eitaa logo
حقجو
496 دنبال‌کننده
127 عکس
28 ویدیو
3 فایل
☫ ◾️طلبه حوزه علمیه قمـ می نویسد...:⇣⇣⇣ ☜تفکر • ☜تعقل • ☜تدبر • ☜حق پذیری ـــ ـ ـ ـــ ـ 📝یکبار برای همیشه با دلیل و برهان سخن بگو✓ ـــ ـ ـ ـــ ـ ● با همین آدرس در تلگرام هم هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●شيخ‌طوسی1 🔹ابو جعفر محمد بن حسن طوسى، بزرگ مذهب شيعه و متبحر در همه علوم اسلامى است كه علاوه بر دهها كتاب در زمينه‌ فقه و تفسير و كلام، دو كتاب تهذيب و استبصار از كتب اربعه شيعه نيز از تأليفات اوست. شيخ طوسى در النهايه مى‌فرمايد: ❃ فاما اقامه الحدود فليس يجوز لأحد اقامتها الا السلطان الزمان المنصوب من قبل اللّه «تعالى» او من نصبه الامام لإقامتها ... و من استخلفه سلطان ظالم على قوم و جعل اليه اقامه حدود، جاز له أن يقيمها عليهم على الكمال و يعتقد أنه انما يفعل ذلك باذن سلطان الحق ... و اما الحكم بين الناس والقضاء بين المتخلفين لا يجوز ايضا الا لمن اذن له سلطان الحق فى ذلك و قد فضوا الى فقهاء شيعتهم. ❃ اقامه حدود الهى جز براى حاكم زمان كه از ناحيه خداوند تعيين شده يا شخصى كه امام معصوم عليه السّلام او را براى اين امر نصب فرموده، جايز نيست. اگر كسى اجراى حدود را از جانب ظالم عهده دار شد، بايد براساس مذهب حق و كامل اجراى حدود كند و معتقد باشد كه آن را از جانب امام زمان صلوات‌الله‌علیه انجام مى‌دهد و نيز حكومت در ميان مردم و قضاوت بين دو طرف دعوا جز براى كسى كه حاكم حق به او اذن داده، جايز نيست 👈و ائمه عليهم‌السلام اين امر را به فقهاى شيعه واگذار كرده‌اند. 📚شيخ طوسى، النهايه، ص 300 و 301. (۵۴) ➩•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●شیخ‌طوسی 2 🔻وى در بحث امر به معروف و نهى از منكر مى‌گويد: «قد يكون الامر بالمعروف و النهى عن المنكر، باليد، بان يحمل الناس على ذلك، بالتاديب و قتل النفوس و ضرب من الجراحات، ألا أن هذا الضرب، لا يجب فعله الا بأذن سلطان الوقت المنصوب للرياسه» 📚النهایة، ص۳۰۰ ➖️گاه امر به معروف و نهى از منكر به اقدام عملى نياز دارد و چاره‌اى جز تأديب خطاكاران به صورتهاى گوناگون- اعم از ضرب، حبس، جرح و جريمه- نيست، بلكه گاه به اعدام نيز ملزم مى‌شود. هرگز شارع چنين حقى را به احدى جز حاكم وقت منصوب به رياست [- حاكم فقيه عادل‌] نداده است. 🔻گفتنى است صاحب جواهر، شيخ طوسى را مانند شيخ مفيد، سلار، علامه و شهيدين از جمله قائلان به جواز اقامه حدود از سوى فقهاى عارف به احكام شمرده است. 📚جواهر الکلام، ج۲۱، ص۳۹۴ 🔻شيخ طوسى در پايان كتاب الحدود مى‌نويسد: «يقيم الحدود من اليه الاحكام» 📚النهایة، ص۷۳۲ ❃ باتوجه به اين عبارت، ديدگاه شيخ طوسى در مورد اقامه حدود بدين شرح است: 1. غير سلطان زمان و منصوبان او كسى نبايد حدود را اجرا كند؛ 2. اقامه حدود بر عهده «من اليه الاحكام» است؛ 3. «من اليه الاحكام» در عصر غيبت فقهاى شيعه هستند؛ 4. فقهاى شيعه براى اجراى حدود در عصر غيبت از سوى امام عليه السّلام منصوب‌اند. (۵۵) ➩•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●شیخ‌طوسی 3 ➖️شيخ طوسى در كتاب النهايه، مصرف زكات و فطره را در اختيار فقهاى شيعه مى‌داند. 