4_5843683252547618524.mp3
2.04M
🔸ترتیل صفحه 437 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام کرد
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 35
سوره مبارکه فاطر
صفحه 437
وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَىٰ وَالْبَصِيرُ (19)
و [مؤمن و کافر يکسان نيستند، چنان که] کور و بينا يکسان نيستند. (19)
وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ (20)
و نه تاريکى ها و روشنايى. (20)
وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ (21)
و نه سايه [خنک] و حرارت گرما (21)
وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ (22)
و زندگان و مردگان [نيز] يکسان نيستند، همانا خدا [حق را] به هر که بخواهد مى شنواند و تو هرگز نمى توانى به آنان که در قبرها هستند [حق را ]بشنوانى. (22)
إِنْ أَنْتَ إِلَّا نَذِيرٌ (23)
تو جز اخطارکننده اى نيستى. (23)
إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ بِالْحَقِّ بَشِيرًا وَنَذِيرًا ۚ وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ (24)
همانا تو را به حق فرستاديم در حالى که مژده دهنده و اخطارکننده اى و هيچ امّتى نبوده مگر اين که اخطارکننده اى در آن گذشته است. (24)
وَإِنْ يُكَذِّبُوكَ فَقَدْ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ وَبِالزُّبُرِ وَبِالْكِتَابِ الْمُنِيرِ (25)
و اگر تو را تکذيب مى کنند، همانا کسانى هم که پيش از اينان بودند به تکذيب پرداختند; رسولانشان با معجزه هاى روشن و با نوشته ها و با کتاب روشنگر سوى آنان آمدند. (25)
ثُمَّ أَخَذْتُ الَّذِينَ كَفَرُوا ۖ فَكَيْفَ كَانَ نَكِيرِ (26)
سپس آنان را که کفر ورزيدند [به قهر خود] گرفتم پس عقوبت من چگونه بود؟ (26)
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهَا ۚ وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ (27)
آيا نديده اى که خدا از آسمان آبى نازل کرده است پس به وسيله آن ميوه هايى پديد آورده ايم که رنگ هاى آنها مختلف است و بعضى [از] کوه ها داراى رگه هايى است به رنگ هاى مختلف: سفيد و سرخ و سياه پر رنگ. (27)
وَمِنَ النَّاسِ وَالدَّوَابِّ وَالْأَنْعَامِ مُخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ كَذَٰلِكَ ۗ إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ (28)
و نيز از مردم و جنبندگان و دام ها (شتر، گاو و گوسفند)، رنگ هاى مختلف وجود دارد. از بندگان خدا تنها اهل معرفت از او خشيت دارند همانا خدا عزّتمند و آمرزگار است. (28)
إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ (29)
همانا کسانى که کتاب خدا را تلاوت مى کنند و نماز را برپا مى دارند و از آنچه به آنان عطا کرده ايم پنهان و عيان انفاق مى نمايند، به تجارتى اميد دارند که هرگز از بين نمى رود. (29)
لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۚ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ (30)
تا خدا اجرشان را به طور کامل به آنان بپردازد و از فضل خود افزونشان دهد، همانا او بسيار آمرزنده و سپاسگزار است. (30)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۳۷🌷
دانشمندان حقیقی:
شاید هنگامی که واژگان علم و دانش و عالم و دانشمندان به گوش ما برسد، به یاد درس و بحث و دانشگاه و آزمایشگاه و کتابخانه بیفتیم؛ ولی تعریف قرآن از دانش و دانشمند، با تعریف ما متفاوت است. از نظر قرآن، دانشمندان، کسانی نیستند که مغزشان صندوقچه ی آراء و افکار این و آن و پر از فرمول ها و قوانین علمی جهان باشد. از نظر قرآن، نشانه ی دانشمند حقیقی، این نیست که بیشتر عمر خود را در دانشگاهها و کتابخانه ها سپری کند و کتاب ها و مقالات فراوانی به جای گذاشته باشد؛ بلکه قرآن، دانشمندان حقیقی را کسانی بر می شمرد که در نشانه های خدا در جهان هستی و وجود خود می اندیشند، در سخنان او و فرستادگانش تدبّر می کنند، و این فکر و اندیشه، آنان را در برابر عظمت و بزرگی خدا خاشع و فروتن می کند و به انجام وظایف خود در قبال او وا می دارد. آری، عالمان راستین، کسانی هستند که خدا و وعده هایش را با تمام وجود باور کرده اند و تمام تلاش خویش را برای جلب خشنودی او به کار می بندند؛ کسانی که از تک تک پدیده های هستی، درس خداشناسی می گیرند و با دیدن هر موجودی، به یاد پدیدآورنده ی دانا و توانای آن و علم و قدرت بی پایان او می افتند، و این یادآوری مقدّس، به علم و آگاهی ایشان از خدا می افزاید و بر فروتنی آنان در برابر خدا اضافه می کند.
در آیات قبل، به نزول باران و پدید آمدن میوه های رنگارنگ از آن اشاره شده بود؛ همچنین به رنگ های کوه ها و رگه های سنگ ها که گاهی سفید، گاهی سرخ و گاهی مشکی است؛ همچنین به رنگ های گوناگون پوست انسان ها، جانوران و حیوانات و دام ها. آنگاه این گوناگونی رنگ ها، یکی از نشان های خدا معرّفی شده که تنها عالمان حقیقی از آن درس می گیرند، و این علم و آگاهی، به خداشناسی و خداترسی آنان می افزاید. «برگ درختان سبز در نظر هوشیار/هر ورقش دفتری است، معرفت کردگار». البته پژوهشگران بی ایمان نیز در ویژگی ها و رازهای پدیده های جهان دقّت و مطالعه می کنند؛ ولی متأسّفانه مطالعاتشان، ایشان را به آفریدگار جهان نزدیک نمی کند. برای همین، با دیدن گلهای زیبای باغ خلقت، باغبان زبردست آن را نمی ستایند. از این رو، از نظر قرآن، چنین افرادی، دانشمندان حقیقی نیستند؛ بلکه حاملان دانش هستند که از علم خود بهره ی کامل نمی برند. امّا علمی که انسان را با خدا آشنا کند و در پرتو ایمان به او و خشنودی اش باشد، باارزش ترین سرمایه ی انسان محسوب می شود. در حدیثی از پیامبر می خوانیم:
«علم، مایه ی زندگی انسان و رهایی او از جهل، مایه ی روشنایی چشم ها و رهایی آنها از تاریکی، و مایهی قوت بدن ها و رهایی آن ها از ناتوانی است. [علم و دانش،] انسان را به منزلگاه های خوبان و اقامتگاه های نیکوکاران و بالاترین درجات در دنیا و آخرت می رساند. [ارزش] بحث و مذاکره در باره ی علم و دانش، با روزه داری برابر است، و خواندن و مطالعه ی آن، با عبادت شبانه مساوی است.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
👶#فرزند_پروری
💢صرف اینکه دائما به کودک تذکر بدهيد "مودب باش، درست بشین، سلام کن و..." نه تنها مهارتهای اجتماعی کودک افزایش نميياد بلکه اعتماد به نفس او نيز کاهش پيدا ميكند.
🔸️کودک نوپا تصوری که شما از ادب و تربیت دارید، ندارد. اينطور نيست که اگر کودک شما در 2 سالگی سلام نکرد، در بزرگسالی هم سلام نکند. او مفهوم سلام کردن را نمیداند و شما هم قادر نخواهید بود با هیچ منطقی این موضوع را به او تفهیم کنید. او باید خودش آمادگی لازم را پیدا کند.
💥پس به هیچ وجه کودک نوپا را مجبور به سلام کردن نکنید و برای سلام کردن صرفا از تکنیک جدول تربیتی "ترغیب و تشویق" استفاده كنيد. هیچ وقت به او براي انجام ندادن رفتارهای اجتماعی احساس شرم و گناه ندهید و از جملاتی مانند: بد و زشت است و گناه و... استفاده نکنید. اصرار و خواهش هم در انجام این رفتارها تاثیری نخواهد داشت.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
❌مراقب باشید با انتقادات تند و نیز و کلمات نا بجا اقتدار مرد زندگی خود را فرو نریزید.
🔹تا جایی که میتوانید بجای انتقاد به او پیشنهاد بدهید یا از او خواهش کنید. با این روش هم بهتر به نتیجه میرسید و هم اقتدار مدیر خانواده را دستخوش تخریب قرار نداده اید.
