eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره آل عمران.mp3
4.08M
📌بررسی کوتاه سوره آل عمران کاری از مدرسه تعالی 📼استاد هانی چیت چیان 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
◽️...فرمود ما انبیایی را فرستادیم که بعضی پذیرفتند و بعضی نپذیرفتند، هیچ جایی نیست که اندیشه باشد و وحی نرفته باشد. الآن اگر ثابت بشود که در بخشی از این کُرات حیات هست و افرادی زندگی میکنند، حتماً در آن‌جا نبوت رفته است! ◽️در بعضی از بیانات نورانی حضرت امیر هست که «مَدَائِنُ مِثْلُ الْمَدَائِن‏».[1] اگر یک منظومهٴ شمسی، اگر یک راه شیری، اگر یک کوکب و ستارهای ثابت بشود که در آن حیات است و عدّهای در آن زندگی میکنند، حتماً پیغمبر دارند! ممکن نیست جایی اندیشه باشد و هدایت الهی نباشد... 📼درس تفسیرسوره زخرف جلسه 17 آیت الله 📚[1]بحارالانوار، ج55، ص91؛ «هَذِهِ النُّجُومُ الَّتِی فِی السَّمَاءِ مَدَائِنُ مِثْلُ الْمَدَائِنِ الَّتِی فِی الْأَرْضِ مَرْبُوطَةٌ کُلُّ مَدِینَةٍ إِلَی عَمُودٍ مِنْ نُورٍ طُولُ ذَلِکَ الْعَمُودِ فِی السَّمَاءِ مَسِیرَةُ مِائَتَیْنِ وَ خَمْسِینَ سَنَةً». 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
36 🔅🔅🔅 💢 مثَل بذر پر برکت 5 (مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ اءَمْوَا لَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ اءَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنبُلَةٍ مِّاْ ئَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَعِفُ لِمَن یَشَآءُ وَاللَّهُ وَا سِعٌ عَلِیمٌ) . (53) ((مثل کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند ؛ که در هر خوشه ، یکصد دانه باشد ؛ و خداوند آن را برای هرکس بخواهد (وشایستگی داشته باشد) ، دو یا چند برابر می کند ؛ و (فضل و بخشش ) خدا وسیع و (او به همه چیز) آگاه است )) . 📝نکته ها : ⏪ج - دعا و نفرین فرشتگان از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است که فرمود : ((در هر روز دو فرشته از آسمان فرود می آیند ، یکی پیوسته به آدم انفاق کننده دعای خیر می کند و می گوید : ((اللّهمَّ اءَعْطِ مُنْفِقاً خَلَفاً ؛ خدایا ! به آدم انفاق گر و بخشنده پاداش نیک عطا فرما و مالش را افزون کن )) . فرشته دیگر به آدم بخیل همواره نفرین می کند و می گوید : ((اللّهمَّ اءَعْطِ مُمْسِکاً تَلَفاً ؛ خداوندا ! (اموال شخص ) ممسک و بخیل را تلف کن و نابود ساز)) . (62) ((مولوی )) درمثنوی مضمون این حدیث را به شعر در آورده و می گوید : گفت پیغمبر که دائم بهر پند دو فرشته خوش منادی می کنند کای خدا یا منفقان را سیردار هر درمشان را عوض ده صد هزار ای خدایا ممسکان را در جهان تو مده إِلاّ زیان اندر زیان ای خدایا منفقان را ده خَلف ای خدایا ممسکان را ده تلف ای بسا امساک کز انفاق به مال حق را جز به امر حق مده تا عوض یابی تو مال بی کران تا نباشی از عداد کافران (63) ================= 62-اقتباس از تفسیر امثال القرآن ، ص 338. 63-مثنوی معنوی ، انتشارات کلاله خاور، دفتر اوّل ص 46 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل يازدهم 📃خواندن قرآن نجات دهنده از مهلکه‌هاست. ◽️قَالَ أَبُو عَبدِ الله علیه السلام لَا وَ الله لَا يَرجِعُ الأَمرُ وَ الخِلَافَةُ إِلَى آلِ أَبِي بَكرٍ وَ عُمَرَ أَبَداً وَ لَا إِلَى بَنِي أُمَيَّةَ أَبَداً وَ لَا فِي وُلدِ طَلحَةَ وَ الزُّبَيرِ أَبَداً وَ ذَلِكَ أَنَّهُم نَبَذُوا القُرآنَ وَ أَبطَلُوا السُّنَنَ وَ عَطَّلُوا الأَحكَامَ وَ قَالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله القُرآنُ هُدًى مِنَ الضَّلَالِ وَ تِبيَانٌ مِنَ العَمَى وَ استِقَالَةٌ مِنَ العَثرَةِ وَ نُورٌ مِنَ الظُّلمَةِ وَ ضِيَاءٌ مِنَ الأَحدَاثِ وَ عِصمَةٌ مِنَ الهَلَكَةِ وَ رُشدٌ مِنَ‏ الغَوَايَةِ وَ بَيَانٌ مِنَ الفِتَنِ وَ بَلَاغٌ مِنَ الدُّنيَا إِلَى الآخِرَةِ وَ فِيهِ كَمَالُ دِينِكُم وَ مَا عَدَلَ أَحَدٌ عَنِ القُرآنِ إِلَّا إِلَى النَّارِ ◽️ امام صادق علیه السلام فرمودند: امامت و خلافت هرگز به آل ابى بكر و عمر و نه به زادگان بنى‌اميّه و نه در نسل طلحه و زبير باز نمي‌گردد، زيرا آنان قرآن را به دور انداختند و سنت‌ها را باطل كردند و احكام را معطّل گذاشتند در حالي‌ كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: قرآن هدايت‌ كننده هر گمراهي و روشنگر هر نابينايي است و وسيله بازگشت و گذشت از هر لغزش است و روشنى است در تاريكى و پرتوى است در هر پيشامد (بدعت) و نگهدارى از هر هلاكت است و رهيابى از هر گمراهى است و بيان است در مورد هر فتنه و اشتباه و وسيله رسيدن از دنيا به سعادت آخرت است و در آن است كمال دين شماها و هيچ كس از قرآن منحرف نشود جز به دوزخ سوزان‏. ⏪امام برایم گفت که: ☑️دوری از قرآن، آتش است. ☑️قرآن مرا از کوری دور می کند و بصیرت می بخشد. ☑️قرآن مرا از لغزش دور می کند. ☑️کمالم در قرآن است. ☑️قرآن خواندن مرا به سنت نبی خدا نزدیک می کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فروتنی و تواضع 62.mp3
3.76M
(62) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼 فروتنی و تواضع 🕑 زمان:30دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌اصول انقلاب 🔹 ما هم هدفمان مشخص است، هم راه مشخص و هم می ‌دانیم صاحب كارمان كیست؛ به دلیل اینكه را او به مقصد رساند. در جریان فتح مكه ابوسفیان متحیرانه قدم می ‌زد، گفت چطور شد که ما شكست خوردیم و اینها پیروز شدند؟! ما به سربازانمان كباب می ‌دادیم و اینها خرما خوردند، ما به سربازانمان شمشیر دادیم و آنها چوب دستی داشتند، ما به سربازانمان شتر و اسب دادیم و اینها پیاده و پابرهنه بودند، آخر «لَیتَ شِعْرِی بِأَی شَیءٍ غَلَبْتنِی» آخر ما هر چه تحلیل می ‌كنیم جور درنمی ‌آید، چطور ما شكست خوردیم اینها پیروز شدند؟! وجود مبارك پیغمبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) از پشت سر رسیدند دست مبارك را روی دوش ابوسفیان گذاشتند و فرمودند «بِاَللهِ غَلَبْتُك»[1] تو همه ‌اش شتر و اسب و قاطر می ‌بینی، قدرت غیبی را كه نمی ‌بینی! ما با آن پیروز شدیم «بِاَللهِ غَلَبْتُك». در جریان این طور بود در جریان واقعاً این طور بود. اینكه تاریخ ‌بیهقی و تاریخ ناسخ ‌التواریخ و اینها نیست كه مال سیصد سال قبل یا چهار صد سال باشد، برای دیروز بود و همه هم دیدند! این طور نیست كه حالا آدم بگوید كه در تاریخ است افسانه است یا اغراق است، پس «بِاَللهِ غَلَبْتُك» است. 🔹 اصل اول آن است كه به سمت باید حركت كنیم اصل دوم این است كه هیچ كم نیاوریم برای اینكه صاحب كار دیگری است! اصل سوم این است كه چقدر از ما بر می ‌آید؟! هر چه كه بر می‌آید كوتاهی نكنیم، یقیناً پیروز می‌ شویم! 🔹 جوان های مملكت هم های متدین و شیر پاك خورده هستند، بچه ‌های ابی ‌عبدالله هستند، بچه ‌های امیرالمؤمنین هستند و [برای] اینها هم باید تلاش و كوشش كرد؛ منتها ما اگر درست عمل بكنیم مردم بر می ‌گردند! مردم هم مردم مسلمان و متدین ‌هستند وقتی ببینند این آقا كیسه ندوخته می کنند. مردم از این بیان امیرالمؤنین را تبعیت می ‌كنند؛ حضرت فرمود كه آن كارمند و آن كارگزاری كه وقتی می‌آید با یك كیسه خالی می‌ آید می ‌رود با كیسه پر می‌رود به او نكنید، خودش هم فرمود این درآمدهای من است و من از همین ها دارم استفاده می ‌كنم؛[2] حالا ما مثل او نمی ‌توانیم بشویم و قبول داریم، اما همین را اكتفا بكنیم. حرام آبرو بر است! در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) مكرر در نهج‌ البلاغه آمد كه باند بازی، جناح بازی و سیاست بازی سرزمین «وبا»، «وَبِی‏»,[3] «أَوْبیٰ‏»،[4] «مُوبِئ‏»[5] است. یكی از واژه ‌هایی كه در نهج ‌البلاغه چند بار تكرار شده است، همین جریان «وَبِی‏», «أَوْبیٰ‏»، «مُوبِئ‏» فرمود این دنیا و این بازی ها «مُوبِئ‏» است؛ آن چراگاهی را می‌ گویند كه علفهایش وبا خیز است. فرمود دنیا این طور است، مبادا خدایی ناكرده در این باند بازی و در این جناح بازی [بیافتید]! بله همه ما در متن سیاستیم، سیاست را سید حسن مدرس (رضوان الله علیه) بیان كرده، امام بیان كرده، مقام معظم رهبری بیان می‌كند، راه مشخصی داریم! ما نه فاصله می ‌گیریم، نه از قافله جداییم و در هم هستیم؛ اما باند بازی، جناح بازی، بازی كردن با دین و بازی كردن با خون شهدا آدم را در چراگاه «وَبِی‏», «أَوْبیٰ‏»، «مُوبِئ‏» می ‌برد؛ یعنی چراگاه وبا خیز، وبا هم هم كشنده است و هم آبرو است. 🔹 این بیان نورانی حضرت امیر است که فرمود باند بازی آبرو ریزی را به همراه دارد، مواظب دنیا باشید و آخرتتان باشید! خدا صاحب این همه خون های پاك است! این یعنی انتقام اینها را خدا می‌گیرد، وگرنه خدای سبحان كه خون ندارد! خون بهای اینها را خود خدا به عهده می‌گیرد. اگر را خدا می‌گیرد، مگر اجازه می ‌دهد که هر كسی با این خون ها بازی كند؟! 🎤 📚 دیدار مسئولان سازمان بسیج با حضرت استاد تاریخ: 1383 =================== [1]. الروض الانف الوكیل، ج7، ص135. [2]. مجموعه ورام، ج2، ص151/ [3]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه175؛ نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت376. [4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه238. [5]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت367؛ «مَتَاعُ الدُّنیا حُطَامٌ مُوبِیءٌ». 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ولادت اسوه و مقتدای امامان و ام ابیها حضرت زهرای مرضیه و فاطمه اطهر سلام الله علیها و سلاله پاک ایشان حضرت امام روح الله بر همه رهروان و محبان شان مبارک.🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (15) ⏪3. نمونه هايي از نمازهاي كامل ◽️نماز امام كاظم (عليه‌السلام): به گفته جاسوس دستگاه عباسي امام كاظم (عليه‌السلام) پس از آنكه وارد زندان هارون الرشيد شد مكرّر در دعاي خود مي گفت كه خدايا! تو مي داني كه من پيوسته از تو مي خواستم كه فراغتي براي من فراهم كني تا تو را عبادت كنم. خدايا! اين فراغت در زندان برايم فراهم شد پس تو را بر اين نعمت شكر مي كنم: كثيراً يقول في دعائه و هو محبوسٌ: اللّهمّ! إنّك تعلم أنّي كنت أسئلك أن تفرّغني لعبادتك، أللّهمّ و قد فعلتَ فلك الحمد[الارشاد، ج 2، ص 240، باب ذكر السبب في وفاته.]، از اين رو در زندان هارون پيوسته به عبادت مشغول بود به گونه اي كه تمام شب را به نماز، تلاوت قرآن و دعا مي گذراند و چهره اش را از محراب برنمي گرداند و بيشتر روزها را روزه مي گرفت: كان (عليه‌السلام) مشغولاً بالعبادة يحيي الليل كلّه صلاةً و قرائةً للقرآن و دعاءً و اجتهاداً و يصوم النهار في أكثر الأيام و لايصرف وجهه من المحراب. [الارشاد، ج 2، ص 240، باب ذكر السبب في وفاته.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نه مثل ساره‌ای و مریم! نه مثل آسیه و حوّا! فقط شبیه خودت هستی! فقط شبیه خودت زهرا! اگر شبیه کسی باشی، شبیه نیمه‌شب قدری! شبیه آیۀ تطهیری! شبیه سورۀ «اعطینا»! ولادت حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را محضر متدینان متمدن تبریک عرض میکنم. 🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پوشش رحمت فاطمه (س) برای اهل محشر در بعضی از دعاها اینچنین آمده است که دست ما از ریشه چادر بی بی کوتاه نشود. این بر اثر یک روایتی است که وجود مبارک بی بی (سلام الله علیها) در چادری بر سر می کند که ریشه ها و دامنه های او به تمام افراد شایسته می رسد. منظور این چادر ظاهری است یا پوشش است؟ اگر کسی طبق بیان که فرمود: (اَنتِ مِنّی وَ اَنَا مِنکِ)، به منزله پیغمبر شد؛ قهراً‌ چنین بانویی مظهر رحمت جهانشمول ذات اقدس اله خواهد بود. 🔷️ ر.ک تفسیر الامام العسکری (ع) / صفحه ۴۳۴ و بحار الانوار / جلد ۴۳ / صفحه ۳۳ ✅ سخنرانی به مناسبت سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در اجتماع بانوان _ قم ؛ ۱۳۷۴/۰۸/۲۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۸۰ ـ ۷۹ 📌 الی نبايد کن و گيرنده از مردم که در راه خدای تعالی می دهند باشد. زيرا خدای تعالی آنچنان از اين صفت زشت به می آيد که برای آنها دردناکی منظور فرموده و به پيامبرش می فرمايد که اگر هفتاد مرتبه برای آنها کنی؛ هرگز خدای تعالی آنها را نمی آمرزد و آنها را می داند که نمی شوند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انفال ۴.mp3
12.94M
۴ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(103) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 لطايف و اشارات ⏪5- انفاق عامل پيوند عبد با خدا ⏺برخى پنداشته اند جمله (يقيمون الصلواه) در آيه مورد بحث بيانگر رابطه انسان با خداست و جمله (و مما رزقناهم ينفقون) تنها مبين پيوند انسان با مردم است. (395) اين سخن ناتمام است ؛ زيرا در قرآن كريم به دادن مال و جان در راه خدا و براى احياى كلمه الهى، انفاق گفته شده و در چنين موردى، سخن از رابطه انسانها با يكديگر نيست: (و مثل الذين ينفقون اموالهم ابتغاءمرضات الله)، (396) (و انتقوا فى سبيل الله و لا تلقوا بايديكم الى التهلكه) (397) در بحث تفسيرى نيز گذشت كه انفاق در مرحله اول مايه تحكيم ارتباط بندگان با خداست و در مرحله بعد و در پرتو توجه به خدا، در تحكيم پيوند با يكديگر موثر است. ⏺غرض آنكه، گاهى اتفاق مالى مانند تاسيس و تعمير مسجد كمك مصطلح مردمى نيست و گاهى براى رفع نيازهاى فردى يا اجتماعى صورت مى پذيرد، و چنين انفاق مالى در صورتى در تحكيم پيوند مردمى اولا و ايجاد تقرب الهى ثانيا، سودمند است كه تنها براى ابتغاء وجه الله باشد، يعنى سهم، حقيقى در انفاق مالى براى پيوند با خداست، گرچه در برخى موارد، انتفاع جامعه نيز مطرح است. ================== 395- تفسير نمونه ، ج 1، ص 73 396- سوره بقره ، آيه 265 397- سوره بقره ، آيه 195 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(43) 🔆🔆🔆 💢 راهبردهای فرهنگی ⏪ 13 . فرهنگ سازی ازخانواده و خویشاوندان وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبينَ ( 214/شعرا) وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها (طه/132) ☑ لزوم پرداختن به اصلاح نزدیکان خود، قبل از اقدام به اصلاح جامعه و تودهاى مردم (فلاتدع مع اللّه ... و أنذر عشیرتک الأقربین) با توجه به این که رسالت پیامبر(ص) جهانى است ولى در این آیات خداوند نخست انذار بستگان را فرمان داده است، مى توان مطلب یاد شده را به دست آورد. ☑ رهبر جامعه‌ى اسلامى نبايد از خانواده خود غافل باشد. «وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ» ☑ لزوم پایدارى و تلاش افزون تر مبلغان، در عمل به توصیه هاى خود (وأمر أهلک بالصلوة واصطبر علیها ) 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسير و قرأن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت2:معرفی اجمالی و ویژگی های سوره عبس ▫ این سوره را عَبَس (به معنای ترشرویی) نامگذاری کرده‌اند؛ زیرا با همین کلمه شروع شده است. از دیگر نام‌های این سوره أعمی و سَفَرَه است که اولی در آیه دوم و دومی در آیه پانزدهم آمده است. «اعمی» به معنای نابیناست و «سَفَرَه» که جمع سفیر است اشاره به فرشتگانی دارد که اعمال آدمی را ثبت می کنند. ▫ سوره عبس جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول بیست و چهارمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتادمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. ▫ سوره عبس ۴۲ آیه، ۱۳۳ کلمه و ۵۵۳ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سوره‌های مفصلات (دارای آیات کوتاه) و نسبتاً کوچک است. 👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت3:معرفی اجمالی و ویژگی های سوره عبس ⏪ در شأن نزول این سوره دو دیدگاه متفاوت میان مفسران وجود دارد: 1️⃣ . مفسرین اهل سنت نقل کرده‌اند که عده‌ای از سران قریش نزد پیامبر(ص) بودند و پیامبر مشغول دعوت آنان به اسلام بود و امید داشت که در دل آنان مؤثر باشد. در این هنگام عبدالله ابن ام‌ مکتوم که نابینا و ظاهرا فقیر بود وارد مجلس شد و از پیامبر خواست آیاتی از قرآن را برای او بخواند و به او تعلیم دهد و پیوسته سخن خود را تکرار می‌کرد. او آن‌قدر سخن پیامبر(ص) را قطع کرد که حضرت ناراحت شد و آثار ناخشنودی در چهره‌اش نمایان شد و در دل گفت این سران عرب پیش خود می‌گویند پیروان محمد(ص) نابینایان و بردگان‌اند؛ بنابراین روی از عبدالله برگرداند و به سخنان با آن گروه ادامه داد پس این آیات نازل شد و پیامبر را توبیخ کرد. پیامبر(ص) پس از آن، عبدالله را همواره گرامی می‌داشت و می‌گفت «مرحبا به کسی که پروردگارم به سبب او مرا عتاب کرد». 2️⃣ مفسرین شیعه نقل کرده‌اند که این آیات درباره مردی از بنی‌امیه نازل شده است که نزد پیامبر(ص) نشسته بود. در همان حال عبدالله بن ام‌ مکتوم وارد شد و هنگامی که آن مرد چشمش به عبدالله افتاد خود را جمع کرد. مثل اینکه می‌ترسید آلوده شود و قیافه در هم کشید و صورت خود را برگرداند. پس خداوند در این آیات او را سرزنش کرد. این شأن نزول در حدیثی از امام صادق(ع) نقل شده است. 🔹🔹 بسیاری از عالمان شیعه از جمله سید مرتضی و علامه طباطبایی شأن نزول اول را نادرست دانسته‌اند. علامه طباطبایی معتقد است آیات این سوره دلالت روشنی ندارند که مراد از آن شخصِ عتاب‌ شده، پیامبر(ص) باشد، بلکه شواهدی وجود دارد که می‌رساند منظور، فرد دیگری است؛ مانند اینکه پیامبر(ص) حتی با کفار نیز عبوس نبود چه برسد با مؤمنان. ضمن آنکه خداوند در سوره قلم که پیش از سوره عبس نازل شده، اخلاق پیامبر(ص) را عظیم شمرده است. ▫️ همچنین پیش از این در آیات بسیاری به پیامبر دستور داده بود در برابر مؤمنان متواضع باشد و اعتنایی به زرق و برق دنیا نکند. علاوه بر این ترشرویی به فقرا از نظر عقلی قبیح است و ممکن نیست از پیامبر سر بزند. 👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢یای تشریف جناب سنایی حرف خوبی دارد می گویند: عدّه ای خواستند کعبه را با زر و زیور و پارچه های پرنیانی مزین کنند، گفتند این پارچه مشکی و اینها چه ارزشی برای کعبه دارد؟ این اتفاق در عصر سنایی بود، گفت: «کعبه را جامه کردن از هوس است» شما میخواهید کعبه را زر و زیور بدهید برای چه؟ کعبه را جامه کردن از هوس است یای بیتی جمال کعبه بس است [32] کعبه یک زینت دارد و آن یک دانه «یاء» است که خدا به ابراهیم و اسماعیل فرمود: ﴿أَن طَهِّرَا بَیْتِیَ﴾،[33] این «یاء» زینت کعبه است! شما میخواهید به این زر و زیور بدهید؟ آن زر و زیور جای «یاء» را نمیگیرد! آن یک دانه «یاء» را خدا به انسان هم داد، فرمود: ﴿وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾،[34] آن «یاء» که ﴿وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِی﴾ را دارد، میتواند عظمت کعبه را درک کند. =========== [32]. سیر العباد الی المعاد(سنایی ـ چاپ تهران)، ص 101. [33]. سوره بقره, آیه125. [34]. سوره حجر, آیه29؛ سوره ص, آیه72. ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۸۹ ـ ۸۱ 📌فعّاليّت کوشش می کنند که الی را از راه راست و انجام وظايفشان باز دارند و آنها را حتّی از سرما، گرما و هر ناملايمی می ترسانند. اين افراد به قدری منفورند که نبايد حتّی به آنها هم رحم کرد. زيرا آنها و ندارند ولی کسانی که در کنار اکرم صلی الله عليه و آله و دستورات آن حضرت با و جانهايشان می کنند، همه خوبی ها مال آنها است، همان ها رستگارند، برای همان ها جاودان آماده شده و به بزرگی می رسند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-1 💢اصول كلي شناخت قرآن براي ورود در مباحث تفسيري و بهره جستن از قرآن، شناخت معيارها و اصول كلي لازم است كه در اين مقال بدانها پرداخته شده است: ◽️1. خداي سبحان كه متكلم قرآن و نازل كننده‌ي آن است، از هر موجود ديگري قرآن را بهتر مي شناسد و در تعريف او شايسته تر از هر صاحب نظر ديگر است؛ بلكه سزاوار بودن ذات اقدس الهي قابل سنجش با صلاحيت ديگران نيست؛ زيرا آنان يا اصلاً قرآن شناس نيستند و يا در پرتو معرّفي خداوند آن را شناخته و مي شناسند؛ بنابراين، برجسته ترين تعريف، همانا تعريفي است كه خداوند درباره‌ي اين كتاب عظيم آسماني نموده است. ◽️2. خداي سبحان، قرآن كريم را به عنوان نور به جهانيان شناسانده و چنين فرمود: (يا أيّها الناس قد جاءكم برهانٌ من ربّكم و أنزلنا إليكم نوراً مبيناً)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 174.]؛ (قد جاءكم من اللّه نور و كتاب مبين).[ سوره‌ي مائده، آيه‌ي 15.] خاصيت نوراني بودن قرآن آن است كه هم معارف آن روشن و مصون از ابهام و تيرگي است و هم جوامع بشري را از هرگونه تاريكي اعتقاد يا تيرگي اخلاقي يا ابهام در شناخت يا سرگرداني در انتخابِ راه يا تحيّر در ترجيح هدف و مانند آن مي رهاند و به شبستان روشن صراط مستقيم و هدف راستينِ بهشتِ «عدن» مي رساند؛ (كتاب أنزلناه إليك لتخرج الناس من الظلمات إلي النور).[ سوره‌ي ابراهيم، آيه‌ي 1.] تناسب تجلّي خداي سبحان در قرآن كريم، اقتضاي چنين سمتي را براي اين كتاب آسماني دارد؛ زيرا كلام مبدئي كه (نور السموات و الأرض)[ سوره‌ي نور، آيه‌ي 35.]است، حتماً بايد روشن و روشنگر باشد. 👈🏾ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
-2 💢اصول كلي شناخت قرآن ▫️3. خداي سبحان، قرآن كريم را به عنوان تبيان همه چيز به انسانها شناسانده و چنين فرموده است: (و نزّلنا عليك الكتاب تبياناً لكلّ شي ء و هديً و رحمةً و بشري للمسلمين)؛[ سوره‌ي نحل، آيه‌ي 89.] يعني هر چيزي كه در تأمين سعادت انسان سهم مؤثر دارد، در اين كتاب الهي بيان شده است و اگر انجام كاري عامل فراهم نمودن سعادت بشر است، در آن آمده و اگر ارتكاب عملي مايه‌ي شقاوت بشري مي گردد، پرهيز از آن به صورت يك دستور لازم در آن تعبيه شده است. اشتمال قرآن بر همه‌ي معارف و اخلاق و اعمال الهي و انساني به طور رمز يا ابهام يا معمّا و مانند آنها كه از قانون محاوره و اسلوب تعليم و تربيت جداست، نمي باشد؛ بلكه به طور روشن است؛ زيرا خداي سبحان ازجامعيّت قرآن نسبت به همه‌ي اصول اسلامي به عنوان «تبيان» ياد كرده است. پس هيچ گونه كمبودي در اين كتاب نيست تا از خارج جبران شود؛ نه كمبود قانون و دستورهاي انساني و نه كمبود شناخت و معارف اسلامي و نه قصور در تبيين آنها؛ يعني هم از لحاظ محتوا و مضمون، بي نياز از مطالب بيگانه است و هم در تعليم و تفهيم آنها بياني رسا و لساني گويا دارد كه از زبان ديگران بي نياز و از قلم بيگانگان مستغني است؛ زيرا خاصيت «تبيان كل شي ء» بودن، همين است. ▫️4. خداي سبحان خود را معلّم بالذات و بالإصاله‌ي اين كتاب آسماني مي داند: (الرّحمن علّم القران خلق الإنسان علّمه البيان)[ سوره‌ي الرحمن، آيات 1 ـ 4.] و در اهميّت علوم قرآني مي توان به اين نكته استشهاد كرد كه خداي سبحان، سرآغاز همه‌ي نعمتهاي مادّي و مجردِ ظاهري و باطني را كه در سوره‌ي «الرحمن» يادآور شده و همه‌ي مكلفان را به اعتراف فرا خوانده و راه هرگونه تكذيب منكران را مسدود كرده، نعمت تعليم قرآن و نيز تعليم بيان انسان كه محصول آموزش قرآن كريم است، مي شمارد. اسم شريف رحمان كه حاكي از جامعيت همه‌ي شئون رحمت است و در مشهد بعضي از ارباب شهود، اين نام همانند نام مبارك «اللّه» از عظمت خاص برخوردار است و جامع همه‌ي اسماي حسناي ديگر مي باشد، مبدأ تعليم قرآن قرار گرفت تا انسانها در مكتب خداي رحمان درس رحمت مطلقه بياموزند و از قيد انتقام آزاد شوند و از بند غضب رها گردند و از دام سَخَط پرواز كنند و از زندان ستم بيرون آيند و همچون آورنده‌ي اين كتاب، (بالمؤمنين رءؤف رحيم)[ سوره‌ي توبه، آيه‌ي 128.]شوند و همچون همراهان و اصحاب راستين او (رحماء بينهم)[ سوره‌ي فتح، آيه‌ي 29.]گردند و قبل از رحمت به ديگران بر جان خويش ترحّم نمايند و بر بدن ناتوان خود رحم كنند كه نه جان را طاقتِ (نار اللّه الموقدة الّتي تطّلع علي الأفئدة)[ سوره‌ي همزه، آيات 6 ـ 7.]است و نه جسم را توانِ تحمّلِ (كلّما نضجت جلودهم بدّلناهم جلوداً غيرها ليذوقوا العذاب)[ سوره‌ي نساء، آيه‌ي 56.]مي باشد. 👈🏾ادامه دارد 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 60 نهح البلاغه.mp3
1.76M
📚شرح و تفسیر حکمت60 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
حکمت 61 نهج البلاغه.mp3
8.46M
📚شرح و تفسیر حکمت61 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom