هدایت شده از اصول و فقه شیعه
🎙صوت تدریس کلیات علم #رجال
(دوره رجال مقدماتی)
مدرس : استاد صادقی
📕محور تدریس:
کتاب اصول الرجال
تالیف استاد سید محمد جواد شبیری
(حفظه الله تعالی)
به همراه بررسی حواشی علم رجال:
📒کتاب بررسی نظرات رجالی امام خمینی(ره)/ربانی
و...
👌صوت ها کمتر از ۳۰ دقیقه می باشد
📌 صوت ها به صورت روزانه با هشتک #رجال در کانال بارگذاری می شود
(هزینه: صلـــواݓــــــ🌹)
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
رهپویان
🎙صوت تدریس کلیات علم #رجال (دوره رجال مقدماتی) مدرس : استاد صادقی 📕محور تدریس: کتاب اصول الرجال تا
بزرگوارانی که خلاصه نویسی می کنند، استفاده می کنیم. ممنون
هدایت شده از سجاد فدک
رشته توییتی از @va_ashtari
۱. من از سالهای اول دانشجویی که با طلبه سیرجانی در اعتراض به زمینخواریهای سیرجان پیاده روی اعتراضی کردیم تا امروز حدود ۱۵ سال است درگیر پروندههای موردی زمینخواریام.
چه توسط اشخاص و چه نهاد حاکمیتی.
اگر از من بپرسند ریشه اینهمه زمینخواری در ایران چیست؟
جوابش یک کلمه است…
۲. قولنامه!
بدون شک اعتبار #قولنامه در نظام حقوقی کشور ریشه ۹۰ درصد پروندههای زمینخواری و حتی پروندههایی مثل معاملات متعارض در ایران است.
تا جایگاه #قولنامه در نظام حقوقی کشور تضعیف نشود و اعتبارش از بین نرود حداقل جلوی هشتاد نود درصد زمینخواریها را نمیشود گرفت.
۳. چرا طی سالها #قولنامه در ایران مثل خیلی از نقاط دنیا از بین نرفته و تحت رصد حاکمیت قرار نگرفته و اینهمه فساد در پی داشته است؟
اولا بخاطر نهادها و سرمایهداران و ذینفعانی که از این باگها در نظام حقوقی کشور مطلعاند و منافع عجیب در پی دارند.
دوما بخاطر یک پشتوانه محکم فقهی.
۴. یک پشتوانه محکم فقهی هست که نه ساز و کارهای نظارتی حاکمیت را میفهمد، نه در دنیای کوچکی که دارد مصادیق مفاسد بزرگی که آن نگرش فقه فردی در پی دارد را متوجه است، نه از پیشرفتها و دستآوردهای کلاهبرداران و زمینخواران مطلع است که خودش را به روز کند و نه …
به این مثال توجه کنید!
۵. به لحاظ فقهی شما معامله هزار هکتار زمین را میتوانید پشت یک پاکت سیگار نوشته باشید و حاکمیت ملزم است به شما بابت همین پاکت سند رسمی بدهد.
حتی اگر برای این هزار هکتار سند دیگری وجود داشته باشد ولی شما بتوانید اثبات کنید این پاکت سیگار متعلق به قبل از آن سند است شما مالکاید!
۶. لازم به توضیح نیست با این اعتبار #قولنامه چهها که نمیشود کرد.
ساده سازی شده یعنی اینکه چه در دادگاه و چه در اداره ثبت یا هرجای دیگر وقتی اعتبار یک پاکت سیگار در نظام حقوقی کشور به حدی است که میتواند حتی سند رسمی را ابطال کند دیگر قابل حدس است که چرا سنگ روی سنگ بند نیست.
۷. مهمتر آنکه اعتبار قولنامه به حدی است که اصلا نیاز به ثبت قبلی در هیچ سامانه حاکمیتی ندارد.
دوباره مثال بزنم؟
شما همین امروز میتوانید یک ملک یک میلیاردی سند دارتان را در دیوار آگهی کنید و در عرض ۴۸ ساعت به هزاران نفر بفروشید.
بدون اینکه هیچکدام از خریدارها بفهمند.
۸. هربار تلفن زنگ خورد گوشی را بردارید و در یک بنگاه قرار قولنامه با خریدار بگذارید.
۵۰ درصد پول را بگیرید و ۵۰ درصد را بگذارید برای سند زدن.
نه برای خریدار بینوا سامانهای وجود دارد که استعلام بگیرد و بفهمد در یک ساعت پیش در چند بنگاه دیگر با چند ده نفر دیگر قولنامه نوشتهاید.
۹. نه برای بنگاه که فقط سند و مالکیت آن به نام شما را چک میکند و قولنامه مینویسد و نه برای حاکمیت که بعدا وقتی هزار نفر مالباخته مراجعه کردند حداقل بتواند بفهمد حق را باید به چه کسی بدهد و چطور کلا باید اعمال حاکمیت کند.
کلاهبرداری و زمینخواری در ایران همینقدر ساده است.
۱۰. الغرض اینها را نوشتم که خیلی ساده بفهمید نظام #قولنامه در ایران چطور ریشه ۹۰ درصد مشکلات است.
حالا اینها در معاملات زمین و مسکن بود.
شما این بی در و پیکری در قولنامه را به معاملات خودرو و موتور و طلا و هرچیز دیگر میتوانید تسری بدهید و ببینید چه افتضاحی در کشور داریم.
۱۱. حالا میتوانید حدس بزنید هر وقت خیزی برای اعتبارزدایی از قولنامه در کشور برداشته شده چه اتفاقی افتاده است.
لابی ذینفعان در مجلس و مجمع و شورای نگهبان فعال شده است. پشتوانه فقه فردی هم مثل سد بتونی ایستاده که آقا چیزی که در شرع هست را نمیتوانیم در قانون زیر سوال ببریم و خلاص!
۱۲. پینوشت:
امروز دیدم وزیر اقتصاد دوباره برای اصلاح این وضعیت خیز برداشته و به دبیر شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص نامه نوشته است.
به گمانم موضوعی به این مهمی لای انبوه خبرها بین دغدغههای زرد رسانهها و فعالان رسانهای گم بشود.
نامه را اینجا بخوانید؛
isna.ir/xdNWh2
۱۳. پینوشت دو:
برای اینکه ابعاد زمینخواری در ایران را بفهمید به این فکر کنید سالانه ۵ تا #بحرین با یک #قطر و یک #کویت در ایران گم میشود.
یعنی زمینخواری در کشور به اندازه مساحت حدودی ۷ کشور.
زمینخواری سالیانه در ایران طبق اعلام رسمی مسئولین حدود ۳۳۰ هزار هکتار است.
اینجا؛
isna.ir/xcYZ7g
هدایت شده از محتوای خوب
⭕️ بازی طالبان ١۴٠٠
🔹 مهمترین مشکل در قبال طالبان١۴٠٠، آن است که این پدیده درست و دقیق شناخته نشده و مادامی که ماهیت واقعی این پدیده شناخته نشود مواجهه با آن ممکن و مفید نخواهد بود.
🔹 طالبان ۱۴۰۰ با طالبان ۱۳۷۷ تفاوتهایی اساسی و ریشه ای دارد :
▪️طالبان ۱۳۷۷ عده ای طلبه افغانی مدارس علمیه پاکستان ( مدارس مورد حمایت عربستان) بودند که با طراحی آمریکا ، پشتیبانی مالی و تبلیغی عربستان و امارات و نظارت سرویس اطلاعات پاکستان به تشکیلاتی نظامی تبدیل و پس از بن بست گروههای جهادی افغانستان در تشکیل حکومت و اداره کشور به عنوان «ناجی مردم» وارد افغانستان شده و حکومتی به سرکردگی ملا عمر تاسیس کردند . حکومتی که تنها از جانب عربستان ، امارات و پاکستان به رسمیت شناخته شد و با تفکری وهابی_ تکفیری جنایتهای فراوانی را علیه زنان ، شیعیان ، رسانه و هنرهای تصویری، آثار باستانی ، مدارس دخترانه و .... مرتکب شد و پس از انقضای تاریخ مصرف، با حمله آمریکا به افغانستان در سال ٢٠٠١، از هم پاشید.
▪️اما طالبان ۱۴۰۰ ، ترکیبی از بقایای طالبان قدیم با نیروهایی جدید است که با «طراحی انگلستان و حمایت قطر» (با تفکری کپی شده از روش و اندیشه اخوانی) تاسیس و پس از اثبات ناتوانی آمریکا در ساخت حکومتی سکولار برای افغانستان در حرکتی تدریجی جایگزین دولت آمریکایی حاکم بر این کشور گردید. طالبان جدید با شیعیان وارد خصومت نشده و از تلویزیون و سرود و کلیپهای هنری برای تبلیغ خود بهره می برد، از نیروهای فنی و متخصص برای اداره حکومت استفاده کرده و مانند طالبان ۱۳۷۷ مرتکب خشونت علیه زنان نشده است. طالبان جدید بسیار هوشمندانه تر از طالبان قدیم عمل کرده و البته توانسته رضایت بخشهایی از جامعه افغانستان را بدست بیاورد . هرچند هنوز از جانب هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده اما مذاکرات متعددی با نمایندگان اتحادیه اروپا و آمریکا ، روسیه ، هند و..داشته و البته تنها وزیر خارجه ای که در زمان طالبان جدید و به شکل رسمی به کابل سفر کرده ، «وزیر خارجه قطر» بوده است.
▪️شاید مهمترین نقطه اشتراک طالبان قدیم و جدید ، تعلق هر دو به قومیت «پشتون» باشد
.
🔹برخورد نظامی با طالبان جدید به زیان اسلام ، ج.ا.ا و مردم مظلوم و رنج کشیده افغانستان و بدترین راهکار برای مقابله با این محصول پیچیده انگلستان است. ( البته مواجهه قدرتمند مرزبانان ج.ا.ا با عوامل این گروه در نقاط مرزی به معنای جنگ و برخورد نظامی نیست بلکه ضرورتی عقلانی برای حفاظت از مرزها و انضباط بخشی به رفتارها و عوامل این گروه است.)
▪️بحران حقابه ایران از هیرمند ، نتیجه امضای توافقنامه ای غلط توسط حکومت پهلوی و چند دهه اهمال و بی توجهی دولتها به این مسئله در عصر پهلوی و پس از انقلاب است و با تهدید زبانی فلان مقام و حرکتهای نمادین از این دست قابل حل و فصل نیست .
🔹مذاکرات توأم با فشارهای تدریجی( غیر نظامی) برای اصلاح و تکمیل توافقنامه ( افزایش میزان حقابه و قراردادن ضمانتهای جدی برای اجرای آن) و سرانجام وادار سازی طرف مقابل به اجرای آن، نیازمند طراحی ، صبر و حرکتهایی گام به گام است که ج.ا.ا در بحرانهای مختلفی تجربه چنین حرکتهایی را بدست آورده است.
❇️ رفتارهای احساسی، بدون شناخت و خالی از عقلانیت به ویژه در عرصه فضای مجازی و رسانه های داخلی، همچنین تلاش جریانهای سیاسی ( بویژه اصلاح طلب) برای بهره برداری از بحران حقابه و مسئله طالبان ، ثمره ای جز فرسایش روح و روان جامعه ، سلب امنیت روانی مردم و کمک به «پروژه انگلیسی» طالبان جدید نخواهد داشت.
✍دکتر محمد صادق کوشکی
#طالبان
#افغانستان
#محتوای_خوب
برای دریافت آخرین محتوا ومطالب مفیدبر روی لینک زیر کلیک نمایید👇
🆔@mohtavakhob
هدایت شده از سُبحانَ ربِّکَ ربِّ العِزَّةِ عَمَّا یَصِفُون
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استاد علوی بروجردی، مدافع بهائیان!!
🎥 تقابل با سیرهی آیتالله العظمی بروجردی قدس سره
✅ آیت الله العظمی بروجردی قدسسره در پاسخ به استفتایی دربارهی فرقهی استعمارساختهی بهائیت: «لازم است مسلمین با این فرقه معاشرت و مخالطه و معامله را ترک كنند».
‼️ استاد محمدجواد علوی از منتسبین به بیت آیت الله بروجردی (ره) با نام بردن و رسمیتبخشی به این فرقهی استعمارساخته، در قامت مدافع بهائیان ظاهر میشود و این پرسش را مطرح میکند: «باید آنها را بکشیم؟»
♨️ جالب توجه اینکه، تهمت ضمنی کشتار بهائیان در قالب قیاس با ایزدیهای عراق در زمان حملهی داعش مطرح میشود!!
🔺 مقصود از این سؤال هرچه باشد، باید گفت خوشبهحال بهائیان وابسته به صهیونیزم که چنین مجانی و بیجیره و مواجب، پازل پروپاگاندای جهانی خود در مظلومنمایی را تکمیل میکنند.
✅ رحمة و رضوان الهی به روح مرجع راحل و زعیم عالیقدر شیعه که به گواهی اسناد تاریخی، یکی از نگرانیهای اصلیاش، قدرت یافتن این فرقهی خطرناک اهل بدعت -بدتر از کافر ذمی- در کشور شیعه بود.
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سخن_بزرگان
#اهمیت_طلبگی
🎙 اهمیت طلبگی در کلام علامه #مصباح_یزدی (رحمه الله)
#صوت 3
#انگیزشی
🔰 مدرسه عالی فقه و اصول شهیدین قم
🆔 @Dar_masire_ejtehad
http://www.aparat.com/v/MFKIo
فیلم کوتاه هدیه 2020 The Present زیرنویس فارسی | درام، کوتا
فیلم جالبی هست درباره ظلمی که به فلسطینیها میشه
هدایت شده از اخبار سوریه
✴️سلطان عمان حامل پیام مصر بود
🔸سلطان عمان ساعتی پیش با رهبر انقلاب دیدار کرد. همانگونه که پیش از این هم گفته شده بود، سلطان هیثم بن طارق حامل پیام رئیس جمهور مصر برای مقامات عالیرتبه ایران بوده است، پیامی که با استقبال رهبر انقلاب مواجه شد.
🔸رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات سلطان عمان مبنی بر تمایل مصر برای از سرگیری روابط با جمهوری اسلامی ایران، تاکید کردند: ما از این موضع استقبال میکنیم و مشکلی در این زمینه نداریم.
@syriankhabar
هدایت شده از نشریه معارف
⚛️ نگاه نو به دخالت زمان و مکان در اجتهاد
🎙تلخیصی از سخنان آیت الله #جوادی آملی در اجلاسیه اساتید سطوح عالی (۱۴۰۲/۳/۳):
🔹 بیان لطیفی امام #خمینی (ره) دارد. ایشان فرمودند: #زمان و #مکان در #اجتهاد، دخیل است. باید حوزه بیانات لطیف اهل بیت (ع) را متوجه شود که زمان و مکان در اجتهاد دخیل است؛ این توجه موجب میشود ظرفیت حوزه خودش را نشان دهد و بالا برود. از همین راه ها، علم و نیازهای روز ترقی میکنند.
🔸 در بحث صدقه سلسله روایاتی است که مرد اگر بخواهد از مال خودش صدقه بدهد، آزاد است؛ اما زن اگر بخواهد از مال خودش که یا ارث اوست یا کسب اوست صدقه بدهد باید به اذن شوهر باشد و روایاتی هم معارض این است.
🔹 در جمع بین این دو طائفه عدهای از فقهای ما، تصرف در هیئت کردند و گفتند آن روایاتی که میگوید صدقه زن باید به اذن شوهر باشد؛ ظاهرش وجوب است؛ اما حمل بر استحباب میکنیم و جمعا بین المتعارضین.
🔸 اما آنچه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است، این است که آیا نمیشود در جمع بین متعارضین، تصرف در ماده کرد؛ نه تصرف در هیئت؟ یعنی در وجوب و استحباب تصرف نکنیم، تصرف در ماده، که اگر زن و مرد به رشد عقلی رسیدند، آنجا لازم نیست زن از مرد اجازه بگیرد.
🔹 اینکه امام فرمود زمان و مکان در اجتهاد دخیل است، شاید از این قبیل باشد، یا در بحث #مجسمه_سازی که الآن ابزار بازی بچهها است و کسی به آن نگاه حرام دینی نمیکند؛ آیا در این زمان، باز هم مجسمه سازی و تصویر ذیروح، حرام است؟ اینها مباحثی است که باید در حوزه بحث شود!
👇کانال نشریه معارف:👇
https://eitaa.com/maarefmags_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 ولیّ حکمت
واضح ترین مثل برای ممثل این است
همان کاری که امام راحل رضوان الله تعالی علیه در محدوده فقاهت با فقه کرد و شد امام ،
صدرالمتالهین ولیّ حکمت است، نه حکیم. او امام حکمت است و نه حکیم.
#حکمت_متعالیه
#آیت_الله_جوادی_آملی
هدایت شده از توییتر انقلابی
دیدین یه عده فاز برمیدارن که ما بیاعتماد شدیم چون ۴٣ سال دروغ شنیدیم؟ (تنها مثالشون هم معمولاً هواپیما اوکراینیه)
همینا #علی_کریمی فقط ظرف چند ماه بهشون تصویر هواپیمای کرهای، دانشآموزان هندی، حمله به کابل، کودک پاکستانی و... رو جای ایران قالب کرده ولی هنوز بهش اعتماد دارند
🗣حسامالدین کاظمی
@twtenghelabi
هدایت شده از توییتر انقلابی
یادمان نرود این هواپیمای ترابری را کشوری ساخته که ۴۴سال بابت هر پیچ و مهره اش تحریم بوده است؛ #سیمرغ نماد پایمردی و غیرت ایرانیان در اوج تحریمهای ظالمانه است؛ کشوری که یک روز محتاج سیم خاردار بود و به او نمیدادند، تنها پس از ۴ دهه هواپیمای نظامی، پهپاد و موشک نقطه زن تولید میکند!
🗣عبدالرحیم انصاری 🇮🇷
@twtenghelabi
فراخوان ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی 👇
https://survey.porsline.ir/s/Avqh8gc
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 جهانی کردن اسلام
امام #خمینی:
من مجدداً تاکید میکنم که دنیا امروز تشنۀ حقایق و احکام نورانی اسلام است و حجت الهی بر همۀ علما و روحانیون تمام گردیده است.
چرا که وقتی جوانان کشورهای اسلامی برای دفاع از مقدسات دینی خود تا سر حد شهادت پیش رفتهاند و برای بیرون کردن متجاوزان، خود را به دریای حوادث و بلا زدهاند و زندانها و شکنجه ها را به جان خریدهاند و همچون مسلمانان شجاع و مبارز و عزیزان حزب الله لبنان و سایر کشورها مقاومت کردهاند و به جهاد علیه متجاوزان برخاستهاند،
چه حجتی بالاتر از این و چه بهانهای برای سکوت و مماشات و در خانه نشستن و تقیه کردنهای بیمورد مانده است؟
🍃 ۱۳۶۶/۰۵/۰۶
✅ @feghheakbar
هدایت شده از مدارس وابسته به حوزه های علمیه
❓چطوری #دبیرستان_معارف_وابسته_به_حوزه تاسیس کنیم؟
🔻مراحل تاسیس دبیرستان علوم و معارف اسلامی وابسته به حوزه های علمیه:
1️⃣ تامین مکان مناسب با حداقل 3 کلاس درسی و 2 اتاق اداری(ترجیحا مستقل و دارای حیاط و درب ورودی مستقل)
2️⃣ ارسال درخواست تاسیس دبیرستان علوم و معارف اسلامی توسط مدیر محترم حوزه علمیه برادران و خواهران به مدیرکل آموزش و پرورش استان خود
3️⃣ ارسال درخواست تاسیس دبیرستان به حجت الاسلام و المسلمین نجفی نماینده آیت الله اعرافی در امور مدارس وابسته به حوزه جهت صدور موافقت اصولی در کمیته مدارس علوم و معارف اسلامی شورای عالی آموزش و پرورش
4️⃣ مراجعه به اداره آموزش و پرورش شهرستان یا منطقه محل تاسیس دبیرستان جهت تکمیل نمون برگگ ها و هماهنگگی های لازم
5️⃣ بازدید کارشناسان سازمان نوسازی مدارس و تایید استحکام ساختمان و تاسیسات مدرسه
صدور کد مدرسه، ساخت مهر و تاییدیه گزینش مدیر و کادر اجرایی و آموزشی
5️⃣ تبلیغات و جذب دانش آموز(حداقل 15 نفر برای پایه 10) و آغاز فعالیت رسمی مدرسه
🔻کانال مدارس وابسته را دنبال کنید و این کانال را به سایر علاقه مندان حوزوی #معرفی_نمایید.
#مدیران_حوزه
#مدرسه_داری
#دبیرستان_معارف
#مدرسه_وابسته
•┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
💢 کانال رسمی مدارس وابسته به حوزه را دنبال کنید:
🆔 @madarese_vabasteh
هدایت شده از جمعیازطلاب حوزههای علمیه 🇮🇷
✅ مطالعه بفرمایید...
همانطور که مطلع هستید با پیگیریهای انجام گرفته و به لطف مسئولین محترم دفتر شهریه مقام معظم رهبری قرار هست مبلغ کمک اجاره و شهریه افزایش پیدا کند.
متاسفانه مشاهده شده این روزها در برخی کانالهای حوزوی که حتما در آنها بعضاً افراد غیر طلبه و سودجو عضو هستند، مرتباً برای جذب مخاطب بیشتر، تبلیغات و پیامهایی با عنوان افزایش شهریه ، افزایش کمک اجاره ، افزایش هدفمندی و ... رد و بدل و تکرار میشود.
🔸 نکته ای خدمت مدیران این کانالها : اولا اکثر طلاب از این موضوع باخبر هستند در ثانی هر چقدر هم به شهریه اضافه شود، این مبلغ طبق سنوات قبل از حداقل حقوق اداره کار نیز کمتر است ولی این تبلیغات و پیامهای شما در جامعه تأثیر منفی بسزایی دارد. خصوصا برای طلاب مستأجر که بعضا صاحبخانهها با شنیدن این اخبار اجاره خانه را افزایش میدهند.
🔸 به طلاب گرامی پیشنهاد میشود برای راحتی فکر و خیال خود و به جهت تذکر جدی به این افراد، کانالهایی که از این شگرد برای تبلیغات و جذب اعضاء استفاده میکنند و به دنبال منافع شخصی خود هستند را حذف نموده و از کانالهای مذکور خارج شوند.
از خداوند متعال برای طلاب گرامی زندگی با عزّت و سربلندی، تحت توجهات حضرت ولی عصر ارواحنا فداه را خواستاریم..
-------------
🇮🇷 به كانال حوزههای علميه بپیوندید:
📡 @.Howzehaa
https://eitaa.com/joinchat/2146435072C601e5656d5
🔹مطالبه آیت الله فاضل لنکرانی از مسئولین حوزه برای پرداختن به مکتب فقهی و اصولی حضرت امام(ره)
#مکتب_امام_خمینی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از بایستهای تحصیل در مقطع خارج
متن سخنرانی آیت الله مدرسی.pdf
137.7K
📝 متن سخنرانی آیت الله مدرسی در نشست بایسته های تحصیل در مقطع خارج
📌 موضوع سخنرانی : ضرورت پرداختن به فقه های مضاف
#متن_پیاده_شده_نشست_بایسته_های_تحصیل_در_مقطع_خارج
.
هدایت شده از استاد مددی
86-8-6 تفاوت رجال و فهرست.mp3
11.39M
💢 جلسات ویژه
💠 تفاوت رجال و فهرست
📚درس خارج فقه، 86/8/6
🏠@ostadmadadi
هدایت شده از مقدمات اجتهاد
#نشست_علمی
🔹نشست و گفتگوی فلسفی آزاد با محوریت موضوع مقایسه و نقد دیدگاه های افراطی و تفریطی در باب اصالة الوجود و اعتباریة الماهیة
🔸با حضور استاد محترم
جناب آقای عبدالرسول عبودیت
مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهش گر فلسفه اسلامی
📅سه شنبه ۱۸ شوال ۱۴۴۴
( ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ )
⏰ ساعت ۹:۳۰ الی ۱۱:۳۰
سالن جلسات موسسه مطالعات راهبردی
🏢خیابان امام خمینی ۱۴ کوچه سراب جنب مسجد حمزه
┄┅══✾☘🌷☘✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
مراکز تخصصی نور حکمت رضوی وامام رضا علیه السلام
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
احمد:
فکر کنم منظور شما کتاب "مبانی کلامی اجتهاد" از استاد هادوی تهرانی است
منظور من کتاب "جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد" از دکتر ضیائی بود
در هر صورت هر دو کتاب خوبی است
اندیشه تمدنی:
کتاب آقای ضیائی فر، انصافا در نوع خودش کم نظیره.
خود ایشون هم تو فلسفه فقه زحمت زیادی کشیدن.
اخیرا هم کتاب مکاتب اصولی ایشون منتشر شده.
#معرفی_کتاب
هدایت شده از محمد علی
#تقسیم_بندی_احکام
1) #حکم_ارشادی_مولوی :
1-1) #حکم_امضائی : شارع مقدس وقتی "حکمی عقلی" یا "سیره و اعتباری عقلایی" را تایید می کند، حکمش در آن مورد #امضائی بوده و وجهش مشخص است و از طرفی دیگر نیز از آنجا که ارشاد به همان فهم و درک عقلی یا عقلایی است و مصحح عقلایی نیز برای اعتباری دیگر از جانب شارع مقدس وجود دارد، حکمش در آن مورد #ارشادی_مولوی است.
#مثال : جواز بیع
2-1) #حکم_تاسیسی : شارع مقدس وقتی حکمی را اعتبار می کند که مسبوق به سابقه در اعتبارات عقلائی نیست(گر چه ممکن است عقل با لحاظ مصالح و مفاسد-پیش از خطاب شارع مقدس- به آن حکم برسد) حکمش #تاسیسی است و از طرف دیگر اگر عقل با لحاظ مصالح و مفاسد به آن حکم -پیش از خطاب و اعتبار شارع مقدس- برسد و مصحح عقلایی نیز برای اعتباری دیگر از جانب شارع مقدس وجود داشته باشد، حکم شرع مقدس در اینباره #ارشادی_مولوی است.(البته ممکن است اشکال شود که وقتی عقل پیش از خطاب شارع مقدس و بر اساس لحاظ مصالح و مفاسد به آن حکم می رسد، پس حکم شارع مقدس در اینباره به اعتبار تایید حکم عقل "امضائی" است که در پاسخ می گوییم این به خاطر همراهی با جمعی از اصولیون است که تنها تایید حکم و اعتبار عرف عقلاء را "حکم امضائی" می دانند. البته بدیهی است که در صورت قبلی و جایی که تایید اعتبار یا سیره ای عقلائی از جانب شرع مقدس رقم خورده، بعید و بلکه محال است که نهاد عقلانیت از آن اعتبار عقلائی جدا باشد، بلکه فقط در اینصورت است که تایید حکمی عقلی توسط شرع مقدس، ممکن است از اعتبارات و سیره عرف عقلاء بیگانه باشد. فتدبر تعرف)
#مثال : تحریم ربا
2) #حکم_مولوی_محض :
1-2) #حکم_تاسیسی : در "حکم مولوی محض" که هیچگونه سابقه ای در میان اعتبارات و ادراکات عقلی و عقلایی پیرامون متعلق حکم وجود ندارد، فرض "امضایی" بودن حکم منتفی است و تنها می توان گفت حکم شرع مقدس در اینباره #تاسیسی است.
#مثال : وجوب دو رکعت نماز صبح
3) #حکم_ارشادی_محض :
1-3) #حکم_امضائی : در حکم "ارشادی محض" که قوام آن به درک و اعتباری عقلی پیش از خطاب شرعی برمی گردد و از جهت تایید همین درک و اعتبار عقلی "ارشادی" است، از آنجا که اعتباری دیگر از جانب شارع مقدس درباره آن بدون مصحح عقلایی و بلکه با محذور لغویت مواجه است، بسیار بعید و بلکه محل می نماید که عرف عقلاء نیز بیگانه از اعتبار آن حکم باشند، فلذا هر گونه حکمی از جانب شرع مقدس در اینباره #امضائی است.
#مثال : وجوب اطاعت از خداوند متعال
تحقیق و نوآوری آیت الله علیدوست پیرامون سه گانه #حکم_ارشادی_محض ، #حکم_مولوی_محض و #حکم_ارشادی_مولوی خواندنی است. (ر.ک : فقه و عقل ؛ ص206-214)
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
استاد عبودیت.mp3
36.43M
#صوت
#نشست_علمی
🔹نشست و گفتگوی فلسفی آزاد با محوریت موضوع مقایسه و نقد دیدگاه های افراطی و تفریطی در باب اصالة الوجود و اعتباریة الماهیة
🎙 استاد محترم جناب آقای عبدالرسول عبودیت
مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهش گر فلسفه اسلامی
┄┅══✾☘️🌷☘️✾══┅┄
🏢موسسه مطالعات راهبردی
◽️طراحی سیستم های دینی 🔰
🆔 isin.ir