eitaa logo
rahnama.mazandaran
286 دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
3.6هزار ویدیو
11 فایل
آخرین اخبار سیاسی تحلیل مسائل سیاسی روز
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️آشتی جهان با کالاهای ایرانی 🔹در سال‌های گذشته خیلی از کشورهای همسایه میزان ارتباطات خود را با ایران کم کردند. آنها از تحریم‌هایی که علیه ایران اتفاق افتاده بود، ترس و واهمه داشتند و تصور می‌کردند که اگر با ایران همکاری داشته باشند، خودشان هم مورد تحریم غرب قرار می‌گیرند. بدین‌جهت دولت دوازدهم تصور می‌کرد که اگر اروپایی‌ها همکاری کنند، سایر کشورها هم همراهی خواهند کرد و مشکلات کشور حل خواهد شد، اما این اتفاق برای ما معنای دست روی دست گذاشتن را داشت. 🔸دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود با علم بر اینکه از سال 1397 چه تحریم‌هایی صورت گرفته است، مذاکرات خود را آغاز کرد و خیلی زود هم نتیجه گرفت. دولت آقای پزشکیان هم باید در ادامه مسیر، کشورهای همسایه را قانع کند که در صورت همکاری و خرید کالاهای ایرانی دچار هیچ مشکل تحریمی نخواهند شد. این اطمینان‌دهی سبب می‌شود که کشورها هم به تجار ایرانی اعتماد و خریدار کالاهای ایرانی شوند. همین امر سبب می‌شود که تجارت ایران با همسایگان از ۶۱ میلیارد دلار عبور کند. این عدد بسیار خوبی برای کشوری است که مورد تحریم غرب واقع شده است. 🔹دولت چهاردهم قادر است با یک برنامه منسجم در مسیر رشد صادرات غیرنفتی قرار گیرد و بداند که با افزایش صادرات می‌تواند کشور را نجات دهد و سفره مردم را رنگین کند. عمر دولت سیزدهم اجازه نداد که برنامه‌ها محقق شود اما قطعاً اگر مسیر شهید رئیسی پیگیری شود، ‌در تجارت اعداد بالایی ثبت خواهد شد.
⭕️آمریکا ؛ نکوهش زبانی، جانبداری نظامی 🔹کمک تسلیحاتی و نیز فروش تسلیحاتی جدید آمریکا به رژیم‌صهیونیستی بار دیگر ماهیت واقعی نگرش و رویکرد دولت بایدن در قبال این رژیم را به رغم برخی مخالفت‌ها و اعتراضات به تل‌آویو از جمله ادعای مخالفت با حمله به رفح و نیز درخواست آتش‌بس در جنگ غزه را به نمایش می‌گذارد. جو بایدن پیش از این با ابراز وفاداری و حمایت خود از اسرائیل گفته بود: «من به عنوان یک حامی قدیمی اسرائیل و تنها رئیس‌جمهور آمریکا که در زمان جنگ به اسرائیل سفر کرده است، پس از حمله حماس اعلام کردم که تعهد آمریکا به امنیت اسرائیل قاطع است.» اساساً موضع دولت بایدن در قبال اسرائیل چندان تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا ندارد و مبتنی بر همان اصل همیشگی «حمایت بی‌قید‌وشرط از اسرائیل» است. 🔸در واقع بایدن خط و مشی تمام رؤسای جمهور چندین دهه اخیر آمریکا را دنبال می‌کند که هر کدام به نوعی در مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها، جانب رژیم‌صهیونیستی را گرفتند و ضمن ارائه میلیارد‌ها دلار کمک نظامی به این رژیم، همواره تعهد خود به حفظ برتری نظامی کیفی اسرائیل را اعلام کرده و پیشرفته‌ترین تسلیحات مانند بمب‌های هدایت‌شونده دقیق را برای کشتار مردم مظلوم فلسطین در اختیار رژیم‌صهیونیستی قرار داده‌اند.
⭕️عادی سازی سعودی ها با صهیونیست ها با چراغ خاموش 🔹پیش از عملیات طوفان‌الاقصی تلاش آشکاری از سوی کاخ سفید جریان داشت تا با ملحق شدن ریاض به دومینوی عادی‌سازی روابط شیخ‌نشین‌های خلیج فارس با رژیم صهیونیستی، آن «اتفاق بزرگ» بالاخره رقم بخورد. 🔸ایالات متحده قصد دارد با کاهش نقش و حضور خود در منطقه و کم کردن بار تأمین امنیت دولت‌های عربی از دوش خود، به آنها اطمینان دهد ائتلاف‌سازی با رژیم صهیونیستی و جلوگیری از انزوای آن می‌تواند ملاحظات امنیتی آنها را پوشش دهد. به طور واضح مهم‌ترین بخش طرح امریکایی-صهیونیستی جا انداختن ایران در ادراک سران عربی به مثابه تهدید امنیتی است که لزوم ائتلاف در برابر ایران و شبکه محور مقاومت را ضروری می‌کند. 🔹در این شرایط هنگامی که عربستان سعودی و ایران در «پکن »گام نهایی برای شروع عادی‌سازی روابط را برداشتند، بعضی از کارشناسان معتقد بودند که عربستان قصد دارد با ایجاد و حفظ کانال ارتباطی با تهران ولو حداقلی از هزینه‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل در آینده بکاهد. 🔸اما وقوع طوفان‌الاقصی و جنگ در غزه که به یک سالگی خود نزدیک می‌شود، توطئه امریکایی برای آینده منطقه را برهم زد و یا حداقل برنامه زمانی اجرای آن را به کلی دگرگون ساخته است. اکنون سکوت برخی حکام عربی در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها افکار عمومی جهان اسلام را تحت تأثیر قرارداده و آنها لکه ننگ ملت‌های مسلمان نامیده می‌شوند.
⭕️پیوستی که الزامی است 🔹«هر قانون و تصمیم مهمی تصویب می‌کنید و می‌گیرید، پیوست عدالت برایش تهیه کنید» جدیدترین توصیه رهبر معظم انقلاب اشاره به همان تاکیدی مکرری است که در دولت‌های پیشین گفته شده است. 🔸وظیفه اصلی اجرای عدالت نیز با دولت است و به عبارتی اگر مایلیم مردم طعم شیرین «عدالت اجتماعی» را بچشند باید قوه مجریه بر محور عدالت حرکت کند و با برنامه‌های عدالت‌محور، ضمن کاهش «ضریب جینی»، به کاهش «تبعیض»، «شکاف طبقاتی» و «نابرابری‌های درآمدی» کمک کند. اگر دولت را به عنوان محور «اجرای عدالت» معرفی می‌کنیم از این رو است که تقریبا همه اختیارات اجرایی و توزیع ثروت در حیطه اختیارات اوست و دولت است که می‌تواند با برنامه‌ها و سمت‌گیری‌های عادلانه خود چرخش موتور عدالت را به سمتی ببرد که چرخ‌دنده‌های عدالت در آن خرد نشود و در مسیر صحیح قرار بگیرد تا خروجی مثبتی برای همه افراد جامعه رقم بزند. این تعریف به معنای عدم نقش یا نادیده گرفتن قوای مقننه و قضاییه نیست که آنها هم نقش مهمی در اجرای عدالت در جامعه دارند اما مسئله اینجاست که سطح نقش آفرینی آنان نسبت به قوه مجریه کمتر است. در کل باید گفت که رعایت عدالت نه یک اختیار، بلکه یک الزام برای مسئولان است.
⭕️انتخاب رشته؛ سرگردان یا هدفمند؟! 🔹چند روز پیش نتایج کنکور سراسری دانشگاه‌ها اعلام شد تا دانش‌آموزان و دانشجویان فردا، با انتخاب رشته در آستانه گزینش نهایی و ورود به دانشگاه‌ها قرار بگیرند. تقریبا همه ماها وقتی بچه بودیم و هنوز مدرسه نمی‌رفتیم، در پاسخ به این سوال بزرگترها که «دوست داری در آینده چکاره شوی؟» دو سه شغل شیک و فانتزی را بازگو می‌کردیم؛ دکتر (پزشک)، مهندس، معلم. بعدها هم که به مدرسه رفتیم در انشاهایی که با همین موضوع می‌نوشتیم، تقریبا همین پاسخ‌ها را می‌دادیم! 🔸در برنامه پنجم توسعه حکمی آمده بود که به اذعان کارشناسان، اگر مسئولان همت می‌کردند و این حکم قانونی را اجرا می‌کردند، هم آمار بیکاری به میزان قابل ملاحظه‌ای در جامعه ایرانی کاهش می‌یافت و هم فرهنگ عمومی کار کردن اصلاح می‌شد و از آموزش حفظ‌محور و تولید مدرک بی‌خاصیت جلوگیری می‌شد. بر اساس این حکم، تمام دانش‌آموزان غیرهنرستانی، یعنی دانش‌آموزان متوسطه نظری (رشته‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی) باید تا پایان دوره متوسطه و در محیط دبیرستان و صرفنظر از رشته خود، یک مهارت فنی یا حرفه‌ای کاربردی را در سطح عمومی یاد می‌گرفتند. 🔹رهبر معظم انقلاب در ادامه نامگذاری هوشمندانه و هدفمند سال‌های اخیر با موضوع تولید، سال 1403 را با عنوان «جهش تولید، با مشارکت مردم» نامگذاری کرده‌اند؛ این یعنی، اگر قرار باشد ساحت‌های اقتصادی به ویژه «تولید» جهش یابد و به رونق بایسته برسد، لازمه‌اش اصلاح فرهنگ عمومی در زمینه «تحصیل و مهارت» است تا در ابتدا، ذهنیت عمومی جامعه از کلیشه‌ای فکر کردن و کلیشه‌ای کار کردن خلاص شود، سپس راه‌های مشارکت جامعه در اقتصاد و رسیدن به قله‌های پیشرفت هموار شود. 🔸به نظر می‌رسد، طراحی و اجرای یک برنامه عمومی دقیق در میان دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی لازم است تا نظام آموزشی کشور را به سمت مهارت‌محوری و مسئله‌محوری سوق دهد و دورنمایی روشن‌تر برای این عرصه ترسیم کند.
⭕️سینما و جامعه امروز ایران 🔹روز 21 شهریور در تقویم ملی ما با عنوان «روز سینما» نامگذاری شده است. این روز با هدف گرامیداشت سینما و اهالی آن نامگذاری شده و بهانه ای است برای مرور آنچه که در یک سال بر سینمای ایران گذشته است. شاید بد نباشد برای بررسی دقیق تر سینمای ایران، به سال‌های قبل نیز نگاهی اجمالی داشته باشیم. سال ۱۳۹۵ آمار مخاطبان سینما با جهشی فراگیر به دو برابر سال قبل خود رسید و به مرز ۲۶ میلیون نفر نزدیک شد. این موج، بر سال‌های بعد از خود نیز اثر گذاشت و سبب شد تا میزان مخاطبان سینما تا زمان فراگیری کرونا، هم‌چنان روی دور صعودی باقی بماند. 🔸اما با همه‌گیری کرونا می‌توان گفت رسما سینماها به تعطیلی کشیده شد. تعداد مخاطبان یک سال به کمتر از ۷۰۰ هزار نفر رسید و در سال بعدش که کمی عادی‌سازی شد، این آمار به هفت میلیون نفر رسید. بعد از سال های شیوع کرونا قطعا سینماگران با یک سینمای زخم‌خورده مواجه بودند، بنابراین درست کردن چنان وضعیتی چندان کار آسانی نبود. اما خوشبختانه این مجروح زخمی توانست در سال ۱۴۰۲ سال خوبی را تجربه کند. به طوری که گفته می‌شود تعداد مخاطبانش از ۲۳ سال گذشته پیشی گرفت و چندین رکورد طی این بازه زمانی جابجا شد. یک فیلم بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان فروخت و فیلمی دیگر به مرزهای این آمار نزدیک شد. چندین فیلم نیز تا مرز ۱۰۰ میلیاردی شدن پیش رفتند. آمار فروش روزانه سینما و آمار فروش افتتاحیه فیلم نیز در همین یک سال شکست.
⭕️ توجه در فضای مجازی 🔹آنچه نیازمند توجه بیش از پیش است اینکه مؤلفه «توجه» کاربران یک جامعه به گونه‌ای از افکار آنان نمایندگی می‌کند و افکار عمومی به عنوان ضمیر باطنی یک ملت و یک قدرت گمنام، امروز توسط بازیگران و تاجران رسانه‌های اجتماعی در معرض جهت‌دهی گاه ثواب و هدفمند و گاه ناصحیح و مخرب قرار دارند. فضاي مجازي با روند رو به رشد خود جاي رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون و رادیو را در عرصه اقناع افکار عمومی در تمام زمینه‌های اقتصادي، اجتماعی و... گرفته است و از این رو وظیفه حراست از گزند سارقان و تلاش برای چارچوب بخشی به ساختار تبلیغات در فضای مجازی، باری است گران بر دوش نهادها و دست اندرکاران واقعیتی مهم به نام فضای مجازی...
⭕️ چگونه فضای مجازی را سامان دهیم؟ 🔹بنابراین توجه به تفکری که بر سر فضای مجازی سایه انداخته به‌ویژه در حوزه کسب‌وکار دیجیتال و مهم‌تر از آن تبدیل شدن این فضا به ابزار جنگ فرهنگی و حتی سیاسی علیه کشورمان بیش از پیش نمایان شده و لزوم ورود نهادهای قانونگذار در این فضا تا رسیدن به یک چارچوب قانونی را اثبات می‌کند. 🔸با مروری بر سابقه اقدامات قانونی در فضای مجازی کشورمان شاید بتوان از راه‌اندازی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان شاخص‌ترین حرکت دولت در مسیر تنظیم‌گری تخصصی فناوری ارتباطات در دهه 80 نام برد، طرحی که البته با توجه به نابسامانی نهادی موجود در فضای مجازی می‌توان گفت ناکام مانده است و حتی تأسیس شورای عالی فضای مجازی در سال‌های اخیر نیز نتوانسته به ارائه ایده جامع در حکمرانی فضای مجازی بیانجامد و باید فکری برای سروسامان دادن به این جهان جدید، متمدن و البته به هم ریخته کرد. جهانی جدیدی که هم فرصت است و هم تهدید و میزان غلبه هریک بر دیگری بدون شک وابسته به توان محتوایی و تکنیکی کشور در این فضاست. 🔹احصای نابسامانی‌های فضای مجازی، ترغیب کاربران به استفاده از پلتفرم‌‎های بومی با ایجاد زیرساخت‌های مقبول در بسترهای داخلی، ضرورت تدوین سیاست‌های صحیح محتوایی، ایجاد بستر برای حضور و بازیگر مؤثر شرکت‌های دانش‌بنیان نیز عزم جهانی برای ایجاد نظام حقوق بین‌الملل در فضای مجازی می‌تواند الگوهای پیشنهادی برای ایجاد حکمرانی در فضای مجازی باشد و البته برگزاری رویدادهایی مانند هم‌اندیشی فروردین‌ماه «حکمرانی جهانی اینترنت در آینه اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU)» می‌تواند زمینه دستیابی به فهم عمیق از این موضوع را فراهم نماید. و صد البته که یافتن راه‌ حل مسائل و چالش‌های این حوزه، پیش‌نیاز اصلی دستیابی به حاکمیت قوی در فضای مجازی است.
12.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 برداشت آخر 💬به بهانه روز ملی سینما یادی کنیم از هنرمندانی که در بین‌مان نیستند. ▪️روحشان شاد و یادشان گرامی
36.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تولید؛کلید مشکلات اقتصادی