هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ملزومات پژوهش
🔸 چند نكته است كه برای پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه #پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك #ظرفیت_خاص داریم، آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به «اذن الله» بدانند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾[1] هر كدام با یك ظرفیت خاصی خلق شدیم.
2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»[2] یا «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ»[3] این گذشته از این كه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه إخباری هم دارد. خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد برای چه #خلق شده است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ﴾،[4] نه خیر! [اینکه] این آقا برای چه خلق شده است؟ اینها اصلاً برای كار #علمی خلق شده یا برای كار #عملی؟ [اگر خلقت او برای] كار علمی هست، رشته اش چه است و تا چه حد است؟ این «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ».
2️⃣ مطلب سوم همان است كه در كتاب های اصولی ملاحظه فرمودید که اگر كسی #ظرفیت خود را با كالاهای بی خود پُر كند، از آن كالای اصلی می ماند؛ برای این است كه می گویند اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود، این یك مقدار آب خواست به او دادید و خشك هم شد.
🔸 قصه خواندن، حرف های #باطل گوش دادن، حرف های #غیر_علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن و حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل یك كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده است، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد! یك آدمی كه دهان باز می كند و حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند و حرف غیر علمی گوش می دهد، او با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر #عالم نمی شود! مرحوم #بوعلی می گوید كه من تعهد كرده ام كه دیگر قصه نخوانم![5] خب آدم وقتی قصه بخواند، افسانه ای درمی آید! یك فقیه اگر بخواهد با قصه مغزش را پر كند دیگر فقیه نمی شود؛ [همچنین] یك اصولی، یك حكیم یا مفسر. بنابراین ما وقتی در یك رشته ای داریم كار می كنیم باید بدانیم كه با پفك مغز را پر نكنیم، این دیگر یقیناً ملا نمی شود. این [شخص] مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است با حرف های علمی آشناست، همین كه پایش از این جا رفته بیرون با امور دیگر؛ این مغز، مغز محقق و #پژوهشگر نیست!
4️⃣ مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند كه محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه ای دریافت بكند و برود، اما مراكز علمی این چنین نیست؛ #محصول_كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی و ظرف سازی و صنایع كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد یك پوسته اش نصیب او می شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، [در] مراكز تحقیقی #عصاره_مطلب كه علم است [را] به همراه می برد و چهار صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را به مؤسسه می دهد، اینكه علم نیست! بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنچه كه #علم است را به همراه می برد.
🔸 برای اینكه آنچه را [که محقق] به همراه می برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم ابن ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ ابن ادریس در مقدمه سرائر همان جلد اولش هست كه بزرگانی قبل از من این چنین بودند كه «غبرت أربعین سنة ما قلت و لا بت إلا و الكتاب موضوع على صدری»،[6] این «ما قلت و لا بت» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه با #كتاب خوابیدم، كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و با #مطالعه خوابیدم؛ آن وقت این می شود ابن ادریس و این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند و نه پیغمبر!
[1]. سوره نوح, آیه14.
[2]. مصباح الشریعة، ص13؛ متشابه القرآن و مختلفه(لابن شهر آشوب)، ج1، ص44.
[3]. عیون الحكم و المواعظ، ص261؛ «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ یتَعَدَّ طَوْرَهُ».
[4]. سوره ذاریات, آیه56.
[5]. تسع رسائل فى الحكمة و الطبیعیات، ص142؛ (الرسالة الثامنة فی العهد).
[6]. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج1، ص43.
#روز_پژوهش
#ظرفیت_خاص
#مطالعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از پژوهشگران با حضرت استاد
تاریخ: 1384
🆔 @a_javadiamoli_doross
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#قرآن #تدبر 🔅🔅🔅 ✅اصل اول ◽️قرآن به عنوان مهمترين رافع نياز انسان، عطايي منحصر به فرد برای اوست.
#قرآن
#تدبر
🔅🔅🔅
✅اصل دوم
درجات انسان در دنيا و آخرت به فهم معاني آيات قرآن وابسته است. لذا هر چه انسان به اين مفاهيم انس بيشتري داشته باشد، از رفعت، شكوه و درجه بيشتري نزد خداوند (در دنيا و آخرت) برخوردار است.
عَن حَفصٍ قَالَ سَمِعتُ مُوسَى بنَ جَعفَرٍ علیه السلام يَقُولُ لِرَجُلٍ أَ تُحِبُّ البَقَاءَ فِي الدُّنيَا فَقَالَ نَعَم فَقَالَ وَ لِمَ قَالَ لِقِرَاءَةِ قُل هُوَ الله أَحَدٌ فَسَكَتَ عَنهُ فَقَالَ لَهُ بَعدَ سَاعَةٍ يَا حَفصُ مَن مَاتَ مِن أَولِيَائِنَا وَ شِيعَتِنَا وَ لَم يُحسِنِ القُرآنَ عُلِّمَ فِي قَبرِهِ لِيَرفَعَ الله بِهِ مِن دَرَجَتِهِ فَإِنَّ دَرَجَاتِ الجَنَّةِ عَلَى قَدرِ آيَاتِ القُرآنِ يُقَالُ لَهُ اقرَأ وَ ارقَ فَيَقرَأُ ثُمَّ يَرقَى قَالَ حَفصٌ فَمَا رَأَيتُ أَحَداً أَشَدَّ خَوفاً عَلَى نَفسِهِ مِن مُوسَى بنِ جَعفَرٍ علیه السلام وَ لَا أَرجَى النَّاسِ مِنهُ وَ كَانَت قِرَاءَتُهُ حُزناً فَإِذَا قَرَأَ فَكَأَنَّهُ يُخَاطِبُ إِنسَانا
◽️حفص گويد: از امام كاظم علیه السلام شنيدم به مردى مىفرمود: تو دوست دارى در دنيا بمانى؟ در پاسخ گفت: آرى، فرمود: براى چه؟ جواب گفت: براى خواندن «قُل هُوَ الله أَحَدٌ»، و امام علیه السلام چيزى نگفت: و پس از ساعتى فرمود: اى حفص! هر كه از دوستان و شيعيان ما بميرد و قرآن را خوب نداند، در قبر به او ياد دهند تا خدا به وسيله آن درجهاش را بالا برد، زيرا درجات بهشت به اندازه آيات قرآن است، به او گفته شود: بخوان و بالا رو و مىخواند و بالا مىرود، حفص گويد: من احدى را نديدم بر خود بترسد چون موسى بن جعفر، و احدى را نديدم از آن حضرت اميدوارتر باشد و قرآن خواندنش با اندوه بود، و چون قرآن مىخواند گويا با كسى سخن مىگفت.
⏺بعد از خواندن این روایت فهمیدم یا ...:
به فهم قرآن امیدوارتر شده ام.
خداوند خواسته ست که من قرآن را بفهمم و در دنیا و قبر مرا یاری خواهد کرد.
قرآن خواندن مسیر ورود به بهشت را هموار می کند.
قطعا هر چه بیشتر از قرآن بخوانم به سوی خدا بالا می روم.
از این پس هر گاه قرآن می خوانم بیشتر به این مطلب دقت می کنم که "با خداوند صحبت می کنم."
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت سوره مبارکه عبس.mp3
17.04M
#قرآن
#تدبر
@rahighemakhtoom
📌 تدبر در سوره #عبس
📼استاد هانی #چیت_چیان
🖌کوتاه زیبا و جذاب و کاربردی
✳️ ویژه دوره های تدبر و تفسیر قرآن دانشجویی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
عن الإمام علي عليه السلام
اَلشَّجاعَةُ عِزٌّ حاضِرٌ، اَلجُبنُ ذُلٌّ ظاهِرٌ
غررالحكم : 152
🌺🍃🌺🍃🌺🍃
.
.
@rahighemakhtoom
ایمان پژوهنده، حیات بخش و پر ثمر
💠 بیست و پنجم آذر . روز پژوهش
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پژوهش
#ایمان
#تحقیق
#دانش_پژوهی
#قرآن_کریم
#تصدیق
#تکذیب
#هفته_پژوهش
@rahighemakhtoom
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
💢منظور از معجزات علمى قرآن چیست؟
📝قرآن یک کتاب علوم طبیعى نیست؛ بلکه کتاب هدایت و انسان سازى است. با این حال گاه براى رسیدن به این هدف، اشاراتى به پاره اى از اسرار آفرینش دارد و مسائلى را فاش می کند که در آن عصر و آن محیط، حتّى براى دانشمندان ناشناخته بود. این گونه بیانات قرآن، مجموعه اى را تشکیل مى دهد که ما آن را «معجزات علمى قرآن» مى خوانیم. چنانکه قرآن مجید بیش از هزار سال قبل از نیوتن، در آیه ۲ سوره رعد، به نیروی جاذبه و در سوره نمل، آیه ۹۰ به حرکت زمین، به روشنی اشاره کرده است.
🔅🔅🔅
🗓شک نیست که قرآن یک کتاب علوم طبیعى یا طب و روانشناسى و علوم ریاضى نیست.
قرآن یک کتاب هدایت و انسان سازى است و آنچه را در این راه ضرورى باشد فروگذار نمى کند.
ما نباید انتظار داشته باشیم که قرآن دائره المعارفى باشد از علوم مختلف، ما باید از قرآن نور ایمان و هدایت، تقوى و پرهیزگارى، انسانیّت و اخلاق، نظم و قانون بطلبیم و قرآن همه اینها را در بر دارد.
ولى قرآن گاه براى رسیدن به این هدف اشاراتى به پاره اى از مسائل علوم طبیعى و اسرار آفرینش و شگفتى هاى جهان هستى دارد، مخصوصاً در بحث هاى توحیدى، به تناسب برهان نظم، پرده از روى اسرارى از جهان آفرینش برداشته و مسائلى را فاش کرده که در آن عصر و در آن محیط، حتّى براى دانشمندان ناشناخته بود.
این گونه بیانات قرآن، مجموعه اى را تشکیل مى دهد که ما آن را «معجزات علمى قرآن» مى خوانیم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۵۷ #سوره_اعراف
📌پیروی از #پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله
#سالک الی ا#للّه باید کوشش کند که صد در صد از پیغمبری که امر به معروف و نهی از منکر کرده و همه خوراکی ها و پوشاک های پاک و پاکیزه را #حلال فرموده، هر چیز بد و پلیدی را برای #مسلمان ها #حرام کرده، قید و بندهای زمان #جاهلیت را از آنها برداشته و از کلمات و قرآنی که بر آن حضرت نازل شده پیروی کند. زیرا اگر این چنین کرد موفّق و #رستگار خواهد شد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌گاهی این و گاهی آن!!!
#التقاط
#شرک
#شان_نزول
⏺در روایات آمده است که سوره كافرون درباره گروهی از سران مشرک قریش نازل شد؛ مانند ولید بن مغیره ، عاص بن وایل ، حارث بن قیس و امیة بن خلف و گفتند :
⏹ای محمد صلی الله علیه و آله تو بیا از آیین ما پیروی کن ، ما نیز از آیین تو پیروی می کنیم ، و تو را در تمام امتیازات خود شریک می سازیم ، یک سال تو خدایان ما را عبادت کن او سال دیگر ما خدای تو را عبادت می کنیم ، اگر آیین تو بهتر باشد ، ما در آن با تو شریک شده ایم و بهره خود گرفته ایم و اگر آیین ما بهتر باشد تو در آیین ما شریک شده و بهره ات را از آن گرفته ای .
⏹پیغمبر صلی الله علیه و آله فرمود : پناه بر خدا که من چیزی را همتای او قرار دهم .
◽️گفتند : لااقل بعضی خدایان ما را به نیکی یاد کن و از آنها تبرک بجوی ما نیز تو را تصدیق می کنیم و خدای تو را می پرستیم .
◽️پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود : من منتظر فرمان پروردگار هستم .
🔘در این هنگام سوره قل یا ایها الکافرون نازل شد و رسول الله به مسجد الحرام آمد در حالی که جمعی از سران قریش در آنجا جمع بودند ، در بالای سر آنها ایستاد و این سوره را تا آخر بر آنها خواند .
سران شرک و کفر وقتی پیام این سوره را شنیدند . کاملا از همراهی پیامبر ماءیوس شدند ، و به اذیت و آزار حضرت رسول و مسلمانان ادامه دادند .
🌱آنگاه که حق را شناختیم و به باور رسیدیم بر آن پایدار و استوار بمانیم.🌱
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (27)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
@rahighemakhtoom
❇️ویژگی های کار #فرهنگی:
⏪8-بصیرت و معرفت بخشی عمیق
قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِینَ«یوسف/108»
بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت میکنیم! منزه است خدا! و من از مشرکان نیستم!»
☑️ابلاغ توحید، تبلیغ قرآن و مبارزه با شرک، وظیفه پیامبر(ص) و راه و رسم ایشان و رسولان و مبلغان الهی. (قل هذه سبیلى)
☑️فراخوانى مردم به خدا و سوق دادن آنان به سوى او ، وظیفه پیامبر(ص) و راه و رسم ایشان و همه رسولان و مبلغان الهی. (أدعوا إلى الله)
☑️بصیرت امتها در گرو بصیرت رهبران ایشان است. (على بصیرة أنا و من اتبعنى)
☑️لزوم بهره مندى رهبران جامعه اسلامى و مبلغان دینى از بصیرت و بینایى و داشتن حجت روشن بر اتخاذ راهها و روشها (قل هذه سبیلى أدعوا إلى الله على بصیرة أنا)
☑️لزوم مبتنى کردن عقاید دینى بر حجّت و دلیل روشن و انجام کارهای فرهنگی بصیرت زا (على بصیرة أنا و من اتبعنى)
☑️مردم را چشم بسته و بدون آگاهى نبايد به انجام كارى ترغيب كرد. «عَلى بَصِيرَةٍ»
☑️مبلّغان دينى بايد افرادى خالص ومخلص باشند. «ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ»
🌷🌷🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (80)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین
💢تفسير
⏪3- مراد از هدايت ويژه پرهيزكاران در اين آيه كريمه همان هدايت تكوينى (ايصال به مطلوب) است كه متاخر از هدايت تشريعى همگانى قرآن (ارائه طريق) است و مراد از متقين نيز كسانى هستند كه اولا سرمايه فطرت را با شنيدن پيام فطرت حفظ كرده باشند و افزون بر تقواى فطرى، تقواى عملى نيز داشته باشند، يعنى افزون بر بهره گيرى از هدايت فطرى، از هدايت تشريعى قرآن نيز استفاده كرده باشند و به عبارت ديگر هم فطرت خويش را شكوفا ساخته و هم با راهنمايى قرآن، به بخشى از راه را پيموده باشند، آنگاه هدايت پاداشى ايصال به مطلوب نصيب آنان خواهد شد.
◽️سر تاكيد بر زمينه سازى حيات فطرى براى پذيرش قرآن اين است كه اگر انسان با سوء اختيار خود، فطرت اصيل خويش را در گور هوا و هوس دفن كرد ديگر نمى تواند از هدايت قرآن بهره مند گردد، زيرا رسالت قرآن شفا بخشيدن به بيماران است: شبا لما فى الصدور، (292) نه زنده كردن مردگان و گواه اين مدعا، آيه شريفه (لينذر من كان حيا و يحق القول على الكافرين) (293) است كه با قرينه مقابله (زنده با كافر) كافر را مرده مى داند.
▫️اينان كسانى هستند كه خودشان مى گويند: ما را موعظه كنى يا نكنى سودى نمى بخشد: (سواء علينا اوعظت ام لم تكن من الواعظين) (294) و خداى سبحان نيز درباره آنان مى گويد: انذارشان كنى يا نكنى ايمان نمى آورند: (ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم لم لم تنذرهم لايؤ منون) (295)
هدايت قرآن براى فطرت مردگان كارساز نيست واصولا تعارضى بين اين دو دسته از آيات نيست ؛ زيرا مردگان فطرى در واقع انسان نيستند، بلكه شبيه حيوان و حتى كمتر و گمراهتر از آنند: (ان هم الا كالانعام بل هم اضل سبيلا). (296)
◽️ پس با تامل معلوم مى شود كه ناس همان متقين و متقين همان ناس هستند و ديگران در حكم چهارپايان يا فروتر از آنها هستند و اگر در برخى آيات، مانند (يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله وللرسول اذا دعاكم لما يحييكم...) (297) اثر وحى خدا، احياى نفوس مرده دانسته شد كه بالاتر از شفاى قلوب بيمار است، در پرتو پذيرش اصل ايمان است ؛ چنانكه عنوان آيه نيز ناظر به مومنان است ؛ آنگاه مردم با ايمان كه از حيات ابتدايى دينى برخوردارند، بر اثر پذيرش دعوت جهاد و مانند آن، كه ظاهر سياق آيه سوره انفال ناظر به آن است، به حيات برتر مى رسند، همان گونه كه مردم جاهليت كه از جهت روح دينى مرده بودند، به بركت وحى الهى زنده شدند، ليكن اگر كسى بعد از تماميت نصاب حجت خدا، راه طغيان و انكار را رها نكرد و حيات انسانى خود را عمدا از دست داد، ديگر شايسته هدايت نيست. يعنى، چنين چيزى طبق عادت، ممنوع است، نه آن كه طبق عقل ممتنع باشد. از آيه شريفه (انما يستجيب الذين يسمعون والموتى يبعثهم الله اليه يرجعون) (298) مى توان استنباط كرد كه كافران متعمد و منافقان ملعنت، مردگان روحى اند و قابل اهتدا نيستند.
============
292- سوره يونس ، آيه 57
293- سوره يس ، آيه 70.
294- سوره شعراء آيه 136
295- سوره بقره ، آيه 6
296- سوره فرقان ، آيه 44
297- سوره انفال ، آيه 24
298- سوره انعام ، آيه 36
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
اعراف 23.mp3
13.13M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 23
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
خودشیفتگی 53.mp3
5.6M
#سیر_و_سلوک (53)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
@rahighemakhtoom
🌿🌿🌿
📼خودشیفتگی و عجب
🕑 زمان:46دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 احیای زمینه
🔹 بعد از اینكه دستور ایمان و انفاق «فی سبیل الله» صادر شد و هم ایمان را معلّل فرمود و هم انفاق «فی سبیل الله» را به طور مستدل بیان فرمود، خطاب و عتاب به مؤمنین شد كه هنوز فرصت آن نرسید كه قلوب شما #خاشع بشود ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾[1] و به مؤمنین هشدار داد، اگر غفلت استمرار پیدا كرد و #خشوع در برابر یاد خدا و احكام خدا در قلب حاصل نشد، این قلب به تدریج قسی می شود و قلب قسی قلب مرده است. آنگاه فرمود ناامید نباشید! زیرا انسان تا زنده است امید برگشت ایمان هست؛ نه مؤمن باید مغرور بشود، نه كافر باید آیس و ناامید، نه یأس برای كافر رواست و نه غرور برای مؤمن جایز است؛ زیرا ممكن است #ایمان_مؤمن در اثر غرور به كفر مبدل شود و #كفر_كافر در اثر رجا به ایمان مبدل شود. انسان تا زنده است باید بین #خوف_و_رجا زندگی كند؛ زیرا هر لحظه قلب در اختیار «مقلوب القلوب» است و احتمال عوض شدن است. لذا فرمود اگر در اثر استمرار غفلت خطر قساوت مطرح است ناامید نباشید؛ زیرا خداوند سبحان هم زمین مرده را زنده می كند و هم زمینه مرده را جان می دهد، هم بدن مرده را احیا می كند و هم روح مرده را #احیا می كند.
🔹 وقتی یك مطلب مهم باشد مصدّر میشود به «اعلموا» یا كلمه تنبیه، مثل «ألا». می فرماید: ﴿اعْلَمُوا﴾ بدانید كه ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾؛[2] خداوند سبحان زمین مرده را دوباره #زنده می كند. این تعبیر هم برای استدلال به معاد در قرآن كریم آمده، هم برای استدلال تبدّل دل در این آیه ذكر شده است. فرمود خداوند سبحانی كه میتواند روح به زمین مرده اعطا كند و او را زنده كند این قدرت را دارد كه #زمینه_مرده را هم احیا كند. یكی از مصادیق این قرآن كریمه به حسب روایات ظهور #ولی_عصر_ارواحنا_فداه است كه در روایات اینچنین تطبیق شده که خدای سبحان به وسیله ظهور حضرت زمینه های مرده زندگی مردم را #به_قسط_و_عدل احیا می كند؛ ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾ «بظهور ولیك»؛ ولی خدا زمینه زندگی مردم را با قسط و عدل احیا می كند؛ این یكی از مصادیق آیه و موارد تطبیق است. بنابراین هرگز جا برای یأس و ناامیدی نیست، خدا می تواند دل های مرده را زنده كند، چه اینكه برخی از دل های زنده هم در اثر #استدامه_غفلت می میرند؛ ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾؛ هم زمین را بعد از مرگ زنده می كند هم #زمینه را، هم فرد را بعد از مرگ زنده میكند هم جامعه را بعد از مرگ به ظهور #قسط_و_عدل احیا می كند. ﴿قَدْ بَینّا لَكُمُ اْلآیاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾؛ ما آیات الهی را به طور وضوح برای شما تبیین كردیم تا شما عاقل بشوید و از خطر #قساوت_دل نجات پیدا كنید هرگز به خود غفلت را راه ندهید؛ زیرا این غفلت ممكن است استدامه پیدا كند و غفلت مسلمین باعث قساوت قلب كه همان #موت_دل است میباشد.
[1] . سوره حدید، آیه16.
[2] . سوره حدید، آیه17.
#خطر_قساوت_قلب
#قسط_و_عدل
#خوف_و_رجا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره حدید جلسه 13
🆔 @a_javadiamoli_doross
بایسته های علوم انسانی اسلامی .جوادی آملی.mp3
3.88M
بایسته های علوم انسانی اسلامی
#مجازی دانشگاه علامه طباطبایی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بایسته های علوم انسانی اسلامی .جوادی آملی.pdf
154.1K
بایسته های علوم انسانی اسلامی
#مجازی دانشگاه علامه طباطبایی
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/26
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویر #تکویر
#تفسیر_نور
#قرائتی
🔅🔅🔅
💢 نگاشت4: تفسیرکلی محتوای آیات اول تا پنجم سوره تکویر
إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ «1» وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ «2» وَ إِذَا الْجِبالُ سُيِّرَتْ «3» وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ «4» وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ «5»
آنگاه كه خورشيد در هم پيچيده و تاريك شود. و آنگاه كه ستارگان به خاموشى گرايند. و آنگاه كه كوهها به حركت درآيند. و آنگاه كه شتران باردار به حال خود رها شوند. و آنگاه كه حيوانات وحشى، برانگيخته و گرد هم آيند.
▫️«تكوير»، به معناى درهم پيچيدن است كه در مورد خورشيد، به جمع شدن شعلههاى آن و خاموش شدن آن منجر مىگردد.
▫️حركت كوهها در آستانه قيامت، ناشى از زلزله بزرگى است كه باعث فروپاشى و متلاشى شدن كوهها مىگردد و چنانكه در آيات ديگر نيز آمده است، همچون ريگ بيابان روان مىشوند.
▫️«عشار» جمع «عشراء» به معناى شتر حامله ده ماهه است كه در نزد عرب، با ارزشترين اموال محسوب مىشده است. امّا به هنگام بروز علائم قيامت، بىصاحب مىماند و كسى به فكر آن نيست.
▫️«وحوش» جمع «وحش» به معناى حيوانى است كه هرگز با انسانها انس نمىگيرد. مانند درّندگان. برخى با استناد به آيه «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْءٍ ثُمَّ إِلى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ» «1» گفتهاند مراد اين آيه نيز، محشور شدن حيوانات در قيامت است. امّا برخى ديگر از مفسران، با توجّه به اينكه سياقِ آيات مربوط به نشانههاى قبل از قيامت است، گفتهاند: منظور آن است كه قبل از قيامت، در اثر زلزلههاى پى در پى همه حيوانات از لانهها و بيشههاى خود خارج و در كنار يكديگر جمع مىشوند.
☑️ نظام موجود خورشيد و ستارگان در آسمان و كوه و دريا و زمين، روزى دگرگون مىشود. إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ ...
☑️هستى، محكوم اراده خداوند است و هرگاه او اراده كند، نظام عالم به هم مىخورد. إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ ...
☑️شايد در قيامت، حيوانات وحشى نيز زنده شوند. «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ»
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌#دعاها كليد مخازن رحمت الهي و رزق مردم
◽️در روايات ائمه*عليهم السلام* هست که فرمودندکليد اصلي به دست خداست؛ ولي يک کليد فرعي هم به دست شما دادند.
◽️ مخازن =سماوات= و =أرض= به دست اوست، چون مخزن است،=مفاتح= که جمع =مفتح= است و=مفتح=يعني مخزن، مخزن برای اوست،=مَفاتيح= که جمع =مِفتاح= است،يعني #کليد، به دست اوست. ﴿إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُه﴾مخزن و =مَفتح=؛يعني خزينه برای اوست!=مِفتاح=يعني کليد به دست اوست که فرمود:﴿لَهُ مَقاليدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾،يک کليد فرعي هم به همه ما دادند ـ
◽️ اين را در روايات ملاحظه بفرماييد، مخصوصاً در ماه پُربرکت شعبان ـ فرمود #دعا کليد است، بخوانيد، بخواهيد و بناليد باز میشود؛اينها را اهل بيت فرمودند، فرمودند کليد است! ما خيال میکنيماينها را فقط براي ثواب میخوانيم.
◽️اگر کليد در دست شخصی باشد و فقط آن را بگرداند، اينکه در را باز نمیکند! آدم زبان را بگرداند، اين در باز نمیشود! دعا، خواستن است و با خواندن و ناله کردن، فرمود اين کليد به دست شماست، چه اينکه فرمودند علم مخزني دارد و کليد آن سؤال است...
📼درس تفسیر سوره #شوری جلسه ۸
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔵 حسرت وصفناپذیر انسان در قیامت برای انجام ندادن همه کارها برای رضای خدا
🔹 در حديث است كه اگر میشد كسى در قيامت به خاطر احساس مغبونيت بميرد اكثر اهل محشر میمردند از اینکه چقدر عمرشان تلف شد و از بين رفت!
🔸 تمام کارهای من میتوانست بر اساس رضاى حق و بر طريق پيمودن صراط عبوديت باشد. حتى میتوانستم لحظات خواب خود را به عبادت تبدیل كنم.
🔹 انسان اگر كارهايش بر اساس برنامه الهى باشد همه كارهايش عبادت میشود. خوابى كه بر اساس احتياج باشد، براى اين باشد كه انسان رفع خستگى كند تا باز به كارهايى بپردازد كه در آنها رضاى حق باشد عبادت است. غذا خوردنش هم عبادت میشود، شوخى و مزاح كردنش هم عبادت مىشود.
🔸 هر چه كه در اين مسير در حد نياز باشد و هدف اصلى انسان خدا باشد همه عبادت میشود. آيا من میتوانم شش ساعت پشت سر هم بخوابم و همه خواب من عبادت باشد؟ البته میتوانم.
📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۱۷۳
#استاد_مطهری
#مرتضی_مطهری
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
#شهید_مطهری
#حسرت
#انسان
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۷۷ ـ ۱۷۵ #سوره_اعراف
📌#بلعم_باعورا
#سالک الی #اللّه باید از قضیه #بلعم_باعورا عبرت بگیرد که اگر هر چه در #سیر الی #اللّه پیشرفت کند، ممکن است باز هم در خطر باشد و #شیطان او را فریب دهد و گمراه گردد و ممکن است در اثر پیروی از هوای #نفس آن قدر پست شود که خدای تعالی او را از #سگ هار پست تر بداند و این برای کسانی که نشانه های خدا را #تکذیب می کنند و به نفس خود #ظلم می کنند بدترین چیز است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌محمد صلی الله علیه و آله پیامبری برای همه جهانیان
#شان_نزول
📋در حدیثی از امام حسین علیه السلام می خوانیم ابوطالب با شمشیرش از پیغمبر اکرام علیه السلام دفاع می کرد تا آن جا که می فرماید : روزی ابوطالب عرض کرد فرزند برادر آیا تو مبعوث به همه مردم شده ای یا تنها به خودت ؟
📖پیغمبر اکرام صلی الله علیه و آله گفت : نه ، مبعوث به جمیع انسان ها شده ام ، از سفید و سیاه ، عرب و عجمی ، سوگند به کسی که جانم در دست اوست که من همه انسان های سفید پوست و سیاه پوست را به این آیین دعوت می کنم ، و تمامی کسانی را که بر قله کوه ها و دریاها هستند به این آیین فرا می خوانم ، تمام زبان های فارسی و روم را دعوت می کنم .
🔖هنگامی که این سخن به گوش قریش رسید ، تعجب کردند و گفتند : آیا گوش به سخنان فرزند برادرت نمی دهی که چه می گوید ؟ به خدا سوگند اگر مردم فارس و روم این سخنان را بشنوند ، ما را از این سرزمین ها می رانند و سنگ های خانه کعبه را قطعه قطعه جدا می کنند .
این جا بود که خداوند آیه شریفه (و قالوا ان نتبع الهدی معک نتخطف من ارضنا اولم ثمکن اهم حرما آمنا یجبی الیه ثمرات کل شیی ء) را نازل کرد .
آنها گفتند اگر ما هدایت را با تو بپذیریم ، ما را از سرزمینمان می ربایند آیا ما آنها را در حرم امنی که ثمرات هر چیز را به سوی آنها می آورند جای ندادیم .
🔖 و درباره این سخن آنها که خانه کعبه را متلاشی می کنند ، این آیه را نازل کرد و به آنها گوشزد نمود که هیچ کس قادر بر چنین کاری نیست.
🌱 امنیت مردمان در گرو ایمان حقیقی آنان به رسولان الهی است نه قدرت های شیطانی🌱
#شان_نزول
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 85
@rahighemakhtoom
📼 قسمت: شصت و پنجم
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
☑ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی
☑ حالات گوناگون قلب
جمال یار ندارد حجاب و پرده ولی
غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)
خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
بهجتالدعاء، ص ٣۴٧
🍀🍀🍀
حکمت 34 نهج البلاغه.mp3
2.56M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
@rahighemakhtoom
📚شرح و تفسیر حکمت 34 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🍀🍀🍀
توضیحی درباره آیه ۱۸۶ سوره بقره.استاد ملکی.Mp3
899.7K
#قرآن
#تدبر
@rahighemakhtoom
📼حجت الاسلام و المسلمین ملکی
💢 توضیحی درباره آیه ۱۸۶ سوره #بقره
وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا میخواند، پاسخ میگویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🍀🍀🍀
برداشت از آیات ۱۷۹ ـ ۱۷۸#سوره_اعراف
📌#هدایت پروردگار
#خدا جمعی را به خاطر #اعمال خوبشان و به خاطر پیروی از #قرآن و #پیامبر صلی الله علیه و آله هدایت می کند و کسی که #خدا او را به حال خود وا بگذارد #ضرر زیادی کرده است، این دسته دلهایی دارند که با آن نمی فهمند، چشمی دارند که با آن #حقایق را نمی بینند و گوشی دارند که با آن حقیقت را نمی شنوند؛ اینها در #غفلت کامل به سر می برند و به هیچ وجه راهی به سوی #خدا پیدا نمی کنند بلکه از #حیوانات هم پست ترند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom