سخنرانی پیش ازنمازجمعه وظیفه دانشگاه وحوزه.mp3
1.57M
#بشنویم ♨️♨️
🔹 #دانشگاه ها چقدر خرجتان شده ؟
🔹#حوزه ها ، دوران کلیات و مکررات گذشت
#جامعه رفت و شما جا ماندید ❗️
🔹#امام ره : ضعیفید آقا ❗️
🔹 در صحنه های خطر کجایید❗️
#فیضیه_مظلوم
#مرجع_سازی
#روحانیت_بی _درد
#اشرافی_گری
🔶گزیده ای از سخنرانی استاد #رحیم_پور در نماز جمعه 23.9.97
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
🏴 وفات حضرت معصومه (س) بر عموم شیعیان تسلیت باد.
❓برجستگی انسانیت، یا خودنمایی جنسیت؟
❓کرامت حقیقی زن و مرد در چیست؟
#حجاب #مسائل_جنسی #خانواده #همسر
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
#بخوانیم
🔷 #شبهات به اصطلاح #مدرن !
⬅️ بخش اول
📝 من مى خواهم مدرن بودن اين شبهات به اصطلاح جديد را مقدارى مخدوش كنم. آن چه تحت عنوان شبهات جديد و #كلام جديد ترجمه مى شود، اساسى ترين آنها جديد نيست؛
به دليل آن كه #قرآن خود به اغلب اين شبهات اشاره كرده است. آيه 55، سوره بقره يكى از شبهات آن زمان را مطرح مى كند كه بنى اسرائيل به حضرت #موسى (عليه وعلي نبينَا السلام) مى گويند: لَنْ نُؤْمِنَ لَك حتَّى نَرَى اللَّه جهرَةً؛ ما به #خداى تو، به آن مدعيات معنوى و باطنى تو ايمان نمى آوريم، مگر آن كه خداى تو را تجربه كنيم. اين ملاك، دقيقا ملاك پوزيتيويستهاى قرن نوزدهم است و كمى رقيق كه مى شود، ملاك نوپوزيتيويستهايى كه ذيل مباحث كلام جديد در #غرب سخن مى گويند و
يك عده هم اينها را ترجمه مى كنند، منتها در مملكت ما، مترجم بدون
Reference
چهره نظريه پرداز مى گيرد . فيلسوفان تحليلى و جريانهاى پوزيتيويستى مى گويند: تا #خدا را تجربه حسى نكنيم نمى پذيريم وگزاره هايى كه مابازاء تجربى نداشته باشند و از راه منفى، اثبات پذير يا ابطال پذير نباشند بسته به اين كه پوزيتيويست باشيد يا نوپوزيتيويست باشيد،
بى معنا مى دانيم!
آيه 21 سوره فرقان همين را مى فرمايد « لَولا أُنْزِلَ علَينَا الْملائِكَةُ أَو نَرى ربنا » ؛ چرا #پيامبر مثل ماآدمهاست؟ چرا فوق بشر نيست؟ چرا خدا را نمى بينيم؟ آن وقت كه نمى بيند، مى گويد چرا نمى بينيم؟ وقتى هم كه پيامبر خدا و معجزاتش را مى بيند مى گويد چرا مى بينم؟ بايد فرشته باشد، بايد فوق بشر باشد!
🔶گزیده ای از کتاب #محمد پیامبری برای همیشه استاد #رحیم_پور
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
♦️معنای دقیق علوم انسانی اسلامی
💡وقتی فردی از رویکرد اسلامی در علوم انسانی سخن میگوید به این معنا نیست که ما در این رویکرد میخواهیم کل روش علم را بیرون بریزیم و روشهای متفاوت و متناقضی بیاوریم، خیر. گزارههای عقلی بر سر جای خود میماند، چراکه گزارههای عقلی، غیر اسلامی نیست.
💡علوم انسانی اسلامی یعنی آشنایی به تمامی روشهایی که به کشف حقیقی انسان منجر میشود. این سخن به این معنا است که انسان هم دارای بعد عقلی است که باید با مبانی عقلی مورد بررسی قرار گیرد و هم دارای بعد شهودی است که باید با مراجعه به «درون» آن را یافت.
💡علوم انسانی اسلامی یعنی انسان شناسی بر اساس وحی، عقل، تجربه، شهود و همه راههایی که به سوی انسان سوق داده میشود. در علوم انسانی مبانی عقلی لازم است ولی عقل به تنهایی کافی نیست. در علوم انسانی مبانی شهودی لازم است ولی شهود به تنهایی کافی نیست. به طور کلی علوم انسانی اسلامی روش برهانی، روش عقلی و روش شهودی را در ذیل نورافکن وحی استفاده میکند.
👈حسن رحیم پور ازغدی/ گزیده ای از سخنرانی در نشست بررسی «علوم انسانی با چه رویکردی؟»/دانشگاه آزاد اسلامی مشهد/اردیبهشت 1395
📚📚📚📚📚📚📚
@rahimpoor_azghadi
🌀در کنار اقیانوس، از تشنگی در حال مُردنیم!
⛔️ #حوزه علمیه ای که عرصه #هنر، معماری، #سینما، روابط بین الملل و سیاست را بی ربط به خود می داند، حوزه علمیه #سکولار است. مثلاً هنوز در حوزه های علمیه درباره حرام بودن یا نبودن هنر بحث می شود، اما رقبای ما با سرعت نور جلو می روند و در جیب هر کدام از فرزندانمان تلفن همراه گذاشته اند که هم اتاق مطالعه، هم سینما و دوربین فیلمبرداری است و از این طریق پیامهای خود را به آنها القا می کنند.
✅ در حالی که از معارف دینی ما درباره هنر و فقه حکومتی می توان هزاران هزار قاعده استخراج کرد که تاکنون کسی در حوزه علمیه درباره آنها بحث نکرده است و می توان گفت که صفحه ای از #قرآن نیست که در آن قواعد فقهی و اخلاقی نباشد و اگر قرار باشد کاری اساسی در عرصه فرهنگ انجام شود، باید در دانشگاه و حوزه علمیه رخ دهد.
⚜️حسن رحیم پور ازغدی/ گزیده ای از سخنرانی در مراسم پایانی هفته فرهنگی اشراق/اسفند 1393/مشهد مقدس
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 در این بخش از وحدت حوزه و دانشگاه دچار فقر و ضعف هستیم!
#دهه_چهارم #مطهری #بهشتی #مفتح #نظریه #علوم_انسانی_دینی #تمدن_سازی #اجتهاد
🎯عضو شوید❗️
@rahimpoor_azghadi
📣 برنامه این هفته برنامه"روشنا" از شبکه افق
موضوع: فلسفه "انقلاب فرهنگی" و بازخوانی "مسئولیتهای زمینمانده"
گزیده ای از سخنرانی در نماز جمعه تهران، سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصلای تهران، آذر۱۳۹۷
⏱پخش: جمعه ۳۰آذر ساعت۲۳
🆔 @rahimpoor_azghadi
#بخوانیم
🔷 #شبهات به اصطلاح! #مدرن
⬅️ بخش دوم
📝 آن روز #نبى را تكذيب مى كردند، امروز چه مى گويند؟ مى گويند زبان
دين، Noncognitive
است؛ يعنى غير معرفت بخش است. پس اين آيات
و روايات كه گزاره خبرى است، خبر از گذشته است، خبر از آينده است،
خبر از ملكوت و باطن غيب عالم است، فكر نكنيد به راستى خبر از يك
واقعيتى مى دهند، نخير، اين گزاره هاى دينى، غير معرفتى است، ظاهرش
خبرى است ودر واقع انشايى است
. دينى كه انشائياتش هم خبر است، آنها خبرش را هم انشا مى خوانند.
حال آن كه در #اسلام، در واقع همان احكام اخلاقى و حقوقى و انشائياتش
كه ظاهر انشائى دارند، در واقع خبرند؛ يعنى وقتى مى گوييم عمل «الف»
خوب است و عمل «جيم» بد است، معنايش اين است كه خبر مى دهند كه
#سعادت و #كمال تو در عمل «الف» است و در «جيم» نيست؛ پس باطن
انشايش هم خبر است.
اين #دين، گزاره هاى انشائى اش هم خبرى اند ولى آقايان، حتى
گزاره هاى خبرى دين را نيز قراردادى و انشائى مى دانند بدان معنا كه وقتى
از بهشت و جهنم و... مى گويد، گزارش از واقعيت نيست؛ بلكه مثل آن
است كه مادرى، كودكش را از لولو بترساند و به شيرينى موهوم، تطميع
كند اينها #دروغ هاى مفيدند. دروغ اند اما دروغهاى مفيدى كه بايد به عوام
گفت. دروغهاى انسان دوستانه اي است كه انبيا از سر حسن نيت به بشريت
گفته اند پس زبان دين، Noncognitive است. اگر تعارف را كنار بگذاريم
اينكه زبان دين، زبان خبرى و گزاره اى نباشد؛ يعنى چه؟ اين تعبير
روشنفكرىِ لاى زرورق پيچيده از تكذيب انبياست .
🔶گزیده ای از کتاب #محمد پیامبری برای همیشه استاد #رحیم_پور
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
@rahimpoor_azghadi