eitaa logo
محفل علمی رهپویان
244 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
محفل علمی رهپویان
برخی میگن نگیم اینجور چیزا رو (کرامت اولیای خدا رو) تا اینجور مورد تمسخر واقع نشیم. 🔸در پاسخ سه نکته به ذهن میرسه : یکی شخصیت سیاسی آقای مصباح که در نظر چرند گوها خوش نمیاد، دوم در اقلیت بودن گوینده های این یاوه گویی هاست، سوم شخصیت این گوینده هاست که کارشون همیشه همین خزعبلات گویی است. این موارد گرای ما رو تغییر نده. غالب مردم اون طور که بنظر میاد استبعاد ندارن. بله شاید گفتن بدون مقدمه ی اینجور کرامات واسه اکثر قشر تحصیل کرده (در فضای مادی گرایانه امروز) جالب نباشه. 🔸نکته اساسی اینکه درباره مقام اولیای خدا کم گفتیم ، کرامت داشتن رو برخی مختص اهل بیت میدونن، شاید بهمین خاطر این مباحث مهم غریبه شده اند. اولین باری که جرات کردیم و لب به سخن باز کردیم، با کتاب شریف روح مجرد علامه بود هرچند که به ایشون هم برخی انتقاد کردند! بله کسی هم نمیگه درباره مطالب سنگین عرفانی در فضای عمومی صحبت بشه. 🔸نکته ی اساسی تر شاید اینه که سابق طلبه ها کم بودن، اون چند نفر هم بنابر قول بزرگان، غالب شون اهل دل بودن ، اهل سهر و مناجات، همه ی مردم از نزدیک می دیدن اینجور انسانهای والا مقام رو یا از اطراف می شنیدن. دیگه استبعاد معنی نداشت. (اگر استبعادی هم هست اون هم بخشیش از ماست)
قبر شریف مرحوم ایت الله مصباح در کنار استادشان. الان. یادشان کنیم با یک فاتحه و صلوات
آموزش فلسفه اسلامی به زبان انگلیسی با محوریت کتاب Philosophical Instructions یکشنبه ها فقط برای افراد مسلط به زبان انگلیسی تا کنون از ایران، کانادا، هند، آمریکا، یمن، لبنان، اندونزی، پاکستان، استرالیا در دوره ثبت نام کرده اند ثبت نام فقط از طریق ایمیل @elhamsh155@gmail.com t.me/IRANfaramarz Online English course on Islamic Philosophy 🔹only for English speakers 🗓️ sundays on ZOOM 🖱️ application: elhamsh155@gmail.com ▶️ please share◀️ https://chat.whatsapp.com/KvUIojYAwDK17lUdnkFDzZ
زندگی امام موسی صدر 🔸این مجموعه بسیار با ارزش، نگاهی کلی به زندگی امام موسی صدر دارد: از زمان کودکی تا دوران تحصیل، مهاجرت به لبنان، مبارزه برای ایجاد صلح و دوستی بین مردم آنجا و بهبود شرایط زندگی آنان و نهایتا ربایش امام موسی صدر توسط معمر قذافی در لیبی تولید کننده: موسسه روایت فتح کارگردان: محمد حسین محمودیان نویسنده: کوروش علیانی سال تولید: 82-83. با جستجوی در کانال زیر 👇 https://t.me/InternationalDocs/121
هدایت شده از شرح نِظام (صرف)
♨️برترین کانال هاى ادبیات عرب ♨️ 🌹 استاد محمد جواد کاشانی 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1007091775Ca33e4f830d 🌹المدرس الافضل //(استاد سلیمانیان) 🆔 @alafzal1400 🌹نکات بلاغی/اصطلاحات علمی//(استاد مومیوند) 🆔 https://eitaa.com/joinchat/3968663552Cb248b0a556 🌹 تحصیل اجتهاد محور//(استاد مجتبی دیانت) 🆔 @mdianat 🌹روش سنتی تحصیل علوم حوزوی 🆔 @raveshsonnati 🌹 ادبیات و فقاهت// (استاد مصطفی جمالی) 🆔 @enqelab_elmi 🌹صرف کاربردی// (استاد کشمیری) 🆔 @sarfkarbordi 🌹استاد فتوحی//(بلاغت) 🆔 @ostadfotouhi 🌹آشنایی با نهج البلاغه//(استاد عشایری) 🆔 https://eitaa.com/banahjolbalaghe 🌹تفسیر ادبی المیزان//(استاد حامد احمدی) 🆔 @almizaan 🌹 فقه اللغه// (استاد احسانی فر) 🆔 @feghhalloghat 🌹 شرح نظام //( استاد نصیریانی) 🆔 @adabyate_arab 🌹تدریس شرح نظام //(استاد مسئله گو ) 🆔 @sharh_nezam 🌹تدریس شرح جامی//(استاد مسئله گو ) 🆔 @Al_Fawaed_Uz_Ziyaiya 🌹کانال نحو کاربردی //(استاد حسین ایرانی) 🆔 @nahvekarbordi 🌹«قرارگاه زبان و ادبیات عربی حوزه علمیه خراسان» 🆔 @arabicliteraturehozehkh 🌹النحو التعمیقی//(استاد مهدی عشایری) 🆔 @al_nahval_taamighi 🌹میراث علمی سلف 🆔 @mahvenahv 🌹بحث تفسیر ادبی//(استاد مفیدی) 🆔 @mubahethe 🌹 کتابخانه ادبیات عرب 🆔 @kotobadabi 🔹لیست در حال تکمیل است.... (کانال های برتر را معرفی کنید) 🆔 https://eitaa.com/rezazbn 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 🆔 https://eitaa.com/joinchat/1007091775Ca33e4f830d ☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘ ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
هدایت شده از نورمجرّد
🌹بندگان محبوب پروردگار🌹 حضرت امام صادق علیه السلام 🔹قالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْخَلْقُ عِيَالِي فَأَحَبُّهُمْ إِلَيَّ أَلْطَفُهُمْ بِهِمْ وَ أَسْعَاهُمْ فِي حَوَائِجِهِم‏ 💠 خداوند عزّوجلّ فرمود: مردم، تحت تکفّل من هستند. پس محبوبترین آنها نزد من کسی است که با آنها بیشتر مدارا کند و برای نیازهای آنها بیشتر تلاش کند. 📚«کافی» ج ۲ ص ۱۹۹ 🆔 @nooremojarrad_com
هدایت شده از احمدحسین شریفی
sadiqi.mp3
852.4K
🛑 عذرخواهی آیت‌الله صدیقی از بیان مطالب غیردقیق درباره تغسیل مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی 🔹آیت‌الله صدیقی در مراسم بزرگداشت حکیم مجاهد آیت‌الله مصباح در مسجد جامع قلهک: 🔹از روح بلند علامه مصباح، خانواده ایشان و مؤمنین که این سخنان موجب جسارت به آنان شد، با همه وجود عذرخواهی می‌کنم 🔹اولاً جا نداشت که من کرامت آیت‌الله مصباح را چنین چیزی بگویم، ثانیاً مطلب دقیق نبود 🔹کرامت آیت‌الله مصباح کتاب‌ها، سخنرانی‌ها، عمل صالح و فرزندان صالح ایشان است 🔹علامه مصباح با آنکه فیلسوف و فقیه بود و شهرت جهانی داشت در برابر نایب امام زمان(عج) خود را همچون سرباز کوچک می‌دید 🔹این ایثارها، ادب‌ها و تواضع‌ها کرامت است. 🔸این از ویژگیهای مردان بزرگ و وارسته است که بدون لکنت زبان شجاعت عذرخواهی را دارند. درود بر این مرد بزرگ. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
: این یک دریافت خیلی عمیقی است، با اینکه در قرآن آمده ولی خیلی ها بهش نرسیدند ، تعبدی هم نیست، کاملا عقلی و فلسفی است، واجب الوجود چون تکیه گاه همه چیز است، تکیه گاه قضایای اخلاقی هم باید خودش باشد. آیه می فرماید "الحق من ربك فلا تكونن من الممترين" نه اینکه ربک یعمل علی الحق طبق بیان علامه این آیه از اعجاز قرآن است، از غرر آیات است، می فرماید فعل خداوند منطبق بر حق نیست، حق منطبق بر فعل خداست. بگذریم که با تقریر متکلمین اشکالات مبنایی دارد که حتی در باب افعال آدمی هم جاری شدنی نیست، بر فرض در افعال انسانی جاری شود، در باب افعال الهی دیگر جاری شدنی نیست. برگرفته از کلاس هفتم خداشناسی دوره برهان موسسه جوانان آستان قدس رضوی استاد وکیلی حفظه الله
محفل علمی رهپویان
#حکمت_الهی : این یک دریافت خیلی عمیقی است، با اینکه در قرآن آمده ولی خیلی ها بهش نرسیدند ، تعبدی هم
عرض سلام و تسلیت ایام فاطمیه این دوره تربیت استاد عقاید برهان برگزار میشه، از نظر سطح قابل قبولی داره، هم کیفیت اجرایی هم کیفیت محتوا. ظرافت ها(ذر روش مطرح کردن مباحث اعتقادی) و دقائقی(مرتبط به کلام و حکمت متعالیه و عرفان) مطرح میشه که کسب اونها در طول دوران تحصیل برای همه مون چه بسا ممکن نباشه. استاد پاسخگو + جلسات آنلاین پرسش و پاسخ دارند ، واسه هر کلاس شون فیلم آموزشی و pdf پیش مطالعه و pdf کتاب معلم ارائه میدن. هر کلاس آزمون داره . دوره ی مقدماتی اش خیلی طول نمیکشه. این دوره سه سطح مقدماتی و تکمیلی و تخصصی داره که بعدش طلاب عضو شبکه اساتید آستان قدس میشوند ظاهرا، فارغ از این، نابی رو آموزش میدن، یاد میدن که بتونیم معارف متعالی (با محوریت علامه طباطبایی ) رو به نسل و منتقل کنیم ، کاری که تا به امروز در رویای برخی بزرگان بود ولی انجامش چندان ممکن نبود. الحاصل آموزش هنرمندانه ای دارن. 👆
اقامه عزای شهادت حضرت زهراسلام الله باکلام:حجةالاسلام دکتر خسروپناه پنجشنبه تایکشنبه ساعت ۱۷:۴۵(روزشهادت ساعت۱۲:۳۰) مداحی:برادرقربانپور بارعایت اصول بهداشتی مشهد مقدس بین کوهسنگی۱۷و۱۹موسسه جوانان آستان قدس رضوی
▫️اگر گوسفند ها جلسه بگیرن و بگن این آدمی که ما رو ذبح میکند، کار قبیحی میکند، قضاوت منصفانه ای نکردند☺️ قضاوت ما هم [در مساله حسن و قبح عقلی] نسبت به خداوند متعال همین است(بلا نسبت). ▫️بحث شرور و عدل الهی از مسائلی است که از دیرباز به آن پرداخته شده است، جناب ارسطو اینچنین پاسخ میدهند: بله شروری داریم اما برآیند آثار خیر و شر مهم است، از آنجا که چون خداوندی که کمال مطلق است شرور را خلق کرده[بر فرض خلقت شرور] ، لِمّاً می فهمیم (یعنی با شناختی که از خداوند متعال داریم پی میبریم) که خیر شرور بیشتر از شر آن است. به ارسطو اشکال کرده اند مگه تو توانستی اندازه گیری کنی؟ گفته نه، لِمّاً فهمیدم؛ ما که بر زمان و مکان و عوالم احاطه نداریم و تمام آثار را متوجه نمی شویم.[نه من توانستم آثار خیر امور دردآور بر نظام بی کران هستی را اندازه گیری کنم، نه شما توانستید آثار شر این امور را اندازه گیری کنید] میگیم خب قبول، خیرش بیشتر از شرش است، اما چرا خدا چنین دنیای مادی ای [که بالضروره باید همراه با درد باشد] را خلق کرده؟ جواب:خداوند عوالم بدون شر زیادی را هم خلق کرده، خلق یک عالم مرکب از خیر و شر بهتر از عدم خلق آن عالم است.[لأن الوجود خيرٌ من العدم] 👈جواب نهایی : (این جواب درواقع یک نکته اساسی است) اصل این تفکر که من بگم چیزی که درد و شر است ، قبیح است، را چه کسی گفته است؟ مشکل اصلی در کبری مادر است که گفتیم[یعنی متکلمین گفته اند] من معیارهای حسن و قبح را می فهمم و اگر خداوند طبق آن عمل نکند قبیح است، من میفهمم که "خلق الشر قبیحٌ". منشا این کبری : انسان ذاتا لذت طلب است، هرچیزی که برایش درد آور است را قبیح نامیده. خداوند را (با این کبری) داریم تفسیر انسان گونه میکنیم. هیچ دلیل عقلی نمیگه که افعال الهی محکوم لذت بردن ما باشد، این باید ها و نباید ها توهم است. کی گفته این ، عقلی است؟ منشا آن احساسات و عواطف درونی ماست[کجای اون عقلی است؟] علاوه بر پاسخ جناب ارسطو، پاسخ برخی حکمای متاخر را در همین کلاس استاد بیان فرمودند که اطاله کلام نمیکنم. بحث کامل خیر و شر در کتاب معمای خیر و شر چاپ موسسه جوانان آستان قدس رضوی آماده است. برگرفته از کلاس هشتم خداشناسی دوره برهان استاد وکیلی