قرآن ترجمه المیزان
سوره 23
سوره مبارکه المؤمنون
صفحه 342
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ (1)
به راستى که مؤمنان پيروزى يافتند. (1)
الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ (2)
آنان که در نمازشان خاشع و فروتنند. (2)
وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ (3)
و آنان که از بيهوده رويگردانند. (3)
وَالَّذِينَ هُمْ لِلزَّكَاةِ فَاعِلُونَ (4)
و آنان که زکات مى پردازند. (4)
وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ (5)
و آنان که عورت هاى خود را حفظ مى کنند. (5)
إِلَّا عَلَىٰ أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ (6)
مگر [در کام جويى] از همسران يا کنيزانشان که آنان مورد ملامت نيستند. (6)
فَمَنِ ابْتَغَىٰ وَرَاءَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْعَادُونَ (7)
پس کسانى که غير از اين [دو] را طلب کنند اينان خود تجاوز کارند. (7)
وَالَّذِينَ هُمْ لِأَمَانَاتِهِمْ وَعَهْدِهِمْ رَاعُونَ (8)
و آنان که امانت ها و عهدهاى خويش را رعايت مى کنند. (8)
وَالَّذِينَ هُمْ عَلَىٰ صَلَوَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (9)
و آنان که بر نمازهايشان مراقبت دارند. (9)
أُولَٰئِكَ هُمُ الْوَارِثُونَ (10)
اينانند که خود وارثانند. (10)
الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (11)
همانان که [بهشت] فردوس را به ميراث مى برند و خود در آن جاودانه اند. (11)
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ مِنْ سُلَالَةٍ مِنْ طِينٍ (12)
و همانا انسان را از چکيده اى از گِل آفريديم. (12)
ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَكِينٍ (13)
سپس آن را [به صورت] نطفه اى در جايگاهى مطمئن (رحم مادر) قرار داديم. (13)
ثُمَّ خَلَقْنَا النُّطْفَةَ عَلَقَةً فَخَلَقْنَا الْعَلَقَةَ مُضْغَةً فَخَلَقْنَا الْمُضْغَةَ عِظَامًا فَكَسَوْنَا الْعِظَامَ لَحْمًا ثُمَّ أَنْشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ ۚ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ (14)
آن گاه آن نطفه را عَلَقه ساختيم، پس، از آن عَلَقه مضغه آفريديم، پس، از آن مضغه استخوانهايى خلق کرديم، پس آن استخوان ها را با گوشت پوشانديم، سپس او را با آفرينشى ديگر پديد آورديم، پس متعالى و والا است خدا که نيکوترينِ آفرينندگان است. (14)
ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ لَمَيِّتُونَ (15)
سپس شما بعد از اين، خواهيد مُرد. (15)
ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ تُبْعَثُونَ (16)
سپس تحقيقاً شما در روز قيامت برانگيخته خواهيد شد. (16)
وَلَقَدْ خَلَقْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعَ طَرَائِقَ وَمَا كُنَّا عَنِ الْخَلْقِ غَافِلِينَ (17)
و همانا بالاى سر شما هفت طريقه (آسمان) آفريديم و از اين خلق غافل نيستيم. (17)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۴۲🌷
مراحل خلقت انسان؛ یک دوره ی خداشناسی:
یکی از راههای شناخت خدا و تقویت ایمان به او، توجّه به جهان هستی و پدیده های شگفت انگیز آن است. البتّه این توجّه دو شکل دارد: یکی، توجّه انسان به جهان پیچیده ی درون خودش؛ و دیگری، تفکّر در باره ی جهان شگرف بیرون از وجود خودش. این آیات با توصیف زیبایی از مراحل خلقت انسان ها، آنان را به تفکّر در بارهی آفرینش خودشان دعوت می کند؛ به این که قدرتی بی انتها از خاکی به ظاهر ناچیز چنین موجود فوق العاده پیشرفته ای را آفریده است. این آیات ابتدا به خلقت نخستین انسان ها یعنی حضرت آدم و حوا از خاک اشاره می کند. بر اساس آیات قرآن، پدر و مادر نخستین ما، از خاک آفریده شده اند و انسان های دیگر از نسل آن دو به وجود آمده اند. آیا به راستی حیرت انگیز نیست که دو انسان متفاوت (مرد و زن) با این همه پیچیدگی های جسمی و روحی از خاک آفریده شده اند؟ آیا این چیزی جز قدرت نامحدود خدا را اثبات می کند که برایش غیرممکن وجود ندارد؟ پس از این، خدا به خلقت انسان های دیگر که از نسل آدم و حوا بوده و هستند، اشاره می کند و سیر رشد انسان در شکم مادرش را توضیح می دهد که در شگفتی دست کمی از آفرینش دو انسان نخستین از خاک ندارد.
مطالعه ی مراحل رشد انسان که در این آیات به آن ها اشاره شده، هم اکنون با پیشرفت علم و امکان مشاهده ی مراحل تکامل جنین در رحم، به خوبی امکان پذیر است؛ ولی در زمان نزول آیات، شاید هیچ کس چنین آگاهی هایی نداشته است. بر اساس این آیات، نخستین مرحله ی آفرینش انسان، انعقاد نطفه در رحم مادر است؛ جایگاه امن و مطمئنی که انسان را از هنگامی که یک سلول است، تا نه ماه بعد که به نوزاد کاملی تبدیل می شود، از سرما و گرما و آسیب های احتمالی حفظ می کند. پس از مدّتی، آن تک سلول تکثیر می یابد و مانند یک لخته ی خون (علقه) می شود؛ سپس بزرگ تر شده، مانند یک تکّه گوشت می شود؛ البته نه یک تکّه گوشت بُرِش خورده با ابعاد منظم؛ بلکه تکّه گوشتی که انگار جویده شده است(مضغه). جنین پس از گذر از این دو مرحله، به سلول های استخوانی تبدیل می شود(عظام)، و بعد از آن، به تدریج عضلات و گوشت، مانند یک لباس روی آن را می پوشاند (فَکَسَونَا العِظامَ لَحمًا)؛ لباسی که زشتیِ شکلِ اسکلتِ آدمی را می پوشاند و استخوان هایش را از آسیب حفظ می کند. در این هنگام که جنین تقریباً به شکل یک نوزاد درآمده، زمان آخرین و مهم ترین مرحله ی آفرینش انسان فرا می رسد؛ مرحله ای که بر اساس روایات، در ماه چهارم جنینی رخ می دهد؛ «دمیده شدن روح». آری، در این مرحله، روح الهی در وجود انسان دمیده می شود و این موجود ضعیف به مخلوقی تبدیل می شود که می تواند به بالاترین مرحله ی تکامل در جهان هستی دست یابد. خداوند پس از بیان این مرحله می فرماید: «فَتَبارَکَ اللهُ اَحسَنَ الخالِقین»؛ یعنی بزرگ است خدایی که بهترین آفرینندگان است .
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روانشناسی
با نشخوار فکریِ کاری چه کنیم؟
🔸 نشخوار فکری در مورد کار می تونه توی خوابیدن مشکل ایجاد کنه و به خلق و خو و سلامت روان آسیب برسونه.
🔸 این نشخوار باعث فرسودگی توی کار میشه و عملکرد کاری رو توی روز بعد پایین میاره.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
11.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تربیت_دینی
#نماز
والدینی که بچه هارو اینطوری برای نماز بیدار می کنند امیدی به نماز خوان شدنشان نداشته باشند. 😂😂
خشونت و تندی در تربیت دینی موجب منزجر شدن بچه ها از دین و مسائل مذهبی می شود.
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
12.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#روانشناسی
ناخن جویدن؛ تیک عصبی یا عادت؟!
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️حجه الاسلام صراف
اینکه عرض میکنیم برای گرفتن حاجات، نمازشب بخوانید و ثوابش را هدیه کنید به مادر حضرت عباس علیه السلام (حضرت ام البنین سلام الله علیها) بخاطر این است...کلیپ را ببینید..
