eitaa logo
#راه‌_نگار rahnegar@
276 دنبال‌کننده
253 عکس
207 ویدیو
4 فایل
عقل حکمیانه و نفس کریمانه
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار دهم. از ملوانی بلم تا خلبانی هواپیما!؟ 🔸درگیر شدن با دشمن در کارزار شلمچه، در حقیقت جنگ مستقیم با چندین کشور - اسیران ارتش بعث حداقل متعلق به ۱۸ کشور بودند - و مقابله غیرمستقیم با دو ابرقدرت و همراهانشان بود. این کشورها یک شاهراه بزرگ زمینی و هوایی برای پشتیبانی، مالی، شناسایی و تجهیزاتی از ارتش صدام ایجاد کردند که از شبه جزیره عربستان تا شرق آسیا و تا شمال آفریقا و از اتحاد جماهیر شوروی تا اروپا و ایالات متحده آمریکا گسترده شده بود. 🔹این پشتیبانی به ویژه برای حفظ بصره بسیار حیاتی بود به همین سبب تقريبأ تمامی آنچه از ممکن بود اعم از تدابیر تدافعی و حجم آتش توسط ارتش بعث و همراهانش اندیشه شد. چنانکه بعدها راعد مجید حمدانی فرمانده گارد ریاست جمهوری ارتش صدام گفت: "بیش از ۵۰۰۰ توپ و تانک در این منطقه - شرق بصره - بر روی هم آتش ریختند. شما نمی‌توانستید ۱۰ متر جا پیدا کنید که بمباران نشده باشد. وضعیتی که من دیدم را فقط در فیلم‌ها دیده بودم." 🔸به رغم آنکه بنده به خاطر سن کم و ادراک محدود، در آن ایام خیلی از فلسفه نماز سر در نمی‌آوردم ولی مودت اخلاقی، لطافت روحی و رقت قلب ناشی از مداومت بر نماز و لذتی که در حرکات و سکنات برخی از افراد پاک نهاد و خوش نیت هنگام اقامه نماز می‌دیدم - مانند همان فرمانده دسته که نیمه شبی او را در اوج یافتم - برایم خیلی جذاب و رشک‌برانگیز بود. 🔹من وقتی به چهره آنها خیره می‌شدم احساس می‌کردم لذت نماز‌ گزار در هنگام اقامه، همانند لذت فصل کودکی‌ام در زیر باران بهاری بود. همان وقتی که در مدرسه شیخ قربانعلی شریعتی با چکمه لاستیکی و ساقدار آبی رنگ خود، میان برکه کوچک آب راکد و گل آلود وسط حیاط دبستان ایستاده بودم و حرکت مواج آب در زیر پایم را به مثابه حرکت بلم بر سطح دریا می‌پنداشتم. آب زیر پا راکد بود ولی جریان باد بر آن می‌وزید و آب زیرپا در حال حرکت می‌نمود. 🔸من به مثابه کودک دبستانی؛ در ابتدای صفی چند نفره ایستاده و دو دستم را به مثابه دو بال گشوده بودم و دوستانم با گرفتن دامنه پالتو و یا بند کیفم مرا همراهی می‌کردند خودم را چون ملوان بلم یا خلبان هواپیمای کوچک بر روی دریای عریض و عمیق و در حال حرکت می‌دیدم. هم زمان با این رؤیای حرکت بر روی آب دریا، از قطرات باران بهاری که بر بالای کلاه پشمی شهریاری‌ام - کلاهی رنگی که شهریار شاعر مشهور بر سر می‌گذاشت - و یا روی صورتم جاری بود لذت می‌بردم. در چنین حالتی بود که قلبم جلا و روحم صیقل می‌یافت و از محیط پر از آب و گل مدرسه، موتور خیال را روشن و بر فراز آرزوهای بی‌پایان و فضاهای بی‌کران رهسپار می‌شدم... ادامه دارد... ✍️ استادیار دانشگاه/۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا و سروش 🔅 @Rahnegar
✍️"انقلاب سوم در گام اول" 💠 بخش اولیه: بررسی یک رویداد تاریخ ساز ولی مغفول مانده روز ۲۴ بهمن مصادف است با سالروز صدور حکم ارتداد حکم سلمان رشدی، صدور این حکم و بازتاب‌های جهانی آن در طول سه دهه گذشته یکی از مهمترین و در عین حال چالش برانگیزترین رویدادهای فرهنگی و سیاسی معاصر است که منجر به واکنش شدید ولی بی‌حاصل کشورهای مستکبر و برتری‌جو به رهبری آمریکا و نهان‌روش و مدعی آزادی بیان با زعامت انگلیس شد. متن حکم کوتاه، ولی دارای استحکام درون دینی و اقتدار برون دینی بود. 