانی و رهایی بخش قرآن کریم را نصب عین خود قرار داده و به کار می بستند، امروز اسیر تجاوزگران صهیونیسم و مرعوب فانتوم آمریکا و مقهور اراده سازشکارانه و نیرنگ بازی های شیطانی شوروی واقع نمی شدند. دوری دول اسلامی از قرآن کریم، ملت اسلام را به این وضع سیاه نکبت بار مواجه ساخته و سرنوشت ملتهای مسلمان و کشورهای اسلامی را دستخوش سیاست سازشکارانه استعمار چپ و راست قرار داده است. صحیفه امام؛ جلد ۲؛ صفحه ۴۳۸ صحیفه نور؛ جلد ۱؛ صفحه ۱۸۶ پیام امام خمینی (ره) به نامه دانشجویان مسلمان مقیم آمریکا و کانادا در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۵۱ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۳۹ ـ ۳۸ 📌ريا الی بيشتر از هر چيز بايد از که به عبارت ديگر بی اعتنايی و توهين به است بترسد. زيرا اگر کسی اعتقاد به و روز داشته باشد به هيچ وجه نمی کند و اعمال خود را برای جلب توجّه انجام نمی دهد و را با خود همراه نمی نمايد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 📌 تعبیری لطیف در قرآن . 🔹 ما با ظاهر و پوسته وجود خود ـ یعنی با حواس بدنی و آلات بدنی خود ـ ظاهر و پوسته عالم را درک می‌کنیم، و با باطن و هسته وجود خود ـ یعنی با نیروی عقل و ضمیر خود ـ کم و بیش حقایق غیرمحسوس را درک می‌کنیم. . 🔸 در قرآن مجید تعبیر بسیار لطیفی است؛ گاهی که می‌خواهد از حقایق زیر پرده ظواهر بحثی بکند می‌گوید: «اولوا الالباب این حقیقت را درمی‌یابند»؛ یعنی صاحبان لُب. «لُب» یعنی مغز خالص و جدا شده از پوست. . 🔹 «لُب» به عقلی می‌گویند که از آنچه با او مخلوط شده است جدا شده باشد. نمی‌گوید عقل خالی از شوائب، می‌گوید عقل خالص یعنی «جدا شده» از شوائب. در ابتدا نوعی آمیختگی میان محسوسات و تخیلات و معقولات هست. عقل انسان هرگاه به این درجه رسد که از مقهوریت وهم و خیال و حس بیرون آید و خلاص گردد، «لُب» نامیده می‌شود. . 🔸 انسان اگر در علم و معرفت کامل گردد، عقلش از حس و وهم و خیالش جدا و مستقل می‌شود؛ احکام هیچ یک از آنها را با دیگری اشتباه نمی‌کند. در این هنگام به چنین شخصی گفته می‌شود «لبیب». . 📗 استاد مطهری، بیست گفتار، ص ٨-٢٠٧ (با تلخیص) 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
D1737558T13810043(Web).Mp3
1.45M
@ostad_maleki 🔅🔅🔅 با توجه به آیه ۴۸ سوره نسا که خداوند می فرماید «إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَیَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ» چرا این آیه شامل حال شیطان نمی شود؟ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom