هدایت شده از المرسلات
♨️اهمیت آشنایی طلاب با مسائل و تحولات عالم و پیشرفت های علمی، در راستای #موضوع_شناسی در استنباط احکام
🔰 مقام معظم رهبری
✨قم و دیگر حوزهها، از تحولات عالم نبایستی برکنار بمانند. کسانی که تدبیر امور حوزه را به دست دارند، باید فکری کنند و ترتیبی دهند که طلاب در جریان مسائل عالم قرار گیرند. چنین نباشد که از پیشرفتهای عالم، از حوادث عالم، از موضوعات علمی، از اکتشافات جدید در زمینههای مختلف - چه در زمینههای علوم طبیعی و چه بخصوص در زمینههای علوم انسانی - اینها برکنار و دور باشند.
✨چرا؟ برای اینکه یک رکن مهم برای فتوا، اطلاع از #موضوع است. اگر فقیه، موضوع را نشناسد، نخواهد توانست کما هو حقه، از دلیل شرعی، حکم الهی را استنباط کند.
✨فرض کنید کسی میخواهد مثلاً در باب کر حرف بزند؛ نباید بداند آب چیست!؟ فرض کنید در گوشهای نشسته باشد و لیوان لیوان، یا قطره قطره، در حلق او آب ریخته باشند - البته فرض غیرممکن یا بسیار مستبعدی است؛ اما در عالم تصور - میشود چنین انسانی بفهمد که کر، میزان کر، تطهیر کر، یا آب جاری چیست؟ چگونه میخواهد اینها را استنباط کند؟ اصلاً میتواند استنباط کند؟ میتواند موضوع و حکم را بفهمد؟
✨اگر فقیه موضوع را نداند، بسیار مشکل است که بتواند حکم را درست بداند. بسیاری از جاها انسان فتاویای را ملاحظه میکند و میبیند که این فتاوی، رسا و کامل نیست. وقتی برمیگردد، میبیند موضوع برای فتوا دهنده، درست روشن نبوده است. در بسیاری از مباحث فقهی، ما به این برخورد میکنیم. میبینیم که در مسألهای، اغلب فقها به یک امر فتوا دادهاند. انسان تعجب میکند. واقعیات زندگی را که نگاه میکند، میبیند حکم شرعی در این قضیه، نمیتواند این باشد. بعد که تأمل میکند، سیر میکند؛ میبیند موضوع و شقوق موضوع، در زمان صدور آن فتوا، درست روشن نبوده است. یا شقوقی داشته، که آنها در حوزه فقها نبوده است، یا بعداً شقوقی به وجود آمده است که آن زمان که راجع به این موضوع بحث میکردند، این شقوق وجود نداشته است.
✨پس، چنانچه طلبه و فاضل جوان، از مسائل عالم مطلع شد و در جریان امور قرار گرفت، این به او در فهم احکام الهی و شرعی و فتوای صحیح و نزدیک به واقع، کمک خواهد کرد. راهش هم این است که طلاب از این معلومات برکنار نمانند.
✨در حوزهی قم، باید روشهایی را برای این قضایا انتخاب کنند. مثلاً با کمک کردن به گسترش معلومات، یا مطرح کردن بعضی از مسائل روز در مجلات اختصاصی حوزهها، یا تخطئه نکردن کسی که مطالعات روز دارد، و از این قبیل روشها.
📚 بیانات ۷۱/۶/۲۹
#حوزه_علمیه
#موضوع_شناسی
#علوم_انسانی_اسلامی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
هدایت شده از کانال مشرق
📣دولت قصد قطع یارانه را ندارد/ بررسی دارایی خانوارها و دهکبندی آنها با هوش مصنوعی
معاون وزیر رفاه:
🔸۸۰ میلیون نفر در کشور یارانه میگیرند.
🔹اخباری که درخصوص قطع یارانه افراد منتشر میشود، حقیقت ندارد.
🔸دولت هم قصدی بر قطع یارانه افراد مختلف ندارد هرچند ما معتقدیم همه نباید یارانه بگیرند و ۳ دهک بالا نیازمند یارانه نیستند.
🔹دادهها که در زمینه حقوق و دستمزد فرد و خانواده، ملک، خودرو، حساب بانکی، تراکنشها، حساب ساتنا و پایا، فعالیت در بورس، سفر خارجی و … است و جمع اینها دادهها با هوش مصنوعی بررسی میشود و میزان نفوذ هر شاخص مشخص میشود و در نهایت نشان میدهد که هر فرد در چه دهکی قرار میگیرد و چه مقدار باید یارانه دریافت کند.
