eitaa logo
اندیشه‌ پژوهان استاد رحیم پور ازغدی
14.9هزار دنبال‌کننده
372 عکس
1.3هزار ویدیو
22 فایل
کانال مردمی نشر اندیشه های استاد رحیم‌ پور ازغدی ... https://eitaa.com/joinchat/2098069504Ccb090c940d انتقاد،پیشنهاد، همکاری: @rahimpoor_ad تبلیغات نداریم تبادل‌ فقط با کانال مشابه: @rahimpoor_ad ⬅️حمایت مالی از کانال: 6063731020686540
مشاهده در ایتا
دانلود
98-11-04_sh4.mp3
20.99M
🔉 کامل 🔰سخنرانی ازغدی با موضوع: جنبشی که جهانی شد(در بزرگداشت "رزمندگان بدون مرز") نشست (جامعه بی‌دشمن، وجود ندارد) _ مشهد _ ۱۳۹۶ 📅 پخش: ۹۸/۱۱/۰۴ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
هنرانتخاب کردن مسئولیت انتخاب شدن.mp3
11.18M
کامل "هنر «انتخاب کردن»، مسئولیت «انتخاب شدن»" ( مجلس در راس امور ) نشست "ملت آبدیده،مجلس کارآمد" در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی - اسفند ۹۸ استاد ازغدی تاریخ پخش: ۹۸/۱۲/۱ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نشست دوقطبی های تصنعی و تناقض نماهای مدرن.mp3
22.24M
کامل " و انتخابات ، ها و روش ها " ( از دمکراسی منافع تا مصالح ) "نشست دوقطبی های تصنعی و تناقض نماهای مدرن - انتخابات " مجلس -دهه فجر بهمن ۹۴ استاد ازغدی تاریخ پخش : ۹۸/۱۲/۲ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
98-10-13_sh1.mp3
29.61M
🔉 🔰 "استاد حسن رحیم‌پور ازغدی" با موضوع: علیه السلام، پسر مریم سلام الله در جمع دانشجویان خارجی - کلیسای حضرت ابراهیم (ع)- دی ۸۵ 📅پخش: ۱۳۹۸/۱۰/۱۳ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @Rahimpoor_Azghadi
چگونه متفاوت اما متحد باشیم.mp3
10.52M
کامل چگونه "متفاوت" اما "متحد" باشیم ؟ ( بدون گفتگوی سالم می پوسیم ) نشست تفاوت بدون تضاد - بازخوانی منشور برادری - مشهد ۹۶ استاد ازغدی تاریخ پخش: ۹۸/۱۲/۸ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
چرا همه حکومت ها ایدئولوژیک هستند.mp3
13.86M
کامل استاد چرا همه حکومت ها ایدئولوژیک هستند؟ ( "انتخابات"، "اصول" ، "کارآمدی" ) نشست ( مرزبندی "مردم سالاری دینی" با " جمهوری دروغ " و " دموکراسی عوام ") یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی - بهمن ۹۸ تاریخ پخش : ۹۸/۱۲/۹ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
نشست تمدن اسلامی و استعمار غرب.mp3
8.89M
کامل یک دوراهی : "دموکراسی اسلامی" یا "اسلام دموکراتیک"؟ ( افغانستان؛ از "اسارت غرب" و "تحجر طالبان " تا "مردم سالاری دینی") نشست "تمدن اسلامی و استعمار غرب" دانشگاه کابل - افغانستان استاد ازغدی تاریخ پخش : ۹۸/۱۲/۹ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
منابع معرفت و مکاتب علوم انسانی.mp3
11.51M
منابع و مکاتب علوم_انسانی۱ نشست " دینی " در کلام امام علیه السلام ، کار گروه علوم انسانی استاد تاریخ پخش: ۹۸/۱۲/۱۵ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
امام علی ع و بهداشت عمومی.mp3
15.67M
کامل "حق و تکلیف در مبارزه با بیماری های عمومی " " عقل و نقل " در حوزه "بهداشت ،سلامت ،تغذیه " نشست " امام علیه السلام و عمومی" - جمعی از مسئولان مبارزه با بیماری های ویژه - مشهد ۱۳۹۳ استاد ازغدی تاریخ پخش : ۹۸/۱۲/۱۶ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
به مناسبت میلاد امیر المومنین ع.mp3
12.07M
"مدیریت" ، جهادی یا علمی؟ (نسبت بودن و بودن در منطق بن ابی طالب علیه السلام) به مناسبت میلاد مبارک امیرالمونین علیه السلام - دانشکده اقتصاد-دانشگاه فردوسی ۱۳۹۳ استاد ازغدی تاریخ پخش : ۹۸/۱۲/۱۶ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
مقابله با ⁉️گزاره‌های علمی یا پندهای دینی؟ ✅در تفڪــر اسلامی عقل و وحی یکدیگر را حــمایت می کنند. هرگاه بین عــقل و دین تضادی دیدید، بدانید که یا صدای عقل را به درستی متوجه نشــده‌اید، و یا صدای انبیاء را به دقت نشنیده‌اید. در تفڪر اسلامی، محال است که دین با علم، یا با فطرت و یا با عقل در تعارض قرار بگیرد. 🆔️ @rahimpoor_azghadi
🏴زیارتنامه حضرت زینب کبری (سلام الله علیها)🏴 اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَةَ وَ خَدیجَةَ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ اَمیرِ الْمُؤْمِنینَ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ الْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یابِنْتَ وَلِیِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا اُخْتَ وَلِیِّ اللهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ یا عَمَّةَ وَلِیِّ اللهِ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهُ بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّةِ ، وَحَشَرَنا فی زُمْرَتِکُمْ ، وَ اَوْرَدَنا حَوْضَ نَبیِّکُمْ ، وَسَقانا بِکَاْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ اَبی طالِب ، صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ ، اَسْئَلُ اللهَ اَنْ یُرِیَنا فیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ ، وَاَنْ یَجْمَعَنا وَ اِیّاکُمْ فی زُمْرَةِ جَدِّکُمْ مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ، وَ اَنْ لا یَسْلُبَنا مَعْرِفَتَکُمْ ، اِنَّهُ وَلِیٌّ قَدیرٌ ، اَتَقَرَّبُ اِلَی اللهِ بِحُبِّکُمْ ، وَ الْبَرائَةِ مِنْ اَعْدائِکُمْ ، وَالتَّسْلیمِ اِلَی اللهِ راضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِر وَ لا مُسْتَکْبِر وَعَلی یَقینِ ما اَتی بِهِ مُحَمَّدٌ ، وَ بِهِ راض نَطْلُبُ بِذلِکَ وَجْهَکَ یا سَیِّدی ، اَللّهُمَّ وَرِضاکَ وَالدّارَ الآخِرَةَ ، یا سَیِّدَتی یا زَیْنَبُ ، اِشْفَعی لی فِی الْجَنَّةِ ، فَاِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَاْناً مِنَ الشَّاْنِ ، اَللّهمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ اَنْ تَخْتِمَ لی بِالسَّعادَةِ ، فَلا تَسْلُبْ مِنّی ما اَنَا فیهِ ، وَلا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ ، اَللّهمَّ اسْتَجِبْ لَنا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَعِزَّتِکَ ، وَ بِرَحْمَتِکَ وَعافِیَتِکَ ، وَ صَلَّی اللهُ عَلی مُحَمَّد وَ آلِهِ اَجْمَعینَ ، وَ سَلَّمَ تَسْلیماً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ. ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ @rahimpoor_azghadi
🏴 سلامٌ علي قلبِ زينَب الصّبور ▪️ سالروز وفات حضرت زینب(س) بر عموم شیعیان تسلیت باد. 🚩 زینب(س) عاشورا را از یک ظرف محدود زمانی و مکانی خارج نمود و وارد کل تاریخ کرد. 🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
✅ حضرت زینب(س) را بهتر بشناسیم... 🔴 خطابه ی زینب کبری (س) در کاخ یزید ▪️«روزی بیاید که از اعماق دلت بگویی ای کاش لال و دست شکسته بودم و نمی گفتم آنچه گفتم و نمی کردم آنچه کردم. ▪️خداوند نخوابیده است. فکر نکن که هیچ نظارت الهی و ربانی بر این عالم نیست؛ مثل اینکه خدا خوابیده و در جریان این اتفاقات نیست. ▪️خدایا! ستمگران را بی انتقام نگذار. خشم خود را بر سر اینان بریز که خون ها از ما ریختند و مردان و برادران ما را کشتند. ▪️یزید! تو پوست ما را به دندان کشیدی و گوشت ما را پاره پاره جویدی. اما گمان مبر آنها که در راه خدا کشته شدند، مُردند و از تاریخ حذف شدند. بلکه آنها زندگان اند. ▪️خدا داور است و داوری خواهد کرد و همه ی آنها که با عمل و سکوتشان با تو در این جنایت همدستی کردند، در قیامت وضع تو را دارند. ▪️مصیبت های بزرگ کار مرا به آنجا رسانده است که با تو رو در رو سخن بگویم، اما بدان که تو را کوچک می بینم. کوچک تر از آن می دانم که لایق این گفتگو باشی. ▪️آری؛ سینه های ما می سوزد که حزب الله به دست حزب شیطان، به دست شکست خوردگان و آزاد شدگان روز فتح مکه، کشته شدند. ▪️اما بدان که اگر امروز تو ما را اسیر گرفته ای، همین فردا، خودت به غنیمت خواهی رفت. تو نخواهی توانست نام ما را محو کنی. تو نخواهی توانست نام ما را از تاریخ حذف کنی. زیرا وحی الهی به تکلیف مقدس ما محو شدنی نیست. ▪️زود است که شیرازه ی حکومت تو از هم خواهید پاشید و دهان ها همه به لعن تو سخن خواهد گفت. ▪️سپاس خدای را که آغاز کار ما از همان ابتدا درست نهاد. سنگ اول، سنگ سعادت بود و سنگ آخر، سنگ شهادت بود. خداوند اجر شهیدان ما را افزون کند؛ سرنوشت ما در دست اوست! 🔳حسن رحیم پور ازغدی، گزیده ای از سخنرانی *زینب (س): الهه شناخت، وارستگی و جهاد* 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 @rahimpoor_azghadi
منابع معرفت و مکاتب علوم انسانی۲.mp3
14.33M
منابع و مکاتب علوم_انسانی۲ نشست " دینی " ، کار گروه علوم انسانی استاد تاریخ پخش: ۹۸/۱۲/۲۲ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
الهیات بدن و فلسفه سلامت.mp3
15.09M
کامل الهیات "بدن" و فلسفه "سلامت" (رویکرد اسلامی به زندگی و بهداشت) نشست "پزشکی اسلامی،مفهموم شناسی و آسیب شناسی "- دانشگاه علوم‌پزشکی-۱۳۹۶ استاد ازغدی تاریخ پخش : ۹۸/۱۲/۲۳ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
نشست امام رضا ع و کرامت زن.mp3
12.93M
" ستیز" (بی خانمانی،خشونت، ناباروری) به مناسبت ۸ مارس ،روز جهانی زن، نشست امام رضا علیه السلام و کرامت زن - ۱۳۹۳ استاد تاریخ پخش : ۹۸/۱۲/۲۳ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
👈ما از غم شما رنج می‌بریم👉 امام رضا (ع) فرمودند: محبوب ترین افراد نزد پیامبر کسانی هستند که بیش از همه درد مردم و غم مشکلات مادی و معنوی آنها را دارند. همچنین فرمودند: من با غم تک تک شما غصه می خورم و رنج می برم. تک تک شما هرگاه خوشحالید، ما خوشحالیم. مهم نیست کجایید. هر جا باشید، ما به شما توجه داریم. 🌻🌻🌻 اندیشه پژوهان استاد حسن رحیم پور ازغدی @rahimpoor_azghadi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیعه انگلیسی از لیسیدن ضریح تا تکفیر آیت الله العظمی بروجردی! 🔹 ، کلیدواژه‌ای است که چندسال پیش توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای (مد ظله العالی) برای کسانی که در بین شیعه به دنبال ترویج افکار و رفتارهای انحرافی هستند بکار برده شد. 🔸تشیع انگلیسی در واقع وصف یک اندیشه است. 💠پیروان این تفکر، با ترویج افکار و رفتارهای در واقع چهره‌ای بسیار افراطی و زشت از شیعه به دنیا معرفی می‌کنند. ❌ از جمله شاخصه‌های فکری و رفتاری تشیع انگلیسی میتوان موارد زیر را نام برد: 1⃣ مراجع و علما و بسیاری از شیعیان 2⃣ در شعائر مذهبی 3⃣ و تقابل با علوم عقلی 4⃣ مخالفت و تقابل با 5⃣ تفرقه‌افکنی بین مذاهب اسلامی و به مقدسات سایر مذاهب و ... 👆در این ویدیو مشاهده می‌کنید که یکی از پیروان تشیع انگلیسی با ترویج افراط‌گرایی در شعائر دینی چه چهره افراطی از شیعه معرفی می‌کند! و بعضی تفکرات همین شخص در تکفیر مراجعی همچون آیت الله العظمی ره را در ادامه مشاهده خواهید کرد. ♨️رسانه مستقل خبرحوزه 🔻🔻🔻 http://eitaa.com/joinchat/3516137473Cc9d671e336
امام موسی بن جعفر ع ،یک انسان و یک امپراتوری.mp3
14.73M
امام موسی بن جعفر علیه السلام،یک و یک امپراتوری سالگرد امام موسی کاظم علیه السلام-دفتر نشر آثار -مشهد ۹۷ استاد تاریخ پخش: ۹۹/۱/۲ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
آخرین پیام خداوند.mp3
14.82M
خداوند،آنگاه که سخن گفت ... ("مبعث ؛ پیوند بزرگ زمین و آسمان") نشست " آخرین پیام خداوند (از عدالت فردی تا توحید اجتماعی)"-عید مبعث-۱۳۹۴ استاد تاریخ پخش: ۹۹/۱/۳ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
اسلام و سلامتی .mp3
14.63M
۱-چرا در مورد و و رژیم غذایی و فعالیت های بدنی و غیره حساس است؟ و چه توصیه هایی از و اهل بیت علیهم السلام رسیده است؟ ۲-نوع و سلامت و کار یا بیکاری،چه تاثیراتی در و و و شقاوت انسان دارد و چگونه با ارزش های دینی ارتباط دارد؟ ۳- چرا نظارت بر بازار غذا و دارو در شریعت اسلام به حق الله و حق الناس مربوط است و اسلامی موظف به نظارت دقیق علمی بر آن می‌باشد؟ ۴-چرا یکی از خط قرمزهای مهم شرعی در بازار اسلامی ،عدم تجارت با مقوله سلامت مردم و برخورد سودجویانه از درد و انسان هاست؟ ۵-طهارت و نجاست و حلال و حرام و سلامت و بیماری و هرچه به نفع و ضرر جسمانی و معنوی جامعه مربوط است،چگونه مقوله فقه پزشکی و اخلاق بازار را تنظیم و تشریع می‌کند؟ ۶-آیا حلال و حرام و نجس و پاک در خوردنی ها و آشامیدنی ها و غیره ،مقوله ای حقیقی است یا قراردادی و اعتباری؟ ۷-چرا در هر نوع تولید ثروت و قدرت و معرفت و فضیلت و خدمات،برای رشد امت اسلامی، و عبادت تلقی می‌شود؟ استاد تاریخ پخش: ۹۹/۱/۵ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
ناآگاهی های ملی.mp3
14.56M
۱- کدام " ناآگاهی های ملی به خودآگاهی و باور "ما میتوانیم" صدمه میزند؟ ۲- ایدئولوژی های مدرن اروپایی چون لیبرالیسم،فاشیسم و کمونیسم چگونه از علم و تکنولوژی در جهت تسلط بر جهان و ارعاب و تحقیر ملت های جهان بهره برداری کردند؟ ۳- چرا علم و تکنولوژی در یک تمدن مادی بیش از خدمت به بشر در جهت صدمه زدن به بشریت ،همچون تکنولوژی سلاح های کشتار جمعی تکنولوژی مواد مخدر،تکنولوژی سکس و فحشا و ... قرار می گیرد؟ ۴- چرا قدرت های استکباری جهان،علی رغم شعار ترقی و پیشرفت ،چهار دهه است می‌کوشند ایران به پیشرفت های علمی و اقتصادی نرسد و این ابر قدرت سیاسی انقلابی و مردمی،تبدیل به ابر قدرت اقتصادی و علمی نشود ؟ ۵- چگونه مفاهیمی اروپایی کلیسایی چون تعارض علم و دین و افسانه آغاز علوم جدید،پس از رنسانس در جهان در یک و نیم قرن گذشته در سطح جهان ترویج و تبدیل به گفتمان حاکم شد؟ ۶- مستشرقین غربی با تاریخ علم و تمدن در جهان،چه کردند و بر سر افکار عمومی چه آوردند ؟ ۷- چرا علم،تکنولوژی و مزایای تمدن کنونی جهان،مدیون تمدن و علم در قرون گذشته در جهان اسلام بوده است؟ ۸- چگونه اخلاق و حقوق در نظام بهداشت و سلامت ابتدا در بیمارستان های اسلامی و ایرانی،تدوین وسپس جهانی شد ؟ استاد تاریخ پخش: ۹۹/۱/۶ 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi
🔹 حدیثی زیبا از امام کاظم علیه السلام: 🔸 یا هشام إنّ العقلاء ترکوا فضول الدّنیا فکیف الذّنوب و ترک الدّنیا من الفضل و ترک الذّنوب من الفرض. ای هشام! همانا خردمندان فزونی دنیا را کنار نهادند تا چه رسد به گناهان. با اینکه ترک دنیا فضیلت و ترک گناهان، واجب است. 🔸یا هشام الصّبر علی الوحدة علامة قوّة العقل، فمن عقل عن اللّه اعتزل أهل الدّنیا و الرّاغبین فیها و رغب فیما عند اللّه و کان اللّه أنسه فی الوحشة و صاحبه فی الوحدة و غناه فی العیلة و معزّه من غیر عشیرة. ای هشام! شکیبایی بر تنهایی، نشانۀ توانایی خرد است؛ پس هرکه از خدا خرد یابد، از اهل دنیا و دنیاخواهان کناره گیرد و آنچه را که نزد خداست خواهد و خداوند به گاه وحشت همدم او و به گاه تنهایی یارش و به گاه تهیدستی بی نیازی اش باشد و او را بدون خویشان و بستگان گرامی دارد 🔸یا هشام إنّ العاقل نظر إلی الدّنیا و إلی أهلها فعلم أنّها لا تنال إلاّ بالمشقّة و نظر إلی الآخرة فعلم أنّها لا تنال إلاّ بالمشقّة فطلب بالمشقّة أبقاهما. فمن طلب الآخرة طلبته الدّنیا حتّی یستوفی منها رزقه و من طلب الدّنیا طلبته الآخرة فیأتیه الموت فیفسد علیه دنیاه و آخرته. یا هشام من أراد الغنی بلا مال و راحة القلب من الحسد و السّلامة فی الدّین، فلیتضرّع إلی اللّه عزّ و جلّ فی مسألته بأن یکمّل عقله، فمن عقل قنع بما یکفیه و من قنع بما یکفیه استغنی و من لم یقنع بما یکفیه لم یدرک الغنی أبدا. اي هشام، عاقل به دنيا و اهل دنيا نگريست و دانست كه دنيا جز با زحمت دست نیاید و به آخرت نگريست و دانست كه آن هم جز با زحمت نيايد پس با زحمت در جستجوي آنکه پاينده تر است برآمـد (يعني چون ديد به دست آوردن دنيا و آخرت هر دو احتياج به زحمت دارد با خود گفت چه بهتر كه اين زحمت را در راه تحصيل آخرت پاينده متحمل شوم). اي هشام، خردمندان از دنيا رو گردانيده به آخرت روي آوردند زيرا ايشان دانستند كه دنيا خواهان است و خواسته و آخرت هم خواهان است و خواسته و كسي كه خواهان آخرت باشد دنيا او را بجويد تا روزيش را به طور كامل از دنيا برگيرد و كسي كه دنيا طلبد آخرت او را جويد تا مرگش در رسد و دنيا و آخرتش را تباه سازد. اي هشام، كسي كه ثروت بدون مال و دل آسودگي از حسد و سلامتي دين خواهد بايد با تضرع و زاري از خدا بخواهد كه عقلش را كامل كند؛ زيرا عاقل به قدر احتياج قناعت كند و آن كه به قدر احتياج قناعت كند بي نياز گردد و كسي كه به قدر احتياج قناعت نكند هرگز بي نيازي نيابد 🔸یا هشام کان أمیر المؤمنین علیه السّلام یقول: و ما تمّ عقل امرئ حتّی یکون فیه خصال شتّی: الکفر و الشّرّ منه مأمونان و الرّشد و الخیر منه مأمولان و فضل ماله مبذول و فضل قوله مکفوف و نصیبه من الدّنیا القوت، لا یشبع من العلم دهره، الذّلّ أحبّ إلیه مع اللّه من العزّ مع غیره و التّواضع أحبّ إلیه من الشّرف، یستکثر قلیل المعروف من غیره و یستقلّ کثیر المعروف من نفسه و یری النّاس کلّهم خیرا منه و أنّه شرّهم فی نفسه و هو تمام الأمر. اي هشام امير الـمؤمنين(علیه السلام) مي فرمود: خدا با چيزي بهتر از عقل پرستش نشود و تا چند صفت در انسان نباشد عقلش كامل نشده است. مردم از كفر و شرارتش در امان و به نيكي و هدايتش اميدوار باشند. زيادي مالش بخشيده، زيادي گفتارش بازداشت شده باشد. بهره او از دنيا مقدار قوتش باشد. تا زنده است از دانش سير نشود. ذلت با خدا را از عزت با غير خدا دوست تر دارد. تواضع را از شرافت دوست تر دارد. نيكي اندك ديگران را زياد و نيكي بسيار خود را اندك شمارد. همه مردم را از خود بهتر داند و خود را از همه بدتر و اين تمام مطلب است 🔸یا هشام إنّ العاقل لا یحدّث من یخاف تکذیبه و لا یسأل من یخاف منعه و لا یعد ما لا یقدر علیه و لا یرجو ما یعنّف برجائه و لا یقدم علی ما یخاف فوته بالعجز عنه. ای هشام! همانا خردمند به کسی که بترسد دروغ گویش شمارد، خبر ندهد و از آنکه بیم دارد دریغش دارد، چیزی نخواهد و به آنچه در توان ندارد، وعده ندهد و به آنچه که در امیدواری به آن، مورد سرزنشی سخت قرار گیرد امید نبندد و به کاری که بترسد در آن درماند، دست نزند. ____________________ منبع : اصول کافی ج ۱ بخشی از حدیث عقل و جهل 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 @rahimpoor_azghadi