eitaa logo
رهنامه پژوهش
1.2هزار دنبال‌کننده
237 عکس
5 ویدیو
33 فایل
🔻 معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔻 مدیریت ترویج پژوهش ☘️رهنامه پژوهش، فصلنامه ای برای ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقای مهارتهای پژوهشی و افزایش سواد پژوهش در میان طلاب جوان: www.rahnamehmag.ir ▫️ارتباط با سردبیر ✅ @sadramah ارسال پیامک 5000400030096
مشاهده در ایتا
دانلود
از منظر رهبر معظم انقلاب (3) ☑️لوازم علمی بودن ⬇️از لوازم علمی بودن حوزه، این است که آموزش در حوزه باید با تفکر، تکرار و تحقیق همراه باشد. ⬇️ این هم از همان مواردی است که نظام آموزشی جدید و وارداتی از اروپا فاقد آن است؛ بر مبنای حفظ است. ما نباید به این سمت بغلتیم. هر برنامه ای که ما را به این سمت بغلطاند، برنامه نادرستی است. توی برنامه ریزی های خودمان نگاه کنیم ببینیم چه چیزی طلبه را به سمت حفظ گرایی می‌راند و از تفکر و تحقیق و مطالعه باز می‌دارد؟ حفظ گرایی درست نیست، مفید نیست… ⬇️یکی از خصوصیات حوزه علمیه ما فکرکردن است. ⬇️ طلبه را باید از اول درس خواندن وادار کرد به این که فکر کند. معروف بود می‌گفتند این که گفته‌اند «بدان ایدک الله» چرا گفت بدان؛ نگفت بخوان؟ منظور این است که - اولاً حس سوال پردازی را در طلبه زنده کند، - بعد هم به او تفهیم کند که خواندن مراد نیست؛ دانستن مراد است. - این بایستی برای برنامه ریزان ما واقعا به صورت یک دستور العمل باشد. - در زمینه تحصیل علم، فقط هم به آموزش محض اکتفاء نکنیم، - تولید کنیم،- اجتهاد کنیم. ⬇️ طلبه از اول یاد بگیرد به این که وقتى چیزى را می‌شنود ولو در درس، ✔️استدلال او را مطالبه کند؛ ✔️آن استدلال را به ذهن خود تحویل بدهد؛ ✔️آن را تحلیل کند. - این همان چیزى است که در درسهاى طلبگى ما از اول، بنیان‌گذارى شده. ⬆️دیدار علما و طلاب استان فارس ۱۱/۰۲/۱۳۸۷ رهنامه پژوهش»ش10» ویژه جایگاه تفکر لینک دانلود : http://rahnamehmag.ir/wp-content/uploads/2017/02/1-84.pdf
لینک رهنامه پژوهش (معاونت پژوهش حوزه) شبکه اجتماعی ایتا eitaa.com/joinchat/2057044015C316bbb099a لینک دسترسی به متن کامل فصلنامه / درگاه اینترنتی http://rahnamehmag.ir
✔️نواقص حوزه از دیدگاه شهید مطهری ✔️داود شهرویی ✔️ مقاله حاضر، برگرفته از کتاب «حوزه و روحانیت از دیدگاه شهید مطهری»، نوشته «داوود شهرویی» است. ✔️ در بخشی از این کتاب، به نواقص حوزه از دیدگاه شهید مطهری پرداخته شده و از آثار مختلف استاد، این موارد را برشمرده است. ✔️جالب توجه اینکه هر چند این سخنان در چند دهه قبل بیان شده است، اکنون برای حوزه‌ها بسیار مفید است و این نشان‌دهنده نگاه بلند استاد بوده است. = لینک مطالعه یا دانلود متن کامل مقاله در سایت رهنامه http://rahnamehmag.ir/%d9%86%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b5-%d8%ad%d9%88%d8%b2%d9%87-%d8%a7%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%af%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%b4%d9%87%db%8c%d8%af-%d9%85%d8%b7%d9%87%d8%b1%db%8c/
آموزش پژوهش محور ماهیت آموزش پژوهش محور این است که آموزنده، آموخته ها را به گونه ای کاملاً حضوری دریافت کند و ارتباط فکری عمیقی بین این آموخته ها برقرار نماید. به طور طبیعی، خودِ چینش وضع طلبه ها، استاد، منابع و … باید به گونه ای باشد که این پژوهش محوری را تسهیل و در واقع، گریزناپذیر کند؛ به شکلی که حتی اگر استادی نخواست پژوهش محورانه کار آموزش را دنبال کند، نتواند از پژوهش فاصله بگیرد. مدیریت روش ها و سنجش کار بسیار مهم است. اولین مولفه موثر در آموزش پژوهش محور، هدف است؛ هدفی که از آن، درس دنبال می شود. دوم موضوع و محتوای آن درس است که باید محورهای آموزشی آن انتخاب و سازماندهی شود. سوم استاد استد که باید مهارت ها و توانمندی های تدریس را یاد بگیرد. چهارم ارزشیابی و سنجش است. بدین معنا که ما نباید فقط به آموخته ها و اندوخته ها نمره دهیم، بلکه به پرسش ها، ایرادها و اشکالاتی که گرفته می شود هم نمره دهیم. من معتقدم اگر اساتید ما یک الگوی درست و قابل اجرا از پژوهش محوری را فرا بگیرند، با همین متون و فضای فعلی و حتی با همین طلبه های فعلی، به طور قطع، به نتیجه مطلوب می رسیم. مفهوم درستی از پژوهش محور کردن آموزش، ضرورت و فایده آن و مدل ها، الگوها و مهارت هایی را که استاد باید داشته باشد، مطرح کنید؛ در این صورت، متقاضی خودش را پیدا می کند. به طور قطع تا زمانی که برنامه، متن و استاد به پژوهش محوری گرایش نداشته باشد، طلبه خیلی نمی تواند نقشی ایفا کند. ____________________________________ منبع: رهنامه پژوهش / بررسی ماهیت و چیستی آموزش پژوهش محور در گفتگو با علی ذوعلم @rahnameh
♦️🌿♦️استقبال کانال رهنامه از 🔹رهنامۀ پژوهش آمادگی دارد مطالب و نظرات مخاطبان خود، درباره فرهنگ و سواد پژوهش یا مهارتهای پژوهشی را ـ پس از تایید ادمین کانال ـ با نام نویسنده، در کانال رهنامۀ پژوهش منتشر سازد. 🔹سعی ما بر آن است با هم فکری شما، پژوهش را در حوزه های علمیه در جایگاه بایسته اش بنشانیم، مهارتهای پژوهشی طلاب جوان را ارتقا دهیم و پژوهش را به گفتمانی پایدار مبدل سازیم. 🔹منتظر دیدگاه ها، پیشنهادات و مطالب شما هستیم. https://eitaa.com/joinchat/2057044015C316bbb099a ✅رهنامه پژوهش 👉 @rahnameh
شابک: شماره استاندارد بین‌المللی کتاب- ISBN ⬇️ شماره استاندارد بین‌المللی کتاب شابک یا - ISBN- شماره‌ای متشکل از ۱۰ یا ۱۳ رقم که به کتاب‌های منتشرشده منسوب می‌شود و هر شماره منحصر به یک کتاب است، اما تجدید چاپ کتاب باعث تغییر شابک نمی‌شود. ⬇️ شابک را در زبان‌هایی که از خط لاتین استفاده می‌کنند با سرواژه ISBN نشان می‌دهند. ⬇️برای دست یابی به اطلاعات کتابشناختی یا متن کتاب ها می توان ار طریق شماره استاندارد بین المللی کتاب هم اقدام کرد ⬇️جستجوگرهایی هم وجود دارد که کتاب ها را بر اساس شابک جستجو کی کند @rahnameh
👇شبکه اجتماعی ORCID در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۲، سازمان ارکید سرویسی را که به صورت رایگان قابل دسترس است ارائه نمود. هدف از ارایه این سرویس فراهم کردن شناسه مشخص برای هر نویسنده است. ⬇️در واقع در این سرویس نویسندگان می توانند رزومه علمی خود را به ثبت برسانند و به جای ارسال رزومه به جاهای مختلف کافی است کد ORCID خود را ارسال کنند. ⬇️ ارکید یک کد شامل حروف و اعداد (۱۶کارکتر) می باشد که به یک نویسنده به صورت انحصاری تعلق می گیرد. ⬇️افراد مختلف، داوران و ژورنال های مختلف با این کد می توانند وارد صفحه نویسنده شده و رزومه، تجارب و توانمندی های او را مشاهده نمایند. ⬇️بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران در دنیای مجازی با این چالش مواجه هستند که فعالیتهای پژوهشی آنها و افراد هم نام (similar name) قابل تمایز باشد. نیاز به داشتن شناسه ای منحصر به فرد که بتوانند آن را در کلیه مقالات، پروانه های ثبت اختراع، شبکه های اجتماعی علمی و.... که در سیستمهای مختلف ذخیره می شوند، مورد استفاده قرار دهند، مورد توجه این سایت قرار گرفت. ⬇️ارکید یک مؤسسه غیر انتفاعی است که به همین منظور و جهت تخصیص کد شناسایی منحصر به فرد به هر نویسنده ایجاد شده است. ⬇️ارکید امکان انتقال داده های ذخیره شده را به سیستمهای مختلف فراهم می کند و امکان انتقال از پایگاههای اطلاعاتی دیگر نظیر آی اس آی و اسکوپوس و... به آن نیز فراهم است @rahnameh
⬇️رهنامه پژوهش / شماره 3 و 4 / نقش اساتید در بهبود و تقویت انگیزش تحصیلی طلاب حوزه | محمدصادق شجاعی ☑️نظریه های شناختی انگیزش بر نقش انگیزش در ساختارهای ذهنی تاکید دارد. چندین نظریه یادگیری، ادعا می کنند که بهبود یادگیری و پیشرفت تحصیلی با انگیزش افراد شکل می گیرد. ☑️عواملی چون تشویق و به کارگیری برنامه های تقویت، جوّ مثبت کلاس، برنامه و متون درسی مناسب، داشتن هدف های روشن و مشخص، استفاده از روش های مشارکتی به جای روش های سخنرانی و توجه به نیازهای عاطفی طلاب از مهمترین عوامل موثر بر رشد و ارتقای انگیزش تحصیلی آنها محسوب می شود. ☑️رفتارهایی نظیر مطالعه، شرکت منظم در کلاس درس، مشارکت در بحث های کلاسی، مباحثه، پیش مطالعه و انتخاب تکالیف چالش انگیز از شاخص های رفتاری انگیزش تحصیلی هستند. ☑️نظریه روابط انسانی به دنبال آن است که نشان دهد نحوه برخورد نهادهای آموزشی، مدیران ارشد و اساتید با شاگردان خود روی پیشرفت و انگیزش تحصیلی آنها اثر می گذارد لکن نقش اساتید برجسته است. 👇دریافت متن کامل در پست بعدی👇 @rahnameh
⬇️فهرست شماره 3و4 رهنامه👇 سرمقاله؛ استقرار هیات های علمی مدارس، ضرورت نظام آموزش حوزه امروز بررسی نقش استاد در نظام تربیتی حوزه در گفتگو با سید منذر حکیم نقش استاد در نظام پژوهش گرا در گفتگو با امیر حاجی ابراهیم نقش استاد در تربیت اخلاقی و علمی طلبه در گفتگو با عالم زاده نوری پرداختن به مسأله تربیت علمی، ابعاد گوناگونی دارد/ رضا حبیبی بررسی ملاک ها و آسیب های استادی در حوزه علمیه در گفتگو با حمید ملکی مربّی یا معلّم؟! نقش اساتید در هدایت صنفی و تحصیلی طلبه ها نقش استاد در ایجاد ملکات علمی آشنایی با کتاب گران سنگ منیه المرید نوشته شهید ثانی (ره) آشنایی با مشاهیر علمی؛ سید ابن طاووس (قسمت دوم) نقش اساتید در بهبود و تقویت انگیزش تحصیلی طلاب حوزه نیم نگاهی به زندگی استاد و مربی اخلاق، آیت الله مجتهدی تهرانی مروری بر مبانی نظری و تجربه شاگردپروری استاد علی صفایی حایری غنوی: نسبت به آداب معاشرت اسلامی درک عمیقی داشت نخبگان جوان؛ بازخوانی یک رویش سخنان بزرگان مروری بر حیات علمی موسس حوزه علمیه قم؛ حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی حوزه علمیه قم در گذر تاریخ؛ آیت الله حائری احیاگر حوزه علمیه قم ااحیای سنت قم، اجتهاد و اعتدال ☑️دریافت متن کامل شماره 3 و 4 رهنامه به مناسبت شروع سال تحصیلی درسی طلا ب و حوزه های علمیه rahnamehmag.ir/%d8%b4%d9%85%d8%a7%d8%b1%d9%87-3/ @rahnameh
⬇️ آموزش پژوهش محور ⬇️دانلود رهنامه پژوهش - شماره 2 ⬇️http://rahnamehmag.ir/wp-content/uploads/2019/11/rahnameye-pajoohesh-2.pdf ⬆️@rahnameh