🔗مثلا بجای این که بگویید:
❌چرا دیر آمدی تا حالا کجا بودی
🔗میتوانید بگویید👇
✅وقتی دیر میایید نگران شما میشوم خدا را شکر که چیزی نشده. آیا مشکلی رخ داده بود که شما دیر آمدید؟
🔗یا بجای این که بگویید:
❌چرا مرا تفریح نمیبری
🔗می توانید بگویید👇
✅اگر موافق باشی با هم یه برنامه تفریحی بچینیم یا وقتی با هم تفریح میریم حالمون خیلی بهتره.
#همسرداری #خانواده
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
7.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👶#فرزند_پروری
🟣 از باباها احکام یاد بگیرید...
🔷 تفاوت مادرها و پدرها در یاد دادن احکام به فرزندانشون😂😂😂
💢#محفل
🎙#دکتر_سعید_عزیزی
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌸بسم الله الرحمن الرحیم🌸
روزمون رو شروع میکنیم با😍
4_5847981793256408517.mp3
1.89M
🔸ترتیل صفحه 438 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام حجاز
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
قرآن ترجمه المیزان
سوره 35
سوره مبارکه فاطر
صفحه 438
وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِعِبَادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ (31)
و آنچه از کتاب به تو وحى کرده ايم خود حقّ است، در حالى که آنچه را پيش از آن بوده است تصديق مى کند بى شک خداوند به بندگانش آگاه و بينا است. (31)
ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْكِتَابَ الَّذِينَ اصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا ۖ فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَضْلُ الْكَبِيرُ (32)
آن گاه اين کتاب را به آن بندگانمان که برگزيديم به ميراث داديم، پس برخى از آنان [در عمل به کتاب] به خويشتن ظلم مى کنند و بعضى از آنان ميانه رو هستند و برخى از آنان در اعمال خير به اذن خداوند سبقت مى گيرند. اين است آن فضل بزرگ. (32)
جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَلُؤْلُؤًا ۖ وَلِبَاسُهُمْ فِيهَا حَرِيرٌ (33)
[پاداش آنان] باغ هاى اقامتى است که به آنها در مى آيند، در آن جا با دستواره هايى از طلا و با مرواريد آرايش مى شوند و لباسشان در آن جا حرير است. (33)
وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ ۖ إِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَكُورٌ (34)
و مى گويند: ستايش خداى راست که اندوه را از ما برد، همانا پروردگار ما بسيار آمرزنده و سپاسگزار است. (34)
الَّذِي أَحَلَّنَا دَارَ الْمُقَامَةِ مِنْ فَضْلِهِ لَا يَمَسُّنَا فِيهَا نَصَبٌ وَلَا يَمَسُّنَا فِيهَا لُغُوبٌ (35)
همان که از فضل خود ما را در سراى اقامت جاى داد که در آن هيچ رنجى به ما نمى رسد و [نيز] در آن هيچ ملالى به ما نمى رسد. (35)
وَالَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ نَارُ جَهَنَّمَ لَا يُقْضَىٰ عَلَيْهِمْ فَيَمُوتُوا وَلَا يُخَفَّفُ عَنْهُمْ مِنْ عَذَابِهَا ۚ كَذَٰلِكَ نَجْزِي كُلَّ كَفُورٍ (36)
و آنان که کفر ورزيده اند برايشان آتش جهنّم خواهد بود; نه بر آنها حکم مى شود که بميرند و نه عذابش از آنان تخفيف مى يابد، هر ناسپاسى را اين گونه سزا مى دهيم. (36)
وَهُمْ يَصْطَرِخُونَ فِيهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا غَيْرَ الَّذِي كُنَّا نَعْمَلُ ۚ أَوَلَمْ نُعَمِّرْكُمْ مَا يَتَذَكَّرُ فِيهِ مَنْ تَذَكَّرَ وَجَاءَكُمُ النَّذِيرُ ۖ فَذُوقُوا فَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ نَصِيرٍ (37)
و آنان در آن جا فرياد بر مى آورند که پروردگارا! ما را بيرون بياور تا عمل شايسته انجام دهيم، غير از آنچه عمل مى کرديم، [مى گوييم:] آيا [به شما لطف نکرديم و] چندان عمرتان نداديم که هر کس تذکّرپذير بود در آن مدّت متذکّر مى شد؟ و اخطار کننده نيز براى شما آمد، پس بچشيد [عذاب را ]که براى ظالمان هيچ يارى کننده اى نيست. (37)
إِنَّ اللَّهَ عَالِمُ غَيْبِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ (38)
بى شک خدا داناى غيب آسمان ها و زمين است، همانا او به راز سينه ها کاملاً دانا است. (38)
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
🌷 نکته تفسیری صفحه ۴۳۸🌷
وارثان قرآن:
خداوند در آیه ی قبل، از نزول قرآن بر پیامبر و حقّانیّت و هماهنگی اش با کتابهای آسمانیِ گذشته سخن گفته و در این آیه توضیح داده که پس از پیامبر، علم و دانش قرآن را گروهی برگزیده از میان بندگانش به ارث برده اند. البتّه برگزیده شدن آن بندگان خاص و به ارث رسیدن دانش قرآن به ایشان، بی دلیل نبوده؛ بلکه از این رو بوده که بندگان خدا به سه گروه تقسیم می شوند:
گروهی گنهکار که به خود ظلم می کنند؛ گروهی میانه رو و نیکوکار که ممکن است گاهی دچار لغزش و اشتباه شوند؛ و گروهی که در تمام کارهای خوب از همگان سبقت می گیرند و هیچ گاه به کارهای ناشایست دست نمی زنند. خداوند نیز این گروه پاک و معصوم را از میان مردم برگزید و پس از پیامبر، همه ی دانش قرآن را به آنان بخشید و ایشان را پیشوایان مردم معرّفی فرمود.
آری، حضرت زهرا و امامان دوازده گانه ، وارثان حقیقی قرآن هستند که به لطف خدا از تمام معانی و رموز قرآن آگاهی دارند؛ امّا آگاهی مردمِ دیگر از معانی قرآن، اندک، و در بسیاری از موارد با خطا و اشتباه همراه است. از این رو همه ی مسلمانان وظیفه دارند برای آشنایی با قرآن و برنامه های حیات بخش آن، نزد آن پیشوایان معصوم روند و حقیقت را از چشمه ی زلال دانش ایشان بنوشند. کسانی که بدون توجّه به مکتب اهل بیت و با مراجعه به کسانی که خدا علم و دانش آنان را تأیید نکرده، سراغ قرآن می روند، بی شک در بسیاری از موارد دچار اشتباه می شوند و مقصود حقیقی خدا را نمی فهمند؛ درست مانند دانش آموزی که بدون مراجعه به معلّم دانا، سراغ کتاب درسی پرمحتوایی برود و با حدس و گمان، درس های سخت آن را تحلیل کند و در موارد مشکل، به دانش آموزانی مانند خودش مراجعه کند! در حدیثی از پیشوای ششم شیعیان می خوانیم: «در هر زمان، خدا کسی را از میان ما اهل بیت بر می انگیزد که از [دانش و رموزِ] کتاب خدا ـ از ابتدا تا انتهای آن ـ آگاه است.» در حدیث دیگری از امام باقر می خوانیم: «هیچ یک از مردم ادّعا نمی کند که تمامِ [دانشِ] قرآن را به همان صورت که نازل شده، نزد خود دارد مگر اینکه دروغگوست؛ چراکه هیچ کس آن را نزد خود جمع آوری و نگهداری نکرده مگر علی بن ابیطالب و امامانی که پس از او هستند.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
عامل پیشرفت تحصیلی کودکان وضعیت اجتماعی و اقتصادی بالا و یا شهرت مدرسه نیست.
یکی از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی، میزان تشویق کودک به آموختن از سوی والدین و مشارکت آنها در فرایند تحصیل است.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil
کودکان گوشهگیر در معرض آسیب
کودکانی که گوشه گیر هستند و فعالیت اجتماعی شان کم است، مغزشان به طور مناسب رشد نخواهد کرد و توان آن را نخواهند داشت که کار مثبتی انجام دهند.
💖 واحد خانواده جنبش فرهنگی تربیتی رحیل (رشد) 👇
@rahil_roshd
💖 جنبش فرهنگی تربیتی رحیل👇
@jonbeshrahil