@mashreghnews_channel
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ تدریس مقدمه «معجم رجال الحدیث» آیت الله خویی(ره)
🔹 80 جلسه صوتی
🔸 تدریس: رضا حسینی
هزینه: ۱۵۰ هزار تومان
~~~~
ثبت نام دوره آموزشی از طریق آیدی پشتیبانی👇
@Poshtibani_dore
مهلت ثبت نام:
تا اول مهرماه
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠
آرمان صلح🔹 سخن این نیست که کشتار فردی باشد ولی سلاح های کشتار جمعی مثل بمب اتم و امثال آن نباشد؛ نه! اصلاً نباید جنگ باشد! نظام باید به آن سَمت حرکت کند. این می شود #تمدن، این می شود #مدنیت، این می شود انسانیت؛ جنگ نباید باشد! 🔹 کسی آمد خدمت حضرت امام صادق (سلام الله علیه) و عرض کرد که دو گروه هستند، هر دو باطل هستند، بینشان جنگ است و ما هم اسلحه فروش هستیم، به اینها اسلحه بفروشیم یا نفروشیم؟ ببینید حرف وحی را! فرمود: «بِعْهُمَا مَا یكُنُّهُمَا»؛ فرمود بله بفروش اما به هر دو گروه بفروش نه اینکه به یکی بفروشی و به یکی نفروشی (یک)؛ سلاح های کشتار نفروش، چه فردی و چه جمعی! شمشیر و دشنه و تیر و نیزه و خنجر نفروش، سپر و زره و خود و امثال اینها که سلاح دفاعی هستند بفروش (دو). «بِعْهُمَا»؛ به هر دو، «مَا یكُنُّهُمَا» _«کِنان» یعنی «حفظ»، «مکنون» یعنی مستور _ یعنی سلاح دفاعی بفروش؛ به هر دو زره بفروش، به هر دو چکمه بفروش، به هر دو کلاهخود بفروش، به هر دو سلاحی بفروش که کشته نشوند، به هیچ کدام شمشیر نفروش. این می شود دین! این حرف بوسیدن ندارد؟! این حرف ماندنی است! #فطرت این را می خواهد، جهان این را می خواهد، #تمدن این را می خواهد، #مدنیت این را می خواهد، #انسانیت این را می خواهد! 🔹 فرمود ما باید به سَمتی حرکت کنیم که #جنگ_اسلحه_را_به_زمین_بگذارد نه جنگجو که پس فردا دوباره اسلحه را به دست بگیرد. وقتی جنگ، اسلحه را به زمین گذاشت؛ یعنی دیگر جنگی نیست! ما برای اینکه فرشته بشویم خلق شدیم، برای اینکه به سَمت فرشته شدن حرکت بکنیم خلق شدیم. #روز_جهانی_صلح #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی #جام_معرفت 📚 سوره مبارکه محمد جلسه 4 تاریخ: 1395/02/19 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
khyiarat_187 ads ss.mp3
10.94M
💠 صوت درس خارج فقه #خیارات
🔹 جلسه : 187
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🌐 https://esra.ir
🆔 @a_javadiamoli_doross
محفل علمی رهپویان
💠 صوت درس خارج فقه #خیارات 🔹 جلسه : 187 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🌐 https://esra.ir 🆔 @a_javadiam
خارج فقه حضوری امسال شان قراره قضا و شهادات باشد اما جهت آشنایی کلی با بیان فقهی استاد مناسب بنظر می آید
شسته رفته و گام به گام
به همراه توضیح روان اصطلاحات
#معرفی_درس
گرایش به ظاهر و تمایل به آن در افرادی همچون مرحوم شیخ صدوق و علامه مجلسی دوم بسیار متفاوت با تفکر اخباری گری مرحوم استرآبادی می باشد. این عالمان را نباید از چهره های آن تفکر نامید.
برای روشن شدن این مزربندی به چند فرق اساسی که میان تفکر امثال شیخ صدوق با جریان اخباری گری استرآبادی و پیروان او وجود داشت، اشاره می شود :
بر اساس دیدگاه امثال شیخ صدوق، ظاهر قرآن حجت است و می توان به آن استناد نمود. اما اخباری گری استرآبادی ظواهر قرآن را قبول ندارند و معتقد هستند تنها وقتی می توان به آیات قرآن رجوع نمود که روایتی در مورد آن آمده باشد .
و....
جهت مطالعه به اینجا مراجعه نمائید.
نکات مهمی را مشاهده خواهید کرد از جمله تقارن اخباری گری در شرق با مادی گرایی در غرب
#نقد_اخباری_گری
هدایت شده از دفتر فقه معاصر
💡درس خارج فقه معاصر استاد مفیدی
📌موضوع: فقه هوش مصنوعی/ مسئولیتپذیری هوش مصنوعی
🔹استاد: حسین مفیدی «دام ظله»
⏰ زمان: پنجشنبهها / ۱۱ - ۱۲
🕌 مکان: زنبیل آباد، ۲۰ متری امام حسین (علیه السلام)، بلوار شهید قرنی، کوچه ۶، پلاک ۳۳. منزل استاد
❌ آغاز درس از ۶ مهرماه
✅ آخرین دستاوردهای علمی فقه معاصر حوزه های علمیه را از #کانال_رسمی دفتر فقه معاصر پیگیری نمایید:
https://eitaa.com/joinchat/835584018C1dcf959a0f
هدایت شده از علامه محمد شجاعی (ره)
6.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸"نماز شاهد زنده است برای سنجیدن وضعیت خویش"
#آیت_الله_محمد_شجاعی (ره)
#نماز #میزان #عبودیت #تزکیه_نفس #علامه_شجاعی(ره)دهه ۱۳۶۰ شمسی
🌐 www.shojaee.org
✅ @shojaee_org
▶️ Youtube.com/@shojaee_org
هدایت شده از استاد حسینی نسب
#اطلاعیه
#دروس
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔺شروع دروس سال جدید تحصیلی
🔹ان شاءالله شروع دروس آزاد استاد سید مصطفی حسینی نسب از دوشنبه ۳مهرماه۴۰۲ خواهد بود .
🌿ترتیب دروس
۹-۱۰ رفع اشکال ( تمام دروس )
۱۰-۱۱ خارج فقه
۱۱-۱۲ خارج اصول
💠 مکان
مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
قم ، میدان معلم ، طبقه هم کف ، مدرسیک
⚠️ هرگونه تغییر در دروس و...، در قالب اطلاعیه از همین کانال منتشر خواهد شد !
صلواتــ🌹
💠➖💠➖💠➖💠➖💠➖💠
ڪاناݪ جامع علوم اسلامی
استاد حـسینۍنسبـــ
🆔 @hoseininasab
🌐http://eitaa.com/hoseininasab
محفل علمی رهپویان
#اطلاعیه #دروس ┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈ 🔺شروع دروس سال جدید تحصیلی 🔹ان شاءالله شروع دروس آزاد استاد سید مصطفی
#معرفی_درس خارج
استاد حسینی نسب از آخرین شاگردان فکری مرحوم آیت الله تبریزی هستند (با استفاده از نوار از مرحوم تبریزی استفاده کرده اند) که درس خارج ایشان القائی (استاد محور و یکطرفه) نیست و همچنین درس ایشان روشمند است. همچنین خارج ایشان سطوحی دارد که استاد قرار است طلبه را از سطح فهم منابع اولیه تا سطح نظریه پردازی بالا بکشند.
سطوح :
۱.سطح فهم منابع اولیه (در حد تسلط بر مسائل)
۲.سطح فهم نظریه (مثلا نظریه خطابات قانونی امام را با مبانی و لوازم و نتائج آن بفهمد)
۳.سطح تحلیل و مقایسه نظریات و اتخاذ مبنا
۵.سطح نظریه پردازی
۶. سطح نظام سازی
🔹 کلاس رفع اشکال هر روز ساعت ۹تا ۱۰ (گروه بندی شده)
🔸کلاس فقه ایشان در سطح ددم و کلاس اصول ایشان در سطح اول است .
🔹ضمنا میتوان با مشورت با ایشان ، سطح کنونی خود و درس خارج مناسب با خود را پیدا کرد.
🔸در سطح اتخاذ مبنا ، یکی از مبانی که در برخی جاهای اصول لازم است مشخص شود، مبنای حکمی (فلسفی)است که استاد در این زمینه هم دقت دارند که اصول شان در امتداد حکمت نظری شان باشد.
جهت آشنایی بیشتر به اینجا مراجعه نمائید.
#معرفی_استاد