🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●علامه حلى 3
🔻علامه، ضرورت اقامه حدود را علاوه بر دليل نقلى، با دليل عقلى نيز ذكر مىكند: «لنا: ان تعطيل الحدود يفضى الى ارتكاب المحارم و انتشار المفاسد و ذلك امر مطلوب الترك فى نظر الشرع و لنا ما رواه عمر بن حنظله و غير ذلك من الاحاديث الداله على تسويغ الحكم للفقهاء 👈و هو عام فى اقامه الحدود و غيرها»
📚مختلف الشیعه فی احکام الشریعه، ج۴، ص۴۶۳و۴۶۴
➖تعطيل حدود به ارتكاب محارم و انتشار مفاسد منجر مىشود كه بىترديد شارع به آن راضى نيست. [دليل نقلى اينكه] حديث عمر بن حنظله و مانند آن دلالت مىكند بر جواز اجراى حكم براى فقها، 👈و آن عام است در اقامه حدود و غير آن.
🔻علّامه حلّى در كتاب تبصره المتعلمين نيز اقامه حدود را براى فقها جايز و در حوزه اختيارات آنها مىداند. «للفقهاء اقامتها حال الغيبه من الامن و يجب على الناس مساعدتهم و لهم الفتوى و الحكم بين الناس معالشرايط المبيحه للفقهاء ...»
📚تبصره المتعلمین، ص۹۰
➖براى فقها اقامه حدود در صورت ايمن بودن از ضرر جايز مىباشد و بر مردم واجب است كه آنها را يارى دهند و وظيفه فقهاى جامع الشرايط فتوا دادن و بيان احكام الهى و قضاوت كردن بين مردم است.
#ولایت_فقیه (۶۷)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم
●علامه حلى 4
🔻علامه قدّس سرّه در جايى آورده است: «كل من خرج على امام عادل وجب قتاله على من يستنهضه الامام او نائبه على الكفايه ...»
📚ارشاد الاذهان الی احکام الایمان، ج۱، ص۳۵۱ و ۳۵۲
➖ اگر كسى بر امام عادل خروج و شورش كند، قتال با او بر هر كسى كه امام يا نايب امام او را امر به جنگ كند، واجب است.
🔻وى در كتاب قواعد الاحكام، نايب امام علیه السلام را به نايب عام (فقها) و نايب خاص تفسير مىكند: «كل من خرج على امام عادل فهو باغ و يجب قتاله على كل من يستنصره الامام او من نصبه عموما او خصوصا على الكفايه»
📚قواعد الاحکام، ج۱، ص۵۲۲
➖هر كسى كه بر امام عادل شورش و خروج كند و امام علیه السلام، امر به جنگ فرمايند لازم است جنگ با او به صورت واجب كفايى بر هر كسى كه امام يا نايب خاص و يا عام امام عليه السّلام او را براى جنگ و رد ياغى و شورشى، به يارى مىطلبد.
✍ به نظر مىرسد كه اين عبارت علامه دلالت كند بر وجوب دفع ياغى كه بر نايب عام امام عليه السّلام نيز شورش كرده است.
#ولایت_فقیه (۶۸)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم
●علامه حلى 5
🔻مسئله امامت و فروعات آن (ولايت فقيه) در نزد علامه از اهميت خاصى برخوردار است؛ آنسان كه وى مسئله امامت را مسئلهاى كلامى مىداند، نه يك موضوع فرعى كه تنها در فقه مطرح شود.
وى حتى از اينكه علماء اين مسئله را از كلام به فقه آوردهاند، اظهار ناراحتى مىكند.
📚تذکره الفقهاء، ج۹، ص۳۹۳
✍خلاصه سخن اينكه، ذكر موارد متعددى از ولايت حاكم اسلامى در كتب مختلف علامه حلى قدّس سرّه حاكى از اهميت مسئله رهبرى در عصر غيبت و پذيرش ولايت عامه فقيه (حاكم) از سوى اوست.
گفتنى است علامه قدّس سرّه اين اختيارات براى فقيه جامع الشرايط را در موقعيتى بيان نموده كه پيوسته در معرض نگاه و خطر حاكمان مغول و مخالفان بود.
#ولایت_فقیه (۶۹)
ـــ ـ ـ ـــ ـ
❃ دیدگاه مرحوم علامهحلی:
↫علامهحلی 1
↫علامهحلی 2
↫علامهحلی 3
↫علامهحلی 4
↫علامهحلی 5
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
☜ما مفتخریم که ائمه معصومین ما - صلوات الله و سلامه علیهم - در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است، در حبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازی حکومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند.
┈┈┈┈┈┈┈
❃وصیتنامه الهی سیاسی امام خمینی (ره)
☫دهه فجر مبارک باد
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
❃حقجو و حق طلب باشیمـ❃
✍️دلیل خلقت و نتیجه ی بعثت یک چیز بود و آن کامل شدن دین بود.
توسط چه کسی؟!
☜توسط ولایت امیرالمومنین صلواتاللهعلیه
بنا بود تا توسط این تعلیم و تربیت که معلم آن امیرالمومنین صلواتاللهعلیه باشد؛
سلمان محمدی ها، مقداد ها، ابوذرها به ثمر برسند...
اما چه شد؟⇣⇣⇣
خلافت توسط اشخاصی معلوم الحال غصب شد و در اثر غصب خلافت، نتیجهای که مورد نظر بود حاصل نشد.
تربیت یک جا بود، مربی جای دیگر خانه نشین... .
↫میان مربی که امیرالمومنین صلواتاللهعلیه بود؛ و میان تربیت فاصله انداختند... .
↫میان علم و میان معلم فاصله انداختند...
↫میان قرآن و میان تفسیرکننده اش فاصله انداختند...
● آن اشخاص همه زحمات انبیا
و همه ی محنتهای پیغمبر خاتم
صلی الله علیه و آله را
از نتیجه ی مقصود انداختند!
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
● امام خمینی ره: در ایام انتخابات حوزه را رها کرده و تبلیغ کنید.
🗳 در اين ايام، كه اعلان میكنند مسأله انتخاب ریيس جمهور [را]، آن اشخاصى كه در حوزه ها هستند، بايد دست از كارها بردارند و راه بيفتند توى شهرها و دهات و روستاها و آن جاهاى دور افتاده و كمک كنند.
☜ و اگر نكنند، فردا مسؤول اند پيش خدا و اگر مسامحه كنند، فردا مسؤول اند پيش خدا. مردم را دعوت كنند به دخالت در امور، به انتخاب يك ریيس جمهور صحيح... اگر شما نكنيد، آنهايى كه بر ضد شما هستند، میكنند اين كار را؛ تبليغ میكنند آنجاها. شماها مبلغ اسلام هستيد.
📚صحیفه نور،جلد ۱۵، صفحه ۵۹
#حوزه_علمیه
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
|☫|
● آیت الله میرباقری:
• انقلاب اسلامی را نباید صرفاً در حدّ یک انقلاب ملّیِ ضدّاستبدادی یا ضدّاستعماری تعریف کنیم.
انقلاب اسلامی کانون گشایش درهای الهی بهسوی بشریت است. امام(ره)، انقلاب اسلامی را با هدف زمینهسازی برای ظهور، رهبری کردند و اگر ما هدفی کمتر از این برای انقلاب ذکر کنیم، درواقع، آن را تحقیر و تحریف کردهایم.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●شهیداول
💠محمد بن مكى معروف به شهيداول، شاگرد فخرالمحققين و از بزرگان فقهاى شيعه و در رديف محقق حلى و علامه حلى است. وى اهل جبل عامل، منطقهاى در جنوب لبنان است. اين فقيه بزرگوار شيعه با فتواى يك عالم مالكى، از سوى مخالفانشان به شهادت رسيد. كتابهاى معروف او عبارت است از اللمعة الدمشقية، الدروس الشرعية، ذكرى الشيعة و البيان و...»
🔻ايشان در مورد اجراى حدود در عصر غيبت مىگويد: «و الحدود و التعزيرات الى الامام و نائبه و لو عموماً فيجوز حال الغيبة للفقيه الموصوف بما يأتى فى القضاء اقامتها مع المكنه و يجب على العامة تقويته»
📚الدروس الشرعیة، ج۲، ص۴۷ و ۴۸
➖در زمان غيبت اجراى حدود و تعزيرات براى فقيه جامع الشرايط افتاء، نافذ و جايز مىباشد و بر مردم لازم و واجب است كه در اين كار او را يارى و تقويت كنند.
🔻ايشان در ادامه مىگويند: «و فى الغيبة الامام ينفذ قضاء الفقية الجامع للشرايط و يجب الترافع اليه و حكمه، حكم منصوب من قبل الامام خصوصا»
📚الدروس الشرعیة، ج۲، ص۶۷
➖درعصر غيبت فقيه جامع الشرايط محور قضاست و حكم او مانند حكم نايب خاص امام لازمالاطاعه مىباشد و بر مردم واجب است اختلافات خود را نزد او ببرند.
⭕️پ.ن: سابقا گفتیم که
احكام جزايى اسلام از قبيل ديات، قصاص، حدود و امثال آنها كه بايد طبق دستور و نظارت حاكم اجراء شود، براى جلوگيرى مفاسد در ميان ملت وضع شده است و اجراى اين قوانين به يک سازمان دولتى نيازمند است و بدون قدرت حكومت، كسى از عهده انجام آنها برنمى آيد.
#ولایت_فقیه (۷۰)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
● جهل انسان نسبت به چیزی باعث میشود از آن رویگردان شود؛ بنابراین رویگردانیِ بسیار از حق به سبب جهل بسیار نسبت به آن است:
• حضرت اميرالمؤمنين صلواتاللهعلیه:
«النّاسُ أعداءُ ما جَهِلوا»
- مردم، دشمن چيزى هستند كه نمى دانند.
_ نهجالبلاغه،حکمت۱۷۲
• ﴿بَلْ أكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ الْحَقَّ فَهُم مُّعْرِضُونَ﴾
- بلکه بیشترشان حق را نمیشناسند و در نتیجه از آن رویگردانند.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم
●فاضلمقداد
💠شيخ جمال الدين مقداد بن عبد اللّه سيورى حلى اسدى، معروف به فاضل مقداد از شاگردان مبرز شهيد اول است. كتاب معروف وى در آيات الاحكام «كنز العرفان» و در فقه، «التنقيح الرائع» است.
🔻شاگرد مبرز شهيد اول، فاضل مقداد نيز قضاوت و اجراى حدود و انجام امور عمومى را در عصر غيبت وظيفه فقهاى جامع الشرايط مىداند كه انجام آنها را، با ولايتِ از ناحيه امام معصوم علیهالسلام بر عهده دارند.
👈وى در اين مورد با دليلى عقلى و نقلى استدلال مىكند.
➖دلايل نقلى فاضل مقداد استدلال به رواياتى مانند:
1. «اَلْعُلَمَاءُ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِيَاءِ»
● (برای مطالعه بیشتر اینجا، اینجا و اینجا کلیک کنید)
2. «عُلَمَاءُ أُمَّتِي كَأَنْبِيَاءِ بَنِي إِسْرَائِيلَ».
➖دليل عقلى فاضل مقداد نيز بدين شرح است كه به حكم عقل، فلسفه اقامه حدود در زمان غيبت نيز موجود است و از اين نظر، تفاوتى بين زمان حضور و غيبت وجود ندارد.
📚التنقيحُ الرائعُ لمُختَصَرِ الشَرائعِ، ج۱، ص۵۹۶ و ۵۹۷
#ولایت_فقیه (۷۱)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
❃جانبازان جنگ شناختی
● در روز جانباز یادی کنیم از کسانی که عملاً به واسطه بمباران، توسط هزاران اخبار دروغ، جعلی و چرندیات، دچار اختلالات فکری شده اند و درصدی احتمال خطا و اشتباه در اطلاعات شبه علمشان نمی دهند و جز خود و همفکرانشان، همه را گمراه و... خطاب می کنند. (اینجا)
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