eitaa logo
محفل علمی رهپویان
271 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛گاهی درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
✅رایگان شد ✍نرم افزار بسیار مفید همراه، نسخه موبایلی پایگاه اینترنتی جامع الاحادیث است که برای استفاده در تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید تهیه شده و به صورت آنلاین و هوشمند از آن پایگاه سرویس می‌گیرد. در این نرم افزار علاوه بر عرضۀ مجموعه روایات موجود در 199 عنوان از مصادر حدیثی شیعه شامل حدود 400 هزار روایت و ترجمه‌ها و شروح نگاشته شده بر آنها، احادیث مرتبط و اطلاعات مربوط به اسناد روایات نیز ارائه شده است. همچنین امکانات متنوع پژوهشی از قبیل جستجوی مناسب، انتخاب و دسته بندی احادیث دلخواه، ایجاد قفسه کتاب، درج نمایه بر احادیث و .... برای کاربران فراهم آمده و کاربران می‌توانند پس از قطع ارتباط با شبکه، به صورت آفلاین از اطلاعات ذخیره شده در نرم افزار همراه خود استفاده نمایند. ➖دانلود 👇👇 https://b2n.ir/992434↙️ 🆔 https://eitaa.com/almustafauni
🔺ایران در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهد بود 🔹دبیر مجمع فعالان جمعیت: در صورت پیش‌روی روند کاهش جمعیت کشور، ما در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهیم بود 🔹در سال ۱۴۸۰ به میزان جمعیت ۳۰ میلیون نفر خواهیم رسید 🔹اما فاجعه در جایی است که بدانیم ۴۲ درصد این جمعیت، بالای ۶۵ سال سن خواهند داشت 🔹می‌خواهند خطر کاهش جمعیت را عادی‌سازی کنند/ تسنیم @Akharinkhabar
محفل علمی رهپویان
🔺ایران در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه خواهد بود 🔹دبیر مجمع فعالان جمعیت: در صورت پیش‌روی روند کاهش
هر زن و شوهر اگر دو فرزند داشته باشند تازه این دو فرزند جای خالی والدین رو پر خواهند کرد ولی هنوز جمعیت کشورمان رشد نزولی خواهد داشت چراکه شرایط فرزند آوری برای همه ی جوانان ما وجود ندارد، اگر بیشتر از سه فرزند داشته باشیم جمعیت میتواند کم کم روند صعودی پیدا کند بر فرض صفر بودن آمار مرگ و میر کودکان و... (این یک نگاه شخصی بود جهت تقریب به ذهن، میتونه مورد اشکال قرار بگیره) 🆔 @rahpoian
هدایت شده از نورمجرّد
💠 فلسفۀ وجودی حوزه های علمیّه 🆔 @nooremojarrad_com
۲ 🔺رد پای نظریه اعتباریات در آثار علمی علامه طباطبایی(ره) ☘علامه طباطبایی(ره) یک رساله دارند به نام «» که به عربی نوشته شده است و رساله دشواری است و در آن مقاله بحث از اعتباریات می کنند از آن جهت که حقیقت اعتباریات را بیان کنند. ☘ مرحوم علامه رساله ای دیگر دارند به نام «الانسان فی الدنیا» (در ذیل رساله «» که شامل سه مقاله الانسان قبل الدنیا و الانسان فی الدنیا و الانسان بعد الدنیا می باشد)که از اعتباریات بحث کرده اند از جهت دنیا بودن دنیا و خصوصیت حیات دنیوی در اعتباریات. برای اینکه دنیا را معرفی بکند باید اعتباریات را بررسی بکند. می خواهند در این رساله ارتباط انسان قبل از دنیا و بعد از دنیا را بیان کنند که پل ارتباطی قبل و بعد از دنیا همین اعتباریات هستند که حقیقت این دنیا را می سازند. پس در رساله اعتباریات از اعتباریات به خودی خود بدون جهت خاص؛ در رساله الانسان فی الدنیا: از ان جهت که نقش اساسی در دنیا دارد و از ان جهت که پلی برای قبل و بعد این دنیا است از ان بحث میکند. ❓چرا بحث ادراکات عملی و اعتباریات در ۶ کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم پیش آمده است؟ 🌸در پایان مقاله 5 گفتند ادراکات حقایق امور ثابتی هستند و حقیقت امور نسبی نیست. بعد اشکال شد که در نسبت با جغرافیاهای مختلف و فرهنگ های گوناگون و دین های مختلف و... گزاره های مختلفی به عنوان آداب و سنن و حقایق پذیرفته می شوند پس حقیقت ثابت معنا ندارد. 🌸ایشان در پاسخ می فرمایند معارف و فرهنگهای انسان دو دسته است: یک دسته آن جهت که مربوط به واقع و حقایق اشیاء است که تغییر پیدا نمیکند؛ یا خطا هستند و یا صحیح. خطا صحیح نمیشود و صحیح هم خطا نمیشود. یک قسمت هم مربوط به عمل بشر است که مستشکل در این حوزه اشکال کرده. مستشکل بین این دو حوزه تفاوت قائل نشده و این دو مفهوم را با هم خلط کرده است. پس تغییر در حوزه اعتباریات به تغییر به پارادایم ها و زیربناها و ساختارهای علوم هم می انجامد و باید این دو عرصه را ازهمدیگر کاملا جدا کرد. علامه طباطبایی(ره) در مقاله 6 کتاب اصول فلسفه - به خلاف رساله الانسان فی الدنیا- بیشتر مباحث مقاله اعتباریات را آورده اند و بعضا با تفصیل بیشتری به آنها پرداخته اند. 🌺همچنین ایشان در و در (حاشیه شان بر کتاب کفایۀ الاصول)(از آن جهت که ایشان کل اصول فقه را اعتباری می دانند) مباحث مفصل تری را از جنبه های دیگر مطرح می کنند. 🌺در آغاز «» که درباره آغاز سیر حرکت انسان به سمت ولایت الهی و مشمول هدایت الهی شدن است، چون در آغاز قرار بود از حیات دنیا و سرشت آن بحث شود تا انسان از آن دل بِکَند باز این مسئله مطرح گردیده است. حضرت آیت الله جوادی آملی(حفظه الله) در شرح شان بر رساله الولایۀ در بخش اول که مربوط به اعتباریات است توضیحاتی در مورد این مسئله بیان فرموده اند. @osul_e_falsafeh
💡بیانات مهم استاد در شروع مقاله ششم کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم: 🔺«...مقاله ششم مقاله بسیار مهمی است و مباحث بسیار مهمی دارد: 🗝از حیث ارزش کاری که مرحوم علامه کرده اند در این مقاله قابل توجه است؛ 🗝از این جهت که این مقاله در و درک روابط اجتماعی تاثیر دارد؛ 🗝ازجهت نسبت به خود و نسبت به تصمیم گیری های خودش؛ چگونگی تاثیرگزاری قوای مختلف در سیر حیات او، در فرایند عمر او و... . 🗝از جهات و 🗝از جهت [و بنیان های مباحث اخلاقی] 🗝از جهت ، تصمیم گیری های کلی، فهم اینکه سیاست گذاری در یک جامعه چگونه باید باشد و... . 🗝این مقاله در فهم هم نقش بسیار عمده ای دارد؛ مرحوم علامه طباطبایی در حقیقت با این کاری که کرده اند؛ یک دروازه ای به اندیشه خودشان بازکرده اند که ما بتوانیم فهم ایشان از دین را از این افق ببینیم ،لذا این مقاله شش در فهم کتاب شریف هم خیلی دخالت دارد. 🗝 بماهوانسان باید کتاب اصول فلسفه را بخواند، نه بماهو طلبه، نه بما هو دانشجو، نه بما هو اینکه میخواهد علوم انسانی را پیگیری بکند. 🗝مقاله ششم از همین جهت که با انسان بما هو انسان کار دارد؛و این انسان روابط گسترده ای که در سه محور «ارتباط با خدا»، «ارتباط با دیگران» و «ارتباط با خود» دارد، این روابط گسترده سه گانه در مقاله شش خیلی خوب بررسی مییشود.» @osul_e_falsafeh
💠 مناظره ( صوتی تلگرامی ) استاد محمدحسن وکیلی (استاد علوم دینی در حوزه های علمیه مشهد معاون موسسه مطالعات راهبردی / مدرس مجمع عالی حکمت/ مدیر مجموعه عرفان و حکمت ) و دکتر بیژن عبدالکریمی مدرس فلسفه / نظریه پرداز و عضو هیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی موضوع : درباره کتاب "امکان امر دینی" (لطفاً دوستانه که وارد گروه میشوند جستجو را مطالعه بفرمایید ) 🔹 چهارشنبه(امشب) 31 اردیبهشت 1399 در گروه تخصصی الاهیات اسلامی : 🌐 https://t.me/joinchat/MR00Q0ziQuH0CoAxez1iqw
اَلْوافی کتابی حدیثی به زبان عربی اثر فیض کاشانی است. این کتاب دربرگیرنده تمام احادیث  شیعه و حدیثی در دوره متأخران است. فیض کاشانی در این کتاب سعی کرده است علاوه بر جمع آوری روایات، شرح و مشکلات موجود در آنها را برطرف سازد. مرحوم ملا محسن کاشانی ملقب به فیض است. او ـ که محدث، فیلسوف، عارف، فقیه و ادیب بود ـ در ۱۴ صفر سال ۱۰۰۷ق به دنیا آمد و در ۲۲ ربیع‌الثانی سال ۱۰۹۱ق‌ دار دنیا را وداع گفت، وی، در مقدمه‌ای که بر کتاب نگاشته، خود را از تألیف این گونه بیان می‌کند: ۱.هیچ یک از کتب اربعه به تنهایی برای مراجعه کننده کافی نیست، زیرا برخی از روایات مهم، در آنها ذکر نشده است.(یعنی روایات الوافی فراتر از کتب اربعه است) ۲.مراجعه به این کتب و به دست آوردن روایات مورد نظر، بسیار مشکل است، زیرا عنوان ابواب دچار اختلاف و ناهمگونی است. (برخی از احادیث را در باب مناسب خود نیاورده و در جای دیگری ثبت کرده‌اند. گاهی بین روایاتی که تفریق بین آنها بهتر بود، جمع کرده اند و یا بالعکس، روایاتی را که در مورد موضوع واحد هستند و باید در یک باب جمع آوری شوند، در چند باب آروده‌اند). ۳.برخی از روایات، در کتب اربعه تکرار شده‌اند و این، سبب ضخامت و حجم فراوان آنها شده است.(یعنی از تکرار احادیث جلوگیری شده است) کتاب الوافی، دارای یک مقدمه و چهارده کتاب و یک خاتمه است. تعداد بابهای آن، بر طبق شمارش آقا بزرگ، ۲۷۳ باب و شماره احادیث آن، به حدود پنجاه هزار حدیث می‌رسد. جهت مشاهده منبع و مقایسه این کتاب شریف با سایر جوامع حدیثی 👇 http://fa.mobile.wikishia.net/index.php/الوافی_(کتاب) 🆔 @rahpoian
هدایت شده از خیابان انقلاب
هدایت شده از خیابان انقلاب
🔴 دولت جوان؛ نه فقط رئیس جمهور جوان ✍️ 🔹 رهبر انقلاب فرمودند: "مکرر گفته‌ام که به دولت جوان و حزب‌اللهی معتقد و امیدوارم. اما معنای این حرف صرفاً این نیست که یک جوان سی و دو ساله -من باب مثال- رئیس‌دولت باشد بلکه معنای دولت جوان و حزب‌اللهی یک دولت پای کار، آماده و با نشاط است که علاج مشکلات است و می‌تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور دهد. برخی در سنین بالا نیز به معنایی جوان و پر تلاش و با نشاط هستند، مانند شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی که بیشتر از ۶۰ سال داشت اما اگر شهید نمی‌شد، او را تا ده سال دیگر نیز در همان مسئولیت حفظ می‌کردم". 🔸 بعد از انتشار این بیانات، مجددا برخی مباحث در فضای مجازی، منحصرا به سمت سنّ "رئیس جمهور جوان" رفت! در اینجا خطای مهمی وجود دارد که تا برطرف نشود، یک مشکلات اصلی دولت برطرف نخواهد شد. ✅ رئیس جمهور به عنوان دومین مقام رسمی کشور، مهم است. اما کار دولت، کار جمعی است. در مقام مقایسه، دولت را با ورزش های جمعی مثل والیبال و فوتبال و بسکتبال مقایسه کرد، نه ورزش های انفرادی مانند وزنه برداری و کُشتی. 🔹رهبری نفرمودند منحصرا باید رئیس جمهور جوان باشد، بلکه تاکید دارند دولت به عنوان یک تیم، باید جوان و حزب اللهی باشد؛ بعد هم صرف ویژگی سن و سال را برای تعریف جوانی در مقیاس دولت داری رد می کنند و می فرمایند "معنای دولت جوان و حزب‌اللهی یک دولت پای کار، آماده و با نشاط است ". 🔸 پس از آن هم، با تاکید بر "روحیه جوانی" (نشاط و توان و آمادگی کار)، حاج قاسم سلیمانی را با سن بالای شصت سال مثال می زنند که نقض سن و سال گرایی محض است. 💢 بنابراین، در تکاپو برای تشکیل دولت جوان حزب اللهی، آنهایی موفقند -بلکه مراد رهبری را دریافته اند- که فراتر از معیار تک بعدی و نارسای "سن و سال"، برای دور هم آوردن یک تیم هم افزا و دارای روحیه و نشاط جوانانه و ضمنا واجد پختگی و تجربه تلاش می کنند؛ و نه کسانی که از طیف های گوناگون، دنبال رفتار سطحی و هیجانی "نامزد بازی محض"و برجسته کردن این یا آن نامزد هستند. ➖➖➖➖➖➖➖ 📡 رصد بهترین تحلیل‌های روز 👇 http://eitaa.com/joinchat/825098246C346759229f
هدایت شده از موسسه مصاف
2.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ کلیپی از سخنان سید حسن نصرالله درباره اهمیت و جایگاه قدس 🔹 ما شیعیان علی بن ابی طالب در جهان، فلسطین را تنها نخواهیم گذاشت ✅ @Masaf
6.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 سردار سلیمانی عزیز: امکان چنین چیزی هست [که] بتوان با دیپلماسی، فلسطین را به فلسطینیان برگرداند؟؟؟ اینجا راهی جز وجود ندارد ، راهی جز وجود ندارد، راهی جز وجود ندارد 🆔 @TollabeQaenat