هدایت شده از متن | علیرضا پناهیان
🔴انتقاد و پیشنهاد علیرضا پناهیان دربارۀ روش آموزش دین در حوزه:
🔴 طلبهها در حوزه بیشتر بیان برهانی یاد میگیرند؛ برهان حقایق را تبیین نمیکند فقط حقانیتشان را اثبات میکند
👈🏻 ضرورت تحول در ادبیات و روش تعلیم و تبلیغ دین(ج۲)
➖ برای تبیین حقایق دینی دو روش وجود دارد: «روش توصیفی» و «روش استدلالی»
➖ درسهای معارف اسلامی، معمولاً در مقام استدلال و پاسخ به شبههاند نه توصیف حقایق دین
➖ ما امامت را برای مردم اثبات میکنیم و توصیف نمیکنیم، لذا عاشقش نمیشوند
➖ مردم اکثراً با مبانی دموکراسی کاری ندارند، بلکه با شنیدن توصیفش آن را میپذیرند
➖ اگر شیوۀ مدیریت ولایی و آثار آن بهخوبی توصیف شود دلِ اهل عالم را میبرد
🔻 برای تبیین یک حقیقت و برای اینکه کسی را متقاعد و انگیزهمند کنید تا عملی را انجام بدهد، دو روش وجود دارد: «روش توصیفی» و «روش برهانی و استدلالی»
🔻 مثلاً اینکه اثبات کنید «معاد هست» میشود روش برهانی. اما توصیف معاد این است که بگویید صحرای محشر چگونه است، چقدر طول میکشد، محاسبۀ اعمال چگونه است و...
🔻 شما یکوقت ولایت علی بن ابیطالب را با دلیل و برهان، اثبات میکنید و یکوقت توصیف میکنید و میگویید «ولیّ خدا اینگونه جامعه را مدیریت میکند...»
🔻 طلبهها در حوزه بیشتر روش متقاعدسازی و بیان برهانیِ دین را یاد میگیرند و روش بیان توصیفی دین را یاد نمیگیرند. کتابهای مدرسه و معارف اسلامی هم معمولاً در مقام پاسخ به شبهه و بیان استدلال است نه در مقام توصیف حقایق عالم و معارف دین.
🔻 بسیاری از درسهایی که در حوزه میخوانیم، برهانی است، درحالیکه برهان، حقایق را تبیین نمیکند و فقط حقانیتشان را اثبات میکند.
🔻 برای اکثر مردم اگر توصیف کنیم که «امامت چیست و امام چهکار میکند؟» هم آن را میپذیرند هم عاشقش میشوند. ولی ما صرفاً امامت را برای مردم اثبات میکنیم ولی توصیف نمیکنیم، لذا عاشقش نمیشوند. از کتاب اثبات وحی و نبوت، و از کتاب اصول عقاید، عشق درنمیآید!
🔻 برهان، معمولاً برای مخاطب، تلخ است و دل نمیبرد؛ فقط آدم را تسلیم میکند. اما توصیف، دل میبرد، چون همۀ حقایق عالم زیباست و در توصیف، به زیباییها اشاره داریم، لذا توصیف، دل را بیدار میکند.
🔻 چرا بچههای ما زیاد از کلاس اصول عقاید، خوششان نمیآید؟ آنها میگویند «اینقدر خدا را برایم اثبات نکن! خدا را برایم وصف کن، بگو قدرتش چگونه است؟ بگو چقدر مهربان است؟»
🔻 ما خدا را برای مردم و جوانان توصیف نمیکنیم اما برخی از بیدینهای عالم، خدایان ساختگی خود را برای مردم توصیف میکنند و دل میبرند.
🔻 مردم چرا دموکراسی را میپذیرند؟ برای اینکه یک توصیفی از دموکراسی و آثار آن میشنوند؛ با مبانیِ آن کاری ندارند. ولی ما برای توضیح ولایتفقیه صدها کتاب در اثبات ادلۀ ولایتفقیه و مبانی آن مینویسیم درحالیکه بیشتر باید توصیفش کنیم.
🔻 اگر روش مدیریتی ولایت و آثار و کارکردهای آن بهخوبی توصیف شود دلِ اهل عالم را میبرد، حتی لازم نیست که مخاطب شما مسلمان باشد و مبانی شما را پذیرفته باشد.
🔻 برخی میگویند: «همه باید مبانی نظری را قبول کنند و از لحاظ عقلی، پذیرفته باشند و این با توصیف نمیشود...» توصیف اگر حکیمانه و عاقلانه باشد، سیرابکننده و بیدارکنندۀ عقل است!
🔻 در فلسفه و منطق میگویند «بعضی چیزها تصوّرش، تصدیقش را لامحاله به دنبال میآورد» کاری کنید که مخاطب شما این حقیقت را درست تصور بکند، آنوقت خودش تصدیق خواهد کرد.
🔻 اگر برای استدلال، نیاز به عقل و علم هست، برای اینکه بتوانی حقایق عالم را درست توصیف کنی، اتفاقاً عقل و علم بیشتری لازم است.
🔻 ما برای توصیف حقایق عالم باید «ادبیات» و «روانشناسی» بلد باشیم و حال این انسان مخاطب را مطالعه کرده باشیم. فرمود «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّه» جان آدمی را مطالعه کن تا معرفت به خدای او پیدا کنی و بتوانی خدای او را برایش وصف کنی.
🔻 ببینید امیرالمؤمنین(ع) در خطبۀ همام، چگونه نماز را توصیف میکند! شما این توصیف را حتی اگر به بینمازها هم بگویید، اثرگذار است و میگویند: چقدر نماز قشنگ است... ولی اگر استدلال بیاورید که «چرا باید نماز بخوانیم؟» مدام از زیرش در میروند.
🔻 تبلیغ نیاز به کار علمی سنگین دارد. اما برخی فکر میکنند که تبلیغ دین، سواد نمیخواهد. مثلاً میپرسند «بروم سراغ تبلیغ یا بروم مجتهد بشوم؟» مگر کسی که مجتهد نباشد میتواند به خوبی تبلیغ کند؟!
🔻 آن اجتهاد علمیای که برای تبلیغ نیاز هست، خیلی بیشتر است از اینکه شما بخواهی برای یک حکم عملی، فتوایی تولید کنی. اما اگر بخواهی به معنای اعمّ کلمه «فقیه» بشوی و حقایق دین را بفهمی و بعد منتقل کنی، این خیلی بیشتر کار میبرد.
👤علیرضا پناهیان
🚩 مصلای قم - ۱۴۰۰.۱۰.۱۵
👈🏻 متن کامل:
📎 Panahian.ir/post/7156
@Panahian_text
*غلط ننویسیم و غلط تلفظ نکنیم*
متاسفانه بسیاری از مردم و بخصوص تحصیل کردگان غلط می نویسند یا غلط تلفظ می کنند که جالب نیست.
تلفظ درستِ کلمات و معنی صحیح آنها را یاد بگیریم :
⚘غلط : گرگ باران دیده
درست : گرگ بالان دیده
- بالان : تلهای که برای گرفتن و یا کشتن جانوران از آن استفاده میشود . (گرگی که از تلههای مرگبار زیادی، جان سالم بدر برده باشد)
⚘غلط : خواب زَن چپه
درست : خواب ظن چپه
- ظن : شک و گمان
(منظور از خواب ظن به این معنی است که با شک و گمان به چیزی خوابیده باشی و خواب دیده باشی ، نه خواب زن!!)
⚘غلط : بَعضِ شما نباشه
درست : به از شما نباشه
- بِه : بهتر ، برتر
⚘غلط : پیار سال
درست : پیرار سال
- پیرار : دو سال قبل!
⚘غلط : تخمه ژاپنی
درست : تخمه جابانی
- جابان : منطقهای در دماوند هست که در گذشته این محصول را تولید میکرد! به همین دلیل در زمانهای قدیم ، این محصول به عنوان "تخمه جابانی" شناخته میشد که با گذشت زمان ، کمکم تلفظ آن از تخمه جابانی به تخمه ژاپنی تغییر یافت
⚘غلط ؛ سلیته
درست ؛ سَلیطه ( زن زبان دراز و بد زبان )
⚘غلط : پهباد
درست : پهپاد
- پ : پرنده
- ه : هدایت
- پ : پذیر
- ا : از
- د : دور
مخفف پرنده هدایتپذیر از دور
⚘غلط : تیلیت (ریز کردن نان)
درست : تِرید
⚘غلط : ضربالعجل
درست : ضربالاجل
⚘غلط : طاق زدن
درست : تاخت زدن
- تاخت : معاوضه کردن
⚘غلط : پارس کردن سگ
- سعی کنید هرگز ، هیچ کجا و در هیچ زمانی نگویید : این سگ پارس میکند ، چرا که ریشه و اصالت ایرانی ، کلمه "پارس" میباشد و از قدیم ایرانی به اسم "پارسی" شناخته میشد .
درست : پاس کردن سگ
- پاس : نگهبانی ، پاسبانی
سگ پاس میکند ، یعنی مشغول پاس و نگهبانی است . لذا هر وقت بگوییم "سگ پاس میکند" ، یعنی دارد با صدایش ، پاسبانی میکند و نگهبانی میدهد
⚘غلط : فلاکس چای
درست : فلاسک چای
⚘غلط : جد و آباد
درست: جد و آباء
- آباء : پدران
⚘غلط : ظرص قاطع
درست : ضرس قاطع
- ضرس: دندان. ضرس قاطع تشبیهی از فردی است که با فشردن دندانهایش روی هم، هنگام صحبت، اطمینان از درستی کلامش را به مخاطب القا میکند
⚘غلط : راجبِ
درست : راجع به
⚘غلط : پیشِ قاضی و مَلَقبازی
درست : پیشِ غازی و معلقبازی
- غازی : بندباز ، آکروباتباز
پیش آدم آکروباتباز ، معلقبازی نکن.
*فارسی را پاس بداریم*
#تعدد_زوجات
متن خدا یکی 👇
https://eitaa.com/mohamadrezahadadpour/11757
فیلم سایت رهبری👇
https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=43943
نگاه حضرت آقا از بالاست و ایشان طبق شرایط موجود ، مسائل شرعی را با دقت بالا تبیین می فرمایند،
اما آیا ما طلاب نباید نحوه اجرای احکام پیچیده را برای مردم #تبیین نماییم؟
نباید بررسی کنیم که چگونه میتوانیم از این مجوز شرعی برای مشکلات(ی از قبیل #نازایی و کاهش توانایی فرزندآوری زنان و بی سرپرستی آنها) استفاده کنیم؟
مگر این راه، راه طبیعی #افزایش_جمعیت و مطابق روش برخی بزرگان ما(مانند مرحوم قاضی) نیست؟
بله قطعا اجرای برخی احکام سخت است و اگر حساب شده نباشد اثرات منفی آن بیشتر میشود بخصوص در مسایلی مثل تعدد زوجات که مورد هجمه غرب قرار گرفته و بعنوان خیانت از آن یاد شود.
🇦🇷🇧🇷🇨🇦🇧🇭🇪🇬🇫🇷🇮🇷🇯🇵🇶🇦🏴🇹🇷🇾🇪
*انجمن ظرفیت شناسی و تبلیغ بین الملل مرکز تخصصی مشکات برگزار میکند:*
*دوره فشرده سواد بین الملل*
🔰 اساتید:
حجج اسلام
- حاج ابوالقاسم
- طائب
- مجتهدزاده
- ملکزاده
*و با حضور فعالین عرصههای بین الملل*
✅دوره به صورت *حضوری و مجازی* برگزار میگردد.
🗺 مکان: شهر مقدس قم، بلوار جمهوری، حوزه علمیه مشکات، مدرسه علمیه کریمه اهل بیت(سلام الله علیها)
📜 تاریخ: پنجشنبه، ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰
⏰ زمان: ۸ الی ۱۸
☎️ برای *اطلاعات بیشتر و ثبت نام* با شماره همراه و آیدی بله زیر تماس بگیرید.
09185007293
@erfan7293
🇺🇸🇻🇳🇸🇾🇪🇸🇰🇷🇷🇴🇵🇰🇸🇦🇫🇲🇲🇰🇰🇼🇮🇪
1_824195339.mp3
3.98M
توصیه ها و دستورات ویژه ماه رجب
استاد محمد تقی فیاض بخش.
از شاگردان آیت الله سعادت پرور.
چرا ما پیشرفت ن/میکنیم
#خاطرات_مسکو
از #بچگی برام سوال بود چرا دنیا دو قسم است یکی #پیشرفته و یکی #عقب_مانده، و براش کلی جواب مییی شنیدم و مییی ساختم و حتی می بافتم.
و اصلنم نمی دانستم ما جزو کدامین از این دو هستیم.
تا اینکه جهان گیری 😄 بخت ما شد و... ژاپن را دیدم... و زیمبابوه را هم
افغانستان را دیدم سوئیس را و...هم
اما امشب جوابش را یافتم
...قرار است با رئیس #دانشگاه_رودن ملاقات کنم. نه دانشگاه غیرعلمی😄 و غیر کاربردی😄 و خیلی آزاد😄 ممسنی😄 را... رودن، دانشگاهی که از ۱۰۰ کشور دانشجو دارد. رئیسش فردی است که ه دو دوره #وزیر در دولت پوتین بوده است. در کنار دانش و مدیریت، چه خوب انگلیسی صحبت میکند.
وقت را اعلام کردند.
ساعته؟؟؟ تعجب نکنید... وقت ملاقات نع نه صبح بود و نع ظهر... بلکه ساعت ۸ شب. عاره ۸ شب.
باور نکردم. مگه رئیس دانشگاه تا ۸ شب محل کارش میماند.
رفتم.... دقیق و منظم بود. سرحال و پر انرژی. انگار نه انگار که از صبح سخت مشغول بوده.
خواستم بهش بگم "خدا قوت ای مرد" .. .
جلسه ام با او تمام شد. پر قدرت صحبت می کرد و دقیق. تا شش ماه برنامه خودش را تقریبا در ذهن داشت.😳 تا ششش ماه... اونم تو ذهن...
داری جلسه تموم شد... من آمدم و او ولی هنوز ماند.. در دفتر کارش... نمیدانم تا کی.. حتی اگر الان (نه نیم شب) به منزل برود با ترافیک مسکو حدود ۱۰ یا ۱۱ شب خواهد رسید
واقعن باید گفت...خدا قوت ای مرد
حااالا خوب فهمیدم سوال بزرگ بچگی ام را..
عاری...روسیه، روسیه مانده با این مدیران خستگی ناپذیرش..
دارم برمیگردم محل استراحت و تایپ میکنم این خاطره را.. یهو این جمله حضرت مقتدا یادم اومد:
"کشور مدیر انقلابی می خواهد."
چه خوب گفت #شهید_بهشتی: انقلابی استراحت ندارد.
امشب #مدیر_انقلابی هم در دیکشنری من معنا شد.
منبع:
t.me/iranfaramarz
#ماه_رجب المرجب و
ایام الله #دهه_فجر مبارک
هدایت شده از شرح النظام مع تبیین المرام
سلام علیکم
ان شاالله بزودی با برنامه جدید آغاز می کنیم و انشاالله بتونیم حضوری هم بزودی در خدمت باشیم.
شنبه و و دوشنبه و چهارشنبه
شرح نظام
یک شنبه و سه شنبه
شرح جامی
پنج شنبه ها
عروض
البته چون دروس تعطیل شد, ابتدا زمان صوتها بیشتر خواهد بود متشکرم.
#معرفی_نرم_افزار
#طلبگی
#کاربردی
💾نسخه سوم از #نرمافزاراندرویدی #طلیعه_نور که پایگاهی آفلاین و جامع از کتب مختلف حوزوی میباشد.
📥دریافت از طریق لینک:
https://s17.picofile.com/file/8418617318/%D8%B7%D9%84%DB%8C%D8%B9%D9%87_%D9%86%D9%88%D8%B1_%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF3_.apk.html
🔹معاونت تهذیب بسیج مدرسه علمیه مبارکه رضویه سلام اللّه علی مشرفها
@marefatrazavieh
هدایت شده از مکتب امام
📝روح توحید، نفی عبودیت غیر خدا
▫️این مقاله برای اولین بار در سال 1356 به قلم رهبر معظم انقلاب، نگاشته و در کتاب دیدگاه توحیدی به همراه چند مقاله دیگر منتشر شد.
♨️در این مقاله آمده است که: «#توحید راهی تازه در برابر #انسان است که اگرچه به تحلیلی ذهنی و نظری تکیه دارد، ولی مقصود از طرح آن، ارائه #شیوه ای دیگر است برای عمل کردن و #زیستن»
▫️در #گفتمان_توحید، با محوریت این مقاله به تبیین و امتداد این اندیشه، در نظام فکری رهبر انقلاب، با بهره گیری سایر آثار رهبری و استفاده از اساتید برجسته حوزوی خواهیم پرداخت.
🔰با گفتمان توحید همراه شوید👇
https://eitaa.com/joinchat/3998351448C73bf29b9e1
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امروز وظیفه این است که امید به آینده را در دلها تقویت کنیم.
🎙رهبر معظم انقلاب ۰۰/۱۰/۱۹
#کلام_ولی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ آیت الله جوادی آملی دام عزه:
🔺یک طلبه فاضل و با استعداد، مسئولیت دارد تا در حوزه بماند و خلاء مرجع و استاد را در آینده پر کند و وظیفه ما این است که این طلبه فاضل را تامین و بورسیه کنیم تا وارد کارهای اجرایی نشود، چرا که اساس حیات حوزه به مراجع و اساتید است.
🔺کسی که تنها نقل کننده نظرات دیگران باشد، دلال علم است، فقیه کسی است که نظریه پرداز و صاحب نظر باشد و شما نیز باید در مقابل حمایتی که از طلاب با استعداد می کنید، به جدّ از آنها خروجی علمی بخواهید.
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از استاد وکیلی
جز وصل تو دل به هر چه بستم توبه
بی یاد تو هر جا که نشستم توبه
در حضرت تو توبه شکستم صدبار
زین توبه که صد بار شکستم توبه
☑️ @ostad_vakili | towhid.org
هدایت شده از استاد وکیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لذت عاطفی بین زن و شوهر مقدمه محبّت خداوند است.
حجة الاسلام والمسلمین استاد وکیلی
#خانواده_الهی
☑️ @ostad_vakili | towhid.org
رهپویان
🎥لذت عاطفی بین زن و شوهر مقدمه محبّت خداوند است. حجة الاسلام والمسلمین استاد وکیلی #خانواده_الهی ☑
فیلم کوتاه هایی که تحت عنوان #خانواده_الهی در کانال استاد وکیلی قرار داره،قابل استفاده است (مثل باقی مطالبشون)
هدایت شده از مدرسه حکمت طوبی
🙏عرضسلام خدمت همه حکمتجویان گرامی
🌺ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رجب و میلاد باقرالعلوم (ع)
🌀همانگونه که مستحضرید، به اعتقاد استاد #علی_فرحانی اندیشه های فلسفی #علامه_طباطبایی، راقی ترین و آخرین نظریات فلسفی در بین علمای معاصر می باشد و ایشان این اندیشه ها را در دو کتاب شریف #بدایه_الحکمه و نهایه_الحکمه به قصد نگارش کتاب درسی، تدوین کرده اند.
🌀همچنین استاد علی فرحانی در سال های گذشته چند دوره این کتب را تدریس کرده اند و در ضمن تدریس، صحت و برجستگی اندیشه های علامه طباطبایی را در مقابل اشکالات مطرح شده، اثبات نموده اند. بخشی از این جلسات درسی در جلد اول از کتاب #در_آستانه_حکمت مکتوب شده است.
🌀علاوه بر #محتوای غنی جلسات درسی ایشان، #روش ایشان در تبیین مفاهیم فلسفی نیز بسیار قابل توجه است. که در فرصتی دیگر به تبیین آن خواهیم پرداخت.
✅بر این اساس، با توجه به درخواستهای مکرری که از استاد صورت گرفت، در #مدرسه_مجازی_المرسلات بنا بر این شد که ایشان #دور_جدیدی از تدریس فلسفه را از ابتدای کتاب #بدایه_الحکمه آغاز کنند و تا پایان #نهایه الحکمه را تبیین نمایند.
📱به این دلیل که افراد بیشتری خصوصا طلاب گرانقدر سایر شهرستان ها از این جلسات بهره مند شوند، تصمیم بر این شد که این دور از تدریس ایشان به صورت #مجازی انجام شود.
♻️البته به این جهت که #آموزش فلسفه، ظرافتهای خاص خود را می طلبد، بناست که این تدریس در یک #سازوکار و #نظم مشخص که جزئیات آن آینده بیان خواهد شد، صورت گیرد.
🔆به طور خلاصه به حول و قوه الهی قصد داریم که در این مدرسه یک دوره #حکمت_اسلامی را بر اساس آثار علامه طباطبایی و با تدریس استاد علی فرحانی آموزش دهیم.
🚻قابل توجه است که این مدرسه اختصاصی به #طلاب #برادر ندارد. بلکه #خواهران و #دانشجویان نیز می توانند در این مدرسه شرکت کنند.
👈جزئیات دوره ها و شرائط #ثبت_نام در مدرسه متعاقبا اعلام خواهد شد.
📞ارتباط با ادمین:
👉eitaa.com/admin_doreh
#مدرسه_مجازی_المرسلات
🌀لینک عضویت در مدرسه👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2982543397C98653580f2
هدایت شده از شبکه امامت خراسان رضوی
#جهاد_زنان
#اطاعت_از_شوهر
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸آن 6 هزار سال عبادت، کار آن دو دقیقه سجده را نکرد!🔸
▫️چرا می گوییم «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ» (جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است)؟ چرا نمیگوییم جهاد مرد هم خوب زن داری کردنش است؟!
▫️ابلیس 6000 سال عبادت کرد. وقتی به او گفتند سجده بر آدم بکن، نکرد. اگر سجده بر آدم کرده بود، این 6000 سالش هم مقبول واقع میشد. پس دو نوع عبادت داریم: «عبادت 6000 ساله» و «عبادت سجده بر آدم».
▫️شما مردها میدانید اطاعتی که خانمها از شما میکنند، از نوع چه عبادتی است؟ و وظایفی که شما نسبت به همسرتان انجام میدهید، از نوع چه عبادتی است؟ شما میگویید ما طبق آیهٔ (الرجال قوامون علی النساء)، #قوّام هستیم و او تحت قیمومیت ما است. اما میدانید اطاعت زن از چه سنخ عبادتی است و کارهای شما از چه نوع عبادتی است؟
▫️انجام وظایف مرد نسبت به همسرش، از نوع عبادت 6000 ساله است! چرا؟ چون همراه با #آقایی است، همراه با #عزت است. اما اطاعت زن از شوهر، از نوع «سجده بر آدم» است، چون همراهش #پا_گذاشتن_روی_عزت است. این اطاعت، بسیار تلخ است! تلخیاش مثل تیر باران شدن در جهاد است. مثل شمشیر خوردن در جهاد است. همان ثوابهایی که مرد در حین تیر خوردن و قطعه قطعه شدن، در جهاد میبرد، خداوند برای زن در خانه گذاشته است! نمیشود بدون سختی، این ثواب را به زن بدهند. به همین دلیل، اطاعت زن، جهاد است اما حکمرانی شما در خانه، جهاد نیست! اگر زن، قوّامیت مرد را پذیرفت، مانند ملائکه میشود که سجده بر آدم را پذیرفتند.
▫️زنها خیال میکنند خدا رعایتشان نکرده است. اشتباه میکنند! خدا سجده بر آدمش را داد به زن ها! عبادت معمولیِ شش هزار ساله را داد به مردها. از این جهت، مردها یک عبادت از نوع «سجده بر آدم» را #بدهکارند. با نماز و روزه و حج و اینها کارشان نمیشود. باید به میدان جنگ بروند تا معلوم بشود منافق هستند یا مؤمن؟
شما مردها باید بروید جهاد! بروید جهاد و آنجا مخالفت با نفس بکنید تا از نوع سجده بر آدم بشود. سجده بر آدمِ زنها این است که حرف مرد را گوش کنند اما «سجده بر آدم» برای شما مردها این است که تحت فرمان رهبر بروید جلوی گلوله. یعنی تحت مدیریت رهبرتان فحش بخورید، هتک بشوید، اهانت بشوید، ذلت ببینید؛ این ذلت سجده بر آدم است.
▫️آن وقت ببین! شش هزار سال عبادت، کار دو دقیقه سجده را نکرد! این را دادهاند به زنها و آن را دادهاند به شما! واقعاً خدای تعالی بین مرد و زن، عادلانه برخورد کرده است.
▫️چه جور شده است که خدا چنین کاری با زنها کرده است؟ چون اطمینان داشته که مؤمنههای آنها میپذیرند. خداوند میدانسته است که اینها جهت عاطفی دارند. اینها وقتی حساب میکنند که خدا گفته است، اطاعت میکنند.
🔰 پایگاه مجازی نماز جمعه
--▪︎خراسان رضوی▪︎--
🔻 به جمع ما بپیوندید🔻
🆔 @namazjomehkhr
💠 https://namazjomeh.ir
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#سخن_بزرگان
💠 اهمیت فقه و اصول و #مباحثه
🔻 به فقه و اصول #متعارف اشتغال داشته باشید، چون این ژرفنگری و دقتهایی که در طول قرون شده، ذهن را ورزیده میکند. تجربه هم نشان داده کسانی که در این علوم کار نکردهاند در عرصههای جدید، حرف جدیای ندارند.
🔹 آقای شهیدی میفرمود: اواخر که سن آقای #تبریزی بالا رفته بود به ایشان میگفتیم دیگر #اصول نگویید وبه همان فقه بسنده کنید. ایشان جواب داد میترسم اگر نگویم #یادم_برود. این اهمیت اصول فقه را نشان میدهد.
🔸 #تدریس خوب است ولی جایگزین #مباحثه نیست. چون در تدریس، شخص فقط مطالب یک کتاب را میخواند ولی مباحثه این طور نیست. پیوسته به مباحثه بپردازید و از آن جدا نشوید. من از مباحثه خیلی استفاده کردهام. حتی گاهی بیش از درس. ما چند نفر بودیم با هم کتابهای مربوط به درس را مباحثه میکردیم وسپس وارد درس میشدیم. این کار را مخصوصاً در درس آقای وحید میکردیم.
🔹 در گذشته گاهی افراد یک کتاب را چند بار میخواندند. آقای #جوادی_آملی یک جلد اسفار را پیش سه نفر خوانده است. چون ملاک ایشان،#فهمیدن و نقد کردن بوده نه رد شدن و #پاس کردن. ولی امروزه حوصلهها کم شده است. همان یکبار هم بهزور میخوانند.
🔸 خواندن دروس حوزه به شکل قوی حتماً و لازم است؛ اما این که آدم بخواهد با صرف خواندن درسهای حوزوی به این نقطه برسد نمیشود. حتماً اطلاعات مربوط به مسائل و موضوعات جدید را لازم دارد.
📚 سخنان استاد #شب_زنده_دار در دیدار مدیران مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر و پژوهشگاه فقه نظام
🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341
🔰فقه و اصول شهیدین قم
رهپویان
#سخن_بزرگان 💠 اهمیت فقه و اصول و #مباحثه 🔻 به فقه و اصول #متعارف اشتغال داشته باشید، چون این ژرف
ضمیمه بر بیانات استاد شب زنده دار:
https://eitaa.com/rahpoian/2634
نگوئید مشتق میخواهد بسیط باشد یا مرکب، به چه دردی میخورد که در اصول آمده.
اینطور نیست که اصول فقه را برای فقه میخوانیم ، کسیکه اصول فقه _مباحث الفاظ بعلاوه بخشی از مباحث عقلی آن_ را خوب و درست و حسابی نداشته باشد، در تحلیل نظریات سیاسی امام پایش لنگ است.
اوائل صوت ۲۹ نهایه الحکمه مرحوم رحیقی
#پند_بزرگان
#اصول_فقه
هدایت شده از المرسلات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀نگرانی عارف بالله مرحوم میرزا علی آقای شیرازی از جا ماندن در ماه مبارک رجب؛
🔹روزی که در قیامت ندا دهند «این الرجبیون؟» و ما شرمسار باشیم.
🎙شهید مطهری
#رجب_شعبان_رمضان
@almorsalaat
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شریعت، طریقت، حقیقت
▫️شریعت، طریقت و حقیقت در اندیشه عارفان در بیان آیتالله یزدانپناه
⏱ زمان: ۱ دقیقه و ۵۴ ثانیه
💿 حجم فایل: ۱۶.۵ مگابایت
#عرفان_اسلامی
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/joinchat/1085734937Cedd3e6f21f
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
1_1462378691.mp3
2.96M
💢 وظیفه حوزه انقلابی در بیان علامه #مصباح_یزدی
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar