eitaa logo
اندیشه‌ پژوهان استاد رحیم پور ازغدی
16.2هزار دنبال‌کننده
433 عکس
1.5هزار ویدیو
23 فایل
کانال مردمی نشر اندیشه های استاد رحیم‌ پور ازغدی ... https://eitaa.com/joinchat/2098069504Ccb090c940d انتقاد،پیشنهاد، همکاری: @rahimpoor_ad تبلیغات نداریم تبادل‌ فقط با کانال مشابه: @rahimpoor_ad ⬅️حمایت مالی از کانال: 6063731020686540
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 به اصطلاح ! ⬅️ بخش اول 📝 من مى خواهم مدرن بودن اين شبهات به اصطلاح جديد را مقدارى مخدوش كنم. آن چه تحت عنوان شبهات جديد و جديد ترجمه مى شود، اساسى ترين آنها جديد نيست؛ به دليل آن كه خود به اغلب اين شبهات اشاره كرده است. آيه 55، سوره بقره يكى از شبهات آن زمان را مطرح مى كند كه بنى اسرائيل به حضرت (عليه وعلي نبينَا السلام) مى گويند: لَنْ نُؤْمِنَ لَك حتَّى نَرَى اللَّه جهرَةً؛ ما به تو، به آن مدعيات معنوى و باطنى تو ايمان نمى آوريم، مگر آن كه خداى تو را تجربه كنيم. اين ملاك، دقيقا ملاك پوزيتيويستهاى قرن نوزدهم است و كمى رقيق كه مى شود، ملاك نوپوزيتيويستهايى كه ذيل مباحث كلام جديد در سخن مى گويند و يك عده هم اينها را ترجمه مى كنند، منتها در مملكت ما، مترجم بدون Reference چهره نظريه پرداز مى گيرد . فيلسوفان تحليلى و جريانهاى پوزيتيويستى مى گويند: تا را تجربه حسى نكنيم نمى پذيريم وگزاره هايى كه مابازاء تجربى نداشته باشند و از راه منفى، اثبات پذير يا ابطال پذير نباشند بسته به اين كه پوزيتيويست باشيد يا نوپوزيتيويست باشيد، بى معنا مى دانيم! آيه 21 سوره فرقان همين را مى فرمايد « لَولا أُنْزِلَ علَينَا الْملائِكَةُ أَو نَرى ربنا » ؛ چرا مثل ماآدمهاست؟ چرا فوق بشر نيست؟ چرا خدا را نمى بينيم؟ آن وقت كه نمى بيند، مى گويد چرا نمى بينيم؟ وقتى هم كه پيامبر خدا و معجزاتش را مى بيند مى گويد چرا مى بينم؟ بايد فرشته باشد، بايد فوق بشر باشد! 🔶گزیده ای از کتاب پیامبری برای همیشه استاد 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
🌷 27 آذر، روز شهادت آیت الله دکتر مفتح و روز #وحدت #حوزه و دانشگاه گرامی باد. ⁉️ علت مخالفت برخی ها با تحول علوم انسانی چیست؟ #دانشگاه #شهید 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
♦️معنای دقیق علوم انسانی اسلامی 💡وقتی فردی از رویکرد اسلامی در علوم انسانی سخن می‌گوید به این معنا نیست که ما در این رویکرد می‌خواهیم کل روش علم را بیرون بریزیم و روش‌های متفاوت و متناقضی بیاوریم، خیر. گزاره‌های عقلی بر سر جای خود می‌ماند، چراکه گزاره‌های عقلی، غیر اسلامی نیست. 💡علوم انسانی اسلامی یعنی آشنایی به تمامی روش‌هایی که به کشف حقیقی انسان منجر می‌شود. این سخن به این معنا است که انسان هم دارای بعد عقلی است که باید با مبانی عقلی مورد بررسی قرار گیرد و هم دارای بعد شهودی است که باید با مراجعه به «درون» آن را یافت. 💡علوم انسانی اسلامی یعنی انسان شناسی بر اساس وحی، عقل، تجربه، شهود و همه راه‌هایی که به سوی انسان سوق داده می‌شود. در علوم انسانی مبانی عقلی لازم است ولی عقل به تنهایی کافی نیست. در علوم انسانی مبانی شهودی لازم است ولی شهود به تنهایی کافی نیست. به طور کلی علوم انسانی اسلامی روش برهانی، روش عقلی و روش شهودی را در ذیل نورافکن وحی استفاده می‌کند. 👈حسن رحیم پور ازغدی/ گزیده ای از سخنرانی در نشست بررسی «علوم انسانی با چه رویکردی؟»/دانشگاه آزاد اسلامی مشهد/اردیبهشت 1395 📚📚📚📚📚📚📚 @rahimpoor_azghadi
🔷 می کوشد را مثله کند... 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
🔴 مشکلات عینی و سؤالات واقعی روبرویمان است که دارد کمر جامعه را می شکند! #تمدن_سازی #تولید_علم #حاکمیت #حوزه #دانشگاه @rahimpoor_azghadi
🌀در کنار اقیانوس، از تشنگی در حال مُردنیم! ⛔️ علمیه ای که عرصه ، معماری، ، روابط بین الملل و سیاست را بی ربط به خود می داند، حوزه علمیه است. مثلاً هنوز در حوزه های علمیه درباره حرام بودن یا نبودن هنر بحث می شود، اما رقبای ما با سرعت نور جلو می روند و در جیب هر کدام از فرزندانمان تلفن همراه گذاشته اند که هم اتاق مطالعه، هم سینما و دوربین فیلمبرداری است و از این طریق پیامهای خود را به آنها القا می کنند. ✅ در حالی که از معارف دینی ما درباره هنر و فقه حکومتی می توان هزاران هزار قاعده استخراج کرد که تاکنون کسی در حوزه علمیه درباره آنها بحث نکرده است و می توان گفت که صفحه ای از نیست که در آن قواعد فقهی و اخلاقی نباشد و اگر قرار باشد کاری اساسی در عرصه فرهنگ انجام شود، باید در دانشگاه و حوزه علمیه رخ دهد. ⚜️حسن رحیم پور ازغدی/ گزیده ای از سخنرانی در مراسم پایانی هفته فرهنگی اشراق/اسفند 1393/مشهد مقدس 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
