eitaa logo
حقجو
483 دنبال‌کننده
127 عکس
28 ویدیو
3 فایل
☫ ◾️طلبه حوزه علمیه قمـ می نویسد...:⇣⇣⇣ ☜تفکر • ☜تعقل • ☜تدبر • ☜حق پذیری ـــ ـ ـ ـــ ـ 📝یکبار برای همیشه با دلیل و برهان سخن بگو✓ ـــ ـ ـ ـــ ـ ● با همین آدرس در تلگرام هم هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم 🔻درباره پست سابق، ذكر نكته‌ای ضرورى است: ابن ادريس مانند امام خمينى قدّس سرّه بين ولى فقيه حاكم و امام در اجراى قوانين اسلامى تفاوتى قائل نيست و او را مجرى حدود، قضا، اجراى احكام و حتى دخالت در امر احتكار و ضبط آن به نفع مصالح عمومى مى‌داند. بنابراين آيا پذيرش چنين اختياراتى براى ولى فقيه حاكم جز قبول نيابت عامه براى اوست؟! (۶۰) ـــ ـ ـ ـــ ـ دیدگاه مرحوم ابن‌ادریس‌حلی: ابن‌ادریس‌حلی 1 ابن‌ادریس‌حلی 2 ابن‌ادریس‌حلی 3 نکته دیدگاه ابن‌ادریس‌حلی ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●محقق‌حلی 1 🔹شيخ ابوالقاسم جعفر بن حسن بن يحيى بن حسن بن سعيد حلى معروف به «محقق»، صاحب كتابهاى بسيارى در فقه از جمله شرايع الاسلام فى مسائل الحلال و الحرام است. از بين تأليفات او شرايع به عنوان يك كتاب فقهى محكم و منظم، از جمله متون درسى حوزه‌هاى علميه است. محقق حلى با يك واسطه شاگرد ابن زهره و ابن ادريس حلى است. او استاد علامه حلى و خواجه نصير الدين طوسى و علماى بزرگ ديگر است. 🔻او اولين فقيهى است كه خمس را به سهم امام و سهم سادات تقسيم مى‌كند. وى در مورد دخالت فقيه در اخذ و تقسيم سهم امام عليه السّلام مى‌نويسد: «الخامسه يجب ان يتولى صرف حصة الامام علیه‌السلام فى الاصناف الموجودين من اليه‌ الحكم بحق النيابه [عن الامام المعصوم‌ علیه‌السلام] كما يتولى اداء ما يجب على الغائب» 📚شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۱، ص۱۳۸ ➖واجب است [واجد صلاحيت حكومت،] يعنى كسى كه در اثر «حق نيابت» حكم به او واگذار شده است، متولى صرف سهم امام عليه السّلام در ميان گروههاى موجود باشد؛ همان‌گونه كه متولى اداى واجبات بر غايب است. (۶۱) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●محقق‌حلی 2 📌شارحين شرايع همانند سيد محمد بن على در مدارك الاحكام، شيخ محمد حسن نجفى در جواهر الكلام‌ و شهيد ثانى در مسالك الافهام‌، در مورد عبارت‌ «من اليه الحكم بحق النيابه» که در پست سابق بیان شد، گفته‌اند كه منظور همان فقيه جامع الشرايط افتاست كه 👈🏼نايب و منصوب از سوى «امام» عليه السّلام بر امور عامه مى‌باشد👉🏼 🔻صاحب مدارك در اين مورد مى‌گويد: «المراد لمن اليه الحكم: الفقيه العدل الامامى الجامع‌لشرائط الفتوى و انما وجب تولّيه لذلك لما أشار اليها المصنف من انه منصوب من قبله عليه‌السّلام، على وجه العموم» 📚مدارک الأحكام، ج۵، ص۴۲۷ ➖مراد از كسى كه در اثر حق نيابت، حكم به او واگذار شده است، فقيه عادل، امامى و جامع الشرايط است و همانا واجب است كه او سرپرستى آن كار را بر عهده گيرد؛ زيرا 👈🏼او از جانب امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف امور عامه منصوب شده است؛ همان‌گونه كه مصنف [- محقق حلى‌] به آن اشاره كرده است.👉🏼 (۶۲) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم محقق‌حلی 3 🔻محقق حلى همچنين مى‌گويد: يشترط فى ثبوت الولايه اذن الامام عليه السّلام او من فوض اليه الامام علیه السلام و لو استقضى اهل البلد قاضيا لم يثبت ولايته ... و مع عدم الامام ينفذ قضاء الفقيه من فقهاء اهل البيت عليهم السّلام الجامع للصفات المشروطه فى الفتوى 📚شرايع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۴، ص۸۶۱ ➖در ثبوت ولايت براى كسى، اجازه امام عليه السّلام يا كسى كه امام علیه السلام مسئوليت را به او واگذار نموده، شرط است 👈و اگر مردم شخصى را قاضى قرار دهند، ولايت او بر امر قضا ثابت نمى‌شود👉 و در صورت نبودن امام، حكم فقيه شيعه‌ دوازده امامى كه جامع صفات مورد نظر در فتوا باشد، نافذ است». (۶۳) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم 🔻با توجه به آنچه پيش‌تر درباره دیدگاه محقق‌حلی گفتيم، اين نكات درخور دقت است: 1⃣ از نكات درخور توجه در انديشه فقهى مرحوم محقق حلى درباره ولايت فقيه، بحث قضاست. همان‌گونه كه بيان شد، او معتقد است كه با نصب و خواست مردم، كسى ولايتِ قضا نمى‌يابد و در ثبوت ولايتِ قضا نيز امر امام عليه السّلام لازم است. ازاين‌رو، امام عليه السّلام در عصر غيبت ولايت در اين مورد را به فقهاى اهل بيت عليهم السّلام واگذار كرده است. 2⃣ با توجه به اينكه «ولىّ» در نزد محقق «من اليه الحكم بحق النيابه» است، عده‌اى از بزرگان از اين عبارت محقق عموم نيابت را استفاده نموده و آن را به او نسبت داده‌اند. (۶۴) ـــ ـ ـ ـــ ـ دیدگاه مرحوم محقق‌حلی: محقق‌حلی 1 محقق‌حلی 2 محقق‌حلی 3 نکته دیدگاه محقق حلی ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم علامه‌حلى 1 🔹علامه حلى پس از شيخ مفيد، ابو الصلاح حلبى، شيخ طوسى، ابن ادريس، محقق حلى و ديگر فرهيختگان فقاهت، به مناسبتهاى مختلف به بحث در حوزه اختيارات فقيه پرداخته كه ما به پاره‌اى از آنها اشاره مى‌كنيم: 🔻علامه نخستين فقيهى است كه در عصر غيبت به نصب فقيه جامع الشرايط تصريح كرده است: «لان الفقيه المأمون منصوب من قبل الامام عليه السّلام» 📚مختلف الشيعه، ج۲، ص۲۳۹ ▪️تا پيش از علامه، بزرگانى چون شيخ مفيد و طوسى و ... براى معرفى فقها به عنوان نايبان امام زمان عليه السّلام در عصر غيبت از واژه «تفويض» استفاده مى‌كردند و از سويى كلمه «نصب» را معمولا براى منصوبان خاص مانند مالك اشتر و ابن عباس و نواب خاص به كار مى‌بردند، اما علامه حلى قدّس سرّه به صراحت فقيه امين را منصوب به نصب عام از سوى ولى امر عليه السّلام مى‌داند. (۶۵) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم علامه حلى 2 🔻وى در كتاب قواعد الاحكام مى‌نويسد: «... و اما اقامه الحدود، فانها الى الامام خاصه او من ياذن له و للفقهاء الشيعه فى حال الغيبه ذلك ... و للفقهاء الحكم بين الناس من الامن من الظالمين، و قسمه الزكوات و الاخماس و الافتاء ...» 📚قواعد الاحکام فی معرفه الحلال و الحرام، ج۱، ص ۵۲۵ و ۵۲۶حق اقامه حدود از آن امام معصوم عليه السّلام 👈و يا كسى است كه از سوى آن حضرت مأذون باشد. در زمان غيبت اين حق از آنِ فقهاى شيعه است و حكومت ميان مردم در صورت ايمنى از ظالمان و نيز تقسيم زكات و خمس و افتا، از آن فقهاست.👉 (۶۶) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم علامه حلى 3 🔻علامه، ضرورت اقامه حدود را علاوه بر دليل نقلى، با دليل عقلى نيز ذكر مى‌كند: «لنا: ان تعطيل الحدود يفضى الى ارتكاب المحارم و انتشار المفاسد و ذلك امر مطلوب الترك فى نظر الشرع و لنا ما رواه عمر بن حنظله و غير ذلك من الاحاديث الداله على تسويغ الحكم للفقهاء 👈و هو عام فى اقامه الحدود و غيرها» 📚مختلف الشیعه فی احکام الشریعه، ج۴، ص۴۶۳و۴۶۴ ➖تعطيل حدود به ارتكاب محارم و انتشار مفاسد منجر مى‌شود كه بى‌ترديد شارع به آن راضى نيست. [دليل نقلى اينكه‌] حديث عمر بن حنظله و مانند آن دلالت مى‌كند بر جواز اجراى حكم براى فقها، 👈و آن عام است در اقامه حدود و غير آن. 🔻علّامه حلّى در كتاب تبصره المتعلمين نيز اقامه حدود را براى فقها جايز و در حوزه اختيارات آنها مى‌داند. «للفقهاء اقامتها حال الغيبه من الامن و يجب على الناس مساعدتهم و لهم الفتوى و الحكم بين الناس مع‌الشرايط المبيحه للفقهاء ...» 📚تبصره المتعلمین، ص۹۰ ➖براى فقها اقامه حدود در صورت ايمن بودن از ضرر جايز مى‌باشد و بر مردم واجب است كه آنها را يارى دهند و وظيفه فقهاى جامع الشرايط فتوا دادن و بيان احكام الهى و قضاوت كردن بين مردم است. (۶۷) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم علامه حلى 4 🔻علامه قدّس سرّه در جايى آورده است: «كل من خرج على امام عادل وجب قتاله على من يستنهضه الامام او نائبه على الكفايه ...» 📚ارشاد الاذهان الی احکام الایمان، ج۱، ص۳۵۱ و ۳۵۲ ➖ اگر كسى بر امام عادل خروج و شورش كند، قتال با او بر هر كسى كه امام يا نايب امام او را امر به جنگ كند، واجب است. 🔻وى در كتاب قواعد الاحكام، نايب امام علیه السلام را به نايب عام (فقها) و نايب خاص تفسير مى‌كند: «كل من خرج على امام عادل فهو باغ و يجب قتاله على كل من يستنصره الامام او من نصبه عموما او خصوصا على الكفايه‌» 📚قواعد الاحکام، ج۱، ص۵۲۲ ➖هر كسى كه بر امام عادل شورش و خروج كند و امام علیه السلام، امر به جنگ فرمايند لازم است جنگ با او به صورت واجب كفايى بر هر كسى كه امام يا نايب خاص و يا عام امام عليه السّلام او را براى جنگ و رد ياغى و شورشى، به يارى مى‌طلبد. ✍ به نظر مى‌رسد كه اين عبارت علامه دلالت كند بر وجوب دفع ياغى كه بر نايب عام امام عليه السّلام نيز شورش كرده است. (۶۸) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم ●علامه حلى 5 🔻مسئله امامت و فروعات آن (ولايت فقيه) در نزد علامه از اهميت خاصى برخوردار است؛ آن‌سان كه وى مسئله امامت را مسئله‌اى كلامى مى‌داند، نه يك موضوع فرعى كه تنها در فقه مطرح شود. وى حتى از اينكه علماء اين مسئله را از كلام به فقه آورده‌اند، اظهار ناراحتى مى‌كند. 📚تذکره الفقهاء، ج۹، ص۳۹۳ ✍خلاصه سخن اينكه، ذكر موارد متعددى از ولايت حاكم اسلامى در كتب مختلف علامه حلى قدّس سرّه حاكى از اهميت مسئله رهبرى در عصر غيبت و پذيرش ولايت عامه فقيه (حاكم) از سوى اوست. گفتنى است علامه قدّس سرّه اين اختيارات براى فقيه جامع الشرايط را در موقعيتى بيان نموده كه پيوسته در معرض نگاه و خطر حاكمان مغول و مخالفان بود. (۶۹) ـــ ـ ـ ـــ ـ ❃ دیدگاه مرحوم علامه‌حلی: علامه‌حلی 1 علامه‌حلی 2 علامه‌حلی 3علامه‌حلی 4 علامه‌حلی 5 ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
☜ما مفتخریم که ائمه معصومین ما - صلوات الله و سلامه علیهم - در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است، در حبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازی حکومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند. ┈┈┈┈┈┈┈ ❃وصیت‌نامه الهی سیاسی امام خمینی (ره)دهه فجر مبارک باد ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigatحقجو و حق طلب باشیمـ
✍️دلیل خلقت و نتیجه ی بعثت یک چیز بود و آن کامل شدن دین بود. توسط چه کسی؟! ☜توسط ولایت امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه بنا بود تا توسط این تعلیم و تربیت که معلم آن امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه باشد؛ سلمان محمدی ها، مقداد ها، ابوذرها به ثمر برسند... اما چه شد؟⇣⇣⇣ خلافت توسط اشخاصی معلوم الحال غصب شد و در اثر غصب خلافت، نتیجه‌ای که مورد نظر بود حاصل نشد. تربیت یک جا بود، مربی جای دیگر خانه نشین... . میان مربی که امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه بود؛ و میان تربیت فاصله انداختند... . میان علم و میان معلم فاصله انداختند... میان قرآن و میان تفسیرکننده اش فاصله انداختند... ● آن اشخاص همه زحمات انبیا و همه ی محنت‌های پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله را از نتیجه ی مقصود انداختند! ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