للهعلیه» گفت: خدا لعنت کند پسر مرجانه را، اگر من با پدرت روبرو شده بودم، نمیگذاشتم او را بکشند. بعد گفت: تو وقتی به مدینه رسیدی، هر درخواستی داشتی، نامه بنویس تا اجابت کنم.[۴]
حضرت زینب«ع»، مظهر وظیفه شناسی
برخورداری از شجاعت، حتی در مرتبۀ اوّل آن، این توان را به انسان میدهد که پس از تشخیص وظیفه، به آن وظیفه عمل نماید و هراسی از موانع انجام وظیفه نداشته باشد. حضرت زینب«سلاماللهعلیها» چنین بود؛ یعنی شناخت وظیفه و عمل به وظیفه در سیرۀ ایشان، به خصوص در مدّت اسارت به خوبی مشهود بود. به عنوان مثال، وقتی وظیفۀ ایشان اقتضا میکرد که سخنرانی کند و با خطبه خواندن، به افشاگری بنی امیّه بپردازد، به خوبی به وظیفۀ خود عمل میکرد و از هیچ کس ترس و واهمه نداشت. خطبههای حضرت زینب«سلاماللهعلیها» در بازار کوفه، مجلس ابن زیاد، بازار شام و مجلس یزید بسیار عالی و کوبنده بود و در تاریخ ثبت شده است. ایشان چنان خطبه میخواند که به تعبیر راوی، گویا امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» خطبه میخواند. با شروع خطبۀ ایشان، همه ناگهان ساکت میشدند و سخنان آن بانوی بزرگوار را میشنیدند.[۵] حتی در همان روزهای اوّل اسارت، در کوفه، نزدیک بود مردم با اطلاع از حقایق و با افشاگری حضرت زینب، بر علیه بنیامیّه قیام کنند، امّا چون شورش آنان در آن موقعیّت، منجر به سرکوب میشد و نتیجۀ مطلوب، یعنی انتشار سراسری موج کربلا را در بر نداشت، امام سجّاد«سلاماللهعلیه» مانع آن شدند و فرمودند:
«یَا عَمَّهِ اسْکُتِی … أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّهِ عَالِمَهٌ غَیْرُ مُعَلَّمَهٍ فَهِمَهٌ غَیْرُ مُفَهَّمَهٍ»[۶]
عمّه جان صبر کن؛ شما عالم و زن فهمیدهای هستید که بدون معلّم به این درجه رسیدهاید. حضرت زینب«سلاماللهعلیها» نیز بر حسب وظیفه شناسی سکوت اختیار کرد.
تقوای حضرت زینب«ع»
مرتبۀ دوّم شجاعت، یعنی غلبه بر هوای نفس نیز در شخصیّت حضرت زینب«سلاماللهعلیها» تجلّی بارزی داشت. پیامبر اکرم«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم» میفرمایند: شجاعترین مردم کسی است که متّقی باشد:
«أَشْجَعُ النَّاسِ مَنْ غَلَبَ هَوَاه»[۷]
به تعبیر آن نبیّ گرامی، شجاعترین مردم کسی است که بر نفس خود مسلّط باشد؛ به همۀ واجبات مخصوصاً به نماز اهمیّت دهد و در عمل به مستحبّات به خصوص نماز شب، انس با قرآن و خدمت به خلق خدا کوشا باشد و از گناهان و حتّی مکروهات اجتناب ورزد. چنین کسی با مداومت بر عبادت، به مقام عبودیّت نائل خواهد شد.
حضرت زینب«سلاماللهعلیها» به مقام عبودیّت رسیده بود و چنان در آن مقام پیش رفته بود که امام حسین«سلاماللهعلیه» هنگام خداحافظی، از او خواستند که در نماز شبهای خود، به آن حضرت دعا کند. حضرت زینب«سلاماللهعلیها»، با ریاضتهای دینی به مقام عبودیّت رسیده بود و در آن مقام، از نماز لذّت میبرد؛ زیرا بهترین لذت در مقام عبودیت، نماز، به خصوص نماز شب است. به تعبیر قرآن، نماز شب انسان را به مقام محمود میرساند؛[۸] مقامی که حضرت زینب«سلاماللهعلیه» از آن برخوردار بود.
اهتمام حضرت زینب«ع» به نماز شب
نماز شب حضرت زینب«سلاماللهعلیها» هیچگاه، حتّی در این مسافرت و در شام عاشورا، ترک نشد. شام عاشورا، برای حضرت زینب«سلاماللهعلیها» شب سختی بود؛ ایشان علاوه بر مصیبت از دست دادن شش برادر، دچار لشکری درندهخو شده بود و سرپرستی عیال و اهل حرم را نیز بر عهده داشت. امّا همین زینب«سلاماللهعلیها»، بعد از نماز مغرب و عشا، با کمک امّکلثوم خیمۀ نیمسوختهای را علم کردند، امام سجاد«سلاماللهعلیه» را در آن خیمه آوردند و به دنبال جمع کردن بچّهها از بیابان رفتند؛ بالاخره تا نیمههای شب، همۀ زنان و کودکان را جمع کردند و سپس کسی را فرستادند و از عمر سعد، مشک آبی گرفتند و بچهها را سیراب کردند. وقتی از سر و سامان دادن امور کودکان و زنان فارغ شدند، نزد امام سجاد«سلاماللهعلیه» آمدند و نشسته، نماز شب خواندند. امام سجاد«سلاماللهعلیه» که از شدّت بیماری قادر به نشستن نبودند، خوابیده نماز شب میخواندند و پس از نماز، به حضرت زینب«سلاماللهعلیها» فرمودند: عمه جان! ندیده بودم که نماز شب را نشسته بخوانید!
همۀ این وقایع برای ما پیام دارد؛ امام سجاد«سلاماللهعلیه» از نماز شب عمّۀ خود در آن شرایط بحرانی تعجب نکردند، بلکه فرمودند: چرا نماز شب را نشسته خواندید؟ حضرت زینب«سلاماللهعلیها» نیز پاسخ داد: میخواستم بایستم، اما زانوهایم تاب و توان ایستادن نداشت. دو شب پس از عاشورا کاروان اسرا در نیمههای شب، به پشت دروازۀ کوفه رسید. طبق برنامۀ قبلی، آنها را نگه داشتند تا فردا با حضور مردم و همزمان با جشن پیروزی، وارد کوفه شوند. زینب مظلومه«سلاماللهعلیها» در آن موقعیّت و در پشت دروازۀ کوفه نیز نماز شب خواند. در خرابۀ شام و در طول مسیر مسافرت هم نماز شب حضرت زینب«سلاماللهعلیها» ترک نشد.
امنیّت د
ل و آرامش درونی حضرت زینب«ع»
انسان در سایۀ تقوا، به امنیّت دل و آرامش درونی دست مییابد. قرآن شریف در سورۀ انعام، با طرح یک سؤال و ارائۀ پاسخ روشن آن، نکتۀ دقیقی را به بشریّت میآموزد. ابتدا میپرسد: چه کسی استحقاق دارد که امنیت دل پیدا کند؟ سپس پاسخ میدهد: کسی که ایمان را زیربنا و تقوا را روبنای ساختمان دین خود قرار دهد. به تعبیر دیگر، کسی که با اعتقاد راسخ، تقیّد به ظواهر شرع دارد؛ یعنی به انجام واجبات و مستحبّات اهمیّت میدهد و از محرّمات و مکروهات اجتناب میورزد، به آرامش درون، امنیّت دل و اطمینان قلبی خواهد رسید و هدایت الهی نصیب او می گردد:
«فَأَیُّ الْفَریقَیْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ، الَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ أُولئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَ هُمْ مُهْتَدُونَ»[۹]
حضرت زینب«سلاماللهعلیها» از مصادیق این آیۀ شریفه به شمار میرود. ایشان با ایمان قوی و تقوای مثال زدنی، مشمول هدایت خاصّ الهی بود و از این جهت، در آن بحران سخت، پیروز میدان شد.
ضرورت استقامت در جزر و مدّ روزگار
والاترین مرتبه از مراتب شجاعت، آن است که انسان در جزر و مدّ روزگار خودش را نبازد و در رویارویی با پیروزیهای بزرگ یا هنگام رخ دادن مصیبت و بلا و در مواجهه با بحران، شخصیّت خود را حفظ کند و صبر و استقامت داشته باشد.
طبق روایتی از رسول خدا«صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم»، دنیا مانند دریایی متلاطم و عمیق است و مخلوقات بسیاری در آن غرق میشوند: «الدُّنْیَا بَحْرٌ عَمِیقٌ قَدْ غَرِقَ فِیهَا خَلْق کَثِیرٌ»[۱۰]
امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» نیز در بیان ویژگیهای دنیا، آن را خانهای پیچیده شده در بلا و مصیبت توصیف میفرمایند: «دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَهٌ»[۱۱]
اساساً خاصیّت دنیا این است که روزی طبق مراد و خواستۀ انسان است و روزی هم بر خلاف میل او خواهد چرخید. امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» در نامهای به ابن عباس می نویسند: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ یَوْمَانِ یَوْمٌ لَکَ وَ یَوْمٌ عَلَیْکَ»[۱۲]
بنابراین دنیا برای همه جزر و مدّ و بالا و پایین دارد و همه باید طعم سختی و آسانی را بچشند. باید توجه داشت که جزر و مدّ دریای زندگی در بسیاری از موارد، امتحان بندگان است؛ زیرا اساساً نوع بشر حتماً امتحان میشود: «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا یُفْتَنُونَ، وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذینَ صَدَقُوا وَ لَیَعْلَمَنَّ الْکاذِبینَ»[۱۳]
در این میان، انسان شجاع کسی است که در دریای موّاج و متلاطم دنیا، خویشتن را نبازد و خود را حفظ کند؛ اما متأسفانه بسیاری از انسانها چنین نیستند. قرآن کریم، انسان را ناشکیبا و کمطاقت توصیف میکند و میفرماید: هرگاه شر و صدمهاى به انسان برسد و در موضع سختی و بلا واقع شود، بیتاب میشود و عجز و لابه میکند و اگر خیری نصیب او گردد و در رفاه باشد، بخل میورزد:
«إِنَّ الْإِنْسانَ خُلِقَ هَلُوعاً، إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً، وَ إِذا مَسَّهُ الْخَیْرُ مَنُوعاً، إِلاَّ الْمُصَلِّین»[۱۴]
نوع انسان سبکسر است، یعنی در جزر و مدّ روزگار مثل پَر کاهی، خودش را به حرکت موجها سپرده و به هر سویی پرتاب میشود؛ مگر کسی که جداً به مقام عبودیت رسیده باشد، مگر کسی که جداً مانند حضرت زینب«سلاماللهعلیها» از نماز شب استفاده کرده باشد. امتحان الهی برای همه، اعمّ از پیر و جوان و زن و مرد، به شکلهای گوناگون وجود دارد. اگر انسان در امتحان خود را نبازد و استقامت کند، پیروز میشود و میتوان گفت: شجاع است. البته لطف و امداد الهی و هدایت خداوند نیز برای پیروزی در امتحان، لازم است. انسان باید همّت و تلاش خود را ضمیمۀ عنایت پروردگار کند تا موفق شود.
استقامت حضرت زینب«ع»
حضرت زینب«سلاماللهعلیها» از مرتبۀ سوّم شجاعت نیز به خوبی برخوردار بود. به خصوص در دورۀ اسارت که برای ایشان یک دریای پر تلاطم و موّاج بود، به اعتراف دوست و دشمن، از عهدۀ وظیفه و مسئولیت خود برآمد و هجوم مصائب و بلایا او را منزوی و منفعل نکرد. مثلاً در شام عاشورا پس از دیدن داغ شش برادر و دو فرزند و تحمّل مصائب فراوان، وظیفۀ حضرت زینب«سلاماللهعلیها» آن بود که گریه نکند و با صلابت و استواری، زنان و کودکان را که در بیابان متفرّق شده بودند، جمع کرده، از آنان محافظت نماید. ایشان در آن شرایط سخت و حتی با مشاهدۀ صحنهای که در آن دوتن از بچّهها دست به گردن یکدیگر، از فرط تشنگی از دنیا رفته بودند، مانند یک شیرمرد به خوبی ایفای نقش کرد.
خطبههای حضرت زینب«سلاماللهعلیها» و سخنرانی افشاگرانۀ ایشان در کوفه و شام، در حالی که چند روزی از عاشورا نمیگذشت، ناشی از استقامت و استواری آن حضرت بود.
حیا، عفّت و غیرت حضرت زینب«ع»
آنچه به خصوص در زمان حاضر توجه ج
خانه
همه اخبار
قرآن و عترت
جهان اسلام
مرجعیت
پرسش های عقیدتی
استفتائات
گفتگو
ترجمه
سایر ادیان
سرویس ها
عکس/ویدئو
آرشیو
تماس/ درباره
RSS
خبر فوری
چرا دست داشتن پوتین در حملات سایبری آمریکا را بعید نمی دانیم؟ معنای سکوت ترامپ چیست؟ ۳ نکته ای که آغاز روند فروپاشی آمریکا...
ای زینب، ای زبان علی در کام! / نیایشی از دکتر علی شریعتی
الکاظمی طی سفری کوتاه به اردن با عبدالله دوم دیدار کرد
در پی ۴ مورد نگران کننده، یک بیمارستان آمریکایی واکسیناسیون کرونا را متوقف کرد
مقام اسرائیلی: با کشورهای عربی علیه ایران همکاری نظامی خواهیم کرد
شروع مجدد روند تکمیلی ساخت صحن حضرت فاطمه (س) در جوار حرم مطهر علوی + تصاویر
جاده ی نجف به عربستان: تلاش ها برای راه اندازی بزرگترین ترانزیت زمینی از ترکیه و ایران به عربستان
سفر خاخام ارشد اسرائیل به امارات و افتتاح مدرسه یهودیان در دبی
ترکیه ۸ منطقه در اقلیم کردستان عراق را بمباران کرد
رییسجمهور شیلی به خاطر سِلفی بدون ماسک جریمه شد
ای زینب، ای زبان علی در کام! / نیایشی از دکتر علی شریعتی
«نقش زینب کبری در احیای تشیّع» گفتاری از آیت الله مظاهری/ شجاعت حضرت...
جاده ی نجف به عربستان: تلاش ها برای راه اندازی بزرگترین ترانزیت زمینی...
ترکیه ۸ منطقه در اقلیم کردستان عراق را بمباران کرد
کلیمیان ایران در عید حنوکا برای بازگشت سلامتی و روشنایی به کره خاکی...
زمان انتشار : ۲۹ آذر ,۱۳۹۹ | ساعت : ۱۹:۰۹ | کد خبر : 247946 | پرینت
«نقش زینب کبری در احیای تشیّع» گفتاری از آیت الله مظاهری/ شجاعت حضرت زینب باید در زندگی شیعیان جاری شود
شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه)- حضرت آیت الله مظاهری می گوید: شجاعت شگفتآور حضرت زینب(س) باید در زندگی شیعیان جاری شود و همه در شناخت وظیفه و عمل به وظیفه از همدیگر سبقت بگیرند.
به گزارش شفقنا، این مرجع تقلید در سخنانی پیرامون شخصیت حضرت زینب کبری(س) و نقش ایشان در نهضت حسینی بیان داشت: امام حسین«سلاماللهعلیه» برای احیای اسلام و تشیّع قیام کردند. طبق گواهی تاریخ، پس از شهادت ایشان، طولی نکشید که ریشۀ بنیامیّه خشکید و اسلام عزیز باقی ماند. از این جهت، تردیدی وجود ندارد که بقای اسلام و احیای تشیّع مرهون شهادت امام حسین«سلاماللهعلیه» است. امّا باید توجه داشت که پس از شهادت امام حسین«سلاماللهعلیه»، نوبت به امام سجّاد«سلاماللهعلیه»، حضرت زینب«سلاماللهعلیها» و اهل بیت امام رسید که با اسارت خود، موج شهادت و وقایع جانسوز کربلا را سراسری کنند. در واقع، اگر قضیۀ اسارت رخ نمیداد، موج کربلا در جهان منتشر نمیشد. پس از اسارت نیز موج شهادت، با عزاداری عالمگیر شد. در واقع، حرکت حسینی، ابتدا با اسارت و سپس با عزاداری شیعیان، جاودان و سراسری شد و همیشه باقی خواهد ماند. از این رو میتوان گفت: شهادت، اسارت و عزاداری در یک راستا هستند.
در این جلسه لازم است با توجه به نقش مهم و محوری حضرت زینب«سلاماللهعلیها» در جریان اسارت و حقّی که آن بانوی نمونه به تشیّع دارند، قدری راجع به شخصیّت ایشان صحبت کنیم.
حضرت زینب«ع»، قافله سالار اسرای کربلا
حضرت زینب«سلاماللهعلیها» با تلاش و فداکاری فراوان، سفر اسارت را بسیار خوب اداره کرده، به ثمر رسانیدند. از این جهت، تشیّع، مرهون زحمات آن بانوی بزرگوار است.
البته در این میان نباید از نقش اساسی امام سجّاد«سلاماللهعلیه» در بقای تشیّع غافل شد؛ چراکه آن حضرت در مدّت سی و چهار سال بعد از شهادت امام حسین«سلاماللهعلیه»، برای احیا و پرورش حرکت حسینی تلاش کردند و در آن دوران، تشیّع را در بین مردم جا انداختند و باعث شدند که شجرۀ طیبۀ قرآن، به بار بنشیند. امّا در روز عاشورا مصلحت تشیّع در بیماری امام سجاد«سلاماللهعلیه» بود؛ زیرا بیماری، مانع شهادت ایشان و عامل باقی ماندن امامت شد.
به هر حال، حضرت زینب«سلاماللهعلیه» در دوران اسارت، قافله سالار کاروان اسرا بودند و زیر نظر ولایت امام سجاد«سلاماللهعلیه»، اهداف اسارت را دنبال کردند. در حقیقت، اگر زینب نبود، نتایج متعالی از اسارت به دست نمیآمد و اهداف اصلی قیام امام حسین«سلاماللهعلیه» محقّق نمیشد.
شایستگی حضرت زینب«ع» برای به ثمر نشاندن قیام عاشورا
قافله سالاری کاروان اهل بیت«سلاماللهعلیهم» و به ثمر نشاندن خون شهدای مظلوم کربلا، لیاقت خاصّی میطلبید که حضرت زینب«سلاماللهعلیها» از آن لیاقت برخوردار بود. در حقیقت، حضرت زینب برای پیروزی در وظیفۀ خطیر و عظیمی که بر عهده داشت و نیز برای نتیجه گیری از شهادت و اسارت، نیازمند برخورداری از فضائل نیکوی اخلاقی و صفات حسنه اخلاقی بود. به عبارت دیگر، قافله سالار اسرای کربلا باید به صفاتی همچون صبر، گذشت، وفا، اخلاص، ایثار و از جمله شجاعت، متصّف باشد و زینب مظلومه چنین بود. ایشان، قضیۀ کربلا و وظایف خویش را در دوران طفولی
دی میطلبد، این است که خاندان وحی، از ابتدای مسافرت تا رسیدن به کربلا و پس از آن در دوران اسارت، هیچگاه در حفظ حجاب خود کوتاهی نکردند و همواره پوشش مورد نظر اسلام را مراعات کردند. آنان در رعایت حیا نیز بسیار کوشا بودند و حتی در شرایط بحرانی اجازه ندادند، نامحرم به آنها خیره شود و خود نیز باحیا و با وقار بودند. زینب«سلاماللهعلیها» در این زمینه نیز قافله سالار بود و همواره با غیرت خاصّی از حجاب، حیا و عفّت زنان کاروان مراقبت میکرد. در مجلس یزید که قبلاً به برخی خصوصیّات آن اشاره شد، وقتی حضرت زینب«سلاماللهعلیها» احساس کرد که زنان و دختران اهل بیت در معرض دید افراد نامحرم قرار دارند، با تندی فرمود:
«أَ مِنَ الْعَدْلِ یَا ابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِیرُکَ حَرَائِرَکَ وَ إِمَاءَکَ وَ سَوْقُکَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ سَبَایَا قَدْ هَتَکْتَ سُتُورَهُنَّ وَ أَبْدَیْتَ وُجُوهَهُنَّ تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَى بَلَدٍ»[۱۵]
اى فرزند رهاشدگان[۱۶]، آیا این از عدالت است که تو زنان و کنیزان خود را در امنیّت و پشت پرده بنشانى و دختران پیامبر خدا را در بند اسارت و در برابر دید دشمنان، در این شهر و آن شهر بگردانی؟
در روز یازدهم محرم هم وقتی افراد لشکر دشمن برای سوار کردن زنان و کودکان و بردن آنها به کوفه آمدند، حضرت زینب«سلاماللهعلیها» به آنها تشر زد و اجازه نداد نزدیک زنان و دختران شوند. سپس، گرچه مشقّت داشت، امّا برای رعایت حیا و عفّت، خود ایشان با کمک امّ کلثوم، زنان و کودکان را سوار بر مرکب کردند. افزون بر این، برای تحریک عواطف و بیدار شدن کوفیان، نحوۀ قرار گرفتن آنها در مرکب را طوری طراحی و برنامه ریزی کردند که هر کودک یتیم در دامن یکی از زنان بنشیند.
حضرت زینب«ع»، سرمشق زندگی
نتیجۀ عملی و اخلاقی بحث امشب این است که همه باید با مطالعۀ سیرۀ اهل بیت«سلاماللهعلیهم» آن بزرگواران را سرمشق خود قرار دهند.
نهضت امام حسین«سلاماللهعلیه» درسهای اخلاقی فراوانی دارد و شیعیان باید علاوه بر عزاداری، به نکات درس آموز نهضت حسینی توجه و عمل نمایند. عاشورا، فضائلی همچون، صبر، ایثار، شجاعت و شهادت طلبی را به بشریّت میآموزد. به خصوص دقّت در سیرۀ امام حسین«سلاماللهعلیه» و حضرت زینب«سلاماللهعلیها» و پیروی از آن بزرگواران سازندگی اخلاقی و معنوی دارد و راه انسان را در سلوک معنوی هموار میسازد.
امام حسین«سلاماللهعلیه» به خاطر دین خدا، از همه چیز خود، حتّی از بچۀ شیرخوار خود گذشت، جوانان عزیز باید با الگوگیری از ایشان، به خاطر دین خدا، دست کم از هوی و هوس خود بگذرند و گناه نکنند؛ از دروغ، غیبت، تهمت و شایعه بپرهیزند و با اجتناب از حق النّاس و آزار و اذیّت مردم، به واجبات مخصوصاً نماز اهمیّت بدهند و در خدمت به خلق خدا کوشا باشند.
همه باید حضرت زینب«سلاماللهعلیها» را سرمشق خود قرار دهند و با رعایت تقوا و مداومت بر عبادت، به مقام عبودیت برسند. اهتمام حضرت زینب به نماز شب، باید الگوی جوانان باشد تا موفق شوند.
شجاعت شگفتآور حضرت زینب«سلاماللهعلیها» باید در زندگی شیعیان جاری شود و همه در شناخت وظیفه و عمل به وظیفه از همدیگر سبقت بگیرند.
پینوشتها
=================
بحار الانوار، ج ۴۵، ص ۱۱۶
آل عمران / ۱۷۸
بحار الأنوار، ج۴۵ ؛ ص۱۳۴
الإرشاد للمفید، ج ۲، ص ۱۲۲
اللهوف، ص ۱۴۶
الاحتجاج، ج ۲، ص ۳۰۵
امالی الصدوق، ص ۲۱
اسراء، ۷۹
انعام، ۸۱ و ۸۲
تفسیر الامام العسکرى(ع)، ص۴۳۱
نهجالبلاغه، ص۳۴۸
نهج البلاغه؛ ص۴۶۲
العنکبوت / ۳-۲
المعارج / ۲۲-۱۹
الاحتجاج، ج ۲، ص ۳۰۸
اشاره به فتح مکّه و بخشیده شدن ابوسفیان و معاویه توسط پیامبر«ص»
انتهای پیام
fa.shafaqna.com
شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام
برچسب هاآیت الله مظاهریتشیعحضرت زینبزندگي شيعيانشيعيانعاشورانقش زینب کبری
خبر قبلی
در پی ۴ مورد نگران کننده، یک بیمارستان آمریکایی واکسیناسیون کرونا را متوقف کرد
خبر بعدی
خطیب زاده: پامپئو باز هم دچار وسواس ذهنی نسبت به ایران شده است
خبر مرتبطخبرهای بیشتر از این خبرنگار
پرسش های عقیدتی
روایاتی از علاقه سرشار حضرت زینب(س) به امام حسین(ع) در دوران کودکی
اخبار حوزه
آیت الله مظاهری: آیت الله یزدی پس از تشکیل نظام جمهوری اسلامی همواره در مسئولیتهای مختلف نقشی برجسته و با اهمیت ایفاء کرد
تاپ داخلی
وضعیت تشیع در زمان امام حسن عسکری(ع) و برخورد حاکمان/ آیت الله یوسفی غروی در گفت وگو شفقنا
تاپیک 2
تشیع ایرانیان مرهون امام رضا(ع) / روش امام رضا(ع) در مناظرات کاملا علمی بود؛ محمد غفوری در گفت وگو با شفقنا
تاپ داخلی 2
نوحه حماسی وجاودان از استواری حضرت زینب(س) به زبان فارسی وعربی/باسم کربلایی
اخبار حوزه
آیت الله مظاهری: همواره دعاگوی دولت هستم تا بتواند مشکلات کشور را حل و فصل کند
پاسخ به این نظر
ذخیره نام،
ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
ارسال نظر
ای زینب، ای زبان علی در کام! / نیایشی از دکتر علی شریعتی
حکم اجاره دادن منزل به فرد فاسق/ پاسخ حضرت آیت الله مکارم
نشست خبری| گل محمدی: امکان نداشت از هر راه دیگری گل بخوریم بجز مواردی که اتفاق افتاد
دلایل شکست تلخ پرسپولیس؛ از دست بی موقع تا VAR و …
پرسپولیس؛ شکست تلخ و نخستین خبر تلخ!
شکست پرسپولیس ایران برابر اولسان هیوندای کره جنوبی و یک حسرت بزرگ/ VAR علیه شاگردان یحیی
آخرین اخبار
بوریس جانسون: گونه جدید ویروس کرونا در انگلیس سریعتر پخش میشود
نماینده ولی فقیه در استان قم: مردم باری از دوش مدافعان سلامت بردارند
شب یلدا بشینیم خونه چیکار کنیم؟
چرا دست داشتن پوتین در حملات سایبری آمریکا را بعید نمی دانیم؟ معنای سکوت ترامپ چیست؟ ۳ نکته ای که آغاز روند فروپاشی آمریکا...
ای زینب، ای زبان علی در کام! / نیایشی از دکتر علی شریعتی
الکاظمی طی سفری کوتاه به اردن با عبدالله دوم دیدار کرد
آمار بیماران کرونایی مازندران چهار رقمی شد
دستگاه مبارزه با تروریسم عراق آمار عملیات خود علیه داعش در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد
هشدار زرد ورود سامانه بارشی جدید به خوزستان
واکنش ترامپ به حملات سایبری: همهچیز تحت کنترل است
انگلیس: باید چین و روسیه را در «بازیشان» شکست دهیم
سخنگوی ستاد ملی مدیریت کرونا: ۵۰ درصد بیماران کرونایی بستری مربوط به دورهمی ها است
AFC خطاب به پرسپولیس: قویتر برگرد!
دیدار السیسی با وزیران خارجه اردن، مصر و فلسطین
ترامپ: جمهوریخواهان؛ بجنگید و احمقهای ضعیف نباشید!
چرا چین قدرت دوم اقتصادی شده اما ایران پسرفت کرده است؛ نوشتاری از علی صالح آبادی
حکم اجاره دادن منزل به فرد فاسق/ پاسخ حضرت آیت الله مکارم
منتجب نیا: حزب جمهوریت با تمام توان در صحنه انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می کند
۴۸۷ غیرنظامی افغان در حملات و ۳۵ عملیات انتحاری طالبان کشته شدند
مرکل به آلمانیها: با تماسهای تصویری کریسمس را به هم تبریک بگویید
سردار باقری روز پرستار را تبریک گفت
جهانگیری: به احترام همه پرستاران در مهار کرونا لحظهای تعلل نکنیم
نشست خبری| گل محمدی: امکان نداشت از هر راه دیگری گل بخوریم بجز مواردی که اتفاق افتاد
دلایل شکست تلخ پرسپولیس؛ از دست بی موقع تا VAR و …
عربستان استخدام زنان به عنوان مهماندار هواپیما را آغاز کرد
پرسپولیس؛ شکست تلخ و نخستین خبر تلخ!
تظاهرات هزاران شهروند ارمنستانی علیه پاشینیان
خطیب زاده: پامپئو باز هم دچار وسواس ذهنی نسبت به ایران شده است
«نقش زینب کبری در احیای تشیّع» گفتاری از آیت الله مظاهری/ شجاعت حضرت زینب باید در زندگی شیعیان جاری شود
در پی ۴ مورد نگران کننده، یک بیمارستان آمریکایی واکسیناسیون کرونا را متوقف کرد
همه اخبار آرشیو اخبار ویدئو – عکس تماس/ درباره RSS
نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری شفقنا بلامانع است. شفقنا مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد.
خانه
همه اخبار
قرآن و عترت
جهان اسلام
مرجعیت
پرسش های عقیدتی
استفتائات
گفتگو
ترجمه
سایر ادیان
سرویس ها
عکس/ویدئو
آرشیو
تماس/ درباره
RSS
خبر فوری
پیام تسلیت وزیر اطلاعات مناسبت درگذشت والد آیت الله هادوی تهرانی
بازخوانی تاریخ / امام خمینی در مصاحبه با تایم: ایران هرگز به دست روسها نمیافتد / حکومت جمهوری اسلامی متکی به آرای عمومی است
عطوان: چرا بعید نمی دانیم که پوتین شخصا پشت حملات سایبری به آمریکا باشد ؟ معنای سکوت ترامپ چیست؟ ۳ نکته ای که آغاز...
ای زینب، ای زبان علی در کام! / نیایشی از دکتر علی شریعتی
الکاظمی طی سفری کوتاه به اردن با عبدالله دوم دیدار کرد
در پی ۴ مورد نگران کننده، یک بیمارستان آمریکایی واکسیناسیون کرونا را متوقف کرد
مقام اسرائیلی: با کشورهای عربی علیه ایران همکاری نظامی خواهیم کرد
شروع مجدد روند تکمیلی ساخت صحن حضرت فاطمه (س) در جوار حرم مطهر علوی + تصاویر
جاده ی نجف به عربستان: تلاش ها برای راه اندازی بزرگترین ترانزیت زمینی از ترکیه و ایران به عربستان
سفر خاخام ارشد اسرائیل به امارات و افتتاح مدرسه یهودیان در دبی
بازخوانی تاریخ / امام خمینی در مصاحبه با تایم: ایران هرگز به دست...
خاطرات آیت الله منتظری از دوران آیت الله العظمی بروجردی / مرارت های...
ای زینب، ای زبان علی در کام! / نیایشی از دکتر علی شریعتی
«نقش زینب کبری در احیای تشیّع» گفتاری از آیت الله مظاهری/ شجاعت حضرت...
نخستین سالگرد شهادت ابو مهدی المهندس و سردار سلیمانی/ فرماندهان مقاومت الگوی انسانیت...
زمان انتشار : ۱۰ دی ,۱۳۹۸ | ساعت : ۱۴:۲۴ | کد خبر : 861740 | پرینت
زیارتنامه باعظمت حضرت زینب(س)
شفقنا-زیارتنامه حضرت زینب بامفاهیم عظیم بشرح زیر است:
السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ سَیِّدِ الانْبِیاءِ،
سلام بر تو ای دختر آقای پیمبران.
السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ صاحِبِ الْحَوْضِ
سلام بر تو ای دختر صاحب حوض [کوثر]
وَاللِّواءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ مَنْ عُرِجَ بِهِ الَی
و پرچم (در قیامت). سلام بر تو ای دختر کسی که به
السَّماءِ، وَوُصِلَ الی مَقامِ قابِ قَوْسَیْنِ اوْ
آسمان برده شد و به بالاترین مقام قرب الهی
ادْنی، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ نَبِیِّ الْهُدی وَسَیِّدِ
رسید. سلام بر تو ای دختر پیامبر هدایت و آقای
الْوَری، وَمُنْقِذِ الْعِبادِ مِنَ الرَّدی، السَّلامُ
مردمان و نجات دهنده بندگان از نابودی. سلام
وَبَرَکاتُهُ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ خَیْرِ خَلْقِ اللَّهِ
و برکات الهی بر تو. سلام بر تو ای دختر بهترین خلق خدا
وَسَیِّدِ خَلْقِه، وَاوَّلِ الْعَدَدِ قَبْلَ ایجادِ ارْضِه
و سرور آفریده های الهی و نخستین مخلوق خداوند پیش از ایجاد زمین
وَسَماواتِه، وَآخِرِ الْابَدِ بَعْدَ فَناءِ الدُّنْیا
و آسمانهایش و آخرین بازمانده پس از نابودی دنیا
وَاهْلِها، الَّذی رُوحُهُ نُسْخَهُ اللّاهُوتِ،
و موجودات آن؛ کسی که روحش نسخه لاهوت
وَصُورَتُهُ نُسْخَهُ الْمُلْکِ وَالْمَلَکُوتِ، وَقَلْبُهُ
و صورتش نسخه ملک و ملکوت و قلبش
خَزانَهُ الْحَیِّ الَّذی لایَمُوتُ، وَرَحْمَهُ اللَّهِ
گنجینه خدای زنده ای که نمی میرد و رحمت خدا.
وَبَرَکاتُهُ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ الْمُظَلَّلِ
و برکاتش بر تو باد. سلام بر تو ای دختر آن کس که ابرها
بِالْغَمامِ، سَیِّدِ الْکَوْنَیْنِ وَمَوْلَی الثَّقَلَیْنِ، وَشَفیعِ
بر او سایه می افکندند، آقای هر دو جهان بود و سرور جن و انس و شفیع
الْامَّهِ یَوْمَ الْمَحْشَرِ، وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ،
امّت در روز محشر، و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد.
السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ سَیِّدِ الْاوْصِیاءِ، السَّلامُ
سلام بر تو ای دختر آقای اوصیا. سلام
عَلَیْکِ یا بِنْتَ امامِ الْاتْقِیاءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ
بر تو ای دختر پیشوای پرهیزکاران. سلام بر تو
یا بِنْتَ رُکْنِ الْاوْلِیاءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ
ای دختر رکن اولیای الهی. سلام بر تو ای دختر
عِمادِ الْاصْفِیاءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ
تکیه گاه برگزیدگان. سلام بر تو ای دختر
یَعْسُوبِ الدینِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ امیرِ
پیشوای دین. سلام بر تو ای دختر امیر
المُؤْمِنینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ سَیِّدِ
مؤمنان. سلام بر تو ای دختر آقای
الْوَصِیینَ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ قائِدِ الْبَرَرَهِ،
اوصیا. سلام بر تو ای دختر پیشرو نیکان.
السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ قامِعِ الْکَفَرَهِ وَالْفَجَرَهِ،
سلام بر تو ای دختر خوار کننده کافران و بدکاران.
السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ وارِثِ النَّبِیینَ، السَّلامُ
سلام بر تو ای دختر وارث پیامبران. سلام
عَلَیْکِ یا بِنْتَ خَلیفَهِ سَیِّدِ المُرْسَلینَ، السَّلامُ
بر تو ای دختر جانشین سرور رسولان. سلام
عَلَیْکِ یا بِنْتَ ضِیاءِ الدینِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا
بر تو ای دختر فروغ دین. سلام بر تو ای
بِنْتَ النَّبَأِ الْعَظیمِ عَلَی الْیَقینِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا
دختر خبر دهنده از خبر بزرگ و قطعی قیامت. سلام بر تو ای
بِنْتَ مَنْ حِسابُ الناسِ عَلَیْهِ، وَالْکَوْثَرُ فی
دختر کسی که رسیدگی به حساب مردم در قیامت با او است و حوض کوثر
یَدَیْهِ، وَالنَّصُّ یَوْمَ الْغَدیرِ عَلَیْهِ وَرَحْمَهُ اللَّهِ
در اختیار او است و حدیث صریح روز غدیر درباره او است و رحمت خدا
وَبَرَکاتُهُ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ مَنْ قادَ
و برکاتش بر تو باد. سلام برتو ای دختر کسی (حضرت فاطمه علیها السلام) که می کشید
زَمامَ ناقَتِها جِبْرائیلُ وَشارَکَها فی
مهار ناقه اش را جبرئیل و شرکت داشت
مُصابِها اسْرافیلُ، وَغَضِبَ بَسَبَبِهَا الرَّبُ
در غم و مصیبتهایش اسرافیل و خشم کرد به خاطر او پروردگار
الْجَلیلُ، وَبَکی لِمُصابِها ابْراهیمُ الْخَلیلُ،
بزرگوار و گریستند در مصیبتهایش ابراهیم خلیل
وَنُوحٌ وَمُوسَی الْکَلیمُ فی کَرْبَلاءِ الْحُسَیْنِ
و نوح و موسای کلیم؛ (در کربلای حسین
الشَّهیدِ الْغَریبِ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ، السَّلامُ
شهید و غریب) و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد. سلام
عَلَیْکِ یا بِنْتَ الْبُدُورِ السَّواطِعِ، السَّلامُ عَلَیْکِ
بر تو ای دخت ماهای درخشان، سلام بر تو
یا بِنْتَ الشُّمُوسِ الطَّوالِعِ وَرَحْمَهُ اللَّهِ
ای دختر خورشیدهای فروزان و رحمت خدا
وَبَرَکاتُهُ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ زَمْزَمَ وَصَفا،
و برکاتش بر تو باد. سلام بر تو ای دختر زمزم و صفا.
السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ مَکَّهَ وَمِنی، السَّلامُ
سلام بر تو ای دختر مکه و منا. سلام
عَلَیْکِ یا بِنْتَ مَنْ حُمِلَ عَلَی الْبُراقِ فِی
بر تو ای دختر آن کس که (در شب معراج) در آسمان بر براق سوار
الْهَواءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ مَنْ حَمَلَ الزَّکوهَ
کرده شد. سلام بر تو ای دختر کسی که زکات را
بِاطْرافِ الرِّداءِ وَبَذَلَهُ عَلَی الْفُقَراءِ، السَّلامُ
به اطراف ردای خویش حمل کرد و بر فقرا بخشید. سلام
عَلَیْکِ یا بِنْتَ مَنْ اسْرِیَ بِه مِنَ المَسْجِدِ
بر تو ای دختر کسی که از مسجدالحرام به مسجد اقصی
الْحَرامِ الَی الْمَسْجِدِ الْاقْصی، السَّلامُ عَلَیْکِ
[شبانه] سیر داده شد. سلام بر تو
یا بِنْتَ مَنْ ضَرَبَ بِالسَّیْفَیْنِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا
ای دختر کسی که با دو شمشیر زد. [جنگ کرد.]
سلام بر تو ای
بِنْتَ مَنْ صَلّی قِبْلَتَیْنِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ
دختر کسی که بر دو قبله نماز کرد. سلام بر تو ای دختر
مُحَمَّدٍ الْمُصْطَفی، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ عَلِیٍ
محمد مصطفی. سلام بر تو ای دختر علی
الْمُرْتَضی، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ فاطِمَهَ
مرتضی. سلام بر تو ای دختر فاطمه
الزَّهْراءِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا بِنْتَ خَدیجَهَ
زهرا. سلام بر تو ای دختر خدیجه
الْکُبْری، السَّلامُ عَلَیْکِ وَعَلی جَدِّکِ مُحَمَّدٍ
کبری. سلام بر تو و بر جدت محمد
الْمُخْتارِ، السَّلامُ عَلَیْکِ وَعَلی ابیکِ حَیْدَرٍ
برگزیده الهی. سلام بر تو و بر پدرت حیدر
الْکَرَّارِ، السَّلامُ عَلَیْکِ وَعَلَی الساداتِ
کرّار. سلام بر تو و بر آقایان
الْاطْهارِ الْاخْیارِ، وَهُمْ حُجَجُ اللَّهِ عَلَی
پاکیزه برگزیده و آنان حجتهای خدا بر همه
الْاقْطارِ، وَساداتُ الْارْضِ وَالسَّماءِ مِنْ وُلْدِ
جهانیان هستند و آقایان زمین و آسمان از نسل
اخیکِ الْحُسَیْنِ الشَّهیدِ الْعَطْشانِ الظَّمْئانِ
برادرت حسین شهید، تشنه عطشان،
وَهُوَ ابُو التِّسْعَهِ الْاطْهارِ، وَهُمْ حُجَجُ اللَّهِ فِی
هم او که پدر نُه امام پاکیزه است و آنها حجتهای خدا در
الشَّرْقِ وَالْغَرْبِ وَالْارْضِ وَالسَّماءِ، الَّذینَ
شرق و غرب و زمین و آسمانند؛ آنان که
حُبُّهُمْ فَرْضٌ عَلی اعْناقِ کُلِّ الْخَلائِقِ
دوستی شان بر گردن همه خلایق
الْمَخْلُوقینَ لِخالِقِ الْقادِرِ السُّبْحان، السَّلامُ
آفریده از طرف خدای قادر سبحان فرض و واجب است. سلام
عَلَیْکِ یا بِنْتَ وَلیِّ اللَّهِ الْاعْظَمِ، السَّلامُ عَلَیْکِ
بر تو ای دختر ولیِّ اعظم خدا. سلام بر تو
یا اخْتَ وَلیِّ اللَّهِ المُعَظَّمِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا
ای خواهر ولیِّ بزرگوار خدا. سلام بر تو ای
عَمَّهَ وَلیِّ اللَّهِ الْمُکَرَّمِ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا امَ
عمه ولیِّ گرامی خدا. سلام بر تو ای مادر
الْمَصائِبِ یا زَیْنَبُ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ،
همه مصیبتها ای زینب و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد.
السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا الصِّدیقَهُ الْمَرْضِیَّهُ، السَّلامُ
سلام بر تو ای بانوی راستگوی پسندیده. سلام
عَلَیْکِ ایَّتُهَا الْفاضِلَهُ الرَّشیدَهُ، السَّلامُ عَلَیْکِ
بر تو ای بانوی فاضل و رشید. سلام بر تو
ایَّتُهَا الْکامِلَهُ الْعالِمَهُ الْعامِلَهُ، السَّلامُ عَلَیْکِ
ای بانوی کامل دانشمند عمل کننده. سلام بر تو
ایَّتُهَا الْکَریمَهُ النَّبیلَهُ، السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا التَّقِیَّهُ
ای بانوی گرامی بزرگوار. سلام بر تو ای بانوی با تقوای
النَّقِیَّهُ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ اظْهَرَتْ مَحَبَّتَها
پاکیزه. سلام بر تو ای کسی که آشکار کرد دوستی اش را
لِلْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ فی مَوارِدَ عَدیدَهٍ، وَتَحَمَّلَتِ
برای حسین مظلوم در جاهای بسیار و تحمل کرد
الْمَصائِبَ المُحْرِقَهِ لِلْقُلُوبِ مَعَ تَحَمُّلاتٍ
مصیبتهای جانسوزی را در راه آن حضرت با سختیهای
شَدیدَهٍ، السَّلامُ عَلَیْکِ یا مَنْ حَفِظَتِ الْامامَ
بسیار. سلام بر تو ای کسی که حفظ کردی امام زین العابدین علیه السلام
فی یَوْمِ عاشُوراءَ فی الْقَتْلی، وَبَذَلَتْ نَفْسَها
را در روز عاشورا در میان کشتگان و فداکاری کردی
فی نَجاهِ زَیْنِ الْعابِدینَ مِنْ مَجْلِسِ اشْقَی
در راه نجات او در مجلس بدبخت ترین
الْاشْقِیاءِ، وَنَطَقَتْ کَنُطْقِ عَلِیٍّ عَلَیْهِ السَّلامُ
تیره بختان و سخنرانی کردی همانند علی علیه السلام
فی سِکَکِ الْکُوفَهِ وَحَوْلُها کَثیرٌ مِنَ الْاعْداءِ،
در کوچه های کوفه در حالی که دشمنان بسیاری اطرافت را گرفته بودند.
السَّلامُ عَلَیْکِ یا تالِیَ الْمَعْصُومِ، السَّلامُ
سلام بر تو ای همردیف معصوم. سلام
عَلَیْکِ یا مُمْتَحَنَهُ فی تَحَمُّلِ الْمَصائِبِ
بر تو ای آزمایش شده در تحمّل سختیها و گرفتاری ها،
کَالْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ وَرَحْمَهُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ،
همانند حسین مظلوم و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد.
السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا الْبَعیدَهُ مِنَ الْاوْطانِ،
سلام بر تو ای دور مانده از وطن.
السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا الْاسیرَهُ فِی الْبُلْدانِ،
سلام بر تو ای بانوی اسیر و آواره شهرها.
السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا الْمُتَحَیِّزَهُ فی خَرابَهِ الشامِ،
سلام بر تو ای بانوی خرابه نشین شام.
السَّلامُ عَلَیْکِ ایَّتُهَا الْمُتَحَیِّرَهُ فی وُقُوفِکِ عَلی
سلام بر تو ای بانویی که به هنگام توقف
جَسَدِ سَیِّدِ الشُّهَداءِ، وَخاطَبْتِ جَدَّکِ رَسُولَ
بر سر جسد سیدالشهدا، باحالت تحیّر مخاطب ساختی جدّت رسول خدا صلی الله علیه و آله
اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِه بِهذَا النِّداءِ: صَلّی
را به این ندا و گفتی: درود فرستند
عَلَیْکَ مَلائِکَهُ السَّماءِ، هذا حُسَیْنٌ بِالْعَراءِ،
بر تو فرشتگان آسمان، این حسین تو است
مَسْلُوبُ الْعِمامَهِ وَالرِّداءِ، مُقَطَّعُ الْاعْضاءِ،
در بیابان که عمامه و ردایش را برده اند و اعضایش را قطعه قطعه کرده اند
وَبَناتُکَ سَبایا، وَالَی اللَّهِ الْمُشْتَکی، وَقُلْتِ:
و دخترانت را به اسارت گرفته اند، و به درگاه خدا شکایت می کنم،
یا مُحَمَّدُ هذا حُسَیْنٌ، تُسْفی عَلَیْهِ ریحُ
ای محمد این حسین است که باد صبا بر او می وزد
الصَّبا، مَجْذُوذُ الرَّأْسِ مِنَ الْقَفا، قَتیلُ اوْلادِ
و سرش را از پشت بریده اند، کشته شده بدست
الْبَغایا، وا حُزْناهُ عَلَیْکَ یا ابا عَبْدِاللَّهِ،
زنازادگان! چه بزرگ است غم اندوه بر تو، ای ابا عبداللَّه.
السَّلامُ عَلی مَنْ تَهَیَّجَ قَلْبُها (۱) لِلْحُسَیْنِ
سلام بر بانویی که دلش از جای کنده شد برای حسین
الْمَظْلُومِ الْعُرْیانِ، الْمَطْرُوحِ عَلَی الثَّری،
مظلوم که باتنی برهنه بر خاک افتاده.
وَقالَتْ بِصَوْتٍ حَزینٍ: بِابی مَنْ نَفْسی لَهُ
و (در آن حال) با صدایی غمگین گفت: پدرم به فدای کسی که جانم به
الْفِداءُ، بِابِی الْمَهْمُومُ حَتَّی قَضی، بِابِی
قربانش، پدرم به قربان آن که با دلی پر اندوه از دنیا رفت، پدرم
الْعَطْشانُ حَتَّی مَضی، بِابی مَنْ شَیْبَتُهُ
فدای کسی که لب تشنه شهید شد پدرم به قربان کسی از محاسنش
تَقْطُرُ بِالدِّماءِ، السَّلامُ عَلی مَنْ بَکَتْ عَلی
خون می چکید. سلام بر کسی که گریست بر بدن
جَسَدِ اخیها بَیْنَ الْقَتْلی، حَتّی بَکی
برادرش در میان کشتگان تا آنجا که از گریه او هر
لِبُکائِها کُلُّ عَدُوٍّ وَصَدیقٍ، السَّلامُ عَلی
دشمن و دوستی گریست سلام بر کسی
مَنْ تَکَفَّلَتْ وَاجْتَمَعَتْ فی عَصْرِ
که سر پرستی کرد و گرد آورد در عصر
عاشُوراءَ بِبَناتِ رَسُولِ اللَّهِ وَاطْفالِ
عاشورا دخترانِ رسول خدا و کودکان
الْحُسَیْنِ، وَقامَتْ لَهَا الْقِیامَهُ فی شَهادَهِ
حسین علیه السلام را و قیامت برای او برپا شد در شهادت
الطِّفْلَیْنِ الْغَریبَیْنِ الْمَظْلُومَیْنِ، السَّلامُ عَلی مَنْ
دو طفل غریب و مظلوم (امام حسین علیه السلام). سلام بر کسی
لَمْ تَنَمْ عَیْنُها لِاجْلِ حِراسَهِ آلِ رَسُولِ اللَّهِ فی
که چشمش به خواب نرفت، به خاطر نگهبانی از خاندان رسول خدا
طَفِّ نَیْنَواءَ، وَصارَتْ اسیراً بِیَدِ الْاعْداءِ،
در سرزمین طفّ (نینوا) و به دست دشمنان اسیر
السَّلامُ عَلی مَنْ رَکِبَتْ بَعیراً بِغَیْرِ
وَطاءِ،
گردید. سلام بر بانویی که بر شتر بی جهاز سوار
وَنادَتْ اخاها ابَا الْفضْلِ بِهذَا النِّداءِ: اخی ابَا
گشت و برادرش ابوالفضل را اینگونه ندا کرد:
الْفضْلِ! انْتَ الَّذی ارْکَبْتَنی اذا ارَدْتُ الْخُرُوجَ
برادرم! ابوالفضل، تو بودی که مرا سوار می کردی وقتی می خواستم
مِنَ الْمَدینَهِ، السَّلامُ عَلی مَنْ خَطَبَتْ فی
از مدینه بیرون روم. سلام بر کسی که سخنرانی
مَیْدانِ الْکُوفَهِ بِخُطْبَهٍ نافِعَهٍ حَتَّی سَکَنَتِ
کرد در میدان شهر کوفه؛ سخنرانی سودمندی که آرام شد
الْاصْواتُ مِنْ کُلِّ ناحِیَهٍ، السَّلامُ عَلی مَنِ
صداها از هر سو. سلام بر کسی که
احْتَجَّتْ فی مَجْلِسِ ابْنِ زِیادٍ بِاحْتِجاجاتٍ
در مجلس پسر زیاد استدلال کرد با دلائل
واضِحَهٍ، وَقالَتْ فی جَوابِه بِبَیِّناتٍ صادِقَهٍ،
آشکار وگفته های او را با دلیلهای روشن و درست پاسخ داد،
اذْ قالَ ابْنُ زِیادٍ لِزَیْنَبَ سَلامُ اللَّهِ عَلَیْها کَیْفَ
آنگاه که پسر زیاد به زینب علیها السلام گفت: چگونه
رَایْتِ صُنْعَ اللَّهِ بِاخیکِ الْحُسَیْنِ؟ قالَتْ: ما
دیدی کار خدا را نسبت به برادرت حسین؟ فرمود: ندیدم
رَایْتُ الّا جَمیلًا، السَّلامُ عَلَیْکِ یا اسیرَهً
جز زیبایی. سلام بر تو ای بانوی اسیر
بِایْدِی الْاعْداءِ فِی الْفَلَواتِ، وَرَأَیْتِ اهْلَ
به دست دشمنان در بیابانها، کسی که مردم شام را
الشامِ فی حالَهِ الْعَیْشِ وَالسُّرُورِ وَنَشْرِ
در حال خوشحالی و سرور با پرچمهای برافراشته
الرَّایاتِ، السَّلامُ عَلی مَنْ أدخَلُوها فی
مشاهده کردی! سلام بر کسی که وارد کردنداو را در
مَجْلِسِ یَزیدَ مَعَ الأُسَراءِ مِنْ آلِ رَسولِ اللَّهِ
مجلس یزید با اسیرانی از خاندان رسول خدا
وَقالَ عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ
و حضرت علی بن الحسین علیه السلام به یزید فرمود:
لِیَزیدَ: یا یَزیدُ ما ظَنُّکَ بِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ
ای یزید! چه گمان داری به رسول خدا صلی اللَّه
عَلَیْهِ وَآلِه لَوْ رَآنا عَلی هذِهِ الْحالَهِ؟ ثُمَ
علیه و آله اگر ما را در این وضعیت ببیند؟ سپس
قالَتْ امُّ الْمَصائِبِ زَیْنَبُ لِیَزیدَ: تَقوُلُ غَیْرَ
زینب مادرِ همه مصیبت ها فرمود: یزید! تو بدون احساس گناه و بی آنکه
مُتَأَثِّمٍ وَلا مُسْتَعْظِمٍ: «لَاهَلُّوا وَاسْتَهَلُّوا فَرَحاً،
آن را بزرگ بشماری می گوئی: کاش اجدادم بودند و با شادی
ثُمَّ قالُوا: یا یَزیدُ لا تَشَلْ» مُنْتَحِیاً عَلی ثَنایا
می گفتند: یزید! دستت درد نکند در حالی که متوجه دندانهای
ابی عَبْدِ اللَّهِ سَیِّدِ شَبابِ اهْلِ الْجَنَّهِ تَنْکِتُها
ابی عبداللَّه علیه السلام سرور جوانان بهشت شده ای و با
بِمِخْصَرَتِکَ، ثُمَّ قالَتْ: وَلَئِنْ جَرَّتْ عَلَیَ
چوب به آنها می زنی: سپس گفت: اگر مصیبتهای روزگار مرا وادار کرد
الدَّواهی مُخاطَبَتُکَ، وَانّی لَاسْتَصْغِرُ قَدْرَکَ،
با تو سخن بگویم امّا من قدر تو را پست می دانم
وَاسْتَعْظِمُ تَقْریعَکَ وَاسْتَکْثِرُ تَوْبیخَکَ، لکِنَ
و پستی و فرومایگی ترا بزرگ می شمارم و بسیار سرزنش کنم، اما عظمت مصیت
الْعُیُونَ عَبْری وَالصُّدُورَ حَرّی الا فَالْعَجَبُ کُلُ
چشمها را گریان و سینه ها را سوزان کرده است. بسیار
الْعَجَبِ مِنْ اقْدامِکَ عَلی قَتْلِ حِزْبِ اللَّهِ
شگفت انگیز است اقدام تو برای کشتن حزب
النُّجَباءِ بِحِزْبِ الشَّیْطانِ الطُّلَقاءِ، وَلَئِنِ
برگزیده خدا به وسیله حزب شیطان که آزاد شده پیامبر صلی الله علیه و آله بودندواگر چه ما را
اتَّخَذْتَنا مَغْنَماً لَتَجِدُنا وَشیکاً مَغْرَماً، حینَ لا
به غنیمت گرفته ای ولی بزودی ما را خسارتی برای خویش می بینی
تَجِدُ الّا ما قَدَّمَتْ یَداکَ، وَما رَبُّکَ بِظَلَّامٍ
در روزی که جز به نتیجه عملت نرسی و پروردگارت به ببندگان
لِلْعَبیدِ، فَالَی اللَّهِ الْمُشْتَکی وَعَلَیْهِ الْمُعَوَّلُ فِی
ستم نمی کند. پس شکایت بدرگاه او است، و بر اوست اعتماد
الشِّدَّهِ وَالرَّخاءِ، فَکِدْ کَیْدَکَ، وَاسْعَ سَعْیَکَ،
در حال سختی و آسودگی، پس تمام مکرت را بکار بر و همه سعیت را بکن
وَناصِبْ جَهْدَکَ، فَوَاللَّهِ لا تَمْحُو ذِکْرَنا، وَلا
وتا می توانی بکوش، به خدا نخواهی توانست یاد ما را از بین ببری و
تُمیتُ وَحْیَنا، وَلا تُدْرِکُ امَدَنا، وَلا تُرَخِّصُ
دین ما را نابود کنی و به روزگار ما پایان دهی، وننگ
عَنْکَ عارَها، وَهَلْ رَاْیُکَ الَّا فَنَداً، وَایامُکَ
این جنایت را از دامنت بزدائی، آیا اندیشه ات جز خطا و روزگارت
الَّا عَدَداً، وَجَمْعُکَ الَّا بَدَداً، یا یَزیدُ! اما
جز اندک ویارانت جز پراکنده نخواهند بود. ای یزید!
سَمِعْتَ قَوْلَ اللَّهِ تَعالی: «وَلا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ
نشنیده ای فرموده خدای تعالی را: «گمان نبرید
قُتِلُوا فی سَبیلِ اللَّهِ امْواتاً بَلْ احْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ
کشته شدگان در راه خدا
مردگانند بلکه زنده اند و نزد او
یُرْزَقُونَ» وَحَسْبُکَ بِاللَّهِ حاکِماً، وَبِمُحَمَّدٍ
روزی می خورند» کافیست خداوند در این باره حکم کند و حضرت محمد
صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِه خَصیماً، وَبِجِبْریلَ ظَهیراً، ثُمَ
صلی اللَّه علیه و آله دشمن تو و جبریل علیه السلام پشتیبان آن حضرت باشد، سپس
قالَتْ: الْحَمْدُ للَّهِ الَّذی خَتَمَ لِاوَّلِنا بِالسَّعادَهِ
فرمود: حمد مخصوص خداوندی است که پایان نخستین فرد ما (پیامبر صلی الله علیه و آله)
وَالْمَغْفِرَهِ، وَلِآخِرِنا بِالشَّهادَهِ وَالرَّحْمَهِ، انَّهُ
را سعادت و آمرزش و سرانجام آخرین فرد ما (امام حسین علیه السلام) را شهادت و رحمت
رَحیمٌ وَدُودٌ، وَ هُوَ حَسْبُنا وَ نِعْمَ الْوَکیلُ، وَ صَلَّی
قرارداد، اوست پروردگار بسیار مهربان و او ما را کفایت می کند و خوب
للَّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِه وَ اهْلِ بَیْتِهِ الطاهِرینَ
نماینده ای است ودرود و رحمت خدا بر محمد و خاندان و اهل بیت پاکش.
الْائِمَّهِ الْمَعْصُومینَ آمینَ یا رَبَّ الْعالَمینَ.
که همان امامان معصوم اند، پروردگار را دعای ما را مستجاب فرما.
انتهای پیام
fa.shafaqna.com
شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام
برچسب هاحضرت زینبزیارتنامهزیارتنامه حضرت زینب
خبر قبلی
علما و مبلغان به معرفی بیشتر، دقیق تر و روز آمدتر حضرت زینب(س) بپردازند/ عاطفه، محبت و رأفت برجسته ترین صفات حضرت زینب(س)/ جنسیت در الگوپذیری نقشی ندارد؛ دکتر زهرا شجاعی در گفت وگو با شفقنا
خبر بعدی
از شاهکار کالدرون و تراکتور تا لیست لو رفته استقلال
خبر مرتبطخبرهای بیشتر از این خبرنگار
از علم حضرت زینب(س) در کودکی تا ازدواج خاص با عبدالله
«نقش زینب کبری در احیای تشیّع» گفتاری از آیت الله مظاهری/ شجاعت حضرت زینب باید در زندگی شیعیان جاری شود
روایاتی از علاقه سرشار حضرت زینب(س) به امام حسین(ع) در دوران کودکی
نوحه حماسی وجاودان از استواری حضرت زینب(س) به زبان فارسی وعربی/باسم کربلایی
۲۰ نقش ماندگار حضرت زینب کبری (س) در نهضت کربلا؛ یادداشتی از حجتالاسلام تقوی
سخنانی با تمام وجود از کشیش مسیحی درباره حالات روحی حضرت زینب(س)
حضرت زینب(س) در شام هفت روز عزاداری برپاکرد/ گفتاری از حضرت آیت الله مکارم
احوالات تنها زن رجزخوان کربلا/سخنان دکتر سنگری+ویدئو
لحظاتی از کوفه تا شام در دیدارهای حضرت زینب(س) با سرامام حسین(ع)
اینگونه زینب(س)، سرمستی ابن زیاد و یزید را خاموش و کربلا را جاودان کرد
3 نظرات
اسماء آمرلی
جانم فدای حضرت زینب واقعا ممنونم
پاسخ
اسماء آمرلی
خداقوت ..جانم فدای حضرت زینب
پاسخ
هاشمی
بسیارخوب وموفید
پاسخ
پاسخ به این نظر
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
ارسال نظر
همه اخبار آرشیو اخبار ویدئو – عکس تماس/ درباره RSS
نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری شفقنا بلامانع است. شفقنا مسئولیت مطالب از سایر منابع را عهده دار نمی باشد.

صفحه اصلی اخبار و اطلاع رسانی بانک جامع امامزادگان زیر سایت ها محصولات چندرسانه ای مقالات زیارت از راه دور معرفی پایگاه ها درباره ما تماس با ما
صفحه ی اصلی  مقالات  پرسش ها و شبهات  امامزادگان  چرا در مفاتیح حضرت زینب(س) زیارت نامه ندارد
چرا در مفاتیح حضرت زینب(س) زیارت نامه ندارد

 چرا در مفاتیح حضرت زینب(س) زیارت نامه ندارد
چرا در مفاتيح الجنان زيارت نامه حضرت معصومه(س) و شاه عبدالعظيم و حمزه و امامزاده طاهر هست ولي در مورد حضرت زينب (س) كه مقام شان كمتر از اينها نيست زيارت نامه اي وجود ندارد؟
 سه شنبه 4 اردیبهشت 1397
 بازدید: 1486
   
سوال:
چرا در مفاتيح الجنان زيارت نامه حضرت معصومه(س) و شاه عبدالعظيم و حمزه و امامزاده طاهر هست ولي در مورد حضرت زينب (س) كه مقام شان كمتر از اينها نيست زيارت نامه اي وجود ندارد؟
پاسخ:
علماي بزرگ ما از قديم الايام در جمع آوري و تنظيم ادعية مأثوره زحمت ها كشيده و كتاب ها نوشته اند يكي از اين كتاب ها كتاب شريف مفاتيح الجنان مي باشد كه مرحوم ثقة المحدثين شيخ عباس قمي (ره) تلاش كرده است ادعية مأثوره را به علاوه زيارات و آداب مستحبه از كتب معتبره جمع آوري كند و انصافاً مجموعه اي بسيار مفيد و مورد اعتماد گرد آورده است. در اين كه چرا بعضي از زيارت نامه ها هم چون زيارت نامة حضرت معصومه (س) و شاه عبدالعظيم و... در مفاتيح آمده و زيارت نامة حضرت زينب(س) نيامده؟ چند نكته بايد مورد توجه قرار گيرد.
اوّلاً: شيخ عباس قمي در گردآوري مفاتيح الجنان به همة منابع و كتاب ها دسترسي نداشته و احياناً اگر هم دسترسي داشته مورد اطمينان و اعتبار كافي در نزد وي نبوده است.
ثانيا:ً بعضي از ادعيه هاي وارده در مفاتيح ممكن است از سند كافي برخوردار نباشند و شخص روايت كننده در نزد اهل رجال (از ناقلين حديث) شرايط راوي را نداشته باشد. به همين خاطر گفته اند به اميد رجا بايد قرائت گردد.
ثالثاً: اگر در باب زيارات وارده (در مفاتيح الجنان) دقت شود مشاهده مي شود كه؛ براي ائمه اطهاري كه در بقيع مدفونند يك زيارت نامه هست با آن كه خود اين چهار امام، معصوم و از شأن و منزلت ويژه اي برخوردار هستند.
رابعاً؛ اگر باز هم در باب زيارات وارده دقت كنيم، اين نكته به خوبي نمايان است كه اكثر مضمون عبارات زيارات از يك منبع سرچشمه گرفته اند، اين نشانة آن است كه ممكن است خود علماي صدر اسلام با استفاده از اين عبارات زيارت نامه اي در خصوص آن امام زاده به رشتة تحرير درآورده اند و در عصر ما هم اين نمونه به خوبي آشكار است مثل زيارت نامة حضرت امام خميني (ره) .
خامساً؛ اگر باب زيارتي در خصوص حضرت زينب(س) در مفاتيح نيامده اين دليل بر شأن و مقام و منزلت آن حضرت نيست، چرا كه در بعضي از كتب معتبره هم چون كامل الزيارات[1] اين باب زيارت هم نيامده پس مي توان گفت كه نگارندة كتاب هاي مفاتيح و يا كامل الزايارت و امثال ديگر يا دسترسي به آن كتابها نداشته و يا از سند ضعيفي برخوردار بوده كه شيخ عباس ترجيح به نوشتن آن نكرده است.
حاصل بحث اين كه هيچ كدام از زيارت نامه هاي وارده در مفاتيح در خصوص امام زاده ها به نقل و قول مستقيم از معصوم نيست. حال اگر زيارت نامة يك امام زاده اي باشد يا نباشد در مقام و منزلت آنها تأثير چنداني ندارد. و معرفت و قداست اينها با استفاده از احاديث امامان در خصوص جايگاه و منزلتي كه دارند شناخته مي شوند همچون احاديث امام رضا ـ عليه السّلام ـ و امام جواد ـ عليه السّلام ـ در خصوص زيارت كردن حضرت فاطمة معصومه (س) و يا حديث امام حسن عسكري ـ عليه السّلام ـ در خصوص حضرت شاه عبدالعظيم حسني .
سيره عملي زينب(س) در حادثه عاشورا ميزان منزلت او را تعيين ميکند نه صرف زيارتنامه.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي (ره).
2. كامل الزيارات، ترجمة سيد محمد جواد ذهني تهران (ره).
پي نوشت:
[1] . ابن قولوية قمي، كامل الزيارات، ترجمه سيد محمد جواد ذهني تهراني، تهران، انتشارات گنجينة ذهني، 1381ش.

ثبت و نمایش نظرات کاربران
نام و نام خانوادگی: پست الکترونیک: متن نظر :

کلیه حقوق متعلق به سازمان اوقاف و امور خیریه جمهوری اسلامی ایران می باشد
Copyright 2016© www.emamzadegan.ir All right reserved