#راه_نگار rahnegar@
✍️ آتش در شهرآشوب لسآنجلس (از روایت تغییرات طبیعی تا مداخلات الهی) ✳️ بخش اول. منطق تحلیل رخداد ل
✍️ آتش در شهرآشوب لسآنجلس (از روایت تغییرات طبیعی تا مداخلات الهی)
✳️ بخش دوم. روایتهای رخداد لسآنجلس
🔻 روایت ۳. معادلات تمدنی
مبتنی بر این روایت که رویکردی میانگرا و بر دوره گذار تمدنی تمرکز دارد. در دوره گذار شرایط جهانی آبستن آمیزهای از تهدیدات ناشی از انحطاط تمدن مسلط و فرصت ناشی از پیدایش و برآمدن تمدن نوین با قابلیتهای بالقوه و ظرفیتهای بالفعل اعم از گفتمان فاخر، سبقه تاریخی، زیرساختهای فرهنگی و دستاوردهای فناورانه برای تمدن سازی است. شواهد و قرائن موجود حکایت از آن است که تمدن غرب به رهبری آمریکا به سبب گسستگی متعدد در شرایط انحطاط و افول قرار دارد. برخی از جلوههای انحطاط تمدن غرب عبارت است از:
🔅۱. کاهش ظرفیتهای ژئوپلیتیکی، به واسطه چالش در مدیریت بحرانها و منازعات جهانی؛
🔅۲. کاهش سرمایه انسانی جوان، اندیشمند و تحول آفرین برای هدایت راهبردی علوم و دانشهای جدید؛
🔅۳. افول اخلاق انسانی، فضیلت اجتماعی و کاهش نقش معنابخشی دینی، ناشی از تضعیف هنجارها و ارزشهای انسانی؛
🔅۴. از خودبیگانگی فرهنگی و شکاف عمیق در مناسبات اقتصادی و سیاسی میان طبقات اجتماعی.
🔸در مجموع واقعیت موجود حکایت از تغییر و تحول جهانی و تضعیف دولت آمریکا به عنوان مدعی اصلی تمدن غرب است قدرتی که برای مدیریت مناسبات تمدنی و منازعات جهانی و حتی مسائل ملی مانند جنگ اکراین، غزه و آتشسوزی لسآنجلس، دچار چالش جدی شده است.
🔻 روایت ۴. مداخلات الهی
مبتنی بر این روایت که رویکردی فرانگر محسوب میشود مسائل امروز آمریکا در دوره تاسیس و توسعه سلطه آن به عنوان یکی از بزرگترین نسلکشیها تاریخ معاصر، ریشه دارد. بگونهای که آمارهای عجیب از کشتار ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون سرخ پوست و سیاه پوست حکایت دارد. این نسلکشی تا دوره معاصر ادامه یافته و اوج آن در عصر حاضر پشتیبانی کامل تسلیحاتی از رژیم صهیونیی برای کشتار گسترده زنان و کودکان فلسطین و غزه است.
از این منظر مهمترین علتالعلل آتشسوزی فراگیر در لسآنجلس، ستیز با سنن الهی از طریق توسعه فساد، جنایت و نسلکشی است. برخی گزاره مرتبط با مداخلات الهی عبارت است از:
🔅۱. آمریکا به عنوان مبدأ و توسعه دهنده بانکداری مبتنی بر نزول، رباخواری و بزرگترین و گستردهترین قمارخانه جهان؛
🔅۲. تکثیر ثروت با استفاده از دلار به عنوان ابزار غارت منابع مالی، تجاری و تحریم علیه آزادگان و محرومان؛
🔅۳. توسعه شهوت از طریق ایجاد و ترویج بزرگترین شبکه ترویج مفاسد و توسعه دهنده مظاهر ناهنجارهای و فحشای اخلاقی؛
🔅۴. توسعه قدرت از طریق اعمال زور و سلطه قاهرانه، علیه سایر کشورها و آزادگان عالم.
🔸واقعیت این است امروز امپراتوری ثروت در آمریکا به تنهایی میراثدار خصوصیاتی اعم از: جنایتپیشگی، ظلم پیشگی، شهوترانی، فسادگری، ثروتاندوزی و طمعکاری است که برخی اقوام در تاریخ بشر به سبب داشتن فقط یکی از آنها عذاب شدند. مبتنی بر سنت الهی کسی که جنایت کند و یا از جانی حمایت کند و نمیتواند از بازتابهای آهِ مظلوم در امان بماند و البته که همه عناصر خلقت و طبیعت مثل آتش، در دایره اراده الهی هستند.
♻️ یافتههای راهبردی
ایالت کالیفورنیا و شهر لسآنجلس به سبب داشتن ساحل زیبا و با وجود شهرک هالیوود و دره سیلیکون، مهمترین ایالت در راهبری سیاسی، اقتصادی، فناورای و هنری و همچنین محل اسکان میلیاردرها و سلبیریتیهای مشهور جهانی است که به سوگولی ایالتها و شهرهای آمریکا تبدیل شده است.
شاید به جرأت بتوان ادعا کرد در طول یک قرن اخیر؛ لسآنجلس یکی از کانونها اصلی و مبدأ رویکرد افراطی در غارت منابع جهانی ثروت، سرکوب و کشتار مردم مستضعف جهان با ابزار قدرت، ترویج عناصر مروج شهوت و توسعه فرهنگ مخرب معنویت در جهان بوده است. بنابراین آتش سوزی در لسآنجلس دارای پیامها، پیامدها و عبرتهای بسیار است. چند پیام عبرتآموز آتشسوزی لسآنجلس عبارت است از:
🔅 ۱. آتش تغییر در زیستار طبیعی لاجرم به زیستار اجتماعی، اقتصادی و سیاسی تسری خواهد یافت.
🔅 ۲. اسطورهای همیشه حاضر سینمای آمریکا و منجیان همواره پیروز هالیوود در هنگامه سوختن رؤیای آمریکایی مثل بخار ناپدید شدند.
۳. خاکستر شهر سوخته لسآنجلس و خرابههای تپه گداخته هالیوود، سوژه مطالعاتی باستانشناسان هزارههای پیشرو خواهد شد.
🔅 ۴. همه عالم محضر خداست حتی طبیعت جنود الهی و رخدادهای آن ابزار اعمال سنت الهی هستند.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/ ۱۲ بهمنماه ۱۴۰۳ه.ش/
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
✍️ اعیاد شعبانیه تجلیگاه؛ فضائل خالق در شمائل مخلوق
اعیاد شعبانیه حکایت پر رمز و راز دمیدن صور حیات از سوی خالق در سرشت خلقت برای معرفی مخلوق صالح است. بنابراین "ماه شعبان تجلیگاه صفات خالق در صورت و سیرت مخلوق" است.
مهمترین مظاهر آن خالق در مرآت این مخلوق، در ماه شعبان عبارتند از:
🍎 سیرت عزتمندانه حسین بن علی (ع)
▫️فضای تربیتی - انسانی حسینی؛ مظهر "تعبد صادقانه" در شاکله "نیت خالصانه" با ماهیت "مقاومت عزتمندانه" است.
▫️زیست اجتماعی - سیاسی حسینی؛ مظهر "عزت جاودانه" در شاکله "غیرت مؤمنانه" است.
▫️حیات مؤمنانه حسینی؛ مظهر "امامت، خلافت، طهارت، مقاومت، رشادت و شهادت" در شاکله "ولایت صالحانه" است.
🍎 سیرت جوانمردانه عباس بن علی (س)
▫️فضای تربیتی - انسانی عباسی؛ مظهر "فداکاری صابرانه" در شاکله "وفاداری صادقانه" با ماهیت "قدرت جوانمردانه" است.
▫️زیست اجتماعی - سیاسی عباسی؛ مظهر "اطاعت عاقلانه" در شاکله "تعبد صالحانه" است.
▫️حیات مؤمنانه عباسی؛ مظهر "بصیرت، فتوت، مروت، شجاعت، فضیلت و کرامت" در شاکله "ادب خردمندانه" است.
🍎 سیرت زاهدانه علی بن حسین (ع)
▫️فضای تربیتی - انسانی سجادی؛ مظهر تبیین "زیست زاهدانه" در شاکله "نیایشهای عارفانه" است.
▫️زیست اجتماعی - سیاسی سجادی؛ مظهر "رویکرد عزتمندانه" در شاکله "روایتگری صادقانه" از نهضت عاشورا است.
▫️حیات مؤمنانه سجادی؛ مظهر "لطافت، اطاعت، عبادت، سخاوت، فصاحت و بلاغت" در شاکله "مناجات خاشعانه" با ماهیت "عبادت خالصانه" است.
🍎 صورت جهان نمای علی بن حسین (ع)
▫️فضای تربیتی - انسانی علیاکبر؛ مظهر تبیین "سیرت نبوی" در شاکله "صورت حسینی" است.
▫️زیست اجتماعی - سیاسی علی اکبر؛ مظهر "پایداری مردانه" در شاکله "فداکاری صادقانه" است.
▫️حیات مؤمنانه علی اکبر؛ مظهر "متانت، شجاعت، سکینت، تربیت، فضیلت و نزاکت" در شاکله "رخسار لطیفانه" است.
🍎 سیرت جهان آرای حجت بن حسن (ع)
▫️فضای تربیتی - انسانی مهدوی؛ مظهر "دادگری عادلانه" در شاکله "حکمرانی صالحانه" است.
▫️زیست اجتماعی - سیاسی مهدوی؛ مظهر شگفت آورترین "انقلاب صالحانه" در شاکله فراگیرترین "حاکمیت حکیمانه" است.
▫️حیات مؤمنانه مهدوی؛ مظهر "حکمت، نصرت، درایت، برکت و سعادت" در شاکله "تمدن طبیه الهی" با ماهیت "حکمرانی عادلانه" است.
♻️ یافته راهبردی
اعیاد شعبانیه در حقیقت آئینه "فضائل جلال خالق در شمائل جمال مخلوق" و تجلی "سیرت انسان شایسته در صورت زمان بایسته" است که در شاکله زمینه، زمان و مکان تجلی یافته است. با این وجود:
🔅۱. اوج مقام حسینی در سوم شعبان تجلی؛ "تعمیق رضایت" در رابطه دوسویه میان "شهید و شاهد" است.
🔅۲. اوج مقام عباسی در چهارم شعبان تجلی؛ "تثبیت صداقت" در رابطه دوسویه میان "مأموم و امام" است.
🔅۳. اوج مقام سجادی در پنجم شعبان تجلی؛ "تفسیر بندگی" در مواجهه دو سویه میان "عابد و معبود" است.
🔅۴. اوج مقام علی اکبر در یازده شعبان تجلی؛ "جوان مؤمن انقلابی" در رابطه دو سویه میان "حق و باطل" است.
🔅۵. اوج مقام مهدوی در نیمه شعبان تجلی؛ "ترسیم عدالت" در رابطه دو سویه میان "مُنتَظِر و مُنتَظَر" است.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/۱۳ بهمنماه ۱۴۰۳ه.ش همزمان با اعیاد شعبانیه ۱۴۴۶ه.ق/.
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
🔴 مروری بر مطالبات آمریکا از ایران
🔻با مرور محتوای مطالبات نشان میدهد که آمریکا در آرزوی بازگشت به رؤیای کدخدایی و دوران سلطه تمام عیار بر ایران عصر پهلوی است. مهمترین مطالبات دولت آمریکا پیامی که آمریکا ارسال عبارت است از:
۱. تمام مراکز غنیسازی و حتی چرخه مواد اولیه مانند کارخانه UCF اصفهان تعطیل شده، میزان غنیسازی نیز زیر ۵ درصد باشد.
۲. آمریکا باید بر تمام فعالیتهای صلح آمیز هستهای ایران (مانند نیروگاه اتمی بوشهر) نظارت کند. (دقت کنید آمریکا، نه آژانس).
۳. ساخت موشکهای میانبرد و دوربرد نیز متوقف شده و تمام صنایع طراحی و تولید و... موشکی باید تعطیل شود. همچنین تمام موشکهای بالستیک و کروز ایران باید گزارش، جمعآوری و منهدم شوند.
۴. تمام مراکز تحقیق و توسعه فناوری فضایی و ماهواره باید توسط ایران برچیده یا تحت نظارت کامل آمریکا قرار گیرد.
۵. محور مقاومت باید کاملاً منحل شده و ایران نیز باید از هرگونه اقدام علیه اسرائیل پرهیز کند.
۶. تمام زندانیان آمریکایی و اروپایی نیز باید بدون قید و شرط آزاد شوند.
🔻دیگر آمریکای جدید حتی روتوش فریب استعمار فرامدرن قرن ۲۱ (دستکش مخملین) را هم کنار گذاشتن و رؤیای بازگشت به استعمار مدرن قرن ۲۰ را در سر میپرورانند.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/۲۲ بهمنماه ۱۴۰۳ه.ش/.
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
💌 نامه ای عاشقانه به ترامپ
این نوشته از أدهم شرقاوی، روزنامه نگار الوطن قطر، صدای میلیونها انسان است، این نوشته هنر است، روانشناسی است، روشنگری است، اعتراض است و بالاخره واقعیتِ تلخِ عصر ماست! خود بخوانید و قضاوت کنید:
آقای ترامپ!
خدا شاهد است، من دعا میکردم که تو برنده شوی، تا جایی که همسرم به من مژده داد که تو پیروز شدهای و گفت: «دوستت برنده شد!» و البته من به تو رأی میدادم نه به خاطر محبت به تو، چون قلبم تا این حد کور نیست، بلکه به این دلیل که تو شخصی خبیث و شفاف هستی، آنچه در قلبت است بر زبانت جاری میشود، پس تو مانند هیلاری کلینتون دیپلمات نیستی که مانند مار چنبره بزند! من آرزو داشتم که تو برنده شوی تا چهره زشت آمریکا را به قوم خودم نشان دهم.
من از قومی هستم که اگر هیلاری به آنها بگوید:
«به جهنم بروید، ای لطیفها!»
خواهند گفت:
«او به ما ابراز محبت کرد!»
با تو قضیه فرق میکند، تو خیلی صریح هستی و در بازی خود بهطور علنی رفتار میکنی، تو بهروشنی میگویی: «ما نفت عربها را میخواهیم»، تو بهروشنی میگویی: «از حضور عربها و مسلمانان در آمریکا استقبال نمیشود»، تو بهروشنی میگویی: «من با اسرائیل در هر آنچه انجام میدهد، موافقم»، و نه این که بگویی من مخالف شهرکسازی هستم و هزینه سیمان را به آنها پرداخت کنی، و نه از اسرائیل بخواهی که در برابر غزه خود را کنترل کند و موشکها را برای بمباران آنها بدهی!
جناب رئیسجمهور:
آیا میدانی چرا آمریکا تو را انتخاب کرد؟ اجازه بده بگویم، آنها تو را به این دلیل انتخاب کردند که تو نسخهای از خودشان هستی، بنابر این مشخصات تو در هر کشور محترم فقط مشخصات یک رئیس باند است! ناراحت نشو، چرا که برهان بر عهده مدعی است! اولاً تو بیفرهنگ هستی و در سیاست به اندازهای میفهمی که شکیرا در نظریه نسبیت میفهمد، هیلاری تو را در دو مناظره به زمین زد و نادانیات را برملا کرد، و با این حال تو را انتخاب کردند! از تو ویدیوهایی دربارهی تعرض به زنان در حالی که به این کار افتخار میکردی در اختیار گذاشتند، و با این حال تو را انتخاب کردند! از فرار تو از پرداخت مالیاتهایی که از مردم میخواهی پرداخت کنند، شواهدی ارائه کردند و با این حال تو را انتخاب کردند!
زندگی خانوادگیات حال به هم زننده است و با این حال تو را انتخاب کردند! باور کن، تو نسخهای کوچک از آمریکا هستی، نسخهای زشت از کشوری زشت که هنوز هم امروز به یاد بمبافکنیهای اتمی خود بر هیروشیما و ناکازاکی جشن میگیرد بدون هیچ گونه احساس ناراحتی وجدانی!
جناب رئیسجمهور:
ما از نقابها خسته شدهایم، پس چهره واقعی آمریکا را به ما نشان بده! ما از کلمات شیرین و نرم خسته شدهایم، پس به ما سخنان واقعی آمریکا را بشنوان! ما از احساس نگرانی و همدردی شما نسبت به آنچه بر ما میگذرد خسته شدهایم، اینها علامتهای بارداری و حالت تهوع هستند، نه علامتهای سیاست، پس احساس واقعی آمریکا را نسبت به ما نشان بده و از ناامیدی عاطفی نترس، ما میدانیم اما میخواهیم حکام ما بدانند که این یک رابطه عشق یکطرفه است! ما از تلاش شما برای نشان دادن اینکه چطور چماق را از وسط نگه داشتهاید خسته شدهایم، پس آن را از سرش بگیر و بر سر ما بزن شاید بیدار شویم!
جناب رئیسجمهور:
هیچ چیز سریعتر از سپردن مدیریت یک کشور به یک احمق، کشورها را خراب نمیکند و من از خداوند میخواهم که دوره تو مقدمهای برای ویرانی باشد، و سالهای حکمرانی تو بر آمریکا مانند سالهای قحطی برای مردم مصر در زمان یوسف پیامبر (علیهالسلام) باشد، پس خودت باش و اجازه نده که آنها تو را مهار کنند، خواهش میکنم، آمریکایی باش بدون مواد آرایشی!
و در پایان:
پیام من به همکاران عرب تو:
هیچکس به اندازه ترامپ پست نیست، جز شما شیوخ عرب...
(روزنامه الوطن قطر)
نگارههای از انسان و ابلیس
🇮🇷 حجه الاسلام سید هاشم الحیدری عراقی میگه
⚜️راهپیمایی ٢٢ بهمن شما از پیاده روی اربعین ما باهمه عظمتش مهمتره. چون اربعین همه میان، از شیعه انگلیسی، تا انجمن حجتیه گرفته تا دیگران. ولی ۲۲ بهمنها فقط خالصان میآیند.
✍️ علی اکبر؛ فضائل خلقت در شمایل مخلوق
💠 علی اکبر فرزند ارشد امام حسین (ع) در سال ۳۳ ه.ق در مدینه رخ نما شد. مادرش لیلا دختر ابی مره زنی بزرگمنش، بافضیلت و باشرافت بود.
مبتنی بر مضامین نهفته در محتوای روایت امام حسین (ع) در مورد علی اکبر که؛ أَشْبَهُ النَّاسِ خَلْقاً وَ خُلُقاً وَ مَنْطِقاً بِرَسُولِكَ؛ علی اکبر شاهکار آفرینش و تندیسی از آنچه میتوانست در ساختار حیات، تجلی پیدا کند، بود. ملکات نفسانی او مرآت کرامات همه کریمان، الگوی انسان اتصال یافته به قرب و بلندی پروازش به اندازه تاریخ خلقت؛ از مبدأ آدم تا مقصد خاتم و از انجام تا فرجام تاریخ است. سعه وجودی او بگونهای است که در تراز اشرف مخلوقات و میراثدار همه داراییهای پیامبران است.
با این وجود شمایل و فضائل علی اکبر حداقل از چهار منظر قابل توجه است:
🔸۱. مشابهت در قامت انسانی
علی اکبر از منظر زیبایی شناختی قرین پیامبر اکرم و دارای رخسار خوشنما و نگاری خوبرو بود. بنابراین رخسار او میراثدار ملاحت و اصالت نبوی است.
🔸۲. وجاهت در بصیرت بیشی
علی اکبر از منظر بنیانهای فکری و زیرساختهای اندیشهای، همچون جدش امیرالمؤمنین دارای حکمت نظری و عاقلانیت عملی است. بنابراین بینش او حامل بصیرت، معرفت و درایت علوی است.
🔸۳. وجاهت در طینت منشی
علی اکبر از منظر خوی ذاتی و طبع فطری بر سرشت خداجویانه و آراسته آدب و آینه؛ وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ است. بنابراین منش او حاوی "سیرت نظیف" و "صورت عفیف" یک جوان مطهر است.
🔸۴. وجاهت در طهارت کنشی
علی اکبر از منظر طریقت صالحه و سیرت اعتدالیه به استحکام در رویّه رسیده و مصداق حسن السیره بر پایه اخلاق محسنه است. بنابراین رفتار او تجلی "هنجار پاک" و "ارزش تابناک" در چهره یک جوان پویا و پارسا است.
♻️ استنباط راهبردی
اگر پیامبر اعظم، اوج هنر بیبدیل خالق در شمایل مخلوق است، علی اکبر ترکیب هنر مخلوق و خالق برای شبیهسازی از برترین انسان و هم پرورش یافته در تراز اوست. به گونهای که هندسه وجوی او اعم از؛ چهره و سیما، منش و منهاج و خوی و اخلاق او بدیل حقیقی انبیاء برای دوره پس از پیامبر اکرم تا پایان تاریخ محسوب میشد. با این وجود مهمترین یافتههای راهبردی بررسی وجوه شخصیت حضرت علی اکبر بن حسین (ع) عبارت است از:
🔅۱. حُسْنِ ﺧَلقی علی اکبر؛ مبتنی بر شمایل رعنا و رخسار دلربا است.
🔅۲. حُسْنِ خُلقی علی اکبر؛ مبتنی بر لطافت اخلاقی، ادب کلامی و حیای رفتاری است.
🔅۳. حُسْنِ منطقی علی اکبر؛ مبتنی بر سخن فصیح، کلام عمیق و حجت برهانی است.
🔅۴. حُسْنِ فعلی علی اکبر؛ مبتنی بر ارزشهای الهی - فطری و هنجارهای رفتاری نبوی تا پایان تاریخ است.
💠 در مجموع علی اکبر (ع) تنها گزینه خلقت است که دارای بیشترین مشابهت در ابعاد بینشی، منشی و کنشی با خُلقٍ عَظيمٍ نبوی، علوی و فاطمی است. به همین سبب سعه وجودی همه انسانهای در تراز و چشمنوازترین سیما بشری در آئینه او منعکس شده بود. او با داشتن چنین شرایطی تنها وارث همه داشتههای فاخر الهی و همه فضائل انسانی پس از نبی مکرم اسلام، برای زیست اجتماعی جوان انقلابی و حیات معنوی انسان متعالی بوده و هست.
🔻بزرگترین ظلم طراحان و مجریان فاجعه عاشورا، بریدن دیده از رویت و دست طلب بشر از نماد عینی ﺧَﻠﻖ و خُلقٍ پیامبر اعظم و امیرالمؤمنین تا پایان تاریخ است. چرا که:
🔅اولا. کنیه اکبر برای علی بن حسین (ع) نماد عینی، تجلی همه داشتههای نبوی و علوی در خلقت و خُلُقیت علی اکبر است. پس کشتن او در فاجعه کربلا؛ در حقیقت قطع دسترسی مردم تا پایان حیات، از دامان نماد عینی نبوی و علوی در شمایل علی بن حسین و سلاله مطهر او است.
