eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۶ و قال علیه السلام فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَی غَیْرِ أَهْلِهَا. امام علیه السلام فرمود: از دست رفتن حاجت بهتر از طلب کردن آن از نااهلان است! (. سند گفتار حکیمانه: مرحوم خطیب در مصادر می‌گوید: این کلام حکیمانه پیش از سید رضی در تحف العقول آمده است؛ولی آن را به امام صادق علیه السلام نسبت می‌دهد و متن آن کمی با آنچه در نهج البلاغه آمده تفاوت دارد و در غررالحکم آن را از امیر مؤمنان با تفاوتی ذکر کرده است. و همچنین«أبشیهی»در مستطرف آن را بدون تفاوت آورده است. (مصادر نهج البلاغه، ج ۴، ص ۵۳ و ۵۴). ) 💢طلب از نااهل امام علیه السلام در این کلام پربار حکمت آمیز به نکته ای اشاره می‌کند که سبب عزت و سربلندی هر انسانی است، می‌فرماید: «از دست رفتن حاجت بهتر از آن است که آن را از نااهل طلب کنی»؛ (فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَی غَیْرِ أَهْلِهَا). بی شک انسان‌ها در زندگی فردی و اجتماعی به یکدیگر نیازمند اند و اصولاً فلسفه زندگی اجتماعی و مدنیّ بالتبع بودن انسان همین تعاون و برطرف ساختن حاجت و نیازهای یکدیگر است، زیرا هر کس قدرت محدودی دارد که با آن نمی تواند همه نیازهای خود را برطرف سازد ولی با کمک دیگران می‌تواند بر مشکلات غلبه کند. کسانی که انسان دست حاجت به سوی آنها دراز می‌کند دو گروه اند: گروه اهل و نااهلان؛اهل کسی است که دارای سخاوت و انسان دوستی و مهر و محبت و علو طبع باشد. نااهلان آنها که بخیل اند و تنگ نظر و منت گذار. بدیهی است هر گاه انسان دست طلب به سوی نااهل دراز کند از یک سو خود را حقیر کرده و از سوی دیگر، احتمال امتناع با توجه به بخل و تنگ نظری طرف کاملاً وجود دارد و از سوی سوم، اگر اقدام به رفع نیاز و حاجت کند ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها دست از منت گذاری بر ندارد، پس چه بهتر که قناعت ورزد و علو همت و شخصیت خود را حفظ نماید و از دست رفتن حاجتی را تحمل کند و دست نیاز به سوی این گونه افراد دراز نکند. در حدیثی از پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می‌خوانیم که امیر مؤمنان در محضرش عرضه داشت: خداوندا مرا به احدی از خلقت نیازمند نکن. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای علی! این سخن را مگو، زیرا هر انسانی نیازمند به دیگران است. امیر مؤمنان عرض کرد: ای رسول خدا! چگونه بگویم فرمود بگو: «قُلْ اللَّهُمَّ لَا تُحْوِجْنِی إِلَی شِرَارِ خَلْقِکَ؛ خدایا مرا به انسان‌های شرور نیازمند مکن». علی علیه السلام عرض کرد: «یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ شِرَارُ خَلْقِهِ؛ شرار خلق کیانند؟ »فرمود: «الَّذِینَ إِذَا أَعْطَوْا مَنُّوا وَ إِذَا مَنُّوا عَابُوا؛ کسانی که اگر چیزی ببخشند منت می‌گذارند و هنگامی که منت می‌گذارند بر انسان عیب می‌گیرند». (. مستدرک الوسائل، ج ۵، ص ۲۶۳، ح ۲. ) آری شرار خلق و به تعبیر امیر مؤمنان، نااهلان ممکن است نیاز مادی انسان را برطرف سازند ولی صدمات روحانی و معنوی به وی وارد کنند که تحمل آن بسیار سخت و سنگین است. گاه به منت گذاردن اکتفا نمی کنند بلکه عیب‌ها بر انسان می‌گیرند که فلان کس ضعیف و ناتوان و بی عرضه و حقیر است، ازاین رو به ما نیازمند شده است. در روایات اسلامی حاجت خواستن از تازه به دوران رسیده‌ها نهی شده است که قطعاً با منت و ذلت همراه است؛در حدیثی از امام صادق علیه السلام می‌خوانیم که به یکی از یارانش فرمود: «تُدْخِلُ یَدَکَ فِی فَمِ التِّنِّینِ إِلَی الْمِرْفَقِ خَیْرٌ لَکَ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَی مَنْ لَمْ یَکُنْ لَهُ وَ کَانَ؛ دست خود را تا مرفق در دهان اژدها کنی برای تو بهتر از آن است که حاجت از کسی بطلبی که چیزی نداشته و سپس به نوایی رسیده است». (. بحار الانوار، ج ۷۵، ص ۲۴۸. ) این گونه اشخاص اگر چیزی به انسان بدهند سرمایه گرانبهاتری را از بین می‌برند، آبی می‌دهند و آبرویی می‌برند. سعدی شیرازی در کتاب گلستان خود بعد از ذکر داستانی می‌گوید: حکیمان گفته اند: آب حیات اگر فروشند فی المثل به آبروی، دانا نخرد که مردن به علت به از زندگی به ذلت. هرچه از دونان به منت خواستی در تن افزودی و از جان کاستی! 📚کتاب پیام امام امیرالمومنین آیت الله مکارم شیرازی @rahighemakhtoom
حکمت 66 نهج البلاغه.mp3
1.02M
📚شرح و تفسیر حکمت ۶۶ (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◽️این همه فضایل برای نماز شب ذکر شده است! 41 روایت را در فضیلت نماز شب صاحب وسائل نقل کرد، سیزده روایت در آن مشکلات و محرومیتهایی است که در اثر ترک نماز شب وجود دارد. ◽️بیش از پنجاه روایت مربوط به جریان نماز شب است، اما غالباً مردم از خواندن نماز شب محروم هستند؛ اما دو رکعت نماز صبح را حتماً میخوانند، برای اینکه این‌جا جهنم است! آن‌جا چون عذاب نیست «شَوْقاً إِلَی‏ الثَّوَاب‏» است، کمتر به سراغ آن میروند؛ اما این دو رکعت نماز صبح را از ترس میخوانند. ◽️اکثری مردم با ترس عبادت میکنند و «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» است؛ لذا شما میبینید که در قرآن کریم در عین حال که «تبشیر» و «إنذار» را کنار هم ذکر میکند؛ اما در هیچ‌جا قرآن، خدا را، یا پیغمبر را، یا کتاب الهی را منحصراً «مبشّر» معرفی نکرده است، «انما أنا مبشّر» یا «انما أنت مبشّر» نیست؛ «إنما أنت نذیر»، «إنما أنت منذر»، «إنما أنا منذر»، به صورت حصر درباره «إنذار» آمده است؛ اما درباره «تبشیر» چنین حصری نیست؛ حوزههای علمیه را هم با «إنذار» تأمین میکنند، اینکه فرمود: ﴿فَلَوْ لاَ نَفَرَ مِن کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ﴾ دیگر «لیبشروا» نیست، فرمود: ﴿وَ لِیُنذِرُوا قَوْمَهُمْ﴾ و در آغاز رسالت هم فرمود: ﴿قُمْ فَأَنذِرْ﴾، نه «قم فبشّر» یا «فبشّر فانذر». ◽️اکثری مردم «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» گناه نمیکنند، میبینید این همه فضایل که برای احسان و خَیر هست، کمتر به سراغ آن میروند؛ اما از معصیت البته «خَوْفاً مِنَ النَّارِ» هراسان هستند. 📚درس تفسیر سوره دخان جلسه 1 📼آیت الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حَوامیم، نامِ گروهیِ سوره های چهلم تا چهل و ششم قرآن کریم در ترتیب مصحف شریف می‌باشد که با حروف مقطّعه «حم» (حاء، میم) آغاز می‌شوند. این سوره‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: « غافِر (مؤمن)، فُصِّلَت ، شوری ، زُخرُف ، دُخان ، جاثیه و احقاف». به مجموع این سوره‌ها « ذوات حم » یا « آل حم » نیز گفته اند. این هفت سوره مکی‌ بوده و به همان ترتیب مصحف نازل شده اند و حتی نزول آنها را نیز یکجا دانسته اند. 📚درس تفسیر سوره دخان جلسه 1 📼آیت الله 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۱۲۰ ـ ۱۲۱ 💢پیروی از اکرم صلی الله عليه و آله الی بايد از فرمان رسول خدا صلی الله عليه و آله سرپيچی نکند و اميال خود را بر دستورات ترجيح ندهد تا به ناراحتی، تشنگی و گرسنگی نيفتد و حتّی نبايد الی اللّه با طوری رفتار کند که او را تحريک نمايد و او را بی جهت به ببرد. زيرا خدای تعالی نيکوکاران را نمی کند. الی بايد بداند که خدای تعالی بر همه چيز آگاه است و و گذشت او را چه کوچک باشد و يا بزرگ می دهد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅توصیه های رهبر انقلاب برای استفاده هرچه بهتر از برکات ماه رجب 🌸فرا رسیدن ماه رجب و میلاد با سعادت امام محمدباقر علیه‌السلام مبارک باد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انفال ۹.mp3
13.63M
9 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
40 🔅🔅🔅 💢مثَل باران و سنگ صاف 4 (یَّاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَتُبْطِلُواْ صَدَقَتِکُم بِالْمَنِّ وَالاْذَی کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلاَیُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الاْخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَاءَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا لا یَقْدِرُونَ عَلَی شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُواْ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی ا لْقَوْمَ ا لْکَفِرِینَ) . (بقره / 264.) ((ای کسانی که ایمان آورده اید ! بخششهای خود را با منّت و آزار باطل نسازید ! همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم ، انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز نمی آورد ؛ و (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن (قشر نازکی از) خاک باشد ؛ (و بذرهایی در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاکها و بذرها را بشوید ! ) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند . آنها از کاری که انجام داده اند ، چیزی به دست نمی آورند و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی کند)) . 🗓نکته ها : ⏪2- ریا بلای بزرگ اجتماعی ▫️از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده که فرمود : ((اِنَّ اءَخْوَفَ ما اءَخافُ عَلَیْکُمُ الشِّرْکُ الاْصْغَرُ ؛ بیشترین خوفی که بر شما دارم ، شرک اصغر است . اصحاب پرسیدند : شرک اصغر چیست ؟ فرمود : ((ریا)) و خودنمایی )) . (72) ▫️و در حدیثی دیگر فرمود : ((ذَبِیبُ الشِّرْکِ ف ی اُمَّتی اءَخْفی مِنَ النَّمْلَةِ السَّوْداءِ فِی اللَّیْلَةِ الظَّلْماءِ عَلَی الصَّخْرَةِ الصَّمّاءِ ؛ نفوذ شرک در امّت من ، مخفی تر از عبور مورچه سیاهی است که در شب ظلمانی بر سنگ سختی حرکت کند)) . (73) ▫️از امام صادق علیه السّلام روایت شده که فرمود : ((کُلُّ رِیاءٍ شِرْکٌ ؛ هر ریایی شرک است )) . (74) ریا و خود نمایی یک بلای بزرگ اجتماعی است که هر جامعه ای به آن گرفتار شود ، میان تهی و بدبخت خواهد شد . ▫️حدیثی از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم وارد شده است که فرمود : ((زمانی بر مردم فرا می رسد که باطن های آنها زشت و آلوده و ظاهرشان زیباست به خاطر طمع دنیا ، علاقه ای به پاداشهای پروردگارشان ندارند ، دین آنها ریا می شود ، و خوف خدا در دل آنها وجود ندارد ، پروردگار همه آنها را به عذاب سختی گرفتار می کند . در این هنگام خدا را همانند شخص غریق می خوانند ولی هرگز دعایشان مستجاب نمی شود)) . (75) =========== 72-منهج الصادقین ، ج 2، ص 125. 73-تفسیر منهج الصادقین ، ج 2، ص 125. 74-بحار الانوار، ج 72، کتاب الایمان و الکفر، ص 300. 75-اصول کافی ، ج 2، کتاب ایمان و کفر، باب ریا، ح 14. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
41 🔅🔅🔅 💢مثَل باران و سنگ صاف 5 (یَّاءَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لاَتُبْطِلُواْ صَدَقَتِکُم بِالْمَنِّ وَالاْذَی کَالَّذِی یُنفِقُ مَالَهُ رِئَآءَ النَّاسِ وَلاَیُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالیَوْمِ الاْخِرِ فَمَثَلُهُ کَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَیْهِ تُرَابٌ فَاءَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَکَهُ صَلْدًا لا یَقْدِرُونَ عَلَی شَیْءٍ مِّمَّا کَسَبُواْ وَاللَّهُ لاَیَهْدِی ا لْقَوْمَ ا لْکَفِرِینَ) . (بقره / 264.) ((ای کسانی که ایمان آورده اید ! بخششهای خود را با منّت و آزار باطل نسازید ! همانند کسی که مال خود را برای نشان دادن به مردم ، انفاق می کند و ایمان به خدا و روز رستاخیز نمی آورد ؛ و (کار او) همچون قطعه سنگی است که بر آن (قشر نازکی از) خاک باشد ؛ (و بذرهایی در آن افشانده شود) و رگبار باران به آن برسد (و همه خاکها و بذرها را بشوید ! ) و آن را صاف (و خالی از خاک و بذر) رها کند . آنها از کاری که انجام داده اند ، چیزی به دست نمی آورند و خداوند جمعیت کافران را هدایت نمی کند)) . 🗓نکته ها : ⏪2- ریا بلای بزرگ اجتماعی ریا منحصر به انفاق نیست ، بلکه در اعتقادات ، عبادات و مباحات نیز متصوّر است . ◽️ چنان که از رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده که فرمود : (( روز قیامت فردی را به سوی حساب می آورند و از او می پرسند : مگر به تو مال داده نشد ؟ با آن چه کردی ؟ می گوید : صدقه دادم و انفاق کرده ام . ماءمورین الهی به او می گویند : درست است که صدقه دادی امّا نه برای خدا بلکه برای آن که مردم بگویند : فلانی سخی و بخشنده است ، و تو را از آن چه سود ؟ فرد دیگری را می آورند و از او می پرسند : قوت وشجاعتی که به تو داده شد ، آن را در چه راهی صرف کردی ؟ می گوید : در راه خدا جهاد کردم . می گویند : درست است که جهاد کردی اما نه برای خدا بلکه برای آن که مردم بگویند : فلانی شجاع است . تو را از آن چه فایده ، و فرد سوّمی را می آورند و از او می پرسند : علم و فهمی را که خدا به تو داد در چه راهی به کار بردی ؟ می گوید : به دیگران آموختم و نشر کردم . گویند : درست است لیکن برای آن انجام دادی که بگویند : فلانی عالم است ، تو را از آن چه سود ! آنگاه هر سه را به دوزخ برند)) . (76) ◽️می گویند : روزی بهلول در بغداد عبور می کرد ، دید هارون الرشید بنای مسجد عظیمی را ریخته و برای سرکشی آمده است . پرسید : هارون ! چه کار می کنی ؟ گفت : دارم خانه خدا می سازم . بهلول گفت : خانه برای خداست ؟ هارون گفت : بلی . بهلول گفت : پس دستور بده بالای سر درش بنویسند : ((مسجد بهلول )) . هارون گفت : ای احمق من پول می دهم به اسم تو باشد ؟ بهلول گفت: احمق تو هستی یامن ؟ ! برای خودت خانه می سازی ، اسم خدا رویش می گذاری ؟ (77) =============== 76-اقتباس از تفسیر روح الجنان ، ج 2، ص 368. 77-معارفی از قرآن ، ص 211. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(47) 🔆🔆🔆 ⏪16. مبارزه با خرافات و بدعت ها وَ إِذْ تَقُولُ لِلَّذِى أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِ أَمْسِكْ عَلَيْكَ زَوْجَكَ وَ اتَّقِ اللَّهَ وَ تخُفِى فىِ نَفْسِكَ مَا اللَّهُ مُبْدِيهِ وَ تخَشىَ النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَن تخَشَاهُ فَلَمَّا قَضىَ‏ زَيْدٌ مِّنهْا وَطَرًا زَوَّجْنَكَهَا لِكَىْ لَا يَكُونَ عَلىَ الْمُؤْمِنِينَ حَرَجٌ فىِ أَزْوَاجِ أَدْعِيَائهِمْ إِذَا قَضَوْاْ مِنهْنَّ وَطَرًا وَ كاَنَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولًا(37/احزاب) ☑️لازمه‏ى قاطعيّت و صلابت آن است كه با افكار فاسد و منحرف، گرچه افكار عمومى باشد مبارزه كنيم. «وَ تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ» ☑️در شكستن عادت‏هاى غلط اجتماعى، از هياهوى مردم نترسيد. «تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ» ☑️ در اجراى فرمان خدا منتظر تأييد مجامع بين المللى نباشيد. «تَخْشَى النَّاسَ وَ اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشاهُ» 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۲۶ ـ ۱۲۵ 💢 معالجه بیماری های روحی الی بايد بداند که امراض و های را اگر فوراً نکند روز بروز مرضش شدت پيدا می کند، به و مضاعفی می رسد و با و بی دينی از می رود. و اينها در می کنند، آنچنان مرضشان شدت پيدا می کند که بازگشتی ندارند و متذکر هم نمی شوند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 ماه رجب، «بَست» است! 🔰آیت الله حائری شیرازی (ره) 🔸زیارت امام رضا علیه السلام که مشرف می شوید، اول می‌رسید به بست. ⭕️ ارزش بست زیاد است، چون ورودی حرم است. 🔹رجب ماه ورودی است. رجب بست است، شعبان صحن است، رمضان حرم است و شب قدر، ضریح است. @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ✅اصل چهاردهم 📃کسی که قرآن می‌خواند از ویژگی‌های قرآن بهره‌مند می‌شود. ▫️ثُمَّ أَنزَلَ عَلَيهِ الكِتَابَ نُوراً لَا تُطفَأُ مَصَابِيحُهُ وَ سِرَاجاً لَا يَخبُو تَوَقُّدُهُ وَ بَحراً لَا يُدرَكُ قَعرُهُ وَ مِنهَاجاً لَا يُضِلُّ نَهجُهُ وَ شُعَاعاً لَا يُظلِمُ ضَوءُهُ وَ فُرقَاناً لَا يُخمَدُ بُرهَانُهُ وَ تِبيَاناً لَا تُهدَمُ أَركَانُهُ وَ شِفَاءً لَا تُخشَى أَسقَامُهُ وَ عِزّاً لَا تُهزَمُ أَنصَارُهُ وَ حَقّاً لَا تُخذَلُ أَعوَانُهُ فَهُوَ مَعدِنُ الإِيمَانِ وَ بُحبُوحَتُهُ وَ يَنَابِيعُ العِلمِ وَ بُحُورُهُ وَ رِيَاضُ العَدلِ وَ غُدرَانُهُ وَ أَثَافِيُّ الإِسلَامِ وَ بُنيَانُهُ وَ أَودِيَةُ الحَقِّ وَ غِيطَانُهُ وَ بَحرٌ لَا يَنزِفُهُ المُستَنزِفُونَ وَ عُيُونٌ لَا يُنضِبُهَا المَاتِحُونَ وَ مَنَاهِلُ‏ لَا يَغِيضُهَا الوَارِدُونَ وَ مَنَازِلُ لَا يَضِلُّ نَهجَهَا المُسَافِرُونَ وَ أَعلَامٌ لَا يَعمَى عَنهَا السَّائِرُونَ وَ آكَامٌ لَا يَجُوزُ عَنهَا القَاصِدُونَ جَعَلَهُ اللهُ رِيّاً لِعَطَشِ العُلَمَاءِ وَ رَبِيعاً لِقُلُوبِ الفُقَهَاءِ وَ مَحَاجَّ لِطُرُقِ الصُّلَحَاءِ وَ دَوَاءً لَيسَ بَعدَهُ دَاءٌ وَ نُوراً لَيسَ مَعَهُ ظُلمَةٌ وَ حَبلًا وَثِيقاً عُروَتُهُ وَ مَعقِلًا مَنِيعاً ذِروَتُهُ وَ عِزّاً لِمَن تَوَلَّاهُ وَ سِلماً لِمَن دَخَلَهُ وَ هُدًى لِمَنِ ائتَمَّ بِهِ وَ عُذراً لِمَنِ انتَحَلَهُ وَ بُرهَاناً لِمَن تَكَلَّمَ بِهِ وَ شَاهِداً لِمَن خَاصَمَ بِهِ وَ فَلجاً لِمَن حَاجَّ بِهِ وَ حَامِلًا لِمَن حَمَلَهُ وَ مَطِيَّةً لِمَن أَعمَلَهُ وَ آيَةً لِمَن تَوَسَّمَ وَ جُنَّةً لِمَنِ استَلأَمَ وَ عِلماً لِمَن وَعَى وَ حَدِيثاً لِمَن رَوَى وَ حُكماً لِمَن قَضَى ⏪سپس قرآن را بر او نازل فرمود: ▫️قرآن نورى است كه خاموشى ندارد، ▫️چراغى است كه درخشندگى آن زوال نپذيرد، ▫️دريايى است كه ژرفاى آن درك نشود، ▫️راهى است كه رونده آن گمراه نگردد، ▫️شعله‏اى است كه نور آن تاريك نشود، ▫️جدا كننده حق و باطلى است كه درخشش برهانش خاموش نگردد، ▫️بنايى است كه ستون‏هاى آن خراب نشود، ▫️شفا دهنده‏اى است كه بيمارى‏هاى وحشت انگيز را بزدايد، ▫️قدرتى است كه ياورانش شكست ندارند، ▫️و حقّى است كه يارى كنندگانش مغلوب نشوند. ▫️قرآن، معدن ايمان و اصل آن است، ▫️چشمه‏هاى دانش و درياهاى علوم است، ▫️بوستان‌هاى عدل و چشمه‏هاى آن است، ▫️پايه‏هاى اسلام و ستون‏هاى محكم آن است، ▫️نهرهاى جارى زلال حقيقت، و سرزمين‏هاى آن است. ▫️دريايى است كه تشنگان آن، آبش را تمام نتوانند كشيد، ▫️و چشمه‏اى است كه آبش كمى ندارد، ▫️محل برداشت آبى است كه هرچه از آن برگيرند كاهش نمى‏يابد، ▫️منزلى است كه مسافران راه آن را فراموش نخواهند كرد، ▫️و نشانه‏هايى است كه روندگان از آن غفلت نمى‏كنند، ▫️كوهسار زيبايى است كه از آن نمى‏گذرند. ▫️خدا قرآن را فرو نشاننده عطش علمى دانشمندان، ▫️و باران بهارى براى قلب فقيهان، ▫️و راه گسترده و وسيع براى صالحان قرار داده است. ▫️قرآن دارويى است كه با آن بيمارى وجود ندارد، ▫️نورى است كه با آن تاريكى يافت نمى‏شود، ▫️ريسمانى است كه رشته‏هاى آن محكم، ▫️پناهگاهى است كه قلّه آن بلند، ▫️و توان و قدرتى است براى آن كه قرآن را برگزيند، ▫️محل امنى است براى هر كس كه وارد آن شود، ▫️راهنمايى است تا از او پيروى كند، 🔅وسيله انجام وظيفه است براى آن كه قرآن را راه و رسم خود قرار دهد، 🔅برهانى است بر آن كس كه با آن سخن بگويد، 🔅عامل پيروزى است براى آن كس كه با آن استدلال كند، 🔅نجات دهنده است براى آن كس كه حافظ آن باشد و به آن عمل كند، 🔅و راهبر آن كه آن را به كار گيرد، 🔅و نشانه هدايت است براى آن كس كه در او بنگرد، 🔅سپر نگهدارنده است براى آن كس كه با آن خود را بپوشاند، 🔅و دانش كسى است كه آن را به خاطر بسپارد، 🔅و حديث كسى است كه از آن روايت كند، 🔅و فرمان كسى است كه با آن قضاوت كند. ⏪امام برایم گفت: ☑️قرآن بخوان که قرآن تو را زینت می دهد. قرآن بخوان که قرآن زشتی ها را از تو دور می کند و تو را به زیباترین ها می آراید. ☑️قرآن بخوان و بدان اگر آن را دریابی به تو از بی نهایت می نوشاند آنقدر که هیچگاه سیراب نشوی. پس تشنگی ات به قرآن را افزون کن. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب ادب فنای حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر کبیره (17) ⏪4. عبادت هاي بي بديل 📂ج. از امام صادق (عليه‌السلام) رسيده است كه علي (عليه‌السلام) در آخر عمرش شبانه روزي هزار ركعت نماز مي خواند. إنّ علياً في آخر عمره كان يصلّي في كلّ يوم و ليلة ألف ركعة. [الكافي، ج 4، ص 154؛] ◽️شايد معناي حديث اين باشد كه آن حضرت در تمام عمر چنين بود، زيرا كسي كه در دوران سالمندي و زمامداري چنين بود به طريق اولي در دوران قبل از آن كه دوران فراغت و نشاط جواني بود و فراغت بيشتري داشت، چنين بود. 📂د. در گرماگرم نبرد صفين ابن عباس ديد كه علي (عليه‌السلام) به آسمان مي نگرد، پرسيد چه مي كني؟ گفت: مي خواهم ببينم كه ظهر شده است تا نماز بخوانيم يا نه؟ ابن عباس گفت: اكنون وقت نماز است؟ فرمود: مگر براي غير نماز مي جنگيم؟: و كان (عليه‌السلام) يوماً في حرب صفين مشتغلاً بالحرب و القتال و هو مع ذلك بين الصَّفَين يراقب الشمس فقال له ابن عباس: يا أميرالمؤمنين ما هذا الفعل؟ قال (عليه‌السلام): أنظر إلي الزوال حتّي نصلّي فقال له ابن عباس: و هل هذا وقت صلاة؟ إنّ عندنا لشغلاً بالقتال عن الصلاة فقال (عليه‌السلام): علي ما نقاتلهم؟ إنما نقاتلهم علي الصلاة. [ارشاد القلوب، ج 2، ص 22 ـ 23.] حتي نماز شبش را هرگز ترك نكرد: ما تركت صلاة الليل منذ سمعت قول النبي صلي الله عليه و آله و سلم صلاة الليل نورٌ فقال ابن الكواء: و لا ليلة الهرير؟ قال: و لا ليلة الهرير. 📚[مناقب آل ابي طالب، ابن شهرآشوب، ج 2، ص 142؛ بحار الانوار، ج 41، ص 17. نيز ر. ك: ارشاد القلوب، ج 2، ص 22. «هرير» به معناي زوزه اي است كه بر اثر شدت سرما از سگ برمي خيزد. : صوته دون نباحه من قلّة صبره علي البرد (مجمع البحرين، ج 3، ص 518، «ه ر ر») اما ليلة الهرير يكي از شب هاي بسيار سخت صفين است [كه گويا ناله سربازان از شدت سختي به زوزه سگ تشبيه شده است ]، به گونه اي كه ضرب المثل براي سختي و تهاجم مشكلات شده است و بيشتر سربازان نماز را به اشاره خواندند... (منهاج البراعه، ج 15، ص 320) در عين حال اميرمؤمنان (عليه‌السلام) در آن شب 523 تكبير گفت و با هر تكبير يك نفر از سپاه شام را روانه جهنم كرد. شجاعي به آن حضرت برخورد نكرد، مگر خونش ريخته شد؛ قهرماني به سراغش نيامد، مگر قدمش لغزيد... (كشف الغمه، ج 1، ص 220؛ بحارالانوار، ج 32، ص 600). به گفته دهخدا اين عنوان بر شب سوم جنگ قادسيه نيز اطلاق شده است كه در آن اعراب به لشكر ايران حمله بردند و در تمام شب جنگ جريان داشت و بدان سبب آن را ليلة الهرير گفتند كه در تمام شب بانگ و آوازي شبيه بانگ سگ فضا را پر كرده بود (لغت نامه دهخدا، ج 13، ص 19881)، چنان كه «يوم الهرير» به روزي گفته مي شود كه بين «بكر بن وايل» و «تميم» جنگ درگرفت (اقرب الموارد، ج 2، ص 1384، «ه ر ر»)، ليكن آنچه در بيان اميرمؤمنان (عليه‌السلام) آمده است همان مصداق اول است.] 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
◽ أینَ‏ الرَّجَبِیونَ 🔸 مسئول تربیت عقل نظری که است، حوزه و دانشگاه هستند که بخش اندیشه را تقویت می کنند؛ اما مسئول نه حوزه است و نه دانشگاه، مسجد است! حسینیه است! نماز شب است! «أَینَ‏ الرَّجَبِیونَ‏»[1] است! ناله و اشک است! بین عزم و جزم مانند بین آسمان و زمین فرق است. 🔸 یک کسی که خودش کتاب نوشته و تحقیق کرده گناه می کند! مگر یقین ندارند که این حرام است؟! مگر یقین به فعلیت ندارند؟! مگر یقین به اشتغال ندارند؟ مگر یقین به مکلَّف بودن ندارند؟ اما عالماً و عامداً معصیت می کنند! سرّش این است که علم مشکل را حلّ نمی کند، علم نیمی از کار است؛ این مسئول است و عمل به عهدهٴ متولّی است! [1]. فضائل الأشهر الثلاثة(ابن بابویه)، ص31. 📚 سوره مبارکه احقاف ـ جلسه 7 تاریخ: 1395/01/22 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 اهل تقوا 🔹 خدا اهل تقواست و بندگانش را به تقوا دعوت كرده است تا آنها هم اهل تقوا باشند. خداوند اهل تقواست؛ یعنی شایسته و لایق است تا از او پرهیز شود «أهلٌ لِأنْ یُتَّقی مِنه»[1] و اگر بنده ‌ای تقوای خدا را آن طوری كه لازم است فراهم كرد كه ﴿اتَّقُوا اللّهَ حَقَّ تُقاتِهِ﴾،[2] مظهر چنین اسم شریف می‌ شود و همین بنده پرهیزگار هم خواهد شد؛ یعنی «أهلٌ لِأنْ یُتَّقی مِنه». 🔹 اگر كسی در مسیر بندگی حركت كرد [یعنی] كارهای واجب را انجام داد و به حرام آلوده نشد، را رعایت كرد. این شخص اول متّقی است بعد مُتّقا می ‌شود؛ در روایات نورانی اهل بیت [امام هادی] (علیهم السلام) آمده است: «مَنِ اتَّقَی اللَّهَ یُتَّقَی وَ مَنْ أَطَاعَ اللَّهَ یُطَاعُ»؛[3] اگر كسی مطیع خدا بود مُطاع ماسوی می‌ شود و اگر كسی متّقی بود بعد «اَهْلَ التَّقْوی» می ‌شود. تنها سخن در این نیست كه انسان تقوا پیشه كند تا جهنم نرود، كمالات دیگری هم هست! [1] . شرح الكافی- الأصول و الروضة (للمولى صالح المازندرانی)، ج12، ص210؛ «... أن الافناء و الاماتة أیضا منه تعالى كما أن الوجود منه و الرجوع إلیه فهو أهل‏ لان‏ یتقى‏ منه‏ و یطاع‏». [2] . سوره آل‌عمران، آیه 102. [3] . الكافی (ط ـ الاسلامیه)، ج 1، ص 138. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1374/02/21 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 امام هادی (علیه السلام) ▪️ فرمود: «مَنْ هَانَتْ‏ عَلَیهِ‏ نَفْسُهُ‏ فَلَا تَأْمَنْ‏ شَرَّهُ»؛كسی كه خود را كریم نمی ‌داند و زندگی نمی ‌كند، از شرّ او در امان نباش، زیرا كسی كه به خودش رحم نمی‌ كند یقیناً به شما رحم نخواهد كرد! 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1372/09/26 🆔 @a_javadiamoli_esra 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۲۹ ـ ۱۲۸ 💢 بودن اکرم صلی الله عليه و آله الی بايد حضرت اکرم صلی الله عليه و آله را صد در صد خود بداند. يعنی علاوه بر آنکه نبايد بدخواه باشد، ناراحتی مردم را هم خود بداند، ناراحتی آنها بر او سخت بگذرد و با و اهل نفس رأفت و مهربانی خاصی داشته باشد، بر کند و خدای تعالی را برای خود کافی بداند. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(108) 🔅🔅🔅 ✅آیه 3 - الذين يومنون بالغيب و يقيمون الصلوه و مما رزقنهم ينفقون 💢 بحث روايى ⏪ 1- حقيقت ايمان و درجات آن عن الرضا (عليه السلام): ان الايمان هو التصديق بالقلب والاقرار باللسان، والعمل بالاركان. (413) 👈 اشاره: چون، اصل انسان همان قلب اوست: اصل الانسان لبه، (414) ▫ حقيقت ايمان داراى اصل و فرع است، چنانكه اميرالمومنين (عليه السلام) فرمود: الايمان شجره اصلها اليقين وفرعها التقى و نورها الحياءو ثمرها السخاء (415) و آنچه از رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) رسيده است: الايمان شجره اصلها اليقين و فرعها التقى و نروها الحياءو ثمرها السخاء (416) ▫ و آنچه از رسول اكرم رسيده است: الايمان قول مقول و عمل معمول و عرفان العقول، (417) منافاتى با اصل بودن اعتقاد قلبى ندارد. ▫ درجات ايمان در ذيل آيه 163 سوره آل عمران: (هم درجات عندالله) روشن مى شود، و امام صادق (عليه السلام) درجات آنرا ده مرتبه دانست، كه با منزله پله هاى ده گانه نردبان است، به طورى كه صاحب درجه دوم نبايد به صاحب درجه يكم بگويد: تو بر چيزى نيستى... (418) ============= 413- تفسير مجمع البيان ، جلد 1، ص 121 414- امالى صدوق ، مجلس 42، ح 9. 415- غررالحكم ، ج 2، ص 47 416- غررالحكم ، ج 2، ص 47 417- امالى مفيد، مجلس 33، ح 2 418- اصول كافى ، ج 2، ص 42 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انفال 10 (2).mp3
10.37M
10 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom