eitaa logo
کانال صوتی راهی به سوی بهشت۱
2.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
514 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسلام خطبه 179وادامه 👆1و2
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسلام فنای مقربان ص228👆
با سلام خدمت همه عزیزان ، طبق دستور العمل داده شده که در اخبار و رسانه ها اعلام شده مبنی بر اینکه هر نوع تجمعی به دلیل شیوع کرونادر هر مکانی و حتی مساجد ممنوع است فردا کلاس استاد اذانی واقع در توس ۱۴ تعطیل میباشد. ان شاالله برای روز یکشنبه اعلام خواهد شد که کلاس برگزار میشود یا نه با تشکر 🌺🌺
تصدیق بی‌نیاز از فکر و استدلال) هر یک از تصور و تصدیق یا بدیهی و ضروری است یا نظری و کسبی.تصدیق بدیهی تصدیقی است که ذهن، هنگام حکم به نسبت، به جز تصور دو طرف حکم، به چیز دیگری محتاج نیست و تصدیق کسبی در مقابل آن است. تصدیق بدیهی یا اوّلی است و یا غیر اولی.بدیهی اولی، قضیه‌ای است که از اولیات تشکیل شده است و غیر اولی، قضیه‌ای است که از غیر اولیات تشکیل شده است. اولیات یا بدیهیات اولیه، قضایایی است که بالذات مورد تصدیق و یقین عقل قرار می‌گیرد؛ یعنی چیزی که باعث یقین به آنهاست ذات آنهاست، - نه امر دیگر، مثل: حس در محسوسات و تجربه در مجرَّبات که از بدیهیات غیر اولی‌اند - مانند هر کلی بزرگ‌تر از جزء خود است که انسان با تصور موضوع، محمول و نسبت حکمیه به آن یقین می‌کند. بر این اساس، تصدیق بدیهی، قضیه‌ای است که انسان برای اذعان به آن و پذیرش آن به فکر و مراجعه به تصدیقات دیگر خود نیاز ندارد، بلکه یا خود به خود به آن اذعان دارد و یا از طریق دیگری غیر از مراجعه به تصدیقاتِ از پیش دانسته شده، آن را می‌پذیرد، اگر چه تصدیق بدیهی گاهی به تنبیه و توضیح نیاز دارد. [۱] [۲] [۳] [۴] [۵] [۶] [۷] [۸] [۹] [۱۰] [۱۱]
✨🌘🌒✨ . . 🌷خدا رحمت کند آیت الله بهاءالدينی را، مکرر می فرمودند: . . بخواهی به نفس تحميل کنی، نفس احساس کوری می کند! مثلاً يک چایی درست کن، بلند شو و آن ساعت را نخواب. . . . . . اگر ديدی بخواهی بر دوش نفس بار بگذاری از کُلش صرف نظر می کند او را بازی بده، تحت عنوانی که بتوانی از سحر بهره بيشتر ببری. اگر کسی در آن ساعت خوابش می گيرد يک نوع بيماری روحی است. و دوای آن استغفار زياد است. . . همین سؤال از حضرت موسی بن جعفر (عليه‌السلام) پرسيده شد [ که چه کنیم تا توفیق نماز شب پیدا کنیم؟] حضرت فرمودند: . . . . «اين از اسرار ما اهل‌بيت است، قضای نماز شب را به جا آورید». . . . . اگر بیداری و نماز شب نشد، قضای نماز شب، فریاد شيطان را بلند می کند. . . . يک نفر مثلا قبل از ظهر، قضای نماز شب فوت شده را به جا بياورد، شيطان دادش در می آيد ديگر دست بر می دارد. بعد هم ذکر استغفار اهميت دارد.‌ ✳️ @bahjat_alabd
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
باسلام فنای مقربان ج9 ص22👆
هدایت شده از عجایب جهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃🌸ســــــــلام 🍃🌸صبح قشنگتون بخیر 🍃🌸شروع صبح جدیدتون 🍃🌸پر از خیر و خوشی و برکت 😍😍
(تصدیق بی‌نیاز از فکر و استدلال)  هر یک از تصور و تصدیق یا بدیهی و ضروری است یا نظری و کسبی.تصدیق بدیهی تصدیقی است که ذهن، هنگام حکم به نسبت، به جز تصور دو طرف حکم، به چیز دیگری محتاج نیست و تصدیق کسبی در مقابل آن است. تصدیق بدیهی یا اوّلی است و یا غیر اولی.بدیهی اولی، قضیه‌ای است که از اولیات تشکیل شده است و غیر اولی، قضیه‌ای است که از غیر اولیات تشکیل شده است. اولیات یا بدیهیات اولیه، قضایایی است که بالذات مورد تصدیق و یقین عقل قرار می‌گیرد؛ یعنی چیزی که باعث یقین به آنهاست ذات آنهاست، - نه امر دیگر، مثل: حس در محسوسات و تجربه در مجرَّبات که از بدیهیات غیر اولی‌اند - مانند هر کلی بزرگ‌تر از جزء خود است که انسان با تصور موضوع، محمول و نسبت حکمیه به آن یقین می‌کند. بر این اساس، تصدیق بدیهی، قضیه‌ای است که انسان برای اذعان به آن و پذیرش آن به فکر و مراجعه به تصدیقات دیگر خود نیاز ندارد، بلکه یا خود به خود به آن اذعان دارد و یا از طریق دیگری غیر از مراجعه به تصدیقاتِ از پیش دانسته شده، آن را می‌پذیرد، اگر چه تصدیق بدیهی گاهی به تنبیه و توضیح نیاز دارد. [۱] [۲]
  انشاء (فقه) ذخیره مقاله با فرمت پی دی اف ایجاد یا ابراز معنا، مقابل اخبار را اِنشاء می‌گویندواز آن در باب تجارت بحث شده است. فهرست مندرجات ۱ - تعریف انشاء ۲ - تفاوت انشاء و اخبار ۳ - تقسیمات        ۳.۱ - انشاء فعلی و قولی        ۳.۲ - انشاء تنجیزی و تعلیقی        ۳.۳ - انشاء خارجی و قلبی ۴ - حکم ۵ - پانویس ۶ - منبع تعریف انشاء [ویرایش] مشهور فقها انشاء را به ایجاد معنا با لفظ تعریف کرده‌اند، مانند ایجاد معنای فروختن با لفظ «بِعتُ» و خریدن با لفظ «اِشْتَریتُ»؛ لیکن برخی، آن را ابراز امر نفسانی (معنا) دانسته‌اند. تفاوت انشاء و اخبار [ویرایش] تفاوت انشاء با اِخبار این است که جمله انشایی، در خارج مابازاء ندارد که با آن تطبیق داده شود. از این رو، به صدق و کذبمتّصف نمی‌گردد؛ امّا جمله خبری که در مقام خبر دادن از ثبوت یا نفی چیزی است گاه مطابق با واقع و گاه مخالف با آن است. از این رو، به صدق و کذب متّصف می‌شود.  [۱] تقسیمات [ویرایش] ← انشاء فعلی و قولی انشاء به لحاظ ابراز آن به انشاء فعلی و قولی تقسیم می‌شود. انشاء فعلی عبارت است از انشاء با دادن و گرفتن و یا هرفعل دیگری که جایگزین قول باشد مثل اشاره لال و یا نوشتن. و انشاء قولی (انشاء لفظی، انشاء به صیغه) عبارت است از انشاء با لفظ و صیغه مخصوص. برای مثال، انشاء تملیک و تملّک در بیع، گاه با تحویل دادن کالا و دریافت بهای آن تحقّق می‌یابد و گاه با صیغه «بِعْتُ» و اِشْتَریتُ». [۲] [۳] ← انشاء تنجیزی و تعلیقی انشاء به لحاظ ایجاد یا ابراز متعلّق آن (مُنشأ) به نحو مطلق یا مشروط، به انشاء تنجیزی و تعلیقی تقسیم می‌شود. اول، مانند انشاء ملکیّت کتاب برای شخصی بدون هیچ شرطی، و دوم، مانند انشاء ملکیّت کتاب برای شخصی به شرط آمدن شخصی‌دیگر. انشاء تنجیزی تأثیر فعلی دارد، بر خلاف انشاء تعلیقی که اثر بالفعل ندارد و تأثیر آن مشروط به تحقّق شرط است. [۴] [۵] [۶] ← انشاء خارجی و قلبی انشاء به لحاظ مُنشَأ آن، به انشاء خارجی و قلبی (نیّت) (انشاء نفسی، انشاء ضمیری) تقسیم می‌شود. شرط صحّت همه عقود وایقاعات انشاء خارجی است و انشاء قلبی کفایت نمی‌کند، مگر در نذر و عهد که از برخی، کفایت نیّت قلبی در تحقّق آن دو، نقل شده است. [۷] حکم [ویرایش] در تمامی عقود و ایقاعات، قصد انشاء معتبر است. در اینکه در قرائت نماز، افزون بر قصد قرائت قرآن، می‌توان در مثل آیه{ الحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمین}قصد انشاء حمد، در آیه{ الرَّحْمـن الرَّحِیم } قصد انشاء مدح، در آیه{ إیّاکَ نَعْبُد وَ ایّاکَ نَسْتَعین}قصد انشاء خطاب و در آیه{ اِهْدِنا الصِّراطَ المُسْتَقیم}قصد انشاء طلب هدایت کرد، اختلاف است. بسیاری از فقها آن را جایز دانسته‌اند. [۸] [۹] پانویس [ویرایش]  ۱.↑ خویی، ابوالقاسم، مصباح الفقاهة، ج۲، ص۵۲.    ۲.↑ خوانساری، احمد، جامع المدارک، ج۳، ص۷۱.    ۳.↑ خمینی، روح الله، تحریر الوسیلة، ج۲، ص۴۳۳.    ۴.↑ اصفهانی، محمدحسین، حاشیة الکتاب المکاسب، ج۱، ص۲۹۶.    ۵.↑ خویی، ابوالقاسم، مصباح الفقاهة، ج۳، ص۸۱.    ۶.↑ مصطفی، خمینی، کتاب البیع، ج۱، ص۱۶۹-۱۷۰.    ۷.↑ طباطبایی یزدی، محمدکاظم، حاشیة المکاسب، ج۱، ص۶۶.    ۸.↑ طباطبایی یزدی، محمدکاظم، العروة الوثقی، ج۲، ص۱۴۷-۱۴۸.    ۹.↑ طباطبایی حکیم، محسن، مستمسک العروة الوثقی، ج۶، ص۲۸۸.     منبع [ویرایش] فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیه السلام ج۱، ص۷۲۷-۷۲۹.     رده‌های این صفحه : عقود | فقه | معاملات  ورود به سامانه / ایجاد حساب کاربری العربیة | اردو پیشرفته‌ سیاست و ضوابط: تلاش ویکی‌فقه تدوین دانشنامه‌ایی در حوزه علوم اسلامی است. یکی از سیاست‌های اصلی آن رعایت احترام به صاحبان نظریه است. اتقان و مستند بودن مطالب یکی دیگر از سیاست‌هاست که در نگارش مطالب باید رعایت شود. تدوین مطالب توسط طلاب قم، مشهد، نجف و سایر حوزه‌های علمیه با رعایت اتقان و استناد، انجام می‌شود.