🔅ثانیا. علی اکبر برای امام حسین(ع) بزرگترین امتحان خالق از یک مخلوق است که میتوان انتظار داشت. در حالی که امتحان ذبیحالله منا - اسماعیل - برای ابراهیم و در عرصه حج شکل نمادین داشت؛ ولی ذبیحالله نینوا - علی اکبر - برای حسین در صحنه نینوا شکل راستین به خود گرفت.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۲۲ بهمنماه ۱۴۰۳ه.ش و ۱۱ شعبان ۱۴۴۴ه.ق روز میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان/
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
✍️ نیمه شعبان: از راهنمایی زیست اجتماعی تا راهنگاری حیات معنوی
💠 در بخشی از مناجات شعبانیه آمده؛ "إِلَهِي هَبْ لِي كَمَالَ الانْقِطَاعِ إِلَيْكَ وَ أَنِرْ أَبْصَارَ قُلُوبِنَا بِضِيَاءِ نَظَرِهَا إِلَيْكَ حَتَّى تَخْرِقَ أَبْصَارُ الْقُلُوبِ حُجُبَ النُّورِ فَتَصِلَ إِلَى مَعْدِنِ الْعَظَمَةِ؛ خدایا كمال جدايى از مخلوقات را، براى رسيدن كامل به خودت به من ارزانى كن، و ديدگان دلهايمان را به پرتو نگاه به سوى خويش روشن كن، تا ديدگان دل پردههای نور را دريده و به سرچشمه عظمت دست يابد، و جانهايمان آويخته به شکوه قدست گردد."
🔸مبتنی بر مطالعات روان شناسی و مطابق با رهیافت فرهنگی - فطری، انسان در تجربه زیسته خود چهار کانال ارتباطی دروننگر، بروننگر، فراگرا و میانگرا دارد. از نظر حقیر آنچه در بخش مذکور از مناجات شعبانیه آمده است، نشان دهنده جهت شناسی دو سویه عمودی و افقی برای ترسیم حیات معنوی و زیست اجتماعی انسان است. این دو سویه، چهار حرکت ارتباطی و پیوستگی آن با در مناجات شعبانیه و ماه شعبان عبارت است از:
🔻۱_ جهت شناسی عمودی
۱.۱_ حرکت دروننگر: دروننگری با نگاه به عمق وجود و در پالایش ذهنی و پیرایش روحی از هر آنچه ناخالصی است نهفته و در مواجهه و تعامل مومنانه با خُلق معنوی حاصل میشود.
۱.۲_حرکت فرانگر: فرانگری با نگاه به آفاق هستی آفرین و در قطع امید و آزادگی از انقیاد مخلوق است که در مواجهه و تعامل خالصانه با خالق هستی ممکن میشود.
🔻۲_ جهت شناسی افقی
۲.۱_ حرکت برونگرا: برونگرایی در تعامل با منابع طبیعی و مصالح حیات انسانی برای کفایت زیست مادی است که در مواجهه و تعامل منصفانه با مخلوقات نباتی و حیوانی ممکن میشود.
۲.۱_ حرکت میانگرا: میانگرایی در مشارکت اجتماعی برای اصلاح روابط و ارتقاع مناسبات جامعه انسانی است که در مواجهه و تعامل صادقانه با هم نوع و خدمت عادلانه به خَلْق خدا حاصل میشود.
♻️ یافتههای راهبردی
به نظر میرسد مبتنی بر محتوای مناجات شعبانیه، باز شدن چشم دلِ مخلوق، به نورانیت خالق و بصیرت حیات معنوی خَلْق، به عنایت و کرامت خالق در ماه شعبان، مقدمه سعادت بشر است. اوج این سعادت در نیمه شعبان و در گزارههای زیر نهفته است:
🔅۱. جهتیابی عمودی (دروننگر و فرانگر):
از طریق رهایی و آزادگی از تعلقات خودمدارانه و در نحوه خودشناسی و خداشناسی ممکن میشود. محصول چنین حرکتی، مانع زدایی درونی و افق گشایی موحدانه است. این جهتیابی عمودی نیازمند اشراف شناختی از سیر حیات معنوی و ارتباط آن با ماهیت خالق و فطرت مخلوق است که از شئون ولایت است.
🔅۲. راهیابی افقی (برونگرا و میانگرا):
از طریق تأمل عاقلانه در میان عناصر زیست طبیعی و حیات اجتماعی ممکن میشود. محصول چنین حرکتی تعامل صادقانه با عناصر مادی حیات است. این راهیابی افقی نیازمند اشراف تاریخی بر سیر زیست انسانی و ارتباط آن با جامعه و طبیعت است که از شئون امامت است.
🔘 نقطه اوج نیمه شعبان، تولد حجت خدا و صاحب هدایت است که از یک سو حامل ولایت برای راهنمایی صعودی در جهت حیات معنوی از مبدأ فطرت انسانی تا مقصد قرب الهی است و از سوی دیگر دارنده شأن امامت برای راهگشایی و راهنمایی مستقیم در مسیر زیست اجتماعی - طبیعی است. بنابراین سعادت دنیوی و کمال اخروی در گرو شناخت ماهیت ولایت و پذیرش امامت صاحب عصر (عج) است.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/بازنویسی شب ۱۵ شعبان ۱۴۴۶ه.ق و ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۳ه.ش/
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
9.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر از شما پرسیدن که مگر میشود با #تحریم، و بدون #ارتباط_با_آمریکا پیشرفت کرد، این فیلم را نشان دهید.
در این روزها، این ۳دقیقه، پاسخ بسیاری از شبهات است
⁉️ چرا ایران کره جنوبی نشد؟!
🔴 ماجرای عجیب کره، از زیرخط فقر تا رشد اقتصادی
✅ برشی از گفتگوی تلویزیونی #حجت_الاسلام_راجی نویسنده کتاب معجزه تولید
اسناد این مطالب در کتاب معجزه تولید آمده است
💠 اندیشکده راهبردی سعداء
🆔 @soada_ir
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸و خدایی که در این نزدیکیست ...🔸
نگاه کردن به دریا عبادت است. نظر به طاووس هم عبادت است! شما اگر توی جانمازتان یک پر طاووس داشته باشید، نگاهش کنید، #گریه کنید که عیبی ندارد!
من وقتی همسنّ شما بودم، از [قبرستان] شیخان قم #گل_نیلوفر می بردم به حجره ام. نگاهش میکردم. توی این گلها خدا را شناختم. اشک میریختم. این چشمم پُر میشد از اشک! با خودم میگفتم این نقاشی را از دور نمی شود کرد! این رنگ را از دور نمی شود زد! او که نقاشی اش کرده، تویش بوده! من از اینجا فهمیدم که خدا درون اشیاء است.
یک وقتی در مدرسۀ خان بودم. تدریس میکردم. هنوز هم معمّم نشده بودم. خیلی هم برای وقتم ارزش قائل بودم. مثلاً روزی ده تا درس می دادم و چند تا درس می خواندم و کار میکردم. اداره اوقاف آمده بود در مدرسۀ خان گُلکاری کرده بود. یک #گل_میخکی آنجا بود. یکبار، حدود یک ساعت، من همین جور محو تماشای این گل شدم! خیره شده بودم! نفهمیدم کِی ایستادم و کِی رد شدم!
خدا هم آبروی ما را حفظ کرد. این یک ساعت هیچکس متوجه نشد که من اینجا تکان نخوردهام! همه، سر کار خودشان بودند.
@haerishirazi
#راه_نگار rahnegar@
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (روایتی نو از عملیات کربلای پنج) 💠 گفتار ۴۰. نوستالوژی لیوان قرمز
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (روایتی نو از عملیات کربلای پنج)
💠 گفتار ۴۱. لیوان قرمز و کارکردهای آن
🔸 پس از یک نبرد سخت و سرنوشتساز همراه با شکستها و پیروزیها و غمها و خندههای شب گذشته، یکی از اولین نیازهای که بدن به ویژه برای افراد شهرستانی موضوعیت داشت نوشیدن یک لیوان چای داغ است. به همین سبب افراد اهل بخیه - کسانی که به چای اعتیاد داشتن - بلافاصله و با احساس امنیت نسبی به دنبال تجهیز آن بودند.
🔹وقتی صحبت چای به میان میآید، موضوع چگونگی درست کردن و مصرف آن هم مطرح میشود. در چنین شرایطی است که تصویر لیوان پلاستکی قرمز رنگ و دستهدار یکی از ماندگارترین و زیباترین نوستالوژیهای جنگ را در ذهن حک میکند.
اما همزمان آدمهای وسواسی هم بودند که با دیدن چرکمال شدن لیوانها، که ناشی از چسبیدن عصاره چای به دیوارههای داخلی و یا آثار انگشتان بر روی دستههای لیوان بود که رنگ قرمز را به رنگ قهوهای تیره متمایل کرده بود. آنها از خوردن چای پرهیز میکردند ولی لذت چای خوردن سایرین باعث رنج آنان میشد.
🔸هر چند کاربرد اصلی لیوانهای پلاستیکی قرمز نوشیدن مایعات بود ولی نام لیوان قرمز هم زمان یادآور چند گزارهی خاطره انگیز است:
🔅۱. چای داغ آماده همراه با عطر برگ خشک خرما و بوی دود برآمده از چوب جعبههای مهمات سبز یا خاکی رنگ است.
🔅۲. بوی پلاستیک همراه با بوی نفت و قیر که به دلیل آب جوشیده و داغ در لیوان، تا عمق جان انسان را میخراشید.
🔅۳. عطری دلنشین همراه با احساس خوب که از بوب چای ایرانی که شبیه کاه خیس خورده بود و مزه آن شبیه طعم خاک رس بود.
🔅۴. درمان سردردهای معمولی در اثر نفوذ بخار از سر لیون تا اعماق دَماغ و دِماغ، و بوی خاک و کاهی که در طب سنتی آرامش بخش است.
🔅۵. تصاویر جلسات عقیدتی، توجهی، آموزشی و فرماندهی در چادرها، که خاطرات شلوغکاری و شوخی با مربیان را به خوبی زنده میکند.
🔅۶. حس خوش خوردن خرمای جنوب یا مزمزه کردن قند حبه کوچک مستطیلی یا مکعبی که یا مثل سنگ سخت و یا مثل کلوخ شبنم خورد، وارونده بود.
🔅۷. حس جلسات دورهمی دوستان، هم روستاییها، همشهریها و یا اعضای دسته که فرصتی برای جشن پتو، گفتن خاطره و مزهپراکنی اهل طنز بود.
🔅۸. حس خوش شهردار شدن که به مرور سهم تک تک اعضای دسته میشد. شهرداری چادرها که آزمونی برای تمرین مسئولیتهای بعدی بود.
🔅۹. فرصتی که برای دقایق بیشتر خوابیدن، گریختن از ورزش صبحگاهی، فرار از رزمهای شبانه و یا غیبت از صبحگاه مشترک را توجیه میکرد.
ادامه دارد...
✍️#احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/۲۸ بهمنیماه ۱۴۰۳ه.ش/
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (روایتی نو از عملیات کربلای پنج)
💠 گفتار ۴۲. لب بر لبِ اذکار و اسرار
🔸 مدتی پیش جرقهای در ذهن حقیر زد که اگر آن لیوان قرمز نوستالوژیک در جبهه، لب بگشاید چه اسراری را میتواند از دو لب نوشندگان چایش، افشا کند. یقینا اسراری که هیچ کس و موجود دیگری قادر به پرده برداری از آنها نیست. البته مشروط برآنکه ما در این سو بتوانیم گوش دلمان را بگشاییم!؟
وقتی لبان خنگ نوشندگان با لبه داغ لیوان قرمز پلاستیکی آشنا میشد بدون آنکه صاحبان آن بخواهند یا اغلب بداند پیامهای گرم و سردی را از آن دو لب چسبیده بر لبه لیوان، یا از حلقوم نوشنده و درحال بف کردن بر دهان لیوان پلاستیکی یا بر دل چای داغ میخواند. این پیامها همراه بخار مبهم برخاسته از چای، مهر از رازیهای ناگفته میگشود که نه قبل و نه پس از آن، کسی از این اسرار به جز لیوان قرمز پلاستیکی نشنیده و نخواهد شنید.
🔹امروز اگر ما توان گشودن مهر لب لیوان قرمز پلاستیکی را داشته باشیم، اسرار زیادی را میتوان به گوش جان شنید:
🔅۱. تا لب اولی را به گرما خود گزیدم، بوی تربتی آشنا تمام وجود را به وجد آورد، برایم مسجل بود که کامش را به تربت برداشته و بزودی کامش را مجددا بدان تربت پر خواهند کرد.
🔅۲. تا لب آشنایی قدیمی را به حرارت درونم سوزاندم، نالهی محشون از فراق را حس کردم، برایم حجت بود که در مسیر وصال گلو خشکانده و خراشانیده است.
🔅۳. تا لب حبیب همیشگی را به آتش درون شعلهور کردم، صدای ممتد و مدام و دلنواز ذکر یار را به گوش جان شنیدم.
🔅۴. تا لب عاشقی را به رفع تشنگی گزیدم، خشکی عطش را از حلقوم بریدهاش در هنگام پرواز چشیدم.
🔅۵. تا به حرارت عشق بر دولب عارفی نشستم، به گوش جان صدای چهچه مستانهاش را تا عمق وجود شنیدم.
🔅۶. تا بازدم دیگری را به دم خود حس کردم، صدای لرزش ترس را از وجودش شنیدم. بر او خندیم که سرنوشتاش در مسیر خانه، مرگ زودرس خواهد بود.
🔅۷. تا لب بر دهان دیگری نهادم، بازدماش بوی هوس بازگشت میداد. بر او نگران شدم که آرزوهایش او را از این روزهای رویایی، پشیمان خواهد کرد.
🔅۸. تا گرمی لبم بر حلقوم آن دیگری نشست، دیدم و شنیدم که زباناش به اذکار، دلتاش به دلدار، چشماش به چشمهسار، فکراش به کردگار و پایاش به گلزار باز بود. گویا بربال فرشتگان سیر میکرد.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استاد دانشگاه/۳۰ بهمنماه ۱۴۰۳ه.ش/
💎 کانال ایتا #راه_نگار
🆔https://eitaa.com/rahnegar1401