eitaa logo
#راه‌_نگار rahnegar@
272 دنبال‌کننده
278 عکس
218 ویدیو
5 فایل
عقل حکمیانه و نفس کریمانه
مشاهده در ایتا
دانلود
🇮🇷 حجه الاسلام سید هاشم الحیدری عراقی میگه ⚜️راهپیمایی ٢٢ بهمن شما از پیاده روی اربعین ما باهمه عظمتش مهمتره. چون اربعین همه میان، از شیعه انگلیسی، تا انجمن حجتیه گرفته تا دیگران. ولی ۲۲ بهمن‌ها فقط خالصان می‌آیند.
✍️ علی اکبر؛ فضائل خلقت در شمایل مخلوق 💠 علی اکبر فرزند ارشد امام حسین (ع) در سال ۳۳ ه.ق در مدینه رخ نما شد. مادرش لیلا دختر ابی مره زنی بزرگ‌منش، بافضیلت و باشرافت بود. مبتنی بر مضامین نهفته در محتوای روایت امام حسین (ع) در مورد علی اکبر که؛ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ؛ علی اکبر شاهکار آفرینش و تندیسی از آنچه می‌توانست در ساختار حیات، تجلی پیدا کند، بود. ملکات نفسانی او مرآت کرامات همه کریمان، الگوی انسان اتصال یافته به قرب و بلندی پروازش به اندازه تاریخ خلقت؛ از مبدأ آدم تا مقصد خاتم و از انجام تا فرجام تاریخ است. سعه وجودی او بگونه‌ای است که در تراز اشرف مخلوقات و میراث‌دار همه دارایی‌های پیامبران است. با این وجود شمایل و فضائل علی اکبر حداقل از چهار منظر قابل توجه است: 🔸۱. مشابهت در قامت انسانی علی اکبر از منظر زیبایی شناختی قرین پیامبر اکرم و دارای رخسار خوش‌نما و نگاری خوب‌رو بود. بنابراین رخسار او میراث‌دار ملاحت و اصالت نبوی است.  🔸۲. وجاهت در بصیرت بیشی علی اکبر از منظر بنیان‌های فکری و زیرساخت‌های اندیشه‌ای، همچون جدش امیرالمؤمنین دارای حکمت نظری و عاقلانیت عملی است. بنابراین بینش او حامل بصیرت، معرفت و درایت علوی است. 🔸۳. وجاهت در طینت منشی علی اکبر از منظر خوی ذاتی و طبع فطری بر سرشت خداجویانه و آراسته آدب و آینه؛ وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ است. بنابراین منش او حاوی "سیرت نظیف" و "صورت عفیف" یک جوان مطهر است.  🔸۴. وجاهت در طهارت کنشی علی اکبر از منظر طریقت صالحه و سیرت اعتدالیه به استحکام در رویّه رسیده و مصداق حسن السیره بر پایه اخلاق محسنه است. بنابراین رفتار او تجلی "هنجار پاک" و "ارزش تابناک" در چهره یک جوان پویا و پارسا است. ♻️ استنباط راهبردی‌ اگر پیامبر اعظم، اوج هنر بی‌بدیل خالق در شمایل مخلوق است، علی اکبر ترکیب هنر مخلوق و خالق برای شبیه‌سازی از برترین انسان و هم پرورش یافته در تراز اوست. به گونه‌ای که هندسه وجوی او اعم از؛ چهره و سیما، منش و منهاج و خوی و اخلاق او بدیل حقیقی انبیاء برای دوره پس از پیامبر اکرم تا پایان تاریخ محسوب می‌شد. با این وجود مهمترین یافته‌های راهبردی بررسی وجوه شخصیت حضرت علی اکبر بن حسین (ع) عبارت است از: 🔅۱. حُسْنِ ﺧَلقی علی اکبر؛ مبتنی بر شمایل رعنا و رخسار دلربا است. 🔅۲. حُسْنِ خُلقی علی اکبر؛ مبتنی بر لطافت اخلاقی، ادب کلامی و حیای رفتاری است. 🔅۳. حُسْنِ منطقی علی اکبر؛ مبتنی بر سخن فصیح، کلام عمیق و حجت برهانی است. 🔅۴. حُسْنِ فعلی علی اکبر؛ مبتنی بر ارزش‌های الهی - فطری و هنجارهای رفتاری نبوی تا پایان تاریخ است. 💠 در مجموع علی اکبر (ع) تنها گزینه خلقت است که دارای بیشترین مشابهت در ابعاد بینشی، منشی و کنشی با خُلقٍ عَظيمٍ نبوی، علوی و فاطمی است. به همین سبب سعه وجودی همه انسان‌های در تراز و چشم‌نوازترین سیما بشری در آئینه او منعکس شده بود. او با داشتن چنین شرایطی تنها وارث همه داشته‌های فاخر الهی و همه فضائل انسانی پس از نبی مکرم اسلام، برای زیست اجتماعی جوان انقلابی و حیات معنوی انسان متعالی بوده و هست. 🔻بزرگترین ظلم طراحان و مجریان فاجعه عاشورا، بریدن دیده از رویت و دست طلب بشر از نماد عینی ﺧَﻠﻖ و خُلقٍ پیامبر اعظم و امیرالمؤمنین تا پایان تاریخ است. چرا که: 🔅اولا. کنیه اکبر برای علی بن حسین (ع) نماد عینی، تجلی همه داشته‌های نبوی و علوی در خلقت و خُلُقیت علی اکبر است. پس کشتن او در فاجعه کربلا؛ در حقیقت قطع دسترسی مردم تا پایان حیات، از دامان نماد عینی نبوی و علوی در شمایل علی بن حسین و سلاله مطهر او است. 🔅ثانیا. علی اکبر برای امام حسین(ع) بزرگترین امتحان خالق از یک مخلوق است که می‌توان انتظار داشت. در حالی که امتحان ذبیح‌الله منا - اسماعیل - برای ابراهیم و در عرصه حج شکل نمادین داشت؛ ولی ذبیح‌الله نینوا - علی اکبر - برای حسین در صحنه نینوا شکل راستین به خود گرفت. ✍️ استادیار دانشگاه/بازنویسی ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ه.ش و ۱۱ شعبان ۱۴۴۴ه.ق روز میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان/ 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
✍️ نیمه شعبان: از راه‌نمایی زیست اجتماعی تا راه‌نگاری حیات معنوی 💠 در بخشی از مناجات شعبانیه آمده؛ "إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ؛ خدایا كمال جدايى از مخلوقات را، براى رسيدن كامل به خودت به من ارزانى كن، و ديدگان دلهايمان را به پرتو نگاه به سوى خويش روشن كن، تا ديدگان دل پرده‌های نور را دريده و به سرچشمه عظمت دست يابد، و جان‌هايمان آويخته به شکوه قدست گردد." 🔸مبتنی بر مطالعات روان شناسی و مطابق با رهیافت فرهنگی - فطری، انسان در تجربه زیسته خود چهار کانال ارتباطی درون‌نگر، برون‌نگر، فراگرا و میان‌گرا دارد. از نظر حقیر آنچه در بخش مذکور از مناجات شعبانیه آمده است، نشان دهنده جهت شناسی دو سویه عمودی و افقی برای ترسیم حیات معنوی و زیست اجتماعی انسان است. این دو سویه، چهار حرکت ارتباطی و پیوستگی آن با در مناجات شعبانیه و ماه شعبان عبارت است از: 🔻۱_ جهت شناسی عمودی ۱.۱_ حرکت درون‌نگر: درون‌نگری با نگاه به عمق وجود و در پالایش ذهنی و پیرایش روحی از هر آنچه ناخالصی است نهفته و در مواجهه و تعامل مومنانه با خُلق معنوی حاصل می‌شود. ۱.۲_حرکت فرانگر: فرانگری با نگاه به آفاق هستی آفرین و در قطع امید و آزادگی از انقیاد مخلوق است که در مواجهه و تعامل خالصانه با خالق هستی ممکن می‌شود. 🔻۲_ جهت شناسی افقی ۲.۱_ حرکت برون‌گرا: برون‌گرایی در تعامل با منابع طبیعی و مصالح حیات انسانی برای کفایت زیست مادی است که در مواجهه و تعامل منصفانه با مخلوقات نباتی و حیوانی ممکن می‌شود. ۲.