10.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 در این بخش از وحدت حوزه و دانشگاه دچار فقر و ضعف هستیم! #دهه_چهارم #مطهری #بهشتی #مفتح #نظریه #علوم_انسانی_دینی #تمدن_سازی #اجتهاد 🎯عضو شوید❗️ @rahimpoor_azghadi
🚩مهدی (عج) خواهد جنگید، اما جنگ برای صلح و عدالت 🌸 اوست که امنیت واقعی را بر جهان حاکم می سازد #رستاخیز_مهدی #برادری #جنگ #صلح #امنیت @rahimpoor_azghadi
📣 برنامه این هفته برنامه"روشنا" از شبکه افق موضوع: فلسفه "انقلاب فرهنگی" و بازخوانی "مسئولیت‌های زمین‌مانده" گزیده ای از سخنرانی در نماز جمعه تهران، سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصلای تهران، آذر۱۳۹۷ ⏱پخش: جمعه ۳۰آذر ساعت۲۳ 🆔 @rahimpoor_azghadi
🔷 به اصطلاح! ⬅️ بخش دوم 📝 آن روز را تكذيب مى كردند، امروز چه مى گويند؟ مى گويند زبان دين، Noncognitive است؛ يعنى غير معرفت بخش است. پس اين آيات و روايات كه گزاره خبرى است، خبر از گذشته است، خبر از آينده است، خبر از ملكوت و باطن غيب عالم است، فكر نكنيد به راستى خبر از يك واقعيتى مى دهند، نخير، اين گزاره هاى دينى، غير معرفتى است، ظاهرش خبرى است ودر واقع انشايى است . دينى كه انشائياتش هم خبر است، آنها خبرش را هم انشا مى خوانند. حال آن كه در ، در واقع همان احكام اخلاقى و حقوقى و انشائياتش كه ظاهر انشائى دارند، در واقع خبرند؛ يعنى وقتى مى گوييم عمل «الف» خوب است و عمل «جيم» بد است، معنايش اين است كه خبر مى دهند كه و تو در عمل «الف» است و در «جيم» نيست؛ پس باطن انشايش هم خبر است. اين ، گزاره هاى انشائى اش هم خبرى اند ولى آقايان، حتى گزاره هاى خبرى دين را نيز قراردادى و انشائى مى دانند بدان معنا كه وقتى از بهشت و جهنم و... مى گويد، گزارش از واقعيت نيست؛ بلكه مثل آن است كه مادرى، كودكش را از لولو بترساند و به شيرينى موهوم، تطميع كند اينها هاى مفيدند. دروغ اند اما دروغهاى مفيدى كه بايد به عوام گفت. دروغهاى انسان دوستانه اي است كه انبيا از سر حسن نيت به بشريت گفته اند پس زبان دين، Noncognitive است. اگر تعارف را كنار بگذاريم اينكه زبان دين، زبان خبرى و گزاره اى نباشد؛ يعنى چه؟ اين تعبير روشنفكرىِ لاى زرورق پيچيده از تكذيب انبياست . 🔶گزیده ای از کتاب پیامبری برای همیشه استاد 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
⁉️امروز چه کسانی متفکرتر دانسته می شوند؟ #مترجم #غرب #جامعه_علمی #منتقد #علوم_انسانی 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
⭕️دو مشکل بزرگ در راه تحول علوم انسانی در ایجاد تحول در علوم انسانی با مشکلاتی روبرو هستیم و اسلامی سازی علوم انسانی یک طرح طولانی مدت است و پایانی نمی‌توان برای آن متصور شد. غرب از 400 سال قبل در زمینه علوم انسانی کار کرده است و ما باید مسیر را درست شروع کنیم و آن را ادامه دهیم. 1️⃣ متاسفانه در این ۳۸ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، در جهت اسلامی سازی علوم انسانی نگاه ثابت و امکانات لازم وجود نداشته و دیدگاه‌ها در این مدت دائما در حال تغییر بوده و هنوز مدل موفقی در این زمینه ارائه نشده است. در حوزه های تصمیم‌گیری هنوز اجماع وجود ندارد، اختلافات به صورت ریشه‌ای وجود دارد و برخی هنوز با اصلاح علوم انسانی مشکل دارند. 2️⃣ یکی دیگر از مشکلات سر راه اسلامی سازی علوم انسانی، نبود نیروی متخصص در حوزه و دانشگاه است. با وجود تعداد زیاد دانشجو و طلبه در دانشگاه و حوزه متاسفانه نیروهایی که قدرت تالیف توحید نظری را داشته باشند، بسیار کم هستند. اسلامی سازی علوم انسانی به لحاظ نظری سخت و از نظر علمی سخت‌تر است و برای اجرایی کردن این اقدام به افراد شجاع نیاز داریم. اسلامی سازی علوم انسانی نیاز به نیروهای شجاعی دارد که اقدام به ساختار شکنی کنند اما متاسفانه امروز با ملاهایی در دانشگاه و حوزه روبرو هستیم که به دنبال مدرک و شهرت هستند. 📣حسن رحیم پور ازغدی/ گزیده ای از سخنرانی در افتتاحیه اولین جلسه از سلسله همایش‌های «مرجعیت علمی و تحول در علوم انسانی»/دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi