eitaa logo
محفل علمی رهپویان
244 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از احمدحسین شریفی
روش نظریه پردازی اکتشافی گامهای ۷ و ۸ و ۹.mp3
31.75M
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه بيست و يکم: روش‌نظريه‌پردازي اکتشافي 🔸قسمت چهارم: گام‌هاي 7 و 8 و 9 🔸در اين جلسه به تشريح روش‌ نظريه‌پردازي اکتشافي در علوم انساني پرداخته‌ايم 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964 🔷 ارتباط با ادمین:👇 @mjbayat 🌹
محفل علمی رهپویان
🎤احمدحسين شريفي 🔴درسگفتارهاي علم ديني ✔️جلسه بيست و يکم: روش‌نظريه‌پردازي اکتشافي 🔸قسمت چهارم: گام‌ه
برای اینکه ما یک نظریه یا آموزه ای دست پیدا کنیم که بتوانیم با اطمینان محققانه و عالمانه(طیب خاطر نه قاطعیت فلسفی) اون رو به اسلام نسبت دهیم ، نیازمند روش هستیم، روش پیشنهادی ما روش اکتشافی است که ۹ گام دارد : ۱.تبیین دقیق مساله یا موضوع ۲.گرد آوری پاسخ های ارائه شده ۳.تحلیل و بررسی پاسخ ها ۴.جستجو در منابع و متونی که از نگاه دین حجت اند.(اعتبار منابع متفاوت است) ۵.اعتبار سنجی مستندات گرد آوری شده(هر نوع از مستندات با روش خودش) ۶.فهم عمیق متون گردآوری شده ، تامل و تفکر تا این مرحله ما به یک آموزه ای دست یافتیم اما نباید آنرا عجولانه به دین نسبت دهیم. کمااینکه برخی بزرگان اینچنین اشتباهی کرده اند. ۳ مرحله دیگر هم باید انجام شود. مرحوم شیخ در مکاسب ... ۷.آیا این حکم با ضوابط اسلامی حاکم بر قلمرو بحث سازگاری دارد یا متعارض است. قلمرو و حیث مدیریت اسلامی با حیث اقتصادی متفاوته، با اعتبار حقوقی متفاوته، با اعتبار اجتماعی متفاوته،ضوابط هر حیث متفاوته. مثلا از ضوابط تدبیر منزل (روابط خانوادگی) احسان است، وفاداری است ، مودت، گذشت ،در همه ی فعل و انفعالات خانوادگی باید این ضوابط برقرار باشه. بدست آوردن این ضوابط یک پروژه سنگین است، اجمالا شاید باید به استناد منابع دین،مبانی(هستی شناختی،معرفت شناختی، انسان شاختی، ارزش شناختی) دین، مقاصد دین و متون دینی بدست آید. ۸.عرضه این آموزه با قواعد اسلامی زیست انسانی[فرا کلان]. هر مکتبی یک هنجارها [و قواعد] رفتاری فرا کلان دارند که بر همه حوزه های زیستی سایه افکنده اند، که قواعد زیست انسانی از نگاه آن مکتب را بیان میکنند. مثلا در اسلام قاعده عدالت، قاعده لاضرر، قاعده اعانه بر بر ، قاعده پرهیز از اعانه بر اثم وجود دارد. این قواعد میتوانند باعث جدا کردن مکاتب شود. عام ترین قاعده در مکتب لیبرالیسم آزادی است(در مقام اندیشه) اما در اسلام اصل عدالت و ظلم ستیزی اصل مادر است. ۹.عرضه کردن آموزه ها به مقاصد و غایات زیست انسانی اسلامی : آیا مطابق با هدف نهایی و غایی از خلقت بود، میشه قطعا اسلامی. منظور ما فقه مقاصدی (علل و مصالح و انگیزه های تشریع) نیست ، منظور ما هدف نهایی و ارزش غایی ای است که غایت همه ی ارزش ها و احکام اسلامی است،مثلا آیت الله مصباح مقصد نهایی را قرب الهی و خدایی شدن می نامند، شبیه تعبیر بسیاری عرفا و اخلاقیون و فیلسوفان اسلامی : التخلق به اخلاق الله قولا و فعلا و علما و حالا. آیت الله سبحانی : مقصد نهایی اسلام را تربیت انسان در سایه عقیده صحیح و عمل صالح به گونه ای که انسان مظهر اسما حق شود. این ۹ گام هرکدام روش و ضابطه دارند. روش نظریه پردازی ما خوبی ها و نقاط قوت روش های اجتهادی مرسوم و روش نظریه پردازی شهید صدر را هم دارد. جای گفتگو و نقادی هم دارد. ----------------- طبیعتا این خلاصه مغنی از این جلسه و جلسات گذشته نیست، چه بسا موجب سوءبرداشت هم شود برای برخی. لذا خلاصه هایی که قرار داده میشود نشر داده نشود.
❌موشک دوربرد ۱۸۰۰ کیلومتر = نابودی حیفا @jebhetse
هدایت شده از المرسلات
nokati-dar-osoule-arbaemea-v-revayat.mp3
7.76M
🔉| نکاتی مهم پیرامون خصوصیات و چگونگی شکل گیری اصول اربعمائه به همراه چند نکته رجالی 🎙استاد علی فرحانی @almorsalaat
محفل علمی رهپویان
🔉#روایات| نکاتی مهم پیرامون خصوصیات و چگونگی شکل گیری اصول اربعمائه به همراه چند نکته رجالی 🎙استاد
اصول اربعمائه توسط کسانی تدوین شده که کارشون حدیث بوده، همان زمان اهل بیت هم افرادی بودند که از امام استفاده میکردند، گرایشی هم داشتند؛ گرایش کلامی / احکامی / آخوندی و ملایی و... که از بین دسته سوم برخی شدند مثل زراره، اینها شدند صاحبان اصول اربعه مائه. (فکر کنید مجتهدین حالا با گرایش های خاص شون هر کدوم کتابی بنویسند). برخی هم کتاب ها را نوشته شده از حضرت تحویل گرفته بودند : جابر بن یزید جوفی. زحمت کشیدند. و...(مابقی را ننوشتم)
هدایت شده از المرسلات
aya-maaref-ra-mitavan-ba-revayat-esbat-kard.mp3
2.66M
🔉| آیا عقاید را می توان با روایات اثبات کرد؟ 🎙استاد علی فرحانی ⚡️در دوره ای از تاریخ علمی شیعه، توسط گروهی موسوم به برای اثبات عقائد و معارف دین، به روایت استدلال می شد. در مقابل آنها عده ای برای برهانی کردن عقائد قیام کردند. ⚡️علامه طباطبایی بیان کرد تا جایی که مقدمات برهان جاری است، میتوان عقائد را برهانی کرد و این ملاک، کلیّات معارف را شامل می شود. پس از آن باید به محضر روایات رفت. @almorsalaat
کفایه_1.pdf
2.25M
🌸🍃جزوه کفایه استاد حسینی نسب از ابتدا تا بحث ضد 1⃣ ─━━━⊱🍃🌺🍃⊰━━━─ 📚النفیسه: بانک جزوات حوزوی🕪 @alnafiseh3 👈🕪📚 کشکول رایگان نیازمندی حوزوی🕊 ⚘ 📖 فِيهَا ڪُتُبٌ قَيِّمَة 📖 ⚘ ─━━━⊱🍃🌺🍃⊰━━━─
هدایت شده از موسسه عباد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قانون واسه من قانونه، واسه اونا تفریحه! 🎥 رونمایی از نخستین تیزر رسمی 🔻فیلم سینمایی که بحث‌برانگیزترین فیلم جشنواره فجر سی و هفتم بود، پس از اکران در جشنواره به دلایل نامعلوم به محاق توقیف رفت و بعد از گذشت 2 سال از امروز چهارشنبه به اکران سینمایی رسید. 💢 این فیلم هم‌اکنون در سینماهای 19 استان کشور و تمامی شهرهای با وضعیت زرد بازگشایی شده و سینماهای تهران و مازندران نیز بلافاصله پس از تغییر وضعیت این مناطق و بهبود نسبی کرونا به جمع اکران‌کنندگان این فیلم اضافه خواهند شد.
تعدادی نرم افزار اندیشه مطهر توسط دوست مون به فروش میرسد با قیمت مناسب (۷ هزار تومن) در مشهد مقدس جهت سفارش👇 @BAKHERAD 09105608781
. دلیل یا اماره آن طریق شرعی ای است که کاشفیت از واقع داشته باشد+ بخاطر کاشفیتش شارع آنرا حجت قرار داده(مثل خبر ثقه) اما اصل یا هیچ کدام را ندارد(مثل اصاله البرائه ) یا فقط کاشف از واقع است (ولی بخاطر کاشفیت از واقع حجت نشده است مثل استصحاب). استصحاب عرش الاصول است، برزخ بین اصول و ادله است، اصل محرز است ، لذا در رسائل در مقام جداگانه ای گفته شده است. برگرفته از جلسه اول از ۲۲۶ جلسه استصحاب رسائل استاد موسوی تهرانی دروس و را اگر میخواهید خوب بفهمید و عمقی بخوانید👇 t.me/mousavitehrani استاد حیدری فسائی بی نظیر هستند،ایشون هم بی نظیر بنظر می آیند. خودشون رو هلاک میکنند؛ بدون حاشیه،توضیحات مفصل، مثالهای روان.
ضرورت علوم عقلی برای طلاب.mp3
30.03M
🔰 ضرورت علوم عقلی برای طلاب ▪️صوت وبینار ضرورت علوم عقلی برای طلاب با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین استاد امینی‌نژاد که به دعوت معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه برادران استان ایلام برگزار گردید. ⏱زمان: ۷۷ دقیقه 💿حجم فایل: ۲۸ مگابایت 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
روشنای علم مروری است بر بیانات حضرت آقا پیرامون دانش و تولید علم این کتاب یک دنیا ناگفته ی شنیدنی داره بخصوص برای نسل نوجوان.