هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
🔺فضیلت و ثمرات علم ریاضی و هندسه
✍علامه #حسن_زاده_آملی(ره):
علم به قوانین حسابى و قواعد مسائل عددى در تقویت نفس انسانى از اعظم وسائل است. به خصوص علم هندسه که در تعدیل و تقویم ذهن و فکر و قلم و بیان تأثیرى به سزا دارد.
حکما و فلاسفه بزرگ گفته اند: "براى رسیدن به معرفت حقایق اشیاء فکر را باید به علوم ریاضى ورزش داد"
آرى علوم ریاضى براى حکیم به مثابت مسطره براى خطاط است، همچنانکه مسطره، مشاق را از کجى و بى نظمى در کتابت حروف، و انحراف سطور، حافظ است؛ علوم ریاضى فکر را از خطا و اعوجاج و انحراف باز مى دارند و به آن استقامت و اعتدال مى دهند. زیرا که مسائل آن مبتنى بر قواعد خلل- ناپذیر است و هیچ مسامحه و سهل انگارى در آنها راه ندارد، با تخمین و تقریب درست نمیشود. اگر چنانچه اندک اشتباه و غفلت در اعمال قوانین آن به محاسب روى آورد از نتیجه فرسنگها دور مى شود و از رسیدن به مقصود باز مى ماند. لذا گفته اند که عدد براى محاسب مانند دندانه هاى کلید است که اگر زائد یا ناقص باشد فتح باب نمیشود و هرگز درب مطلوب به روى او باز نمى گردد.
لذا انسانهاى ورزیده در علوم ریاضى، صاحب رأیى صائب، و نظرى ثاقب، و کم گوى و گزیده گوى، و دیر گوى و نکوگوى مى شوند. عبارات و الفاظ آنان نوعا حساب شده است. قلم آنان بسیار رصین و متین است. مى بینیم که عبارات خواجه طوسى در شرح اشارات شیخ رئیس، و تحریر اصول اقلیدس، و تحریر مجسطى بطلمیوس و دیگر مصنفاتش به فارسى و عربى، چنان سخت استوار است که گویى به جاى مرکب، سرب مذاب به کار برده است.
ابن فنارى که یکى از عارفان به نام است، در فصل دوم
فاتحه مصباح الانس، علم ریاضى را علم ایقانى بدون اختلاف معرفى نموده است.
ابن خلدون در مقدمه تاریخش سخنى در فضیلت علم هندسه دارد که بپارسى ترجمه و نقل مى کنیم:
هندسه به خرد فروغ، و به اندیشه راستى مى دهد. زیرا همه براهینش به روشى روشن و سبکى آشکار است. از همین جهت غلط در قیاس هایش راه ندارد. لذا به ممارست آن فکر از خطا دور مى گردد. و بر اثر روش روشن، هوش و بینش به هندسه دان دست مى دهد.
و گفته اند بر در سراى افلاطون نوشته بود: "هر کس هندسه دان نیست به منزل ما وارد نشود."
و مشایخ ما گفته اند: ممارست در علم هندسه براى فکر به مثابت صابون براى جامه است. چنانکه این جامه را تمیز مى گرداند، آن فکر را صافى مى نماید. و این از جهت حسن ترتیب و انتظامى است که در مسائل هندسى بکار رفته است.
📚هزار و یک نکته، نکته 571
#ریاضیات
#تمدن_اسلامی
☑️کشکول ناب حوزوی🔻
🔸 @kashkolenab
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5967677657008050825.mp3
8.67M
🎧 صوت کامل بیانات صبح امروز رهبر انقلاب پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران. ۱۴۰۲/۸/۲۸
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
🔸 محفل فقاهت | نشست چهارم
#زبانشناسی
مناسبات متقابل زبانشناسی و اصول فقه چیست؟
با حضور استاد معزز حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمینیا
@manaatt
@hekmatebaleghe
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
💠 واحد تربیت مدرس مرکز آموزشهای آزاد موسسه امام خمینی(ره) برای تکمیل کادر اساتید#طرح_ولایت از میان طلاب فاضل پذیرش مینماید.
🔰شرایط ثبت نام:
✅ مدارج علمی برادران:
- اتمام پایه هشتم حوزه علمیه؛
- کارشناسی موسسه امام خمینی (ره)؛
- کارشناسی ارشد جامعه المصطفی.
✅ مدارج علمی خواهران:
- اتمام واحدهای آموزشی سطح 3 حوزه علمیه خواهران یا جامعه الزهرا؛
- اتمام سطح 2 همراه با مدرک کارشناسی ارشدمرتبط با فلسفه و کلام؛
- اتمام سطح 2 همراه با کارشناسی موسسه امام خمینی (ره)؛
- کارشناسی ارشد جامعه المصطفی.
♨️ تذکر: مدارک باید قبل از شروع دوره ارائه شود.
🔰 حداکثر سن ۵۰ سال
🔰 منابع آزمون:
- آموزش فلسفه علامه مصباح (ره)؛
- آموزش عقاید علامه مصباح(ره)؛
- معارف قرآن/سلسله درسهای علامه مصباح(ره)؛
(خداشناسی - انسان شناسی - راه و راهنماشناسی)
🔰مراحل ثبت نام و پذیرش:
- مراجعه به سامانه و تکمیل فرم ثبت نام؛
- بارگذاری فایل عکس 4*3؛
- بارگذاری فیش واریزی به مبلغ 300,000 ریال به حساب 0108689592005
♨️ قبل از واریز وجه به شرایط ثبت نام توجه نمایید، مبلغ قابل استرداد نمی باشد.
- قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه علمی؛
🔰ثبت نام:1401/08/29تا 1402/09/15
🔰آزمون کتبی: 1402/10/01
🔰مصاحبه علمی: ۷تا ۱۰ دی ماه
🔰 مکان آزمون:
قم _ بلوار جمهوری اسلامی مؤسسه امام خمینی (ره)
🔰کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام:
💻 https://maab.iki.ac.ir
🔰 راههای ارتباطی:
📱@Tarbiat_Modarres_iki
☎️ 02532113693
💠 کانال_طرح ولایت
https://eitaa.com/joinchat/334823458Ca51717564e
🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
#نماواج | #علامه_طباطبایی | #امتداد_حکمت
❖ ماجرای علامه و امتداد
▫️ارائه توسط استاد امین اسدپور
🔹سر فصل ها
• ضرورت امتداد حکمت
• الگو امتداد حکمت در علوم انسانی
• وجه تمایز الگو امتداد علامه با سایر فیلسوفان معاصر
🔸 لینک صوت «ماجرای علامه و امتداد»
⚛ yun.ir/gk0q71
•
•
•
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
زبان شناسی - استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
مناسبات زبانشناسی با علم اصول
29 آبان ۱۴۰۲
محفل فقاهت - نشست چهارم
با حضور استاد معزز حجتالاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمینیا
#اصول_فقه
#زبان_شناسی
@hekmatebaleghe
https://t.me/nabardb
خلاصه بخشی از صوت خواهد آمد.
رهپویان
نشست علمی : فلسفه تحلیلی و علم اصول حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی (شاگرد آیت الله تبریزی و آیت
سوال : چه کنیم؟چه کتبی را معرفی می کنید؟
پاسخ استاد: اولین کاری که می کنین باید زبان (انگلیسی) کار کنین اگر میخواهید بحث های جدید را یاد بگیرید + مقالاتی که معرفی کردیم و...
این صوت جامع را از دست ندهید. استادی دارد صحبت میکند که طی سالهای طولانی تحصیلات حوزوی، به جزئیات کارهای اینطرف اشراف دارد +خودش را فراموش نکرده.
#مهم
رهپویان
🗒 گزارش_نشست_علمی 🎙صوت_نشست_علمی ❇️با حضور: حجت الاسلام دکتر محمد علی عبداللهی (دانشیار فلسفه دان
همانطور که بعضی از اعزه اطلاع دارند
فلسفه زبان (که محور فلسفه تحلیلی است) و زبان شناسی و هرمنوتیک ،این سه به مباحث زبان (و الفاظ) پرداخته اند که هرکدام از جهاتی است. میتوان گفت مشابه کارهای طلبگی ما (در مباحث الفاظ اصول و علم معانی و بیان و تحلیل های لغوی) هستند ولی ظاهرا بیشتر از ما زحمت کشیده اند.
نشست هایی در این زمینه الحمدلله در حوزه برگزار شده و میشود
که به برخی در پیام های اخیر (از این پیام تا الان) اشاره شد.
#فلسفه_زبان
#زبانشناسی
#هرمنوتیک
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبرانقلاب: همین شما جوانها، در منطقه توانستید آمریکای مستکبر را به زانو دربیاورید و شکست بدهید.
🔹 اشاره رهبرانقلاب به نابودی داعش در سوریه و عراق. ۹۶/۹/۱
📝 سالگرد نامه شهید حاج قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش به رهبر انقلاب و پاسخ ایشان
#وعده_صادق
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از المرسلات
تاریخچه نظریه روح المعنی.mp3
1.71M
🔊#فقه| اشاره ای به تاریخچه نظریه روح المعنی/ علت توجه علامه طباطبایی به مفردات راغب در تفسیر المیزان
🎙استاد علی فرحانی
📚تدریس مکاسب (فقه 6). القول فی ماهیة العیب. سال 1401
#فقه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#معرفی_کتاب
شرح تطبیقی کشف المراد
فهرست و مقدمهٔ جلد اول کتاب 👇
https://eitaa.com/vajeazeh/2373
#حکمت_متعالیه
#کلام
#معرفی_مقاله
روش اکتشاف نظریه از منابع و متون دینی
(مقاله علمی وزارت علوم)
نویسنده: استاد احمدحسین شریفی
مدیر کنونی دانشگاه قم
منبع: روش شناسی علوم انسانی سال ۲۴ بهار ۱۳۹۷
دانلود
#نظریه_پردازی اکتشافی و تولیدی
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از اجتهاد
💢بازگشت به سنت «روایتخوانی»
✍️حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی
قبلاً در سنت حوزه مرسوم بود که طلبهها یک ساعاتی روایتخوانی داشتند، استادی میآمد روایات را میخواند، ترجمه میکرد بعضاً تجزیه و ترکیب میکرد و خیلی تأثیرگذار بود و این رویه باید دامنهدار و مستمر باشد و طلبهها باید محفلهای روایتخوانی داشته باشند و انس دائمی با روایات و جوامع روایی لازم است.
مرحوم علامه مصباح میفرمود برخی از اساتید اخلاق گذشته کارشان فقط خواندن روایت و ترجمه آن بود و با صوتی حزین و دلنشین آن روایات را میخواندند و برای انتقال معانی به مخاطبان «فقط» ترجمه روایت را بیان میکردند.
ایشان میفرمود آنها گویا روایات در جانشان نفوذ کرده بود و این آموزهها جزء جانشان شده بود و میخواندند و ترجمه میکردند و اشک میریختند و حال خوشی هم در مردم ایجاد میکردند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اصولی
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال
🔹 در #ورود بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود میآید.
👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت میداند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» میشود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن میشود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر میدهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان میگردد.
🔹 اما در #حکومت با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمیدهد و تنها یک تعبد وجود دارد.
👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمیشود.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1395
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از موسسه امیربیان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اعزام_فاطمیه
از ۴ تا ۲۶ آذرماه
شهر قم
مدارس
مساجد
هیئات و مراکز فرهنگی
#ارائه_بسته محتوایی
جهت اعلام آمادگی و ثبت نام
نام و شماره تماس خودتون رو به ادمین پیج ارسال کنید.
┅══❉💠❉══┅
♦️ معاونت تبلیغ موسسه امیربیان قم
💠 کانال ما در ایتا:
🌐 @amirebayan_tabligh
معذریت و منجزیت در فقه_01.mp3
4.77M
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضمانت تحقق آثار آن» را در فضای علوم انسانی دارد؟!
🎙استاد علی فرحانی
📚مکاسب. القول فی ماهیة العیب. سال 1401
https://eitaa.com/almorsalaat/6864
---------------------------------
تذییل: شاید شماهم شنیده باشید که میگویند فقه بر محور منجزیت و معذریت پیش میرود ، لذا ظرفیت تولید علوم انسانی اسلامی را ندارد و این اشکال را به اصول فقه هم سرایت میدهند و می گویند برای همه ی طلاب لازم نیست همه ی اصول فقه کار کنند.
پاسخ را با دقت گوش دهید و در نشر آن کوتاهی نفرمائید.
#ظرفیت_فقه
#فلسفه
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 آتشبس در غزه آغاز شد
🔻 بعد از حدود ۵۰ روز از جنگ در غزه، آتشبس موقت ۴روزه برقرار شد. قرار است ۵۰ اسیر اسرائیلی آزاد شده و در مقابل هر اسیر اسرائیلی، ۳ اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد شوند.
@StrategicNews_ir
هدایت شده از بینش راهبردی
کرانه باختری تصمیم گرفت سازش کند و غزه تصمیم گرفت مقاومت کند. حال ببینید نتیجه سازش و مقاومت چیست!
سازش، مرگ تدریجی بدون درد یک ملت است
اما مقاومت، پیروزی تدریجی یک ملت توام با اذیت و درد است.
رهپویان
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضم
شنیدم همین بحث را استاد وکیلی و استاد حسینی نسب حفظهما الله نیز داشته اند، ممنون میشوم اگر منتقل بفرمائین.
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
1682920801-10361-31-8.pdf
902.6K
﷽
📄 مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان.
▫️ استاد واسطی؛ پاییز و زمستان ۱۴۰۱
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
رهپویان
﷽ 📄 مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان. ▫️ استاد واسطی؛ پ
#معرفی_مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان
استاد واسطی ۱۴۰۱
دانلود
این تصور مربوط به بخشی از نتیجه گیری مقاله است.
#نظریه_پردازی قرآن بنیان و اکتشافی
#علوم_انسانی_اسلامی
مصاحبه ای عجیب و خواندنی با استاد محمد حسین حشمت پور (بخش اول)
در این گفتوگوی دو ساعته از عشق و همچنین بیمیلی به فلسفه، تفاوت حکمت و فلسفه، دوران تحصیل فقه و اصول خویش، حکیم ابو علی سینا، ابونصر فارابی، ملاصدرای شیرازی، خواجه نصیرالدین طوسی و همچنین اساتید خود در مشهد و قم سخنان جالبی را مطرح کرده است. شاید بعضی از بخش ها برای شما تعجب برانگیز باشد از جمله آن جا که ندای تعالوا سر دادند. متن مصاحبه
#استاد_حشمت_پور حفظه الله
مسئلهی امتداد که آقایان اشاره کردید به عرایض من، من اینجا در این کاغذی که یادداشت کردهام، مجدداً آن را ذکر کردهام. بله، فلسفههای مضاف - مثل فلسفهی علوم انسانی، فلسفهی روان شناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیهی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعهی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیای ندارم - باید در این زمینه کار شود.
....نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی فلسفهی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئلهی اقتصاد. بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئلهی انسان، مسئلهی خدا، مسئلهی ارتباط انسان و خدا، مسئلهی تکلیف - در فلسفهی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفهی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.
بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#برنامه_حکمت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه