eitaa logo
رهپویان
215 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
199 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
تفاوت های مقاله و پایان نامه : خلاصه ی صوت استاد اسلام پور کریمی 🔸مقایسه از جهات مختلف : پایان نامه برای فارغ التحصیلی است . 150 تا 200 صفحه است .اما مقاله نوشته فشرده نویسنده است که نویسنده فرصت کتاب ندارد. سریع و صریحتر از کتاب است. حداکثر 33 ص یا 10هزار کلمه. مقالات علمی پژوهشی می تواند در حد رساله ارزش داشته باشد ولی مقالاتی که از پایان نامه ارشد در می آیند بیشتر علمی ترویجی اند . مقاله زودتر سروصدا می کند. پایان نامه ها متاسفانه نیاز محور نیست. مشتری مقلات معمولا متخصصان هستند لذا باید سطح بالاتری داشته باشد و نویسنده اش آمادگی داشته باشند. در مقاله حداقل دو داور بررسی میکنند و در چاپ آن مقاومت می کنند (برای حفظ آبرو نشریه و...). مقاله کابردی تر است. 🔹 مقایسه اجزای آنها : (طبق حضورذهن استاد) 1.عنوان : در هردو عنوان داریم . گاهی عنوان پایان نامه عینا مقاله می شود. عنوان مقاله جزئی تر است. 2.نویسنده : در پایان نامه معمولا یک نفراست. معیارات امتیاز دهی به نویسنده های مقالات در نشریات متفاوت است. در مقاله نویسنده مسئول داریم و... 3.چکیده : در مقاله معمولا چهار تاست: اشاره می شود به مساله ، هدف ، روش ، نتائج . حدود 150 یا 200 کلمه . در پایان نامه معمولا 300 کلمه است. ( در ورد وقتی آنرا انتخاب کنی ، تعداد کلمات را مشخص می کند). در پایان نامه بیشتر از این چهار مورد می آید مثل اهمیت و ضرورت و پیشینه و سوال اصلی و نوع منابع (مثلا نسخ خطی) ، روش و نتائج را بیشتر توضیح می دهند. 4.کلید واژه ها : در مقاله بر اساس راهنمای نویسندگان بیشتر تعیین میشود (5 تا 7) ولی در پایان نامه ها تا 10 تا است. کلید واژه برای مهمترین مباحث مطرح می شود. 5.مقدمه : در پایان نامه (سطح 3 و 4) قبل از فصل اول (مفاهیم و کلیات) است ، شامل 8 تا است (: تبیین مساله ، اهمیت و ضرورت بحث ، سوالات تحقیق ، پیشینه تحقیق ، فرضیه ، اهداف تحقیق ، توضیح روش تحقیق ، توجیه ساختار تحقیق) . در مقاله 4 یا 5 مورد : تبیین مساله ، اهمیت و ضرورت، پیشینه ، روش ، مفهوم شناسی (مفهوم شناسی در علمی پژوشی کمرنگ است و گاهی ضرورت ندارد). 6. فصل اول : (مختص پایان نامه) : می توانید این فصل را به دو گفتار تقسیم کنید :گفتار اول مفاهیم و کلیات و گفتار دیگری زمینه و مبنای فصل های بعدی شماست که جنبه پیش نیازی و کبروی مباحث فصول بعدی شما را دارد. در مقاله فصل نداریم و بعد از مقدمه وارد بدنه مقاله می شویم اما در پشت صحنه به سوالات فرعی توجه داریم و این سوالات فرعی تبدیل به عناوین بدنه ی مقاله می شوند. 7.فصل 2 و 3 و 4 (مختص در پایان نامه ) براساس سوالات فرعی شماست. سوالات فرعی با همان ترتیبی که هست ، به صورت شبه جمله درآمده و می شوند عنوان فصول . 8.نتیجه : مشترک در هردو 9.منابع و ماخذ : مشترک در هردو 10.ارجاعات در پاورقی پایان نامه می آید.
هدایت شده از بصیرت رسانه‌ای
حمایت از اسرائیل فقط خریدن و سایر محصولات غذایی حامی رژیم صهیونیستی نیست! 🕎متا (شرکت مادر فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام) بزرگترین شریک رسانه ای اسرائیل!! 🔺دیوید سارانگا، رئیس بخش مدیریت رسانه‌های اجتماعی از فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب برای با این رژیم تشکر کرد.! ✴️ او گفت طی این همکاری بی‌سابقه، توانستیم ۲۵۰۰ محتوای صوتی و تصویری را به دست بیش از یک میلیارد انگلیسی زبان برسانیم. ❓ آیا می دانستید نشریه اورشلیم پست رژیم صهیونیستی در سال 2011 مارک زاکربرگ را به عنوان تاثیرگذارترین یهودی جهان انتخاب کرده است؟ آیا می دانستید در آن سال جلاد این روزهای غزه (نتانیاهو) پس از زاکربرگ در جایگاه دوم قرار گرفته بود؟ ❓آیا می دانستید مدیر اینستاگرام یک یهودی اسرائیلی به نام آدام موسری است؟ ❓آیا می دانستید تیم کوک مدیرعامل اپل، لری پیج، سرگئی برین و اریک اشمیت مدیران عامل و مدیران اجرایی آلفابت (شرکت مادر گوگل) همگی یهودی و دشمن اسلام هستند و به روزنامه شارلی هبدو برای توهین به خاتم الانبیاء صلوات الله علیه 250 هزار یوریو اهدا کرده اند؟ ❓آیا می دانستید ویکی پدیا توسط یهودیان اداره می شود و با حذف محتوا و صفحات حامی فلسطین، خدمات به ظاهر علمی و خبری فراوانی به رژیم صهیونیستی ارائه می دهد؟ ✅ تحریم کالاهای صهیونیستی نباید به برخی کالاهای خوراکی یا پوشاکی منحصر شود. 🔊تشکیلات 👇 https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7
📢 سلسله نشست‌های بازخوانی انتقادی ایده‌های دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه 🔸زمان: پنجشنبه 9 آذر، 8-12 (ساعتی که در تصویر آمده اشتباه است) 🔸مکان: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، تالار امام حسین(ع) لینک شرکت در جلسه @BouNews هماهنگی جهت حضور ۰۹۹۰۱۳۵۰۵۴۵ (بدون نیاز به ثبت نام )
🟢علوم انسانی و موضوع‌شناسی استنباط حکم اسلامی 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ لزوم گنجاندن در برنامه درسی حوزه‌های علمیه؛ مطالبه‌ای که بعد از ۳۱ سال هنوز هم به درستی اجابت نشده است! و البته هر چه می‌گذرد خسارت‌های بی‌توجهی به آن را در حوزه‌های علمیه بیشتر حس می‌کنیم. رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای، در پیامی که به مناسبت تشکیل شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه در تاریخ ۲۴ آبان ۱۳۷۱ صادر کردند از جامعه محترم مدرسین می‌خواهند که در برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه، در کنار توجه ویژ‌ه‌ای که به فقه، تفسیر، حدیث، فلسفه، کلام، رجال و امثال آن می‌کند، لازم است توجهی ویژه نیز به «علوم انسانی» داشته باشند: «مجموعه‏‌اى از علوم انسانى و غيره، كه داراى تأثير در استنباط و تنقيح موضوعات فقهى‏اند، بايد مورد عنايت قرار گيرند و فقيه اين دوران، با همه‏‌ى ابزارهاى استنباط صحيح، كه از آن جمله، تشخيص درست موضوعات است، مجهز گردد. بديهى است كه شناخت درست موضوع، در تصحيح شناخت حكم الهى، داراى تأثيرى تمام است.» 🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi/2386
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
💢 تنویر و تکمله؛ دربارهٔ مصاحبهٔ اخیرا استاد حشمت‌پور ✔️ اخیرا مصاحبه‌ای از استاد محمدحسین حشمت‌پور با یکی از خبرگزاری‌ها منتشر شد که در فجازی هیاهوی زیادی ایجاد کرد (این مصاحبه در دو بخش تنظیم شده و فعلا بخش اول آن منتشر شده است). برخی از شاگردان و مریدان استاد، آن خبرگزاری را به شیطنت یا تقطیع متهم کردند و عده‌ای از فلسفه‌پژوهان، پاره‌ای از سخنان استاد را فلسفه‌ستیزی یا رویگردانی ایشان از فلسفه استنباط کردند. این‌بنده - امین صیدی؛ از شاگردان استاد - ساعاتی قبل، به تفصیل با ایشان سخن گفته و در مورد ابهامات آن مصاحبه، پرسش‌هایی را با حضرت‌شان در میان گذاشته‌ام. عین آن پرسش‌وپاسخ‌ها را که ضبط و پیاده کرده‌ام، در اینجا می‌آورم. در نهایت دقت و امانت‌داری سخنان استاد را نقل کرده‌ و تنها شکل گفتاری را به نوشتاری تبدیل کرده‌‌ام. از پرسش‌گر (امین صیدی) با عنوان «امین» و از استاد حشمت‌پور با عنوان «استاد» یاد کرده‌ام: امین: آیا می‌دانستید که در موقعیت مصاحبه قرار دارید یا نه؟ استاد: وقتی جلسه شروع شد، من اصلا در ذهنم این نبود که قرار است چاپ شود. فکر می‌کردم در یک جلسهٔ خصوصی دارم صحبت می‌کنم و چیزهایی گفتم که نباید می‌گفتم. امین: متنی که منتشر شده را پیش از انتشار به شما داده‌اند که بخوانید؟ استاد: نخیر؛ اما مطالب، همان مطالبی است که من گفته‌ام و آن‌ها چیزی از نزد خود، اضافه نکرده‌اند؛ اما تصور من این بود که در جمعی خصوصی صحبت می‌کنم و مطالب بین خودمان است. امین: یعنی می‌دانستید که ضبط می‌شود؟ استاد: بله؛ اسمش مصاحبه بود و طبعا باید چاپ می‌شد اما در ذهن من این نبود که چاپ خواهد شد. امین: آن مطلبی که گویا در حالتی بین شوخی و جدی دربارهٔ ابن‌سینا طرح فرمودید را هم گفته بودید؟ استاد: بله؛ اما من کجا ابن‌سینا؟! من هیچ‌وقت به ابن‌سینا توهین نمی‌کنم. ممکن است با برخی عباراتش مشکل داشته باشم؛ چون عباراتش سنگین است؛ اما هرگز به خودش توهین نمی‌کنم. در این مصاحبه هم در مجموع از فلسفه تعریف کرده‌ام؛ حتی گفته‌ام برخی عبارت‌های ابن‌سینا در حد معجزه است؛ خیلی عبارت‌های عجیب‌وغریبی دارد؛ عبارت‌هایش فوق‌العاده است. امین: آیا مراد شما از این سخنان این بود که فلسفه، مهملات است و‌ خواندنش مفید نیست؟ استاد: از همان اول، علاقهٔ من به تفسیر و حدیث بود و فلسفه را از باب مقدمه برای فهم آنها تدریس می‌کردم. نمی‌گویم از فلسفه متنفرم؛ بلکه می‌گویم به آن علاقه‌ای ندارم. امین: من خاطرم هست که شما بارها از فلسفه دفاع کرده بودید و در همین مصاحبه هم اشاره فرموده بودید به این که بسیاری از سخنان فیلسوفان درست و دقیق است استاد: من همین الان هم مشغول تدریس فلسفه هستم و یک فن از منطق شفا - که قیاس است - را درحال حاضر تدریس می‌کنم. اگر نفرت داشتم که نمی‌گفتم. [در آن مصاحبه] نفرت که گفتم یعنی دل‌خوشی چندانی ندارم. وقت زیادی صرف می‌کنم ولی استفادهٔ چندانی نمی‌برم؛ چون مطالب یادم می‌رود و الا شاید اگر این درس‌ها بماند برای دیگران هم استفاده داشته باشد. امین: در حال حاضر اگر کسی، در مقام مشورت، نزد شما بیاید و بگوید که فلسفه بخوانم یا نه؟ شما منعش می‌کنید و پیشنهاد می‌کنید که نخواند؟ استاد: نه، می‌گویم بخوان؛ ولی به عنوان مقدمه. من فلسفه را رد نمی‌کنم. خیلی از روایات ما را بر اساس فلسفه خواهی فهمید.‌ هنوز هم این اعتقاد را دارم، از قبل هم این اعتقاد را داشتم. می‌خواستم خودم که مدتی به مقدمه پرداخته بودم، دیگر برسم به ذی‌المقدمه؛ اما الان تصمیم گرفتم که ان‌شاءالله به سمت ذی‌المقدمه بیایم. [در پایان] این را هم اضافه کنید که این حرفی که من زدم بخاطر عبارت‌های ابن‌سینا زده بودم و الا اگر عبارت‌هایش راحت بود من این حرف را نمی‌زدم، حتی در مجالس خصوصی. به کانال «بیت‌الحکمه» بپیوندید. 👇 https://t.me/joinchat/Tci4IQuau99W6BZT 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
معیار علم دینی با تأکید بر علوم انسانی اسلامی (از منظر علامه طباطبایی) (مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: استاد رمضان علی تبار فیروزجایی دانشیار گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه دانلود
رهپویان
🔊#فقه| اشاره ای به تاریخچه نظریه روح المعنی/ علت توجه علامه طباطبایی به مفردات راغب در تفسیر المیزان
... مبنای وضع الالفاظ لارواح المعانی را به راغب و مقاییس نسبت می دهند به خاطر همین مساله . چون اینها کارشان این بوده که موارد استعمال را می گرفتند و بعد روح کلی اش را استخراج می کردند و بعد برای آن شاهد می آوردند . می دانید برای مبنای وضع الالفاظ لارواح المعانی از ملامحسن فیض شاهد داریم . ایشان صریح عبارت در صافی و اسفار دارند که بعد علامه طباطبایی و مرحوم خوئی در تفسیرشان. اصلا دلیل اینکه علامه زیاد از راغب استفاده می کنند همین است. عمده مفسیرن شیعه خیلی از این مبنا استفاده می کنند در تفسیرشان... کریم برگرفته از صوت استاد فرحانی حفظه الله
رهپویان
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضم
حکمت ما قابلیت امتداد دارد کما اینکه فقه را هم می توان امتداد داد (با وجود اشکالاتی که مطرح کرده اند) اما نسخه ی مستحکم و اساسی کدام است؟ آیا میتوان گفت امتداد فقه (که در حال شکل گیری است) نسخه موقت (یعنی تا زمان امتداد حکمت) است؟ یعنی آیا می توان گفت بیان ۱۳ اسفند ۹۷ آقا ، در تایید سوال دوم است؟ (برای امتداد حکمت چه بسا نیاز به این داشته باشیم که تا ۱۰۰ سال دیگر، شاید بیشتر، کار علمی کنیم. کاری که غربی ها از چند قرن پیش شروع کردند)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
المکتب (سنت دانلود).apk
9.53M
المکتب (سنت دانلود).apk
جامعالحديث_1.3.apk
29.62M
برنامه { جامع الحدیث } برای اندروید برای مطالعه و جستجوی حدیث در منابع اهل سنت: ☆صحیح بخاری ☆صحیح مسلم ☆سنن ابی داوود ☆سنن ترمذی ☆سنن نسائی ☆سنن ابن ماجه ☆ مسند احمد ☆ موطا مالک ☆سنن دارمی
از پویش "تسریع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات" حمایت کنید جهت حمایت از پویش به لینک زیر در فارس من مراجعه نمایید https://www.farsnews.ir/my/c/224383 متن پویش: به دلیل اهمیتِ مسئله شبکه ملی اطلاعات و همچنین حفاظت از مردم بی پناه ایران در پلتفرم‌ها و سایت‌ های خارجی که انواع و اقسام کلاهبرداری‌ها و رذالت‌ها و فحشاها و دروغ ها و تحریف ها در آن وجود دارد؛ همچنین مدیریت و نظارت آن شبکه ها و سایت ها در دست دشمنان این مرز و بوم قرار دارد و همانطور که همه می‌دانیم راهکار فیلتر کردن در وضعیت فعلی که انواع فیلترشکن ها به سهولت در دسترس مردم قرار دارند هم جواب نمی‌دهد؛ به عنوان یک شهروند تقاضا دارم که مطالبه رهبری یعنی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات همانطور که رهبر انقلاب این قضیه را تبیین کردند(به سخنرانی رهبری در تاریخ ۹۹/۶/۲ مراجعه کنید؛ بخشی که ایشون راجع به فضای مجازی صحبت می‌کنند و به کتاب منشور فضای مجازی نوشته آقای محمد محمدی فرید مراجعه کنید) ؛ ایجاد این شبکه به سرعت صورت بگیرد و روند کار تسریع گردد برای گزارش مطالبه توسط خبرگزاری فارس، حداقل ۱۰۰ امضا لازم است پس تا جایی که می‌توانید حمایت کنید و این پویش را به اطلاع عموم لایه های مختلف جامعه برسانید مخصوصا قشر متعهد و مذهبی و انقلابی
بررسی دیدگاه برخی از معاصران (مصباح یزدی، عابدی شاهرودی و لاریجانی) دربارۀ نفس‌الامر قضایای عملی مقاله پژوهشی -محمدعلی نوری چکیده حقیقی و نفس‌الامری‌بودن احکام عملی و انکشاف این احکام از واقع، با مشکلاتی روبه‌رو بوده که یکی از مهم‌ترینشان، انشایی‌بودن مفاد آنها و متصف‌نشدن به صدق‌وکذب است. برپایۀ این اشکال، جمله‌های ناظر به کنش اختیاری انسان بدون اینکه درستی و نادرستی دربارۀ آنها معنا داشته باشد، در زمرۀ اوامر و نواهی هستند که بیان‌کنندۀ عواطف و احساسات گوینده‌اند و شنونده را به عمل معیّنی برمی‌انگیزانند. نوشتار حاضر در سازگاری با اندیشۀ افلاطون، ارسطو، فارابی و ابن‌سینا بر آن است که جملات مطرح در حکمت عملی، شناختی هستند؛ زیرا از سعادت انسان و خیر و شر در مسیر سعادت انسان حکایت می‌کنند. این سخن را برخی از اندیشمندان معاصر مسلمان مانند محمدتقی مصباح یزدی، علی عابدی شاهرودی و صادق لاریجانی (در بستر مواجهه با دیدگاه غربی‌ها) نیز مطرح کرده‌اند؛ با این تفاوت که به‌باور آنان احکام عملی از مفاد انگیزشی هم برخوردار است. چنین دیدگاهی باوجود تلاش برای نشان‌دادن واقع‌نمایی قضایای عملی دچار این اشکال است که فضای حکمت عملی را به‌گونۀ باید و نباید تصویر کرده است. مصباح یزدی حکایت‌گری قضایای عملی از کمال انسان را با استناد به ضرورت بالقیاس میان کنش اختیاری و غایت آن بیان کرده که این اندیشه نیز با خلل همراه است. دانلود
هدایت شده از المرسلات
. ♦️درسی که سالها منتظرش بودم... 🔰سید مجتبی امین جواهری ▫️امسال به لطف خدا درس خارج فقه و اصول در فیضیه آغاز شد. من سالها منتظر آغاز این درس بودم. اشتیاق بنده از سال 91 و همزمان با گوش کردن صوت های درس الموجز استاد آغاز شد و هر چه ادامه می دادم از فقه و اصول تا حتی فلسفه این اشتیاق روز به روز بیشتر می شد. ▫️کمی برگردیم عقب تر... اگرچه استاد در تدریس کتابهایی مثل الموجز، اصول فقه مرحوم مظفر، رسائل شیخ و کفایه آخوند ردپای اندیشه اصولی حضرت امام (ره) را متذکر می شدند ولی اتفاقی که در سال 94-95 با تدریس کتاب مناهج الوصول برای ما افتاد یک شور و شوق علمی بی نظیر بود. در ادامه نیز با تدریس تعادل و تراجیح، قاعده لاضرر و ... این مسیر ادامه یافت. ▫️آشنایی نظام مند با اندیشه اصولی امام خمینی (ره) علاوه بر این که عطش ما را کم نکرد، بنده -و به گمانم دیگر شرکت کنندگان درس مناهج- را بیش از پیش مشتاق تدریس فقه استاد و استفاده از اندیشه اصولی امام در استنباط فقهی کرد. ▫️درس خارج فقه استاد علی فرحانی با موضوع طهارت وعده ای بود که امروز در حال تحقق است. من شاید بیش از هزار ساعت صوت علمی از ایشان گوش کردم و ساعت های زیادی توفیق حضور در درس ایشان را داشتم. امروز اما وقتی از درس خارج فقه ایشان بهره می برم، در ذهنم همه آن نکاتی که در علم اصول بارها و بارها به ما گوشزد می کردند، تداعی می شود. ▫️استاد می فرمودند مسأله وضع در علم اصول به بیراهه رفته، مسأله حقیقت شرعیه در فقه غیر از حقیقت شرعیه نزد اصولیون است، بحث مهم مطلق و مقید نزد امام به معنای دیگری است غیر از آنچه بزرگان گفتند، تراکم ظنون شیخ و ... . وقتی امروز می فهمم استاد چگونه با مبنای مطلق و مقید امام خمینی (ره)، اطلاق مطهریت ماء را اثبات می کنند، خدا را بابت همه جلسات درسی که شرکت کردم، همه صوت هایی که گوش کردم و همه تقریراتی که از دروس سطح ایشان نوشتم، شکر می کنم. ▫️وقتی امروز استاد با نظریه امام در اطراد گره استعمالات شرعی را باز می کنند، وقتی با تکیه بر مسأله حقیقت شرعیه در فقه مقدمات استظهار رو فراهم می کنند، وقتی با مبنای امام سند روایات را تصحیح می کنند، من کم کم می آموزم چگونه این سبک از استنباط را تثبیت، ترویج و بکار گیرم. 🔅در این سبک اولاً میراث روایی ما در سند و دلالت حفظ می شود ثانیاً انسداد غالب شده بر فقه امروز را می شکند و ثالثاً از همه مهمتر خارج از سبک و اسلوب فقه جواهری نیست. ▫️امیدوارم بتوانیم با امتداد این سبک از فقاهت، شکر عملی این نعمت بزرگ و بهره مندی از استاد عزیز حفظه الله را بجا آوریم. ❇️لینک جلسات خارج فقه استاد 👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejFiqh/SaleAval ❇️لینک جلسات خارج اصول استاد👇 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejOsul/SaleAval @almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرانسه اینگونه ثروتمند شده، ببینید! ╭─┅═ঈ💠ঈ═┅─╮ @hmoghaddas ╰─┅═ঈ💠ঈ═┅─╯
🔸بنیاد شیخ انصاری (ره) با هدف تبیین و ترویج اندیشه های فقاهتی امام خمینی (ره) برگزار می کند: 💠سلسله نشست های «خطابات قانونیه» 🔺با حضور حضرات آیات و اساتید برجسته حوزوی 🔺سرفصل ها: 🔹 نسبت خطابات قانونیه با : 1⃣مکانیزم تشریع شارع 2⃣خطاب و لسان ادله 3⃣ثابتات و متغیرات 4⃣فقه مصالح و مقاصد 5⃣تزاحمات اجرا 🔹سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی (ره) ✅زمان برگزاری: 🔹از 14 آذر تا 30 دی 📡 کانال بنیاد شیخ انصاری https://eitaa.com/bsheikhansari
◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی ▫️استاد مجتبی رستمی کیا 🔹 دوشنبه ۲۰ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷ • • کدتخفیف 120 هزار تومانی ویژه مخاطبان محترم کانال فلسفه زبان اسلامی codezaban120 (قبل از استفاده از کد تخفیف،لطفا عضو کانال فلسفه اسلامی شوید. هنگام ثبت نام در دوره ، کد تخفیف و شماره همراه خود را با حروف انگلیسی وارد نمایید) @kiamojtabaphd https://nsayeh.com/?p=6093
غصب های متعدد مالی علاوه بر فدک پس از واقعه سقیفه برگرفته از بیانات ارزشمند آیت الله استاد سید احمد مددی الموسوی بقلم: سید محمد علوی بسم الله الرحمن الرحيم پیشگفتار فدک و غصب آن، و حواشی مرتبط با این واقعه، از جمله اموری می باشد که در قرن اول هجری، باعث بروز اختلافات شدیدی فی ما بین بسیاری از بزرگان اصحاب و تابعین شده است، و به تبع در طول تاریخ اسلامی، محل و تبادل نظرات متفاوتی شده است، تا جایی که شاید بتوان اینچنین ادعا کرد که بروز این اتفاق، از جمله دلایل اصلی اختلاف بین شیعه و اهل سنت بوده است. اما فدک، تنها غصب صورت گرفته از سوی دستگاه خلافت، بعد از رحلت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله نمی باشد، بلکه مواردی به مراتب با ارزشتر و مهمتر از زمین فدک، پس از شورای سقیفه، از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام غصب شده است، در حالی که در بین علمای بزرگ شیعه و بزرگان حتی اهل سنت، به ندرت به این مسئله و حواشی مربوط به آن توجه شده است. در این نوشتار، در صدد بیان برخی از زوایای پنهان این وقایع، با توجه به بیانات ارزشمند حضرت آیت الله سید احمد مددی الموسوی می باشیم، امید است که این مختصر مورد قبول اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) قرار گیرد. 🔰https://www.malawy.ir/persian/book/505/336/
🛎 پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت «هفته پژوهش و فناوری» برگزار می کند : ✅ سلسله نشست های چهارمین همایش «علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری» 🔶 «رسم امارت» 🔹 دکتر جواد لطفی ⏰ ۱۵ آذرماه ساعت ۶ 🔶 «روشمندی تدبر در قرآن کریم و رهیافت های نظام سازانه» 🔹 مهندس حسن پرسا ⏰ ۲۱ آذرماه ساعت ۱۰ 🔶 «هوش معنوی و افسردگی، نقش واسطه ای تحمل ابهام» 🔹 دکتر سیده سلیل ضیائی ⏰ ۲۲ آذرماه ساعت ۱۱ 🔶 «ایده سبک زندگی در ایران، دوگانه تجدد غربی و تجدد بومی (۱۳۵۲-۱۲۸۵) » 🔹 دکتر علی باغدار دلگشا ⏰ ۲۸ آذرماه ساعت ۱۲ 🔶 «بررسی نظام مسائل نهادهای محرومیت زدایی» 🔹 دکتر وحید ارشدی ⏰ ۲۹ آذرماه ساعت ۱۰ 🔶 «نگاهی به تاثیر هوش مصنوعی بر جنبه های مختلف حقوق اسلامی» 🔹 دکتر مهدیه لطیف زاده ⏰ ۲۹ آذرماه ساعت ۱۲ 📅 ۱۵ لغایت ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲ 🏢 دانشگاه فردوسی مشهد- پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی- سالن شورا. 🔗 پیوند شرکت مجازی : https://vroom.um.ac.ir/iish ♻️ با ما همراه باشید ️ ✅ پایگاه اطلاع رسانی معاونت فاد دانشگاه فردوسی مشهد 🆔 @vcsfum https://vs.um.ac.ir کانال تخصصی علوم شناختی
کودکان با ارزش‌ترین و مهمترین ثروت و سرمایه هر کشور به حساب می‌آیند. سرمایه‌ گذاری صحیح در جهت آموزش، سلامت روانی، اجتماعی، جسمانی و تربیت آنان مهمترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشورهاست. شخصیت انسان، سالهای اولیه زندگی شکل می‌گیرد و سه سال اول زندگی کودک تحت عنوان 1000 روز طلایی نامیده می‌شود. در راستای توجه ویژه به اهمیت روزهای طلایی، سال 2016 سال رشد و تکامل کودکان (ECD) نام‌گذاری شده است و اجباری بودن آموزش از 3 سالگی در بسیاری از کشورها مطرح شده است. پیش‌ دبستانی به طور کلی به دو دوره تقسیم می‌شود؛ مهدکودک (تا زیر سه سال) و کودکستان و آمادگی (بالای سه سال). آموزش پیش‌ دبستانی یک برنامه اساسی است که اهداف اصلی آن عبارتند از رشد جسمی، ذهنی، عاطفی ـ اجتماعی و اخلاقی، رشد توانایی‌ها و استعدادهای کودکان، درک آسان مفاهیم علمی، ارتقای زبان‌آموزی، آماده کردن کودکان برای زندگی فردی و اجتماعی، ایجاد احساس همکاری و عضویت در فعالیت‌های اجتماعی واحترام به قانون، نظم و مسئولیت‌پذیری. .... صاحبنظران معتقدند که تا سه سالگی مغز انسان به میزان80 درصد و در 5 سالگی 90 درصد رشد می‌کند که ساختار آن شامل میلیاردها رشته‌های عصبی است (ماسن، 1380) و آموزش‌های صحیح در این دوره سنی، قابلیت کودکان را در مراحل بعدی زندگی رشد می‌دهد. مطالعات گویای این حقیقت است که بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارند. منبع
پرتال نشریات علمی ( وزارت علوم تحقیقات و فناوری - معاونت پژوهشی - دفتر سیاست‌گذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی‌ ) جهت مشاهده نشریات کشور ، به اینجا مراجعه نمائید.
🔸درآمدی بر الگوی پرورش تعقل حکمت بنیان؛ در تطبیق با فلسفه برای کودکان 🎤 سرکار خانم دکتر فاطمه صدر 🗓 شنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸ 🖇 حضوری و مجازی مجمع_عالی_حکمت_اسلامی 🆔@hekmateislami
کارگروه علمی حکمت عملی از جمله کارگروه های علمی است که در حال حاضر دارای ۹ عضو فعال می باشد که به صورت مستمر هر دو هفته یکبار یکشنبه شب ها جلسه برگزار می کند که موضوعات علمی محور مباحث گروه می باشد که توسط اعضاء مورد بررسی و نقد قرار می گیرد. اکنون حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه مدیر گروه و حجت الاسلام والمسلمین زهیر انصاریان دبیر علمی کارگروه علمی حکمت عملی را بر عهده دارند. https://hekmateislami.com/?page_id=1568
مقام معظم رهبری: ✅ دانشجو یعنی جوان طالب علمی که آینده در دست اوست، این خصوصیات در کلمه دانشجو هست. 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 🔸شانزدهم آذر، روز دانشجو گرامی باد 🆔@hekmateislami
هدایت شده از البیان
💠غیر ممکن بودن معرفت الله ✍️استاد : ⁉️آیا به غیر بیان خداوند، معرفت الله غیر ممکن است؟ 🔰بله، فلسفه نمی تواند کاری انجام دهد؛ این را ثابت می کنیم. با راهنمایی خداوند، معرفت به دست نمی آید چه برسد با تکیه بر عقل باشد. 📌در بحث نظام اسماء روایت می فرماید(ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک، انت کما اثنیت علی نفسک) شما آنگونه هستید که می گویید و ما هیچ نمی دانیم. دلیل عقلی داریم که راهی نداریم برای چنین معرفتی، ما جز اسماء الهی چیزی بلد نیستیم، آن اعرف الله بالله هم یعنی اسم الله؛ ما روایات زیادی داریم که بهترین عارف بالله پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) هستند در عین حال می فرمایند که (ما عرفناک حق معرفتک). 💠ما حداکثر چیزی که می شناسیم، خودمان را می شناسیم، علامه طباطبائی(علیه الرحمة) در المیزان می فرماید که شما معرفت بیرونی می خواهید، فقط خودتان را می شناسید، در اصول فلسفه هم هست که ما دائم دنبال بیرون هستیم؛ معلوم می خواهیم اما به علم می رسیم، شما چیزی بیشتر از علم در دست ندارید، علم هم همان چیزی است که خودتان دارید. 👈🏻بهترین معرفت، معرفت ولی الله است. @albayann