۱_ حرکت میان‌گرا: میان‌گرایی در مشارکت اجتماعی برای اصلاح روابط و ارتقاع مناسبات جامعه انسانی است که در مواجهه و تعامل صادقانه با هم نوع و خدمت عادلانه به خَلْق خدا حاصل می‌شود. ♻️ یافته‌های راهبردی به نظر می‌رسد مبتنی بر محتوای مناجات شعبانیه، باز شدن چشم دلِ مخلوق، به نورانیت خالق و بصیرت حیات معنوی خَلْق، به عنایت و کرامت خالق در ماه شعبان، مقدمه سعادت بشر است. اوج این سعادت در نیمه شعبان و در گزاره‌های زیر نهفته است: 🔅۱. جهت‌یابی عمودی (درون‌نگر و فرانگر): از طریق رهایی و آزادگی از تعلقات خودمدارانه و در نحوه خودشناسی و خداشناسی ممکن می‌شود. محصول چنین حرکتی، مانع زدایی درونی و افق گشایی موحدانه است. این جهت‌یابی عمودی نیازمند اشراف شناختی از سیر حیات معنوی و ارتباط آن با ماهیت خالق و فطرت مخلوق است که از شئون ولایت است. 🔅۲. راه‌یابی افقی (برون‌گرا و میان‌گرا): از طریق تأمل عاقلانه در میان عناصر زیست طبیعی و حیات اجتماعی ممکن می‌شود. محصول چنین حرکتی تعامل صادقانه با عناصر مادی حیات است. این راه‌یابی افقی نیازمند اشراف تاریخی بر سیر زیست انسانی و ارتباط آن با جامعه و طبیعت است که از شئون امامت است. 🔘 نقطه اوج نیمه شعبان، تولد حجت خدا و صاحب هدایت است که از یک سو حامل ولایت برای راه‌نمایی صعودی در جهت حیات معنوی از مبدأ فطرت انسانی تا مقصد قرب الهی است و از سوی دیگر دارنده شأن امامت برای راه‌گشایی و راه‌نمایی مستقیم در مسیر زیست اجتماعی - طبیعی است. بنابراین سعادت دنیوی و کمال اخروی در گرو شناخت ماهیت ولایت و پذیرش امامت صاحب عصر (عج) است. ✍️ استاد دانشگاه/بازنویسی شب ۱۵ شعبان ۱۴۴۶ه.ق و ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۳ه.ش/  💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
9.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر از شما پرسیدن که مگر می‌شود با ، و بدون پیشرفت کرد، این فیلم را نشان دهید. در این روزها، این ۳دقیقه، پاسخ بسیاری از شبهات است ⁉️ چرا ایران کره جنوبی نشد؟! 🔴 ماجرای عجیب کره، از زیرخط فقر تا رشد اقتصادی ✅ برشی از گفتگوی تلویزیونی نویسنده کتاب معجزه تولید اسناد این مطالب در کتاب معجزه تولید آمده است 💠 اندیشکده راهبردی سعداء 🆔 @soada_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹 🔸و خدایی که در این نزدیکیست ...🔸 نگاه کردن به دریا عبادت است. نظر به طاووس هم عبادت است! شما اگر توی جانمازتان یک پر طاووس داشته باشید، نگاهش کنید، کنید که عیبی ندارد! من وقتی هم‌سنّ شما بودم، از [قبرستان] شیخان قم می بردم به حجره ام. نگاهش می‌کردم. توی این گلها خدا را شناختم. اشک می‌ریختم. این چشمم پُر می‌شد از اشک! با خودم می‌گفتم این نقاشی را از دور نمی شود کرد! این رنگ را از دور نمی شود زد! او که نقاشی اش کرده، تویش بوده! من از اینجا فهمیدم که خدا درون اشیاء است. یک وقتی در مدرسۀ خان بودم. تدریس می‌کردم. هنوز هم معمّم نشده بودم. خیلی هم برای وقتم ارزش قائل بودم. مثلاً روزی ده تا درس می دادم و چند تا درس می خواندم و کار می‎کردم. اداره اوقاف آمده بود در مدرسۀ خان گُل‎کاری کرده بود. یک آنجا بود. یک‌بار، حدود یک ساعت، من همین جور محو تماشای این گل شدم! خیره شده بودم! نفهمیدم کِی ایستادم و کِی رد شدم! خدا هم آبروی ما را حفظ کرد. این یک ساعت هیچکس متوجه نشد که من اینجا تکان نخورده‌ام! همه، سر کار خودشان بودند. @haerishirazi
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (روایتی نو از عملیات کربلای پنج) 💠 گفتار ۴۰. نوستالوژی لیوان قرمز
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (روایتی نو از عملیات کربلای پنج) 💠 گفتار ۴۱. لیوان قرمز و کارکردهای آن 🔸 پس از یک نبرد سخت و سرنوشت‌ساز همراه با شکست‌ها و پیروزی‌ها و غم‌ها و خنده‌های شب گذشته، یکی از اولین نیازهای که بدن به ویژه برای افراد شهرستانی موضوعیت داشت نوشیدن یک لیوان چای داغ است. به همین سبب افراد اهل بخیه - کسانی که به چای اعتیاد داشتن - بلافاصله و با احساس امنیت نسبی به دنبال تجهیز آن بودند. 🔹وقتی صحبت چای به میان می‌آید، موضوع چگونگی درست کردن و مصرف آن هم مطرح می‌شود. در چنین شرایطی است که تصویر لیوان پلاستکی قرمز رنگ و دسته‌دار یکی از ماندگارترین و زیباترین نوستالوژی‌های جنگ را در ذهن حک می‌کند. اما همزمان آدمهای وسواسی هم بودند که با دیدن چرک‌مال شدن لیوان‌ها، که ناشی از چسبیدن عصاره چای به دیواره‌های داخلی و یا آثار انگشتان بر روی دسته‌های لیوان بود که رنگ قرمز را به رنگ قهوه‌ای تیره متمایل کرده بود. آنها از خوردن چای پرهیز می‌کردند ولی لذت چای خوردن سایرین باعث رنج آنان می‌شد.  🔸هر چند کاربرد اصلی لیوان‌های پلاستیکی قرمز نوشیدن مایعات بود ولی نام لیوان قرمز هم زمان یادآور چند گزاره‌ی خاطره انگیز است: 🔅۱. چای داغ آماده همراه با عطر برگ خشک خرما و  بوی دود برآمده از چوب جعبه‌های مهمات سبز یا خاکی رنگ است. 🔅۲. بوی پلاستیک همراه با بوی نفت و قیر که به دلیل آب جوشیده و داغ در لیوان، تا عمق جان انسان را می‌خراشید. 🔅۳. عطری دلنشین همراه با احساس خوب که از بوب چای ایرانی که شبیه کاه خیس خورده بود و مزه آن شبیه طعم خاک رس بود. 🔅۴. درمان سردردهای معمولی در اثر نفوذ بخار از سر لیون تا اعماق دَماغ و دِماغ، و بوی خاک و کاهی که در طب سنتی آرامش بخش است. 🔅۵. تصاویر جلسات عقیدتی، توجهی، آموزشی و فرماندهی در چادرها، که خاطرات شلوغ‌کاری و شوخی با مربیان را به خوبی زنده می‌کند. 🔅۶. حس خوش خوردن خرمای جنوب یا مزمزه کردن قند حبه کوچک مستطیلی یا مکعبی که یا مثل سنگ سخت و یا مثل کلوخ شبنم خورد، وارونده بود. 🔅۷. حس جلسات دورهمی دوستان، هم روستایی‌ها، همشهری‌ها و یا اعضای دسته که فرصتی برای جشن پتو، گفتن خاطره و مزه‌پراکنی اهل طنز بود. 🔅۸. حس خوش شهردار شدن که به مرور سهم تک تک اعضای دسته می‌شد. شهرداری چادرها که آزمونی برای تمرین مسئولیت‌های بعدی بود. 🔅۹. فرصتی که برای دقایق بیشتر خوابیدن، گریختن از ورزش صبحگاهی، فرار از رزم‌های شبانه و یا غیبت از صبحگاه مشترک را توجیه می‌کرد.  ادامه دارد... ✍️ استاد دانشگاه/۲۸ بهمنی‌ماه ۱۴۰۳ه.ش/ 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (روایتی نو از عملیات کربلای پنج) 💠 گفتار ۴۲. لب بر لبِ اذکار و اسرار  🔸 مدتی پیش جرقه‌ای در ذهن حقیر زد که اگر آن لیوان قرمز نوستالوژیک در جبهه، لب بگشاید چه اسراری را می‌تواند از دو لب نوشندگان چایش، افشا کند. یقینا اسراری که هیچ کس و موجود دیگری قادر به پرده برداری از آنها نیست. البته مشروط برآنکه ما در این سو بتوانیم گوش دلمان را بگشاییم!؟ وقتی لبان خنگ نوشندگان با لبه داغ لیوان قرمز پلاستیکی آشنا می‌شد بدون آنکه صاحبان آن بخواهند یا اغلب بداند پیام‌های گرم و سردی را از آن دو لب چسبیده بر لبه لیوان، یا از حلقوم نوشنده و درحال بف کردن بر دهان لیوان پلاستیکی یا بر دل چای داغ می‌خواند. این پیام‌ها همراه بخار مبهم برخاسته از چای، مهر از رازی‌های ناگفته می‌گشود که نه قبل و نه پس از آن، کسی از این اسرار به جز لیوان قرمز پلاستیکی نشنیده و نخواهد شنید. 🔹امروز اگر ما توان گشودن مهر لب لیوان قرمز پلاستیکی را داشته باشیم، اسرار زیادی را می‌توان به گوش جان شنید: 🔅۱. تا لب اولی را به گرما خود گزیدم، بوی تربتی آشنا تمام وجود را به وجد آورد، برایم مسجل بود که کامش را به تربت برداشته‌ و بزودی کامش را مجددا بدان تربت پر خواهند کرد. 🔅۲. تا لب آشنایی قدیمی را به حرارت درونم سوزاندم، ناله‌ی محشون از فراق را حس کردم، برایم حجت بود که در مسیر وصال گلو خشکانده و خراشانیده است. 🔅۳. تا لب حبیب همیشگی را به آتش درون شعله‌ور کردم، صدای ممتد و مدام و دلنواز ذکر یار را به گوش جان شنیدم. 🔅۴. تا لب عاشقی را به رفع تشنگی گزیدم، خشکی عطش را از حلقوم بریده‌اش در هنگام پرواز چشیدم. 🔅۵. تا به حرارت عشق بر دولب عارفی نشستم، به گوش جان صدای چه‌چه مستانه‌اش را تا عمق وجود شنیدم. 🔅۶. تا بازدم دیگری را به دم خود حس کردم، صدای لرزش ترس را از وجودش شنیدم. بر او خندیم که سرنوشت‌اش در مسیر خانه، مرگ زودرس خواهد بود. 🔅۷. تا لب بر دهان دیگری نهادم، بازدم‌اش بوی هوس بازگشت می‌داد. بر او نگران شدم که آرزوهایش او را از این روزهای رویایی، پشیمان خواهد کرد. 🔅۸. تا گرمی لبم بر حلقوم آن دیگری نشست، دیدم و شنیدم که زبان‌اش به اذکار، دلت‌اش به دلدار، چشم‌اش به چشمه‌سار، فکراش به کردگار و پای‌اش به گلزار باز بود. گویا بربال فرشتگان سیر می‌کرد. ✍️ استاد دانشگاه/۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ه.ش/ 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
✍️ رفتارشناسی ترامپ در آئینه زمان (ترامپ به مثابه دونده سه‌گام) 🔸 ادراک رفتار ترامپ بدون فهم ماهیت سرمایه‌سالاری و ماهیت طمع‌ورزی اندیشه لیبرال سرمایه‌داری ممکن نیست. نظام سرمایه‌داری برای غارت منابع دیگران سه چهره از خود به نمایش گذاشته که ترامپ تجلی چهره چهارم آن است: 🔅 چهره ۱. استعمار کهنه: غارت جان و مال مستضعفان، با تکیه بر صنعت زورمدارانه و نسل کشی؛ 🔅 چهره ۲. استعمار نو: غارت منابع دیگران، با تکیه بر صنعت زرسالارانه در ذیل توسعه سیاسی و اقتصادی؛ 🔅 چهره ۳. استعمار فرانو: با غارت افکار و امیال دیگران، با تکیه صنعت تزویرگرایانه در ذیل آزادی و حقوق بشر؛ 🔅 چهره ۴. استرجاع ترامپ: پرده برداری از حقیقت نظام سرمایه سالاری و بازگشت به ماهیت زورمدارانه، زرسالارانه و تزویرگرایانه. با این وجود انتظار می‌رود که ترامپ به‌مثابه دونده‌های مسابقات سه‌گام در المپیک باشد که برای پریدن از روی مشکلات تمدن غرب سه گام بردارد: 🔻 گام ۱. چندماهه پیش‌رو 🔅 ۱. رفتار ترامپ در افق احتمالی چهارماهه، دچار فراز حداکثر می‌شود و رویکرد او مبتنی بر افزایش مطالبه گری حداکثری و او نقش مهاجم را در پیش خواهد گرفت. 🔅 ۲. واکنش جهانی در این دوره مقاومت حداقلی خواهد بود در حالی که مقاومت ایران و آزادگان، پایداری حداکثری خواهند داشت. 🔅 ۳. مهمترین عبرت گام اول ترامپ، اعتبارزدایی از مدل لیبرال دموکراسی و مهمترین درس آن برای ما آمادگی برای حفظ عزت دینی و غیرت ملی است. 🔻 گام ۲. چندساله پس‌از این 🔅 ۱. رفتار ترامپ در افق چهارساله، دچار فرود محسوس در تهاجم خواهد شد و رویکرد او بر معامله‌گری تمرکز خواهد يافت و او نقش مدافع از نظام بی‌اعتبار سرمایه‌داری ایفا خواهد کرد. 🔅 ۲. واکنش جهانی در این دوره تزلزل در دوره گذار خواهد بود. در حالی که ایران و محور مقاومت سهامدار این دوره خواهند شد. 🔅 ۳. مهمترین عبرت گام دوم هوشیاری مبتنی بر صبر در فهم دوره گذار است و مهمترین درس آن برای ما تحکیم موقعیت و منزلت ملی است. 🔻 گام ۳. چندین دهه پس از آن 🔅 ۱. رفتار دولت آمریکا در افق چهاردهه پیش رو، دچار فرسودگی خواهد شد و رویکرد آنان مبتنی بر نزول هژمون آنها از سلطه گری تمام عیار به یکی از بازیگر مهم تنزل پیدا می‌کند و دولت آمریکا از نقش کدخدا به محافظ نظم انگلوساکسونی فروکاسته می‌شود. 🔅 ۲. واکنش جهانی در این دوره تغییر معادلات تمدنی از غرب به شرق خواهد بود و ایران فرهنگی به سبب گفتمان قوی و هنجارهای جذاب، نقش نرم افزاری و مغزافزاری تمدن نوین را برعهده خواهد گرفت. 🔅 ۳. مهمترین عبرت گام سوم هوشمندی راهبردی در فهم جابجایی تمدنی است و مهمترین درس آن برای ما امکان هدایت بنیادین جهان آینده خواهد بود. ♻️ استنباط راهبردی در حقیقت حضور ترامپ در رأس بزرگترین مدعی قدرت جهانی، از یک سو بیان کننده بحران در زیرساخت‌های اعتباری و کارکردی تمدن لیبرال سرمایه‌داری غرب است بگونه‌ای که رفتار او حکایت از ظهور نوعی ناجی برای وضع موجود و تداوم سلطه‌گری نظم انگلوساکسونی (آمریکایی و انگلیسی) است و از سوی دیگر ترامپ نماینده ذات طماع جهان‌خوار و حرص تمامیت خواه نظام سرمایه‌سالاری است که در شرایط بی‌تابی انسان غربی و کج‌تابی تمدن غرب، پرده تزویر از چهره زورمدار و زرسالار نظام لیبرال سرمایه‌داری بر می‌دارد. ✍️ استاد دانشگاه/۳ اسفندماه ۱۴۰۳ه.ش/ 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
✍️ شکوه نصرالله در مکتب نصر الله (از کرامت وجودی تا درایت عملی سید حسن) 🌹 به مناسبت روز تشیع پیکر مطهر سیدالشهداء مقاومت سید نصرالله حقیر در تلاش هستم در رویکردی پدیداری و تحلیلی، ماهیت حیات و شهادت سید نصرالله را مورد بررسی اجمالی قرار دهم. سید حسن نصرالله دارای ابعاد وجودی همچون برخوردار از کرامت وجودی و درایت عملی نهادینه شده بود که بر شمردن همه آنها نه ممکن این قلم و نه مقدور حقیری چون من است. با این منطق متن حاضر ادای دینی به آن انسان شریف و این روح عظیم باشد.  🔻 بخش اول. کرامت وجودی   معنا و مبنای نفس زکیه در فرهنگ اهل البیت (ع) دارای ژرفای مفهومی عمیق و استحکام نظری عظیم است. نفس زکیه هم طیب، مطهر و خالص است و هم پاک کننده، طهارت بخش و نظیف کننده است و سید نصرالله به دلایل متعددی از مصادیق حامل نفس زکیه و تزکیه کننده بود. برخی از برجسته‌ترین سجایای اخلاقی او که حاکی از برخواری او از نفس زکیه عبارت است از: 🚩 ۱. دفع کننده ذلت اجتماعی - سیاسی سید شهیدان مقاومت و یارانش با تکیه بر تجربه و تدابیر سلف صالح خود؛ امام موسی صدر و شهید سید عباس موسوی، در یک تحول اساسی جامعه شیعه لبنان را که غرق در ستم پذیری ساختاریافته و از خود بیگانگی نهادینه شده بود را در میان اقوام، اعراب و ادیان چنان عزیز و عزتمند کرد که امروز بسیاری از آزادگان به سیره او و پیروانش در حزب الله متمسک می‌شوند. 🚩 ۲. رفع کننده رذالت اخلاقی - انسانی سید شهیدان مقاومت و یارانش با تکیه بر تجربه و تدابیر سلف صالح خود، فحشای نهادینه شده و تحمیق مستقر در جامعه شیعه لبنان، که باعث شده بود شیعیان جنوب لبنان به دلیل فقر فرهنگی و ضعف اقتصادی دچار انحاط شوند را نجات داد و این مردم را به معنای واقعی با مقاومت مخلصانه و مودّت طاهرانه آشنا، مانوس و شهید پرور کرد. 🚩 ۳. رفعت بخشی به انسان صالح شمائل سید یکی از نزدیکرین افراد در سیرت و صورت به انبیاء، اوالیاء، امامین انقلاب و یاران اصلی آنان بود بگونه‌ای که سید نصرالله یکی از معدود افرادی بود که آئینه همه خواسته و داشته اهل البیت در دوره معاصر محسوب می‌شود. هیبت او تنه بر همه اسوه‌ها و بلندای تدبیر و آوازه شجاعت او، چون سرو از همه اسطوره‌ها بلندتر ایستاده است. او به سبب صداقت و صمیمیت در میان دوستان، صلابت در میدان و مقاومت در دشمنان، آزاده ترین فرد برای حمایت از آزادگان جهان و بزرگترین حامی مومنان به همه ادیان بود. 🚩 ۴. اندیشمندی مکتب دار و استراتژیستی در تراز علاوه بر تجلیل مقام معظم رهبری از سید نصرالله به عنوان پرچم یک راه و تجلی یک مکتب، مرور ادبیات برخی بزرگان منصف دنیا نظیر نوام چامسکی و نورمن فینکنشتاین و حتی دشمنانش، پرده از چهره و غبار از سیره او بر می‌دارند. از جمله آنجا که آنان او را به عنوان یکی از صادق‌ترین رهبران و باهوش‌ترین استراتژیست‌ها معاصر می‌دانند. به همین سبب او به تنهایی در نقش رهبری هم‌فزا و رسانه‌ای جهت ساز هنرنمایی می‌کرد. ♻️ استنباط راهبردی 🔅 ۱. سید حسن نصرالله از مصادیق دهه ۶۰ هایی مانند حاج قاسم، شهید هنیه، شهید رییسی و شهید سنوار بود که تبدیل به الگویی از انسان معیار شدند. سید نصرالله جلوه‌ای از رحامت عیسوی، اخلاق نبوی، صلابت علوی و عزت حسینی و گزنه یاری مهدوی بود و یکی از شبیه‌ترین انسان‌هایی است که به امامین انقلاب اسلامی نزدیک و کانال ارتباط ایران با چند صدها میلیون عرب برای اتصال به اندیشه ولایت و امامت و انقلاب اسلامی شد. 🔅 ۲. سید نصرالله از طریق ایفای نقش مبدل، با تکیه بر میراث اساتید و اسلاف بزرگ خود چون امام موسی صدر و سید عباس موسوی و تحت تاثیر مکتب امام خمینی (ره) و زعامت امام خامنه‌ای توانست نوجوانان و جوانانی چون احمد قصیر، عماد مغنیه، فواد شکر، ابراهیم عقیل و هزاران تن دیگر را از گروه‌های در حال استحاله سوسیالیستی و ناسیونالیستی تحویل بگیرد و با دمیدن اخلاق انسانی بر وجدان پاک آنان و روح توحیدی بر فطرت ناب آنان، نسلی نو از مومنان راسخ تحویل لبنان و فلسطین دهد. ادامه دارد... ✍️ استاد دانشگاه/۴ اسفند ماه ۱۴۰۳ه.ش 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
✍️ شکوه نصر الله در مکتب نصر الله (از کرامت وجودی تا درایت عملی) 🔻 بخش دوم. درایت عملی درایت یک انسان محصول برخورداری از هوشیاری در جبهه شناسی، تدبیر متکی بر آگاهی و ادراک محیطی، دانایی در کنشگری و کیاست آنان در زیست فردی و تحولات اجتماعی است. سید حسن نصرالله یکی از بارزترین افرادی است که به سبب برخورداری از هوشیاری و هوشمندی توانست مجموعه‌ای بزرگ از مومنان انقلابی را در ذیل ساختار محور مقاومت و انسان‌های آزاده را در جبهه مقاومت سازماندهی نماید. مهمترین اقدامات مدبرانه سید نصرالله در این مسیر عبارت است از: 🚩۱. مقاوم سازی ذهنی مخاطبان؛ که از طریق تلاش تبیینی برای استحکام بخشی به ذهن توده‌ها و ادراک نخبگان، در برابر بمب‌های شناختی سنگر شکن و پریشان ساز صورت گرفت. 🚩۲. شکستن تعصب ساختاری و تصلب شناختی؛ که از طریق توسعه مقاومت هدفمند میان گروه‌های سیاسی - اجتماعی و طوایف مذهبی - دینی صورت گرفت. 🚩۳. شالوده شکنی و نوآوری‌ها‌ی شگفتانه‌؛ که از طریق بکارگیری عناصر نوآور همچون عماد مغنیه و طراح‌های خلاقانه همچون تهاجم پهبادی صورت گرفت. 🚩۴. توسعه موازیکی وتسری هسته‌های مقاومت؛ که از طریق کنشگری فعال برای مدیریت افقی تنش و پیش‌بینی، تربیت و تسری فرماندهی صورت گرفت. 🚩۵. تعمیق و توسعه تاب آوری؛ که از طریق توانمندسازی ساختاری و انسانی حزب‌الله، برای خروج از شوک و بهت اولیه ناشی از شکست‌ها و بازگشتی ثانویه و کسب پیروزمانه بعدی صورت گرفت. 🚩۶. اتفاق ملی میان جریان‌های ملی و مذهبی؛ که از طریق هم‌افزایی و هدایت گروه‌های، ادیان و مذاهب لبنان و سایر گروه‌های جهادی در منطقه، در ذیل پرچم مقاومت صورت گرفت. 🚩۷. تدبیر در ورای محاسبات؛ که از طریق شناخت دقیق از اندیشه، قدرت و مزیت‌های برتری ساز دشمن و پیش‌بینی ناپذیر کردن اندیشه، رفتار و راهبردهای خود صورت گرفت. ♻️ دستاوردهای راهبردی سید نصرالله یک رهبر در تراز جهانی بود که با درس آموزی از تاریخ و اسلاف خود، شکست و تهدید تاریخی اعراب را به فرصت‌های نوین برای مردم منطقه و تحقیر دشمن تبدیل کرد. مهمترین دستاوردهای نقش آفرینی سید عبارت است از: 🔅 ۱. سید نصرالله مجاهدان پراکنده را به هسته‌ها مقاومت اسلامی، هسته‌ها را به جنبش مقاومت اجتماعی لبنان، جنبش مقاومت لبنان را به محور مقاومت در منطقه‌ و محور مقاومت را به جبهه و منظومه مقاومت فراگیر تبدیل کرد. مقاومتی که از جنوب بیروت تا جنوب لبنان، از فلسطین تا عراق، از شام تا یمن و از فضای جغرافیایی تا فضای وجدان‌های آزادگان گسترش یافت. 🔅 ۲. مبتنی بر سنت الهی مستتر در نهضت عاشورا، شهادت برای انسان صالح نه پایان، که آغاز آرامش برای شهید و سرآغازی برای جوشش و رویش نسل نو از دلدادگان اوست. اصلی‌ترین پیامد شهادت سید نصرالله به عنوان انسان صالح عصر حاضر، طهارت بخشی انسانی و پاکسازی ساختاری است که مقدمه نصرت وعده الاخره و در امتداد وعده اولی است. ✍️ استاد دانشگاه/۵ اسفندماه ۱۴۰۳ه.ش 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
❤️ سلام بر تویی که مستضعفان لایق دوستی تو و تو لایق دشمنی با مستکبران هستی. ✍️ استاد دانشگاه/۵ اسفندماه ۱۴۰۳ه.ش 💎 کانال ایتا 🆔https://eitaa.com/rahnegar1401