eitaa logo
محفل علمی رهپویان
267 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛گاهی درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
ثبت نام اعتکاف طلبگی حرم امام رضا علیه السلام در ماه رمضان از همگی التماس دعا
هدایت شده از فقه نظام ساز
💢شهید صدر از درون فتاوای فقها، #فقه_نظامات را استخراج کرد 📌حجت‌الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست بازخوانی اندیشه‌های اجتماعی شهید صدر، با اشاره به این که شهید صدر مستقیم وارد مسائل اقتصاد اسلامی شده و در آن شیوه خود را بیان می‌کند که ما نیز می‌توانیم قواعد مربوط به فقه نظام را در آن انتزاع کنیم، عنوان داشت: فقیه می‌تواند از یک متن، مسائل شخصی فقه را استخراج کند و شهید صدر براساس فتوای فقها قواعد مربوط به فقه نظامات را استخراج کرده است. 🔹فقه نظامات نیاز از بین رفتنی نیست بلکه شدیدتر احساس می‌شود و الگوی شهید صدر در این‌باره برای جامعه ما قابل دنبال شدن است. شهید صدر را می‌توان پیشگام در فقه نظامات دانست. 📖 متن کامل در: 🌐 http://yon.ir/e7vK8 🆔 @meftaah_com
هدایت شده از دروس
📝 : طراحی زیرساختهای تحول، راهبرد تحولی آیت‌الله اعرافی 💠 سه سال قبل و در حالی که مطالبات و توقعات تحولی و اصلاحی طلاب در حال رسیدن به اوج بود و نگرانی‌ از انزوایی که مقام معظم رهبری هشدارش را داده بودند جدی‌تر می‌شد، آیت‌الله اعرافی که عملکرد درخشان در ساماندهی جامعه المصطفی در پرونده خود داشت، به مدیریت حوزه‌های علمیه انتخاب شد. 💠 این انتخاب، بارقۀ امید را در دل طیف‌های مختلف حوزویان روشن نمود و آثار این امید بویژه در میان طلاب جوان و نخبه‌های دغدغه‌مند حوزه، بوضوح قابل مشاهده بود. 💠 اکنون بعد از گذشت سه سال از این انتخاب، زمزمه‌هایی از ایشان آغاز شده. ارزیابی‌هایی که در یک سوی آن رنگ باختن امید به اصلاح و تحول حوزه به دست ایشان قرار دارد و در سوی دیگر عده‌ای با نگرانی همچنان منتظر آشکار شدن نشانه‌های تدبیر ایشان هستند. 💠 طیف اول برای اثبات این ناامیدی، به استمرار ضعف‌های سابق و عدم تغییر چشمگیر برنامه‌های حوزه در این سه سال استناد می‌کنند. اما برای ارزیابی منصفانه عملکرد ایشان بهتر است مولفه‌های مختلفی که گاهی از زبان مدیر محترم حوزه‌های علمیه در مناسبتهای مختلف طی یک سال اخیر بیان شده است توجه نمود. 💠 بی‌شک تحقق تحول (اگر تب و تاب جوانی را کنار بگذاریم و با نگاهی جامع به مسئله بنگریم) نیازمند و است که بدون آنها، اجرای برنامه‌های تحولی هر چند ممکن است در کوتاه مدت عده‌ای را راضی کند، اما نه‌تنها منجر به تحول نخواهد شد؛ بلکه در دراز مدت می‌تواند خسارت جبران‌ناپذیری به بار آورد. همچنان که تعدادی از تصمیمات سالهای قبل، هم اکنون تبدیل به گره کوری شده است که گشودنش به غایت مشکل می‌نماید. 💠 از همین رو، طی این سه سال برنامه آیت‌الله اعرافی طراحی و نهایی‌سازی حوزه است، که بدون آنها هرگونه برنامه‌ریزی راهبردی و اجرای برنامه‌ یا ناممکن می‌گردد و یا به کلاف سردرگم بی‌برنامگی مرکز مدیریت می‌افزود. از جمله: ۱. تدوین و نهایی‌سازی برنامه ۵ساله حوزه و برش‌های آن در عرصه‌های مختلف (که برای اولین بار صورت گرفت) ۲. طرح آمایش سرزمینی حوزه ۳. تکمیل نظام‌های جامع (که سالها نیمه‌کاره رها شده بود) ۴. سند چشم‌انداز حوزه و ده‌ها سند راهبردی بالادستی دیگر که تدوین آنها بخش زیادی از انرژی مرکز مدیریت را در مدیریت آقای اعرافی گرفته بود، و طبق وعدۀ ایشان، از ابتدای سال۹۸ به اجرا درخواهد آمد. 💠 در کنار اسناد زیربنایی، همچون: ۱. کارویژه‌های روحانیت ۲. درختواره رشته‌های حوزوی (در بیش از ۲۶۰ رشته علوم انسانی) ۳. تأسیس مرکز آموزش‌های کاربری ۴. طرح اصلاح نظام اساتید حوزه ۵. تأسیس کانون‌های علمی تربیتی مدارس ۶. اصلاح نظام جذب و پذیرش حوزه (حرکت بسوی کیفی‌گزینی) ۷. احیای طرح‌های مدرسه‌محور ۸. طرح اصلاح سیستم پایان‌نامه‌های حوزوی ۹. حمایت از تأسیس کرسی‌های درس خارج فقه معاصر ۱۰. ‌توسعه دروس خارج شهرستان‌ها و ده‌ها طرح و برنامه دیگر نیز طراحی شده است. 💠 انجام این امور بنیادین در حالی صورت گرفته است که مرکز مدیریت طی این دو سال در بدترین شرایط بودجه‌ای و به تعبیر آیت‌الله اعرافی، در قرار داشته است. 💠 همچنین به دلیل شرایط پیچیده و شبکه‌ای مدیریت نهادهای حوزوی، تغییر و تحولاتی که می‌توانست در عملکرد آیت‌الله اعرافی مؤثر باشد، طولانی و زمانبر بوده. از جمله: انفکاک ایشان از مدیریت المصطفی (که قریب به دو سال طول کشید)، تغییر دبیر شورای عالی، و... که تسریع در آنها، مدیریت ایشان را تسهیل می‌کرد. 💠 با توجه به آماده شدن چنین اسناد و طرح‌های مهم، در صورتی که پشتوانه کافی (اعم از بودجه، همراهی و همدلی علما، فضلا، و نهادهای حوزوی و...) برای اجرای آنها موجود باشد، امید است که تحول بنیادین مورد انتظار تحقق یابد و مرکز مدیریت، ساماندهی بیشتری یابد. 💠 البته ضروریست جلسات هم‌اندیشی و گفتگوی انتقادی جهت همراه‌‌سازی طیف‌های مختلف حوزوی از طلاب جوان تا نخبگان، اندیشمندان، علما و زعمای حوزه، بصورت جدی، منظم و مستمر از طرف آقای اعرافی و نیروهای فکری حوزه صورت پذیرد. 💠 حسن ختام این مقال می‌تواند بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اخیر طلاب باشد: «جناب آقای اعرافی اشاره کردند به برنامه‌ای که تهیه شده و بناست اجرا کنند. برنامه‌ای با این اصول که ایشان ذکر کردند، بسیار جالب است. و بسیاری از این خواسته‌هایی که گفته شد را پوشش می‌دهد. و ‌چون آقای اعرافی (با تأکید) این را بیان می‌کنند، بنده کاملاً امیدوار هستم که تحقق پیدا کند. چون ایشان بحمدالله ظرفیت بسیار مغتنمی هستند و امیدواری زیادی دارم که این کارها انجام بگیرد» ✍ محمد وکیلی، کانال دغدغه‌های حوزوی 🌐 eitaa.com/daghdagheha/661 ✅ دانش‌پژوهان: انعکاس تحلیل شما ارسال یادداشت: @s_1357 عضویت: @dph110
هدایت شده از دروس
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ وظایف طلاب در بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در جمع طلاب (۹۸/۲/۱۸) 🌐 eitaa.com/khamenei_ir/4845 🆔 کانال دانش‌پژوهان: تحولات حوزه و روحانیت: @dph110
هدایت شده از دروس
2.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 چرایی حضور فرزندان روحانیون در مدارس غیرانتفاعی 😔کلیپ(با اعتذار): وقتشه بدی لبه رو بدو بگیر کمرو بیابیا قِرش بده، سکsی بدنو ببین جوون خودتو بلرزون 🔷 اکثر روحانیون دوست ندارند که از مردمی‌‌زیستن، فاصلۀ هرچند کمی بگیرند، اما سال‌هاست که مدارس غیرانتفاعی تا حدودی مذهبی قم با استقبال پرشور آنها مواجه شده؛ برخی ازاین مدارس که اصلا بنا بر نقل مدیر، اکثر دانش‌آموزان‌شان فرزندان روحانیون‌اند که حتی بعضا دارند با وضعیت مالی بد و با همان شهریه مختصر، هزینۀ آنچنانی مدرسه فرزند را با سختی تمام، می‌پردازند. 🔷 شاید در همان زمان که منبر میرویم و شعار میدهیم که مردم در حال متدین‌تر شدن‌اند و به غوغای حضورشان در تشییع همدانی، اعتکاف و... استشهاد میکنیم، میدانیم که «حرف‌درمانی» در «مدرسه بچه‌ها» اثر ندارد؛ آنجا حاکم است و دختران ما در ۸-۹ سالگی با هدایت معلمانی که در جمهوری اسلامی، تربیت یا انتخاب کردیم، با هم می‌خوانند (و معلم بی‌شرم با خنده از فتح‌الفتوحش فیلم میگیرد): وقتشه بدی... ✅ دانش‌پژوهان: انعکاس تحلیل شما ارسال مطلب: @s_1357 عضویت: @dph110
محفل علمی رهپویان
#یادداشت_وارده 📝 چرایی حضور فرزندان روحانیون در مدارس غیرانتفاعی 😔کلیپ(با اعتذار): وقتشه بدی لبه
بابت شعر و موسیقی از بزرگواران عذر خواهم. اخیرا ی سفیر فیلم تحت عنوان "واسه مدرسه هات مرسی" درست کرده، متناسب با این پیام است، میتونید در تلگرام پخشش کنید: @safirfilm
🌺ثبت نام سومين دوره تربیت مربی و مدرس 🌺 ➖برای مرحله اول از سيرمطالعاتي آثار شهيدمطهري بر پايه نظام فكري بينش مطهر 🖌ثبت نام در سايت: BinesheMotahar.IR 🕰آغاز كلاس ها : 6 تيرماه 🌐کانال آگهی طلاب🔻 http://eitaa.com/joinchat/2053636096C7f322e6287
در اینستاگرام نوردیده حدود 50کتاب از انتشارات مختلف کودک در بخش استوری معرفی کردیم. میتونید از اینستاگرام ببینید کتابارو👇 Instagram.com/nooredideh.ir
من یک پسر ده ساله دارم که چند وقته توی مدرسه دوستاش در مورد روابط زن‌ومرد چیزهایی بهش گفتن ومدام توی خونه از من می‌پرسه‌ در این مورد ومن هم با هر روشی خواستم فکرش را از این قضیه منحرف کنم نشده😔لطفا راهنمایی کنید؟ سلام 👈1- حفظ کامل خونسردی. نباید بهم بریزید و آشفته بشید. خیلی راحت باشید در مواجهه با این سوالات. 👈2- اول تخلیه اطلاعاتی کنید. با مهربونی و رفاقت بپرسید تو چی میدونی؟ چیا شنیدی؟ تو کتاباتون چی نوشته؟ دوستات چیا گفتن؟ وِ.. 👈3- اگر اطلاعات درست داشت تایید کنید و نترسید. اگر نداشت به اندازه سنش بهش بگید. مثلا بگید درون بدن مادر یک کیسه مثل بادکنک هست که مخصوص درست شدن جنینه. و وقتی به خواست خدا و ارتباط ازدواج پدر و مادر بچه در اون درست میشه 9 ماه طول میکشه تا کامل بشه. "ی ازدواج بگید و رد شید." اگر باز پرسید بگید خب الان تو تو سن ازدواج نیستی. هر وقت بزرگتر شدی خودم کاملتر برات توضیح میدم. "برید تو جریان جنین و اینها." بعد راجع به تولد بگید: مادر میبرن بیمارستان و با ی جراحی کوچیک از زیر شکم بچه رو از اون کیسه بیرون میارن. مادرا خیلی سختی میکشن تو بارداری و خیلی هم اذیت میشن تو تولد اما چون بچه شون خیییلییی بیشتر از اونکه فکرش بکنه دوست دارن این سختیا رو تحمل میکنن و این دردها براشون آسون میشه. خوبه از خاطره و حس و حال لحظه ای که تو بیمارستان قنداقش آوردن براتون تعریف کنید. 👈اگر جایی گیر کردین جواب غلط یا الکی ندید. بهش بگید باید مطالعه کنم. یا باید بپرسم. بعد بپرسید و درستش بهش بگید. 👈سعی کنید ببریدش تو طبیعت یا باغ وحش تا با اندام و رفتار حیوانات آشنا بشه و اونجا براش توضیح بدید. (استاد صادقی) 👇 @nooredideh_nojavan
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
11.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
انقلاب: ما به رنسانس فلسفی یا واژگون کردن اساس فلسفه‌مان احتیاج نداریم. نقص فلسفه‌ی ما این نیست که ذهنی است - فلسفه طبعاً با ذهن و عقل سروکار دارد - نقص فلسفه‌ی ما این است که این ذهنیّت امتداد سیاسی و اجتماعی ندارد. فلسفه‌های غربی برای همه‌ی مسائل زندگی مردم، کم و بیش تکلیفی معیّن میکند: سیستم اجتماعی را معیّن میکند، سیستم سیاسی را معیّن میکند، وضع حکومت را معیّن میکند، کیفیت تعامل مردم با همدیگر را معیّن میکند؛ اما فلسفه‌ی ما به‌طور کلّی در زمینه‌ی ذهنیّاتِ مجرّد باقی میماند و امتداد پیدا نمیکند. شما بیایید این امتداد را تأمین کنید، و این ممکن است؛ کمااین‌که خود توحید یک مبنای فلسفی و یک اندیشه است؛ اما شما ببینید این توحید یک امتداد اجتماعی و سیاسی دارد. «لااله‌الا ّاللَّه» فقط در تصوّرات و فروض فلسفی و عقلی منحصر و زندانی نمی‌ماند؛ وارد جامعه میشود و تکلیف حاکم را معیّن میکند، تکلیف محکوم را معیّن میکند، تکلیف مردم را معیّن میکند. میتوان در مبانی موجود فلسفىِ ما نقاط مهمّی را پیدا کرد که اگر گسترش داده شود و تعمیق گردد، جریانهای بسیار فیّاضی را در خارج از محیط ذهنیّت به‌وجود میآورد و تکلیف جامعه و حکومت و اقتصاد را معیّن میکند. دنبال اینها بگردید، این نقاط را مشخّص و رویشان کار کنید 🍃 ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ بیانات در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی ___ حوزه انقلاب: @howzeh_enghlab ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
#ردمخالفان 💎 جریان #تفکیک در بیان استاد غلامحسین #دینانی مرشد اعظم این جریان فکری مرحوم آقا #میرزامهدی اصفهانی است که در خراسان ساکن بود. شاگردان او به عنوان تفکیک و جدایی دین از فلسفه مطالبی را در آثارشان آوردند. که البته قابل نقد است و من فکر می کنم که نه تنها مخالفان بلکه گاهی هیچ آدم عاقلی نتواند برخی از سخنان این ها را بپذیرد. اهل تفکیک مثلا هیچ سنخیتی بین مخلوق و خالق قائل نیستند، تجرد نفس را انکار می کنند، نفس را مادی می دانند و در بعضی از حرف هایشان هست که ملائکه هم مادی هستند. کسانی که با موازین عقلی و فلسفی آشنایی دارند به خوبی می دانند که با انکار تجرد نفس ناطقه، ادراک معارف الهی و معنوی با مشکل روبه رو خواهد شد؛ زیرا اگر نفس، مجرد نباشد، ادراکات نیز مجرد نخواهد بود و در صورتی که ادراکات انسان مجرد شناخته نشود، محکوم به احکام ماده می شوند و دستخوش زوال و فساد و تباهی می گردد. ♦️ کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar
5cb91aad547c7d6ae5c19ed8_4130603459430928499.mp3
زمان: حجم: 360.2K
🔴 مهم 🔴 نشر به حوزویان بعد از سی سال که از انقلاب گذشته ما هنوز به اندازه کافی مجتهد برای قوه قضائیه نداریم ، راه حل چیست؟ (بیان استاد ) ♦️ برگرفته از کانال حوزه و فلسفه: ✅ @feghheakbar