eitaa logo
محفل علمی رهپویان
244 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
205 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
تخفیف تا ۷۰ درصد نور نرم افزارهای پیشنهادی یکی از اساتید : ✨جامع احادیث شیعه و تسنن۲ ✨معجم موضوعی بحار۲ ✨پژوهیار ✨جامع التفاسیر۳ ✨جامع الاحادیث ۳.۵ نورالسیره۳ فرهنگ موضوعی تفاسیر سیره معصومان درایه ۳ رجال شیعه و تسنن۲ مجموعه آثار دارالحدیث جامع فقه۳ دانشنامه فضایل اهل بیت در منابع تسنن قاموس نور معجم موضوعی کتب اربعه معجم موضوعی وسایل الشیعه تراجم۳ نورالولایه۲ www.noorsoft.org info@noorsoft.org
✳️ کیفیت از دیدگاه آیت الله مددی(مدظله العالی) ❓السلام عليكم و الرحمة. ما هي طريقة أخذ استخارة السبحة عند سماحة السيد احمد المددي والتي تعدّ عند سماحته من المجربات؟ ✔️ آیت الله سید احمد مددی(حفظه‌الله تعالی): بسمه تعالی. أنا شخصاً أستخیر الله –عزّوجل– بالمصحف الشریف، وأما السبحة فرأیت الأثر فی الاستخارة المنسوبة الی صاحب الجواهر، رحمة الله تعالی. ✔️ شیخ فقیه بزرگوار صاحب «جواهر» در کتاب «جواهر» فرموده: استخاره‌ای است که پیش بعضی از اهل زمان رایج است و بسا به مولای ما حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه) نسبت داده می‌شود و آن به این صورت است که: 🔸 پس از قرائت و دعا، یک قبضه از تسبیح را بگیرد و هشت هشت رد کند، اگر یک دانه باقی ماند فی‌الجمله نیک است. اگر دو تا باقی ماند، دارای یک نهی است و اگر سه عدد باقی ماند در انجام و ترک اختیار دارد، زیرا انجام و ترک کار مساوی است. اگر چهار دانه باقی ماند دارای دو نهی است و اگر پنج عدد باقی ماند بعضی گفته‌اند: زحمت و رنج دارد و بعضی گفته‌اند: در آن کار ملامت است. اگر شش دانه باقی ماند، در نهایت خوبی است و باید نسبت به انجام کار شتاب ورزید و اگر هفت عدد باقی ماند، در حکم مانند عدد پنج است و اگر هشت دانه باقی ماند، در آن چهار نهی است. @https://eitaa.com/Nardebane_feghahat/3232
علامه حلی و محقق کرکی و شهید ثانی در منظر شیخ اعظم_01.mp3
4.42M
🔊| جایگاه بسیار مهم محقق کرکی و علامه حلی و شهید ثانی در نظام اجتهادی شیخ اعظم/ نظام حجج شیخ مبتنی بر تراکم ظنون است نه اینکه قالبی باشد/ شیخ در نظام خود، مخالفتهای زیادی با صاحب جواهر دارد/ برخی از بزرگان، متأثر از صاحب جواهر اند 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب. جلد سوم. سال 94 https://eitaa.com/almorsalaat/6905 (مکانیزم استنباط)
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠نظريه پردازى فقهى يا فقه النظريات 🔹یکی از مهمترین نیازهای امروز نظام جمهورى اسلامی و محافل تحقيقاتى و دانشگاهى، فقهی است. نظریه‌پردازی فقهی به سه صورت متصور است: 1️⃣مباحثی که مربوط به فقه است و تا حدودی مطرح شده است، ولی نیاز به بسط و گسترش دارد؛ مثل نظريه ولايت فقيه و حكومت اسلامى كه مرحوم (ره) در نجف مطرح کردند که علاوه بر بركات عملى آن، فقه را نيز بارور كرد. 2️⃣مباحثی که مربوط به علوم دیگر است، ولی بخشی از آن فقهی محسوب می‌شود؛ مثل نظریه فقهى در رابطه با پول‌هاى اعتبارى و احكام آن. اين نظريه‌هايى كه زيربنای است، تا زمانی که مشخص نشود اقتصاد اسلامى مشخص نخواهد شد. 3️⃣مباحثی که مربوط به مسائل علوم دیگر است، ولی ريشه در مسائل و احكام فقهى دارد و جمع آورى آن احكام منجر به نظريه پردازى در آن علوم مى شود؛ مثلاً شهيد (ره) در آخر رساله عمليه نوين خودشان (الفتاوى الواضحه) بحثى را تحت عنوان (نظرة عامة فى العبادات) اضافه كرده است كه در آن نظريه پردازى اسلامى نموده است و فلسفه عبادات و نقش عظيم آن را در جامعه مدنى اسلامى مشخص كرده است. يعنى يك نظريه اجتماعى ارائه داده است كه نظريه‌اى بسيار مهم در جامعه شناسى اسلامى است كه چگونه عبادات اسلامى جامعه را متحول مى‌سازد و چه بركات اجتماعى دارد. 🔹اين نظريات مورد ابتلا جوامع بشرى امروز مى‌باشد كه مورد تاكيد رهبرى هم قرار گرفته و بايد در مقابل نظريات غلط غربى، از طریق نظريه پردازى درست و علمى، آن را نهادينه كرد. 📚برگرفته از درس خارج فقه آیت‌الله 93/02/08 🔰مدرسه شهیدین قم
اسدپور.mp3
40.79M
از سلسله نشست های خطابات قانونیه سیر تطور نظریه خطابات قانونیه استاد اسدپور «دام ظله» 📖 نشست: اول _ جلسه اول 📆 تاریخ: چهارشنبه 1402/09/15 https://eitaa.com/bsheikhansari/170
💢برخی علوم انسانی را با فقه اشتباه گرفته‌اند/ چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی (سلسله نشست‌های بازخوانی انتقادی ایده‌های دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی و وحدت حوزه و دانشگاه به همت میز علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پنجشنبه ۹ آذر در دانشگاه باقرالعلوم علیه‌السلام برگزار شد. استاد احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در این نشست به بررسی «چالش‌های حوزه و دانشگاه در مسیر اسلامی‌سازی علوم انسانی» پرداختند : ) 🔹اینکه گفته شود ما می‌خواهیم این علوم مدرن را اسلامی کنیم نتیجه بدفهمی و کژتابی در فهم است زیرا مبنا و بنیاد آن فرق دارد. کژتابی دیگری که در مورد علوم مدرن داریم ناظر به روش است یعنی برخی از مدافعان علوم انسانی اسلامی، علوم انسانی را با فقه و استنباطات فقهی اشتباه گرفته‌اند و پسوند اسلامی را به معنای التزام به رویکرد اجتهادی و استنباطی آن طور که در فقه وجود دارد می‌دانند یعنی دانش درجه اول در علوم انسانی را محصول مراجعه به کتاب و سنت و استنباط از منابع نقلی دین می‌دانند به تعبیری می‌گویند چون قرآن فرموده است که من تبیان برای همه چیز هستم ما می‌توانیم علوم انسانی اسلامی را از اول تا آخر از قرآن و روایات بگیریم. 📝تفصل مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74387 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
بلاگری به معلمها هم رسید خدا به خیر کنه ان شاءالله فکری کنن براش
تأثیر عمومی یا فردی دانستن احکام در برداشت از ادلهٔ آن ▪️سخن شهید صدر درباره فردی‌شمردن احکام در گذشته ♦️مرحوم شهید صدر هم مقاله مفصّلی تحت عنوان «الاتجاهات المستقبلیة لحرکة الاجتهاد» دارد که در یکی از مجلات قدیمی منتشر شده است.¹ ایشان در آن‌جا توضیح داده است که چون حکومت در قرون متمادی در اختیار فقهای شیعه نبود و اجرای احکام بر کل جامعه و شاکله اجتماعی را در نظر نداشتند و با ادله شرعی به شکل فردی فکر و برخورد می‌کردند، لذا به گونه‌ای استنباط حکم شرعی می‌کردند. ولی اگر متوجه شویم که این احکام شرعی نه‌تنها برای افراد است، بلکه برای کل جامعه و کشور و اداره حکومت است، ممکن است طوری دیگر حکم از آن استنباط شود. شهید صدر این را توضیح داده و مثال‌هایی برایش ذکر کرده است. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ ١. اخیراً نیز این مقاله در ضمن کتابی که به عنوان ومضات از سوی کنگره شهید صدر منتشر شده، به چاپ رسیده است. 🆔https://eitaa.com/Asre_jadid_57/987 فقه
فیزیک جدید و نقش خدا در جهان.mp3
24.99M
فیزیک جدید و نقش خدا در جهان اساتید : شاکرین، افتخار ، قائمی‌نیا استاد‌شاکرین : 🏷خالقیت، مقوم‌جهان‌بودن(صدرا و بعضی از فیزیکدانان)،ربوبیّت، فعل خاص الهی( مانند معجزات ) چهار نوع نقش آفرینی خدا در جهان 🏷قواعد فیزیک کلاسیک اجازه‌ی توجیه پذیری آفرینش اولیه را میدهد نه دخالت خدا در طبیعت را ، فلذا از تبیین معجزه هم باز می‌ماند 🏷فیزیک کوانتوم و توجیه پذیری بهتر ربوبیت عام و خاص 🏷فلسفه با روش متمایز خودش، هر چهار نوع را به بهترین شکل تبیین می‌کند 🏷فیزیک جدید و جعبه سیاه‌های فراوانش استاد‌افتخار : 🏷پر کردن خلاهای تبیینی فیزیک کوانتومی با طرح مسائل فلسفی الهی همچون هیولای اولی ، وجود لابشرط و کلی سعی 🏷اتفاقی بودن رد و بدل شدن ۱۰ میلیون پیام عصبی در مغز انسان کاملا نامعقول است 🏷پاسخ به شبهه‌ی قدیمی و عوام فریب نوشتن نمایشنامه‌های شکسپیر توسط تعداد زیادی میمون با زدن اتفاقی دست‌هایشان بر ماشین تحریر و توجیه اتفاقی بودن خلقت 🏷محاسبه‌ی‌دیویدهوسلتون؛ تایپ ۱۰ به توان ۱۵۰ خط توسط چندمیلیارد میمون در طی میلیاردها سال منجر به نوشتن تنها دو خط از نمایشنامه خواهد شد! 🏷توصیفی‌بودن‌علیت‌درفیزیک کوانتوم و تبیینی بودن علیت‌در فلسفه استاد‌‌قائمی‌نیا : 🏷فلسفه‌ی‌ متجسدبودن‌ فیزیک‌ کوانتوم 🏷 حل‌مسائل‌ریز‌اتمی ، شمولیت‌ عام‌ در فیزیک ، جهان‌بینی‌کوانتومی، فلسفه کوانتومی؛ سیرتاریخی‌ فیزیک‌ کوانتوم 🏷چهار‌بحث‌الهیات‌کوانتومی؛ عدم قطعیت،آگاهی( پنسایکیزم)،درهم‌تندیدگی 🏷نفی فیزیکالیسم سنتی توسط مکانیک کوانتوم 🏷نظریه‌ی‌آشوب و اثبات‌ وجود‌ خداوند 📮https://eitaa.com/vajeazeh/2420
💢 راه درست ملاحظه فتاوای عامّه ✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی 🔹آیت‌الله والد می‌فرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل می‌شود، نه فتوای یک فقیه خاص. مثلاً فتوای حنفیّه نقل می‌شود، نه فتوای ابوحنیفه. ممکن است فتوایی که از حنفیّه نقل می‌شود، فتوای مشهور حنفی‌ها باشد، ولی فتوای شخص ابوحنیفه بر خلاف آن باشد، و یا از اساس، ابوحنیفه در مورد آن مساله فتوایی نداشته باشد؛ بلکه برخی از شاگردان ابوحنیفه و یا برخی متأخّرین، بر اساس دیدگاه‌های ابوحنیفه، آن فتوا را به عنوان فتوای حنفیّه استخراج کرده باشند. 🔻ملاحظه ای پیرامون فتاوای احمد بن حنبل و حمل بر تقیّه 🔸احمد بن حنبل در زمان ائمّه علیهم السلام زندگی نکرده است. وفات او در سال ۲۴۱ ق بوده، در حالی که غالب روایات ما از صادقین علیهما السلام نقل شده است. احمد بن حنبل، آخرین فقیه از فقهای اربعه عامّه است. فقهای عامّه به این ترتیب هستند: ابوحنیفه، مالک، شافعی، احمد بن حنبل. بنابراین، قول احمد بن حنبل نمی‌تواند کاشف از تقیّه‌ای بودن روایت صادره از ائمّه علیهم السلام باشد. 🔻منابع مفید برای دستیابی به اقوال فقهای عامّه 🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را می‌توان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است. این کتاب بسیار منظّم است؛ لذا دسترسی به فتاوای عامّه در آن آسان است. به علاوه، این کتاب دو جلد فهرست نیز دارد، که می‌توان به آسانی از طریق این فهرست به مطلوب رسید. اگر مطلبی که به دنبال آن هستیم، در کتاب خلاف شیخ طوسی نیز آمده باشد، از پاورقی‌های این کتاب که به کتب عامّه ارجاع داده و منابع را ذکر نموده نیز می‌توان استفاده کرد. بدایة المجتهد از ابن رشد هم، در این زمینه کتاب مفیدی است. این کتاب به طور خلاصه تألیف شده، ولی نظم مناسبی دارد و قابل استفاده است. نوع کتب عامّه، دارای نظم مشخّصی نیست و مباحث به صورت نامنظّم بحث شده و پیدا کردن یک مطلب در آنها با دشواری زیادی همراه است؛ لذا در ابتدای امر، رجوع به این کتب مشکل است. مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کرده‌اند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل‌ قول‌های مفیدی دارد. در مجموع، بهترین کتاب همانطور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است./ درس خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲ 🆔 https://eitaa.com/ijtihad/11031
درس خواندن اجتهادی.mp3
282.2K
🎙 💠درس خواندن اجتهادی از امام و علامه 🖊توصیه استاد آیت الله فرحانی به شاگردان مکتب فقه الخمینی 📌متون امام و علامه را بخوانید و یادبگیرید، اگر نپذیرفتید رد کنید https://eitaa.com/albayann/2003