eitaa logo
رهپویان
215 دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
697 ویدیو
199 فایل
محفل علمی-اجتماعی دوستان طلبه (با نگاه تقریبا کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
🔸 محفل فقاهت | نشست چهارم مناسبات متقابل زبان‌شناسی و اصول فقه چیست؟ با حضور استاد معزز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا @manaatt @hekmatebaleghe 👈 فلسفه زبان اسلامی در ایتا 🆔@projectsystem 🌐@kiamojtabaphd
💠 واحد تربیت مدرس مرکز آموزش‌های آزاد موسسه امام خمینی(ره) برای تکمیل کادر اساتید از میان طلاب فاضل پذیرش می‌نماید. 🔰شرایط ثبت نام: ✅ مدارج علمی برادران: - اتمام پایه هشتم حوزه علمیه؛ - کارشناسی موسسه امام خمینی (ره)؛ - کارشناسی ارشد جامعه المصطفی. ✅ مدارج علمی خواهران: - اتمام واحدهای آموزشی سطح 3 حوزه علمیه خواهران یا جامعه الزهرا؛ - اتمام سطح 2 همراه با مدرک کارشناسی ارشدمرتبط با فلسفه و کلام؛ - اتمام سطح 2 همراه با کارشناسی موسسه امام خمینی (ره)؛ - کارشناسی ارشد جامعه المصطفی. ♨️ تذکر: مدارک باید قبل از شروع دوره ارائه شود. 🔰 حداکثر سن ۵۰ سال 🔰 منابع آزمون: - آموزش فلسفه علامه مصباح (ره)؛ - آموزش عقاید علامه مصباح(ره)؛ - معارف قرآن/سلسله درس‌های علامه مصباح(ره)؛ (خداشناسی - انسان شناسی - راه و راهنماشناسی) 🔰مراحل ثبت نام و پذیرش: - مراجعه به سامانه و تکمیل فرم ثبت نام؛ - بارگذاری فایل عکس 4*3؛ - بارگذاری فیش واریزی به مبلغ 300,000 ریال به حساب 0108689592005 ♨️ قبل از واریز وجه به شرایط ثبت نام توجه نمایید، مبلغ قابل استرداد نمی باشد. - قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه علمی؛ 🔰ثبت نام:1401/08/29تا 1402/09/15 🔰آزمون کتبی: 1402/10/01 🔰مصاحبه علمی: ۷تا ۱۰ دی ماه 🔰 مکان آزمون: قم _ بلوار جمهوری اسلامی مؤسسه امام خمینی (ره) 🔰کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام: 💻 https://maab.iki.ac.ir 🔰 راه‌های ارتباطی: 📱@Tarbiat_Modarres_iki ☎️ 02532113693 💠 کانال_طرح ولایت https://eitaa.com/joinchat/334823458Ca51717564e 🌐 کانال مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🔰 @iki_ac_ir
| | ❖ ماجرای علامه و امتداد ▫️ارائه توسط استاد امین اسدپور 🔹سر فصل ها • ضرورت امتداد حکمت • الگو امتداد حکمت در علوم انسانی • وجه تمایز الگو امتداد علامه با سایر فیلسوفان معاصر 🔸 لینک صوت «ماجرای علامه و امتداد» ⚛ yun.ir/gk0q71 • • •
زبان شناسی - استاد قائمی نیا.mp3
41.99M
مناسبات زبانشناسی با علم اصول 29 آبان ۱۴۰۲ محفل فقاهت - نشست چهارم با حضور استاد معزز حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا @hekmatebaleghe https://t.me/nabardb خلاصه بخشی از صوت خواهد آمد.
رهپویان
نشست علمی : فلسفه تحلیلی و علم اصول حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی (شاگرد آیت الله تبریزی و آیت
سوال : چه کنیم؟چه کتبی را معرفی می کنید؟ پاسخ استاد: اولین کاری که می کنین باید زبان (انگلیسی) کار کنین اگر میخواهید بحث های جدید را یاد بگیرید + مقالاتی که معرفی کردیم و... این صوت جامع را از دست ندهید. استادی دارد صحبت میکند که طی سالهای طولانی تحصیلات حوزوی، به جزئیات کارهای اینطرف اشراف دارد +خودش را فراموش نکرده.