📚النهایة، ص۱۹۲ ➖️علاوه بر شيخ طوسى، بزرگانى مانند سلّار ديلمى و قطب الدين راوندى‌ نيز در بحث امر به معروف، اقامه امر مهمى مانند اجراى حدود را به نيابت از امام معصوم علیه‌السلام، وظيفه فقهاى اسلام مى‌دانند. 📚فقه القرآن فی بیان آیات الأحکام، ج۱، ص۳۵۹ ➖️حمزة بن عبد العزيز ديلمى ملقب به سلّار مى‌گويد: قد فوّضوا الى الفقهاء اقامة الحدود و الأحكام بين الناس .. و أمروا عامة الشيعه بمعاونة الفقهاء على ذلک. 📚المراسم العلوية و الأحكام النبوية، ص۲۶۳و۲۶۴ ▪️[امامان معصوم‌ علیهم‌السلام] اقامه حدود و برپايى احكام الهى را [كه از شؤون ولايت سياسى است‌] به فقيهان شيعه واگذار كرده‌اند و از مردم خواسته‌اند كه براى انجام اين مهم به يارى فقيهان [جامع الشرايط] بشتابند. (۵۶) ـــ ـ ـ ـــ ـ ❃ دیدگاه مرحوم شیخ طوسی: شیخ طوسی 1 شیخ طوسی 2 شیخ طوسی 3 ┈┈┈┈┈┈┈ ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم محمدبن‌ادريس‌حلى‌ 1 🔹محمد بن ادريس حلى از فحول علماى شيعه است و شيخ طوسى، شيخ الطائفه، جد مادرى او به شمار مى‌رود. 🔻ايشان در آخرين بخش از مباحث فقهى كتاب سرائر، به‌طور مستقل به بحث درباره ولايت فقيه پرداخته و ادله، شرايط و حدود آن را نيز تبيين نموده است. شايد او بعد از ابو الصلاح دومين فقيهى باشد كه شرايط اهليت حكم و اجرا و تنفيذ آن را براى فقيه بيان مى‌كند و حتى فصلى را نيز به بيان احكام آن اختصاص مى‌دهد. وى در اين باب قائل است:⇣⇣⇣ ➖️المقصود فى الأحكام المتعبد بها، تنفيذها و صحه التنفيذ يفتقر الى معرفه من يصح حكمه و يمضى تنفيذه فاذا ثبت ذلك فتنفيذ الاحكام الشرعيه و الحكم بمقتضى التعبد فيها من فروض الائمه علیهم السلام: المختصه بهم ... فان تعذر تنفيذها بهم: و بالمأهول لها من قبلهم لاحد الاسباب، لم يجز لغير شيعتهم المنصوبين لذلك من قبلهم: تولى ذلك ... و لا لمن لم يتكامل له شروط النائب عن الامام عليه السّلام فى الحكم من شيعته و هى العلم بالحق فى الحكم المردود اليه، و التمكن من امضائه على وجهه و اجتماع العقل و الرأى و الحزم و التحصيل، وسعة الحلم و البصيره بالوضع و التواتر بالفتيا و القيام بها و ظهور العداله و التدين بالحكم و القوه على القيام به و وضعه مواضعه. 📚السرائر الحاوی، ج۳، ص۵۳۷ ترجمه (۵۷) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
ترجمه عبارت فوق (مربوط به دیدگاه ابن ادریس حلی): 🔸غرض از تشريع احكام تعبدى، اجراى آنهاست و حجيت اجرا، به معرفت و آشنايى كسى نيازمند است كه حكومت او روا و حكم او نافذ باشد. بنابراين اجراى احكام انتظامى شرعى و حكمرانى به مقتضاى تعبد به آنها، از تكاليف ائمه صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین و از اختصاصات آنان است، نه كسانى كه اهليت حكومت را ندارند. اما درصورتى‌كه اجراى احكام توسط خود