🔻 خواستههای میرزا؛ رویکرد نهضت جنگل
بررسی اصول اعلامی نهضت جنگل و محتوای گفتمان و رفتار میرزا کوچکخان جنگلی که بخشی از آن را در آخرین نامه او متذکر شدم، روشن کننده خواستهای میرزا و اهداف نهضت جنگل است. در این میان ترسیم چهار هدف "اخراج نیروهای بیگانه، رفع بیعدالتی، مبارزه با خودکامگی و استبداد و برقراری دولتی مردمی" برای نهضت جنگل، نشان دهنده آرمان بزرگ او بود.
علاوه بر آنچه ذکر شد، سایر خواسته مهم میرزا کوچکخان جنگلی عبارتاند از:
۱. تلاش به منظور قانون گذاری از محتوای منابع دینی مبتنی بر نیاز زمان؛
۲. تعیین هدف خدمت به اسلام و ایران برای هیئت اتحاد اسلام؛
۳. تلاش به منظور تبدیل مطالبات عدالت خواهانه و آزادی طلبانه به خواست عمومی؛
۴. سازماندهی و مشارکت در حرکت جمعی برای اهداف مشروطه خواهی در ایران؛
۵. هدف گذاری سیاسی در مواجهه با استبداد داخلی و مقابله نظامی با استعمار خارجی؛
۶. حمایت از مردم استانها و مردم آسیب دیده در دوران تحمیل قحطی بزرگ به ایران؛
۷. نفی رسمی سیاست استعماری و اشغالگری انگلیس و روسیه تزاری و مخالفت با معاهده ها و قراردادهای خارجی؛
۸. تاکید بر تساوی حقوق انسانی و قومی در حکومت موقت و دفاع از جان و مال مردم؛
۹. تعهد به حفظ یکپارچگی ایران و حفظ شعائر دینی و ملی در اعلاميهی «فرياد ملت مظلوم ايران از حلقوم فدائيان جنگل»؛
۱۰. اهمیت حفظ شعائر اسلامی در حکومت موقت؛
۱۱. تاکید بر انقلاب سرخ - مقابله عدالتخواهانه و مسلحانه - با استبداد و استعمار.
♻️ یافته راهبردی
رد کردن پیشنهاد نماینده انگلیس برای تشکیل حکومت ملی، تحت پرچم بریتانیا و کنجاندن اصول اسلامی در مستندات نهضت جنگل، نشان دهنده آرمان بزرگ میرزا کوچکخان جنگلی به عنوان یک مبارز انقلابی و عدالت طلب بود. بنابراین او به دنبال مقابله همزمان با اشغالگری و استعمار خارجی انگلیس و روس و مقابله با شکلگیری استبداد رضاخانی در کوتاه مدت را دنبال میکرد.
اما رویکرد اصلی نهضت جنگل در میان مدت "ترکیب اسلامیت و ایرانیت" و دستیابی به "تشکیل حکومت اسلامی - ایرانی" به عنوان مهمترین آرمان میرزا کوچکخان جنگلی بود.
ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱ه.ش و روز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی٪
💎 کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ
🔅 @Rahnegar
⭕️ خون شیراز و ایذه با زاهدان فرقی می کند؟!
◾️ در ریخته شدن خون بی گناه نزد خداوند فرقی بین سنی و شیعه، زاهدان و ایذه نیست.
پس چرا برای یکی #ایران_تسلیت شکل می گیرد و پیامهای مقامات سیاسی و مذهبی صادر میشود و برای دیگری نه؟!
فرق ایندو در رنگ خون شان نیست در شکل و معنای حادثه است: الهائشات یا الغارات؟!
◽️ الهائشات، فتنه ها و نا آرامی هایی است که کسی در آن کشته یا زخمی می شود بدون اینکه قاتلش معلوم باشد.۱
اینجا باید دیه از بیت المال پرداخت شود.۲ و از خانواده دلجوئی شود.
◾️ الغارات، عملیاتهای تروریستی واضح و کشتن مردم بی گناه است. مثل آنچه گروه سفیان غامدی به دستور معاویه با شهر انبار کرد.
امیرالمومنین(ع) درباره اش خطبه خواند۳ و از جمله فرمود: "کار را بر دوش همدیگر انداختید و یکدیگر را تنها و بی یاور گذاشتید تا اینکه دشمن غافلگیرانه از هرسو برشما تاخت(حتی شُنَّت علیکم الغارات)".
◽️ وقتی علی(ع) در مسجد فراخوان صفین می داد، اربد از بنی فزاره بر امام اعتراض تند کرد. جمعی از مردم بر او شوریدند. در فرار با لگد و ضربات مردم کشته شد و قاتلش معلوم نبود. امیرالمومنین اورا کشته غوغا خواند و دیه اش را از بیت المال داد.۴
◾️ اما حضرت برای زنان مسلمان و ذمیِ انبار که در غارات سفیان غامدی غارت شدند خطبه خواند و فرمود:
"باخبر شدم مردانشان بر زن مسلمان و زنی دیگر که در پناه اسلام به سر می برده، هجوم آورده و خلخال و دستبند و گردنبند و گوشواره آنها را به غارت برده اند و آن بیچاره در برابر مهاجم جز گریه و التماس وسیله ای برای دفاع از خود نداشته... اگر پس از این رویداد مسلمانی از غصه بمیرد نکوهشی بر او نباشد بلکه نزد من جای آن هست که از غصه جان دهد".۵
این به مثابه همان پیام مقامات و اعلام تسلیت یا عزای عمومی امروز است!
◽️ جمعه زاهدان، نمونه الهائشات بود!
رهبر انقلاب با کشته های بی گناه آن روز همان مواجهه را کرد: دلجوئی و دیه!
در عهدنامه مالک اشتر، حضرت حکم هردو صورت قتل عمد و خطای کارگزار و والی خود را بیان کرده:
- "نه من در قتل عمد عذری نزد خدا دارم و نه تو؛ چرا که کیفر آن کشتن قاتل است"
- "اگر گرفتار قتل خطایی شدی و تازیانه یا شمشیر و یا دستت در مجازات کردن کسی افراط کرد... مبادا کبر و نخوت حکومت تو موجب شود که حق صاحبان خون را به آنان نپردازی"۶
برای زاهدان هم دستور بررسی برای تطبیق این دو داده شد.
◾️ شیراز و ایذه و اصفهان اما نمونه آشکار الغارات است؛ چنانچه آرمان عزیز و سید روح الله و...!
در اینجا که بطور واضح تروریست ها جان بی گناهان بی پناه را می گیرند؛ اگر علی(ع) هم بود، خطبه۲۷ می خواند و بیانیه می داد! تاسف و تسلیت عمومی را روا می داشت.
نه چون این خون رنگین تر است، چون کشته شدن در عملیات تروریستی (الغارات) با کشته شدن در یک آشوب خیابانی (الهائشات) دو صورت اجتماعی متفاوت و هرکدام اثر و بار حقوقی خود را دارد.
...............................
۱.تهذیب الاحکام ج۱۰ص۲۰۳/ ملاذالاخیار ج۱۶ص۴۲۳
۲.ریاض المسائل ج۱۶ص۲۸۶/ جواهر الکلام ج۴۲ص۲۳۴
۳.نهج البلاغه خطبه۲۷
۴.وقعه صفین ص۹۴و۹۵
۵.نهج البلاغه خطبه۲۷
۶.نهج البلاغه نامه۵۳
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۱/۸/۲۶
☑️ @m_ghanbarian
✍️ زینب کبری اسوهای برآمده از دل اساطیر
💠 رسالت تاریخی
حضرت زینب سلام الله علیه پس از واقعه عاشورا و در راستای ساماندهی و مدیریت امور مادی و معنوی جامعه انسانی، ماموریت و پیام آوری منحصر به فرد و متعهدانه را عملیاتی کرد. این رسالت برای ایفای نقش تاریخی حضرت، متأثر از گزارهها، راهبردهای اعمالی، دستاوردهای مدیریتی و یافتههای راهبردی به شرح زیر است:
❇️ گزارههای راهبردی
مهمترین گزارههای راهبردی قابل توجه در سلوک فرهنگی حضرت زینب سلام الله برای مخاطبان حاضر در همان عصر و ناظر در تاریخ آینده، عبارت اند از:
۱. وجه دینی یا رسالت اسلامی- معنوی:
برخورداری از شأن هدایتگری حضرت زینب (س) ایجاب میکرد که در مقام تکلیف الهی خود، از سیاست تعلیمی برای عمق بخشی به معارف اعتقادی در مخاطبان حاضر و ناظر تاریخی استفاده نماید.
۲. وجه حماسی یا رسالت تبلیغی - سیاسی:
برخورداری حضرت زینب (س) از شأن انتصاب به روایتگری اهلالبیت ایجاب میکرد که در مقام تکلیفالهی خود از سیاست تبیینی برای رویارویی عزتمندانه مردم با اسلام انحرافی بنیامیه و مشابه تاریخی آن، استفاده نمایند.
۳. وجه فطری یا رسالت انسانی - عاطفی:
ماهیت زن بودگی حضرت زینب (س) ایجاب میکرد در مقام ایفای وظیفه دختری، خواهری، همسری، مادری و دیگر نسبتها، از سیاست تعاملی مبتنی بر سرشت نرم خو و لطافت انسانی برای حفظ نسل پیامبر در آینده استفاده نماید.
✳️ راهبردهای اعمالی
مهمترین راهبردهای اجرا شده حضرت زینب سلام الله علیه در مسیر ایفای نقش خود عبارت اند از:
۱. راهبرد تسکینی - ترمیمی: حضرت از این راهبرد برای هدف کاهش آلام و رنجهای جسمی و بازپروری آسیبهای روحی و روانی بازماندگان واقعه عاشورا و حوادثه مشابه در زیست مومنانه استفاده کردند.
۲. راهبرد تبینی - تحلیلی: حضرت از این راهبرد برای تفسیر درست اسلام ناب و تأویل اصول زیرساختی و قواعد اجتماعی آن برای مخاطبان حاضر و ناظر در تاریخ استفاده کردند.
۳. راهبرد تقریری - ترجیحی: حضرت از این راهبرد برای ارائه قرائت صحیح و دارای رجحان از سبک زندگی فرهنگی اجتماعی اسلامی، قابل الگوپذیری برای انسان و تاریخ استفاده کردند.
۴. راهبرد تهیجی - ترغیبی: حضرت از این راهبرد برای بیدارسازی و مقاومت در برابر استکبار و استبداد اموی و انحرافات سیاسی مشابه تاریخی استفاده کردند.
۵. راهبرد تنذیری - تنبیهی: حضرت از این راهبرد برای جلوگیری از تثبت تحریفات اعتقادی و مقابله با تحریف گران استفاده کردند.
۶. راهبرد تخریبی - تحقیری: حضرت از این راهبرد برای رسوایی حکام جور و بی اعتباری مدل حکمرانی جبارانه استفاده کردند.
🌐 دستاوردهای مدیریتی
مدیریت موثر و الهام بخش حضرت زینب سلام الله علیها حاکی از آن است که ایشان با استفاده از راهبردهای پیش گفته به دنبال "تبدیل فاجعه عاشورا به کانون عبرت گیری بیدارگرانه برای جامعه و تاریخ" از یک سو و "پیام آوری عزتمندانه برای همه آزادگان" از سوی دیگر بوده است. مهمترین دستاوردهای این مدیریت موثر عبارت است از:
۱. اعمال مدیریت روشمند بحران در شرایط سخت پس از حادثه عاشورا؛
۲. تلاش به منظور دفع بحران انحرافات اعتقادی - معنوی از مبانی اسلامی؛
۳. تلاش به منظور دفع بحران تحریف و جابجایی در الگوهای مرجع نبوی و علوی با مدل سقیفی و اموی؛
۴. تلاش به منظور رفع بحران هویت ناشی از توسعه ناهنجاری های اخلاقی - انسانی؛
۵. تلاش به منظور رفع بحران روحی - روانی همراهان، در اثر فقدان امام حسین (ع) و یارانش؛
۶. تلاش برای تبدیل فاجعه تلخ و تألم آور عاشورا به نهضت الگو شونده، حماسه ماندگار، شکیل و شایسته (ما رأیتُ الّا جمیلاً).
♻️ یافته راهبردی
مهمترین دستاورد انتخاب نقش درست حماسی دستاورد توسط پیام رسان نهضت عظیم عاشورا، "افق گشایی حکمیانه برای زیست مومنانه" است.
🔅مهمترین شواهد و قرائن این افق گشایی برای آینده عبارت است از:
یکم. تبدیل تهدید وجودی اسلام نبوی از سوی اسلام اموی، به فرصت حیات بخشی با رویکرد هوشمندانه؛
دوم. پرستاری حضرت از وجود نحیف شده اسلام توسط جریان تحریف و انحراف، با رویکردی عزتمندانه؛
سوم. تبدیل قصه پر غصه عاشورا به مسئله دائمی در حیات جامعه اسلامی و انسانی با رویکردی حماسی.
🔸بر اساس منطق مذکور، حضرت زینب (س) اسوهای واقعی و فاخر در میان اسطورههای تخیلی و افسانههای تاریخی است که با تکیه بر نقش مراقبت خواهرانه و پرستاری مادرانه، بقاء اصل رسالت و ولایت و تداوم نسل نبوت و امامت را در بازماندگان حادثه عاشورا تضمین کرد.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ه.ش/ مصادف با ۵ جمادی الاول ۱۴۴۴ه.ق روز میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار۰٪
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
💠 بخش پنجم. محرک - پیشرانها (چرایی ناآرامیهای اجتماعی)
🔸منظور از محرک - پیشرانها مجموع علل و عوامل درونی و بیرونی تأثیرگذار در تحولات اجتماعی هستند که نقش ایجاد کننده و پیشبرنده دارند. بنابراین محرک - پیشرانها بستر خوبی برای ریشهیابی، ماهیتشناسی و درک شاکله پدیدههای اجتماعی هستند.
🔻 از نظر صاحب این قلم مهمترین محرک - پیشرانهای ناآرامیهای اجتماعی پاییز ۱۴۰۱ که مبدأ ایجاد و توسعه حوادث دو ماه اخیر در کشور بودند عبارتاند از:
🔅 ۱. ترکیب و تجمیع مسائل معیشتی و اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی؛
🔅 ۲. تغییر کاربری فضای مجازی از ابزار تبادل و تعامل به عامل و کنشگر امنیتی؛
🔅 ۳. تودهای شدن رسانههای اجتماعی و جاماندگی جامعه انقلابی از کنشگری مؤثر در فضای مجازی؛
🔅 ۴. شیپور سوگواری و سیاه نمایی سلیبریتیهای متمول و خانه به دوش در گوش مخاطبان شبکههای اجتماعی؛
🔅 ۵. افزایش سطح تحریک پذیری و کاهش سطح تحمل ناپذیری آحاد جامعه؛
🔅 ۶. تنزلزل اخلاق انسانی در اثر افزایش کمی و کیفی ناهنجاریهای فرهنگی؛
🔅 ۷. فروکاستی عقلانیت اجتماعی و میدان داری افراد دونمایه، در غیاب اهل فضل؛
🔅 ۸. درهم آمیختگی ماهیت ظالم و مظلوم، غارتگر و غارت زده و جلاد و شهید؛
🔅 ۹. فرصت سازی برای راهزنی و انتقام گیری ارازل و اوباش اجارهای از نهادهای انتظامی و امنیتی؛
🔅 ۱۰. الگوسازی از افراد و جریانهای حاشیه نشین عرصه اجتماع و سیاست؛
🔅 ۱۱. رویاهای بر باد رفته مهاجران سیاسی و امنیتی در غرب؛
🔅 ۱۲. کلنگیسازی ذهن مردم، از طریق وارد کردن زخمهای پیدرپی مثل: زخم دختران، زخم شریف، زخم اوین و زخم اقوام؛
🔅 ۱۳. افزایش سطح اعتبار رسانههای غیرخودی و کاهش سطح اعتبار رسانههای خودی؛
🔅 ۱۴. معماری کردن ذهن تینیجرها در فضای مجازی اعم سوژهیابی و سوژهسازی؛
🔅 ۱۵. ترکیب عناصر فردیت، قومیت و جنسیت در قائلههای اجتماعی منتهی به اغتشاشات اجتماعی.
♻️ یافته راهبردی
ترکیب و تجمیع محرک - پیشرانها، نشان دهنده وجود طرح جامع و راهبردی از سوی دشمنان و حریفان خارجی و عقبههای آنها در داخل بر علیه مردم ایران است. به همین سبب شاهد همآوایی، هماهنگی و همکاری تمامی جریانهای سیاسی و امنیتی از منتهاالیه چپ کیشان تا منتهاالیه راست اندیشان در ناآرامیها و اغتشاشات اجتماعی پاییز ۱۴۰۱ در غالب یک "جنگ ترکیبی تمام عیار" هستیم.
ادامه دارد...
✍️/احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۲۶ آبانماه ۱۴۰۱ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
# محرک_پیشران_ناارامیها_اجتماعی
#فضای_مجازی_مسائل_معیشتی
#سلبیریتیها_سیاهنمایی_تحریکپذیری
#تزلزل_اخلاق_عقلانیت_جلاد_شهید
#کلنگیسازی_ذهنی_جنگ_ترکیبی
🔻 اقدامات میرزا؛ رویکرد میدانی نهضت جنگل
بررسی اصول رویکرد عملیاتی نهضت جنگل و فعالیتهای میدانی میرزا کوچکخان جنگلی در مقاطع مختلف نشان میدهد که پایداری عزتمندانه در برابر استعمارگران خارجی و استبداد داخلی، زمینه سازی برای انسجام اجتماعی ایران، ساختارسازی حکمرانی موقت با ماهیت جمهوری و اسلامی بود.
علاوه بر آنچه ذکر شد، سایر اقدامات میدانی مهم میرزا کوچکخان جنگلی عبارتاند از:
🔸۱. عضویت در صفوف آزادی خواهان مشروطه؛
🔸۲. هجرت مجاهدانه از رشت به قزوین و تا تهران برعلیه استبداد محمدعلی شاه؛
🔸۳. عضو کانون مرکزی مجلس اتحاد در دوره مشروطیت؛
🔸۴. عضو مؤثّر و هدایتگر برای هیئت اتحاد اسلام در رشت؛
🔸۵. تشکیل گروه فدائيان، برای مبارزه با اشغالگری انگلیس و روسیه تزاری؛
🔸۶. مدیریت موفق امور معیشتی مردم استان گیلان و مازندران در دوره قحطی بزرگ در ایران؛
🔸۷. ایجاد سازوکارهای حکمرانی موقت در ابعاد سیاسی، نظامی و اقتصادی در روستای کسما و فومنات؛
🔸۸. تشکیل دولت موقت شمال کشور در دوره بحران دولت ملی در سراسر مناطق ایران و دوره اشغال؛
🔸۹. نفی رسمی حکومت سلطنت از طریق اعلام رسمی حكومت موقت جمهوری (اسلامی - مردمی) در رشت؛
🔸۱۰. ارائه کمک مومنانه و انسانی به مردم تهران، همدان و سایر شهرهای ایران در دوران قحطی بزرگ؛
🔸۱۱. اتخاذ رویکرد انقلابی با تکیه بر کلید واژه "صدر شورای انقلابی جمهوری ایران" در مکاتبه های رسمی؛
🔸۱۲. تقویت ساختار مقاومت از طریق تبدیل هیئت اتحاد اسلام به کمیته اتحاد اسلام و تبدیل کمیته اتحاد اسلام به نهضت جنگل.
♻️ یافته راهبردی
اندیشه سیاسی میراز کوچکخان جنگلی در نهضت جنگل بازتاب داشتههای بنیادین اعتقادی، خواستههای آزادیخواهانه و اقدامات عدالتطلبانه او در میدان عمل است. به همین سبب نهضت جنگل یکی از "قیامهای انقلابی و نهضتهای پنجگانه اسلامی" برای نقش آفرینی تمدنی در ژئوپلیتیک ایرانیان است. بنابراین:
🔅۱. معارف متکی بر تربیت دینی و تجربه سیاسی میرزا کوچک در جنبش مشروطه، منجر به شکلگیری مدل کوچکی از سیاستورزی و حکمرانی محلی توسط میرزا کوچکخان و نهضت جنگل در ایران شد.
🔅۲. میرزا کوچکخان جنگلی همزمان در دو جبههی؛ مقابله سخت میدانی با استعمار انگلیس و مقاومت در برابر استبداد رضاخانی از یک سو و مواجهه نرم نظری با ایدئولوژی سوسیالیستی روسیه و رویارویی با محافل انحرافی و تحریفگر در درون نهضت جنگل، درگیر بود.
🔅۳. اهمیت اقدامات میرزا کوچک را میتوان در رویکردهای سیاسی متعهدانه علما و اندیشمندان اسلامی دید که در سالهای پس از قیام میرزا، از تجربیات الگوی حکمرانی دینی موقت جنگل به عنوان حلقه میانی نهضت مشروطیت و تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منتهی به انقلاب اسلامی استفاده نمودند.
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ه.ش و ایام شهادت میرزا کوچک خان جنگلی٪
💎 کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ
🔅 @Rahnegar
📌 سخنان مهم آقای کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تبیین پشت پرده امنیتی آشوبهای اخیر
▪️ما پیروزیهای بسیار بزرگی در این آشوبها بدست آوردیم
مهمترین تبیین در باره این اغتشاشات را رهبری در دانشگاه افسری ارائه کردند و فرمودند این اتفاق خلق الساعه نبود
▪️از حداقل شش هفت سال قبل ۴۹کشور توافق کردند برای براندازی ج.ا.ا دو کشور ترکیه و امارات از دو سال قبل از این ائتلاف کناره گیری کردند
▪️۴۷سرویس جاسوس از کشورهای امریکا، انگلیس، فرانسه، اسرائیل، آل سعود، اسپانیا، مصر، اردن و... در این کار ستاد تشکیل داده و این جنگ ترکیبی را طراحی کردند.
▪️در زمان روحانی زیرساختهای براندازی آماده شد و قرار بود همان زمان عملیاتی شود که به علت کرونا برنامه هایشان بهم ریخت
پنجاه درصد توان دشمن در فضای مجازی سازماندهی شده بود
▪️یکی از گسلهای جامعه ما حجاب است. دشمن این گسل را انتخاب کرد. یکی دیگر از گسلها احزاب بود اکثر سران فتنه 88 نیز به نفع این اغتشاش هم موضع گیری کردند. گسلهای قومی و مذهبی از دیگر موارد مورد استفاده این جنگ ترکیبی بود.
▪️ در جنگ ترکیبی به سمت دلار رفتند در حالیکه مسئولین می گفتند ما به اندازه کافی دلار به ابزار تزریق کرده ایم.ز
در طی شصت روز آمار حضور اغشتشاگران در خیابان 500 هزار نفر روز بوده استیعنی اگر یک نفر ده بار هم آمده در آمار وارد شده. اوج این حضور در یک روز ۴۵هزار نفر بود
▪️ گفتند نمادهای حاکمتی باید سقوط کند. یکی از نمادها مشهد است. قرار بود برای یکی از سران قوا در مشهد حادثه هفت تیر ۶۰تکرار شود
▪️ آخرین مرحله هم ورود پنتاگون بود. در سال 88 هم نقشه همین بود. مرحوم فیروز آبادی در سال ۸۸ در کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت خاتمی در فتنه ۸۸با فرمانده ناتو دیدار داشت و از آنها خواستند کار ما در داخل که جلو رفت شما وارد شوید
▪️ جنگ شناختی یکی دیگر از ابعاد این جنگ ترکیبی بود. اینها مدتها القاء می کردند در این 40 سال کاری صورت نگرفته است.
▪️اکثر دستگیرشدگان یک یا دو شب نگهداری شدند بعد با تعهد والدین آزاد شدند. اما از میان بازدشتیهای هدفمند که ادامه هم دارد ۱۸٪ آنها آموزش دیده اند. تمام این ارتباطات بدست آمده که به عنوان مستندات بیانیه دو دستگاه اطلاعاتی در آینده منتشر می شود.
▪️ 70% دستگیر شدگان دیپلم و زیر دیپلم بوده اند. 67% اهل شرب خمر بوده اند. از این شاربان خمر 47% دائم الخمر بودند. اکثر اینها معتاد به موارد مخدر گل بودند. درصدی از زنان بازداشت شده اهل فحشا بودند. همانکس که خودکشی کرد یکی از همین افراد بود. 80% اینها خارج از کشور را بهشت می دانند.
▪️ خانم مولا وردی معاون روحانی طرحی داشت و می خواست فاحشه ها را بیمه کند
▪️ دولت عراق نزدیکترین دولتها به ایران است. ما سه خواسته ازدولت عراق داشتیم اول اخراج کل کومله و دمکرات از کردستان عراق دوم تحویل کسانی که در ترورها دست داشتند سوم استقرار دولت عراق در مرزها. عراق آنها را پذیرفت
▪️ یکی از مسئولان کومله با دو بچه اش به محل جلسه آمده بود آن مقر را نزدیم .مسئولین نظامی می گفتند ما نوک خودکار را روی نقشه می گذاشتیم و همان هدف را روی زمین می زدیم
▪️با باز شدن مسیر بوکمال ، راه زمینی ما تا سوریه و حزب الله و دریای مدیترانه باز شد. تحولات منطقه بعد از این آشوبها شدت می گیرد. و همه چیز را آماده کرده و پای کار برده ایم
▪️دستگاه اطلاعاتی ما از این طرح مطلع شد و در سند امنیتی ۴۰۱ برای مقابله با این طرح آماده شدیم و به ۵۰درصد از استعداد و توان دشمن ضربه زدیم
▪️ در آینه در داخل و خارج تحولاتی رخ خواهد داد. دشمن در عناصر رسانه ای خود تجدید نظر می کند. ما هنوز کارهای بین المللی خود را شروع نکرده ایم. ما دستمان برای هزینه دادن امریکا، انگلیس و فرانسه خیلی باز است.
▪️هر گرهی که دولتهای قبل زدند این دولت یکی بعد از دیگری در حال باز کردن آن است
▪️عده ای در زمان روحانی بدون گزینش در آموزش و پرورش نفوذ داده شدند. معلمهایی که دانش آموزان را تحریک کردند همه شناسائی شدند.
▪️ مظلومیت بسیج در این آشوب این بود که دست خالی به میدان رفت
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش
https://eitaa.com/asatid_enghelabi
http://sapp.ir/asatid_enghelabi
💠 بخش ششم. گونهشناسی اعتراض (از رویکرد فعالانه تا رویکرد منفعلانه)
🔸 لازمه فهم ماهیت اعتراض و معترضان در ناآرامی اجتماعی پاییز ۱۴۰۱ نیازمند شناخت و دستهبندی این ناآرامیها در ذیل انواع اعتراض اجتماعی است. با این دستهبندی امکان درک درست از علت وقوع نارضایتی فراهم میشود.
با توجه بهخواستگاه اعتراضات اجتماعی یا خواستههای معترضان، میتوان گونههای اعتراضی را در ذیل دو رویکرد فعالانه و رویکرد منفعلانه به شرح زیر سازماندهی نمود:
الف) رویکرد اعتراضی فعالانه
منظور از اعتراض فعالانه، رویکردی است که در آن عامل اعتراض کننده به دنبال آن است تا موانع پیشروندگی را رفع کند و شرایط را برای پیشبرندگی خود یا جامعه فراهم نماید. بنابراین اعتراض فعالانه باعث تسهیل همنوایی، همراهی، همگامی و همبختی در فرآیند اجتماعی شدن است. مهمترین گونههای اعتراض فعال عبارتاند از:
۱. اعتراض حقطلبانه؛ اعتراضی که در آن معترض یا معترضان در پی احقاق حقوق الهی، اجتماعی، انسانی و فردی هستند.
۲. اعتراض عالمانه؛ رویکرد اعتراضی که ناشی از فهم یک انحراف در مسیر زیست اجتماعی یا انسانی است.
۳. اعتراض مشفقانه؛ اعتراضی که به منظور تقویت یا تسریع در مسیر تعالی جامعه و انسان صورت میگیرد.
۴. اعتراض مصلحانه؛ اعتراضی که به منظور رفع موانع مسیر تعالی جامعه، تاریخ و انسان صورت میگیرد.
۵. اعتراض منصفانه؛ اعتراضی که ناشی از رویکرد انتقادی به فرآیندهای اجتماعی و انسانی دارد و در آن معترض یا معترضین ضمن برجسته سازی قوتها و استفاده از فرصتها، به دنبال دفع تهدیدها و رفع ضعفها هستند.
ب) رویکرد اعتراضی منفعلانه
منظور از اعتراض مفعالانه، رویکردی است که در آن عامل اعتراض کننده به دنبال آن است تا با استفاده از همه حالات و رفتارهای سلبی نارضایتی و یا بیتفاوتی خود را از فرآیندهای موجود اعلام نماید. انفعال میتواند باعث انزوا، کنارگیری، مانعتراشی و حتی تخریب در فرآیندهای اجتماعی شود. مهمترین گونههای اعتراض منفعل عبارتاند از:
۱. اعتراض جاهلانه؛ اعتراضی که منشأ و مبدأ اصلی آن معترض یا معترضان از ماهیت اعتراض خود یا علت وقوع آن بیاطلاع هستند. در اینجا معمولا معترضان تحت تاثیر یک پدیده شگفتیساز و یا شخصت مشهور در اعتراض شرکت میکنند.
۲. اعتراض سفیحانه؛ اعتراضی که ناشی از حماقت، کم فهمی از موضوع یا شخص و جامعه هدف اعتراض و یا اثرپذیذی ناشیانه معترض یا معترضان از سایرین است.
۳. اعتراض لجوجانه؛ اعتراضی که ناشی از خصوصیات ناپسند ذاتی و ریشهدار و یا محصول یکدندگی خودسرانه و ستیزهجویانه معترض یا معترضان با موضوع، شخص و یا جامعه هدف اعتراض است.
۴. اعتراض ظالمانه؛ در این گونه از اعتراضها، هدف ضایع کردن حقوق دیگران و یا به یغما بردن سرمایه و منابع جامعه و کشور هدف اعتراض میباشد.
۵. اعتراض خبیثانه؛ اینگونه از اعتراضها، محصول وجود بدطینتی، بدمنشی و یا نیت عامدانه و خلقیات بدخواهانه معترض یا معترضان با شخص، موضوع یا جامعه هدف اعتراض است.
۶. اعتراض معاندانه؛ گونهای از اعتراض است که محصول دشمنی ذاتی و ریشهدار معارض یا معارضان با شخصیتها، جامعه و یا ساختار حکمرانی هدف تهاجم است.
♻️ یافته راهبردی
متأسفانه به دلیل تأثیرپذیری جامعه از "تئوری جنگ ترکیبی تمام عیار" به ویژه محرک - پیشرانها مطرح شده در بخش قبل به طور خاص؛ تبدیل فضای مجازی به کنشگر امنیتی، تاثیر پذیری از رسانههای غیرخودی، تغییر در سبک زندگی و تغییر در الگوهای مرجع بیمایه و میانمایه، شاهد برتری محسوس جلوههای اعتراضی رویکرد منفعلانه بر رویکرد فعالانه بودیم به گونهای که در ناآرامیهای اجتماعی اخیر، استفاده از ادبیات سخیف و شرمآور در بخشی از محیطهای دانشگاهی رایج شد.
با این وجود؛ از آنجا که از منظر تاریخی و انسان شناسی جامعه ایران به دلیل برخوداری از سبقه تمدنی؛ همواره یک جامعه زنده، پویا و فعال بوده است، به همین سبب مطالبهگری انتقادی بخش اجتناب ناپذیر ایرانیان در سیر تمدن خواهی و تمدن آرایی آنان محسوب میشود. بدهی است که در صورت عبور جامعه فرهیخته از رویکرد منفعلانه به رویکرد فعالانه اعتراضی، امکان اصلاح چالشها و تبدیل آن به فرصتهای نوین وجود دارد.
ادامه دارد...
✍️/احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۱ آذرماه ۱۴۰۱ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnega
✍️ بررسی اندیشه سیاسی میرزا کوچک خان جنگلی و نقش نهضت جنگل در ژئوپلیتیک ایران
💠 بررسی محتوای آخرین نامه ميرزا کوچک خان جنگلی که در تاریخ ۵ آبان ۱۳۰۰ - حدود ۳۶ روز قبل از شهادت - نوشته شده است، دریچه مناسب برای شناخت او به عنوان یکی از مهمترین مبارزان معاصر ایران است.
به نظر میرسد جملهی: "...البته بعد از محو ما خواهند فهمید، که بودهایم و چه خواستهایم و چه کردهایم..." مهمترین دغدغه تاریخی و "دال مرکزی اندیشه میرزا کوچکخان" است که روشن کننده برخی از ویژگیهای بینش اعتقادی، منش انسانی و کنش سیاسی میرزا و نهضت جنگل عبارتند از:
🔻 داشتههای میرزا کوچک؛ شناخت شناسی نهضت جنگل
بررسی زیست فردی، اجتماعی و سیاسی میرزا کوچکخان جنگلی در برگیرنده گزارههای زیر است:
🔸۱. میرزا یونس استاد سرایی فرزند میرزا بزرگ بچه محلهی استاد سرای رشت است.
🔸۲.او در خانواده متوسط و طالب علوم دینی و تربیت یافته اسلامی متولد شد.
🔸۳.میرزا در مسجد جامع رشت و در مدرسه محمودیه منطقه سرچشمه تهران علوم دینی را تحصیل کرد.
🔸۴. او دارای شخصیتی با فضائل اخلاقی ذاتی و مومن به اصول اخلاقی اکتسابی بود.
🔸۵. میرزا انسانی محبوب، محجوب و صریح الهجه بود.
🔸۶. او انسانی رنج کشیده بود و آشنایی عمیق با درد و رنج مردم داشت.
🔸۷. ذهن میراز و شخصیت سیاسی او در فرآیند نهضت مشروطیت و متاثر از قیام آزادیخواهان، قوام یافت.
🔸۸. در جنگ سه روزه منتهی به فتح قزوین با مشروطه خواهان همراهی و همگامی داشت.
🔸۹. میرزا مؤسس و رهبر اتحاد اسلام، کمیته اتحاد اسلام، نهضت جنگل و بنیانگزارن نخستن جمهوری در ایران بود.
🔸۱۰. میرزا ضمن آرمانگرایی و پیشگامی در مبارزه انقلابی - اسلامی، مقاوم، سازش ناپذیر و حماسی بود.
♻️ یافته راهبردی
تاریخ معاصر ایران شاهد شکلگیری "پنج نهضت در پنج کانون اصلی ژئوپلیتیکی ایران یعنی: کرانه خلیج فارس، کرانه دریایی خزر، کرانه مرز شرقی، کرانه مرز شمال غربی و مرکز ایران" است. این پنج نهضت عبارتند از:
🔅 ۱. نهضت دلیران تنگستان به رهبری رئیسعلی دلاواری در جنوب ایران که با شهادت او در ۱۷ شهریور ۱۲۹۴ پایان یافت.
🔅 ۲. نهضت آزادیخواهان به رهبری شیخ محمد خیابانی در غرب ایران، که با شهادت او در ۲۲ شهریور ۱۲۹۲ پایان یافت.
🔅 ۳. قیام کلنل پسیان در شرق ایران که با شهادت او در ۹ مهر ۱۳۰۰ به پایان رسید.
🔅 ۴.نهضت جنگل به رهبری میرزا کوچک جنگلی در شمال ایران، که با جداکردن سر او از تنش و ارسال آن برای رضا میر پنج در ۱۱ آذر ۱۳۰۰ خاتمه یافت.
🔅 ۵. نهضت فدائیان اسلام به رهبری سید مجتبی نواب صفوی در مرکز ایران، که با شهادت او در ۲۷ دی ۱۳۳۴ به پایان رسید.
ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱ه.ش و روز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی٪
💎 کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ
🔅 @Rahnegar
با سلام خدمت همراهان عزیز
با توجه به حذف کانال قبلی #راه_نگار در ایتا، این کانال به روز رسانی و فعال شده است.
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱ه.ش٪
💎 کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ
🔅 @Rahnegar
🔻 خواستههای میرزا؛ رویکرد نهضت جنگل
بررسی اصول اعلامی نهضت جنگل و محتوای گفتمان و رفتار میرزا کوچکخان جنگلی که بخشی از آن را در آخرین نامه او متذکر شدم، روشن کننده خواستهای میرزا و اهداف نهضت جنگل است. در این میان ترسیم چهار هدف "اخراج نیروهای بیگانه، رفع بیعدالتی، مبارزه با خودکامگی و استبداد و برقراری دولتی مردمی" برای نهضت جنگل، نشان دهنده آرمان بزرگ او بود.
علاوه بر آنچه ذکر شد، سایر خواسته مهم میرزا کوچکخان جنگلی عبارتاند از:
۱. تلاش به منظور قانون گذاری از محتوای منابع دینی مبتنی بر نیاز زمان؛
۲. تعیین هدف خدمت به اسلام و ایران برای هیئت اتحاد اسلام؛
۳. تلاش به منظور تبدیل مطالبات عدالت خواهانه و آزادی طلبانه به خواست عمومی؛
۴. سازماندهی و مشارکت در حرکت جمعی برای اهداف مشروطه خواهی در ایران؛
۵. هدف گذاری سیاسی در مواجهه با استبداد داخلی و مقابله نظامی با استعمار خارجی؛
۶. حمایت از مردم استانها و مردم آسیب دیده در دوران تحمیل قحطی بزرگ به ایران؛
۷. نفی رسمی سیاست استعماری و اشغالگری انگلیس و روسیه تزاری و مخالفت با معاهده ها و قراردادهای خارجی؛
۸. تاکید بر تساوی حقوق انسانی و قومی در حکومت موقت و دفاع از جان و مال مردم؛
۹. تعهد به حفظ یکپارچگی ایران و حفظ شعائر دینی و ملی در اعلاميهی «فرياد ملت مظلوم ايران از حلقوم فدائيان جنگل»؛
۱۰. اهمیت حفظ شعائر اسلامی در حکومت موقت؛
۱۱. تاکید بر انقلاب سرخ - مقابله عدالتخواهانه و مسلحانه - با استبداد و استعمار.
♻️ یافته راهبردی
رد کردن پیشنهاد نماینده انگلیس برای تشکیل حکومت ملی، تحت پرچم بریتانیا و کنجاندن اصول اسلامی در مستندات نهضت جنگل، نشان دهنده آرمان بزرگ میرزا کوچکخان جنگلی به عنوان یک مبارز انقلابی و عدالت طلب بود. بنابراین او به دنبال مقابله همزمان با اشغالگری و استعمار خارجی انگلیس و روس و مقابله با شکلگیری استبداد رضاخانی در کوتاه مدت را دنبال میکرد.
اما رویکرد اصلی نهضت جنگل در میان مدت "ترکیب اسلامیت و ایرانیت" و دستیابی به "تشکیل حکومت اسلامی - ایرانی" به عنوان مهمترین آرمان میرزا کوچکخان جنگلی بود.
ادامه دارد...
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۱ه.ش و روز شهادت میرزا کوچک خان جنگلی٪
💎 کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ
🔅 @Rahnegar
🔻 اقدامات میرزا؛ رویکرد میدانی نهضت جنگل
بررسی اصول رویکرد عملیاتی نهضت جنگل و فعالیتهای میدانی میرزا کوچکخان جنگلی در مقاطع مختلف نشان میدهد که پایداری عزتمندانه در برابر استعمارگران خارجی و استبداد داخلی، زمینه سازی برای انسجام اجتماعی ایران، ساختارسازی حکمرانی موقت با ماهیت جمهوری و اسلامی بود.
علاوه بر آنچه ذکر شد، سایر اقدامات میدانی مهم میرزا کوچکخان جنگلی عبارتاند از:
🔸۱. عضویت در صفوف آزادی خواهان مشروطه؛
🔸۲. هجرت مجاهدانه از رشت به قزوین و تا تهران برعلیه استبداد محمدعلی شاه؛
🔸۳. عضو کانون مرکزی مجلس اتحاد در دوره مشروطیت؛
🔸۴. عضو مؤثّر و هدایتگر برای هیئت اتحاد اسلام در رشت؛
🔸۵. تشکیل گروه فدائيان، برای مبارزه با اشغالگری انگلیس و روسیه تزاری؛
🔸۶. مدیریت موفق امور معیشتی مردم استان گیلان و مازندران در دوره قحطی بزرگ در ایران؛
🔸۷. ایجاد سازوکارهای حکمرانی موقت در ابعاد سیاسی، نظامی و اقتصادی در روستای کسما و فومنات؛
🔸۸. تشکیل دولت موقت شمال کشور در دوره بحران دولت ملی در سراسر مناطق ایران و دوره اشغال؛
🔸۹. نفی رسمی حکومت سلطنت از طریق اعلام رسمی حكومت موقت جمهوری (اسلامی - مردمی) در رشت؛
🔸۱۰. ارائه کمک مومنانه و انسانی به مردم تهران، همدان و سایر شهرهای ایران در دوران قحطی بزرگ؛
🔸۱۱. اتخاذ رویکرد انقلابی با تکیه بر کلید واژه "صدر شورای انقلابی جمهوری ایران" در مکاتبه های رسمی؛
🔸۱۲. تقویت ساختار مقاومت از طریق تبدیل هیئت اتحاد اسلام به کمیته اتحاد اسلام و تبدیل کمیته اتحاد اسلام به نهضت جنگل.
♻️ یافته راهبردی
اندیشه سیاسی میراز کوچکخان جنگلی در نهضت جنگل بازتاب داشتههای بنیادین اعتقادی، خواستههای آزادیخواهانه و اقدامات عدالتطلبانه او در میدان عمل است. به همین سبب نهضت جنگل یکی از "قیامهای انقلابی و نهضتهای پنجگانه اسلامی" برای نقش آفرینی تمدنی در ژئوپلیتیک ایرانیان است. بنابراین:
🔅۱. معارف متکی بر تربیت دینی و تجربه سیاسی میرزا کوچک در جنبش مشروطه، منجر به شکلگیری مدل کوچکی از سیاستورزی و حکمرانی محلی توسط میرزا کوچکخان و نهضت جنگل در ایران شد.
🔅۲. میرزا کوچکخان جنگلی همزمان در دو جبههی؛ مقابله سخت میدانی با استعمار انگلیس و مقاومت در برابر استبداد رضاخانی از یک سو و مواجهه نرم نظری با ایدئولوژی سوسیالیستی روسیه و رویارویی با محافل انحرافی و تحریفگر در درون نهضت جنگل، درگیر بود.
🔅۳. اهمیت اقدامات میرزا کوچک را میتوان در رویکردهای سیاسی متعهدانه علما و اندیشمندان اسلامی دید که در سالهای پس از قیام میرزا، از تجربیات الگوی حکمرانی دینی موقت جنگل به عنوان حلقه میانی نهضت مشروطیت و تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی منتهی به انقلاب اسلامی استفاده نمودند.
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ه.ش و ایام شهادت میرزا کوچک خان جنگلی٪
💎 کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ
🔅 @Rahnegar