فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حریت فکری و آزاد اندیشی رو چقدر برای نوجوانان پر رنگ کنیم؟
برگرفته از جلسه اول تربیت استاد عقاید (این دوره در نرم افزار برهان بصورت مجازی آفلاین برگزار میشود برای طلاب سطح۲ به بالا)
#تربیت #معرفی_دوره
✔️این طور ضرورت یادگیری عقاید را بیان کردن کجا و راههای زیر کجا :
▫️از راه #کمال_طلبی وارد شدن : اگر به کسی بگی سختی بکش تا کمال و سعه و اشتداد وجودی پیدا کنی، انجام نمیدهد. محرّکیّت آن کمتر هست از راه لذت.
▫️الگوی سوم که در کتب کلامی قدیمی آمده #دفع_ضرر_محتمل است: مراد از ضرر محتمل عذاب اخروی است ، این الگو از دو جهت کارآمد نیست، یکی اینکه #ناقصه و ما را به خوشی دنیوی و دفع ضرر دنیوی سوق نمیدهد ، دیگری اینکه در فضای تربیتی امروز ما ترویج حس محبت و خوش بودن است، با #انذار زیاد جذب نمیشوند، با تبشیر بیشتر جذب میشوند.
▫️الگوی چهارم که در کتب کلامی آمده #شکر_منعم است ، این هم برای این زمانه موفق نیست، از این جهت که اولا تصدیقِ حسنِ #مصادیق_عدل راحت نیست؛ (اینکه عدل حسن است را همه قبول دارند ولی تشخیص صغریات -اینکه تشخیص دهند شکر منعم مصداق آن هست یا نه_ را راحت نمی توانند درک کنند) ثانیا میگوید با شکر منعم من فقط حق خدا را بجا آوردم و نفعی به خودم نمیرسد ،[لذا محرکیت آن کمتر هست].
خلاصه با زبان خودش بهش بگید من میخوام چیزی بهت بگم که #لذت ببری.
برگرفته از جلسه اول دوره تربیت استاد عقاید برهان (استاد وکیلی حفظه الله )
#کلام
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴مظلوميت نهجالبلاغه، تبليغ دين و تاريخ اسلام
🖊احمدحسين شريفي
🔸چند روز پيش به صورتي اتفاقي، صوت يکي از استادان برجستة فقه و اصول حوزة علميه قم را ميشنيدم که به جمع فراوان شاگردان خود (طبق شنيدهها، قريب به 500 تا 600 طلبه سطوح عالي در درس ايشان شرکت ميکنند!) سه توصيه جالب داشت:
1.«من هر وقت بيکار ميشوم، #نهجالبلاغه ميخوانم؛ نکات خوبي دارد؛ شما هم همين کار را بکنيد. در اوقات بيکاريتان نهجالبلاغه بخوانيد!»
2.«گاهي هم #تبليغ برويد؛ زيرا تبليغ باعث ميشود زبانتان باز شود!»
3.«تاريخ اسلام هم بخوانيد نکات خوبي دارد! به درد منبرتان ميخورد!»
🔸با شنيدن اين سخنان از يک استاد برجسته و خوشنام فقه و اصول، واقعاً به حال شاگردان او و براي مظلوميت نهجالبلاغه و تبليغ و #تاريخ اسلام تأسف خوردم؛ گريه کردم؛ و براي مردمي که احياناً تحت تبليغ کساني قرار ميگيرند که هدفشان از تبليغ اين است که زبانشان باز شود! دلم سوخت.
🔸چنين نگاهي به نهج البلاغه و تبليغ و تاريخ اسلام است که ما را بدين روز انداخته است. تا جايي که يک استاد پيرمرد بعد از ساليان سال که در کسوت روحانيت است، ميگويد ما چيزي به نام «مکتب اقتصادي اسلام» نداريم! پيامبر اسلام فقط «يک مرشد معنوي» بود! کاري به اقتصاد و مديريت و سياست و علم نداشت!
🔸اميدوارم که بزرگان حوزه و دلسوزان اسلام و معارف اصيل اسلامي تا دير نشده است، فکري براي سيستم آموزشي حوزه کنند. آموزش جهانبيني و نظام ارزشي و قرآن و روايات و اخلاق را در صدر بنشانند. دست کم حق هر کدام از علوم و معارف اسلامي را به همان شکل و صورت و نسبتي که در قرآن است در نظام آموزشي و تربيتي #حوزههاي_علميه ادا کنند.
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
هدایت شده از المرسلات
وافی به مراتب از وسائل الشیعه غنی تر است(ج 143 لمعه).mp3
3.74M
🔊#ملا_محسن_فیض
🔰 کتاب وافی به مراتب از وسائل الشیعه غنی تر است.
❇️ استاد علی فرحانی
◽️ملا محسن فیض که عالم ذوالفنون زمان خود بوده است، صاحب کتب مرجع و اصلی بسیار زیادی است و آثار بسیار گرانقدری دارد.
◽️کتاب وافی ایشان از غنای علمی بالایی برخوردار است تا جایی که به مراتب از وسائل الشیعه غنی تر بوده و در اجتهاد سهم قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد.
◽️شاهد این غنا را میشود در تبیین غوامض کتاب صید و ذباحه و نیز کتاب الزکاة به وضوح مشاهده کرد.
♨️ استاد در این صوت نکات جالبی را بیان می کنند، حتما گوش کنید!
#وافی #وسائل_الشیعه #پای_درس_استاد
@almorsalaat
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴فرصتها و برکات شبهات و نقدها
🔹قسمت اول: سيرة بزرگان دين
🖊احمدحسين شريفي
🔸بسياري از بزرگان و فرزانگان عالم، اين حقيقت را دريافتهاند که تهديدها ميتواند فرصتها و برکات فراواني داشته باشد؛ به شرط آنکه انسانها عقلانيت به کار گيرند و با توکل به خدا و بهرهگيري از استعدادهها و توانمنديهاي فردي و جمعي تسليم آنها نشوند.
🔸در عالم علم و انديشه نیز، بسياري از کارهاي بزرگ و ماندگار علمي، معلول همين نگاه بوده است؛ يعني کساني که خواستهاند تهديدهای علمی و شبهات اعتقادی را به فرصت تبديل کنند و در اين جهت گام برداشتهاند، کارهايي ماندگار و اعجابانگيز انجام دادهاند.
🔸روية عالمان بزرگ ما و سنت حسنة انديشمندان بزرگ اسلامي اين بوده است که نه تنها از شبهات ترس و واهمهاي نداشتهاند که به استقبال آنها هم رفتهاند. حتي در دوران گذشته بعضاً کوشيدهاند، پيش از انتشار شبهات، با لطايف الحيل به آنها دسترسي پيدا کنند، و پيشاپيش پاسخ عالمانه خود را آماده کنند.
🔸تاريخ اسلام و تشيع نشان داده است، که به هر ميزاني که شبهاتِ سنگينتر و بنياديتري عليه آن مطرح شده است، به همان ميزان هم کارهاي بنياديتر و عميقتري توسط عالمان بزرگ در جهت تحکيم و تثبيت بنيانهاي اين مکتب قويم انجام گرفته است. به عنوان مثال، اگر در دوران معاصر، شبهات علمي ناظر به سنديت مسأله غدير مطرح نميشد، هرگز آن مجاهدتهاي معجزهگونة #علامه_اميني(ره) را شاهد نميبوديم و هرگز بشريت کتابي بينظير مثل #الغدير را در اختيار نميداشت.
🔸اگر شبهات #حاجي_خليفه و #جرجي_زيدان مسيحي و #احمد_امين_مصري دربارة نقشآفريني شيعه و عالمان شيعي در علوم اسلامي نبود، هرگز شاهد جهاد علمي بينظير شيخ #آقابزرگ_تهراني در تدوين #الذريعة الي تصانيف الشيعه و کتاب #اعلام_الشيعة ايشان نبوديم.
🔸در پستهاي بعدي در اين باره بيشتر سخن خواهم گفت.
#شبهه
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴فرصتها و برکات شبهات و نقدها
🔸قسمت سوم: الگوي الغدير
🖊احمدحسين شريفي
🔸بعضي ميگويند در پاسخ به شبهات لازم نيست به تفصيل سخن گفت، خيلي مختصر بايد جواب شبهه را داد چون مخاطبان شبهه حوصله مطالعه يا شنيدن بحثهاي مفصل را ندارند.
🔸اين سخن از جهتي و نسبت به مخاطباني درست است؛ اما از جهتي توصيه مناسبي نيست؛
🔸اولاً شبهه انداختن و انکار يک حقيقت زحمت زيادي ندارد؛ فردي ميتواند در يک جمله بزرگترين حقايق را انکار کند. مثلا بگويد «حديث غدير، هيچ سنديتي ندارد و از ساختههاي محدثان و عالمان شيعه است» حال اگر در پاسخ گفته شود «خير چنين نيست» هرگز کفايت نميکند. براي آنکه نشان دهيم اين حديث بيش از منابع شيعي، در منابع اهل سنت آمده است و بيش از راويان شيعي، توسط راويان اهل سنت نقل شده است، نياز به کار محققانه دارد. کاري که #علامه_اميني با نگارش مجموعة بينظير #الغدير انجام داد.
🔸ثانياً، شبهات به منزلة تهديدهاي ديني و اعتقادياند بايد آنها را به فرصت تبديل کرد و خلأها و کمبودهاي تحقيقي و علمي را پر کرد. تشکيکها و ترديدها را بايد نردبان تحقيق دانست. کار که علامه اميني با تحقيقات گسترده بر روي حادثه غدير انجام داد.
🔸البته اين سخن بدان معنا نيست که وظيفه اولي و اصلي همه مراکز علمي و تحقيقي و همه محققان اسلامي بايد پاسخ به شبهات باشد، که اين خود نوعي انفعال است. اما به بهانة انجام کارهاي بنيادين و تحقيقات سفارش شده و غيرسفارش شده هم نميتوان و نميبايد از زير بار شبهات و پاسخهاي محققانه به آنها شانه خالي کرد. شبهه ميتواند محرک خوبي براي کارهاي بنيادين و تحقيقي بزرگ باشد. محرک انجام کارهاي بنياديني مثل الغدير و #الذريعه، هر چند شبهه بود، اما آنها فقط در حد پاسخ به شبهه اکتفا نکردند، بلکه آن را نردباني براي تحقيق و تبيين معارف اسلامي و احياي تراث اسلامي و استحکام بنيانهاي فکر شيعي قرار دادند.
#شبهه
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴فرصتها و برکات شبهات و نقدها
🔸قسمت چهارم: در ستايش شبهه و نقد
🖊احمدحسين شريفي
🔸شبهه همچون زلزله و سيلي است که بيشترين آسيب را به بافتهاي فرسوده يا انسانهاي ناآماده و غافل ميزند. در عين حال، همين زلزله و سيل ميتواند فرصتي براي بازسازي بافتهاي فرسوده و بازنگري در مدلها و روشهاي شهرسازي و خانهسازي هم باشد.
🔸همانطور که زلزله و سيل حتي انسانهايي که در خوابي عميق فرورفته باشند را بيدار ميکند و به فکر راهي براي نجات و رهايي مياندازد؛ شبهات و نقدها نيز چنيناند. مانع خوابآلودگي و خوابزدگي ميشوند. پس نعمتي بزرگاند. دينداران را از خواب تحجر و جمود بيدار کرده و آنان را وادار به تعقل ميکنند.
🔸دين و آييني بايد نگران شبهات و نقدها باشد که از پايههاي عقلاني مستحکمي برخوردار نيست؛ و ديني که چنين باشد چه بهتر که از بين برود؛ چون قطعاً ديني انساني نخواهد بود؛ يعني به کار انسان، که از مهمترين شاخصههاي او خرد و خردورزي است، نميآيد. اما ديني که عقل و خرد را پيامبر دروني معرفي ميکند و در منبع اصلي خود(قرآن) حدود 300 نوبت همة انسانها و پيروانش را به تعقل و تفکر و تأمل و تدبر دعوت کرده است، نه تنها از شبهه و نقد باکي ندارد؛ که به استقبال آنها هم ميرود؛ آنها را همچون دارويي ميبيند که ظاهري تلخ و ناگوار دارند اما باطني شفابخش و نجاتدهنده و سلامتبخش.
🔸شايد يکي از معاني حديثي که از رسول خدا(ص) نقل شده است، همين معنا باشد، که مخالفان دين با طرح شبهات و نقدهاي خود ناخواسته ميتوانند، خدمتي شايان به توسعه دين و تعميق اطلاعات ديني کنند:
🔸«إِنَّ اللَّهَ يُؤَيِّدُ هَذَا الدِّينَ بِأَقْوَامٍ لا خَلاقَ لَهُمْ؛ خداي متعال اين دين را با گروههايي که خود نصيبي از آن ندارند، ياري ميکند»
#شبهه
#نقد
#اخلاق_نقد
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴فرصتها و برکات شبهات و نقدها
🔸قسمت پنجم: آفت برخوردهاي منفعلانه و متعصبانه با شبهات
🖊احمدحسين شريفي
🔸شبهات و نقدهاي ديني، زماني آسيبزايند که يا
1️⃣از سوي عالمان و فرهيختگان ديني مورد بياعتنايي قرار گيرند؛ يعني مدافعان دين، با اين گمان باطل که «الباطل يموت بترک ذکره»، با بياعتنايي از کنار آنها بگذرند؛ و به تعبير ديگر، آنها را نردباني براي ارتقاي سطح دينداري مردم و ابزاري براي عمق بخشيدن به باورهاي ديني مردم قرار ندهند؛
2️⃣و يا به صورتي متصلبانه و متعصبانه با آنها برخورد شود. يعني بدون آنکه دليلي محکم و معقول و موجه در نقد شبهات ارائه دهند، تلاش کنند عواطف و احساسات مردم را عليه شبههافکنان و ناقدان تحريک کنند. اين کار ممکن است به صورت مقطعي و براي عوام الناس مفيد باشد، اما قطعاً نه تنها براي فرهيختگان جامعه قانع کننده نيست؛ بلکه در دراز مدت به ضرر دين و باورهاي ديني هم خواهد بود. زيرا روشن است که استفاده از تعابير تند و اهانتبار به هنگام پاسخ به نقدها و شبهات، و يا پرداختن به ناقد به جاي نقد، و در شکافتن انگيزهها به جاي تحليل انگيختهها، به صورت ضمني نشان ميدهد که پاسخ دهندگان از برهان و دليلي معقول و موجه کوتاه است و الا نيازي به درشتگويي و درشتخويي و انگيزهجويي نبود: به تعبير زيباي #سعدي: «دلايل قوي بايد و معنوي/ نه رگهاي گردن به حجت قوي» و باز هم به تعبير زيباي سعدي «سنت جاهلان است که چون به دليل از خصم فرومانند، سلسلة خصومت بجنبانند».
#شبهه
#نقد
#اخلاق_نقد
🆔 @Ahmadhoseinsharifi
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
هدایت شده از استاد وکیلی
😔 ⛔️اگر پدر و مادر سالکِ راه خدا از او ناراحت باشند، سلوکش از بین رفته و ضایع شده است و راه او بسته شده و دیگر نمیتواند راه برود.
▫️حضرت آیتالله حاج سیدمحمدصادق حسینی طهرانی
☑️ @ostad_vakili
#بیانیه_گام_دوم :
آیت الله شب زنده دار: آقا فرموده اند : «من روی این بیانیه خیلی زحمت کشیدم» و فرمودند «من بنای بر این ندارم که اگر چیزی نوشتم یا مطلبی میگویم از دیگران درخواست کنم که روی آن کار کنند ولی راجع به این میگویم این کار را بکنند...»
فایل بیانات سه استاد بزرگوار (آیات الهی وکیلی ، شب زنده دار و استاد شریفی) ذیل این بیانیه رو ارائه میدهیم، همه شنیدنی اند. هرکدام نکات خاصی را می فرمایند. 👇
❓مبلغین اسلامی چه تاثیری در بیانیه گام دوم دارند؟
پاسخ استاد وکیلی : نسبت به گذشته ، آنرا تبیین کنند و کارنامه ی آن را نمره دهند ، نبست به آینده :
۱) تهذیب نفس خود و جامعه،
۲) اهمیت عرصه علم و دانش در نبرد تمدنی [را برای مردم تبیین کنند] مهمترین شان :آی تی ، بیوتکنولوژی و نانو تکنولوژی.
۳)علوم انسانی : این علوم ریل اساسی جامعه و نرم افزار تمدن اسلامی است، بار اصلی تولید #علوم_انسانی_اسلامی(شاخه های مختلف آن) بر عهده طلاب است. کار اصلی حوزه اینه که نیازهای جامعه اسلامی را بشناسند و به مباحث تکراری نپردازند و تولید #علم_دینی کنند. (در غرب میدانند که مدیریت اراده ها و تفکرها برعهده علوم انسانی است و برخلاف علوم مهندسی، در دانشگاه هاشون از ما راحت نمی پذیرند )
❓ما از صدر اسلام با تفکرات انحرافی مواجه بودیم، وظیفه حوزه در شکل نگرفتن این تفکرات چیست؟
🔻 حضور حجةالاسلام و المسلمین استاد وکیلی در برنامه «نقش من» شبکه قرآن سیما با موضوع نقش طلاب و حوزویان در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی | تاریخ 22 آبان 1399
👈 مشاهده فیلم کامل در : https://towhid.org/1394/film
👈 گوش دادن به صوت در تلگرام : t.me/Ostad_vakili
☑️ @ostad_vakili