آنان يا منصوبين ايشان [- نواب خاص‌] به علتى ممكن نباشد، به دست گرفتن اين منصب براى غيرشيعيان و شيعيانى كه شرايط نيابت [عامه‌] در آنها كامل نيست، روا نخواهد بود، بلكه شيعيانى كه شروط نيابت عامه در آنها وجود دارد، منصوب به اين امر هستند. آن شرايط عبارت است از: علم به حق در احكام [فقاهت‌]، توانايى بر امضاى حكم بر وجه صحيح، اجتماع عقل، رأى و حزم، تحصيل [علم‌]، خويشتن‌دارى، بصيرت نسبت به موضوعات، صلاحيت افتا و قيام و عمل كردن به آنها، ظهور عدالت و تدين به احكام، قدرت بر انجام و اجراى احكام و وضع حكم در مواضع شايسته. ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم محمدبن‌ادریس‌حلی 2 🔻ادله ابن ادريس براى اثبات ولايت فقيه عمدتاً، ادله نقلى است. او خبر واحد را حجت نمى‌داند، ولى روايات مثبت ولايت فقيه را فراتر از خبر واحد مى‌شمرد. ناگفته نماند كه مقبوله عمر بن حنظله و مشهوره ابى خديجه از جمله ادله اوست. او دراين‌باره مى‌گويد: «و قد تناصرت الروايات عن الصادقين عليهما السّلام بمعانى ما ذكرنا» 📚السرائر، ج۳، ص۵۳۹ ➖روايت امام باقر و امام صادق عليهما السّلام نيز آن مطالبى را كه ما در مورد ولايت فقيه ذكر كرديم، تأييد مى‌كند. ايشان در ادامه، روايت عمر بن حنظله را نقل مى‌كند. (۵۸) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم محمدبن‌ادریس‌حلی 3 🔻سرانجام ابن ادريس نظريه خود را در مورد ولايت فقيه اين‌گونه گزارش مى‌كند: قال محمد بن ادريس رحمه اللّه مصنف هذا الكتاب و ما اخترناه اولا هو الذى يقتضيه الادله و هو اختيار السيد المرتضى فى انتصاره و اختيار شيخنا ابو جعفر فى مسائل خلافه و غيرهما من الجله- المشيخه و ما تمسك به المخالف لما اخترناه فليس فيما يعتمد عليه ... لان جميع ما قاله و أورده يلزم فى الامام مثله حرفا فحرفا، فاما قوله اقامه الحدود ليست من فروضه، فعين الخطاء المحض عند جميع الامه لان الحكّام جميعهم هم المعينون بقوله تعالى‌ «السارق و السارقه ... و ذلك قوله تعالى الزانيه و الزانى ...».الى غير ذلك من الآيات. 📚السرائر، ج۳، ص546 ➖آن چيزى كه ما اختيار كرديم، اولاً، ادله اقتضاى آن را دارد و ثانياً مورد اختيار سيد مرتضى در كتاب‌ انتصار، و شيخ طوسى در كتاب خلاف و بزرگان از مشايخ است. ادله‌اى را كه مخالفان اين نظريه آورده‌اند، قابل اعتماد نيست؛ زيرا هر اشكالى كه در مورد تنفيذ احكام به وسيله ولىّ فقيه جامع الشرايط انجام شود، همان اشكال در مورد امام عليه السّلام هم لازم مى‌آيد؛ چرا که تمامى حاكمان [شرعى‌] در مورد احكام تعبديه مانند آيه مربوط به قطع دست دزد و اجراى حد بر زانى و غير اين دو از آيات ديگر [كه احتياج به تنفيذ و اجرا دارد]، مخاطب خداوند هستند. (۵۹) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم 🔻درباره پست سابق، ذكر نكته‌ای ضرورى است: ابن ادريس مانند امام خمينى قدّس سرّه بين ولى فقيه حاكم و امام در اجراى قوانين اسلامى تفاوتى قائل نيست و او را مجرى حدود، قضا، اجراى