🔸 ملاحظات اساسی حکم بررسی محتوای متن حکم سلمان رشدی حاکی از وجود ملاحظات متکثر و اساسی است. برخی از این ملاحظات این حکم عبارت است از: ۱. گره خوردن محتوای حکم با ماهیت و کلیت حیات مادی و معنوی امت اسلامی به سبب استفاده از آیه استرجاع؛ ۲. بازگشت ناپذیری و ابدی بودن حکم، به سبب تکیه بر سنت الهی دفاع از آبروی اشرف مخلوقات و مؤمنین؛ ۳. نفی مطلق عنصر محدویت زمانی و مکانی در مراحل صدور، پیگیری، مساعدت و اجرای حکم؛ ۴. الزام آور بودن سریع و فوری اجرای حکم برای همه افراد مشروط به استطاعت؛ ۵. نفی شروط سخت زمانی، وضعیت مکانی و توامندی ابزاری در اجرای حکم؛ ۶. الزام آور بودن حمایت همه‌گیر در پشتیبانی از اجرای حکم و مشارکت جمعی در اجرای آن؛ ۷. قطعی و غیر قابل بازگشت بودن حکم و عدم رافع مسئولیت به خاطر موانع؛ ۸. اهمیت و اولیت و اصالت دفاع از ارزش‌های کلیدی بر همه عناصر زیست اجتماعی و حیات انسانی؛ ۹. اهمیت نگاشت و نگه‌داشت حکم به بخش اساسی از مراحل صدور تا اجرای آن؛ ۱۰. تسری حکم به همه مشارکت کنندگان مستقیم و غیرمستقیم و مطلع از محتوای کتاب آیات شیطانی، در فرایند تولید تا استفاده، اعم از: نویسنده محتوا، نگارنده، تصویرگر هنری، تصورساز، روایت گر، تجارت کننده محصول و حمایت کنندگان. ادامه دارد..‌. ✍️ استادیار دانشگاه/بازنویسی ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🔅 @Rahnegar
✍️"انقلاب سوم در گام اول" 💠 بخش پایانی: بازتاب‌های راهبردی (صدور حکم ارتداد سلمان رشدی) صدور حکم ارتداد سلمان رشدی بازتاب‌های گسترده، بی‌بدیل و تاریخی - حتی در وضعیت عدم استطاعت اجرای آن طی حدود سه دهه - به دنبال داشت. برخی از این بازتاب عبارت است: ۱. صیانت پایدار از حرمت پیامبر، به عنوان ناموس خلقت و مبدأ حمیت انسانی و دینی؛ ۲. مدیریت ضریب تکرارپذیری هتک حرمت به ارزش‌های بنیادین و دارایی‌های کلیدی خلقت؛ ۳. نمایش میزان حساسیت دین‌مداران در دفاع از ارزش‌های کلیدی خود؛ ۴. تأیید مشروعیت و مقبولیت هر گونه حرکت مجاهدانه در مسیر اجرای احکم الهی؛ ۵. تأیید جان‌ فشانی در مسیرهای اجرای حکم، به عنوان مصداق اصیل شهادت در راه خدا؛ ۶. مدیریت روند تقدس‌زدای از ارزش‌ها و مقدسات؛ ۷. به چالش کشیدن زمینه، زمانه و گفتمان نظری مسلط لیبرال بر رویکردهای جهان؛ ۸. به نمایش گذاشتن مصداق روشن و بی‌شائبه از اصل اشداء علی الکفار؛ در برابر خباثت دشمن؛ ۹. تعمیق بخش به اصل رحما بینهم؛ در حمایت از معارف و باورهای مشترک. ♻️ یافته‌های راهبردی ۱. پیامبر اعظم (ص) مظهر غیرت الهی و حمیت انسانی، و دفاع از او تکلیف فراگیر همه؛ از خالق تا مخلوق است. ۲. حکم ارتداد سلمان رشدی یکی از مصادیق "نظریه جهاد کبیر؛ مقابله با خباثت نظامند مستکبران برای قبح شکنی از اشرف مخلوقات عالم" است. ۳. ماهیت حکم حرکت بر سبیل "نظریه جهاد تبیین؛ روشنگری برای ممانعت از سیطره روایت تحریف شده خناسان بر روایت‌های اصیل و معتبر" است. ۴. هدف حکم ممانعت از ارائه تصویر نابهنجار و جعلی از ماهیت وجودی باارزش‌ترین عنصر عالم خلقت یعنی پیامبر اعظم، است. 🔅 در مجموع مهمترین دستاورد راهبردی حکم ارتداد سلمان رشدی، تثبیت ایران به عنوان ام‌القراء، مبدأ و مقصد تحولات آینده ساز فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی از یک سو و قابلیت و ظرفیت وحدت امت اسلامی، بسیج کنندگی ادیان توحیدی و آزادی خواهان استکبارستیز در برابر تهاجم به ارزش‌ها را به نمایش گذاشت. با این وجود صدور حکم ارتداد سلمان رشدی را به واقع می‌توان- پس از انقلاب ۵۷ و ۵۹ - به عنوان "انقلاب سوم در گام اول" نامید. ✍️ استادیار دانشگاه/بازنویسی ۲۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🔅 @Rahnegar
✍️تدابیر راهبردی امام موسی کاظم (ع) با رویکرد آینده سازی 💠 به رغم نگرش مرسوم، حیات اجتماعی و سیاسی امام کاظم (ع) مشحون از مبارزه نظری و عملی حضرت با هارون الرشید قدرتمندترین خلیفه تاریخ اسلام است. در حالی که آفتاب در قلمرو خلیفه مقتدر عباسی غروب نمی‌کرد، تاریخ مستور گزارش‌های متقن از آمادگی دائم حضرت برای قیام، سفرهای پنهانی در سرزمین‌های اسلامی، تا تربیت مدیران در تراز و تا شبکه‌سازی مخفی در داخل ساختار سیاسی خلافت عباسی و... ارائه می‌کند. به‌گونه‌ای که احتمال شکل‌دهی به فرآینده تشکیل حکومت اسلامی از سوی امام دور از دسترس محبان نبوده است‌. این در حالی است که عباسبان علاوه بر انتصاب خود به اهل‌البیت و بدیل‌سازی از حکومت علویان، تمامی فعالیت‌های امام کاظم (ع) را تحت نظر داشتند. در نهایت چون دستگاه امنیتی هارون عباسی از ناحیه آن حضرت احساس خطر جدی می‌کردند، حضرت را محبوس و در حبس به شهادت رساندند. در مجموع فعالیت حضرت حاکی از وجود مجاهده مدبرانه بوده است. 🍎 راهبردهای اجتماعی و سیاسی امام کاظم علیه‌السلام: ۱. مقابله نظری و عملی با بدیل سازی عباسیان از حکومت و امامت اهل‌البیت و مفاهیم کلیدی مرتبط با آن مانند: الرضا من آل محمد، منجی، مهدی و...؛ ۲. صیانت از مبانی نظری، دانشی، عاطفی و رفتاری تکامل یافته شیعه؛ از غدیر تا عاشورا و از عاشورا تا فعالیت‌های علمی - تربیتی ائمه ماقبل و تکیمل سامانه آن از طریق حضور در جلسات نظریه‌پردازی و محافل فکری و علمی؛ ۳. تعیین تکلیف و ترسیم مدل حیات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، در دوره عدم دسترسی به امام معصوم و در زمان سلطه تمام عیار حکماء مستکبر (با تکیه بر اصولی چون تقیه)؛ ۴. شبکه‌سازی تشکیلاتی برای مبارزه‌ی چند بعدی و پایدار و ارتباط‌گیری با همه محبان درون ساختار و برون ساختار حکمرانی عباسی؛ ۵. تربیت مدیران راهبردی، هوشمند و متنفذ برای نفوذ هدفمند یا هدایت موثر آنان در دستگاه حکمرانی عباسی مانند: علی بن یقتین و محمد ابن اشعث؛ ۶. شبکه‌سازی از رحامت علوی و فاطمی در سرزمین‌های غیر عرب جهان اسلام (پراکندگی نمودن نسل فرزندان حضرت زهرا سلام‌الله علیه)؛ ۷. بسترسازی برای توزیع بنیان نظری منتهی به فراگیری شیعه در شرق و به ویژه سرزمین پارسیان؛ ۸. تعیین خط حد ژئوپلیتیکی نفوذ اندیشه امامت و ولایت در ذیل ترسیم قلمرو فدک از؛ عدن تا قفقاز و از سمرقند تا آفریقا و در پاسخ به سئوال هارون الرشید. ♻️ یافته‌های راهبردی مبنی بر قاعده مدیریت کوثری (اهل البیت علیهم‌السلام) و با هدف مقابله نرم افزاری با مدیریت تکاثری (خلافت عباسی) مهمترین بازتاب تدابیر امام کاظم علیه السلام عبارت‌اند از: ۱. حرکت بر سبیل جهاد کبیر با هدف مقاوم سازی عزتمندانه و تسلیم ناپذیری پیروان در برابر حکام مستکبر، مستبد و فریب‌کار؛ ۲. مجاهده فکری، فرهنگی و علمی از طریق بسترسازی برای توزیع نسل مطهر اهل‌البیت و حاملان بینش عمیق، دانش علمی، منش اخلاق و کنش اجتماعی - سیاسی در شرق اسلامی با محوریت ایران؛ ۳. تبدیل ایران به قطب اندیشه و تفکر ولایت و امامت و قلب تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آینده و منتهی به ظهور.٪ ✍️ استادیار دانشگاه/ بازنویسی ۲۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۱ه.ش/۲۴ رجب ۱۴۴۴ه.ق سال سالروز شهادت امام کاظم (ع)/ 💎کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال سروش، ایتا و واتس آپ 🔅 @Rahnegar بنی‌عباس
✍️ امام کاظم (ع) مبدأ ساختارسازی هوشمند نامرئی شرایط سیاسی، اجتماعی و امنیتی خلافت اقتدارگرا و استبدادی هارون الرشید منجر به اتخاذ تدابیر نامرئی و پوشیده امام کاظم علیه‌السلام شد. 🔅ایجاد ساختار حکمرانی غیررسمی در ژئوپلیتیک جهان اسلامی از طریق شبکه‌سازی هوشمند وکالت در زیر امامت و ولایت در سراسر ممالک اسلامی از قفقاز و ماوراء‌النهر تا یمن و از شرق آسیا تا مدیترانه و شمال آفریقا، مهمترین تدبیر امام در آن شرایط بود. ✍️ استادیار دانشگاه/ ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش/۲۵ رجب ۱۴۴۴ه.ق سال سالروز شهادت امام کاظم (ع)/ 💎کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال سروش، ایتا و واتس آپ 🔅 @Rahnegar
💠 بزودی در همین کانال خواهید دید: ✍️ عید مبعث؛ معماری خلقت مبتنی بر هندسه وحدانیت
️✍️ عید مبعث؛ معماری خلقت مبتنی بر هندسه وحدانیت 💠 بخش اول. مضامین بعثت بعثت به معنای برانگیختگی فکری، انگیزشی و رفتاری؛ از جمله کلیدی‌ترین و مهمترین حوادث در عالم خلقت است که دارای مضامین متعدد و متکثر می‌باشد. مهمترین مضامین مستتر در بعثت عبارت است از: ۱. گران‌بهاترین مخزن پر برکت از امانت و وحی الهی برای انسانیت است. ۲. مبدأ تعلیم، تزکیه، تربیت و حکمت برای بشریت تا پایان خلقت است. ۳. افشاء کننده جاهلیت، ضلالت، نفسانیت، غضب و شهوت انسانی - اجتماعی تا ابد است. ۴. حلقه میانی حوادث گذشته با آینده و تبیین آن تا آخرت است. 💠 بخش دوم. دستاوردهای بعثت با وجود مضامین مستتر در بعثت، دستاوردهای ایجابی و سلبی عید مبعث متعدد است. این دستاوردهای در دو وجهه دافعه‌ها و جاذبه‌های بعثت قابل توجه است: 🔺 الف) دافعه‌های بعثت جهان پیشا بعثت مملو و مشحون از رذائل اعم از: ضلالت، تجاهل، تحریف، تعصب، تفسیق، تبعیض، تخریب، تجاوز و تطاول است. با ابن وجود مهمترین دافعه‌های بعثت عبارتند از: 🔅۱. جهالت‌زدایی از عقل نظری و سفاهت‌زدایی از تجربه عملی بشر؛ 🔅۲. رهایی انسان از شوربختی گرفتار در مناسبات خرافی؛ 🔅۳. مدیریت تمایلات نفسانی، شهوات غریزی و غضب رفتاری؛ 🔅۴. مهار حاکمیت تعصب عمیق قومی و سلطه‌گری موسع عشیره‌ای؛  🔅۵. غلبه بر تمایلات مهارگسیخته اعم قساوت، ویرانگری و تجاوز؛ 🔅۶. رفع ضلالت از مناسبات محیطی و نابسامانی از زیست انسانی؛ 🔅۷. دفع شرارت مفسدان، استعمارگران و اخلالگرانِ از حیات اجتماعی؛ 🔅۸. شکستن ساختارهای بی‌عدالتی ناشی از حکمرانی مستکبران. 🔻 ب) جاذبه‌های بعثت جهان پسا بعثت برخوردار از مجموعه‌ از فضائل اعم از: عقلانیت، حکمت، فضیلت، مودّت، مساوات و عدالت است. با این وجود مهمترین جاذبه‌های بعثت عبارتند از: 🔅۱. تولید نور حکمت در زیست انسانی و توسعه فضیلت به محیط اجتماعی؛ 🔅۲. برانگیختن عقول نظری و برآمدن اخلاق عملی انسان؛ 🔅۳. قرار دادن راهی نو برای نیک‌بختی و سعادت اجتماعی بشر؛ 🔅۴. ارائه الگوی محض از توحید و وحدانیت خالص؛ 🔅۵. بازگشایی مسیر رشد و تعالی برای به همه‌ی بشریّت؛ 🔅۶. بازفراوری فطرت الهی و بازخوانی خلقت توحیدی؛ 🔅۷. تقویت بصیرت، صبر و پایداری مومنانه در مسیر کمال؛ 🔅۸. توسعه عبودیت موحدانه به جای توهم مشرکانه. ادامه دارد... ✍️#️احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/روز عید مبعث ۲۷ رجب ۱۴۴۴ه.ق و ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا و سروش 🔅 @Rahnegar
✍️ عید مبعث؛ معماری خلقت مبتنی بر هندسه وحدانیت 💠 بخش سوم. بعثت تدبیرالهی برای حیات 🔻الف) درس آموزه‌های بعثت با وجود تدبیر الهی برای حیات انسانی و اجتماعی از مسیر بعثت و توسط پیامبر بهترین درس آموزه‌های بعثت تا عصر جدید و تا پایان تاریخ عبارت است از: 🔅۱. پالایش افکار و باورهای انسانی از نحاست‌ مبتنی بر جهالت، خرافات و ضلالت که به بصیرت در مسیر کمال ختم می‌شود. 🔅۲. آرایش اخلاق و روح انسانی از نجاست لجام گسیختی شهودت، قساوت و انحطاط که به تربیت انسان صالح منتهی می‌شود. 🔅۳. پیرایش رفتار و کردار اجتماعی از پیرایه‌های طغیان، تطاول و تجاوز که به شکل‌گیری جامعه مصلح منتهی می‌شود. 🔅۴. پیدایش فضیلت و حکمت انسانی در فضای رسالت و امامت که به شکل‌گیری حکومت صالحان منتهی می‌شود. 🔻ب) یافته‌های راهبردی عید مبعث برانگیختن کامل‌ترین انسان در بینش، عظیم‌ترین خُلق در منش و کریم‌ترین خلق در روش است به همین سبب رسول اعظم صلی الله علیه و آله متکفل، متعهد و مبعوث به رهبری الهی انسان و راهبری جامعه انسانی است که منجر به بصیرت در اندیشه، پرهیزگاری در انگیزه و مقاومت در رفتار شده و می‌شود. چنین رهبری و راهبری دربر گیرنده یافته‌های راهبردی زیر است: 🔅۱. تدوین مناسبات انسانی مبتنی بر اخلاق و فطرت؛ 🔅۲. تنظیم مناسبات خانوادگی مبتنی بر محبت و هویت؛ 🔅۳. ترویج مناسبات اجتماعی مبتنی بر مودّت؛ 🔅۴. ساماندهی مناسبات حکمرانی مبتنی بر عدالت؛ 🔅۵. سازماندهی مناسبات سیاسی مبتنی بر فضیلت؛ 🔅۶. ترسیم مناسبات ژئوپلیتیکی مبتنی بر مدنیت؛ 🔅۷.تعیین مناسبات معنوی و دینی مبتنی بر امت؛ 🔅۸. تثبیت مناسبات جهانی مبتنی بر وحدانیت. 💠 بخش چهارم. بعثت معماری خلقت و رستاخیز انقلاب برانگیختن رستاخیزگون، نزدیکترین معنا به بعثت است. با این وجود در "معماری خلقت مبتنی بر هندسه وحدانیت" بعثت بنیان‌گزار و مخزنی گران‌بهای برای رستاخیز انقلاب مستمر است. چرا که: 🔅۱. «بعثت مغز افزار تولید معرفت و تکثیر حکمت‌ و تعمیق بصیرت»، برای مواجهه با جاهلیت و ضلالت است. 🔅۲. «بعثت نرم‌ افزار تربیت پرهیزگاران، اخلاق‌مداران و پرورش دهنده مودّت»، برای مواجهه با تعصب و تحجر است. 🔅۳. «بعثت سخت افزار ساختارسازی حکمرانی توحیدی و عدالت‌محور»، برای مقابله با جامعه طبقاتی مبتنی بر تفاخر و تجاوز است. ✍️#️احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/روز عید مبعث ۲۷ رجب ۱۴۴۴ه.ق و ۲۹ بهمن ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا و سروش 🔅 @Rahnegar
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار دهم. از ملوانی بلم تا
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار یازدهم. از مرارت لحظه‌ای تا حلاوت ماندگار 🔸لذتی که من در جبهه از دیدن نماز و نمازخواندن افراد صاحب نفس می‌بردم و لذتی که در مدرسه از جاری شدن قطرات ملایم باران بر گونه‌ام می‌نشست، هر دو باعث متلاطم شدن روحم و مواج شدن خیالاتم بودند. ولی در این صحنه، انفجارهای ناگهانی، التهاب آفرین بودند و در صحنه حیاط مدرسه مواجهه‌ی غافلگیرکننده با چهره جبروتی و با صلابت مدیر دبستان استاد حسن صدیقی مزینانی، افکارم را در هم می‌پیچید. او با خط کش بلندبالا و یا چوب اناری که همواره در دست داشت، نزدیک می‌شد و صدا می‌زد: "احمد پسرجان چرا مبهوتی...! زنگ خورده." سپس با تکه کلام همیشگی‌اش مرا مشایعت می‌کرد که: "بدو، بدو، بدو جانم." 🔹هر چند من و احتمالا بسیاری از بچه‌های مدرسه، "طعم مرارت لحظه‌ای و حلاوت ماندگار" آن چوب تأدیب را بر کف دست هایمان، تجربه نکردیم ولی بعدها از سرانگشتان او که در خطاطی صاحب هنر و در فنون رزمی هم صاحب مهارت بود، بی‌نصیب نماندم. او علاوه بر خطاطی برای پایگاه بسیج، برای نوجوان بسیجی آموزش کاراته هم دائر کرده بود. به همین‌ سبب در یکی از جلسات تمرین کاراته و در پایگاه بسیج، سرانگشتانش را به قاعده چند سانتی‌متر در گودی زیر قفسه سینه‌ام فرو کرد، بگونه‌ای که نفسم برای لحظاتی در سینه حبس شد. در همان لحظه با سلوک رفتاری پساکودکی و پیشا جوانی، با کمی طنازی خودم را شریعا روی زمین انداختم و ناله کردم و به خود می‌پیچیدم. البته با این حرکات بهانه‌ای یافتم تا ولو برای مدت کوتاهی انتقامم را از چهره با صلابت دائمی‌اش بگیرم، تا شاید برای لحظاتی محبت پدرانه و لبخند معلمانه‌اش را جلب نمایم. 🔸لذت این حرکت رندانه وقتی بیشتر درک کردم که همین چند سطر مختصر از خاطره را برای این استاد دوست داشتنی فرستام و او که احتمالا نتوانسته بود تشخیص دهد که کدام یک از شاگردانش هستم؛ از صراحت قلم و ظرافت طبع‌ من خیلی خشنود شده بود و خیرخواهانه و عمیقا تشویقم کرد. مدتی بعد او را دیدم خودم را معرفی کردم. انگار که همه دنیا را به او داده باشند از دستیابی بنده به مقام معلمی در دانشگاه، اظهار مسرت بسیار و احساس غرور کرد. 🔹لذت مراوده با او را وقتی در اوج یافتم که بعدها در پاسخ به متنی که تحت عنوان: "مغناطیس دلدادگی و مقیاس آزادگی؛ واکاوی زیارت اربعین از نظریه مبنایی تا تجربه میدانی" که در سفر اربعین نوشته بودم برایش فرستادم. باذوق بسیار و احساس رضایت مثال‌زدنی و به مثابه یک پدر که موفقیت فرزنداش را دیده است. ضمن بیان رضایت قلبی از محتوای مطالب برایم نوشت: "شما فرهنگی را در نوشتار آئینی آغاز کرده‌ای که کم نظیر است!!!!.... از تعصب خبری نیست و با افکارِ امروزی، دین را پیوندی دیگر با مردم می‌دهید. در این راهِ بزرگ و خطیر که دشمنان لحظه‌ای از پای نمی‌نشینند، قلم است که مأیوسشان  می‌کند. - این حرف من - قضاوت نیست، واقعیت است!!!!... همیشه در این، برجسته ره، موفق باشی..." 🔸هر چند این استاد پر ابهت، بعدها داغدار جوانش شد، ولی وجودش در آن دوران بسیار پر خیر و برکت بود، چرا که با ابهت مدیریتی، هنر خطاطی و مهارت رزمی‌ که داشت نقش موثری در تربیت و فعال نگهداشتن نوجوانان و جوانان برای حضور در حرکت‌های جهادی - انقلابی و مشارکت آنان در دفاع مقدس داشت. او همچنان با ذوق ادبی متکی بر شعر، باز هم شاگردانش را بر گرد شمع وجودش گرم و فعال نگه می‌دارد. امروز پس از سال‌ها که خودم تجربه معلمی را می‌اندوزم و بارها با او مواجهه دارم، هرگز تصور نمی‌کردم آن مدیر، ناظم و استاد با ابهت این همه لطافت طبع، اخلاق خوش و رفتار محبت‌آمیز داشته باشد. ادامه دارد... ✍️ استادیار دانشگاه/۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا و سروش 🔅 @Rahnegar
✍️ اعیاد شعبانیه تجلیگاه؛ فضائل خالق در  شمائل مخلوق اعیاد شعبانیه حکایت پر رمز و راز دمیدن صور حیات از سوی خالق در سرشت خلقت برای معرفی مخلوق صالح است. بنابراین "ماه شعبان تجلیگاه صفات خالق در صورت و سیرت مخلوق" است. مهمترین مظاهر مرآت آن "حقیقت و جلال در این سیرت و جمال" در ماه شعبان عبارت است از: 🍎 سیرت عزتمندانه حسین بن علی (ع) ▫️فضای تربیتی - انسانی حسینی؛ مظهر "تعبد صادقانه" در شاکله "نیت خالصانه" با ماهیت "مقاومت عزتمندانه" است. ▫️زیست اجتماعی - سیاسی حسینی؛ مظهر "عزت جاودانه" در شاکله "غیرت مؤمنانه" است. ▫️حیات مؤمنانه حسینی؛ مظهر "ولایت، خلافت، طهارت، مقاومت، رشادت و شفاعت" در شاکله "ولایت صالحانه" است. 🍎 سیرت جوانمردانه عباس بن علی (س) ▫️فضای تربیتی - انسانی عباسی؛ مظهر ‌"فداکاری صابرانه" در شاکله "وفاداری صادقانه" با ماهیت "متانت جوانمردانه" است. ▫️زیست اجتماعی - سیاسی عباسی؛ مظهر "اطاعت عاقلانه" در شاکله "تعبد صالحانه" است. ▫️حیات مؤمنانه عباسی؛ مظهر "بصیرت، فتوت، مروت، شجاعت، فضیلت و کرامت" در شاکله "ادب خردمندانه" است. 🍎 سیرت زاهدانه علی بن حسین (ع) ▫️فضای تربیتی - انسانی؛ مظهر تبیین "زیست زاهدانه" در شاکله "نیایش‌های عارفانه" است. ▫️زیست اجتماعی - سیاسی سجادی؛ مظهر "رویکرد عزتمندانه" در شاکله "روایت‌گری صادقانه" از نهضت عاشورا است. ▫️حیات مؤمنانه سجادی؛ مظهر "لطافت، اطاعت، عبادت، سخاوت، فصاحت و بلاغت" در شاکله "مناجات خاشعانه" با ماهیت "عبادت خالصانه" ست. 🍎 سیرت جهان آرایی حجت بن حسن (ع) ▫️فضای تربیتی - انسانی مهدوی؛ مظهر "دادگری عادلانه" در شاکله "حکمرانی صالحانه" است. ▫️زیست اجتماعی - سیاسی مهدوی؛ مظهر شگفت آورترین "انقلاب صالحانه" در شاکله فراگیرترین "حاکمیت حکیمانه" است. ▫️حیات مؤمنانه مهدوی؛ مظهر "حکمت، نصرت، کفایت، برکت و سعادت" در شاکله "تمدن طیبه الهی" با ماهیت "حکمرانی عادلانه" است. 🍎 سیرت کریمانه علی بن حسین (ع) ▫️فضای تربیتی - انسانی علی اکبری؛ مظهر تبیین "سیرت نبوی" در شاکله "صورت حسینی" است. ▫️زیست اجتماعی - سیاسی علی اکبری؛ مظهر "پایداری مردانه" در شاکله "فداکاری صادقانه" است. ▫️حیات مؤمنانه علی اکبری؛ مظهر "متانت، شجاعت، سکینت، تربیت، فضیلت و نزاکت" در شاکله "ملکات کریمانه" است. ♻️ یافته راهبردی اعیاد شعبانیه در حقیقت آئینه "فضائل خالق در  شمائل مخلوق" و تجلی "سیرت انسان شایسته در صورت زمان بایسته" است که شاکله زمینه، زمان و مکان تجلی یافته است. با این وجود: 🔅۱. اوج مقام حسینی در سوم شعبان تجلی؛ "تعمیق رضایت" در رابطه دوسویه میان "شهید و شاهد" است. 🔅۲. اوج مقام عباسی در چهارم شعبان تجلی؛ "تثبیت صداقت" در رابطه دوسویه میان "مأموم و امام" است. 🔅۳. اوج مقام سجادی در پنجم شعبان تجلی؛ "تفسیر بندگی" در مواجهه دو سویه میان "عابد و معبود" است. 🔅۴. اوج مقام علی اکبری در یازده شعبان تجلی؛ "جوان مؤمن انقلابی" در رابطه دو سویه میان "حق و باطل" است. 🔅۵. اوج مقام مهدوی در نیمه شعبان تجلی؛ "ترسیم عدالت" در رابطه دو سویه میان "مُنتَظِر و مُنتَظَر" است. ✍️ استادیار دانشگاه/۴ اسفند ماه ۱۴۰۱ه.ش همزمان با اعیاد شعبانیه ۱۴۴۴ه.ق/. 💎کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا 🔅 @Rahnegar
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار یازدهم. از مرارت لحظه
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار دوازدهم. نوستالژی دوران کودکی؟! 🎯 در آن شگفت انگیزترین سحر عمرم، من در ذهن سیال خودم در حال تجزیه و تحلیل بودم که این رزمندگان حاضر در کانال نبرد شلمچه، در مواجهه با مجتمع پتروشیمی بصره به چه می‌اندیشند؟ و چه توصیف و تفسیری از عظمت این مجتمع بزرگ دارند!؟. این به تعبیر من؛ گالیور خوابیده بر روی زمین که ما از دور به نظاره‌اش ایستاده بودم، حداقل یک مخزن بزرگ نفتی قابل رؤیت داشت که از دور، آنچنان بزرگ دیده می‌شد که احتمالا به اندازه چند ماه آب قنات تاریخی و باستانی مزینان را در شکم بالا آمده‌اش جا بدهد. در کنار این مخزن بزرگ، چندین لوله‌ و دودکش بلند وجود داشت که بعضا خم شده بود. یک ترکیب چهارتایی از این لوله‌ها کنارهم قرار داشت که طول و عرض این ترکیب از لوله‌ها، یادآور درخت‌های چنار قطور و چند صد ساله بودند. 🔹بقاء سازه‌های اصلی و آن لوله‌های عظیم در مجتمع پتروشیمی بصره، خبر از پایداری آن در برابر برخورد مداوم گلوله‌های توپ، تانک، موشک هلی‌کوپترهای کبری و بمب باران هواپیماها می‌داد. آن ریخت و شمایل که ترکیبی از آهن، فولاد و سیمان بود و این پایداری در برابر انفجارها، ذهن هر بیننده‌ای را به سوی توهم و خیال برمی‌انگیخت تا با مشابه‌سازی از آنچه مشاهده می‌کرد با پدیده‌ای که قبلا دیده بود، تصویرپردازی خیالی و تفسیر مستقل داشته باشد. احساسم این بود که برخی مانند من و تحت تاثیر پویانمایی‌های که در خردسالی یا دوران نوجوانی در تلویزیون دیده بودیم، آن را گالیور و یا غول چراغ جادوی صدام بخوانیم. برخی هم آن را با آثارباستانی برجای مانده از اعصار گذشته و یا هر چیز دیگری که قبلا دیده‌اند تطبیق داده و تفسیر نمایند. 🔸تصویرپردازی ذهنی بنده از لوله‌های این غول بصره؛ تشبیه آن به درخت چنار ایستاده در ساحل شمالی کویر و در همسایگی تراز آب قنات مزینان بود. همان درختی که در دوران کودکی وقتی مسافر این سرزمین کهن می‌شدم؛ برایم عظیم‌ترین، بزرگترین و باستانی‌ترین پدیده بازمانده از حیات بشر بود. این درخت چنار کهن و عظیم  شاید قرن‌ها است که پایدار ولی اُرِیْب در کنار مسجد مزینان قدیم و باستانی پایدار، ایستاده است. مسجدی که بنا به نقل پدر، جد پدری‌ام در ترمیم و مرمت آن نقش داشته است. 🔹این مسجد تاریخی و آن درخت چنار که در اثر فشار زمان، زمین و زمینه‌های اجتماعی پیر شده‌اند، عمرشان به درازای تاریخ مزینان قدیم است. این آثار باستانی که نوستالژی دوران کودکی بنده هستند به خاطر گذر زمان و نظاره رنج مردمان سخت کوش و تخریب روستا در برابر سیلاب‌ بزرگ و فراغت مؤمنین همدم ازیک سو و بی‌توجهی مسئولین میراث فرهنگی از سوی دیگر، چهره زیبای مسجدش چروک و درزهای میان آجرهای مکعبی آن باز شده، چنار کهنسال‌اش خم شده و به دیوار باغ‌ مخروب همسایه تکیه داه است و حتی آن تراز قنات آب باقیمانده از دوران کهن نیز، به سرقت رفته است. ادامه دارد... ✍️ استادیار دانشگاه/۱۱ اسفند ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا و سروش 🔅 @Rahnegar
✍️ علی اکبر؛ فضائل خلقت در شمایل مخلوق علی اکبر فرزند ارشد امام حسین (ع) در سال ۳۳ ه.ق در مدینه رخ نما شد. مادرش لیلا دختر ابی مره زنی بزرگ‌منش، بافضیلت و باشرافت بود. علی اکبر شاهکار آفرینش و تندیسی از آنچه می‌توانست در ساختار حیات، تجلی پیدا کند، بود. ملکات نفسانی او مرآت کرامات همه کریمان، الگوی انسان اتصال یافته به قرب و بلندی پروازش به اندازه تاریخ خلقت؛ از آدم تا خاتم و از انجام تا فرجام تاریخ است. سعه وجودی او بگونه‌ای است که در تراز اشرف مخلوقات و میراث‌دار همه آنچه پیامبران داشته‌اند، است. با این وجود شمایل و فضائل علی اکبر حداقل از چهار منظر قابل توجه است: ۱. مشابهت در قامت انسانی؛ 🔸علی اکبر از منظر زیبایی شناختی قرین پیامبر اکرم و دارای رخسار خوش‌نما و نگاری خوب‌رو بود. بنابراین او میراث دار ملاحت و اصالت نبوی است.  ۲. وجاهت در بصیرت بینشی: 🔸علی اکبر از منظر بنیان‌های فکری و زیرساخت‌های اندیشه‌ای، همچون جدش امیرالمؤمنین دارای حکمت نظری و عاقلانیت عملی است. بنابراین بینش او حامل بصیرت نهادی، درایت ادراکی و معرفت شناختی است. ۳. وجاهت در طینت منشی: 🔸علی اکبر از منظر خوی ذاتی و طبع فطری بر سرشت خداجویانه و آراسته آدب و آینه؛ وَإِنَّكَ لَعَلىٰ خُلُقٍ عَظيمٍ است. بنابراین منش او حاوی "سیرت نظیف" و "صورت عفیف" یک جوان مطهر است.  ۴. وجاهت در طهارت کنشی: 🔸علی اکبر از منظر طریقت صالحه و سیرت اعتدالیه به استحکام در رویّه رسیده و مصداق حسن السیره بر پایه اخلاق محسنه است. بنابراین رفتار او تجلی "هنجار پاک" و "ارزش تابناک" در چهره یک جوان پویا و پارسا است. ♻️ یافته‌های راهبردی‌ اگر پیامبر اعظم اوج هنر بی‌بدیل خالق در شمایل مخلوق است، علی اکبر ترکیب هنر مخلوق و خالق در شبیه‌سازی از برترین انسان و پرورش یافته در تراز اوست. به گونه‌ای که هندسه وجوی او اعم از؛ چهره و سیما، منش و منهاج و خوی و اخلاق او بدیل حقیقی انبیاء برای دوره پس از پیامبر اکرم تا پایان تاریخ محسوب می‌شد. با این وجود مهمترین یافته‌های راهبردی بررسی وجوه شخصیت حضرت علی اکبر بن حسین (ع) عبارت است از: 🔅۱. حُسْنِ خُلق علی اکبر؛ او مبتنی بر لطافت اخلاقی، ادب کلامی و حیای رفتاری است. 🔅۲. حُسْنِ ﺧَﻠﻖ علی اکبر؛ مبتنی بر شمایل رعنا و رخسار دلربا است. 🔅۳. حُسْنِ منطق علی اکبر؛ مبتنی بر سخن فصیح، کلام عمیق و حجت برهانی است. 🔅۴. حُسْنِ فعل علی اکبر؛ مبتنی بر ارزش‌های الهی - فطری و هنجارهای رفتاری نبوی تا پایان تاریخ است. 💠 در مجموع علی اکبر (ع) تنها گزینه خلقت است که دارای بیشترین مشابهت در ابعاد بینشی، منشی و کنشی با خُلُقٍ عَظيمٍ نبوی، علوی و فاطمی است و سعه وجودی انسان تراز و چشم‌نوازترین سیما بشری در او منعکس شده بود. او با داشتن چنین شرایطی تنها وارث همه داشته‌های فاخر الهی و همه فضائل انسانی پس از نبی مکرم اسلام، برای زیست اجتماعی جوان انقلابی و حیات معنوی انسان متعالی بوده و هست. 🔻بزرگترین ظلم طراحان و مجریان فاجعه عاشورا، بریدن دل و دیده بشر از رویت او به عنوان نماد عینی ﺧَﻠﻖ و خُلُقٍ پیامبر اعظم و امیرالمؤمنین تا پایان تاریخ است. چرا که: 🔅اولا. کنیه اکبر برای علی بن حسین (ع) نماد عینی، تجلی همه داشته‌های نبوی و علوی در خلقت و خُلُقیت علی اکبر است. پس کشتن او در فاجعه کربلا؛ در حقیقت قطع دسترسی مردم تا پایان حیات از دامان نماد عینی نبوی و علوی در شمایل علی بن حسین است. 🔅ثانیا. علی اکبر برای امام حسین(ع) بزرگترین امتحان خالق از یک مخلوق است که می‌توان انتظار داشت. در حالی که امتحان ذبیح‌الله منا - اسماعیل - برای ابراهیم و در عرصه حج شکل نمادین داشت؛ ولی ذبیح‌الله نینوا - علی اکبر - برای حسین در صحنه نینوا شکل راستین به خود گرفت. ✍️ استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۱ه.ش و ۱۱ شعبان ۱۴۴۴ه.ق روز میلاد حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان/ 💎کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال سروش، ایتا و روبیکا 🔅 @Rahnegar