هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبرانقلاب: همین شما جوانها، در منطقه توانستید آمریکای مستکبر را به زانو دربیاورید و شکست بدهید.
🔹 اشاره رهبرانقلاب به نابودی داعش در سوریه و عراق. ۹۶/۹/۱
📝 سالگرد نامه شهید حاج قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش به رهبر انقلاب و پاسخ ایشان
#وعده_صادق
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از المرسلات
تاریخچه نظریه روح المعنی.mp3
1.71M
🔊#فقه| اشاره ای به تاریخچه نظریه روح المعنی/ علت توجه علامه طباطبایی به مفردات راغب در تفسیر المیزان
🎙استاد علی فرحانی
📚تدریس مکاسب (فقه 6). القول فی ماهیة العیب. سال 1401
#فقه
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
#معرفی_کتاب
شرح تطبیقی کشف المراد
فهرست و مقدمهٔ جلد اول کتاب 👇
https://eitaa.com/vajeazeh/2373
#حکمت_متعالیه
#کلام
#معرفی_مقاله
روش اکتشاف نظریه از منابع و متون دینی
(مقاله علمی وزارت علوم)
نویسنده: استاد احمدحسین شریفی
مدیر کنونی دانشگاه قم
منبع: روش شناسی علوم انسانی سال ۲۴ بهار ۱۳۹۷
دانلود
#نظریه_پردازی اکتشافی و تولیدی
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از اجتهاد
💢بازگشت به سنت «روایتخوانی»
✍️حجتالاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی
قبلاً در سنت حوزه مرسوم بود که طلبهها یک ساعاتی روایتخوانی داشتند، استادی میآمد روایات را میخواند، ترجمه میکرد بعضاً تجزیه و ترکیب میکرد و خیلی تأثیرگذار بود و این رویه باید دامنهدار و مستمر باشد و طلبهها باید محفلهای روایتخوانی داشته باشند و انس دائمی با روایات و جوامع روایی لازم است.
مرحوم علامه مصباح میفرمود برخی از اساتید اخلاق گذشته کارشان فقط خواندن روایت و ترجمه آن بود و با صوتی حزین و دلنشین آن روایات را میخواندند و برای انتقال معانی به مخاطبان «فقط» ترجمه روایت را بیان میکردند.
ایشان میفرمود آنها گویا روایات در جانشان نفوذ کرده بود و این آموزهها جزء جانشان شده بود و میخواندند و ترجمه میکردند و اشک میریختند و حال خوشی هم در مردم ایجاد میکردند.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
#نکات_اصولی
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال
🔹 در #ورود بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود میآید.
👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت میداند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» میشود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن میشود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر میدهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان میگردد.
🔹 اما در #حکومت با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمیدهد و تنها یک تعبد وجود دارد.
👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمیشود.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1395
👈 نکات #اصولی بیشتر را اینجا ببینید.
🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از موسسه امیربیان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اعزام_فاطمیه
از ۴ تا ۲۶ آذرماه
شهر قم
مدارس
مساجد
هیئات و مراکز فرهنگی
#ارائه_بسته محتوایی
جهت اعلام آمادگی و ثبت نام
نام و شماره تماس خودتون رو به ادمین پیج ارسال کنید.
┅══❉💠❉══┅
♦️ معاونت تبلیغ موسسه امیربیان قم
💠 کانال ما در ایتا:
🌐 @amirebayan_tabligh
معذریت و منجزیت در فقه_01.mp3
4.77M
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضمانت تحقق آثار آن» را در فضای علوم انسانی دارد؟!
🎙استاد علی فرحانی
📚مکاسب. القول فی ماهیة العیب. سال 1401
https://eitaa.com/almorsalaat/6864
---------------------------------
تذییل: شاید شماهم شنیده باشید که میگویند فقه بر محور منجزیت و معذریت پیش میرود ، لذا ظرفیت تولید علوم انسانی اسلامی را ندارد و این اشکال را به اصول فقه هم سرایت میدهند و می گویند برای همه ی طلاب لازم نیست همه ی اصول فقه کار کنند.
پاسخ را با دقت گوش دهید و در نشر آن کوتاهی نفرمائید.
#ظرفیت_فقه
#فلسفه
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 آتشبس در غزه آغاز شد
🔻 بعد از حدود ۵۰ روز از جنگ در غزه، آتشبس موقت ۴روزه برقرار شد. قرار است ۵۰ اسیر اسرائیلی آزاد شده و در مقابل هر اسیر اسرائیلی، ۳ اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد شوند.
@StrategicNews_ir
هدایت شده از بینش راهبردی
کرانه باختری تصمیم گرفت سازش کند و غزه تصمیم گرفت مقاومت کند. حال ببینید نتیجه سازش و مقاومت چیست!
سازش، مرگ تدریجی بدون درد یک ملت است
اما مقاومت، پیروزی تدریجی یک ملت توام با اذیت و درد است.
رهپویان
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضم
شنیدم همین بحث را استاد وکیلی و استاد حسینی نسب حفظهما الله نیز داشته اند، ممنون میشوم اگر منتقل بفرمائین.
هدایت شده از تفکر و تمدن شبکهای| استاد واسطی
1682920801-10361-31-8.pdf
902.6K
﷽
📄 مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان.
▫️ استاد واسطی؛ پاییز و زمستان ۱۴۰۱
⚪️ تفکر و تمدن شبکهای
⚪️ @vaseti
رهپویان
﷽ 📄 مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان. ▫️ استاد واسطی؛ پ
#معرفی_مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان
استاد واسطی ۱۴۰۱
دانلود
این تصور مربوط به بخشی از نتیجه گیری مقاله است.
#نظریه_پردازی قرآن بنیان و اکتشافی
#علوم_انسانی_اسلامی
مصاحبه ای عجیب و خواندنی با استاد محمد حسین حشمت پور (بخش اول)
در این گفتوگوی دو ساعته از عشق و همچنین بیمیلی به فلسفه، تفاوت حکمت و فلسفه، دوران تحصیل فقه و اصول خویش، حکیم ابو علی سینا، ابونصر فارابی، ملاصدرای شیرازی، خواجه نصیرالدین طوسی و همچنین اساتید خود در مشهد و قم سخنان جالبی را مطرح کرده است. شاید بعضی از بخش ها برای شما تعجب برانگیز باشد از جمله آن جا که ندای تعالوا سر دادند. متن مصاحبه
#استاد_حشمت_پور حفظه الله
مسئلهی امتداد که آقایان اشاره کردید به عرایض من، من اینجا در این کاغذی که یادداشت کردهام، مجدداً آن را ذکر کردهام. بله، فلسفههای مضاف - مثل فلسفهی علوم انسانی، فلسفهی روان شناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیهی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعهی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفههای غرب نگاه میکنیم، میبینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخههای اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند.
البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابیای ندارم - باید در این زمینه کار شود.
....نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمدهای از جاذبهی فلسفهی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئلهی اقتصاد. بنابراین به طور کلی جهانبینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهانبینی اسلام را مشخص کنید - مسئلهی انسان، مسئلهی خدا، مسئلهی ارتباط انسان و خدا، مسئلهی تکلیف - در فلسفهی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفهی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود.
بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#برنامه_حکمت
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
یک کار دیگری هم که به نظر من جایش خالی است، نوشتههائی دربارهی فلسفهی تطبیقی است؛ شبیه آن کاری که ویل دورانت در «لذات فلسفه» کرده، که لابد ملاحظه کردهاید. «لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمهی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوشقلم ترجمه کرده. این کتاب، مباحثه و مناظرهی بین فلاسفهی قدیم و جدید غرب است در یک مسئلهی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسهای تشکیل دادهاند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همین طور دانه دانه اینها شروع میکنند با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است. فرض کنید این کار دربارهی موضوع «اصالةالوجود» انجام بگیرد؛ ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک حرف دارد، مرحوم جلوه یک حرف دارد؛ بعد، از قدما، شیخ اشراق یک حرف دارد - که منکر این معناست - میرداماد یک حرف دارد. اگر فرضاً اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در میآید. اینها حکمت را ترویج میکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم.
بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#برنامه_حکمت
#فلسفه_تطبیقی
تفاوت های مقاله و پایان نامه :
خلاصه ی صوت استاد اسلام پور کریمی
🔸مقایسه از جهات مختلف :
پایان نامه برای فارغ التحصیلی است . 150 تا 200 صفحه است .اما مقاله نوشته فشرده نویسنده است که نویسنده فرصت کتاب ندارد. سریع و صریحتر از کتاب است. حداکثر 33 ص یا 10هزار کلمه. مقالات علمی پژوهشی می تواند در حد رساله ارزش داشته باشد ولی مقالاتی که از پایان نامه ارشد در می آیند بیشتر علمی ترویجی اند . مقاله زودتر سروصدا می کند. پایان نامه ها متاسفانه نیاز محور نیست. مشتری مقلات معمولا متخصصان هستند لذا باید سطح بالاتری داشته باشد و نویسنده اش آمادگی داشته باشند. در مقاله حداقل دو داور بررسی میکنند و در چاپ آن مقاومت می کنند (برای حفظ آبرو نشریه و...). مقاله کابردی تر است.
🔹 مقایسه اجزای آنها : (طبق حضورذهن استاد)
1.عنوان : در هردو عنوان داریم . گاهی عنوان پایان نامه عینا مقاله می شود. عنوان مقاله جزئی تر است.
2.نویسنده : در پایان نامه معمولا یک نفراست. معیارات امتیاز دهی به نویسنده های مقالات در نشریات متفاوت است. در مقاله نویسنده مسئول داریم و...
3.چکیده : در مقاله معمولا چهار تاست: اشاره می شود به مساله ، هدف ، روش ، نتائج . حدود 150 یا 200 کلمه . در پایان نامه معمولا 300 کلمه است. ( در ورد وقتی آنرا انتخاب کنی ، تعداد کلمات را مشخص می کند). در پایان نامه بیشتر از این چهار مورد می آید مثل اهمیت و ضرورت و پیشینه و سوال اصلی و نوع منابع (مثلا نسخ خطی) ، روش و نتائج را بیشتر توضیح می دهند.
4.کلید واژه ها : در مقاله بر اساس راهنمای نویسندگان بیشتر تعیین میشود (5 تا 7) ولی در پایان نامه ها تا 10 تا است. کلید واژه برای مهمترین مباحث مطرح می شود.
5.مقدمه : در پایان نامه (سطح 3 و 4) قبل از فصل اول (مفاهیم و کلیات) است ، شامل 8 تا است (: تبیین مساله ، اهمیت و ضرورت بحث ، سوالات تحقیق ، پیشینه تحقیق ، فرضیه ، اهداف تحقیق ، توضیح روش تحقیق ، توجیه ساختار تحقیق) . در مقاله 4 یا 5 مورد : تبیین مساله ، اهمیت و ضرورت، پیشینه ، روش ، مفهوم شناسی (مفهوم شناسی در علمی پژوشی کمرنگ است و گاهی ضرورت ندارد).
6. فصل اول : (مختص پایان نامه) : می توانید این فصل را به دو گفتار تقسیم کنید :گفتار اول مفاهیم و کلیات و گفتار دیگری زمینه و مبنای فصل های بعدی شماست که جنبه پیش نیازی و کبروی مباحث فصول بعدی شما را دارد. در مقاله فصل نداریم و بعد از مقدمه وارد بدنه مقاله می شویم اما در پشت صحنه به سوالات فرعی توجه داریم و این سوالات فرعی تبدیل به عناوین بدنه ی مقاله می شوند.
7.فصل 2 و 3 و 4 (مختص در پایان نامه ) براساس سوالات فرعی شماست. سوالات فرعی با همان ترتیبی که هست ، به صورت شبه جمله درآمده و می شوند عنوان فصول .
8.نتیجه : مشترک در هردو
9.منابع و ماخذ : مشترک در هردو
10.ارجاعات در پاورقی پایان نامه می آید.
#نکات_پژوهشی
#مقاله #پایان_نامه
هدایت شده از بصیرت رسانهای
❌حمایت از اسرائیل فقط خریدن#کوکاکولا و سایر محصولات غذایی حامی رژیم صهیونیستی نیست!
🕎متا (شرکت مادر فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام) بزرگترین شریک رسانه ای اسرائیل!!
🔺دیوید سارانگا، رئیس بخش مدیریت رسانههای اجتماعی #رژیم_حرامزاده_صهیونیستی
از فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب برای #بالاترین_میزان_همکاری با این رژیم تشکر کرد.!
✴️ او گفت طی این همکاری بیسابقه، توانستیم ۲۵۰۰ محتوای صوتی و تصویری را به دست بیش از یک میلیارد انگلیسی زبان برسانیم.
❓ آیا می دانستید نشریه اورشلیم پست رژیم صهیونیستی در سال 2011 مارک زاکربرگ را به عنوان تاثیرگذارترین یهودی جهان انتخاب کرده است؟ آیا می دانستید در آن سال جلاد این روزهای غزه (نتانیاهو) پس از زاکربرگ در جایگاه دوم قرار گرفته بود؟
❓آیا می دانستید مدیر اینستاگرام یک یهودی اسرائیلی به نام آدام موسری است؟
❓آیا می دانستید تیم کوک مدیرعامل اپل، لری پیج، سرگئی برین و اریک اشمیت مدیران عامل و مدیران اجرایی آلفابت (شرکت مادر گوگل) همگی یهودی و دشمن اسلام هستند و به روزنامه شارلی هبدو برای توهین به خاتم الانبیاء صلوات الله علیه 250 هزار یوریو اهدا کرده اند؟
❓آیا می دانستید ویکی پدیا توسط یهودیان اداره می شود و با حذف محتوا و صفحات حامی فلسطین، خدمات به ظاهر علمی و خبری فراوانی به رژیم صهیونیستی ارائه می دهد؟
✅ تحریم کالاهای صهیونیستی نباید به برخی کالاهای خوراکی یا پوشاکی منحصر شود.
🔊تشکیلات #بصیرت_رسانهای 👇
https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7
📢 سلسله نشستهای بازخوانی انتقادی ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه
🔸زمان: پنجشنبه 9 آذر، 8-12 (ساعتی که در تصویر آمده اشتباه است)
🔸مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تالار امام حسین(ع)
لینک شرکت در جلسه
@BouNews
هماهنگی جهت حضور ۰۹۹۰۱۳۵۰۵۴۵ (بدون نیاز به ثبت نام )
#معرفی_نشست
#علوم_انسانی_اسلامی
🟢علوم انسانی و موضوعشناسی استنباط حکم اسلامی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لزوم گنجاندن #علوم_انسانی در برنامه درسی حوزههای علمیه؛ مطالبهای که بعد از ۳۱ سال هنوز هم به درستی اجابت نشده است! و البته هر چه میگذرد خسارتهای بیتوجهی به آن را در حوزههای علمیه بیشتر حس میکنیم.
رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنهای، در پیامی که به مناسبت تشکیل شورای سیاستگذاری حوزههای علمیه در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۷۱ صادر کردند از جامعه محترم مدرسین میخواهند که در برنامههای درسی حوزههای علمیه، در کنار توجه ویژهای که به فقه، تفسیر، حدیث، فلسفه، کلام، رجال و امثال آن میکند، لازم است توجهی ویژه نیز به «علوم انسانی» داشته باشند:
«مجموعهاى از علوم انسانى و غيره، كه داراى تأثير در استنباط و تنقيح موضوعات فقهىاند، بايد مورد عنايت قرار گيرند و فقيه اين دوران، با همهى ابزارهاى استنباط صحيح، كه از آن جمله، تشخيص درست موضوعات است، مجهز گردد. بديهى است كه شناخت درست موضوع، در تصحيح شناخت حكم الهى، داراى تأثيرى تمام است.»
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2386
#بیانات_رهبری
#علوم_انسانی_اسلامی
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
💢 تنویر و تکمله؛ دربارهٔ مصاحبهٔ اخیرا استاد حشمتپور
✔️ اخیرا مصاحبهای از استاد محمدحسین حشمتپور با یکی از خبرگزاریها منتشر شد که در فجازی هیاهوی زیادی ایجاد کرد (این مصاحبه در دو بخش تنظیم شده و فعلا بخش اول آن منتشر شده است). برخی از شاگردان و مریدان استاد، آن خبرگزاری را به شیطنت یا تقطیع متهم کردند و عدهای از فلسفهپژوهان، پارهای از سخنان استاد را فلسفهستیزی یا رویگردانی ایشان از فلسفه استنباط کردند. اینبنده - امین صیدی؛ از شاگردان استاد - ساعاتی قبل، به تفصیل با ایشان سخن گفته و در مورد ابهامات آن مصاحبه، پرسشهایی را با حضرتشان در میان گذاشتهام. عین آن پرسشوپاسخها را که ضبط و پیاده کردهام، در اینجا میآورم. در نهایت دقت و امانتداری سخنان استاد را نقل کرده و تنها شکل گفتاری را به نوشتاری تبدیل کردهام. از پرسشگر (امین صیدی) با عنوان «امین» و از استاد حشمتپور با عنوان «استاد» یاد کردهام:
امین: آیا میدانستید که در موقعیت مصاحبه قرار دارید یا نه؟
استاد: وقتی جلسه شروع شد، من اصلا در ذهنم این نبود که قرار است چاپ شود. فکر میکردم در یک جلسهٔ خصوصی دارم صحبت میکنم و چیزهایی گفتم که نباید میگفتم.
امین: متنی که منتشر شده را پیش از انتشار به شما دادهاند که بخوانید؟
استاد: نخیر؛ اما مطالب، همان مطالبی است که من گفتهام و آنها چیزی از نزد خود، اضافه نکردهاند؛ اما تصور من این بود که در جمعی خصوصی صحبت میکنم و مطالب بین خودمان است.
امین: یعنی میدانستید که ضبط میشود؟
استاد: بله؛ اسمش مصاحبه بود و طبعا باید چاپ میشد اما در ذهن من این نبود که چاپ خواهد شد.
امین: آن مطلبی که گویا در حالتی بین شوخی و جدی دربارهٔ ابنسینا طرح فرمودید را هم گفته بودید؟
استاد: بله؛ اما من کجا ابنسینا؟! من هیچوقت به ابنسینا توهین نمیکنم. ممکن است با برخی عباراتش مشکل داشته باشم؛ چون عباراتش سنگین است؛ اما هرگز به خودش توهین نمیکنم. در این مصاحبه هم در مجموع از فلسفه تعریف کردهام؛ حتی گفتهام برخی عبارتهای ابنسینا در حد معجزه است؛ خیلی عبارتهای عجیبوغریبی دارد؛ عبارتهایش فوقالعاده است.
امین: آیا مراد شما از این سخنان این بود که فلسفه، مهملات است و خواندنش مفید نیست؟
استاد: از همان اول، علاقهٔ من به تفسیر و حدیث بود و فلسفه را از باب مقدمه برای فهم آنها تدریس میکردم. نمیگویم از فلسفه متنفرم؛ بلکه میگویم به آن علاقهای ندارم.
امین: من خاطرم هست که شما بارها از فلسفه دفاع کرده بودید و در همین مصاحبه هم اشاره فرموده بودید به این که بسیاری از سخنان فیلسوفان درست و دقیق است
استاد: من همین الان هم مشغول تدریس فلسفه هستم و یک فن از منطق شفا - که قیاس است - را درحال حاضر تدریس میکنم. اگر نفرت داشتم که نمیگفتم. [در آن مصاحبه] نفرت که گفتم یعنی دلخوشی چندانی ندارم. وقت زیادی صرف میکنم ولی استفادهٔ چندانی نمیبرم؛ چون مطالب یادم میرود و الا شاید اگر این درسها بماند برای دیگران هم استفاده داشته باشد.
امین: در حال حاضر اگر کسی، در مقام مشورت، نزد شما بیاید و بگوید که فلسفه بخوانم یا نه؟ شما منعش میکنید و پیشنهاد میکنید که نخواند؟
استاد: نه، میگویم بخوان؛ ولی به عنوان مقدمه. من فلسفه را رد نمیکنم. خیلی از روایات ما را بر اساس فلسفه خواهی فهمید. هنوز هم این اعتقاد را دارم، از قبل هم این اعتقاد را داشتم. میخواستم خودم که مدتی به مقدمه پرداخته بودم، دیگر برسم به ذیالمقدمه؛ اما الان تصمیم گرفتم که انشاءالله به سمت ذیالمقدمه بیایم.
[در پایان] این را هم اضافه کنید که این حرفی که من زدم بخاطر عبارتهای ابنسینا زده بودم و الا اگر عبارتهایش راحت بود من این حرف را نمیزدم، حتی در مجالس خصوصی.
به کانال «بیتالحکمه» بپیوندید. 👇
https://t.me/joinchat/Tci4IQuau99W6BZT
👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا
🆔@projectsystem
🌐@kiamojtabaphd
معیار علم دینی با تأکید بر علوم انسانی اسلامی (از منظر علامه طباطبایی)
(مقاله علمی وزارت علوم)
نویسنده: استاد رمضان علی تبار فیروزجایی
دانشیار گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
دانلود
#معرفی_مقاله
#علم_دینی
رهپویان
🔊#فقه| اشاره ای به تاریخچه نظریه روح المعنی/ علت توجه علامه طباطبایی به مفردات راغب در تفسیر المیزان
... مبنای وضع الالفاظ لارواح المعانی را به راغب و مقاییس نسبت می دهند به خاطر همین مساله . چون اینها کارشان این بوده که موارد استعمال را می گرفتند و بعد روح کلی اش را استخراج می کردند و بعد برای آن شاهد می آوردند .
می دانید برای مبنای وضع الالفاظ لارواح المعانی از ملامحسن فیض شاهد داریم . ایشان صریح عبارت در صافی و اسفار دارند که بعد علامه طباطبایی و مرحوم خوئی در تفسیرشان.
اصلا دلیل اینکه علامه زیاد از راغب استفاده می کنند همین است. عمده مفسیرن شیعه خیلی از این مبنا استفاده می کنند در تفسیرشان...
#تفسیر_قرآن کریم
#نظریه_روح_المعنی
برگرفته از صوت استاد فرحانی حفظه الله
رهپویان
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضم
حکمت ما قابلیت امتداد دارد کما اینکه فقه را هم می توان امتداد داد (با وجود اشکالاتی که مطرح کرده اند)
اما نسخه ی مستحکم و اساسی کدام است؟
آیا میتوان گفت امتداد فقه (که در حال شکل گیری است) نسخه موقت (یعنی تا زمان امتداد حکمت) است؟ یعنی آیا می توان گفت بیان ۱۳ اسفند ۹۷ آقا ، در تایید سوال دوم است؟
(برای امتداد حکمت چه بسا نیاز به این داشته باشیم که تا ۱۰۰ سال دیگر، شاید بیشتر، کار علمی کنیم. کاری که غربی ها از چند قرن پیش شروع کردند)
#امتداد_حکمت_و_فلسفه