رهپویان
🗒 گزارش_نشست_علمی 🎙صوت_نشست_علمی ❇️با حضور: حجت الاسلام دکتر محمد علی عبداللهی (دانشیار فلسفه دان
همانطور که بعضی از اعزه اطلاع دارند فلسفه زبان (که محور فلسفه تحلیلی است) و زبان شناسی و هرمنوتیک ،این سه به مباحث زبان (و الفاظ) پرداخته اند که هرکدام از جهاتی است. میتوان گفت مشابه کارهای طلبگی ما (در مباحث الفاظ اصول و علم معانی و بیان و تحلیل های لغوی) هستند ولی ظاهرا بیشتر از ما زحمت کشیده اند. نشست هایی در این زمینه الحمدلله در حوزه برگزار شده و میشود که به برخی در پیام های اخیر (از این پیام تا الان) اشاره شد.
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبرانقلاب: همین شما جوانها، در منطقه توانستید آمریکای مستکبر را به زانو دربیاورید و شکست بدهید. 🔹 اشاره رهبرانقلاب به نابودی داعش در سوریه و عراق. ۹۶/۹/۱ 📝 سالگرد نامه شهید حاج قاسم سلیمانی درباره پایان سیطره داعش به رهبر انقلاب و پاسخ ایشان 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از المرسلات
تاریخچه نظریه روح المعنی.mp3
1.71M
🔊| اشاره ای به تاریخچه نظریه روح المعنی/ علت توجه علامه طباطبایی به مفردات راغب در تفسیر المیزان 🎙استاد علی فرحانی 📚تدریس مکاسب (فقه 6). القول فی ماهیة العیب. سال 1401 🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
شرح تطبیقی کشف المراد فهرست و مقدمهٔ جلد اول کتاب 👇 https://eitaa.com/vajeazeh/2373
روش اکتشاف نظریه از منابع و متون دینی (مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: استاد احمدحسین شریفی مدیر کنونی دانشگاه قم منبع: روش شناسی علوم انسانی سال ۲۴ بهار ۱۳۹۷ دانلود اکتشافی و تولیدی
هدایت شده از اجتهاد
💢بازگشت به سنت «روایت‌خوانی» ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی قبلاً در سنت حوزه مرسوم بود که طلبه‌ها یک ساعاتی روایت‌خوانی داشتند، استادی می‌آمد روایات را می‌خواند، ترجمه می‌کرد بعضاً تجزیه و ترکیب می‌کرد و خیلی تأثیرگذار بود و این رویه باید دامنه‌دار و مستمر باشد و طلبه‌ها باید محفل‌های روایت‌خوانی داشته باشند و انس دائمی با روایات و جوامع روایی لازم است. مرحوم علامه مصباح می‌فرمود برخی از اساتید اخلاق گذشته کارشان فقط خواندن روایت و ترجمه آن بود و با صوتی حزین و دلنشین آن روایات را می‌خواندند و برای انتقال معانی به مخاطبان «فقط» ترجمه روایت را بیان می‌کردند. ایشان می‌فرمود آنها گویا روایات در جانشان نفوذ کرده بود و این آموزه‌ها جزء جانشان شده بود و می‌خواندند و ترجمه می‌کردند و اشک می‌ریختند و حال خوشی هم در مردم ایجاد می‌کردند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال 🔹 در بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود می‌آید. 👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت می‌داند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» می‌شود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن می‌شود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر می‌دهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان می‌گردد. 🔹 اما در با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمی‌دهد و تنها یک تعبد وجود دارد. 👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمی‌شود. 📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله (دام ظله) در درس خارج فقه 1395 👈 نکات بیشتر را اینجا ببینید. 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
هدایت شده از موسسه امیربیان قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از ۴ تا ۲۶ آذرماه شهر قم مدارس مساجد هیئات و مراکز فرهنگی محتوایی جهت اعلام آمادگی و ثبت نام نام و شماره تماس خودتون رو به ادمین پیج ارسال کنید. ┅══❉💠❉══┅ ♦️ معاونت تبلیغ موسسه امیربیان قم 💠 کانال ما در ایتا: 🌐 @amirebayan_tabligh
معذریت و منجزیت در فقه_01.mp3
4.77M
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضمانت تحقق آثار آن» را در فضای علوم انسانی دارد؟! 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب. القول فی ماهیة العیب. سال 1401 https://eitaa.com/almorsalaat/6864 --------------------------------- تذییل: شاید شماهم شنیده باشید که میگویند فقه بر محور منجزیت و معذریت پیش میرود ، لذا ظرفیت تولید علوم انسانی اسلامی را ندارد و این اشکال را به اصول فقه هم سرایت میدهند و می گویند برای همه ی طلاب لازم نیست همه ی اصول فقه کار کنند. پاسخ را با دقت گوش دهید و در نشر آن کوتاهی نفرمائید.
هدایت شده از اخبار استراتژیک
💢 آتش‌بس در غزه آغاز شد 🔻 بعد از حدود ۵۰ روز از جنگ در غزه، آتش‌بس موقت ۴روزه برقرار شد. قرار است ۵۰ اسیر اسرائیلی آزاد شده و در مقابل هر اسیر اسرائیلی، ۳ اسیر زن و کودک فلسطینی آزاد شوند. @StrategicNews_ir
هدایت شده از بینش راهبردی
کرانه باختری تصمیم گرفت سازش کند و غزه تصمیم گرفت مقاومت کند. حال ببینید نتیجه سازش و مقاومت چیست! سازش، مرگ تدریجی بدون درد یک ملت است اما مقاومت، پیروزی تدریجی یک ملت توام با اذیت و درد است.
رهپویان
🔊 آیا فقهاء در فقه صرفا متمرکز بر «معذریت و منجزیت» بوده اند؟! آیا فقه توان «تبیین آثار اجتماعی و ضم
شنیدم همین بحث را استاد وکیلی و استاد حسینی نسب حفظهما الله نیز داشته اند، ممنون میشوم اگر منتقل بفرمائین.
1682920801-10361-31-8.pdf
902.6K
📄 مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان. ▫️ استاد واسطی؛ پاییز و زمستان ۱۴۰۱ ⚪️ تفکر و تمدن شبکه‌ای ⚪️ @vaseti
رهپویان
﷽ 📄 مقاله شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان. ▫️ استاد واسطی؛ پ
شبکه روابط در ملکوت با تاکید بر دیدگاه علامه طباطبایی در المیزان استاد واسطی ۱۴۰۱ دانلود این تصور مربوط به بخشی از نتیجه گیری مقاله است. قرآن بنیان و اکتشافی
مصاحبه ای عجیب و خواندنی با استاد محمد حسین حشمت پور (بخش اول) در این گفت‌وگوی دو ساعته از عشق و همچنین بی‌میلی به فلسفه، تفاوت حکمت و فلسفه، دوران تحصیل فقه و اصول خویش، حکیم ابو علی سینا، ابونصر فارابی، ملاصدرای شیرازی، خواجه نصیرالدین طوسی و همچنین اساتید خود در مشهد و قم سخنان جالبی را مطرح کرده است. شاید بعضی از بخش ها برای شما تعجب برانگیز باشد از جمله آن جا که ندای تعالوا سر دادند. متن مصاحبه حفظه الله
مسئله‌ی امتداد که آقایان اشاره کردید به عرایض من، من اینجا در این کاغذی که یادداشت کرده‌ام، مجدداً آن را ذکر کرده‌ام. بله، فلسفه‌های مضاف - مثل فلسفه‌ی علوم انسانی، فلسفه‌ی روان شناسی - خوب و لازم است؛ اینها همان چیزهائی است که امتداد حکمت ما محسوب میشود؛ منتها تکیه‌ی اساسی را باید بگذارید روی مسائل کلان جامعه‌ی اسلامی؛ مثل حکومت. ما وقتی به فلسفه‌های غرب نگاه میکنیم، می‌بینیم مسائلی مثل حکومت، اقتصاد، شأن مردم، شأن انسان، طبق نظرات آنها، حل میشود. اینها مسائل بنیادی شاخه‌های اصلی زندگی و جامعه است؛ اینها باید در فلسفه پاسخ پیدا کند. البته بعضی از آقایان در این یکی دو سال اخیر به من گفتند که ما داریم در این مسائل کار میکنیم - حالا من در این خصوص ارزیابی‌ای ندارم - باید در این زمینه کار شود. ....نمیشود بگوئیم آقا فلسفه ذهنیات محض است و به مسائل زندگی و جامعه ارتباطی ندارد؛ این معنی ندارد. به نظر من بخش عمده‌ای از جاذبه‌ی فلسفه‌ی غرب، مربوط به این است. همچنین مسئله‌ی اقتصاد. بنابراین به طور کلی جهان‌بینی اسلام تبیین شود. مواد اصلی جهان‌بینی اسلام را مشخص کنید - مسئله‌ی انسان، مسئله‌ی خدا، مسئله‌ی ارتباط انسان و خدا، مسئله‌ی تکلیف - در فلسفه‌ی اسلامی روی اینها کار شود. البته اینها پاسخهای روشنی هم دارد، در فلسفه‌ی ما خیلی از اینها مسائل مبهمی نیست؛ اما باید این پاسخها منعکس شود، گفته شود. بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
یک کار دیگری هم که به نظر من جایش خالی است، نوشته‌هائی درباره‌ی فلسفه‌ی تطبیقی است؛ شبیه آن کاری که ویل دورانت در «لذات فلسفه» کرده، که لابد ملاحظه کرده‌اید. «لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمه‌ی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوش‌قلم ترجمه کرده. این کتاب، مباحثه و مناظره‌ی بین فلاسفه‌ی قدیم و جدید غرب است در یک مسئله‌ی خاصی؛ مثل اینکه اینها یک جلسه‌ای تشکیل داده‌اند و دارند با هم بحث میکنند؛ هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همین طور دانه دانه اینها شروع میکنند با همدیگر بحث کردن. اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است. فرض کنید این کار درباره‌ی موضوع «اصالةالوجود» انجام بگیرد؛ ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک حرف دارد، مرحوم جلوه یک حرف دارد؛ بعد، از قدما، شیخ اشراق یک حرف دارد - که منکر این معناست - میرداماد یک حرف دارد. اگر فرضاً اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در می‌آید. اینها حکمت را ترویج میکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم. بیانات در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفاوت های مقاله و پایان نامه : خلاصه ی صوت استاد اسلام پور کریمی 🔸مقایسه از جهات مختلف : پایان نامه برای فارغ التحصیلی است . 150 تا 200 صفحه است .اما مقاله نوشته فشرده نویسنده است که نویسنده فرصت کتاب ندارد. سریع و صریحتر از کتاب است. حداکثر 33 ص یا 10هزار کلمه. مقالات علمی پژوهشی می تواند در حد رساله ارزش داشته باشد ولی مقالاتی که از پایان نامه ارشد در می آیند بیشتر علمی ترویجی اند . مقاله زودتر سروصدا می کند. پایان نامه ها متاسفانه نیاز محور نیست. مشتری مقلات معمولا متخصصان هستند لذا باید سطح بالاتری داشته باشد و نویسنده اش آمادگی داشته باشند. در مقاله حداقل دو داور بررسی میکنند و در چاپ آن مقاومت می کنند (برای حفظ آبرو نشریه و...). مقاله کابردی تر است. 🔹 مقایسه اجزای آنها : (طبق حضورذهن استاد) 1.عنوان : در هردو عنوان داریم . گاهی عنوان پایان نامه عینا مقاله می شود. عنوان مقاله جزئی تر است. 2.نویسنده : در پایان نامه معمولا یک نفراست. معیارات امتیاز دهی به نویسنده های مقالات در نشریات متفاوت است. در مقاله نویسنده مسئول داریم و... 3.چکیده : در مقاله معمولا چهار تاست: اشاره می شود به مساله ، هدف ، روش ، نتائج . حدود 150 یا 200 کلمه . در پایان نامه معمولا 300 کلمه است. ( در ورد وقتی آنرا انتخاب کنی ، تعداد کلمات را مشخص می کند). در پایان نامه بیشتر از این چهار مورد می آید مثل اهمیت و ضرورت و پیشینه و سوال اصلی و نوع منابع (مثلا نسخ خطی) ، روش و نتائج را بیشتر توضیح می دهند. 4.کلید واژه ها : در مقاله بر اساس راهنمای نویسندگان بیشتر تعیین میشود (5 تا 7) ولی در پایان نامه ها تا 10 تا است. کلید واژه برای مهمترین مباحث مطرح می شود. 5.مقدمه : در پایان نامه (سطح 3 و 4) قبل از فصل اول (مفاهیم و کلیات) است ، شامل 8 تا است (: تبیین مساله ، اهمیت و ضرورت بحث ، سوالات تحقیق ، پیشینه تحقیق ، فرضیه ، اهداف تحقیق ، توضیح روش تحقیق ، توجیه ساختار تحقیق) . در مقاله 4 یا 5 مورد : تبیین مساله ، اهمیت و ضرورت، پیشینه ، روش ، مفهوم شناسی (مفهوم شناسی در علمی پژوشی کمرنگ است و گاهی ضرورت ندارد). 6. فصل اول : (مختص پایان نامه) : می توانید این فصل را به دو گفتار تقسیم کنید :گفتار اول مفاهیم و کلیات و گفتار دیگری زمینه و مبنای فصل های بعدی شماست که جنبه پیش نیازی و کبروی مباحث فصول بعدی شما را دارد. در مقاله فصل نداریم و بعد از مقدمه وارد بدنه مقاله می شویم اما در پشت صحنه به سوالات فرعی توجه داریم و این سوالات فرعی تبدیل به عناوین بدنه ی مقاله می شوند. 7.فصل 2 و 3 و 4 (مختص در پایان نامه ) براساس سوالات فرعی شماست. سوالات فرعی با همان ترتیبی که هست ، به صورت شبه جمله درآمده و می شوند عنوان فصول . 8.نتیجه : مشترک در هردو 9.منابع و ماخذ : مشترک در هردو 10.ارجاعات در پاورقی پایان نامه می آید.
هدایت شده از بصیرت رسانه‌ای
حمایت از اسرائیل فقط خریدن و سایر محصولات غذایی حامی رژیم صهیونیستی نیست! 🕎متا (شرکت مادر فیسبوک، واتس اپ و اینستاگرام) بزرگترین شریک رسانه ای اسرائیل!! 🔺دیوید سارانگا، رئیس بخش مدیریت رسانه‌های اجتماعی از فیسبوک، اینستاگرام، توییتر و یوتیوب برای با این رژیم تشکر کرد.! ✴️ او گفت طی این همکاری بی‌سابقه، توانستیم ۲۵۰۰ محتوای صوتی و تصویری را به دست بیش از یک میلیارد انگلیسی زبان برسانیم. ❓ آیا می دانستید نشریه اورشلیم پست رژیم صهیونیستی در سال 2011 مارک زاکربرگ را به عنوان تاثیرگذارترین یهودی جهان انتخاب کرده است؟ آیا می دانستید در آن سال جلاد این روزهای غزه (نتانیاهو) پس از زاکربرگ در جایگاه دوم قرار گرفته بود؟ ❓آیا می دانستید مدیر اینستاگرام یک یهودی اسرائیلی به نام آدام موسری است؟ ❓آیا می دانستید تیم کوک مدیرعامل اپل، لری پیج، سرگئی برین و اریک اشمیت مدیران عامل و مدیران اجرایی آلفابت (شرکت مادر گوگل) همگی یهودی و دشمن اسلام هستند و به روزنامه شارلی هبدو برای توهین به خاتم الانبیاء صلوات الله علیه 250 هزار یوریو اهدا کرده اند؟ ❓آیا می دانستید ویکی پدیا توسط یهودیان اداره می شود و با حذف محتوا و صفحات حامی فلسطین، خدمات به ظاهر علمی و خبری فراوانی به رژیم صهیونیستی ارائه می دهد؟ ✅ تحریم کالاهای صهیونیستی نباید به برخی کالاهای خوراکی یا پوشاکی منحصر شود. 🔊تشکیلات 👇 https://eitaa.com/joinchat/240058421Cb84049d5f7