احكام و حتى دخالت در امر احتكار و ضبط آن به نفع مصالح عمومى مى‌داند. بنابراين آيا پذيرش چنين اختياراتى براى ولى فقيه حاكم جز قبول نيابت عامه براى اوست؟! (۶۰) ـــ ـ ـ ـــ ـ دیدگاه مرحوم ابن‌ادریس‌حلی: ابن‌ادریس‌حلی 1 ابن‌ادریس‌حلی 2 ابن‌ادریس‌حلی 3 نکته دیدگاه ابن‌ادریس‌حلی ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●محقق‌حلی 1 🔹شيخ ابوالقاسم جعفر بن حسن بن يحيى بن حسن بن سعيد حلى معروف به «محقق»، صاحب كتابهاى بسيارى در فقه از جمله شرايع الاسلام فى مسائل الحلال و الحرام است. از بين تأليفات او شرايع به عنوان يك كتاب فقهى محكم و منظم، از جمله متون درسى حوزه‌هاى علميه است. محقق حلى با يك واسطه شاگرد ابن زهره و ابن ادريس حلى است. او استاد علامه حلى و خواجه نصير الدين طوسى و علماى بزرگ ديگر است. 🔻او اولين فقيهى است كه خمس را به سهم امام و سهم سادات تقسيم مى‌كند. وى در مورد دخالت فقيه در اخذ و تقسيم سهم امام عليه السّلام مى‌نويسد: «الخامسه يجب ان يتولى صرف حصة الامام علیه‌السلام فى الاصناف الموجودين من اليه‌ الحكم بحق النيابه [عن الامام المعصوم‌ علیه‌السلام] كما يتولى اداء ما يجب على الغائب» 📚شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۱، ص۱۳۸ ➖واجب است [واجد صلاحيت حكومت،] يعنى كسى كه در اثر «حق نيابت» حكم به او واگذار شده است، متولى صرف سهم امام عليه السّلام در ميان گروههاى موجود باشد؛ همان‌گونه كه متولى اداى واجبات بر غايب است. (۶۱) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●محقق‌حلی 2 📌شارحين شرايع همانند سيد محمد بن على در مدارك الاحكام، شيخ محمد حسن نجفى در جواهر الكلام‌ و شهيد ثانى در مسالك الافهام‌، در مورد عبارت‌ «من اليه الحكم بحق النيابه» که در پست سابق بیان شد، گفته‌اند كه منظور همان فقيه جامع الشرايط افتاست كه 👈🏼نايب و منصوب از سوى «امام» عليه السّلام بر امور عامه مى‌باشد👉🏼 🔻صاحب مدارك در اين مورد مى‌گويد: «المراد لمن اليه الحكم: الفقيه العدل الامامى الجامع‌لشرائط الفتوى و انما وجب تولّيه لذلك لما أشار اليها المصنف من انه منصوب من قبله عليه‌السّلام، على وجه العموم» 📚مدارک الأحكام، ج۵، ص۴۲۷ ➖مراد از كسى كه در اثر حق نيابت، حكم به او واگذار شده است، فقيه عادل، امامى و جامع الشرايط است و همانا واجب است كه او سرپرستى آن كار را بر عهده گيرد؛ زيرا 👈🏼او از جانب امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف امور عامه منصوب شده است؛ همان‌گونه كه مصنف [- محقق حلى‌] به آن اشاره كرده است.