eitaa logo
واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد)
132 دنبال‌کننده
983 عکس
1.2هزار ویدیو
38 فایل
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil ارتباط با مدیر : @m_parvareshi2 09156170062 09152453853
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5866164601728533953.mp3
1.64M
🔸ترتیل صفحه 170 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجازکار - حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان سوره 7 سوره مبارکه الاعراف صفحه 170 ۞ وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ ۚ قَالَ عَذَابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشَاءُ ۖ وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ ۚ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُمْ بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ (156) و براى ما در اين دنيا و در آخرت خوبى مقرّر کن، همانا ما به سوى تو بازگشته ايم. [خدا ]گفت: من عذابم را به هر که بخواهم مى رسانم و رحمتم همه چيز را فرا گرفته است; پس به زودى آن را براى کسانى که تقوا پيشه مى کنند و زکات مى دهند و کسانى که به آيات ما ايمان مى آورند مقرّر خواهم داشت. (156) الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ ۚ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (157) همانان که از آن رسول و پيامبر درس نخوانده که [وصف ]او را نزد خود در تورات و انجيل نوشته مى يابند پيروى مى کنند; [همو که ]آنان را به کارهاى پسنديده امر مى کند و از کارهاى ناپسند باز مى دارد، و چيزهاى دلپذير را برايشان حلال مى کند، و چيزهاى نامطبوع را بر آنان حرام مى سازد و تکليف هاى سنگين آنها و قيد و بندهايى را که بر آنان بوده است از ايشان بر مى دارد، پس کسانى که به او ايمان آوردند و از او دفاع کردند و يا ريش نمودند و پيرو نورى شدند که با او نازل شده است اينان همان ظفرمندانند. (157) قُلْ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ جَمِيعًا الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۖ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ يُحْيِي وَيُمِيتُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ الَّذِي يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَكَلِمَاتِهِ وَاتَّبِعُوهُ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ (158) بگو: اى مردم! بى شک من فرستاده خدا به سوى همه شما هستم; آن خدايى که حاکميّت آسمان ها و زمين مختصّ او است. هيچ معبودى جز او نيست; زنده مى کند و مى ميراند; پس به خدا و رسول او، آن پيامبر درس نخوانده که به خدا و کلمات او ايمان دارد بگرويد و از او پيروى کنيد، باشد که هدايت يابيد. (158) وَمِنْ قَوْمِ مُوسَىٰ أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَبِهِ يَعْدِلُونَ (159) و از قوم موسى گروهى بودند که به وسيله حق [مردم را ]هدايت مى کردند، و به وسيله آن به عدالت رفتار مى نمودند. (159) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۷۰🌷 🌷رحمتی فراگیر: خدای بزرگ، در قرآن، خود را با صفات و ویژگی‏هایی معرفی فرموده است؛ صفاتی مانند علیم(بسیار دانا)، عزیز(شکست‏ ناپذیر)، سمیع(همیشه شنوا) و... . از میان این صفات امّا دو ویژگی بیشتر از بقیه تکرار شده است: «رحمان» و «رحیم». واژه‏ ی رحمان به معنای «بسیار مهربان» است و در قرآن 157 بار تکرار شده؛ و واژه‏ ی رحیم نیز به معنای «همیشه مهربان» است و در قرآن 146 بار آمده است. این تکرار، نشانگر لطف بی حدوحصر و مهربانی بی نهایت خدای جهان آفرین است. دقّت در جهان اطراف و بررسی زندگی موجودات نیز ما را با رحمت فراگیر خدا آشنا می کند. مثلاً به وجود آمدن انسان در شکم مادر و در محلّی امن و راحت، و رشد و تربیت او در دامان مادری مهربان، نمونه‏ ی روشنی از رحمت خداست. همچنین حمل شدن دهها تُن آب در هوا به صورت ابر، و جابجایی آن از روی دریاها تا زمین‏های خشک و بی آب وعلف، و نزول باران، و بخشش زندگی به آن زمین ها، نشانگر آفریدگاری مهربان است. آری، به هر سو که می نگریم، آثار لطف و مهربانی خدا پیدا و سرتاسر زندگی ما را فراگرفته است. امّا جهانی که ما هم اکنون می بینیم با همه‏ ی لطف و رحمتی که خدا در آن گسترده است مقدّمه‏ ی جهانی بسیار بزرگ تر با لطف و رحمتی بسیار گسترده تر است. یکی از تفاوت های موجود بین این دو جهان این است که در دنیا، رحمت و لطف خدا به همه‏ ی افراد می رسد، همه‏ ی انسان ها با هر عقیده و عملی از نعمت های خدا بهره می برند، باران بر سر مؤمنان و کافران می بارد و هر دو گروه از روزی های خدا استفاده می کنند؛ امّا در جهان آخرت، رحمت خدا مشروط به عملکرد افراد در این جهان است و اگرچه لطف او در آخرت بسیار بزرگ تر از لطفش در دنیاست، به کسانی می رسد که در دنیا از دستورهای او پیروی کرده باشند. به همین سبب، خدا در این آیه می فرماید: « رحمتم در دنیا همه چیز را فرا گرفته است؛ ولی در آخرت آن را برای افراد پرهیزکاری که زکات می دهند و به آیات و نشانه‏ های ما یقین دارند، مقرّر خواهم کرد.» البته جهان آخرت، زمان نمایش وجوه دیگری از رحمت خداست. در آنجا خدا معنای مهربانی را به مردم می آموزد و جز کسانی که حقیقتاً شایسته ی لطف خدا هستند، بسیاری از افراد گنهکار و آلوده که سزاوار عذاب هستند نیز مشمول رحمت او می شوند. در روایتی از پیامبر اسلام می خوانیم: «خداوند یکصد رحمت دارد، و یکی از آنها را به زمین فرو فرستاده و بین مخلوقاتش تقسیم کرده است. با آن یک رحمت است که مخلوقات با هم مهربانی می کنند و به یکدیگر مهر می ورزند. نود و نه رحمت دیگر را برای خود نگه داشته و زمان آشکار کردن آن را عقب انداخته است و در روز قیامت با آن نود و نه رحمت به بندگانش رحم می کند.» در روایتی دیگر آمده است که خدا آن یک رحمت را نیز حاضر می کند و روز قیامت با همه ی صد رحمت خویش به بندگانش رحم می کند. البته روشن است که رحمت خداوند، نهایت ندارد و تعبیر صد رحمت برای فهم بهتر ماست. 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔰 چگونه آرامش را در زندگی مشترک حفظ کنیم؟ 🔸آرامش در زندگی مشترک یک اصل بسیار مهم است. قرآن هم هدف اصلی ازدواج را رسیدن به آرامش مطرح می‌کند. لذت و شادی، عشق و محبت، رشد و شکوفایی، همگی در سایۀ آرامش بدست می‌آیند. 🔸لذا زوجین قبل از هرچیز باید به همدیگر آرامش بدهند و مراقب حفظ آرامش در محیط خانوده باشند. مثلا قبل از بیان هر گونه انتقاد از یکدیگر، قبل از مطرح کردن خواسته‌های خود از طرف مقابل، و قبل از هرگونه گفتگو، باید فکر کنیم که هر کدام از اینها را چگونه انجام دهیم که آرامش همدیگر را به هم نزنیم. 🔸ما قبل از اینکه حق خودمان را به دست بیاوریم، قبل از اینکه به فکر اصلاح طرف مقابلمان باشیم، قبل از اینکه به فکر هر نوع بهبودی در وضع زندگی باشیم، باید در اندیشه حفظ آرامش همدیگر باشیم. مثلاً اگر ما خطایی از همسرمان یا از بچه خودمان ببینیم، ابتدا باید حواسمان باشد که آرامشش را به هم نزنیم، آنگاه برنامه‌ریزی برای اصلاح را شروع کنیم. یا مثلاً اگر می‌خواهیم نیاز یا درخواستی از طرف مقابل مطرح کنیم، اول باید به فکر این باشیم که آرامش او را به هم نزنیم. استاد پناهیان 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
♦️ به بچه‌ها حق اعتراض بدید 🔸اگر نمی‌خواهید بچه‌ای توسری‌خور به جامعه تحویل بدید، اجازه انتقاد و اعتراض را در خانه به او بدهید. ‎💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🔴 💠 چشمتان را ببندید و تصور کنید که فرزند دلبندتان در دست دارد و هنگام دویدن زمین می‌خورد و چاقو وارد یا دهان او می‌شود... 💠 اگر حادثه را با توجه و تمرکز، تصور کنید شما را خراب می‌کند و اگر ادامه دهید حتی ممکن است بیفتد. 💠 و ذهنیات ما رابطه مستقیم در خوشی یا ناخوشی ما دارد. 💠 اگر به بدی‌های همسرتان در ذهن خود متمرکز شوید و یا به خوبیهای او کنید حالتان را بد یا خوب می‌کند. 💠 اندیش بوده و به یکدیگر حُسن ظن داشته باشید تا کینه‌ها و کدورت‌ها در قلبتان رنگ ببازند و با حال خوب در کنار همسر و فرزندانتان از زندگی ببرید. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
این کلیپ برای پدر و مادرهایی که تمام لذات و خوشی ها رو برای فرزندانشون فراهم می کنند لازمه که ببینند👌 چرا بعضی والدین به بچه هاشون سختی نمیدن و اینقدر اونها رو نازک نارنجی پرورش میدن؟ 🤔 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
4_5868375474798855482.mp3
1.61M
🔸ترتیل صفحه 171 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام نهاوند - عشاق مصری 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان سوره 7 سوره مبارکه الاعراف صفحه 171 وَقَطَّعْنَاهُمُ اثْنَتَيْ عَشْرَةَ أَسْبَاطًا أُمَمًا ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ مُوسَىٰ إِذِ اسْتَسْقَاهُ قَوْمُهُ أَنِ اضْرِبْ بِعَصَاكَ الْحَجَرَ ۖ فَانْبَجَسَتْ مِنْهُ اثْنَتَا عَشْرَةَ عَيْنًا ۖ قَدْ عَلِمَ كُلُّ أُنَاسٍ مَشْرَبَهُمْ ۚ وَظَلَّلْنَا عَلَيْهِمُ الْغَمَامَ وَأَنْزَلْنَا عَلَيْهِمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ ۖ كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ ۚ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَٰكِنْ كَانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ (160) و آنان را گروه گروه به دوازده تيره تقسيم کرديم، و به موسى ـ آن گاه که قومش [در بيابان ]از او آب خواستند ـ وحى کرديم که با عصاى خود بر آن سنگ بزن [و اوزد]، پس دوازده چشمه از آن جارى شد، در حاليکه هر تيره اى آبشخور خود را دانستند; و [نيز ]آن ابر را بر آنان سايبان ساختيم و منّ و سلوى برايشان نازل کرديم [و گفتيم: ]از چيزهاى دلپذير که به شما عطا کرديم بهره مند شويد. و آنان به ما ظلم نکردند بلکه به خودشان ظلم کردند. (160) وَإِذْ قِيلَ لَهُمُ اسْكُنُوا هَٰذِهِ الْقَرْيَةَ وَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ وَقُولُوا حِطَّةٌ وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا نَغْفِرْ لَكُمْ خَطِيئَاتِكُمْ ۚ سَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ (161) و [ياد کن ]وقتى را که به آنان گفته شد: در اين شهر ساکن شويد و از [نعمت هاى ]آن هر جا که خواستيد بهره ببريد، و بگوييد: <خدايا گناهان ما را فرو ريز> و از اين در با حال سجده (خضوع) درآييد تا خطاهاى شما را بر شما ببخشيم. به زودى [پاداش ]نيکوکاران را خواهيم افزود. (161) فَبَدَّلَ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ قَوْلًا غَيْرَ الَّذِي قِيلَ لَهُمْ فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِجْزًا مِنَ السَّمَاءِ بِمَا كَانُوا يَظْلِمُونَ (162) پس کسانى از آنان که ظلم کردند، [آن را ]به سخنى غير از آنچه به ايشان گفته شده بود تبديل کردند در نتيجه بر اثر ظلمى که مرتکب مى شدند عذابى از آسمان بر آنان فرستاديم. (162) وَاسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعًا وَيَوْمَ لَا يَسْبِتُونَ ۙ لَا تَأْتِيهِمْ ۚ كَذَٰلِكَ نَبْلُوهُمْ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ (163) و از يهوديان درباره آن شهرى که در ساحل دريا بود بپرس، وقتى که در مورد شنبه تعدّى مى کردند، آنگاه که در روزِ دست کشيدشان از صيد، انبوه ماهيانشان به سوى آنان مى آمدند، و روزى که از صيد دست نمى کشيدند به سويشان نمى آمدند. اينگونه ما آنان را به سبب فسقشان امتحان مى کرديم. (163) 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
🌷نکته تفسیری صفحه ۱۷۱🌷 اصحاب سَبت: در روزگار حضرت داوود، بخشی از قوم بنی اسرائیل، در کنار سرزمین فلسطین و در ساحل دریای احمر، در شهری به نام «بندر ایله» که هم اکنون به ایلات معروف است زندگی می کردند. بیشتر مردم آن شهر، صیاد بودند و روزگارشان با ماهی‏گیری می گذشت؛ ولی نافرمان و گناهکار بودند و به وظایف دینی خود عمل نمی کردند. به همین سبب، خداوند نیز آنان را آزمود. آزمایش آن ها این بود که در روزهای شنبه که روزهای تعطیل شان بود از ماهیگیری منع شدند. مشکل بزرگ آنان این بود که روزهای شنبه، آب های اطراف ساحل، پر از ماهی های چاق و فربه می شد؛ در حالی که در روزهای دیگر از ماهی خبری نبود! مدّتی به این وضع سپری شد؛ امّا سرانجام کسانی که نافرمانی خدا در دلهایشان نفوذ کرده بود، صبرشان تمام شد و نقشه‏ ی شیطنت آمیزی طرّاحی کردند. آنان، حوضچه هایی در کنار دریا حفر کردند و بین آن حوضچه ها و دریا، راههایی گشودند. روزهای شنبه، راه حوضچه ها را باز می کردند تا ماهی ها درون حوضچه ها بیایند. در آخر روز هم راه حوضچه ها را می بستند و به خانه هایشان می رفتند. سپس صبح یکشنبه سراغ ماهی ها می آمدند، آن ها را صید می کردند و می گفتند که خدا به ما دستور داده که شنبه ها ماهی صید نکنیم. ما شنبه ماهی صید نکردیم؛ امروز هم که یکشنبه است! بدین ترتیب، با تغییر دادن ظاهر گناه، آن را برای خود جایز شمردند و اصطلاحاً برای گناه خود، کلاه شرعی درست کردند. در آن هنگام، غیر از این گروهِ نافرمان که اکثریت شهر را تشکیل می دادند، دو گروه دیگر در آن شهر می زیستند: 1ـ کسانی که در برابر این نافرمانی به پا خاستند و مردم را از آن کار زشت نهی می کردند؛ 2ـ کسانی که اگرچه خودشان به آن گناه آلوده نشدند، در برابر آن بی تفاوت بودند و حتّی کسانی را که نهی از منکر می کردند، سرزنش می کردند که چرا عمر و اعصابتان را صرف کسانی می کنید که سرانجام خدا هلاکشان می کند یا به عذاب می رساند. کسانی که در برابر گناه ساکت ننشسته بودند، پاسخ دادند: «این وظیفه‏ ی ماست. این کار را می کنیم تا در برابر خدا عذری نداشته باشیم و شاید این افراد منحرف، تحت تأثیر قرار بگیرند و از کارهایشان توبه کنند.» اندرزها امّا به گوش مردم کارساز نشد و سرانجام پیامبر زمانشان داوود آنان را نفرین کرد و از خدا خواست که لعنت خود را بر آن افراد گنهکار فرو فرستد. در پی این نفرین گنهکاران در تاریکی شب به بیابان رفتند، و در همان شب، عذاب خدا فرود آمد و مردم نافرمان ابله را به بوزینه تبدیل کرد. آری، کسانی که دین و حکم خدا را به سُخره گرفته بودند، در حقیقت میمون هایی بودند که به شکل انسان زندگی می کردند، و خدا در همین دنیا، صورت واقعی آنان را به دیگران نشان داد. البته بر اساس روایات، آنان پس از چند روز هلاک شدند.. 🕊👇 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
❌فرزندگریزی 👌 تمایل به فرزندآوری و اساساً مقوله فرزندآوری ریشه در چند مسئله دارد ⬅️ یکی مربوط به اعتقادات و باور‌های افراد است ⬅️ یکی هم مربوط به سبک زندگی بوده است. ❌متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل این که سبک زندگی جوانان تغییر کرده است، تمایل به فرزندآوری در جوانان کاهش پیدا کرده است در واقع افزایش سه مولفه؛ 👈 رفاه اقتصادی، 👈 تجمل‌گرایی 👈مسئولیت گریزی و آسایش‌طلبی که در نسل جوان وجود دارد باعث شده که فرزند آوری را برای خود مقوله دشواری تصور کنند. 💖نکته جالب در بحث فرزندآوری این است که همیشه ما فکر می‌کنیم که این ما هستیم که فرزندانمان را تربیت می‌کنیم در حالیکه این فرزندان هستند که با حضور خود ما را تربیت می‌کنند و این ما هستیم که برای کنار آمدن با یک انسان جدید باید با خود کنار بیاییم و مواجهه با یک انسان جدید را یاد بگیریم. 💑 والدین باید در مقابل آن انسان جدید (فرزند متولد شده) باید کوتاه بیایند و یا گاهی بایستند و در واقع این یک نوع پرورش روح پدر و مادر است. 👈 یعنی بیش از آن که والدین قرار باشد فرزندان خود را تربیت کنند این فرزندان هستند که بر رشد روح و روان والدین تاثیر می‌گذارند. 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil
✨﷽✨ 🌼چرا قرآن همسر را به لباس تشبیه کرده؟ 1️⃣ لباس باید در طرح و رنگ و جنس مناسب باشد، همسر نیز باید کفو و متناسب با فکر و فرهنگ و شخصیّت انسان باشد. 2️⃣ لباس مایه زینت و آرامش است، همسر و فرزند نیز مایه زینت و آرامش خانواده‌اند. 3️⃣ لباس عیوب انسان را می‌پوشاند، هر یک از زن و مرد نیز باید عیوب و نارسایی‌های یکدیگر را بپوشانند. 4️⃣ لباس انسان را از سرما و گرما حفظ می‌کند، وجود همسر نیز کانون خانواده را گرم و زندگی را از سردی می‌رهاند. 5️⃣ دوری از لباس مایه رسوایی است، دوری از ازدواج و همسر نیز گاهی سبب انحراف و رسوایی انسان می‌گردد. 6️⃣ انسان باید لباس خود را از آلودگی حفظ کند، هر یک از همسران نیز باید دیگری را از آلوده شدن به گناه حفظ نماید. 📚برگرفته از تفسیر نور 💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇 @rahil_roshd 💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇 @jonbeshrahil