eitaa logo
سید | رحیل
301 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
541 ویدیو
109 فایل
در پیِ: نگاهی نو از پس اندیشه نو اندیشه نو در گرو: کوچ از ذهنیت به عینیت! فضای مجازی: https://zil.ink/rahill_info ارتباط با ادمین: @amirhusseintorkaman
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 رهبری حوادث مرحوم سیدمنیرالدین حسینی (ره) ⬅️ الان هم شنيده مي‏شود كه مي‏گويند، ‏خارجيها تا پنجاه سال يا صد سال ديگرشان فكر مي‏كنند. آن زماني كه بچه بوديم و منبري‏ها اين حرف‏ها را ‏مي‏زدند فكر مي‏كرديم كه چطور مي‏شود انسان براي پنجاه سال بعدش فكر بكند؟! مي‏گفتيم، اينها كه «غيب» و ‏امثال آن را هم نمي‏دانند پس چگونه مي‏توانند براي پنجاه سال بعد فكر بكنند؟! بعد يك كمي كه سنمان بالاتر ‏رفت به نظرمان مي‏آمد كه يك عده‏اي را مخصوص اين كار قرار مي‏دهند كه آنها بنشينند و فكر پنجاه سال ‏ديگر را بكنند. خوب اين احتمال معقول‌تر بود! ولي بعد كه كمي بيشتر دقت كرديم فهميديم صحبت از اين حرفها ‏نيست! 🔺 اصلا يك عده را براي كشف قوانين جديد (در مراتب مختلف) قرار مي‏دهند. يعني ايجاد حوادث تا پنجاه ‏سال آينده، در زمان فعلي دنبال مي‏شود. يعني چه؟! يعني اينها حوادث آينده را مي‏سازند و بعد شما فكر مي‏كنيد ‏كه آنها پيش‏بيني كرده‏اند! البته يك بخش آن هم از برآوردها و پيش‏بيني‏ها مي‏باشد ولكن اصل مطلب اين است ‏كه، نسبت تأثير عملكرد ادراك بالا رفته است كه مي‏تواند تا پنجاه سال آينده كار كند. يعني مثلا اگر تئوري ‏اولي مي‏توانست ده مشكل را حل كند، بعد يك تئوري ديگري پيدا كرده‏ايد كه مي‏تواند صد مشكل را حل كند ‏كه در اين صورت مسلّم وقتي با صد مسئله برخورد كرديد حل آنها هم در دست شما خواهد بود. پس «رهبري ‏حوادث» بدون اينكه قدرت تأمل در «ابزارهاي ايجاد حوادث» را نداشته باشيد امكان ‏ندارد.‏ (دوره عالی فلسفه، جلسه15) @rahille_ir
🔸ذهنت، زندگیت، قلبت، شلوغه یا خلوت؟ 🔅یکی از اساتید می‌فرمود: پروردگار عالم فرموده است اگر خودت را برای عبادت من فارغ نکنی، ذهن و قلبت را شلوغ می‌کنم (إِنْ لَا تَفَرَّغْ لِعِبَادَتِي أَمْلَأْ قَلْبَكَ شُغُلًا بِالدُّنْيَا؛ کافی/2/83) یعنی ⬅️ «هرکسی که ذهن و قلبش زیاد درگیر شد، برود مفصّل استغفار کند؛ این عذاب الهی است. باید ذهنت آزاد باشد. خدا کسانی را بهشت می‌برد که سعی کرده‌اند دنیا را بهشت کنند و در دنیا مثل بهشت زندگی کنند. بعد می‌فرماید: «هر قدر شما اقبال به پروردگار بکنید آن خاطرات ذهنی و قلبی کم می‌شود و همین دلیلی بر وجود خداست!» @rahille_ir
1.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به‌کار‌تونمی‌آیم ولی‌مـرانفروش...🌱🍂 @rahille_ir
⁉️ آیا دین اسلام ساختارهای اجتماعی دارد؟ 🔸این پرسش از گذشته محل بحث و گفتگو بوده است که آیا اسلام ساختارهای اجتماعی (مثل ساختارسیاسی، اقتصادی، فرهنگی) را هم معین کرده است و یا تنها به ذکر برخی مبانی، اهداف و دستورالعمل ها پرداخته است و ساختارسازی، بر عهده کارشناسان در مقام اجرا است؟ ⬅️ دلیل دو دسته موافقین و مخالفین را مرور می کنیم، ( ذکر این نکته ضروری است که مقصود از موافق و مخالف در اینجا، قائلین به فقه حکومتی و حضور دین در عرصه اجتماعی هستند لذا دیدگاه قائلین به دین حداقلی از محل بحث خارج است.) 🔹موافقین تعیین ساختارهای اجتماعی توسط دین بر این عقیده اند که دین ما یک دین حداکثری است و همه امور مورد نیاز انسان را در مقیاس فردی و اجتماعی بیان کرده است. 🔹مخالفین نیز معتقدند لازمه پویایی دین و پاسخگویی دین به عرصه های متحول اجتماعی و ملاحظه زمان و مکان در اجتهاد این است که ساختار مشخصی را ارائه نکرده باشد، چرا که اگر دین - برفرض- ساختار سیاسی واحدی داشته باشد، نمی تواند انعطاف داشته باشد و با تحولات زمانه همراه شود. لذا ساختارسازی یک امر اجتهادی - عقلایی است، چنانچه ساختار نظام سیاسی جمهوری اسلامی توسط مجلس خبرگان تعیین شد و نمی توان آن را مستند به دین کرد. بله نظریه ولایت فقیه ، مستند است اما اینکه مثلا سه قوه داشته باشیم یا پنج قوه؟ استنادی ندارد و در همان مجلس خبرگان نیز برخی طرفدار پنج قوه بودند. و یا ممکن است به حسب صلاحدید در آینده آن را تغییر دهیم. همچنین ساختارهای دیگری همچون، انتخابات، شورای نگهبان، شیوه انتخاب رئیسان قوا و... ✔️به نظر می رسد پاسخ صحیح، جواب مثبت یا منفی به این پرسش نیست، بلکه می توان گفت: اسلام واجد ساختارهای اجتماعی است اما نه به نحو ساختار مشخص، متعین و ثابت که در نصوص ذکر شده باشد. اسلام مبانی را بیان کرده است، دارای یک ساختار مطلوب نیز می باشد که می بایست استنباط شود، اما آن ساختار مطلوب ، ما را از ساختارسازی متناسب با شرایط زمانی و مکان عصر حاضر بی نیاز نمی کند. لذا مساله ساختارهای اجتماعی را می بایست در یک فرایند گذار به سوی ساختار مطلوب مطرح کرد که در هر برهه، ساختار متناسب با آن مبانی و چشم انداز، تعین پیدا می کند. 🆔 @rahille_ir
🔸قاعدتا انسانها در هر جایی که قرار می‌گیرند باید سنت‌ها و قوانین حاکم بر آنجا رو بدانند تا بتوانند بهره کافی و به اون هدفی که می‌خواهند برسند، این یک امر بدیهی‌ست! 👈 لذا ما که الان در این نظام هستی و این دنیا با برنامه دین اسلام زندگی می‌کنیم باید سنت‌ها و قواعد حاکم بر این سرا ودین اسلام را بدانیم! تا بتوانیم استفاده لازم و کافی را از آنها ببریم. 🔄 برخی از سنت‌ها در ظاهر معکوس(تناقض نما) هستند اما برخی نه؛ لذا بخشی از این "قوانین و سنت‌های معکوس" را مرور کنیم وحتما در موردشان تأمل کنیم!!! 1⃣ صدقه دادن، ظاهراً پول را کم می‌کند اما در واقع معکوس عمل می‌کند و ما را از فقر نجات می‌دهد. 2⃣ خمس و زکات هم معکوس عمل کرده و انسان را غنی‌تر می‌کند. 3⃣ دنبال قدرت ندویدن، معکوس عمل می‌کند و او مثل سایه به دنبال انسان می‌دود. 4⃣ فکر آباد کردن آخرت، معکوس عمل می‌کند و دنیایمان را آباد می‌کند. 5⃣ وقتی وقتمان را صرف نماز، دعا و عبادت کردیم، معکوس عمل کرده و برکت به وقتمان می‌دهد. 6⃣ وقتی یاد مرگ کنیم، معکوس عمل می‌کند و دلمان زنده شده و شاداب می‌شود. 7⃣ وقتی چشم‌هایمان را از حرام ببندیم، بیشتر از کسیکه نگاه حرام می‌کند لذت می‌بریم! 8⃣ وقتی سکوت اختیار کنیم، بیشتر از کسی که زیاد حرف می‌زند دیده می‌شویم! 9⃣ وقتی نیرنگ می‌زنیم و چاهی برای کسی می‌کَنیم، معکوس عمل کرده و خودمان دچار نیرنگ می‌شویم و اول در چاه می‌افتیم! 🔟 وقتی انسان بچه‌دار می‌شود قانون معکوس‌ دنیا اِعمال می‌شود و برکت و رزق و روزی‌ زیاد می‌شود! "چرا اینگونه است؟!" @rahille_ir
سید | رحیل
🔸 رهبری حوادث مرحوم سیدمنیرالدین حسینی (ره) ⬅️ الان هم شنيده مي‏شود كه مي‏گويند، ‏خارجيها تا پنج
💠 رویکرد «حل مسأله» از سه منظر خرد، کلان و تکاملی 🔸آنچه امروزه تحت عنوان «حل مسأله» مطرح می شود، مواجهه با مسأله در مقیاس «پاسخگویی به مسائل مستحدثه» است و امروزه خلاء عمده ما در مقوله حکمرانی فقدان اندیشه در مقیاس «حادثه سازی» و «سرپرستی حوادث» است. 🔸به طور کلی سه مقیاس برای مواجهه با «حل مسأله» می توان در نظر گرفت: 1. مقیاس خرد که آن را در عرصه فقاهت، فقه موضوعات می‌نامیم 2. مقیاس کلان که آن را فقه نظامات می‌نامیم 3. مقیاس تکاملی که آن را فقه سرپرستی می‌نامیم ⬅️ مقیاس خرد یعنی مساله را فارغ از دیگر مسائل ملاحظه کنیم و برای آن پاسخ ارائه دهیم ⬅️ مقیاس کلان یعنی آن مساله را در ارتباط با دیگر مسائل ملاحظه کنیم و نظام مسائل را مورد توجه قرار دهیم چطور شما برای بدن انسان می گویید: برای شناخت بیماری و درمان آن می بایست روابط اعضای بدن را ملاحظه کرد، اگر کسی تپش قلب دارد ممکن است از معده اش باشد و به درمان معده می پردازیم. لذا قبل از تخصص روی اعضاء می بایست شناخت صحیحی از کل بدن به دست آورد. جامعه نیز می بایست در یک نگاه مجموعه نگر و به مثابه یک نظام ملاحظه شود سپس به ابعاد، اضلاع و مولفه های آن پرداخت. بنابراین حل مساله در مقیاس کلان نیازمند داشتن نقشه جامعی از جامعه است که برخی اساتید تحت عنوان فقه الاجتماع به آن پرداخته اند. ⬅️ مقیاس سوم، ملاحظه تکاملی مساله است، که «حادثه سازی» (در مقابل پاسخگویی به مسائل مستحدثه) و «مساله سازی» (در مقابل حل مسأله) در این مقیاس تعریف می شود. مقتضای این مقیاس، - علاوه بر نگاه ترکیبی و مجموعه نگر- هدایت و اداره جامعه به سوی چشم انداز مطلوب است که می وبایست از طریق ایجاد و خلق حادثه و مساله واقع شود. ✔️ نظام اسلامی در تقابل با جبهه کفر و استکبار جهانی می بایست پیش دستی کند و حادثه بیافریند و به مرحله ای برسد که مدیریت مسائل را به دست بگیرد (به تعبیر حضرت امام ره: نبض حوادث جامعه را در اختیار بگیرد) ↩️ بنابراین حوزه های علمیه نمی‌بایست منتظر باشند تا مساله ای از سوی تمدن غرب ایجاد شود و به یک معضل در جامعه اسلامی تبدیل گردد سپس آن را حل کند، بلکه می بایست دین را در مقیاس سرپرستی مسائل اجتماعی معرفی کرده و کارآمدی آن را نشان دهد. 🆔 @rahille_ir
♨️ کاش به جای «لذت» درد داشت! 🔸
 
امام خمینی (ره):
مَرض‌هاى روانى اگر درد داشت باز جاى شكر بود، بالاخره انسان را به معالجه و درمان وا می‌داشت؛ ولى چه توان كرد كه اين امراض خطرناك درد ندارد! مرض غرور و خودخواهى بي درد است! معاصى ديگر بدون ايجاد درد، قلب و روح را فاسد می‌سازد. اين مرض‌ها نه تنها درد ندارد، بلكه ظاهر لذت بخشى نيز دارد: مجالس و محافلى كه به غيبت میگذرد خيلى گرم و شيرين است! حب نفس و حب دنيا كه ريشه همه گناهان است لذت بخش می‌باشد! کتاب جهاد اکبر/صفحه۵۲ ⁉️(انسان تا احساس درد نکند به حرکت نمی‌افتد، تا دردی نباشد آدمی، فکر درمان نمی‌کند! انسان بعضا بخاطر مشکل جسمی کیلومترها طی میکنه میره خارج از کشور تا یه طبیبی، دکتری معالجه‌اش کنه تا شاید چند صباحی بیشر عمرکند وزنده بماند! برای جسم‌اش، اما جسم رو برای چی میخوایم؟؟!! صرفا برا زنده موندن؟؟!! بعدش چی؟؟!! ⁉️اون همه که به فکر مرکب(جسم) هستیم آیا به فکر سواره بر مرکب هم هستیم!!؟؟ ⁉️برای علت بیشتر زنده ماندن نمی‌اندیشیم اما فقط میخواهیم "رفتن" رو به تعویق بیندازیم! برای چه! موجود عجیبی‌ست انسان! ⬅️ بهتره که کمی هم با روح‌مون اُنس بگیریم، به فکرش باشیم همون طور که به فکر جسم‌مون هستیم...!) 🆔 @rahille_ir
6.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 هوش مصنوعی و ربات نظامی! 🆔 @rahille_ir
⁉️ چرا تمایل داریم کامل باشیم؟ ⁉️ کمال گرایی نقص محسوب می‌شود یا امتیاز؟ 🔸یکی از دلایل گرایش به کمال گرایی و بی نقص بودن، احساس ناقص بودن است! ⬅️ اگر در کودکی، والدین ما نسبت به کم کاری های ما، اشتباهات ما، نقص های ما حساس باشند و مجالی برای وجود آنها ندهند ما نقص را فاجعه می‌پنداریم. چون به خاطر وجود نقص، سرزنش شده ایم، و همیشه سعی کردیم کامل تر و کامل‌تر شویم. ⬅️ وجود نقص در ما، احساس بی ارزشی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تمایل به بی نقص بودن پیدا کنیم و حتی نواقص خود را پنهان کنیم چون اگر نقصی در ما جلوه کند، احساس شرم وجود را ما فرا می‌گیرید. ⬅️ این فرایند کمال خواهی و سخت گیری نسبت به خود، تا جایی ادامه پیدا می‌کند که در هیچ صورتی ما راضی نخواهیم شد و آن کمالی که از بچگی برای ما ترسیم کرده اند، آنقدر دور از دسترس است که قابل دستیابی نیست و آن آرمان فقط و فقط لحظات زندگی و زیستن در لحظه و شادکام بودن را از ما می‌گیرد. @rahille_ir
5.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 همه‌ی ما (مسئولان) از چه باید بترسیم؟ ✔️ باید روزی چندبار این سخنان نورانی و الهی را گوش کنیم! ⬅️ یادمان باشد مشکل از "آرمان" نیست، بلکه مشکلاتمان از عامل نبودن برخی از مسئولین به سخنان این مرد بزرگ تاریخ است آرمان و ایدئولوژی همان است که باید باشد. @rahille_ir