▪️سالروز شهادت حضرت امالبنین علیها السلام و روز تکریم مادران و همسران شهدا گرامی باد▪️
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
روزمون رو شروع میکنیم با😍
4_5803151354117490571.mp3
2.19M
🔸ترتیل صفحه 343 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام رست
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 23
سوره مبارکه المؤمنون
صفحه 343
وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ ۖ وَإِنَّا عَلَىٰ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ (18)
و از آسمان آبى به اندازه نازل کرديم و آن را در زمين جاى داديم و همانا ما بر بردن آن تواناييم. (18)
فَأَنْشَأْنَا لَكُمْ بِهِ جَنَّاتٍ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ لَكُمْ فِيهَا فَوَاكِهُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ (19)
پس به وسيله آن براى شما باغ هايى از درختان خرما و انگور آفريديم که براى شما در آنها ميوه هايى بسيار است و از آنها [به عنوان غذا نيز] مى خوريد. (19)
وَشَجَرَةً تَخْرُجُ مِنْ طُورِ سَيْنَاءَ تَنْبُتُ بِالدُّهْنِ وَصِبْغٍ لِلْآكِلِينَ (20)
و [به وسيله آن] درختى (زيتون) را که از طور سينا بيرون مى آيد [آفريديم] که روغن و نان خورشى براى خورندگان پديد مى آورد. (20)
وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعَامِ لَعِبْرَةً ۖ نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهَا وَلَكُمْ فِيهَا مَنَافِعُ كَثِيرَةٌ وَمِنْهَا تَأْكُلُونَ (21)
و همانا براى شما در دام ها (شتر، گاو و گوسفند) عبرتى است: از آنچه در شکم آنها است به شما مى نوشانيم و براى شما در آنها منافع بسيارى است و بعضى از آنها را مى خوريد. (21)
وَعَلَيْهَا وَعَلَى الْفُلْكِ تُحْمَلُونَ (22)
و بر آنها و بر کشتى ها حمل مى شويد. (22)
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا إِلَىٰ قَوْمِهِ فَقَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ أَفَلَا تَتَّقُونَ (23)
و همانا نوح را به سوى قومش فرستاديم، پس گفت: اى قوم من! خدا را بپرستيد که معبودى براى شما جز او نيست، پس آيا تقوا پيشه نمى کنيد؟ (23)
فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ مَا هَٰذَا إِلَّا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُرِيدُ أَنْ يَتَفَضَّلَ عَلَيْكُمْ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَنْزَلَ مَلَائِكَةً مَا سَمِعْنَا بِهَٰذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ (24)
پس اشراف قومش که کفر مىورزيدند، گفتند: اين جز بشرى مانند شما نيست که مى خواهد بر شما برترى يابد، و اگر خدا مى خواست فرشتگانى مى فرستاد. اين را [که نوح مى گويد] ما در ميان پدران پيشين خود نشنيده ايم. (24)
إِنْ هُوَ إِلَّا رَجُلٌ بِهِ جِنَّةٌ فَتَرَبَّصُوا بِهِ حَتَّىٰ حِينٍ (25)
او نيست جز مردى که دچار نوعى جنون است; بنابراين تا مدّتى در مورد او انتظار بکشيد [شايد سالم شود يا بميرد]. (25)
قَالَ رَبِّ انْصُرْنِي بِمَا كَذَّبُونِ (26)
[نوح] گفت: پروردگارا! مرا در برابر تکذيب آنان يارى کن. (26)
فَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنَا وَوَحْيِنَا فَإِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ ۙ فَاسْلُكْ فِيهَا مِنْ كُلٍّ زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ وَأَهْلَكَ إِلَّا مَنْ سَبَقَ عَلَيْهِ الْقَوْلُ مِنْهُمْ ۖ وَلَا تُخَاطِبْنِي فِي الَّذِينَ ظَلَمُوا ۖ إِنَّهُمْ مُغْرَقُونَ (27)
پس به او وحى کرديم که زير نظر ما و وحى ما کشتى بساز، پس وقتى که فرمان ما بيايد و آن تنور فَوَران کند، از هر نوعى [از حيوان] دو تا (نر و ماده) وارد کشتى کن و [نيز] خانواده ات را، جز افرادى از آنان که حکم [عذاب] بر آنها گذشته است، و درباره آنان که ستم کرده اند با من گفت وگو مکن که آنها حتماً غرق شدنى اند. (27)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷 نکته تفسیری صفحه ۳۴۳🌷
ذخایر زیرزمینی آب؛ نعمتی برای زمینیان:
بدون شک نعمت «آب» یکی از حیاتی ترین و مهم ترین نعمت هایی است که خدا به ساکنان زمین عنایت کرده است؛ مادّه ای که زندگی بدون آن غیرممکن است و هر جا وجود دارد، آثار حیات و حرکت نیز در آنجا دیده می شود. این آیه به دو مرحله از مراحل اهدای این نعمت آسمانی به انسان ها و دیگر موجودات اشاره می کند:
نخست، فرو فرستادن آب از آسمان در قالب باران و برف که خود دارای مراحلی شگفت انگیز و خواندنی است؛ دیگری، وجود ذخایر آب در لایه های زیرینِ زمین.
می دانیم که قشر رویین زمین از دو طبقه ی کاملاً متفاوت تشکیل شده است؛ طبقه ی نفوذپذیر و طبقه ی نفوذناپذیر. اگر تمام قشر زمین، نفوذپذیر بود، آب های باران فوری به اعماق زمین فرو می رفت و پس از یک باران طولانی، همه جا خشک می شد و قطره ای آب پیدا نمی شد! از سوی دیگر اگر قشر زمین، طبقه ی نفوذناپذیر و همچون گل رس بود، تمام آب های باران در سطح زمین می ماند و عرصه را بر انسان ها و جانداران دیگر تنگ می کرد و چه بسا آبی که باید مایه ی حیات باشد، باعث مرگ موجودات می شد. خدای مهربان امّا قشر بالا را نفوذپذیر و قشر پایین را نفوذناپذیر قرار داده تا آبها در زمین فرو روند و در منطقه ی نفوذناپذیر مهار و ذخیره شوند تا بعداً از طریق چشمه ها، چاه ها و قنات ها مورد استفاده قرار گیرند؛ بی آن که بگندند و مزاحمت یا آلودگی تولید کنند. این آب گوارايی که ما امروز از چاه عميق بيرون ميكشيم و با نوشيدن آن، جان تازهاي پيدا ميكنيم، ممكن است از قطرات باراني باشد كه هزاران سال قبل، از ابرها نازل شده و بي آنكه فاسد شود، در اعماق زمين براي امروز ذخیره شده است. آری، کسی که جانداران روی زمین را برای زندگی آفرید و مهم ترین مایه ی حیات آن ها را آب قرار داد، پیش از آفرینش آن ها، منابع بسیار مهمّی را برای ذخیره ی این مادّه ی حیاتی پديد آورد تا آبها در آنها ذخيره شود. البته قسمتي از ذخيره هاي اين ماده ی حياتي به صورت برف و یخ بر فراز کوه ها یا در نواحی بسیار سرد زمین چون قطب ها ذخیره می شود که گاهی آب می شود و جریان می یابد و گاهی سال ها و شاید قرن ها بر جا می ماند تا به مصلحت پروردگار و در پی تغییر حرارت جوّی، برای پاس داشت حیات در زمین، به سوی سرزمین های دیگر جریان یابد. بهتر است بدانیم که مردم زمین روزانه 1700 میلیارد لیتر آب مصـرف می کنند. 97 درصد آب هاي کره ی زمین، در اقیانوس ها جا گرفته، و 2 درصد آن، یخ زده و مصرف ناشدنی است. در حقیقت ما آب مورد نیاز خود را تنها از 1 درصد باقی مانده تهیّه می کنیم که نیمی از آن از آب های زیرزمینی (چاه ها، قنات ها و چشمه ها) و نیم دیگر از آب هاي سطح زمین (رودخانه ها، دریاچه ها و نهرها) به دست می آید .
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرزندپروری
🔰 خوبی های دروغین!
🔻 رابطه طبیعی این است که بین ظاهر و باطن یک رابطه دو سویه باشد. اما گاهی این رابطه قطع میشود.
نتیجه تربیتی این اصل این است که مربی باید رصد کند که رابطه درست بین ظاهر و باطن رفتار متربی وجود داشته باشد و یک ظاهر به باطن دیگری تعلق پیدا نکند.
#استاد_صداقت_زاده
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
8.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#فرزندپروری
#روضه_خانگی
🎥 هیچ کاری در تربیت فرزند بالاتر از روضههای خانگی نیست!
🔰 #استاد_پناهیان
•┈┈•••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil