از پویش "تسریع راه اندازی شبکه ملی اطلاعات" حمایت کنید
جهت حمایت از پویش به لینک زیر در فارس من مراجعه نمایید
https://www.farsnews.ir/my/c/224383
متن پویش:
به دلیل اهمیتِ مسئله شبکه ملی اطلاعات و همچنین حفاظت از مردم بی پناه ایران در پلتفرمها و سایت های خارجی که انواع و اقسام کلاهبرداریها و رذالتها و فحشاها و دروغ ها و تحریف ها در آن وجود دارد؛
همچنین مدیریت و نظارت آن شبکه ها و سایت ها در دست دشمنان این مرز و بوم قرار دارد و همانطور که همه میدانیم راهکار فیلتر کردن در وضعیت فعلی که انواع فیلترشکن ها به سهولت در دسترس مردم قرار دارند هم جواب نمیدهد؛
به عنوان یک شهروند تقاضا دارم که مطالبه رهبری یعنی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات همانطور که رهبر انقلاب این قضیه را تبیین کردند(به سخنرانی رهبری در تاریخ ۹۹/۶/۲ مراجعه کنید؛ بخشی که ایشون راجع به فضای مجازی صحبت میکنند و به کتاب منشور فضای مجازی نوشته آقای محمد محمدی فرید مراجعه کنید) ؛ ایجاد این شبکه به سرعت صورت بگیرد و روند کار تسریع گردد
برای گزارش مطالبه توسط خبرگزاری فارس، حداقل ۱۰۰ امضا لازم است پس تا جایی که میتوانید حمایت کنید و این پویش را به اطلاع عموم لایه های مختلف جامعه برسانید مخصوصا قشر متعهد و مذهبی و انقلابی
بررسی دیدگاه برخی از معاصران (مصباح یزدی، عابدی شاهرودی و لاریجانی) دربارۀ نفسالامر قضایای عملی
مقاله پژوهشی -محمدعلی نوری
چکیده
حقیقی و نفسالامریبودن احکام عملی و انکشاف این احکام از واقع، با مشکلاتی روبهرو بوده که یکی از مهمترینشان، انشاییبودن مفاد آنها و متصفنشدن به صدقوکذب است. برپایۀ این اشکال، جملههای ناظر به کنش اختیاری انسان بدون اینکه درستی و نادرستی دربارۀ آنها معنا داشته باشد، در زمرۀ اوامر و نواهی هستند که بیانکنندۀ عواطف و احساسات گویندهاند و شنونده را به عمل معیّنی برمیانگیزانند. نوشتار حاضر در سازگاری با اندیشۀ افلاطون، ارسطو، فارابی و ابنسینا بر آن است که جملات مطرح در حکمت عملی، شناختی هستند؛ زیرا از سعادت انسان و خیر و شر در مسیر سعادت انسان حکایت میکنند. این سخن را برخی از اندیشمندان معاصر مسلمان مانند محمدتقی مصباح یزدی، علی عابدی شاهرودی و صادق لاریجانی (در بستر مواجهه با دیدگاه غربیها) نیز مطرح کردهاند؛ با این تفاوت که بهباور آنان احکام عملی از مفاد انگیزشی هم برخوردار است. چنین دیدگاهی باوجود تلاش برای نشاندادن واقعنمایی قضایای عملی دچار این اشکال است که فضای حکمت عملی را بهگونۀ باید و نباید تصویر کرده است. مصباح یزدی حکایتگری قضایای عملی از کمال انسان را با استناد به ضرورت بالقیاس میان کنش اختیاری و غایت آن بیان کرده که این اندیشه نیز با خلل همراه است.
دانلود
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#حکمت_عملی
#معرفی_مقاله
هدایت شده از المرسلات
.
♦️درسی که سالها منتظرش بودم...
🔰سید مجتبی امین جواهری
▫️امسال به لطف خدا درس خارج فقه و اصول #استاد_علی_فرحانی در فیضیه آغاز شد. من سالها منتظر آغاز این درس بودم. اشتیاق بنده از سال 91 و همزمان با گوش کردن صوت های درس الموجز استاد آغاز شد و هر چه ادامه می دادم از فقه و اصول تا حتی فلسفه این اشتیاق روز به روز بیشتر می شد.
▫️کمی برگردیم عقب تر...
اگرچه استاد در تدریس کتابهایی مثل الموجز، اصول فقه مرحوم مظفر، رسائل شیخ و کفایه آخوند ردپای اندیشه اصولی حضرت امام (ره) را متذکر می شدند ولی اتفاقی که در سال 94-95 با تدریس کتاب مناهج الوصول برای ما افتاد یک شور و شوق علمی بی نظیر بود. در ادامه نیز با تدریس تعادل و تراجیح، قاعده لاضرر و ... این مسیر ادامه یافت.
▫️آشنایی نظام مند با اندیشه اصولی امام خمینی (ره) علاوه بر این که عطش ما را کم نکرد، بنده -و به گمانم دیگر شرکت کنندگان درس مناهج- را بیش از پیش مشتاق تدریس فقه استاد و استفاده از اندیشه اصولی امام در استنباط فقهی کرد.
▫️درس خارج فقه استاد علی فرحانی با موضوع طهارت وعده ای بود که امروز در حال تحقق است. من شاید بیش از هزار ساعت صوت علمی از ایشان گوش کردم و ساعت های زیادی توفیق حضور در درس ایشان را داشتم. امروز اما وقتی از درس خارج فقه ایشان بهره می برم، در ذهنم همه آن نکاتی که در علم اصول بارها و بارها به ما گوشزد می کردند، تداعی می شود.
▫️استاد می فرمودند مسأله وضع در علم اصول به بیراهه رفته، مسأله حقیقت شرعیه در فقه غیر از حقیقت شرعیه نزد اصولیون است، بحث مهم مطلق و مقید نزد امام به معنای دیگری است غیر از آنچه بزرگان گفتند، تراکم ظنون شیخ و ... .
وقتی امروز می فهمم استاد چگونه با مبنای مطلق و مقید امام خمینی (ره)، اطلاق مطهریت ماء را اثبات می کنند، خدا را بابت همه جلسات درسی که شرکت کردم، همه صوت هایی که گوش کردم و همه تقریراتی که از دروس سطح ایشان نوشتم، شکر می کنم.
▫️وقتی امروز استاد با نظریه امام در اطراد گره استعمالات شرعی را باز می کنند، وقتی با تکیه بر مسأله حقیقت شرعیه در فقه مقدمات استظهار رو فراهم می کنند، وقتی با مبنای امام سند روایات را تصحیح می کنند، من کم کم می آموزم چگونه این سبک از استنباط را تثبیت، ترویج و بکار گیرم.
🔅در این سبک اولاً میراث روایی ما در سند و دلالت حفظ می شود ثانیاً انسداد غالب شده بر فقه امروز را می شکند و ثالثاً از همه مهمتر خارج از سبک و اسلوب فقه جواهری نیست.
▫️امیدوارم بتوانیم با امتداد این سبک از فقاهت، شکر عملی این نعمت بزرگ و بهره مندی از استاد عزیز حفظه الله را بجا آوریم.
❇️لینک جلسات خارج فقه استاد 👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejFiqh/SaleAval
❇️لینک جلسات خارج اصول استاد👇
http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/vfm/?dir=uploads/Ostad/Kharej/KharejOsul/SaleAval
@almorsalaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرانسه اینگونه ثروتمند شده، ببینید!
╭─┅═ঈ💠ঈ═┅─╮
@hmoghaddas
╰─┅═ঈ💠ঈ═┅─╯
هدایت شده از کانال اطلاع رسانی بنیاد شیخ انصاری ره
🔸بنیاد شیخ انصاری (ره) با هدف تبیین و ترویج اندیشه های فقاهتی امام خمینی (ره) برگزار می کند:
💠سلسله نشست های «خطابات قانونیه»
🔺با حضور حضرات آیات و اساتید برجسته حوزوی
🔺سرفصل ها:
🔹 نسبت خطابات قانونیه با :
1⃣مکانیزم تشریع شارع
2⃣خطاب و لسان ادله
3⃣ثابتات و متغیرات
4⃣فقه مصالح و مقاصد
5⃣تزاحمات اجرا
🔹سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی (ره)
✅زمان برگزاری:
🔹از 14 آذر تا 30 دی
📡 کانال بنیاد شیخ انصاری
https://eitaa.com/bsheikhansari
◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی
▫️استاد مجتبی رستمی کیا
🔹 دوشنبه ۲۰ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷
•
•
کدتخفیف 120 هزار تومانی ویژه مخاطبان محترم کانال فلسفه زبان اسلامی
codezaban120
(قبل از استفاده از کد تخفیف،لطفا عضو کانال فلسفه اسلامی شوید. هنگام ثبت نام در دوره ، کد تخفیف و شماره همراه خود را با حروف انگلیسی وارد نمایید)
@kiamojtabaphd
https://nsayeh.com/?p=6093
#علوم_انسانی_اسلامی
#فلسفه_تحلیلی
غصب های متعدد مالی علاوه بر فدک پس از واقعه سقیفه
برگرفته از بیانات ارزشمند
آیت الله استاد سید احمد مددی الموسوی
بقلم:
سید محمد علوی
بسم الله الرحمن الرحيم
پیشگفتار
فدک و غصب آن، و حواشی مرتبط با این واقعه، از جمله اموری می باشد که در قرن اول هجری، باعث بروز اختلافات شدیدی فی ما بین بسیاری از بزرگان اصحاب و تابعین شده است، و به تبع در طول تاریخ اسلامی، محل و تبادل نظرات متفاوتی شده است، تا جایی که شاید بتوان اینچنین ادعا کرد که بروز این اتفاق، از جمله دلایل اصلی اختلاف بین شیعه و اهل سنت بوده است.
اما فدک، تنها غصب صورت گرفته از سوی دستگاه خلافت، بعد از رحلت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله نمی باشد، بلکه مواردی به مراتب با ارزشتر و مهمتر از زمین فدک، پس از شورای سقیفه، از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام غصب شده است، در حالی که در بین علمای بزرگ شیعه و بزرگان حتی اهل سنت، به ندرت به این مسئله و حواشی مربوط به آن توجه شده است.
در این نوشتار، در صدد بیان برخی از زوایای پنهان این وقایع، با توجه به بیانات ارزشمند حضرت آیت الله سید احمد مددی الموسوی می باشیم، امید است که این مختصر مورد قبول اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) قرار گیرد.
🔰https://www.malawy.ir/persian/book/505/336/
#تاریخ
هدایت شده از علوم و سواد شناختی | بهادران
🛎 پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت «هفته پژوهش و فناوری» برگزار می کند :
✅ سلسله نشست های چهارمین همایش «علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری»
🔶 «رسم امارت»
🔹 دکتر جواد لطفی
⏰ ۱۵ آذرماه ساعت ۶
🔶 «روشمندی تدبر در قرآن کریم و رهیافت های نظام سازانه»
🔹 مهندس حسن پرسا
⏰ ۲۱ آذرماه ساعت ۱۰
🔶 «هوش معنوی و افسردگی، نقش واسطه ای تحمل ابهام»
🔹 دکتر سیده سلیل ضیائی
⏰ ۲۲ آذرماه ساعت ۱۱
🔶 «ایده سبک زندگی در ایران، دوگانه تجدد غربی و تجدد بومی (۱۳۵۲-۱۲۸۵) »
🔹 دکتر علی باغدار دلگشا
⏰ ۲۸ آذرماه ساعت ۱۲
🔶 «بررسی نظام مسائل نهادهای محرومیت زدایی»
🔹 دکتر وحید ارشدی
⏰ ۲۹ آذرماه ساعت ۱۰
🔶 «نگاهی به تاثیر هوش مصنوعی بر جنبه های مختلف حقوق اسلامی»
🔹 دکتر مهدیه لطیف زاده
⏰ ۲۹ آذرماه ساعت ۱۲
📅 ۱۵ لغایت ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲
🏢 دانشگاه فردوسی مشهد- پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی- سالن شورا.
🔗 پیوند شرکت مجازی :
https://vroom.um.ac.ir/iish
♻️ با ما همراه باشید
️
✅ پایگاه اطلاع رسانی معاونت فاد دانشگاه فردوسی مشهد
🆔 @vcsfum
https://vs.um.ac.ir
کانال تخصصی علوم شناختی
کودکان با ارزشترین و مهمترین ثروت و سرمایه هر کشور به حساب میآیند. سرمایه گذاری صحیح در جهت آموزش، سلامت روانی، اجتماعی، جسمانی و تربیت آنان مهمترین نوع سرمایهگذاری برای آینده کشورهاست.
شخصیت انسان، سالهای اولیه زندگی شکل میگیرد و سه سال اول زندگی کودک تحت عنوان 1000 روز طلایی نامیده میشود. در راستای توجه ویژه به اهمیت روزهای طلایی، سال 2016 سال رشد و تکامل کودکان (ECD) نامگذاری شده است و اجباری بودن آموزش از 3 سالگی در بسیاری از کشورها مطرح شده است.
پیش دبستانی به طور کلی به دو دوره تقسیم میشود؛ مهدکودک (تا زیر سه سال) و کودکستان و آمادگی (بالای سه سال). آموزش پیش دبستانی یک برنامه اساسی است که اهداف اصلی آن عبارتند از رشد جسمی، ذهنی، عاطفی ـ اجتماعی و اخلاقی، رشد تواناییها و استعدادهای کودکان، درک آسان مفاهیم علمی، ارتقای زبانآموزی، آماده کردن کودکان برای زندگی فردی و اجتماعی، ایجاد احساس همکاری و عضویت در فعالیتهای اجتماعی واحترام به قانون، نظم و مسئولیتپذیری.
.... صاحبنظران معتقدند که تا سه سالگی مغز انسان به میزان80 درصد و در 5 سالگی 90 درصد رشد میکند که ساختار آن شامل میلیاردها رشتههای عصبی است (ماسن، 1380) و آموزشهای صحیح در این دوره سنی، قابلیت کودکان را در مراحل بعدی زندگی رشد میدهد. مطالعات گویای این حقیقت است که بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارند. منبع
#تربیت
پرتال نشریات علمی
( وزارت علوم تحقیقات و فناوری - معاونت پژوهشی - دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی )
جهت مشاهده نشریات کشور ، به اینجا مراجعه نمائید.
#معرفی_نشریه
🔸درآمدی بر الگوی پرورش تعقل حکمت
بنیان؛ در تطبیق با فلسفه برای کودکان
🎤 سرکار خانم دکتر فاطمه صدر
🗓 شنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸
🖇 حضوری و مجازی
مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فابک
کارگروه علمی حکمت عملی
از جمله کارگروه های علمی است که در حال حاضر دارای ۹ عضو فعال می باشد که به صورت مستمر هر دو هفته یکبار یکشنبه شب ها جلسه برگزار می کند که موضوعات علمی محور مباحث گروه می باشد که توسط اعضاء مورد بررسی و نقد قرار می گیرد. اکنون حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه مدیر گروه و حجت الاسلام والمسلمین زهیر انصاریان دبیر علمی کارگروه علمی حکمت عملی را بر عهده دارند.
https://hekmateislami.com/?page_id=1568
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#حکمت_عملی
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#روز_دانشجو
مقام معظم رهبری:
✅ دانشجو یعنی جوان طالب علمی که
آینده در دست اوست، این
خصوصیات در کلمه دانشجو هست.
📚📚📚📚📚📚📚📚📚
🔸شانزدهم آذر، روز دانشجو گرامی باد
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از البیان
💠غیر ممکن بودن معرفت الله
✍️استاد #آیت_الله_فرحانی:
⁉️آیا به غیر بیان خداوند، معرفت الله غیر ممکن است؟
🔰بله، فلسفه نمی تواند کاری انجام دهد؛ این را ثابت می کنیم. با راهنمایی خداوند، معرفت به دست نمی آید چه برسد با تکیه بر عقل باشد.
📌در بحث نظام اسماء روایت می فرماید(ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک، انت کما اثنیت علی نفسک) شما آنگونه هستید که می گویید و ما هیچ نمی دانیم. دلیل عقلی داریم که راهی نداریم برای چنین معرفتی، ما جز اسماء الهی چیزی بلد نیستیم، آن اعرف الله بالله هم یعنی اسم الله؛ ما روایات زیادی داریم که بهترین عارف بالله پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) هستند در عین حال می فرمایند که (ما عرفناک حق معرفتک).
💠ما حداکثر چیزی که می شناسیم، خودمان را می شناسیم، علامه طباطبائی(علیه الرحمة) در المیزان می فرماید که شما معرفت بیرونی می خواهید، فقط خودتان را می شناسید، در اصول فلسفه هم هست که ما دائم دنبال بیرون هستیم؛ معلوم می خواهیم اما به علم می رسیم، شما چیزی بیشتر از علم در دست ندارید، علم هم همان چیزی است که خودتان دارید.
👈🏻بهترین معرفت، معرفت ولی الله است.
#معرفت
@albayann
📚اصول فقه و هرمنوتیک روششناختی
🔻هرمنوتیستها به سه دسته روشی، روششناختی و فلسفی تقسیم میشوند. دسته اول و دوم مانند اصولیان و فقها معتقدند؛ علیرغم وجود فاصله زمانی قابل توجه بین زمان صدور و زمان تفسیر نص، فهم مراد مولف امکانپذیر است.
در این راستا، هرمنوتیستهای روشی کوشیدهاند از دیدگاههای مختلف ابزارها و قواعد فهم و استنباط مراد مولف را بیان کنند؛ اما هرمنوتیستهای روششناختی مانند فریدریش شلایرماخر، تلاش کردهاند قبل از بیان ابزارها و قواعد مزبور، نظریه پشتیبان آنها که «نظریه فهم متن» خوانده میشود را طراحی کرده و سپس به طراحی ابزارها و قواعد استنباط بپردازند.
در این نظریه عوامل دخیل در فهم مراد مولف و منطق حاکم بر آنها مبتنی بر مبانی الاهیاتی و فلسفی خاص تبیین شده است. طبیعتا این تلاشها میتواند برای اصولیان و فقها نیز قابل توجه باشد؛ زیرا آنها نیز تلاش میکنند با وجود گذشت قرون متمادی از زمان صدور نصوص دینی، مراد شارع مقدس را از آنها استنباط کنند.
دکتر مسعود فیاضی در این کتاب با استفاده از روش تطبیقی تلاش کرده، نظرات اصولیان و هرمنوتیستهای روششناختی در فهم مراد مولف مقایسه کند و دلالتهای صحیح آن برای طراحی «نظریه فهم مراد شارع» در اصول فقه استخراج نماید.
👈 معرفی اثر + نحوه خرید: https://b2n.ir/g94291
🆔 https://eitaa.com/ijtihad/8209
-------------------------------
تذییل : استاد اعتقاد دارند که از هرمنوتیک روشی و روش شناختی می توانیم ما حوزویان استفاده کنیم . در این زمینه دوره ای دارند که تاکنون چهار جلسه ی آن سپری شده.
#معرفی_کتاب
#اصول_فقه
#هرمنوتیک
امتداد فلسفه اسلامی . استاد پارسانیا 9آبان 1400.mp3
25.61M
🔖امتداد فلسفهی اسلامی
استاد حمید پارسانیا
گفتوگو با طلاب سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفهی اسلامی
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🏷علمی نداریم که از متافیزیک کمک نگیرد
🏷امتداد فلسفه در نفس الامر ،ذهن، فرهنگ
🏷مدینهی فاضله فارابی آن مدینهایی است که در آن معرفت با عملش همگون است
🏷انحراف میراث فرهنگی تحریف
🏷برای تحلیل مسائل اجتماعی جهان اسلام کسی را بهتر از فارابی سراغ ندارم
🏷سوال پنج دههی جامعهی ایران : آیا بحث از هستی ها به لحاظ منطقی با بحث از بایستی ها ارتباط دارد؟ این سوال اول بار توسط هیوم مطرح شده و سپس در دههی پنجاه با کتاب دانش و ارزش توسط سروش در ایران مطرح شد
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
📮https://eitaa.com/vajeazeh/2407
خلاصه موجز در پیام بعدی.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#استاد_پارسانیا
رهپویان
🔖امتداد فلسفهی اسلامی استاد حمید پارسانیا گفتوگو با طلاب سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفهی اسلامی •••••••
امتداد فلسفه اسلامی
استاد پارسانیا
خلاصه
برای امتداد ۶ محور یا پرسش مطرح کرده اند که بخش قابل توجه این پرسش ها را در کتب فلسفی (الهیات و برهان شفاء) شاید دیده باشید. در اینجا فلسفه به معنای خاص (متافیزیک) مراد است نه به معنای عام (جمیع امور ).
۱. ارتباط نفس الامری یا منطقی فلسفه با سائر علوم چیست : در مقالات اول اصول فلسفه و... مفصل بحث شده. مربوط به جهان نفس الامر (جهان اول) است.
۲. امتداد فلسفه در عالمان : ارتباط عالمان با زندگی آنها. این تعاملات مربوط به جهان ذهن (جهان دوم) عالم است.
۳. امتداد فلسفه در جامعه و فرهنگ : حوزه ی بین الاذهانی . مدینه فاضله و ضاله... این برای جهان سوم است. یک معرفت فرهنگ شود.
(متاسفانه تا دقیقه ۳۰ خلاصه نویسی موجز شد)
در ادامه (که متاسفانه خلاصه نویسی نکردم) ، استاد معظم به جایگاه این بحث در محافل علمی کشور (دانشگاه و حوزه) پرداخته و به دیدگاه های رقیب (داخلی و خارجی) اشاره فرمودند که انصافا شنیدنی است .
جهت استماع تمام صوت 👇
https://eitaa.com/vajeazeh/2407
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#معرفی_موسسه
موسسه مطالعات عالی علم و فلسفه در یک نگاه مرکزی آموزشی و پژوهشی است که به صورت میان رشته ای به مسائل مربوط به فلسفه علم می پردازد. در اینجا مراد از فلسفه علم، فلسفه علوم طبیعی (فلسفه ریاضی، فیزیک و زیست شناسی) و فلسفه علوم انسانی (فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه اقتصاد، فلسفه سیاسی، فلسفه جغرافیا و … ) است.
🆔 @philoscience
#فلسفه_علم
تخفیف تا ۷۰ درصد نور
نرم افزارهای پیشنهادی یکی از اساتید :
✨جامع احادیث شیعه و تسنن۲
✨معجم موضوعی بحار۲
✨پژوهیار
✨جامع التفاسیر۳
✨جامع الاحادیث ۳.۵
نورالسیره۳
فرهنگ موضوعی تفاسیر
سیره معصومان
درایه ۳
رجال شیعه و تسنن۲
مجموعه آثار دارالحدیث
جامع فقه۳
دانشنامه فضایل اهل بیت در منابع تسنن
قاموس نور
معجم موضوعی کتب اربعه
معجم موضوعی وسایل الشیعه
تراجم۳
نورالولایه۲
www.noorsoft.org
info@noorsoft.org
#پژوهش
✳️ کیفیت #استخاره از دیدگاه آیت الله مددی(مدظله العالی)
❓السلام عليكم و الرحمة. ما هي طريقة أخذ استخارة السبحة عند سماحة السيد احمد المددي والتي تعدّ عند سماحته من المجربات؟
✔️ آیت الله سید احمد مددی(حفظهالله تعالی):
بسمه تعالی. أنا شخصاً أستخیر الله –عزّوجل– بالمصحف الشریف، وأما السبحة فرأیت الأثر فی الاستخارة المنسوبة الی صاحب الجواهر، رحمة الله تعالی.
✔️ شیخ فقیه بزرگوار صاحب «جواهر» در کتاب «جواهر» فرموده: استخارهای است که پیش بعضی از اهل زمان رایج است و بسا به مولای ما حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه) نسبت داده میشود و آن به این صورت است که:
🔸 پس از قرائت و دعا، یک قبضه از تسبیح را بگیرد و هشت هشت رد کند، اگر یک دانه باقی ماند فیالجمله نیک است.
اگر دو تا باقی ماند، دارای یک نهی است و اگر سه عدد باقی ماند در انجام و ترک اختیار دارد، زیرا انجام و ترک کار مساوی است.
اگر چهار دانه باقی ماند دارای دو نهی است و اگر پنج عدد باقی ماند بعضی گفتهاند: زحمت و رنج دارد و بعضی گفتهاند: در آن کار ملامت است.
اگر شش دانه باقی ماند، در نهایت خوبی است و باید نسبت به انجام کار شتاب ورزید و اگر هفت عدد باقی ماند، در حکم مانند عدد پنج است و اگر هشت دانه باقی ماند، در آن چهار نهی است.
@https://eitaa.com/Nardebane_feghahat/3232
علامه حلی و محقق کرکی و شهید ثانی در منظر شیخ اعظم_01.mp3
4.42M
🔊#فقه| جایگاه بسیار مهم محقق کرکی و علامه حلی و شهید ثانی در نظام اجتهادی شیخ اعظم/ نظام حجج شیخ مبتنی بر تراکم ظنون است نه اینکه قالبی باشد/ شیخ در نظام خود، مخالفتهای زیادی با صاحب جواهر دارد/ برخی از بزرگان، متأثر از صاحب جواهر اند
🎙استاد علی فرحانی
📚مکاسب. جلد سوم. سال 94
https://eitaa.com/almorsalaat/6905
#الگوریتم_اجتهاد (مکانیزم استنباط)
#تجمیع_ظنون
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠نظريه پردازى فقهى يا فقه النظريات
🔹یکی از مهمترین نیازهای امروز نظام جمهورى اسلامی و محافل تحقيقاتى و دانشگاهى، #نظریهپردازی فقهی است. نظریهپردازی فقهی به سه صورت متصور است:
1️⃣مباحثی که مربوط به فقه است و تا حدودی مطرح شده است، ولی نیاز به بسط و گسترش دارد؛ مثل نظريه ولايت فقيه و حكومت اسلامى كه مرحوم #امام (ره) در نجف مطرح کردند که علاوه بر بركات عملى آن، فقه را نيز بارور كرد.
2️⃣مباحثی که مربوط به علوم دیگر است، ولی بخشی از آن فقهی محسوب میشود؛ مثل نظریه فقهى در رابطه با پولهاى اعتبارى و احكام آن. اين نظريههايى كه زيربنای #نظام_اقتصادى است، تا زمانی که مشخص نشود اقتصاد اسلامى مشخص نخواهد شد.
3️⃣مباحثی که مربوط به مسائل علوم دیگر است، ولی ريشه در مسائل و احكام فقهى دارد و جمع آورى آن احكام منجر به نظريه پردازى در آن علوم مى شود؛ مثلاً شهيد #صدر (ره) در آخر رساله عمليه نوين خودشان (الفتاوى الواضحه) بحثى را تحت عنوان (نظرة عامة فى العبادات) اضافه كرده است كه در آن نظريه پردازى #جامعه_شناسى اسلامى نموده است و فلسفه عبادات و نقش عظيم آن را در جامعه مدنى اسلامى مشخص كرده است. يعنى يك نظريه اجتماعى ارائه داده است كه نظريهاى بسيار مهم در جامعه شناسى اسلامى است كه چگونه عبادات اسلامى جامعه را متحول مىسازد و چه بركات اجتماعى دارد.
🔹اين نظريات مورد ابتلا جوامع بشرى امروز مىباشد كه مورد تاكيد رهبرى هم قرار گرفته و بايد در مقابل نظريات غلط غربى، از طریق نظريه پردازى درست و علمى، آن را نهادينه كرد.
📚برگرفته از درس خارج فقه آیتالله #هاشمی_شاهرودی 93/02/08
🔰مدرسه شهیدین قم
اسدپور.mp3
40.79M
از سلسله نشست های خطابات قانونیه
سیر تطور نظریه خطابات قانونیه
استاد اسدپور «دام ظله»
📖 نشست: اول _ جلسه اول
📆 تاریخ: چهارشنبه 1402/09/15
https://eitaa.com/bsheikhansari/170
#اصول_فقه
#خطابات_قانونی
💢برخی علوم انسانی را با فقه اشتباه گرفتهاند/ چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی
(سلسله نشستهای بازخوانی انتقادی ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی و وحدت حوزه و دانشگاه به همت میز علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پنجشنبه ۹ آذر در دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
استاد احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در این نشست به بررسی «چالشهای حوزه و دانشگاه در مسیر اسلامیسازی علوم انسانی» پرداختند : )
🔹اینکه گفته شود ما میخواهیم این علوم مدرن را اسلامی کنیم نتیجه بدفهمی و کژتابی در فهم است زیرا مبنا و بنیاد آن فرق دارد. کژتابی دیگری که در مورد علوم مدرن داریم ناظر به روش است یعنی برخی از مدافعان علوم انسانی اسلامی، علوم انسانی را با فقه و استنباطات فقهی اشتباه گرفتهاند و پسوند اسلامی را به معنای التزام به رویکرد اجتهادی و استنباطی آن طور که در فقه وجود دارد میدانند یعنی دانش درجه اول در علوم انسانی را محصول مراجعه به کتاب و سنت و استنباط از منابع نقلی دین میدانند به تعبیری میگویند چون قرآن فرموده است که من تبیان برای همه چیز هستم ما میتوانیم علوم انسانی اسلامی را از اول تا آخر از قرآن و روایات بگیریم.
📝تفصل مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74387
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#علوم_انسانی_اسلامی