👉🏼 (۶۲) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم محقق‌حلی 3 🔻محقق حلى همچنين مى‌گويد: يشترط فى ثبوت الولايه اذن الامام عليه السّلام او من فوض اليه الامام علیه السلام و لو استقضى اهل البلد قاضيا لم يثبت ولايته ... و مع عدم الامام ينفذ قضاء الفقيه من فقهاء اهل البيت عليهم السّلام الجامع للصفات المشروطه فى الفتوى 📚شرايع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۴، ص۸۶۱ ➖در ثبوت ولايت براى كسى، اجازه امام عليه السّلام يا كسى كه امام علیه السلام مسئوليت را به او واگذار نموده، شرط است 👈و اگر مردم شخصى را قاضى قرار دهند، ولايت او بر امر قضا ثابت نمى‌شود👉 و در صورت نبودن امام، حكم فقيه شيعه‌ دوازده امامى كه جامع صفات مورد نظر در فتوا باشد، نافذ است». (۶۳) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم 🔻با توجه به آنچه پيش‌تر درباره دیدگاه محقق‌حلی گفتيم، اين نكات درخور دقت است: 1⃣ از نكات درخور توجه در انديشه فقهى مرحوم محقق حلى درباره ولايت فقيه، بحث قضاست. همان‌گونه كه بيان شد، او معتقد است كه با نصب و خواست مردم، كسى ولايتِ قضا نمى‌يابد و در ثبوت ولايتِ قضا نيز امر امام عليه السّلام لازم است. ازاين‌رو، امام عليه السّلام در عصر غيبت ولايت در اين مورد را به فقهاى اهل بيت عليهم السّلام واگذار كرده است. 2⃣ با توجه به اينكه «ولىّ» در نزد محقق «من اليه الحكم بحق النيابه» است، عده‌اى از بزرگان از اين عبارت محقق عموم نيابت را استفاده نموده و آن را به او نسبت داده‌اند. (۶۴) ـــ ـ ـ ـــ ـ دیدگاه مرحوم محقق‌حلی: محقق‌حلی 1 محقق‌حلی 2 محقق‌حلی 3 نکته دیدگاه محقق حلی ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم علامه‌حلى 1 🔹علامه حلى پس از شيخ مفيد، ابو الصلاح حلبى، شيخ طوسى، ابن ادريس، محقق حلى و ديگر فرهيختگان فقاهت، به مناسبتهاى مختلف به بحث در حوزه اختيارات فقيه پرداخته كه ما به پاره‌اى از آنها اشاره مى‌كنيم: 🔻علامه نخستين فقيهى است كه در عصر غيبت به نصب فقيه جامع الشرايط تصريح كرده است: «لان الفقيه المأمون منصوب من قبل الامام عليه السّلام» 📚مختلف الشيعه، ج۲، ص۲۳۹ ▪️تا پيش از علامه، بزرگانى چون شيخ مفيد و طوسى و ... براى معرفى فقها به عنوان نايبان امام زمان عليه السّلام در عصر غيبت از واژه «تفويض» استفاده مى‌كردند و از سويى كلمه «نصب» را معمولا براى منصوبان خاص مانند مالك اشتر و ابن عباس و نواب خاص به كار مى‌بردند، اما علامه حلى قدّس سرّه به صراحت فقيه امين را منصوب به نصب عام از سوى ولى امر عليه السّلام مى‌داند. (۶۵) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم علامه حلى 2 🔻وى در كتاب قواعد الاحكام مى‌نويسد: «... و اما اقامه الحدود، فانها الى الامام خاصه او من ياذن له و للفقهاء الشيعه فى حال الغيبه ذلك ... و للفقهاء الحكم بين الناس من الامن من الظالمين، و قسمه الزكوات و الاخماس و الافتاء ...» 📚قواعد الاحکام فی معرفه الحلال و الحرام، ج۱، ص ۵۲۵ و ۵۲۶حق اقامه حدود از آن امام معصوم عليه السّلام 👈و يا كسى است كه از سوى آن حضرت مأذون باشد. در زمان غيبت اين حق از آنِ فقهاى شيعه است و حكومت ميان مردم در صورت ايمنى از ظالمان و نيز تقسيم زكات و خمس و افتا، از آن فقهاست.👉 (۶۶) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم علامه حلى 3 🔻علامه، ضرورت اقامه حدود را علاوه بر دليل نقلى، با دليل عقلى نيز ذكر مى‌كند: «لنا: ان تعطيل الحدود يفضى الى ارتكاب المحارم و انتشار المفاسد و ذلك امر مطلوب الترك فى نظر الشرع و لنا ما رواه عمر بن حنظله و غير ذلك من الاحاديث الداله على تسويغ الحكم للفقهاء 👈و هو عام فى اقامه الحدود و غيرها» 📚مختلف الشیعه فی احکام الشریعه، ج۴، ص۴۶۳و۴۶۴ ➖تعطيل حدود به ارتكاب محارم و انتشار مفاسد منجر مى‌شود كه بى‌ترديد شارع به آن راضى نيست. [دليل نقلى اينكه‌] حديث عمر بن حنظله و مانند آن دلالت مى‌كند بر جواز اجراى حكم براى فقها، 👈و آن عام است در اقامه حدود و غير آن. 🔻علّامه حلّى در كتاب تبصره المتعلمين نيز اقامه حدود را براى فقها جايز و در حوزه اختيارات آنها مى‌داند. «للفقهاء اقامتها حال الغيبه من الامن و يجب على الناس مساعدتهم و لهم الفتوى و الحكم بين الناس مع‌الشرايط المبيحه للفقهاء ...» 📚تبصره المتعلمین، ص۹۰ ➖براى فقها اقامه حدود در صورت ايمن بودن از ضرر جايز مى‌باشد و بر مردم واجب است كه آنها را يارى دهند و وظيفه فقهاى جامع الشرايط فتوا دادن و بيان احكام الهى و قضاوت كردن بين مردم است. (۶۷) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم علامه حلى 4 🔻علامه قدّس سرّه در جايى آورده است: «كل من خرج على امام عادل وجب قتاله على من يستنهضه الامام او نائبه على الكفايه ...» 📚ارشاد الاذهان الی احکام الایمان، ج۱، ص۳۵۱ و ۳۵۲ ➖ اگر كسى بر امام عادل خروج و شورش كند، قتال با او بر هر كسى كه امام يا نايب امام او را امر به جنگ كند، واجب است. 🔻وى در كتاب قواعد الاحكام، نايب امام علیه السلام را به نايب عام (فقها) و نايب خاص تفسير مى‌كند: «كل من خرج على امام عادل فهو باغ و يجب قتاله على كل من يستنصره الامام او من نصبه عموما او خصوصا على الكفايه‌» 📚قواعد الاحکام، ج۱، ص۵۲۲ ➖هر كسى كه بر امام عادل شورش و خروج كند و امام علیه السلام، امر به جنگ فرمايند لازم است جنگ با او به صورت واجب كفايى بر هر كسى كه امام يا نايب خاص و يا عام امام عليه السّلام او را براى جنگ و رد ياغى و شورشى، به يارى مى‌طلبد. ✍ به نظر مى‌رسد كه اين عبارت علامه دلالت كند بر وجوب دفع ياغى كه بر نايب عام امام عليه السّلام نيز شورش كرده است. (۶۸) ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم ●علامه حلى 5 🔻مسئله امامت و فروعات آن (ولايت فقيه) در نزد علامه از اهميت خاصى برخوردار است؛ آن‌سان كه وى مسئله امامت را مسئله‌اى كلامى مى‌داند، نه يك موضوع فرعى كه تنها در فقه مطرح شود. وى حتى از اينكه علماء اين مسئله را از كلام به فقه آورده‌اند، اظهار ناراحتى مى‌كند. 📚تذکره الفقهاء، ج۹، ص۳۹۳ ✍خلاصه سخن اينكه، ذكر موارد متعددى از ولايت حاكم اسلامى در كتب مختلف علامه حلى قدّس سرّه حاكى از اهميت مسئله رهبرى در عصر غيبت و پذيرش ولايت عامه فقيه (حاكم) از سوى اوست. گفتنى است علامه قدّس سرّه اين اختيارات براى فقيه جامع الشرايط را در موقعيتى بيان نموده كه پيوسته در معرض نگاه و خطر حاكمان مغول و مخالفان بود. (۶۹) ـــ ـ ـ ـــ ـ ❃ دیدگاه مرحوم علامه‌حلی: علامه‌حلی 1 علامه‌حلی 2 علامه‌حلی 3علامه‌حلی 4 علامه‌حلی 5 ✎•|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
☜ما مفتخریم که ائمه معصومین ما - صلوات الله و سلامه علیهم - در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است، در حبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازی حکومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند. ┈┈┈┈┈┈┈ ❃وصیت‌نامه الهی سیاسی امام خمینی (ره)دهه فجر مبارک باد ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigatحقجو و حق طلب باشیمـ
✍️دلیل خلقت و نتیجه ی بعثت یک چیز بود و آن کامل شدن دین بود. توسط چه کسی؟! ☜توسط ولایت امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه بنا بود تا توسط این تعلیم و تربیت که معلم آن امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه باشد؛ سلمان محمدی ها، مقداد ها، ابوذرها به ثمر برسند... اما چه شد؟⇣⇣⇣ خلافت توسط اشخاصی معلوم الحال غصب شد و در اثر غصب خلافت، نتیجه‌ای که مورد نظر بود حاصل نشد. تربیت یک جا بود، مربی جای دیگر خانه نشین... . میان مربی که امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه بود؛ و میان تربیت فاصله انداختند... . میان علم و میان معلم فاصله انداختند... میان قرآن و میان تفسیرکننده اش فاصله انداختند... ● آن اشخاص همه زحمات انبیا و همه ی محنت‌های پیغمبر خاتم صلی الله علیه و آله را از نتیجه ی مقصود انداختند! ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
● امام خمینی ره: در ایام انتخابات حوزه را رها کرده و تبلیغ کنید. 🗳 در اين ايام، كه اعلان می‌كنند مسأله انتخاب ریيس جمهور [را]، آن اشخاصى كه در حوزه ها هستند، بايد دست از كارها بردارند و راه بيفتند توى شهرها و دهات و روستاها و آن جاهاى دور افتاده و كمک كنند. و اگر نكنند، فردا مسؤول ‏اند پيش خدا و اگر مسامحه كنند، فردا مسؤول‏ اند پيش خدا. مردم را دعوت كنند به دخالت در امور، به انتخاب يك ریيس جمهور صحيح... اگر شما نكنيد، آنهايى كه بر ضد شما هستند، می‏كنند اين كار را؛ تبليغ می‏كنند آنجاها. شماها مبلغ اسلام هستيد. 📚صحیفه نور،جلد ۱۵، صفحه ۵۹ ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
|☫| آیت الله میرباقری: • انقلاب اسلامی را نباید صرفاً در حدّ یک انقلاب ملّیِ ضدّاستبدادی یا ضدّاستعماری تعریف کنیم. انقلاب اسلامی کانون گشایش درهای الهی به‌سوی بشریت است. امام(ره)، انقلاب اسلامی را با هدف زمینه‌سازی برای ظهور، رهبری کردند و اگر ما هدفی کمتر از این برای انقلاب ذکر کنیم، درواقع، آن را تحقیر و تحریف کرده‌ایم. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم ●شهیداول 💠محمد بن مكى معروف به شهيداول، شاگرد فخرالمحققين و از بزرگان فقهاى شيعه و در رديف محقق حلى و علامه حلى است. وى اهل جبل عامل، منطقه‌اى در جنوب لبنان است. اين فقيه بزرگوار شيعه با فتواى يك عالم مالكى، از سوى مخالفانشان به شهادت رسيد. كتابهاى معروف او عبارت است از اللمعة الدمشقية، الدروس الشرعية، ذكرى الشيعة و البيان و...» 🔻ايشان در مورد اجراى حدود در عصر غيبت مى‌گويد: «و الحدود و التعزيرات الى الامام و نائبه‌ و لو عموماً فيجوز حال الغيبة للفقيه الموصوف بما يأتى فى القضاء اقامتها مع المكنه و يجب على العامة تقويته» 📚الدروس الشرعیة، ج۲، ص۴۷ و ۴۸ ➖در زمان غيبت اجراى حدود و تعزيرات براى فقيه جامع الشرايط افتاء، نافذ و جايز مى‌باشد و بر مردم لازم و واجب است كه در اين كار او را يارى و تقويت كنند. 🔻ايشان در ادامه مى‌گويند: «و فى الغيبة الامام ينفذ قضاء الفقية الجامع للشرايط و يجب الترافع اليه و حكمه، حكم منصوب من قبل الامام خصوصا» 📚الدروس الشرعیة، ج۲، ص۶۷ ➖درعصر غيبت فقيه جامع الشرايط محور قضاست و حكم او مانند حكم نايب خاص امام لازم‌الاطاعه مى‌باشد و بر مردم واجب است اختلافات خود را نزد او ببرند. ⭕️پ.ن: سابقا گفتیم که احكام جزايى اسلام از قبيل ديات، قصاص، حدود و امثال آنها كه بايد طبق دستور و نظارت حاكم اجراء شود، براى جلوگيرى مفاسد در ميان ملت وضع شده است و اجراى اين قوانين به يک سازمان دولتى نيازمند است و بدون قدرت حكومت، كسى از عهده انجام آنها برنمى آيد. (۷۰) ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
● جهل انسان نسبت به چیزی باعث می‌شود از آن روی‌گردان شود؛ بنابراین روی‌گردانیِ بسیار از حق به سبب جهل بسیار نسبت به آن است: • حضرت اميرالمؤمنين صلوات‌الله‌علیه: «النّاسُ أعداءُ ما جَهِلوا» - مردم، دشمن چيزى هستند كه نمى دانند. _ نهج‌البلاغه،حکمت۱۷۲ • ﴿بَلْ أكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُّعْرِضُونَ﴾ - بلکه بیشترشان حق را نمی‌شناسند و در نتیجه از آن روی‌گردانند. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم فاضل‌مقداد 💠شيخ جمال الدين مقداد بن عبد اللّه سيورى حلى اسدى، معروف به فاضل مقداد از شاگردان مبرز شهيد اول است. كتاب معروف وى در آيات الاحكام «كنز العرفان» و در فقه، «التنقيح الرائع» است. 🔻شاگرد مبرز شهيد اول، فاضل مقداد نيز قضاوت و اجراى حدود و انجام امور عمومى را در عصر غيبت وظيفه فقهاى جامع الشرايط مى‌داند كه انجام آنها را، با ولايتِ از ناحيه امام معصوم علیه‌السلام بر عهده دارند. 👈وى در اين مورد با دليلى عقلى و نقلى استدلال مى‌كند. ➖دلايل نقلى فاضل مقداد استدلال به رواياتى مانند: 1. «اَلْعُلَمَاءُ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ» ● (برای مطالعه بیشتر اینجا، اینجا و اینجا کلیک کنید) 2. «عُلَمَاءُ أُمَّتِي كَأَنْبِيَاءِ بَنِي إِسْرَائِيلَ». ➖دليل عقلى فاضل مقداد نيز بدين شرح است كه به حكم عقل، فلسفه اقامه حدود در زمان غيبت نيز موجود است و از اين نظر، تفاوتى بين زمان حضور و غيبت وجود ندارد. 📚التنقيحُ الرائعُ لمُختَصَرِ الشَرائعِ، ج۱، ص۵۹۶ و ۵۹۷ (۷۱) ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