📌خانه خراب
پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
إنّ الذي ليسَ في جَوفِهِ شيءٌ من القرآنِ كالبَيتِ الخَرِبِ ؛
کسی که در اندرونش چیزی از #قرآن نیست ، همانند خانه ای ویران است .
📚کنزالعمّال : 2478 منتخب میزان الحکمه : 460
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۰۸ ـ ۱۰۵ #سوره_نساء
📌دستوراتی برای کمالات
#سالک الی #اللّه بايد اين دستورات را برای موفّقيّت خود و رسيدن به #کمالات عمل کند:
اوّل: آنکه بايد بين مردم به #حقّ و درستی حکم کند و آنچه برای خود می خواهد برای #مردم نيز همان را بخواهد و از دستور #قرآن و اهل بيت عليهم السلام #تجاوز نکند.
دوم: نبايد به نفع #خيانتکاران با مردم خوب و #مؤمن دشمنی کند.
سوم: هميشه حالت #استغفار و طلب #بخشش از خدای تعالی را داشته باشد.
چهارم: طرفدار #خائنين نباشد و در اين جهت کاملاً دقت کند. آنها از #مردم می ترسند ولی از #خدا نمی ترسند.
پنجم: #سالک الی #اللّه نبايد سخنی را که خدا دوست نمی دارد به #زبان جاری کند و بکوشد #صمت و #سکوت را بيشتر رعايت کند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قرآن
#اسلام
#استاد_مصطفی_اسماعیل
#قاریان
#تلاوت_قرآن
#سوره_الحاقه
#سوره_حاقه
🔅🔅🔅
📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل سوره الحاقه
🕑 زمان: ۴ دقیقه
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
فضیلت ممتاز آهی بر مصیبت سیّدالشهداء
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#سید_الشهداء
#مصیبت
#اربعین
#محرم
#ماه_مبارک_رمضان
#تسبیح
#کربلا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اربعین
#اندیشه_و_انگیزه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢 عامل موفقیت مسلمین
▪️ جریان اربعین مستحضرید از بهترین عوامل موفقیت یك نظام اسلامی و جامع مسلمان هاست؛ هم از نظر معرفتی و علمی، هم از نظر عبادت و هم از نظر سیاست و وحدت محلّی و دینی؛ زیرا دو عامل است كه جامعه را منسجم و موفق می كند: یكی معرفت آن جامعه است و دیگری عمل به مقتضای این معرفت. اگر خطری در كار باشد، انسان با دو عامل از آن خطر نجات پیدا می كند: یكی اینكه آن خطر را ببیند، مثلاً مار یا عقربی كه می آید انسان باید بینا باشد، شنوا باشد، صدای خطر را احساس كند، وجود خطر را ببیند؛ این چشم سالم می خواهد، گوش سالم می خواهد كه مسئولان ادراك اند، دست و پای سالم میخواهد كه از مار و عقرب فرار كند. اگر كسی چشمش سالم نبود یعنی مجرای ادراكی اش ضعیف بود یا چشم و گوشش سالم بود مجرای ادراكی اش سالم بود، ولی دست و پای او بسته بود این شخص مسموم می شود. جامعه ای از خطر مصون است كه هم بفهمد در بخش اندیشه و هم بتواند دفاع كند در بخش انگیزه؛ با بال اندیشه و با بال انگیزه پرواز می كند؛ اگر نابینا باشد مسموم می شود، اگر بینا باشد ولی پای او بسته و فلج باشد باز مسموم می شود. وقتی انسان از خطر مار و عقرب نجات پیدا می كند كه هم ببیند و هم بتواند فرار كند.
▪️ كسی كه آیه حجاب را می خواند ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾[1] را می خواند تفسیر می كند بحث می كند ولی وقتی از كلاس درس بیرون آمده نامحرم را نگاه می كند، این مشكلش چیست؟ شما باز می خواهی این آیه را به خورد او بدهی، باز می خواهی اعتراض كنی مگر نمیدانی؟! این شخص اعتراض كننده را باید توجیه كرد كه علم، نیمی از قضیه است مگر علم فرار می كند؟! آن دست و پا فرار می كند، دست و پای این شخص هم كه بسته است، مگر علم چشم را می پوشاند این ﴿قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ﴾ مگر كار علم است؟ كار عزم است! لذا كاملاً با اینكه می داند رشوه حرام است در قرآن كریم تصریح شده است ﴿أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ﴾[2] این آیه را ممكن است تفسیر بكند، سخنرانی هم بكند اما نه از رومیزی نه از زیرمیزی از این نمی گذرد، برای اینكه آن كه باید تصمیم بگیرد آن نیروی انگیزه است و آن كاری با اندیشه ندارد، شما یك اعتراض میكنی مگر نمی دانستی؟! مثل اینكه كسی كه پای او بسته است و قدرت فرار ندارد، شما مكرّر اعتراض بكنی مگر ندیدی مار دارد می آید؟! خب بله مار دارد می آید و دید، اما چشم كه فرار نمی كند، پا فرار می كند پا را بستند.
▪️ ما احتیاج داریم یك حوزه اندیشه علمی تحقیقی پژوهشی صافی داشته باشیم كه خوب بفهمیم، یكی هم قلمرو انگیزه و عزم و اراده كه تصمیم بگیریم. در زیارت اربعین كه از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) رسیده است، وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود سیدالشهداء (سلام الله علیه) قیام كرد برای اینكه هم در قلمرو اندیشه دست مردم را باز كند تا مردم خوب بفهمند، هم در بخش انگیزه آن حوزه عزم و اراده و نیت را باز كند «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛[3] یعنی كاری كه حسین بن علی (سلام الله علیه) كرد این بود كه مردم را دانشمند كرد (یك)، مردم را با عزم و اراده كرد كه ﴿إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾[4] (دو).
[1]. سوره نور, آیه30.
[2]. سوره مائده, آیه42.
[3]. تهذیب الاحکام، ج6، ص113.
[4]. سوره شوری, آیه43.
📚 دیدار جمعی از فعّالان فرهنگی با حضرت استاد
تاریخ: 1390/10/24
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
عامل موفقیّت مسلمین.mp3
1.9M
#اربعین
#اندیشه_و_انگیزه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💢 عامل موفقیت مسلمین
📚 دیدار جمعی از فعّالان فرهنگی با حضرت استاد
تاریخ: 1390/10/24
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (52)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 تفسير
◽ آراى مفسران
(درباره حروف مقطعه قرآن)
☑ راى هفدهم
▫ محتمل است اين حروف به گونه اى ناظر به تعداد آيات سوره ها باشد.
⏪ پاسخ: اين وجه نيز از وجوه استحسانى و فاقد دليل است و چون 85 سوره قرآن حروف مقطعه ندارد پذيرش چنين وجهى دشوار است.
🔅🔅🔅
☑ راى هجدهم
▫ از ابوبكر تبريزى نقل شده است كه چون خداوند مى دانست گروهى از اين امت به قدم قرآن قائل مى شوند، اين حروف را در ابتداى برخى سوره ها آورد تا انسانها بدانند كه قرآن از همين حروف حادث تشكيل شده است. پس قرآن قديم نيست ؛ اگر كسى قائل شود قرآن قديم است، بايد اين حروف را نيز قديم بداند و چون كسى اين حروف را قديم نمى داند، قرآن را نيز نبايد قديم دانست. (144)
⏪ پاسخ: اين راى نيز فاقد هر گونه برهان عقلى و دليلى نقلى است. افزون بر اين كه، قائلان به قدم قرآن، به قدم حروف آن نيز فتوا مى دهند.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت16:تفسیر آسان آیات 29 تا 36 سوره مطففین
إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كانُوا مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ «29» وَ إِذا مَرُّوا بِهِمْ يَتَغامَزُونَ «30» وَ إِذَا انْقَلَبُوا إِلى أَهْلِهِمُ انْقَلَبُوا فَكِهِينَ «31» وَ إِذا رَأَوْهُمْ قالُوا إِنَّ هؤُلاءِ لَضالُّونَ «32» وَ ما أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حافِظِينَ «33» فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ «34» عَلَى الْأَرائِكِ يَنْظُرُونَ «35» هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ ما كانُوا يَفْعَلُونَ «36»
همانا مجرمان پيوسته به اهل ايمان مىخنديدند. و هرگاه از كنارشان مرور مىكردند، (از روى تمسخر) با چشم و ابرو به يكديگر اشاره مىكردند. و هرگاه به سوى اهل خودشان (و همفكران منحرفشان) باز مىگشتند، (شادمان از تمسخر) طنزگونه و بذلهگويان باز مىگشتند. و هرگاه اهل ايمان را مىديدند، مىگفتند: شكّى نيست كه آنان گمراهند. در حالى كه آنان، رسالت نگهبانى بر مؤمنان را نداشتند. پس امروز، اهل ايمان بر اين كفّار مىخندند. در حالى كه بر تختهاى بهشتى نظارهگرند.
كه آيا كافران كيفر عملكرد خود را ديدهاند؟
🔅🔅🔅
▫ «غَمز» به معناى عيبجويى از ديگران با اشاره چشم و ابرو است.
☑ 1- مؤمنان بايد آماده برخوردهاى نارواى گنهكاران و مجرمان باشند. «إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا»
☑2- خنده، غمزه، نيش و نوشهاى ديگران شما را دلسرد نكند، زيرا خود آنان مجرم هستند. «إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا»
☑3- تمسخر و تحقير، روش ديرينه مجرمان است. كانُوا ... يَضْحَكُونَ
☑4- مجرم به گناه خود قانع نيست، پاكان را تحقير مىكند و به آنان ضربه روحى مىزند. «يَضْحَكُونَ، يَتَغامَزُونَ»
☑5- ساختن طنز و فكاهى براى تمسخر مؤمنان از شيوههاى مجرمان است.
«انْقَلَبُوا فَكِهِينَ»
☑6- اصرار بر گناه، ديد و قضاوت انسان را عوض مىكند. (جالب است كه مجرمان، مؤمنان را گمراه مىپندارند.) «قالُوا إِنَّ هؤُلاءِ لَضالُّونَ»
☑7- گنهپيشگان، لايق قضاوت و اظهار نظر درباره مؤمنان نيستند. «قالُوا إِنَّ هؤُلاءِ لَضالُّونَ وَ ما أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حافِظِينَ»
☑8- مؤمنان، نبايد انتظار تأييد مخالفان را داشته باشند. «وَ ما أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حافِظِينَ»
☑9- گويا مجرمان، خود را قيّم مؤمنان مىدادند كه خداوند آن را نفى مىكند. «وَ ما أُرْسِلُوا عَلَيْهِمْ حافِظِينَ»
☑10- مؤمنان در قيامت، عامل رنج روحى مجرمان هستند، زيرا در آنجا مؤمنان نيز به آنان خواهند خنديد. «فَالْيَوْمَ الَّذِينَ آمَنُوا مِنَ الْكُفَّارِ يَضْحَكُونَ»
☑11- كيفر در قيامت، با گناه در دنيا تناسب دارد. (كيفر خندههاى تمسخرآميز در دنيا، مورد خنده قرار گرفتن در آخرت است.) الَّذِينَ أَجْرَمُوا كانُوا ... يَضْحَكُونَ- الَّذِينَ آمَنُوا ... يَضْحَكُونَ
☑12- كيفرهاى قيامت، بازتاب اعمال خود انسان است. «هَلْ ثُوِّبَ الْكُفَّارُ ما كانُوا يَفْعَلُونَ»
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مطففین 28 تا36 قرائتی.mp3
866.7K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت17:تفسیر صوتی آیات 29 تا36 سوره مطففین
📼 استاد محسن قرائتی
🔅🔅🔅
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زیارت اربعین همراه با هم فردا ساعت 10 صبح انشاء الله التماس دعا عزیزان
https://eitaa.com/jebhefarhangi
👇🏼👇🏼👇🏼
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🆔 @rahighemakhtoom
ایثار بزرگ حسین بن علی (ع) برای نجات مردم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#زیارت_اربعین
#اربعین_حسینی
#اربعین
#حسین_بن_علی
#سالار_شهیدان
#ایثار
#جهل
#ظلم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل ایثار بزرگ سیّدالشهداء (ع) در زیارت اربعین
این بیان نورانی را وجود مبارک سیّدالشهدا در اربعین به تمام رسانده؛ گفت: انبیاء آمدند، #عذر را بر طرف کردند؛ منم (اَعذَرَ فِی الدعاء)؛ (وَ مَنَحَ النُّصح)، دیگران #نصیحت کردند، من نصیحت بخشی کردم. آن کاری که #انبیا کردند، من هم کردم؛ ولی کافی نبود، درست است که انبیای فراوانی را #شهید کردند، (یَقتُلُونَ النّبیینَ بِغَیرِ الحَق)، (وَ قَتلِهِمُ الاَنبیاء)؛ این تعبیرات هست. اما یک کسی با تمام زن و بچه اش به دیار #اسارت و #شهادت برود، بی سابقه است!! (وَ بَذَلَ مُهجَتَهُ فیکَ لِیَستَنقِدّ عبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حَیرَهِ الضَلالَه). از #سرگردانی که کدام راه را #انتخاب بکنند، اینها را نجات بدهد؛ و البته اثر بخش بود.
🔷️ ر.ک تهذیب الاحکام / جلد ۶ / صفحه ۱۱۳ _ زیارهُ الاَربعین و سوره آل عمران / آیه ۲۱ و سوره نساء / آُیه ۱۵۵
✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۴/۰۹/۱۲
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#اربعین
#اربعین_حسینی
#زیارت_اربعین
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
با سلام و عرض ادب محضر همراهان عزیز
عزاداری ها و زیارت همگی قبول حق تعالی و التماس دعا
جهت استحضار دوستان عزیز عرض کنم
به حول و قوه الهی زین پس روزهای پنجشنبه و جمعه برنامه های زیر ارائه می گردد :
۱ شرح و تفسیر حکمت های نهج البلاغه استاد بزرگوار جناب حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی
۲ شرح و واکاوی دعای۲۳صحیفه سجادیه کارشناس معارف اسلامی جناب آقای سید محمد عبداللهی
۲ شرح کتاب سه دقیقه در قیامت توسط استاد بزرگوار جناب حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه (فقط روزهای جمعه)
با تشکر از همراهی دوستان با این صفحه ارزشمند قرآنی منتظر ارائه پیشنهادهای شما هستیم.
خادمان صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
96-01-29 حکمتـ 3 تا 5.mp3
1.44M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۳تا۵
📼استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۱۱ ـ ۱۱۰ #سوره_نساء
📌استغفار
#سالک الی #اللّه بايد هميشه در حال #استغفار باشد و از خدای تعالی طلب #آمرزش از کوتاهی هايی که در راه دارد بکند و بداند که اگر کار بدی يا #گناهی انجام داد، بر #ضرر خود انجام داده و نگذارد اين ضرر دوام پيدا کند و بلکه با #استغفار آن را جبران نمايد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 45.mp3
11.73M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 66
📼 قسمت: چهل و پنجم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
🌴🌴🌴
✳️عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی
﷽
و امنن علی بالصحة و الامن والسلامةِ فی دینی و بدنی
⏪⏪ عامل تامین کننده عافیت :برخورداری از دین سالم و تن سالم
سلامت دینی یعنی چه:
سلامت دين و قلب و عاقبت به خيرى سرمايه ارزان و برنامه ساده اى نيست كه هر كس به راحتى بخواهد به دست آورد، كسى كه دچار انواع آلودگی ها و برده انواع شياطين و غرق در درياى شهوات و هوی و هوس ها است و مسير و راه و شكل زندگيش ضد سلامت واقعى است و اصولًا به خاطر حاكميت شهوات حيوانى، مخالف با اصول سلامت است و بلكه از اين بالاتر هلاكت را نجات و نجات را هلاكت مى داند، چگونه حفظ دين و سلامت دين كند، چنين شخصى ابتدا بايد تمام عوامل مهلكه را از خود دور كند و به حقيقت متدين شود، آن گاه براى سلامت دينش بكوشد.
🌴🌴🌴
👈 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست.
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل (اگر ثوابی داشته باشد)هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#رحیق_قرآنی
💢 فرازی از پیام به همایش بین المللی "اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر"
⏪ هر کس خيال کند که خودش چيزي را کشف کرده و در نهان و نهاد خود ـ معاذالله ـ منکر مبدا باشد اين پديده علمي و ابتکار را به خود اسناد دهد در حالي که خود لرزان است، به تفکرات خود اسناد بدهد در حالي که تفکراتش زلزلهزدهاند و هر لحظه تغيير پذيرند، اين نارواست «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْك».
⏪ يک حرف بسيار لطيفي حکيم سنايي دارد که اگر کسي بخواهد به بارگاه الهي بگويد من آن هستم که فلان زحمت را کشيدم فلان ابتکار را کردم فلان اختراع را کردم فلان چيز را کشف کردم، با علم خود به بارگاه رفيع الهي بار ببرد، او بايد بداند که هميشه اهل کارگاه است نه بارگاه و اگر خواست با خداي خود سخن بگويد نبايد بگويد من آن هستم که اين زحمات کشيدم!
روي گردآلود برزي او كه بر درگاه او ٭٭٭ آبروي خود بري گر آب روي خود بري
⏪ يعني اگر کسي خواست با خداي خود مناجات کند زمزمه کند در کنار بارگاه الهي سجده کند، نبايد بگويد من آن هستم که فلان علم را کشف کردم، من آن هستم که فلان خدمت را کردم، من آن هستم که فلان خدمت را به جامعه تحويل دادم! اگر کسي خواست به بارگاه الهي بار يابد بايد کارگاهي فکر نکند بارگاهي فکر کند. بارگاهي که فکر کرد روي گردآلود ميبرد سوي او. «روي گردآلود بر زي او» يعني به طرف او، چرا؟«آبروي خود بري گر آب روي خود بري» اگر بگويد من اين همه زحمت کشيدم، فوراً ميگويند اينها را ما به تو داديم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom