70_se_daghighe_dar_ghiamat_aminikhaah.ir.mp3
21.81M
👍 شرح و بررسی کتاب #سه_دقیقه_در_قیامت
📎 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم
📼جلسه هفتادم
🔅🔅🔅
* سیره بزرگان در برخورد با اهالی خانواده
* احترام به سادات در خانه
* ملکوت سبک زندگی در آخرین خطبهی پیامبر اکرم ص
* سی کذاب امت پیامبر
* تهلیل چه کسی دروغ است؟
* معنای واژه بشارت
* افرادی که با هامان محشور میشوند!
* چرا قارون به سرنوشت بدی دچار شد!؟
* ملکوت کسانی که مانور اشرافیت میدهند!
* وای بر خانههایی که با ریا ساخته میشود!
* در وادی حقالناس خیلی گرفتار است، کسی که.....
* جنس گرفتاری دنیوی و گرفتاری برزخی
* ملکوت بیاهمیتی به قرآن
* بوی تعفن در برزخ
* نکات تکاندهنده در مورد صورت برزخی زناکاران
* چرا عدهای حیا و عفت را جدی نمیگیرند!
📅99/06/21
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌دستاویز محکم
🗓پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:
كتاب الله فيه نبأ ما قبلكم و خبر ما بعدكم و حكم ما بينكم هو الفصل ليس بالهزل هو الذي مَن تركه من جبار قصمه الله و من ابتغي الهدي في غيره اخلّهُ الله فهو حبل الله المتين.
در قرآن است خبر از ماقبل و مابعد شما و حکم و دستور در میان شما، او بزرگی است که بیهوده در او نیست، او کتابی است که هر کس آن را ترک کند، خدا او را ترک می کند و کسی که بخواهد هدایت را از غیر آن، خدا او را ذلیل می کند، او ریسمان محکم الهی است.
📗مجمع البیان، ج 1، ص 16
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۶ نماز نشانه ی شکر خداوند - صفحه ۲۵]
نماز نشانه ی شکر خداوند
خداوند متعال بعد از آن که نعمت کوثر را به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله مرحمت میکند میفرماید:
در برابر این عطای ما برای خداوند نماز بخوان؛ «انّا أعطیناک الکوثر * فصلّ لربّک... ». [۲]
فخر رازی میگوید: در این سوره خداوند در برابر نعمت کوثر نمی فرماید «فاشکر» بلکه فرموده: «فصلّ»؛
جهتش آن است که شکر بر سه قسم است: لفظی، عملی و قلبی، و نماز مشتمل بر هر سه قسم شکر است. [۳]
----------
[۲]: ۲. کوثر / ۱ ۲.
[۳]: ۳. تفسیر کبیر / ج ۳۲ / ۱۲۲.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
امام (ره) و مدعی ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_خمینی
#امام_زمان
#جماران
#آیت_الله_توسلی
#خاطره
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom1
معیار روابط بین الملل.mp3
2.06M
🔹 معیار روابط بین الملل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 معیار روابط بین الملل
🔸 اسلام نه دین انزوا است تا جدای از جهان زندگی كند و نه سلطه پذیر است و نه سلطه گر؛ هم اصل انزوا را باطل می داند و هم سلطه گری را امضا نمی كند و هم سلطه پذیری را، چون معیار این روابط را #قسط_و_عدل تنظیم می كند. اگر بر اساس قسط و عدل رابطه تدوین و تنظیم شد، انسان نه از قدرت خود سوء استفاده می كند و نه اجازه می دهد مقتدری از قدرتش سوء استفاده كند؛ لذا در عین حال كه در سوره مباركه «ممتحنه»[1] رابطهٴ با كفّار را امضا كرده است، در سورهٴ «انفال»[2] یا «توبه» رابطهٴ با مستكبران را امضا نكرد، چون كافر قابل زندگی مسالمت آمیز است.
كافر گرچه اصول الهی را نمی پذیرد، ولی اصول انسانی را می پذیرد؛ امّا مستكبر نه اصول الهی را می پذیرد و نه اصول انسانی را و خوی استكبار [هم] پیمان شكنی است؛ لذا قرآن در عین حال كه فرمود شما می توانید با كافران زندگی مسالمتآمیز داشته باشید، فرمود با مستكبران همواره در نبرد باشید؛ زیرا خوی آنها نقض عهد است ﴿فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَأَیمَانَ لَهُمْ﴾،[3] این از آن غُرر آیات قرآن كریم است؛ فرمود با مستكبران بجنگید نه برای اینكه كافرند، بلكه برای آنكه مستكبرند. مستكبر همواره خود را تحمیل می كند و به هیچ پیمانی احترام نمیگذارد.
🔸 الآن مشكل سازمان ملل این نیست كه عدّه ای مسلمان هستند و عدّه ای كافر، مشكل عدم موفّقیت سازمان بین الملل آن است كه عدّه ای مستضعف و عدّه ای هم مستكبر هستند.
مستكبران به هیچ قطعنامه ای اعتنا نمی كنند و قرآن كریم پیامش این است که چون مستكبر به سوگند، به عهد و به میثاق بین الملل اعتنایی ندارد و همواره در صدد تحمیل است با او به نبرد برخیزید تا او خلع سلاح بشود؛ مادامی كه او مسلّح به اقتدار است و خوی پیمان شكنی در اوست زندگی در #دهكده_عالم ممكن نیست! در این خلال به ما دستور داد كه اگر شما قدرت پیدا كردید خوی استكباری بد است ولو نسبت به كافران! هیچ مسلمانی حق ندارد نسبت به كافر ستم بكند، چه اینكه هیچ انسان حق ندارد نسبت به حیوان ستم بكند. ظلم ولو نسبت به حیوان هم ممنوع است؛ خواه آن حیوان حلال گوشت باشد، خواه حرام گوشت. ظلم در هر جا مصداق پیدا كرده است ممنوع است؛ لذا قرآن كریم روابط را بر اساس قسط و عدل تنظیم می كند، نه اجازه می دهد كه كسی از قدرتش سوء استفاده كند ظالمانه برخورد كند و نه اجازه میدهد كسی استضعاف پذیر باشد و زیر سلطه برود، مگر اینكه مقدور او نباشد؛ لذا در عین امضای روابط با كفّار فرمود این رابطه را در محدوده جان راه ندهید، شما اگر خواستید با مسلمان ها رابطه برقرار كنید ضمن اینكه روابط تجاری، صنعتی، سیاسی و مانند آن دارید می توانید در قلب یكدیگر راه پیدا كنید، چون هر دو مسلمان و مومن هستید؛ ولی با كفّار رابطه نهانی و نهایی نداشته باشید.
[1]. سوره ممتحنه, آیه8؛ ﴿لَا ینْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یقَاتِلُوكُمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یخْرِجُوكُمْ مِنْ دِیارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیهِم﴾.
[2]. سوره انفال, آیه60؛ ﴿وَأَعِدُّوا لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ وَمِن رِّبَاطِ الْخَیلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ یعْلَمُهُمْ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَیءٍ فِی سَبِیلِ اللَّهِ یوَفَّ إِلَیكُمْ وَأَنتُمْ لَا تُظْلَمُونَ﴾.
[3]. سوره توبه, آیه12.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
@rahighemakhtoom1
📌پست موقت و مهم
پیامبر اسلام (ص):
«با نمک آغاز کن و با نمک پایان ده، چرا که درمان هفتاد درد در نمک است…» (بحار الانوار، ج ۶۶، ص ۳۹۸، ح ۲۱)
دکتر تومانیانس در کتاب «Hygienic ruler in Islam»:
ورود نمک در دهان، غدههای اطراف دهان را تحریک و به ترشح آنها سرعت میبخشد؛ از اینرو، غذا را زودتر هضم و برای فرو بردن حاضر میسازد.
زمانی که نمک وارد معده خالی از غذا میگردد، غده معده را تحریک میکند و ترشحات زیادتری به وجود میآورد و سبب زود فرو بردن و زود هضم شدن غذا میگردد.
خوردن نمک بعد از غذا نیز، غدد بزاقی را تحریک می سازد و باعث زیاد شدن آب دهان می گردد.
بنابراین، انسان ناگزیر به فرو بردن یا بیرون کردن آن از دهان می شود که در هر دو صورت، چربی یا غذای باقی مانده در دهان و بین دندان به همراه آب دهان برطرف می شود و…
در هر گرم بزاق دهان انسان حداقل یکصد هزار میکروب وجود دارد که مصرف نمک طعام قبل از خوردن هرچیز باعث کاهش این میکروبها میشود. همچنین نمک از نظر شیمیایی PH خنثی (بافری) دارد، و میتواند اثر اسیدی و قلیایی غذاهای شیرین و ترش را خنثی کند، بنابراین توصیه می گردد پس از غذا حتما مقداری نمک میل کنید.
سایت پزشکی Mehrteb
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
«#سوره_مائده» برداشت از آیه ۷
📌#نعمتهای_الهی
#سالک الی #اللّه اگر بخواهد همیشه #خوشحال و با#نشاط به سیر و سلوکش ادامه.دهد،
اوّل: باید #نعمت های الهی را در همه وقت #متذکر باشد.
دوّم: آن که عهد و پیمانی که در #عالم_ذر با #خدا بسته است و گفته است:
شنیدیم و #اطاعت می کنیم، را فراموش نکند و بکوشد که مراحل #تقوی را بپیماید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (60)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 بحث روايى
روايات تفسيرى حروف مقطعه قرآن به چند گروه تقسيم مى شود:
☑ 1- رواياتى كه آنها را اجزاى اسم اعظم الهى مى داند:
▫ قال: (الم) هود حرف من حروف اسم الله الاعظم فى القرآن الذى يولفه النبى و الامام الذى اذا دعى به اجيب. (164)
▫ على بن ابراهيم قال: قال: (الر) هو حرف من حروف الاسم الاعظم المقع فى القرآن، فاذا الفه الرسول و الامام فدعا به اجيب بها (165)
▫ على بن ابراهيم قال: (طسم) هو حرف من حروف اسم الله الاعظم المرموز فى القرآن. (166)
▫ عن اميرالمومنين (عليه السلام) و... ان الحروف المقطعه فى القرآن اسم الله الاعظم، الا انا لا نعرف تاليفه منها. (167)
=============================
164- تفسير برهان ، ج 1، ص 53
165- همان ، ج 2، ص 177
166- همان ، ج 3، ص 179.
167- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 151
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت36 :تفسیر آیه19و20 سوره مطففین
✳ وَ مَا أَدْرَاکَ مَا عِلِّيُّونَ
▫ «عِلِّیُّونَ»: این واژه ملحق به جمع مذکّر سالم است و اعراب به حروف دارد و به عنوان مفرد به کار میرود.
☑ ۱ - ابزار شناخت دیوان نامه هاى عمل نیکوکاران، در دسترس همگان نیست. (و ما أدریک ما علّیّون)
☑۲ - جایگاه نامه هاى عمل نیکوکاران، داراى ویژگى هایى فراتر از حد بیان است. (و ما أدریک ما علّیّون)
🔅🔅🔅
✳ کِتَابٌ مَرْقُومٌ
▫ «کِتَابٌ»: مراد دیوان خیرات نیکوکاران است. «مَرْقُومٌ»: نشاندار به علائمی که بیننده با نخستین نگاه پی میبرد به خیرات و حسنات مندرج در آن. نوشته شده.
☑۱ - دیوان نامه هاى عمل نیکوکاران، نوشته اى خوانا و نشانه دار است. (کتب مرقوم)
«مرقوم»; یعنى، داراى علامت و به معناى واضح و درشت خط نیز آمده است.
☑۲ - نامه هاى عمل نیکوکاران در دیوان جامع (علّیّین)، با یک دیگر مشتبه نخواهد شد. (کتب مرقوم)
☑۳ - پاداش هاى نیکوکاران، تخلّف ناپذیر و داراى مشخّصاتى واضح و بى ابهام است. (کتب مرقوم)
چنانچه «کتاب» به معناى مکتوب و مقدر و نیز «مرقوم» به معناى نوشته واضح و درشت خط باشد; برداشت بالا استفاده مى شود.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت37 :تفسیر آیه21 و22سوره مطففین
✳ يَشْهَدُهُ الْمُقَرَّبُونَ
▫ «یَشْهَدُهُ»: در آنجا حضور بهم میرسانند. حضور فرشتگان بزرگوار، برای ثبت و نگارش خیرات و حسنات نیکان .یا برای مراقبت و نگهبانی از آن است . برخی هم (یَشْهَدُهُ) را به معنی مشاهدهاش میکنند، یا بر آن گواهی میدهند، دانستهاند (نگا: نمونه، جزء عم محمّد عبده).
▫ «الْمُقَرَّبُونَ»: فرشتگانی که در پیشگاه خدا دارای منزلت و مکانت خاصّ هستند. مؤمنان برگزیدهای که دارای مقامی بس والا هستند .
☑ ۱ - مقرّبان درگاه خداوند، شاهد و ناظر دیوان اعمال نیکوکاران اند. (یشهده المقرّبون)
ظاهر آن است که مراد از «مقرّبون»، افرادى غیر از «أبرار» است. این گروه - با توجّه به «عیناً یشرب بها المقرّبون» در آیات بعد - ممکن است کسانى باشند که گوى سبقت را از ابرار ربوده و به مقام قرب الهى رسیده اند. نظارت و مشاهده اعمال ابرار - که از کارهاى مقرّبان شمرده شده - بیانگر برترى مقام آنان از مقام ابرار است.
☑۲ - مقام قرب خداوند، والاتر از مقام نیکوکاران، و مایه شایستگى انسان براى آگاهى از کردار نیکوکاران و مشاهده نامه اعمال آنان است. (یشهده المقرّبون)
☑۳ - مقرّبان درگاه خداوند گواهان نامه اعمال نیکوکاران اند. (یشهده المقرّبون)
فعل «یشهد»، یا از «شهود» به معناى حضور است و یا از «شهادة» که ابن اثیر در نهایه آن را «خبر دادن از مشاهدات خویش» معنا کرده است; در هر صورت گواه بودن «مقرّبون» استفاده مى شود; زیرا در معناى اول حضور و نظارت آنان به منظور گواهى دادن است و معناى دوم - که در آن صورت «یشهده» به معناى «یشهد به» خواهد بود - صریح در نکته یاد شده است.
🔅🔅🔅
✳ إِنَ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ
☑۱ - انسان هاى درست کار، راست گفتار و مطیع خداوند، در انبوه نعمت هاى وصف ناپذیر آخرت جاى خواهند گرفت. (إنّ الأبرار لفى نعیم)
از جمله معانى بیان شده براى «برّ»، «صلاح و درست کارى»، «اطاعت» و «صداقت» است (لسان العرب). «نعیم»; یعنى، نعمت فراوان (مفردات راغب). نکره بودن آن، دلالت دارد که وصف نعمت ها امکان پذیر نیست. مراد از آن - به قرینه آیات بعد - نعمت هاى آخرت است.
☑۲ - بهره مندى ابرار از نعمت هاى آخرت، همیشگى است. (إنّ الأبرار لفى نعیم)
حرف «فى» در این آیه، براى ظرفیت مجازى است و بر استقرار ابرار در نعمت دلالت دارد. جمله اسمیّه «إنّ الأبرار...»، تأکیدى بر مداومت و ثبوت است.
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢 تشبیهی شگفت انگیز
📈 دين ستيزی و له له زدن سگ
⏪ آیه 175 سوره اعراف از کسی صحبت میکند که آیات خدا را دور انداخته و بجای آن پيوسته هوس خود را دنبال کرده، و در ادامه آن آیه 176 چنين می گويد:
« و اگر می خواستیم او را با آیات خود بلند مي کردیم ولی او زمین گیر شد (یعنی اگر "ما" می خواستیم برای او تصمیم بگیریم و انتخاب کنیم او را بلند می کردیم، ولی انتخاب به او دادیم و او به زندگی و مال دنیا دل بست) و پيوسته هوس خود را دنبال نمود، بنابر اين او مانند سگ میماند، اگر بار روی آن بگذاری له له می زند اگر هم آنرا رها کنی له له می زند. اينست نمونه کسانی که آیات خدا را دروغ می پندارند. داستان های واقعی را بگو با امید به اینکه اینها بينديشند».
⏪ له له زدن سگ تنفس سريع است با دهانی باز و با زبانی معمولاً افتاده به بيرون از دهان. سگ در حالت عادی ميان 30 تا 40 نفس می زند و در حالت له له زدن ميان 300 تا 400 نفس. سگ اغلب هنگام بالا رفتن دمای گرمای بدنش له له می زند تا خود را خنک کند، چون غده های عرقی کافی برای خنک نمودن خود ندارد، (کمی در پاها دارد که برای خنک نمودن بدن آن کافی نيست) بنابر اين با له له زدن خود را خنک می کند. در نفس زدن هوای خنک وارد بدن ميشود و هوای گرم از بدن خارج می شود و به اين وسيله خود را تهويه و خنک ميکند.
▫ سگ علاوه بر دليل فوق که "بالا رفتن دمای گرمای بدن وی" بود، بدلايل زياد ديگری همچون تشنگی، شادی، خوشنودی، ناخوشنودی، برخورد ناگهانی با چيزی، کار و خستگی، درد های روانی و جسمی، اندوه و غيره نيز له له میزند.
⏪ آيه گفت نمونه کسانيکه آيات خداوند را دروغ می پندارند مانند سگ است که چه بار روی آن بگذاری و چه آنرا بحال خود واگذاری در هر حال له له خود را می زند. بنابر شناختی که از سگ داريم معنی اين تشبيه اينست که فرد دين ستيز در هر حال دين ستيزی خود را دارد چه دين بنوعی با او کاری داشته باشد و چه نداشته باشد.
ما امروزه درستی اين گفته آيه را در غرب می بينيم. امروزه در غرب دين اساساً با کسی کاری ندارد، ولی دين ستيزان دين ستيزی خود را دارند. يعنی اين از سرشت آنهاست همانگونه که له له زدن سگ نيز از سرشت خود آنست و می تواند هيچ ربطی به کار و رفتار انسان با آن نداشته باشد. (و سرشت انسان البته از نظر قرآن بدست خود انسان است).
◾ توصیه به مطالعه و انتشار حداکثری
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اخلاص 33.mp3
4.59M
#سیر_و_سلوک (33)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:37دقیقه
🌿🌿🌿
📼اخلاص 2
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
اعراف 2.mp3
14.8M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 2
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و حضرت محمد صلی الله علیه و آله...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۸ #سوره_مائده
📌استقامت و #پایداری
#سالک الی #اللّه باید آنچنان دارای #استقامت و پایداری باشد و #حقایق را محکم حفظ کند که دشمنی های دیگران او را روی #تعصب به بی عدالتی، #ظلم به آنها و اعتراف نکردن به حق، وادار نکند.
#سالک الی #اللّه باید آنچنان #عادل و میانه رو باشد که به هیچ وجه #انحراف نداشته باشد که این به تقوی نزدیکتر است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
[یکصد و چهارده نکته از قران کریم درباره نماز - ۱۷ اذان و اقامه در نماز - صفحه ۲۶]
📌 اذان و اقامه در نماز
از آیات کریمه ی قرآن میتوان جملاتی که در اذان و اقامه گفته میشود استفاده کرد:
الف «اللّه اکبر»؛ «و کبّره تکبیرا». [۴]
ب «أشهد أن لا اله الاّ اللّه»؛ «فاعلم أنّه لا اله الاّ اللّه». [۱]
ج «أشهد أن محمّدا رسول الله»؛ «یس * و القرءان الحکیم * إنّک لمن المرسلین». [۲]
د «أشهد أن امیر المؤمنین علیّا ولیّ الله»؛ «انّما ولیّکم الله و رسوله و الّذین ءامنوا الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم راکعون» [۳]، که به اتفاق مفسران این آیه در شأن حضرت علی علیه السلام بوده و ولایت او در کنار ولایت خدا و پیامبرش مطرح شده است.
----------
[۴]: ۴. اسراء / ۱۱۱.
[۱]: ۱. محمد / ۱۹.
[۲]: ۲. یس / ۱ ۳.
[۳]: ۳. مائده / ۵۵.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom